Şamaxının təhsil tarixi haqqında dəyərli
monoqrafiya
“Şamaxı - təhsil tarixi” adlı kitab işıq üzü görən yeni nəşrlər sırasındadır. Tədqiqatçı – filoloq, Azərbaycan Universitetinin dissertantı, ali dərəcəli müəllim Ədalət Məmmədov və əməkdar müəllim, Şamaxı Rayon Təhsil Şöbəsinin müdiri Viktor Əliyevin müəllifliyi ilə ərsəyə gələn bu kitab Azərbaycanın qədim elm, mədəniyyət, maarif mərkəzi, poeziya, sənət beşiyi olan, uzun əsrlər boyu Şirvanşahlar dövlətinin paytaxtı olmuş Şamaxıya və onun təhsil tarixinə həsr olunmuş iri həcmli monoqrafiyadır. Burada Şamaxının təhsil tarixinin mənbələri və qaynaqları şərh olunur, açıqlanır.
Mahiyyət etibari ilə təhsil tarixinə həsr olunmuş bu kitabda Azərbaycanın mənəvi sərvətinin tərkib hissəsini təşkil edən ictimai-ədəbi mühitin formalaşmasında Şamaxının özünəməxsus yeri, əhalisinin yaşam tərzi və ümumiyyətlə, bir mədəni mərkəz kimi Şamaxının tarixi rolu əks olunmuşdur.
Ön sözünü Azərbaycan MEA-nın akademiki V.Məmmədəliyevin yazdığı bu kitab kifayət qədər geniş, əhatəli olan on altı fəsildən ibarətdir. Hər bir fəsil konkret başlığın mahiyyətinin açılmasına yönəlmiş, məzmunlu, tarixi faktlara əsaslanan monoqrafiya mətnləridir.
Kitabın ilk səhifələrində müxtəlif əsrlərdə, müxtəlif ölkələrin tarixi şəxsiyyətlərinin Şamaxı şəhəri haqqında fikirlərinin, eyni zamanda tarixi dönmələrdə Şamaxı şəhərinin yeri və rolunun öz əksini tapması xronoloji ardıcıllığın diqqətə çatdırılmasına hesablanmışdır.
“Şamaxı
- qədim və məşhur şəhər” adlanan birinci fəsildə
Şamaxı şəhərinin qədim tarixin daş
yaddaşı olan yerli abidələrə, mənbə və
qaynaqlara əsaslanan əzəmətli tarixi səhifələnərək,
dəyərli çalarla oxuculara çatdırılır. Bu baxımdan cəmiyyətin
formalaşması və inkişafında məktəb və təhsilin
tarixi xidməti, tərəqqi və inkişafla daim vəhdətdə
olması, hər bir tarixi nailiyyətin, kəşfin məhz məktəb
və təhsildən bəhrələnməsi fikri əsaslandırılmışdır.
Eləcə də qədim və erkən orta əsrlərdə
Azərbaycanda Zərdüştlük dini, onun fəlsəfi-ədəbi
abidə, pedaqoji fikir olması təsdiqlənərək “Zərdüşt
məktəbləri”nin fəaliyyəti də dəyərincə
işıqlandırılmışdır.
“Qədim yazı işarələrindən
əlifbaya doğru”, “Kitabi-Dədə-Qorqud – möhtəşəm
sənət abidəmiz”, “Orta əsrlərdə Azərbaycanın
elmi-fəlsəfi və pedaqoji fikir tarixinə bir nəzər”
adlı fəsillər də maraqlı, nadir məqamlardan xəbər
verir. Burada Azərbaycan xalqının qədim zamanlardan bəri
özünəməxsus mədəniyyət və pedaqoji
fikir daşıyıcısı olması, ümumtürk ailəsinin
üzvü kimi onun elm, bilik, fikir xəzinəsindən bəhrələnərək
öz nadir töhfələri ilə bu xəzinəni daha da zənginləşdirməsi
fikri önə çəkilir.
Azərbaycan renessansının
ölməz nümayəndələri Xəqani, Nizami, Nəsimi,
Füzuli kimi dahi və mütəfəkkir şairlərin
öz humanist duyğularını, pedaqoji fikirlərini necə
yüksək səviyyədə, sənətkarlıqla təqdim
və təlqin etdikləri də qeyd olunan monoqrafiyada
lazımınca təhlil edilmişdir.
