“Ən cavan elm sahəsinin
ən uğurlu nəticəsi”
Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyası Folklor İnstitutunun böyük elmi
işçisi, filologiya elmləri doktoru Ramil Əliyevin
Bakıdakı “Nurlan” nəşriyyatında işıq
üzü görmüş “Riyazi mifologiya” kitabını elm
ictimaiyyətimiz məhz belə adlandırır. Nə
üçün “ən cavan elm sahəsi” və “ən
uğurlu nəticə?”. Çünki riyazi mifologiya Azərbaycan
folklorşünaslığında tamamilə yeni sahədir.
İndiyədək çoxsaylı folklorçu alimlərimizin
hər biri mifoloji mətnlər üzrə apardıqları tədqiqatlarda
özünəməxsus riyazi təfəkkür
nümayiş etdirmişlər. Riyazi mifologiya elm sahəsi isə
indiyədək əldə edilmiş təcrübələrin
hamısını — məhz hamısını yenidən dərin
təhlil edərək folklor mətnlərindəki riyazi modellərin
elmi izahını verməklə məşğuldur. Yəni, ən
cavan elm sahəsidir.
Bu kitabı “ən
uğurlu nəticə” adlandıran alimlər monoqrafiyanın
sonunda verilmiş 17 bənddən ibarət iki səhifəlik
“Nəticə” bölməsinə istinad edirlər. Oradan iki bəndi
götürək: 1. Riyazi mifologiyanın predmetini ibtidai
insanların riyazi dünyagörüşü, dünyanı
riyazi dərketmə üsulları təşkil etmişdir. 2.
Riyazi mifologiyanın metodologiyasını ibtidai insanların
riyazi şüurunun necə formalaşmasını, bu qabiliyyətin
necə inkişaf etməsi yollarını həndəsi-riyazi
strukturlar vasitəsilə öyrənmək təşkil
etmişdir. Həddən artıq ağır və əhatəli
bir elmi-tədqiqat işidir. Hətta, monoqrafiyanın elmi
redaktorlarından olan filologiya elmləri namizədi Seyfəddin
Rzasoy bu əsəri “...sözün gerçək anlamında
Azərbaycan folklorşünaslığında tayı-bərabəri,
janr-tematik ekvivalenti olmayan bir araşdırma” adlandırır.
Görkəmli folklorşünas professorlar Məmmədhüseyn Təhmasib, Mirəli Seyidov, Rasim Əfəndiyev, Hüseyn İsmayılov, Azad Nəbiyev, Kamal Abdulla və digər tədqiqatçıların yaradıcılığında istifadə edilmiş informasiya modelləşdirilməsi Ramil Əliyev tərəfindən məhz riyazi-funksional baxış sistemindən keçirilir. Məsələn, aşıq sənətinin tarixi-genetik strukturuna dair yeni konsepsiyanın müəllifi olan Hüseyn İsmayılovun yaradıcılığını riyazi-funksional baxış sistemindən keçirən Ramil Əliyev belə bir nəticəyə gəlir: Birinci: “Hüseyn İsmayılovun aşıq sənətinin mənşəyinə dair yeni konsepsiyasının həyatiliyi riyazi funksionallaşdırma müstəvisində təsdiq olunmuşdur”. İkinci: “Professor Hüseyn İsmayılovun konsepsiyası riyazi formullaşdırma konteksində davam və inkişaf etdirilmişdir”.
Müəllif öz fikirlərini sübut etmək üçün professor Hüseyn İsmayılovun “Göyçə dastanları və aşıq rəvayətləri” adlı tədqiqatındakı bəzi riyazi mifologiya ünsürlərini 15 xüsusi nəticə ilə göstərir. Həmin nəticələrdən 12-cisi belədir: “Göyçə dastanlarında türk dünya modeli — xaos və harmoniya; alt qat - kod, məlumat, sxem; üst qat — obraz motiv, süjet. Alt qatın modelləşdirici sistemi — bu, kosmik modeldir, mif, ritual və dil mifoloji dünya obrazında fasiləsiz olaraq bərpa olunur”.
“Kitabi Dədə Qorqud”, “Oğuz Kağan”, “Koroğlu” və başqa dastanlardakı riyazi simvolikalar elmi şəkildə tədqiq edilir və məhz yeni elm sahəsinin uğuru sayılacaq nəticələr əldə edilir. Professor Mirəli Seyidovun “Qızıl döyüşçünün taleyi”, professor Azad Nəbiyevin “Azərbaycan xalq ədəbiyyatı”, professor M.Cəfərlinin “Dastan və mif” əsərlərində, eləcə də folklorşünas alim Seyfəddin Rzasoyun “Kitabi Dədə Qorqud”un sonuncu boy süjetinin kosmoloji strukturu və ritual-mifoloji semantikası" məqaləsində “axtardıqlarını” tapan Ramil Əliyev öz elmi işini konkret nəticələrlə zənginləşdirmişdir.
“Riyazi mifologiya” kitabında diqqət çəkən başqa bir məsələ isə bu sahədə tədqiqat aparmış Rusiya və Qərb alimlərinin yaradıcılığına ehtiramla yanaşılması, onların bəzilərinin adını saymaqla gəldikləri elmi nəticələr barədə oxucuya məlumat verilməsidir. Məsələn, rus alimi B.A.Frolovun “Paleolitin qrafikasında rəqəm”, ingilis tədqiqatçısı H.Veylin “Riyazi təfəkkür”, V.S.Bayevskinin “Ədəbiyyat nəzəriyyəsində və tarixində linqvistik, riyazi, semiotik və kompyuter modelləri”, İ.Y.Dermanın “Arifmetikanın tarixi”, M.Y.İoselevanın “Magik rəqəmlərin mənşəyi”, M.A.Çlenovun “Ədədi simvolika və Molukk adasının gizli ittifaqı” və onlarca bu qəbildən olan elmi tədqiqat işləri maraqla izlənilir, elmi ümumiləşdirmələr əldə edilir.
“Azərbaycan folklorşünaslığında mifoloji informasiyanın modelləşdirilmə təcrübəsi riyazi-funksional analiz konteksində” və “Folklor-mifoloji informasiyanın riyazi-funksional strukturu” adlı iki fəsildən, 20 elmi məqalədən ibarət kitabın rəyçiləri AMEA-nın müxbir üzvü Azad Nəbiyev və filologiya elmləri doktoru, professor Asif Hacılıdır.
Sonda müəllifin özü barədə bir neçə söz qeyd edək. Şəkidə ziyalı ailəsində dünyaya gəlmiş Ramil Əliyev Bakı Dövlət Universiteti filologiya fakültəsinin məzunudur. Ötən il folklorşünaslıq indeksi üzrə doktorluq dissertasiyasi müdafiə elmişdir. “Azərbaycan nağıllarında mifik görüşlər” (1992), “Türk dünyasından yarpaqlar” (2000, K.Muxtarovla birlikdə), “Mifoloji şüurun bədii spesifikası” (2001), “XX əsrdə türk xalqlarının birliyi ideyası” (2002, K.Muxtarovla birlikdə), “Mif və folklor: genezisi və poetikası” (2005) və başqa kitabların müəllifidir. “Riyazi mifologiya” kitabındakı tədqiqatları davam etdirən alim hazırda folklor mətnlərini riyazi-məntiqi sıra ardıcıllığı modelindən keçirməklə yeni axtarışlarla məşğuldur.
İttifaq MİRZƏBƏYLİ
Xalq qəzeti.-2009.-17
yanvar.-S.7.