Musiqili Komediya
Teatrı- 100
Yeni sevgi
dastanı yaradanlar
Məhəbbət bir bəla şeydir, giriftar olmayan
bilməz–deyib şair. Doğrudanda eşq elə bir ilahi
duyğudur ki, gözlənilmədən insanın qəlbinə
dolur, bir andaca onu dünyanın ən xoşbəxt, bəxtiyar
varlığına çevirir, sevən kar, kor olur, deyiləni
duymur, göstəriləni görmür. Sevdiyi kəs
yaxşıların ən yaxşısı, gözəllərin
ən seçməsi, tanıdıqlarının ən
güclüsü, ən yaraşıqlısı olur. Əgər
ulu Tanrı bu qisməti yazıbsa, o gənclər
bütün maneələrə rəğmən bir-birinə
qovuşur və bu olur sevginin təntənəsi, məhəbbətin
bayramı...
Bir vaxtlar qəlbində
ilk məhəbbət duyğuları baş qaldıran
Üzeyir bəy də zəmanəsinin yazılmamış
qanunları çərçivəsində yaşamaq məcburiyyətindəydi.
Yəni o da bütün yaşıdları kimi müsəlman
Şərqinin ədəb-ərkan qanunlarından kənara
çıxmağın necə böyük risk tələb
etdiyini yaxşı bilirdi və günlərin bir günü
bu mənəviyyat buxovlarından xilas olmaq, minlərlə gənc
sevda yolçusunun arzusunu dilə gətirmək
üçün “Arşın mal alan”ı yazdı. Onda , gələcəyin
dahi bəstəkarı, Azərbaycanda professional musiqi sənətinin
banisi hələ tələbəydi, gündəlik ehtiyac və
tələbatlarının girdabında
çabalayırdı. Ancaq ürəyinə dolan o İlahi vəhyin
qüdrətinə güvənib Əsgərlərin,
Gülçöhrələrin qaranlıq aləmində bir
ümid çırağı alovlandırdı. İlk dəfə
bir Şərq kişisinə “mən görmədən, sevmədən
evlənmərəm”-dedirtdi. Bir əsr əvvəl bu sözləri
valideyninə söyləyən hər hansı bir cavan öz
gələcəyinin (əgər varlı-hallıdırsa, sərvət
və dövlətinin) üstündən xətt çəkmiş
olurdu. O illərin cavanları üçün artıq sonu
faciə ilə tamamlanan Leyli və Məcnun görkü
vardı. Ancaq Üzeyir bəy sövq-təbii bir fəhmlə
hiss eləyirdi ki, millətinə məhz gülüşlə,
zarafatla dünyanın bir yerdə dayanmadığını
deməyin vaxtı çatıb və “Arşın mal alan”
operettası belə bir zərurətdən yarandı. İlk
dəfə demək olar ki, heç bir peşəkar təhsil
görməyən dostlarının yaxından köməyi və
bilavasitə iştirakı ilə tamaşaya qoyulan bu əsər
96 il əvvəlin ictimai mühitində yaddaqalan hadisəyə
çevrildi və qadın rollarının kişilər tərəfindən
ifası isə əsl “bomba” təsiri bağışladı.
O vaxtdan çox sular
axıb, bir zamanlar telinin ucunu belə kişilərin görməsi
yasaq sayılan, səsi həmişə içində
boğulan, arzusu gözündə qalan Gülçöhrələrin,
Asyaların, Cahan xalaların, Tellilərin nəvə-nəticələri
və iticələri bu gün küçələrdə
hamının gözü qarşısında oğlanlarla
sarmaş-dolaş gəzməkdən, bağ və parklarda
ötənlərin tənəli baxışlarına məhəl
qoymadan öpüşməkdən belə çəkinmirlər.
Bax, budur illərin sürətli inkişaf axınında bir
çox əhəmiyyətli və qlobal nailiyyətlərlə
bərabər qazandıqlarımız, bir qədər dəqiq
olsam, “sivil toplumlardan” öyrənib acgözlüklə mənimsədiklərimiz.
Nə isə, bu başqa bir söhbətin
mövzusudur...qayıdaq “Arşın mal alan”a.
