Kənd təsərrüfatında iqtisadi
dayanıqlılığı təmin etmək
üçün dövlət səviyyəsində kompleks tədbirlər
həyata keçirilməkdədir
Müsahibimiz kənd təsərrüfatı nazirinin
müavini, YAP Siyasi Şurasının üzvü Aslan
Aslanovdur
— Aslan müəllim,
qlobal maliyyə böhranı bir sıra ölkələrin
iqtisadiyyatında gərginliklər yaratmışdır,
dünya iqtisadiyyatı kəskin şəkildə maliyyə
itkilərinə məruz qalmışdır. Bunun Azərbaycan
iqtisadiyyatına, o cümlədən aqrar sektora nə dərəcədə
təsiri olmuşdur?
— Əsası ulu öndər
Heydər Əliyev tərəfindən qoyulan Azərbaycan
Respublikasının milli iqtisadiyyatı xarici təhdidlərə
effektiv reaksiya göstərmək iqtidarındadır. Məhz
bunun nəticəsi kimi, artıq formalaşmış milli
iqtisadiyyatımız beynəlxalq münasibətlər
sistemini tam mənası ilə əhatə dairəsinə
qatmış qlobal maliyyə böhranından, demək olar ki,
itkisiz çıxmaqdadır. Bu baxımdan müasir şəraitdə
dünyanın siyasi və iqtisadi dairələrində ən
çox müzakirə obyektinə çevrilən qlobal maliyyə
böhranı bütövlükdə dünya
iqtisadiyyatının bütün sferalarını əhatə
etməkdədir.
Əsası 2007-ci
ilin payızında ABŞ-ın ipoteka banklarının
kütləvi şəkildə müflisləşməsi ilə
qoyulan maliyyə problemləri sonralar müxtəlif
faktorların təsiri altında daha da genişlənməyə
başladı. Belə ki, 2007-ci ilin sentyabrından 2008-ci ilin avqustunadək
ipoteka banklarının müflisləşməsi zamanı özünü
göstərən destruktiv tendensiyalar ilk növbədə
ABŞ iqtisadiyyatının maliyyə sektorunu əhatə
edirdisə, 2008-ci ilin avqustundan etibarən proseslərə
siyasi təsirlər də yetərincə güclü impuls
verdi. Belə ki, 2008-ci ilin avqustunda Rusiya ilə
Gürcüstan arasında 5 günlük hərbi
münaqişə sanki dünya neft-qaz bazarında siyasi
ambisiyaların güclənməsinə gətirib
çıxardı.
Artıq məlum həqiqətdir
ki, baş verən qlobal maliyyə böhranı nəticəsində
ABŞ-ın bank sektoru 3,5 trilyon dollara qədər itkiyə məruz
qalmışdır. İstər ABŞ-da və istərsə
də dünyanın sənaye nəhənglərində qlobal
maliyyə böhranının artıq ilkin dalğası özünəməxsus
itkilərlə yekunlaşmaqdadır. Qlobal maliyyə
böhranının yaratdığı iqtisadi gərginliklər
nəhəng transmilli şirkətlərin resessiyası fonunda
ikinci mərhələyə daxil ola bilər ki, bu da son nəticədə
dünya iqtisadiyyatının kəskin şəkildə maliyyə
itkilərinə məruz qalmasına gətirib çıxara
bilər.
Qlobal maliyyə
böhranının birinci dalğası ilk növbədə maliyyə-bank
sektorunun öz iqtisadi dayanıqlılığını itirməsinə,
fiziki və hüquqi şəxslərin bank sektoruna
etimadının kəskin şəkildə aşağı
düşməsinə gətirib
çıxarmışdır. Qlobal maliyyə
böhranının birinci dalğasının gedişində
daşınmaz əmlakın qiymətinin kəskin şəkildə
aşağı düşməsi özünü büruzə
vermişdir. Qlobal maliyyə böhranını
ikinci dalğası üçün xarakterik olan məqamlar
kimi böhranın maliyyə və daşınmaz əmlak
sektorundan real sektora, daha doğrusu, istehsal sektoruna
transformasiyası müşahidə oluna bilər ki, bu da
dünyanın sənaye nəhənglərində iqtisadi tənəzzülün
daha da genişlənməsinə gətirib
çıxarar.
Qeyd etmək lazımdır ki,
qlobal maliyyə böhranı inkişaf etməkdə olan
dövlətlərin, o cümlədən dünya bazarına
neft ixrac edən ölkələrin sosail-iqtisadi həyatına
da təsirsiz ötüşməmişdir. Bu baxımdan
yaxın qonşularımızın, o cümlədən Rusiya
və Türkiyə iqtisadiyyatının ayrı-ayrı sahələrində
meydana çıxan problemlər daha çox makroiqtisadi
xarakter almaqdadır. Belə ki, Rusiya Federasiyasında artıq
ayrı-ayrı müəssisələrin öz fəaliyyətini
dayandırması işsizliyin səviyyəsinin yüksəlməsinə
gətirib çıxarmışdır. Bundan əlavə,
büdcə gəlirlərinin xeyli hissəsini turizm sektorundan əldə
edən Türkiyədə turizm sektorundan daxilolmaların səviyyəsi
aşağı düşməkdədir.