“İslam və təhsil” adlanan
VII fəsildə Şamaxı məktəb və mədrəsələrinin
erkən orta əsrlərdən XIX əsrə qədər fəaliyyəti
işıqlandırılmışdır.
Monoqrafiya səciyyəli
kitabın ən parlaq səhifələrini əks etdirən
“Rus – Azərbaycan məktəblərinin meydana gəlməsi və
Şamaxı maarifpərvərləri” fəslində Azərbaycan
məktəb və pedaqoji fikir tarixində olduqca önəmli
yer tutan S.Ə.Şirvani, S.M.Qənizadə, H.Mahmudbəyov, Ə.Orucov,
C.Ünsizadə, Qafur Rəşad və A.Çernyayevski
haqqında dəyərli fikirlər söylənilir.
“XX əsrin
başlanğıcında Şamaxıda ictimai-milli və ədəbi-bədii
uğurların ifadəsi” adlı onuncu fəsildə M.Ə.Sabir,
A.Səhhət, M.Hadi kimi böyük şairlərin xalqın
maarifləndirilməsi sahəsindəki xidmətlərindən
dəyərincə söhbət açılır. Burada həm
də Azərbaycanda qadın təhsilinə və
Şamaxıda ilk qız məktəbinin açılması
məsələsinə toxunulur.
Kitabın XII fəsli “Azərbaycan
Demokratik Respublikası dövründə maarif və məktəb”
(1918-1920) adlanır ki, burada da bu dövrdə həyata
keçirilmiş təhsil islahatlarının əhəmiyyəti
geniş təhlil olunmuş, xüsusilə, Rusiya və
Avropaya kadr ehtiyacları ilə bağlı göndərilən
100 nəfər tələbədən 5 nəfərinin
şamaxılı olması ilə bağlı tədqiqat
uğurlu nəticələri ilə diqqəti cəlb edir. Bu
bölmədə yeni qurulmuş ADR-in təhsil islahatında
böyük xidmətləri olan bir çox pedaqoqlarla
yanaşı, şamaxılı M.Mahmudbəyov və C.Cəbrayılbəyli
barədə də ətraflı məlumatlar verilmişdir.
Yeni dövrü əks etdirən
“Yaxın tariximiz – 70 ildə sovet məktəbi” hissəsi ətraflı
təhlil olunmuş, həmin mərhələyə obyektiv
qiymət verilmiş, maraqlı fikirlər önə çəkilmişdir.
“Gözümüz önündə
gördüklərimiz” bölməsində sovet
dövrünün son illəri təhlil obyekti olmuş,
qazanılan uğurlara müasirlik baxımından işıq
salınmışdır.
Monoqrafiyada müstəqil, demokratik
Azərbaycan Respublikasının təhsil islahatları,
Şamaxının timsalında təhsilimizin bugünkü
nailiyyətləri sadalanmış, geniş şərh
olunmuşdur. Belə ki, Heydər Əliyev Fondunun 2004-cü
ildən başlayaraq “Yeniləşən Azərbaycana yeni məktəb”
proqramı çərçivəsində ölkənin
müxtəlif regionlarında məktəblərin yenidən
qurulması, müasir avadanlıqla təmin olunması,
kitabxanaların ədəbiyyatla zənginləşdirilməsi
sahəsindəki fəaliyyəti yüksək qiymətləndirilmişdir.
Şamaxı da unudulmamış, məhz bu cür xidmətlərdən
bəhrələnmişdir. Şamaxı şəhərində
yerləşən bütün ümumtəhsil məktəbləri,
onların pedaqoji kadrları, qabaqcıl müəllimləri və
əldə etdikləri nailiyyətlər kitabda əks
olunmuşdur.
Monoqrafiya mövzu üzrə ilk təşəbbüs kimi ağır zəhmətin nəticəsidir. Düşünürəm ki, kitab dəyərli bir vəsait, mühüm tarixilik kəsb edən mötəbər bir mənbə kimi pedaqoji sahə mütəxəssislərinə, təhsil işçilərinə, həmçinin geniş oxucu auditoriyasına ünvanlanmışdır. Bu kitabdan elmi tədqiqatçılar, magistr, aspirant və dissertantlar da faydalana bilərlər.
Könül PİRVERDİYEVA
Xalq qəzeti.- 2009.- 3 sentyabr.- S. 10.