Daşlara yazılan tarix
Rusiyanın birbaşa dəstəyi
ilə əsrlərdən bəri xalqımızı hədəfə
götürən ermənilər yalnız insanımıza
qarşı soyqırımı həyata keçirməklə
işlərini bitmiş saymayıblar. Bunu tarix açıq
şəkildə göstərir. Onlar işğal etdikləri
tarixi Azərbaycan torpaqlarında adamları bəşərin
üzləşmədiyi ən dəhşətli üsullarla
qətlə yetirəndən sonra həmin ərazilərdə
tarixi və mədəni abidələrimizi yerlə yeksan ediblər.
Bu barbarlığın arxasında həmin ərazilərdən
Azərbaycan xalqının izini silmək siyasəti gizlənir.
Belə ərazilərdən biri də Qərbi Azərbaycandır
(indiki Ermənistan). Demək olar ki, bu ərazi Bütöv Azərbaycanın
tarixi baxımından ən qədim, coğrafi mövqeyinə
görə ən strateji, təbii mühitinə görə bənzərsiz
bölgələrdəndir.
XIX əsrin sonlarında
Türkiyə, İran, Rusiya və başqa ölkələrdən
köçürülənlərin hesabına Qərbi Azərbaycanda
ermənilər ümumi əhalinin 10 faizini təşkil edib.
XX əsrin sonlarında isə bu ərazi öz aborigenlərindən
- türklərdən son nəfərinədək təmizlənib.
Demək olar ki, burada bir nəfər olsun yerli sakin qalmayıb
və onların yerini yenə də xaricdən gətirilən
ermənilər tutub. İndi isə ermənilər həmin ərazidə
tarixi və mədəni abidələri, azərbaycanlıların
həmin ərazinin aborigenləri olduğunu sübutlayan sənət
nümunələrinin izini itirməklə məşğuldurlar.
Hətta ermənilərin Cənubi Qafqazda, o cümlədən
Qərbi Azərbaycan ərazisindəki tarixi türk abidələrinə
sahib çıxması geniş vüsət alıb. Bir
sözlə, ermənilər bizə məxsus olan tarixi sənət
nümunələrini ya özününküləşdirir,
ya da məhv edirlər. Görünür, buna görədir
ki, orta yüzillər tarixi mənbələrin "məscid
və minarələr" şəhəri kimi tanınan
İrəvanda bu gün yalnız bir məscid qalır.
İş o yerə çatıb ki, ermənilər həmin məscidin
farslara məxsus olduğunu iddia edirlər. 25 il rusların
keçə bilmədikləri İrəvan qalasının,
möhtəşəm Sərdar Sarayının izi qalmayıb.
Ermənilər rus himayəçilərinin dəstəyi ilə
tarixi bu şəkildə yox edirlər.
Bu yazıda
araşdırıcı Əziz Ələkbərlinin bələdçiliyi
ilə Qərbi Azərbaycan torpaqlarında olan tarixi sənət
nümunələri barədə qısa da olsa, məlumat vermək
istərdik.
1832-ci ildə xaricilər
tərəfindən 12 məscid qeydə alınıb. Təbii
ki, əcnəbilər yalnız şəhərin mərkəzi
hissəsində olan məscidləri qeydə ala bilərdilər.
Qarakilsə qayaüstü rəsmləri
Zəngəzur
mahalının Qarakilsə (ötən əsrin 40-a illərində
ad dəyişdirilərək, Sisyan edilib) rayonu ərazisində
qayaüstü təsvirlər var.
Bu təsvirlər iki
qrupa bölünür: Birincisi, eramızdan əvvəl V-IV
minilliklərə, ikincisi isə e.ə. III-II minilliklərə
aiddir. Qeyd edək ki, həmin təsvirlərdə bölgənin
ozamankı heyvanat aləmi və ibtidai insanın ov alətləri
və s. öz əksini tapıb.
Bütün Zəngəzur
mahalı kimi, Qarakilsə ərazisi də qədimdən
türk-oğuz qəbilələrininin ana yurdu olub, bura ermənilərin
ilk kütləvi axını XIX əsrin əvvəllərində
Rusiyanın bölgəni işğalından sonra başlayıb.