Ulu öndər Heydər
Əliyevin uzaqgörən daxili və xarici siyasətinin
hörmətli Prezidentimiz İlham Əliyev tərəfindən
siyasi müdrüklüklə davam etdirilməsinin və
uğurla gerçəkləşdirilməsinin məntiqi nəticəsidir
ki, ölkəmiz artıq qlobal maliyyə böhranının
birinci dalğasından sosial-iqtisadi baxımdan itkisiz
çıxmışdır. Təkcə bir
faktı qeyd etmək yerinə düşərdi ki, 2008-ci ilin
yekunları üzrə dünyanın aparıcı sənaye
nəhənglərində əvvəlki illə müqayisədə
məhsul istehsalının həcmi aşağı
düşsə də, transformasiya prosesinin ikinci mərhələsini
uğurla davam etdirən respublikamızda iqtisadiyyatın bütün sahələrində inkişaf meyilləri
müşahidə olunmuşdur. 2008-ci ildə əvvəlki
illə müqayisədə ən mühüm makroiqtisadi
göstəricilərdən olan ümumi daxili məhsul
istehsalı 13 faizə qədər artmışdır.
İqtisadi artım tempi sənaye sektorunda 12 faiz təşkil
etmişdir. Ümumiyyətlə, istər
sənaye və istərsə də kənd təsərrüfatında
iqtisadi artımın təmin edilməsi qlobal maliyyə
böhranının fəsadlarının bütövlükdə
milli iqtisadiyyatdan yan keçməsinin əyani təzahürü
kimi qiymətləndirilməlidir. Qeyd etmək
lazımdır ki, qlobal maliyyə böhranının neqativ təzahürləri
ilk növbədə sosial sahədə
proqnozlaşdırılan fəaliyyətin məhdudlaşmasına
gətirib çıxarır. İnkişaf etmiş ölkələrin
praktikasında, o cümlədən ABŞ-da, Yaponiyada,
Kanadada, Almaniyada və digər ölkələrdə
qlobal maliyyə böhranının ən mühüm sosial fəsadı
olaraq infrastrukturun inkişafı ilə bağlı proqramlar təxirə
salınmışdır. Təbii ki, bütün bunlar ilk
növbədə dövlət büdcəsinin
imkanlarının həmin layihələri gerçəkləşdirmək
iqtidarında olmaması ilə bağlıdır.
— Aqrar sahənin inkişafı ilə
bağlı Prezident İlham Əliyev bir neçə sərəncam
imzalamış və Dövlət Proqramı qəbul
edilmişdir. Bu istiqamətdə hansı işlər həyata
keçirilməkdədir?
— Məlum olduğu kimi, kənd təsərrüfatı
və bütövlükdə aqrar sahə iqtisadiyyatın ən
mühüm və strateji əhəmiyyətli sahələrindən
biri hesab olunur. Bu baxımdan qlobal maliyyə
böhranının birinci dalğasının başa
çatdığı bir şəraitdə kənd təsərrüfatı
və aqrar ərzaq kompleksində iqtisadi artımın təmin
edilməsi respublikamızın iqtisadi müvəffəqiyyətinin
mühüm tərkib hissəsi sayılmalıdır. Respublikamızda həyata keçirilən aqrar
islahatlar kənd təsərrüfatında çoxukladlı
iqtisadiyyatın formalaşdırılmasına əlverişli
şərait yaratmış, müxtəlif mülkiyyət mənsublu
təsərrüfat vahidləri daxili aqrar ərzaq
bazarının inkişafında önəmli rola malik
olmaqdadır. 2008-ci ilin yekunlarına görə aqrar sahədə
10 faizlik iqtisadi artıma nail olunması kifayət qədər
yüksək göstərici hesab oluna bilər.
Təhlil göstərir ki, hətta
ən inkişaf etmiş ölkələrdə, o cümlədən
ABŞ-da, Almaniyada, Hollandiyada kənd təsərrüfatının
7-8 faizlik illik artımı ümumi iqtisadiyyatda ən yüksək
makroiqtisadi nəticə kimi xarakterizə edilir. Xüsusilə
qlobal maliyyə böhranı şəraitində respublika
iqtisadiyyatının aqrar sektorunda bu göstəriciyə nail
olunması dövlətin aqrar siyasətinin müvəffəqiyyətini
şərtləndirən ən mühüm amillərdən
biridir. Bu baxımdan son illər kənd təsərrüfatının
inkişaf etdirilməsi, ölkənin ərzaq təhlükəsizliyinin
təmin edilməsi ilə bağlı dövlət tərəfindən
silsilə tədbirlər həyata keçirilmişdir ki, bu
da öz bəhrəsini verməkdədir.
Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin “Aqrar bölmədə lizinqin genişləndirilməsi
sahəsində əlavə tədbirlər haqqında” 23
oktyabr 2004-cü il tarixli sərəncamına uyğun olaraq
“Aqrolizinq” ASC yaradılmış və kənd
təsərrüfatı əmtəə
istehsalçılarının maddi-texniki resurslara olan tələbatının
ödənilməsində bu qurum əhəmiyyətli rol
oynamaqdadır. Ümumiyyətlə, hazırkı şəraitdə
kənd təsərrüfatı əmtəə
istehsalçılarına büdcə yardımlarının
göstərilməsi dövlətin aqrar siyasətinin
prioritet istiqamətinə çevrilməkdədir. Bu prosesə kifayət qədər qısa müddət
ərzində start verilsə də qeyd etmək lazımdır
ki, artıq respublikamızda kənd təsərrüfatı əmtəə
istehsalçılarına müxtəlif formalarda yardım
göstərilməsi ilə bağlı müəyyən təcrübə
toplanılmışdır. İlk növbədə
qeyd etmək yerinə düşərdi ki, kənd təsərrüfatına
dəstək göstərilməsi ilə bağlı ilkin təcrübənin
əsası Azərbaycan Respublikası Prezidentinin “Aqrar sahədə
islahatların sürətləndirilməsi ilə
bağlı əlavə tədbirlər haqqında” 22 mart
1999-cu il tarixli sərəncamından sonra qoyulmuşdur.
Həmin sərəncama müvafiq olaraq kənd təsərrüfatı
əmtəə istehsalçıları, torpaq vergisi istisna
olmaqla, qalan bütün növ vergilərdən azad
edilmişdir. Bundan əlavə, Azərbaycan Respublikası
Nazirlər Kabinetinin 31 yanvar 2005-ci il tarixli qərarına
uyğun olaraq Azərbaycan Respublikasının ərazisinə
gətirilən və kənd təsərrüfatında
istifadə olunan bəzi mallar əlavə dəyər vergisindən
azad olunmuşdur.
Kənd təsərrüfatının
dövlət tənzimlənməsinin maliyyə mexanizminin
formalaşdırılması baxımından mühüm əhəmiyyət
kəsb edən məqamlardan biri də kənd təsərrüfatı
əmtəə istehsalçılarına maliyyə
yardımlarının göstərilməsidir. Kənd təsərrüfatı
əmtəə istehsalçılarına maliyyə yardımlarının
göstərilməsi onların yanacaq və motor
yağlarından istifadəyə görə sərf etdikləri
xərclərin kompensasiya edilməsinə yönəldilmişdir.
Kənd təsərrüfatı əmtəə
istehsalçılarına maliyyə yardımlarının
göstərilməsi aqrar sahənin dövlət tənzimlənməsinin
maliyyə mexanizminin mühüm tərkib elementi olmaqla
hazırkı şəraitdə kənd təsərrüfatı
əmtəə istehsalçılarının maliyyə
imkanlarının genişləndirilməsinə və
bütövlükdə aqrar sahəyə dövlət
qayğısının gücləndirilməsinə xidmət
edir. Qeyd etmək lazımdır ki, Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 23 yanvar 2007-ci il tarixli “Kənd təsərrüfatı
məhsullarının istehsalçılarına dövlət
dəstəyi haqqında” sərəncamı və onun
icrası ilə əlaqədar olaraq Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabinetinin 15 fevral 2007-ci il tarixli “Kənd
təsərrüfatı məhsullarının
istehsalçılarına əkin sahəsinin becərilməsində
istifadə etdiyi yanacaq və motor yağlarına görə
dövlət büdcəsinin vəsaiti hesabına
yardımların verilməsinə dair qaydalar”, “Aqrolizinq”
Açıq Səhmdar Cəmiyyəti və digər
hüquqi və fiziki şəxslər tərəfindən
kənd təsərrüfatı məhsulları
istehsalçılarına mineral gübrələrin güzəştlə
satılmasına dair qaydalar” təsdiq edilmişdir. Bundan əlavə, hökumətin 25 iyun 2007-ci il
tarixli qərarı ilə toxumçuluq və tinglik təsərrüfatlarından
satılan birinci və ikinci reproduksiyalı toxumlara və tinglərə
görə dövlət büdcəsindən təsərrüfatlara
subsidiyaların ödənişi həyata keçirilir.
