Ülvi hisslərdən şəhidlik
zirvəsinə
Fəlsəfi düşüncələr
Bu günlərdə “fəlsəfi
poeziya” mövzusunda tədqiqat apararkən Azərbaycan
poeziyasının nakam nümayəndələrindən biri,
Müşfiq aqibətli, parlaq istedad sahibi gənc şair
Ülvi Bünyadzadənin yaradıcılığı ilə
tanış oldum və 20 yanvarda xalqımızın istiqlal hərəkatçıları
ilə yanaşı, Azərbaycan poeziyasının da necə
ağır bir itki verdiyini dərk etdim.
Tarixdə çox nadir
hallarda şairin və ya filosofun əsas yaradıcılıq
ideyası, çağırışları onun şəxsi
həyat nümunəsi ilə üst-üstə
düşür, real təcəssümlə tamamlanır. Belə
olanda ideya hələ kifayət qədər inkişaf edib
öz zirvəsinə çatmamış, bir həyat həqiqəti
bu zirvəni fəth edir.
Azərbaycan xalqının tarixində iki milli intibah dövrünü xüsusilə qeyd etmək olar. Bunlardan birincisi XIX əsrin axırları - XX əsrin əvvəlləri idisə, digəri 1988-ci ildən başlanan və ancaq oyanış mərhələsini keçə bilən o izdihamlı illər idi. İkinci hadisə, təəssüf ki, hələ də öz elmi-fəlsəfi təhlilini tapmamışdır. Bu elə bir dövr idi ki, bir tərəfdən, qarşıda imperiya buxovlarından azad olmaq şansı, müstəqillik perspektivi görünürdü, digər tərəfdən — milli varlığın rəmzlərindən biri olan Vətən torpağına qəsd edilmişdi. Həmin dövr hamımız üçün ağrılı, həyəcanlı və eyni zamanda ümidli bir dövr kimi yadda qalmışdır. Bu iki qütbün, əksliklərin vəhdəti dövrün dramatizmini ifadə edir. Qaranlıqlar işıqlara, işıqlar qaranlığa bürünmüşdü. Hamı hər gün, hər saat həm nə isə qorxulu, həm də nə isə sevincli bir şey gözləyirdi. Kimin ki, yeniyetməlik çağı bu dövrə düşmüşdü, onlar gözlərini açıb bu təzadlar içərisində yol seçmək məcburiyyətində idilər. Kim ki, Ülvi kimi hələ gənclik dövründə ikən yetkinlik məqamına çatmışdı, o, hisslərini şeirlərində, düşüncələrini məqalələrində, iradi əzmini əməllərində ifadə edirdi.
“Sevincin qəm
ilə qoşa” olmasından bəhs edən “Təzadlar”
şeiri də məhz 1988-ci ildə yazılmışdı:
Ən dərin dərələr,
müdhiş yarğanlar,
Əlçatmaz dağların özülü olur.
Gülüşlər, haraylar, ahlar, amanlar,
Həmişə
yan-yana düzülü olur.
Yaxud, başqa bir şeirində
ana qəlbindəki təzaddan söhbət
açılır. Oğlunu Vətənin müdafiəsinə
yola salan ananın keçirdiyi duyğularda sevinc və kədərin
təzadı:
Gözlərindən damcılanan yaz yağışı,
İntizarlı bir könüldən qopub gələn göz yaşıdı, göz yaşı.
Bir arzudu, bir istəkdi,
Bir umuddu hər
kərpici, hər daşı.
Bəli, bu dövr faciələr dövrü idi. Bu dövr həm də qəhrəmanlıq, cəngavərlik dövrü idi. Yeniyetmə gənclərin elə küçələrdəcə avtobuslara minib birbaşa cəbhəyə, döyüşə tələsdiyi, qanların qaynadığı, hisslərin coşduğu, bəzən on illərlə dərk edilə bilməyən milli mənliyin bir anda dərk edildiyi hümmət zamanı idi, qeyrət zamanı idi!
Amma kimlərsə
hələ qabaqcadan özünü bu qeyrət məqamına
hazırlamışdı. Damla-damla dolmuş, misra-misra yazılmış bir tale!
Axtarın elimin nər
balasını,
Versin haqsızların haqq bəlasını!
Bu misralar hələ 1987-ci
ildə yazılmışdı. Sanki şair qəlbinin
uzaqgörən duyumu, intuisiyası məqamın
yaxınlaşmasından xəbər verirdi və 17
yaşlı gənc artıq özünü öncədən
bu məqama hazırlayırdı.