Loru mahalının
Soyuqbulaq kəndi yaxınlığında, Armudlu və
Qaçaqqınları dərələrində də e.ə.
dövrə aid olan qayaüstü təsvirlər var.
Nüvədi-Qarqadaşı kitabələri
Qərbi Azərbaycanda ən
qədim tarixi abidələr sırasında Zəngəzur
mahalının Meğri rayonunun Nüvədi kəndinin
Qarqadaşı dağında olan daş kitabələri də
var. Qafqazın ən qədim sakinləri olan Qarqar türklərinə
aid bu kitabələr e.ə. I minilliyin yadigarıdır.
1985-ci ildə Nüvədi
kənd sakini, tədqiqatçı Həmzə Vəli tərəfındən
aşkar edilmiş bu kitabələr bir neçə daşdan
ibarətdir. Onlardan ən böyüyünün uzunluğu 1
metr, eni 70 sm, ən kiçiyinin uzunluğu 40 sm, eni 32 sm-dir.
Möhkəm bazalt daşlar üzərində göytürk hərfləri
ilə yazılmış yazıların eni 2-3 mm, dərinliyi
isə 3-4 mm-dir.
Kitabələrdəki
yazılar Orxan-Yenisey yazıları ilə eynidir. Tarixinə
görə isə bu kitabələr Orxan-Yeniseydən qat-qat qədimdir.
Daha doğrusu, bu kitabələri Orxan-Yeniseyin əcdadı da
hesab etmək olar.
Onu da bildirək ki,
tarixin yaddaqalan kəsiyindən 1991-ci ilə qədər bu kənddə
türklər yaşayıb. 1991-ci ildə isə bu kəndi
ermənilər işğal edib.
Urud qalası, qəbirüstü abidələr
Ümumiyyətlə, Qərbi
Azərbaycanda yaşı yüzlərlə əsr öncəyə
gedən hər cür tarixi sənət nümunələrinə
rast gəlmək mümkündür. Burada saysız qalalar, məbədlər,
qəbirüstü abidələr, tağlı körpülər
və s. tarixi memarlıq nümunələri məhz tarixə
şahidlik edir.
Zəngəzur
mahalının Qarakilsə rayonunun Urud kəndində
böyük türk qalası var. Hündür
sıldırım qayanın üzərində yerləşən
qala üç tərəfdən Bazarçay
çayının dərin dərəsi, bir tərəfdən
divarla əhatələnib. Yerli əhalinin bildirdiyinə
görə, qalanın zirvəsindən çaya gizli yol var
imiş.
Qeyd edək ki, Urud
qalasının adı tarixi mənbələrdə 450-ci il
hadisələrindən bəhs edilərkən çəkilir.
1968-ci ildə isə ermənilər Urudun adını dəyişərək
Vorotan, qalanın adını isə Vorotaberq ediblər. 1988-ci
il işğalına qədər bu kənddə bir nəfər
erməni yaşamayıb.
Kəndin qəbiristanlığında
çoxlu qəbirüstü sənduqələr, qoç
heykəlləri qeydə alınıb. Orada XV-XVIII yüzillərə
aid yüzə qədər belə abidə aşkarlanıb. Həmin
abidənin birinin üstündə ərəb dilində mərhumun
Məhəmməd Peyğəmbərlə bir yerdə namaz
qıldığı barədə məlumat var.
Yuxarıda göstərilənlər
Qərbi Azərbaycanda azərbaycanlılara məxsus olan tarixi
mədəniyyət abidələrinin bəlkə də mində
biri deyil. Ona görə də bu maddi-mədəniyyət
nümunələrinin bu gün dünya ictimaiyyətinə
erməni abidəsi kimi təqdim olunmasının heç bir
elmi əsası yoxdur. Sadəcə, işğal faktından
istifadə edən ermənilər həmin ərazilərdə
olan Azərbaycan xalqının tarixi sənət əsərləri
ilə istədikləri kimi davranırlar. Yer üzündən
silir və özününküləşdirirlər...
Elşad EYVAZLI
Xəzər.- 2009.- 7 fevral.- S. 14.