Taxıl
istehsalının artırılmasının ölkənin ərzaq
təhlükəsizliyinin təmin edilməsində bilavasitə
rolunu nəzərə alaraq Nazirlər Kabinetinin 16 noyabr 2007-ci
il tarixli və 13 iyun 2008-ci il tarixli qərarları ilə
buğda və çəltik istehsalçılarına
dövlət büdcəsi hesabına hər hektar əkin sahəsinə
görə 40 manat əlavə ödəniş tətbiq
edilir. Eyni zamanda, Nazirlər Kabinetinin 4 mart 2007-ci
il tarixli və 13 iyun 2008-ci il tarixli qərarlarına
müvafiq olaraq buğda, arpa, qarğıdalı, dən
üçün günəbaxan, kartof, şəkər
çuğunduru, tərəvəz, meyvə və
üzüm bağlarının məhsullarının
sığortalanmasına müqavilə üzrə
hesablanmış sığorta haqqının 50 faiznin dövlət
büdcəsinin vəsaiti hesabına ödənilməsi təmin
edilmişdir.
Qlobal maliyyə –
iqtisadi böhranın Azərbaycan sahibkarlığına təsirinin
azaldılması ilə bağlı ölkə Prezidentinin
tapşırıq və tövsiyələrinə əsasən,
sahibkarların rəqabət qabiliyyətinin qorunması,
onların birbaşa vergi yükünün azaldılması
istiqamətində hökumət tərəfindən təsirli
tədbirlər görülmüşdür. 2010-cu ildən
fərdi sahibkarların gəlirinin vergiyə cəlbedilmə
dərəcəsi 35 faizdən 20 faizə, müəssisələrin
mənfəət vergisinin dərəcəsi 22 faizdən
20faizə endirilmişdir. Əhalinin vergi yükünün
azaldılması məqsədilə 2010-cu ildən etibarən
fiziki şəxslərdən tutulan gəlir vergisinin yuxarı
həddi 35 faizdən 30 faizə endirilmişdir. Bu da regionlarda
sahibkarlığın inkişafına və yeni iş yerlərinin
acılmasına imkan yaradacaqdır.
— Azərbaycanda əhalinin ərzaq
məhsulları ilə etibarlı təminatına dair dövlət
proqramının icrası ilə bağlı vəziyyət
necədir?
— Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 2008-ci il 25 avqust tarixli sərəncamı
ilə təsdiq edilmiş “2008-2015-ci illərdə Azərbaycan
Respublikasında əhalinin ərzaq məhsulları ilə
etibarlı təminatına dair Dövlət Proqramı” aqrar
sahənin davamlı inkişafının təmin edilməsində
mühüm rola malikdir. Dövlət proqramının yerinə yetirilməsi ilə
əlaqədar həmin sənəddə cəmi 164 tədbir
nəzərdə tutulmuşdur ki, ondan da 101-i kənd təsərrüfatı
sahəsi üzrədir. Dövlət
Proqramında əsas hədəf kimi 2015-ci il
üçün taxılın məhsuldarlığının
32 sentnerə, ümumi istehsalın 2,8 milyon tona, ət
istehsalının 340 min tona, süd və süd məhsulları
istehsalının 2,4 milyon tona, quş əti
istehsalının 80 min tona, yumurta istehsalının 1,3
milyard ədədə, kartof istehsalının 1,12 milyon tona, tərəvəz
və bostan məhsulları istehsalının 1,72 milyon tona,
meyvə istehsalının 800 min tona, çay yarpağı
istehsalının 3 min tona çatdırılması nəzərdə
tutulmuşdur.
2008-ci ilin əvvəlində
ölkədə taxıl fondunun yaradılması, taxıl
biçini mövsümünün mütəşəkkil və
yüksək göstəricilərlə başa
çatdırılması, ölkənin tarixində rekord
miqdarda taxıl yığılması nəticə etibarilə
aqrar sahənin təsərrüfat-maliyyə fəaliyyətinə
də öz təsirini
göstərməkdədir. Taxıl fondunun
formalaşdırılması və eləcə də
taxıl bazarında qiymətlərin səviyyəsinin sabitləşdirilməsi
üçün, fikrimizcə, yerli əmtəə
istehsalçılarından taxılın tədarük edilməsi
ön plana çəkilməlidir. Təbiidir ki, taxıl fondu
keyfiyyətli taxılın tədarükünə
üstünlük verir. Qeyd etmək
lazımdır ki, respublikamızda fəaliyyət göstərən
kənd təsərrüfatı əmtəə
istehsalçılarının əksəriyyətində
taxıltəmizləyən qurğuların olmaması, eləcə
də bu qurğuların əldə edilməsi
üçün iqtisadi imkanların məhdudluğu son nəticədə
istehsal edilən taxılın təmizlənməsində
problemlər yaradır. Hazırda bu məsələ öz həllini
tapmışdır.
