1918-ci ilin mart soyqırımından 92 il ötür
Həmin vaxt erməni-bolşevik birləşmələrinin
dinc azərbaycanlılara qarşı həyata keçirdikləri
soyqırımı aktı Azərbaycan xalqının
gözünü qırmaq, Bakını azərbaycanlılarsızlaşdırmaq
məqsədini daşıyırdı
1918-ci mart
soyqırımından 92 il ötür. Arxada qoyduğumuz hər
bir il həmin müdhiş qətliamın, erməni-bolşevik
birləşmələrinin dinc azərbaycanlılara
qarşı həyata keçirdikləri soyqırımı
aktının təfərrüatlarına dair yeni-yeni məlumatların,
faktların öyrənilməsi ilə yadda qalır. Məlum
olduğu kimi, 1918-ci ilin martından etibarən erməni-bolşevik
birləşmələri Bakının azərbaycansızlaşdırılması
istiqamətində çirkin və qanlı planlarını
reallaşdırıblar. Lakin onların planları heç də
Bakı ilə tamamlanmır, bütün Azərbaycanı əhatə
edirdi. Belə ki, sözügedən müddətdə
Bakı, Şamaxı, Quba, Qarabağ, Zəngəzur,
Naxçıvan, Lənkəran və Azərbaycanın digər
ərazilərində azərbaycanlıların kütləvi
şəkildə soyqırımı həyata keçirilib.
Ermənilər tərəfindən bu torpaqlarda kütləvi
qaydada dinc əhali qırılıb, kəndlər
yandırılıb, milli mədəniyyət abidələri
məhv edilib. Tarixi sənədlərdən də bəlli
olduğu kimi, 1918-ci ilin mart-aprel aylarında Bakı,
Şamaxı, Quba, Muğan və Lənkəranda ermənilər
tərəfindən 50 min azərbaycanlı qətlə
yetirilib. Təkcə Bakıda 30 minə yaxın azərbaycanlı
xüsusi qəddarlıqla öldürülüb.
Şamaxıda 58 kənd dağıdılıb, 7 min nəfər
(1653 qadın, 965 uşaq) vəhşicəsinə
öldürülüb. Quba ərazisində 122,
Qarabağın dağlıq hissəsində 150, Zəngəzurda
115, İrəvan quberniyasında 211, Qars əyalətində
92 kənd yerlə-yeksan olunub, yaş və cinsə məhəl
qoymadan qətliam həyata keçirilib. Lakin bu dəhşətli
hadisələr uzun illər öz layiqli qiymətini
almayıb, əksinə, müxtəlif vasitələrlə
ört-basdır edilib. Yalnız Azərbaycan xalqının
Ümummilli lideri Heydər Əliyevin o dəhşətli faciədən
80 il sonra, 1998-ci il martın 26-da imzaladığı “Azərbaycanlıların
soyqırımı haqqında” Fərmanla ilk dəfə olaraq
dövlət səviyyəsində 1918-ci ilin mart
qırğınlarına siyasi qiymət verildi və
xalqımıza qarşı törədilmiş bu qanlı qırğın
haqqında müasir və gələcək nəsillərdə
möhkəm milli yaddaşın
formalaşdırılması, dünyada bu hadisələrə
obyektiv siyasi qiymət verilməsi üçün hüquqi zəmin
yaradıldı. Millət vəkilləri Aydın Mirzəzadə
və Cəmil Həsənli, həmçinin, tarix elmləri
doktoru, professor Musa Qasımlı ilə budəfəki söhbətimiz
də məhz 1918-ci ilin mart hadisələri barədədir.
- Cəmil müəllim, bir
tarixçi kimi necə hesab edirsiniz, 1918-ci ilin mart
qırğınlarını “zəruri edən” hansı amillər
idi?
Cəmil Həsənli:
1918-ci ildə baş verən mart qırğınları milli
partiyaların sosial bazasının aradan
qaldırılmasına hesablanmışdı. Yeri gəlmişkən,
Stepan Şaumyanın “Azərbaycan qaragüruhu Bakını Azərbaycanın
paytaxtı elan etmək istəyirdi. Biz onların əlindən
bu imkanı aldıq və əvəzində onlara
xarabalıqlar verdik” sözləri, əslində, mart hadisələrinin
başlanmasının məqsəd və məramını
açıqlayır. Xatırlatmaq yerinə düşər
ki, 1917-ci ildə iki seçki- biri Bakı Soveitinə, digəri
isə, Rusiya Məclisi-Müəssisanına-keçirilmişdi.