Mən qorxmuram uzaq yola
çıxmaqdan,
Bu yolun ağrısından,
acısından,
“Ölüm” adlı
yuxusundan mən qorxmuram!
Yaxud, “Ömür yolu”
poemasında ölümdən sonrakı həyatda, qəbirdə
də Qarabağ uğrunda mübarizəsindən bəhs edir:
Məni belə aciz görmə
qəbirdə,
Qəbirdə də
Qarabağın özüyəm.
Bəli, şəhidlərin
uyuduğu torpaq Qarabağ torpağı ilə eyni rəngə
boyanmış, bir tamın ayrılmaz hissəsinə
çevrilmişdir:
Qarabağdı mənim
dinim, imanım
O torpağın nişanəsi,
iziyəm.
Şair üçün bir
böyük yol var: son məqsədə, ideala aparan yol! Bu uzaq
yolun yolçusu üçün ölüm sanki bir məqam,
məntəqədir. Burda bir anlıq dayanıb yenidən yola
çıxırlar, ta əbədiyyətə qədər!
Bu ideal, bu böyük məqsəd isə milli istiqlal idi.
Lakin milli istiqlala gedən yolun üzərində
böyük-böyük maneələr var. Sanki üzərinə
bir daş qoyulmuşdur. Milli duyğu isə bu kobud qüvvənin
qarşısında çox kövrək və zərif
görünən çiçəyə bənzəsə də,
özünün kökə bağlılığı,
yaşamaq əzmi ilə seçilir:
Kökün durur, canın
ölür,
Daş altında bitən
çiçək.
Bəli, çiçək
obrazı təsadüfi deyil, onun ruhani qüdrətini və
bir Vətən, bir Azərbaycan timsalı kimi təqdimatını
hələ 20 il əvvəl - Ülvinin doğulduğu ildə
şair Məmməd Araz vermişdi:
Azərbaycan - qayalarda bitən
bir çiçək,
Azərbaycan - çiçəklərin
içində qaya.
İmperiya buxovları milli
inkişafı məhdudlaşdırdığı bir şəraitdə
nə qədər kiçik xalqlar, etnik qruplar sıradan
çıxdı... Vaxtılə Fransada mövcud olan qırx
etnik qrupdan artıq heç nə qalmamış,
hamısı fransızlaşmışdır. Böyük rus
imperiyasındakı yüzlərlə xalqdan əsər-əlamət
qalmadı. Hamısı ruslaşdı. Hətta böyük
skiflərin, tatarların neçə-neçə
imperiyaların yadigarı olan törəmələri də
ruslaşmaqdan xilas ola bilmədi. Amma ruslaşmış
türklərlə yanaşı, türklüyünü
saxlayan, dilini, dinini, mənəviyyatını qoruya bilən
xalqlar da oldu. Bu xalqlar içərisində azərbaycanlılar
öz milli-mənəvi saflığını yaşatmaq
baxımından xüsusilə seçilirlər. Lakin bu milli
yaşayış, bu milli həyat çox ağır və təbəddülatlı
cığırlardan keçmiş və geniş yola
çıxmaq üçün, nəhayət, bir şans
yaranmışdı. Onun 20 yanvara cəmi 10 gün
qalmış yazdığı bir məqaləsində
oxuyuruq: “Xalqımızın milli müstəqillik və
demokratiya uğrunda apardığı mübarizə bu gün
özünün tarixə qanla yazılacaq, əbədi həkk
olunacaq günlərini yaşayır. Günü-gündən
mövcud hərbi-polis rejiminin iç üzü
açılıb tökülür, onun birdəfəlik
dağılması üçün zəmin
hazırlanır”.
Lev Tolstoyun xırda
xalqların öz milli mənini qorumaq uğrunda mübarizəsini
əks etdirən “Hacı Murad” əsəri tufanlara, küləklərə
sinə gərən bir kolun yaşamaq əzminə həsr
olunmuş uvertüra ilə başlayır. Ülvi
Bünyadzadənin “Daş altında bitən çiçəyi”
də qəvi bir düşmənin, başının
üstünü almış ağır bir daşın yolu kəsməsinə
baxmayaraq, işıq üzünə həsrət qalsa da, boy
atmağa macal verilməsə də, təslim olmur, yaşamaq
uğrunda hər dəfə yenidən cəhd göstərir...
Solur, göyərə bilmir, böyüyə bilmir, amma hər
dəfə dönüb yenidən daşa təzyiq edir,
qarşısındakı maneəni dəf etməyə
çalışır. Cismi ölür, canı ölür,
amma kökü sağdır. Və nə qədər ki,
kök yaşayır, nə qədər ki, yerin təkindən,
min illərin dərinliyindən güc alır, qüvvət
alır, bu sonu görünməyən mübarizə davam edəcəkdir.