Son illər dövlət tərəfindən
kənd təsərrüfatına göstərilən
qayğı və diqqət öz müsbət nəticələrini
verməkdədir. Belə ki bu il ölkə
üzrə rekord həcmdə dənli və dənli-paxlalılar
istehsal edilmişdir. 2009-cu il avqustun 17-dək ölkə
üzrə 2810,7 min ton taxıl istehsal edilmişdir ki, bu da
2008-ci illə müqayisədə 492,3 min ton çoxdur.
Ölkə üzrə taxılçılıqda
qarğıdalısız orta məhsuldarlıq səviyyəsi
25,9 sent/ha olmuşdur. Taxılçılıqda ən
çox diqqət yetirilən sahələrdən biri ölkənin
ərzaq təhlükəsizliyinin əsasını təşkil
edən buğda istehsalıdır. Bu il avqustun
17-dək ölkə üzrə 2131,1 min ton buğda istehsal
edilmişdir ki, bu da 2008-ci illə müqayisədə 460,7 min
ton çoxdur. 2009-cu ilin məhsulu üzrə 1092,5 min hektar
sahəyə taxıl əkilmişdir ki, bu da 2008-ci illə
müqayisədə 229,1 min hektar çoxdur. 2008-ci illə
müqayisədə 2009-cu ildə buğda əkin sahəsinin
həcmi də 202,6 min hektar artmışdır. 2009-cu ildə
taxıl istehsalı üzrə 33 rayonda yüksək iqtisadi
göstəricilərə nail olunmuş, o cümlədən
məhsuldarlıq səviyyəsi
artırılmışdır.
— 2009-cu ildə kənd təsərrüfatının
hansı sahələrində artım gözlənilir?
— Son 6 ayda kənd təsərrüfatında
iqtisadi artım 6,6 faiz, o cümlədən bitkiçilikdə
9,2 faiz, heyvandarlıqda isə 2,1 faiz olmuşdur ki, bu da MDB
ölkələri ilə müqayisədə yüksək
göstəricidir. 2008-ci illə müqayisədə 2009-cu ildə
bütün təsərrüfat kateqoriyaları üzrə
mal-qaranın baş sayı və heyvandarlıq məhsulları
istehsalı da artmışdır. 2009-cu il iyulun 1-dək
ölkə üzrə 2583,7 min baş qaramal, o cümlədən
1248,5 min inək və camış, 8446,8 min baş qoyun və
keçi mövcud olmuşdur ki, bu da 2008-ci illə müqayisədə
müvafiq olaraq 2; 2,1; 1,6 faiz çoxdur. Eyni
zamanda, ölkə üzrə 147,3 min ton ət, 700,6 min ton
süd, 614,1 min ədəd yumurta, 13,0 min ton yun istehsal
edilmişdir. 2008-ci illə müqayisədə ət
istehsalı 1,5 min ton, süd istehsalı 17,2 min ton, yumurta
istehsalı 67,9 min ədəd, yun istehsalı 0,3 min ton
artmışdır. Heyvandarlıqda damazlıq təsərrüfatlarının
fəaliyyətinin genişləndirilməsinə diqqət
yetirilməsi aqrar sahənin davamlı inkişafının təmin
edilməsi baxımından mühüm əhəmiyyətə
malikdir. Bu baxımdan Azərbaycan
Respublikasında lizinq yolu ilə güzəştlə
satın alınmış düyələrin təsərrüfatlar
üzrə paylanması təmin edilmişdir. 2009-cu il
sentyabrın 3-dək təsərrüfatlara 770 baş düyə
satılmış, onlardan 535 başı doğmuşdur.
Bu praktikanın genişləndirilməsi hazırda diqqət mərkəzindədir.
— Dövlət tərəfindən
kənd təsərüfatı istehsalçılarına
verilən yardım və subsidiyaların məhsul
istehsalının artırılmasında rolu nədən ibarət
olub?
— Son illərdə bütün
aqrar sahələrdə çalışanlara subsidiyalar verilməkdədir.
Son iki ildə toxum satışına görə
dövlət və özəl toxumçuluq və
tingçilik təsərrüfatlarına subsidiyaların
verilməsi təmin edilmişdir. 2007-2008-ci illərdə
adı çəkilən təsərrüfatlara 4672,9 min
manat məbləğində subsidiya verilmişdir. 2007-ci ildə
dövlət və özəl toxumçuluq
və tingçilik təsərrüfatlarına 891,55 min manat
məbləğində subsidiya verilmişdir ki, onun da 737,35
min manatı taxılçılıq təsərrüfatlarının
payına düşür. 2008-ci ildə isə toxumçuluq
və tingçilik təsərrüfatlarına verilən
subsidiyaların həcmi 4,2 dəfə
artmışdır. Taxılçılıq üzrə toxum
istehsal edən təsərrüfatlara 2008-ci ildə 3501,5 min
manat məbləğində subsidiya verilmişdir.