Bakı Sovetinə keçirilən seçkilərdə o dövrdə
Müsavat Partiyası səslərin 40 faizini
almışdısa, bolşeviklər heç 5 faizini də
almamışdı. Yaxud da Rusiya Məclisi-Müəssisanına
keçirilən seçkilərdə milli partiya kimi siyasi səhnəyə
çıxan Müsavat Partiyası 10 yer əldə
etmişdisə, bolşeviklər cəmi 1 yer əldə edə
bilmişdi. Bu qüvvələr nisbətindən xəbər
verirdi və əslində, burada söhbət Müsavatdan
getmirdi. Söhbət Azərbaycan milli ideologiyasından gedirdi
və həmin dövrdə bu milli ideologiya Azərbaycan əhalisinə
hakim kəsilmişdi. Əhalinin bütün təbəqəsi
öz xilaslarını müstəqilliyə gedən milli
ideologiyalarda axtarırdı. Bu qüvvələr nisbətini
ortaya qoyanda yenə də Şaumyanın sözləri ilə
desək, Rusiya üçün əhəmiyyətli olan
Bakını bolşevik-daşnak birləşmələri
“xilas etmək” fikrinə düşdülər və mart
qırğınlarını törətməkdə də əsas
məqsəd bu idi. Onu da deyim ki, əslində,
qırğınlar bir qədər tez 1918-ci il yanvarın
ortalarında törədilməli idi.
- Nə üçün
yanvarın ortalarında?
C.H: Çünki
Rusiyanın Qafqaz cəbhəsi dağılmışdı və
oradan fərarilik edib, geri dönən əsgər hissələri
Tiflisə buraxılmadı. Nəticədə, onlar öz
yollarını Bakıdan saldılar. Halbuki, onlar Qara dəniz
sahilləri ilə də Rusiyaya gedə bilərdilər. Amma
burada məqsəd vardı və qeyri-azərbaycanlı siyasi
partiyalar həmin əsgərləri Bakıya dəvət
edirdilər. Bunun da aşağıdakı səbəbləri
vardı: Birincisi, onların içərisində çoxlu
sayda silahlı ermənilər vardı. İkincisi isə o əsgərləri
öz vətənlərində yaxşı tale gözləmirdi.
Ona görə də, onları birtəhər Bakıda
saxlayıb həmin işlərə cəlb etmək istəyirdilər.
Nəhayət, üçünçüsü ən
azından onların silahları mart qırğınlarına
hazırlaşan qüvvələrə verilməli idi. 1918-ci
ilin yanvarında həmin qırğınlar ona görə
baş vermədi ki, sadəcə olaraq bolşevik-erməni
birləşmələri yanvarda buna hazır deyildilər.
Martda isə artıq onların əlində böyük sayda
birləşmiş hərbi qüvvələr vardı və
bu təxribatı törədib, soyqırıma strart verdilər.
- Aydın müəllim, həmin
olayları həm də bolşevik-erməni birləşmələrinin
Azərbaycan türkünə qarşı faşizm
metodlarından istifadə etmək istəyi kimi də dəyərləndirmək
olarmı? Yəni, nə olursa-olsun Azərbaycan
türkünü məhv etmək...
Aydın Mirzəzadə:
Dediklərinizdə həqiqət var. Şübhəsiz ki,
mart qırğınları ona qədər baş verən
hadisələrin məntiqi nəticəsi idi. Daha dəqiq desək,
1918-ci ilin martında azərbaycanlıların ermənilər
tərəfindən soyqırımına məruz qalması, əslində,
azərbaycanlıların müstəqillik mübarizəsinə
qarşı yaradılmış ən böyük səddlərdən
biri idi. Gülüstan və Türkmənçay müqavilələrindən
sonra Azərbaycan torpaqlarının parçalanması, burada
süni surətdə ermənilərin yerləşdirilməsi,
Azərbaycan ziyalılarının önə
çıxmasına imkan verilməməsi, ilk növbədə
azərbaycanlılara öz milli kökünü, tarixini
unutdurmaq məqsədi daşıyırdı. Ancaq bununla belə,
istənilən imperiyanın sonu olduğu kimi, 1917-ci il oktyabr
çevrilişi ilə çar imperiyasının da
süqutu start götürdü və həmin dövrdə
indiki Azərbaycan ərazisində ziyalıların müstəqil
Azərbaycan uğrunda mübarizəsi başladı. Əsas
məqsəd tarixi Azərbaycan torpaqlarının gələcək
Azərbaycan dövlətinin tərkibində saxlanması və
azərbaycanlıların layiq olduqları
hüquqlarının əldə edilməsi idi. Ancaq bununla belə,
ona qədər ermənilər və onları dəstəkləyən
müəyyən dairələr tərəfindən müstəqil
Azərbaycan dövlətinin yaradılmasına qarşı
maneələr, bir çox problemlər yaradılırdı.