Ümidini itirməyəcək, daşın
aşındığı, heydən düşdüyü o
böhran məqamını, o tarixi fürsəti böyük
səbrlə, inamla gözləyəcəkdir.
Bir qəm yüklü ürəyəm
ki,
Aparammaz karvan məni...
Mən Ülviyəm, kim atsa
da,
Atmayacaq inam məni!
Ülvi Bünyadzadə
özünün “Daş altında bitən çiçək”
şerini nəğmə adlandırsa da, o, sadəcə nəğmə
deyil, konkret bir tarixi hadisəyə ictimai-siyasi münasibət
olmaqla məzmunu və ideyasına görə gözəl bir
fəlsəfi poeziya nümunəsidir:
Daşın adı elə
daşdır,
Zəncir ilə həmsirdaşdır.
Səni görən nə
yaşadır,
Daş altında bitən
çiçək?
Son bənddə “daş”
obrazı daha da konkretləşir; onun zəncir ilə həmsirdaşlığı
şairin imperiya qandallarına işarə etdiyinə
şübhə yeri qoymur. Lakin şair təkcə bir həyat
eşqinin məhdudlaşdırılması, boğulması
faktını bədii şəkildə ifadə etməklə
kifayətlənmir. O, həm də çiçəyin bu
gücü, qüdrəti haradan alması barədə fəlsəfi
bir sual qoyur. Bu sualın cavabı onun öz poeziyasında da,
kökü lap qədimlərə gedib çıxan milli fəlsəfi
fikrimizdə də tapıla bilər. Lakin Ülvi bu cavabı
elə həmin şeirin özündə də verə
bilmişdir. “Kök” obrazı özü bir cavabdır. Digər
tərəfdən şair bu kiçik həcmli şeirdə
milli ruhun nə isə abstrakt bir şey
olmadığını, onun hər bir millət nümayəndəsinin
qanında, canında yaşamalı olduğunu vurğulayır.
Həm də kiminsə, bir
başqasının yox, məhz şairin öz qanında,
öz canında:
Bir az mənə
oxşayırsan,
Daş altında bitən
çiçək.
Bu milli ruh yolunda, Vətən
yolunda qanından, canından keçməyə hazır
olduğunu şair artıq öz şəhidlik taleyi ilə
sübuta yetirmişdir. Amma bunun sübutuna ehtiyacmı var idi?
Onun şeirlərinin səmimiyyəti özü bir sübut
deyildimi? Lakin şair öz yaşının elə bir
dövrünü yaşayırdı ki, burada cəngavərlik
duyğusu... rasional və planlı həyat formulasını
üstələyirdi.
1937-də
xalqımızın məhz seçilmişlərini, milli
ruhun ən parlaq daşıyıcılarını aradan
götürməyi qarşısına məqsəd qoyan
İmperiya siyasəti, düşmən gülləsi o dərəcədə
peşəkar idi ki, 90-da - gecənin qaranlığında
izdihamın içində də millətin yenicə pərvazlanan
poetik qüdrətini yüzlərin içindən seçə
bildi və yenə də milli ruhu nişan aldı.
Onun yazıb
imzaladığı “And”ın mətni də bu hazırlıq
işinin, bu şəhidlik missiyasının sanki
planlaşdırılmış olmasına dəlalət edir.
Bu, görünür, şairlik təbiətinə xas olan bir
cəhətdir. Vaqif Bayatlı Odər “Şeir anddı”
adlı şeirində yazır:
Şeir - anddı mənimçün,
Şeir yazmaq - and içmək,
and içib göydə
ulduzuna,
yerdə şeirinə
çəkilir hər şair
yurdunu qoruyan bir əsgər
qılıncına and
içib
ölümünə çəkilən
tək.
Lakin Ülvi Bünyadzadə
sadəcə şeirinə çəkilmədi, “ölümünə
çəkildi” və torpağına qatışaraq onu
yağılara vermədiyinə əminliklə getdi. Bu
gedişi ilə nəsillərə örnək oldu. Amma həm
də böyük bir könül dəftərini, öz poetik
pafosunu, lirik hüznünü də qalıb yaşayanlara ərməğan
etdi. Və bu mükəmməl poeziya abidəsi ilə bizimlə
qaldı. Və öz milli “mən”ini
yaradıcılığında ifadə etməklə millətlə
qalmağın, həmişəlik qalmağın da örnəyi
oldu.
Səlahəddin XƏLİLOV,
professor
Xalq qəzeti.-2009.-20 yanvar.-S.4.