Xüsusilə qeyd etmək yerinə
düşərdi ki, respublikamızda kənd təsərrüfatı
istehsalının subsidiyalaşdırılması üzrə
uğurlu bir praktikanın əsası qoyulmuşdur. Belə ki, dövlət büdcəsindən 2007-ci
ildə yanacaq və motor yağlarına görə 42191,4 min
manat, buğda səpininə görə isə 20212,1 min manat
məbləğində, bütövlükdə isə 62403,5
min manat məbləğində subsidiya verilmişdir. 2008-ci
ildə yanacaq və motor yağlarına görə ödənilən subsidiyanın həcmi 53791,6 min manat,
buğda və çəltik səpininə görə isə
29680,9 min manat təşkil etmişdir. 2007-ci illə
müqayisədə 2008-ci ildə kənd təsərrüfatı
əmtəə istehsalçlarına ödənilən
subsidiyaların həcmi 1,3 dəfə artmışdır.
Son illər dövlət
toxumçuluq, tingçilik və damazlıq müəssisələrində
əvvəlki illərlə müqayisədə irəliləyiş
əldə edilmişdir. Belə ki, 2009-cu ildə
ümumilikdə adı çəkilən təsərrüfatlarda
5931 hektar sahədə taxıl əkini aparılmış,
11171 min ton məhsul istehsal edilmişdir ki, bu da 2008-ci illə
müqayisədə istehsal edilən məhsuldan təqribən
2 min ton, 2007-ci illə müqayisədə isə 6 min ton
çoxdur. 2009-cu ildə elmi-tədqiqat
institutlarının təcrübə təsərrüfatlarında
istehsal edilən elit və superelit toxumlarına görə
dövlət büdcəsindən ödənilən
subsidiyaların həcmi 927,4 min manat, dövlət və
özəl toxumçuluq təsərrüfatlarında istehsal
edilən I və II reproduksiyalı toxumlara və tinglərə
görə büdcə subsidiyalarının həcmi 5 milyon
manat təşkil etmişdir. Rusiya Federasiyasından
gətirilmiş və özəl toxumçuluq təsərrufatlarında
əkilən I reproduksiyalı buğda toxumunun əkin sahəsi
953,8 hektar, məhsuldarlıq səviyyəsi 34,7 sentner,
ümumi məhsul istehsalı 3312,9 min ton, ondan kondisiyalı
toxum istehsalı 2636,6 min ton təşkil etmişdir.
— Kənd təsərrüfatı
məhsullarının ixracı sahəsində vəziyyət
necədir? Əsasən, hansı məhsullar ixrac olunur?
— Kənd təsərrüfatı
məhsulları istehsalının artımı ixracın həcminin
də yüksəlməsinə gətirib
çıxarmışdır. Belə ki, əgər
2007-ci ildə 2885,2 min ABŞ dolları məbləğində
1294,4 ton kolbasa və ət konservləri ixrac edilmişdirsə,
2008-ci ildə bu göstərici müvafiq surətdə 4001,6
min ABŞ dolları və 1698,7 ton olmuşdur. 2009-cu ilin 6
ayında isə ölkədən xaricə ixrac edilmiş
kolbasa və ət konservlərinin miqdarı 1078 ton, dəyəri
isə 6169,7 min ABŞ dollarına bərabər olmuşdur. Eləcə
də 2007-ci ildə ixrac edilən bitkiçilik məhsullarının
dəyəri 202,7 milyon ABŞ dolları, heyvandarlıq məhsullarının
dəyəri isə 12,9 milyon ABŞ dolları olmuşdursa,
2008-ci ildə bu göstəricilər müvafiq olaraq 246,4;
15,1 milyon ABŞ dollarına bərabər olmuşdur. 2009-cu
ilin son 6 ayında isə bitkiçilik məhsulları
ixracının həcmi 71,8 milyon ABŞ dolları,
heyvandarlıq məhsullarının dəyəri isə 8,6
milyon ABŞ dolları təşkil etmişdir. Son illər
kartof, tərəvəz, bostan məhsulları, üzüm,
meyvə ixracının həcmi əhəmiyyətli dərəcədə
artmışdır. Qeyd etmək lazımdır ki,
respublikamız dünyanın 85 ölkəsinə ərzaq məhsullarının
ixracını həyata keçirir. Son illər ölkədən
xaricə ixrac edilən kənd təsərrüfatı və
emal məhsullarının həcminin artımı sahənin
davamlı inkişafının təmin edilməsinin əsas əlaməti
kimi xarakterizə olunmalıdır.
— Kənd təsərrüfatı
məhsulları istehsalçılarının yetişdirdikləri
məhsulların satışı sahəsində müəyyən
problemlər meydana çıxır. Çıxış
yolunu necə görürsünüz?