Bunların ən birincisi isə, ermənilərin istifadə
etdikləri soyqırımı taktikası idi. Eyni zamanda, həmin
dövrdə tarix özünün inkişafında bir mərhələdən
başqa bir mərhələyə keçirdi. Çox təəssüf
ki, bu mərhələdən-mərhələyə
keçid insan qırğını, ilk növbədə azərbaycanlıların
kütləvi surətdə qırğını ilə
başa çatdı. Tarix sübut edib ki, ümumiyyətlə,
bolşevik-kommunist ideologiyası, həmçinin, erməni
millətçiləri heç bir zaman sivil yolla siyasi
mübarizə apara bilmir. Yəni, siyasi mübarizədə məğlub
olduğunu gördükdə bununla barışmaq əvəzinə
kütləvi qırğınlar törətməyə
üstünlük verir. Bütün bunları xatırlatmaqla
yanaşı, bir daha qeyd etmək istəyirəm ki, 1918-ci ilin
mart hadisələri, ilk növbədə bolşevik və ermənilərin
mövcud olan problemlərə özünəməxsus şəkildə
yanaşması idi və bu, sivil yanaşma deyildi. İkincisi
isə, nə yolla olur-olsun regionu, Azərbaycan
torpaqlarını Rusiyanın nəzarəti altında saxlamaq
niyyəti idi. Aydın məsələdir ki, həmin dövrdə
müstəqil erməni dövlətinin yaranması hələ
bir ideya kimi qalırdı və bunun reallaşması bir o qədər
mümkün görünmürdü. Lakin bununla belə,
Bakı Rusiyanın nəzarəti altında qalmalı idi. Məsələn,
həmin Şaumyan istənilən vəchlə Bakını
azərbaycansızlaşdırmağa
çalışırdı. Çünki Bakı strateji
mövqedə idi. Bakının sənayə potensialı digər
regionlara nisbətən kifayət qədər yüksək
idi. Bu baxımdan, bunlar düşünülmüş, məqsədli
surətdə edilmiş, Azərbaycan xalqının
gözünü qırmaq, xalqı lidersizləşdirmək
üçün atılan addımlardan biri idi.
- Hər halda dediklərinizdən
də belə aydın oldu ki, bu faciə mütləq baş
verməli idi...
A.M: Çox təəssüf
ki, tarixi yenidən yazmaq mümkün deyil. Nə baş veribsə,
artıq tarixdə qalıb. Tarixi öyrənməkdə məqsəd
bir də belə hadisələrin baş verməsinin
qarşısını almaqdır.
- Musa müəllim, həmin
hadisələri araşdıran bir tarixçi alim kimi sizin də
fikirlərinizi bilmək maraqlı olardı...
Musa Qasımlı: 1918-ci ilin
martı ümumi prosesin kulminasiya nöqtəsi idi. Əsas
sual odur ki, azərbaycanlılara qarşı ermənilər tərəfindən
həyata keçirilən soyqırımının fəlsəfəsinin
arxasında nə dayanıb? Bunun təşkilati, ideoloji əsasları
və nəticəsi var. İdeoloji əsas ən əvvəl
çar Rusiyasının isti dənizlərə
çıxmaq istəyindən başlanır. Çar
Rusiyasının öz istəyini həyata keçirmək
üçün əlində bir alətə ehtiyacı
vardı. Bu etibarlı alət mütləq Şərq
xalqlarının arasından seçilməli idi. Səbəb
isə, uyğunlaşma və regionun nəbzini tez tutmaqdan ibarət
idi. Bu isə, ancaq ermənilər ola bilərdi. İkinci mərhələdə
isə, konkret olaraq təşkilatlanma məsələsi
prioritet kimi qəbul edildi. 1828-ci ildə Azərbaycan əraziləri
İranla çar Rusiyası arasında
bölüşdürüldükdən sonra Şimali Azərbaycana
müxtəlif xalqların nümayəndələri
köçürülməyə başladı. Onların
arasında almanlar, ruslar, hətta müəyyən miqdarda
polyaklar da vardı. Əsasən isə, ermənilər Azərbaycan
torpaqlarında məskunlaşdırıldı. Çarizmin
yerləşdirmə siyasətindən sonra onların sayı
1 milyon 300 min nəfərə çatdı. Bu, arxiv sənədlərində
də var. Təşkilatlanma mərhələsi çarizmin
xüsusi xidmət orqanları, jandarm idarələri tərəfindən
həyata keçirildi. Maraqlıdır ki,
köçürülən ermənilər azərbaycanlıların
yaşadığı münbit torpaqlarda yerləşdirilirdi.