Yaradıldığı gündən bəri bu əsər
dönə-dönə tamaşaya qoyulub. Hətta Üzeyir bəyin
öz qeydlərinə əsaslanıb deyə bilərəm
ki, əsər macar, çex, gürcü, rus, bolqar... dillərinə
tərcümə edilib, səhnələşdirilib. Azərbaycan
teatrının tarixində də zaman-zaman rejissorlar Üzeyir
bəyin qəhramanlarının səhnə taleyini yazmağa
çalışıblar və təbii ki, hər kəsin
öz dəst-xətti, öz yanaşma tərzi, öz ifadə
manerası olub. Nəhayət, 21-ci əsrin ilk onilliyində
Musiqili Komediya Teatrının səhnəsi yenə Hacıbəyli
musiqisinin təntənəsinə büründü, heç
vaxt təravətini itirməyən ziyası ilə
nurlandı. Həmişə bizimlə olan, hər kəlməsi,
hər sözü el dilində əzbərə çevrilən,
mahnıları ürəklərdə əbədiyaşar
zümzüməyə dönən “Arşın mal alan” təkrar
səhnəyə qayıtdı. Ancaq bu dəfə daha
müasir, daha mütəhərrik, daha dinamik...və bir
çoxlarının ilk baxışdan “süngü” ilə
qarşıladıqları təmrinlərlə...(Bu
“resenziyaları” oxuyandan sonra təkrarən 1913-cü ilə, əsərin
ilk dəfə oynanıldığı dövrə
qayıtdım və düşündüm ki, onda da
yaradıcı heyətin işi məhz bu cür təpki və
təhdidlərlə qarşılanmış, ciddi “tənqidlə”
üzləşmişdi. Ancaq əlahəzrət Zaman sübut
etdi ki, ən düzgün qiyməti yalnız o verməyə
qadirdir). Yeni quruluşun bütün yaradıcıları gənclərdir.
Elə Əsğərin, Süleymanın, Gülçöhrənin,
Asyanın, Tellinin və Vəlinin yaşıdları... Yəni
qəhrəmanların duyğu və düşüncələrini
daha yaxından hiss edən, ömürlərinin sevib-sevilən
çağlarını yaşayanlar. Onlar bilirlər ki, bayaq
dediyim kimi, qəfil gələn sevgi insanı göyün
yeddici qatına qaldırmağa qadirdir və ona görə də
ilk məhəbbətin şərbətini dadan sevgililər məhz
səhnədə hamıdan yüksəkdə, xüsusi
kanatlarla yuxarı qalxdıqları o tərtəmiz göylərdən
bu çirklənmiş, dedi-qodulardan bezmiş dünyaya sevgi
nəğməsi oxuyurlar, sevgi çələngi səpirlər.
Burada qıcıqlanacaq nə var axı. Teatrın həm Azərbaycan,
həm də rus bölmələrində çox
böyük ugurla oynanılan tamaşanın quruluşunu gənc
rejissor Elvin Mirzəyev verib. Bu onun professional dövlət
teatrında ilk işidir. İxtisasca pianoçu və dram
rejissoru olan Elvin 2007-ci ildə Azərbaycan Teatr Xadimləri
İttifaqında Qurban Səidin “Əli və Nino” əsərinin
rejissoru kimi teatr ictimaiyyətinə təqdim edilib. Musiqili
Komediya Teatrına isə onu teatrın yeni rəhbəri Əliqismət
Lalayev dəvət etdi və çoxdan bəri arzusunda
olduğu ideyanı məhz bu gənc rejissorun köməyi ilə
gerçəkləşdirmək fikrində olduğunu
bildirdi.
Axtarışlar
başlandı, gərgin məşqlərə qədər əsas
iş–Uzeyir bəyin yaratdığı obrazları yeni ampluada
təqdim etməyə qadir ifaçılar tapılmalı,
paralel olaraq səhnə tərtibatı, geyim eskizləri, səhnə
dekorları hazırlanmalı idi. Yaradıcı heyyət Əməkdar
incəsənət xadimi sənətşünaslıq namizədi
Əliqismət Lalayevin rəhbərliyi ilə bu
tamaşanı qeyri-adi rakurslarda, məkanlarda vermək, qəhrəmanların
yaşantısını, daxili aləmini daha bariz
açmağa yardım edə biləcək mühit yaratmaq
istəyirdi.