— Bu gün əsas problem istehsal olunan buğdanın satışında yaranan çətinliklərdir. Bu sahədə İqtisadi İnkişaf Nazirliyinin dəstəyini hiss edirik. Bu sahədə daha mükəmməl kömək üçün dövlət və yaxud özəl qurumlar tərəfindən tədarük işini yerinə yetirən xüsusi qurumun respublika səviyyəsində, həm də bir neçə regionda yaradılmasını məqsədəmüvafiq hesab edirik. Bu qurumun yaradılması Azərbaycanda kənd təsərrüfatı məhsullarının intensiv texnologiya ilə yetişdirilməsi məhsul istehsalının kəskin yüksəlməsinə, əhalinin bu sahədə marağının artmasına və güzəranlarının yaxşılaşmasına səbəb olardı.
— İqtisadi böhranın davam etdiyi vaxtda kənd təsərrüfatının iqtisadi dayanıqlığının təmin edilməsi sizi qane edirmi?
— Qlobal maliyyə
böhranının zərərli təsirlərinin
neytrallaşdırılması baxımından kənd təsərrüfatının
iqtisadi dayanıqlılığının təmin edilməsi
müasir şəraitdə dövlətin aqrar siyasətinin
prioritet istiqamətinə çevrilməlidir. İnkişaf
etmiş ölkələrin təcrübəsi göstərir
ki, iqtisadiyyatın ən mühüm və strateji əhəmiyyətli
sahəsi kimi kənd təsərrüfatında qlobal maliyyə
problemlərindən doğan böhranlı situasiyaların
neytrallaşdırılması və davamlı
inkişafın təmin edilməsi, nəticə etibarilə,
makroiqtisadi tənzimləmə vasitələrinin sürətləndirilməsindən
bilavasitə asılıdır. Böhranlı
situasiyalarda makroiqtisadi tənzimləmə vasitələri ilk
növbədə dövlətin inzibati rıçaqları
ilə sintez halında kənd təsərrüfatı və
onunla qarşılıqlı əlaqədə olan sahələrin
inkişafının stabilləşdirilməsinə xidmət
edir. Tənzimlənmənin istər
iqtisadi, istərsə də inzibati rıçaqları nəticə
etibarilə, kənd təsərrüfatı əmtəə
istehsalçılarının təsərrüfat maliyyə
fəaliyyətində zərərlərin, məhsul
istehsalının azalmasının qarşısının
alınmasına və istehlakşıların sosial ehtiyaclarının
ödənilməsinə xidmət edir. Ümumiyyətlə,
böhranlı situasiyalarda makroiqtisadi tənzimləmə
metodlarının qarşısında duran ən mühüm
məqsəd nəticə etibarilə ərzaq bazarında qiymət
sabitliyinin təmin edilməsinə əlverişli şərait
yaratmaqdan ibarətdir. Bu məqsədlə dövlət tərəfindən
istifadə edilən inzibati və iqtisadi rıçaqlar, ilk
növbədə ərzaq bazarında bolluğun
yaradılmasına istiqamətlənir.
Qlobal maliyyə böhranı
şəraitində kənd təsərrüfatında iqtisadi
dayanıqlılığın təmin edilməsi xammal
istehsalı ilə yanaşı, emal məhsullarının
istehsalının artırılması ilə də bilavasitə
bağlıdır. Bu baxımdan ərzaq
bazarında qiymətlərin səviyyəsinin sabitləşdirilməsi
xammal istehsalı ilə yanaşı, eyni zamanda emal sənayesi
məhsullarının qiymətlərinin sabitləşdirilməsi
ilə də sıx əlaqədardır və həyata
keçirilən tədbirlər respublikanın ərzaq
bazarında hazır sənaye məhsulları, yəni
hazır emal məhsullarının qiymətlərinin səviyyəsinin
sabitləşdirilməsinə də istiqamətlənməlidir.
Emal sənayesi, prinsip etibarilə,
bazar konyukturuna nisbətən çevik reaksiya verə bilən
bir sahədir və emal sənayesində istehsal digər sahələrlə
müqayisədə daha çox təşkilati və təmərküzləşmiş
prinsiplərə əsaslanır.
— Emal sənayesinin inkişafı
və maddi-texniki bazasının möhkəmləndirilməsi
sahəsində hansı işlər görülüb?
— 2000-ci ildən sonrakı
dövrdə respublikamızın regionlarında yeni emal müəssisələrinin
tikilib istifadəyə verilməsi halları
artmışdır. Xüsusilə Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 11 fevral 2004-cü il tarixli sərəncamı
ilə təsdiq edilmiş Regionların sosial-iqtisadi
inkişafı Dövlət Proqramı (2004-2008-ci illər)
reallaşdırıldıqdan sonra, demək olar ki,
respublikamızın əksər regionlarında ət-süd məhsullarının
emalı, eləcə də şirə və alkoqolsuz içkilər və alkoqollu içkilər sənayesi
sektorunda yeni müəssisələr fəaliyyət göstərməyə
başlamışdır ki, bu da nəticə etibarilə həmin
məhsulların nəinki daxili bazarda, eləcə də
xarici bazara çıxış imkanlarının
artırılmasına gətirib
çıxarmışdır.
İnkişaf
etmiş ölkələrin təcrübəsi göstərir
ki, bu və digər ölkədə yeyinti və emal sənayesi
sektorunun inkişaf etdirilməsi nəticə etibarilə hər
bir ölkənin sosial-iqtisadi böhrandan
çıxarılmasında və eləcə də
davamlı inkişafın təmin edilməsində əhəmiyyətli
rol oynayır.
Problemin həlli, başqa sözlə, emal sənayesinin inkişaf
etdirilməsi iqtisadi və maliyyə proseslərinin dövlət
tənzimlənməsinin gücləndirməsini obyektiv şəkildə
tələbata çevirir.
Araşdırmalar
göstərir ki, kənd təsərrüfatı və onunla
qarşılıqlı əlaqəyə malik olan emal sənayesinin
maddi texniki bazasının inkişafına istiqamətlənmiş
dövlətin maliyyə resurslarından səmərəli
istifadə edilməsi üçün nəticə etibarilə
həmin vəsaitlərin xüsusi fondlarda təmərküzləşməsi
zəruridir. Dövlətin lizinq fondlarından vəsaitlərin
maddi texniki resurslara olan ehtiyacların ödənilməsinə
ayrılması, nəticə etibarilə, xüsusi maliyyə
resurslarının cəlb edilməsi üçün də
mühüm stimul yaradır.
— Torpaqların mühafizəsi ilə
bağlı nə deyə bilərsiniz?
— Aparılan
araşdırmalar göstərir ki, bu və digər iqtisadi
problemlərə və iqtisadi çətinliklərə
baxmayaraq aqrar sektorda, o cümlədən kənd təsərrüfatında
torpaqların müdafiəsi ilə bağlı
texnalogiyaların işlənib hazırlanması zəruridir. Nəzərə
almaq lazımdır ki, torpaq kənd təsərrüfatında
əsas istehsal vasitəsidir və onun münbitliyinin qorunub saxlanılması,
eləcə də torpaqların erroziyasının
qarşısının alınması, nəinki məhsul
istehsalının artırılması, eləcə də ətraf
mühitün mühafizəsi və cəmiyyətdə
ekoloji tarazlığın qorunub saxlanılması
baxımından mühüm əhəmiyyətə malikdir. Artıq respublikamızda bir sıra beynəlxalq təşkilatların
həyata keçirdiyi layihələr çərçivəsində
torpaqların erroziyasının qarşısının
alınması və eləcə də torpaqların müdafiəsi
və resurs qoruyucu texnologiyaların tətbiq edilməsi ilə
bağlı müvafiq tədbirlər həyata
keçirilir. Lakin qeyd etmək lazımdır ki, bu layihələr
heç də respublikanın bütün ərazisini və
bütün torpaqları əhatə etmir. Odur ki, bu istiqamətdə
dövlət və yerli idarəetmə orqanlarının səylərinin
əlaqələndirilməsi və bu sahəyə istiqamətlənmiş
fəaliyyətin genişləndirilməsi zəruridir. Bundan əlavə,
kənd təsərrüfatı əmtəə
istehsalçılarının da bu sahədə fəaliyyətinin
gücləndirilməsinə ehtiyac vardır.
Qlobal maliyyə
böhranı şəraitində kənd təsərrüfatının
iqtisadi dayanıqlılığının
artırılması məqsədilə dövlət tərəfindən
həyata keçirilən tədbirlərin ən mühüm
istiqamətlərindən biri kimi, ölkə Prezidentinin sərəncamı
ilə “2009-2013-cü illərdə regionların sosial-iqtisadi inkişafı
Dövlət Proqramı” qəbul edilmişdir. Proqramda regionlar
üzrə kənd təsərrüfatı və emal sənayesinin
dəstəklənməsi də öz geniş əksini
tapmışdır. Bu baxımdan arzu edərdik ki, xüsusilə
aqrar rayonların icra orqanları tərəfindən
proqramın icrası ilə bağlı kənd təsərrüfatının
inkişafı prioritet kimi qəbul edilsin.
Möhtərəm Prezidentimiz İlham Əliyevin kənd təsərrüfatına göstərdiyi misilsiz qayğıya cavab olaraq Kənd Təsərrüfatı Nazirliyinin rəhbərliyi və aqrar rayonların başçıları kənd təsərrüfatının inkişaf etdirilməsi və ölkənin ərzaq təhlükəsizliyinin davamlı təminatı ilə bağlı bu məsələyə daha ciddi yanaşmalı, onu daim diqqət mərkəzində saxlamalıdır.
Xalq qəzeti.- 2009.- 30 sentyabr.- S. 4.