Mükəmməl musiqi savadı olan, səhnəni yaxşı
bilən, aktyorların
imkanlarından yetərincə
xəbərdar olan reissorun verdiyi quruluş sözün yaxşı mənasında
əsl hadisə kimi hələ çox danışılacaq.
Aktyorların böyük ilham
və maraqla yaratdıqları obrazlar: Əsgər- Fərid Əiyev (rus bölməsində əməkdar
artist Anar Şuşalı), Gülçöhrə-
Nəgiz Kərimova (Yulya Sidorova), Süleyman- əməkdar artist Əkbər Əlizadə (Firuz Məmmədov), Asya-Mehriban
Zalıyeva (Ülkər
Əliyeva), Telli -Ülviyyə Əliyeva (Marina Litviyenko), Vəli-Səmədzadə Xasıyev
(Əliməmməd Novruzov),
Cahan xala- əməkdar artist Xanım Qafarova (Svetlana Bulax) Soltan-əməkdar artist Boris Qrafkin
(Əzizaga Əzizov) öz milli koloritləri,
ilhamlı oyun tərzləri ilə yadda qaldılar. Hər vəziyyətə uyğun
bir göz qırpımındaca dəyişən,
bəzən Soltan bəyin qoca-fəndi həyətinə,
bəzən tacir Əsgərin dəbdəbəli
evinə çevrilən
dekorasiyalar, bəzən
Xəzərin mavi sularının çırpıntısını
xatırladan mənzərələrin işıq-kölgə effekti çox gözəl və inandırıcı
görünür. Tamaşaçılar
təkcə aktyorları
deyil, həm də səhnədə çalışan texniki işçiləri, işıqçıları
da alqışlayırlar.
Musiqi sədaları altında tez-tez dəyişən şəkillərdə aramsız
hərəkətdə olan
qapılardan girib-çıxmaq, tamaşanın
daxili ritmini sona qədər saxlamağı bacaran ifaçıların səhnədəki
gözəl oyununa yardım edən ən kiçik detal belə böyük bir yaradıcı heyətin əməyinin bəhrəsidir ki, onların sırasında rəssam Nabat Səmədovanın və
geyim eskizlərinin müəllifi Gülnara Xəlilolovanın zəhmətini
xüsusi qeyd etmək lazımdır. Dirijorlar -Əməkdar incəsənət
xadimi Nazim Hacıəlibəyov və
Əməkdar artist Ziya Bağırov (rus bölməsinin tamaşasında) hamıya
tanış musiqini çox məharətlə
ifa edən orkestrin yüksək səviyyəli sənətkarlardan
ibarət olduğunu bir daha göz
önündə sərgiləyilər. Baletmeystlər Zakir və Yelena Ağayevaların quruluş verdiyi rəqslər də tamaşanın ümumi əhval -ruhiyyəsinə
bir şuxluq, əlvanlıq gətirir, ilk dəfə Azərbaycan teatr məkanında hava təmrinlərinə quruluş
verən Əli Məmmədovun da əməyini qeyd etməyi vacib bilirik. Çünki teatr kollektiv sənətdir. Burada rejissordan tutmuş əlbəsəçiyə
qədər hər kəs öz vəzifəsini dəqiq yerinə yetirməlidir. Mən ayrı-ayrı ifaçıların ifa sənətkarlığını təhlil etmək niyyətindən vaz keçib baxdığım
hər iki tamaşanın (həm Azərbaycan, həm də rus bölməsində)
yaradıcı heyətinə
minnətdarlıq və
hörmət duyğularımı
dilə gətirirəm.
Bəli, dogrudan da, Azərbaycan Dövlət Musiqili Komediya Teatrının cavanları özlərinin
bir əsrlik tarixi yubileyləri qarşısında yeni bir sevgi dastanı
yaratmağa nail oldular. Qoy dahi
Üzeyir bəyin ruhu şad olsun,
onun yaratdığı
obrazlar isə uzun və uğurlu
səhnə ömürlərini
zaman-zaman belə şövqlə və təntənə ilə yaşasınlar.
Telli PƏNAHQIZI
Xalq qəzeti.- 2009.- 25
oktyabr.- S. 6.