Yerləşdirmənin ardından isə azərbaycanlıların
hesabına ermənilərin varlandırılması prosesinə
başlanıldı. Bu isə, sosial milli ziddiyyətlərin kəskinləşməsinə
yol açdı. Beləliklə də, ideoloji “əsaslar”
pulla üst-üstə toplanaraq silahlı dəstələrə,
terror qruplarına çevrilməyə başladı. Ermənilər
öz ideologiyalarını özləri hazırlamayıblar,
sadəcə, çar Rusiyasının ortaya qoyduğu sənədi
icra ediblər. Nəticələr isə göz önündədir:
qırğınlar, kütləvi qətliamlar və
deportasiyalar. 1828-ci ildən 1918-ci il Oktyabr inqilabına qədər
olan müddəti ideoloji təbliğat və yerləşim mərhələsinə
şamil etmək olar. Ən kritik anlarda inqilab dövründə
azərbaycanlıların kütləvi qırılması
prosesinə start verildi. ABŞ arxivlərində işləyərkən
maraqlı bir kitaba rast gəldim. Orada 1905-ci ildə baş verən
qırğınlar haqda bəhs olunurdu. Kitab Londonda nəşr
olunub. Bir şəkil veriblər və altından yazıblar:
“Tatarların öldürdüyü ermənilər”.
Maraqlı burasıdır ki, şəkildəki meyitlərin
hamısı kəfənə bürünmüşdü.
Amma bu faktdır ki, ermənilər ölülərini kəfənə
bükmürlər. Demək bu, ictimai rəyi
çaşdırmaq üçün hazırlanan və
tamamilə yalan olan informasiyalardır. Mən I Dünya
müharibəsi illərində böyük dövlətlərin
Azərbaycan siyasətini araşdırdığım
üçün bəzi məqamlara rast gəlmişəm.
Erməni terror dəstələri Anadoluda hazırlanıb. Nəzərə
alsaq ki, həmin dövrdə sözügedən ərazi
Rusiyanın nəzarəti altında olub, rus konsulları tərəfindən
cəza dəstələrinin hazırlanması elə də
çətinlik törətməməli idi. Tiflisdə
Qriboyedov küçəsində erməni komitəsi yerləşirdi.
Bütün planlar orada hazırlanırdı. Bakıda isə
keçmiş “Torqovı” küçəsi ilə Qoqol
küçəsinin kəsişməsində erməni mərkəzi
fəaliyyət göstərirdi. Azərbaycan Dövlət
Tarix Arxivində də bu barədə sənədlər
mövcuddur ki, Azərbaycanda yaşayan ermənilər bu mərkəzə
nə qədər pullar köçürüblər. Qətliamı
həyata keçirən terror dəstələri məhz həmin
maliyyə vəsaiti hesabına hazırlanırdı. Burada ən
əsas məqamlardan biri də terrorun coğrafiyasıdır.
Adətən, ermənilərin həyata keçirdiyi
soyqırımları Şimali Azərbaycanla məhdudlaşdırırıq.
Amma, bu coğrafiya bir ucu Anadolu, bir ucu Cənubi Azərbaycan
olmaqla böyük bir ərazini əhatə edib. Hətta deyərdim
ki, Cənubi Azərbaycanda törədilən qətllər
kütləviliyinə görə xüsusilə seçilirdi.
Kütləviliyinə görə digər ən böyük
qətllər isə İrəvan quberniyasında və
Borçalıda həyata keçirilib. İngilis mənbələrində
də qeyd olunur ki, Rusiyada bolşeviklərin hakimiyyətə
gəlişindən 1918-ci ilin martına qədər olan
dövr ərzində İrəvan quberniyasında 199 Azərbaycan
kəndi yerlə-yeksan olunub. Əhalisi isə 135 min nəfər
olub. İngilis arxivlərində qeyd olunur ki, 1918-20-ci illər
arasında 250 müsəlman kəndi İrəvan
quberniyasında yerlə-yeksan olunub. Bu, təkzibolunmaz
faktlardır. ABŞ arxivlərində işləyərkən
maraqlı bir siyahı ilə tanış oldum. Həmin
siyahıda 1918-ci ildə Qars müsəlmanlarının ermənilərin
həyata keçirdiyi qətliama etiraz əlaməti olaraq
ABŞ prezidenti V.Vilsona müraciəti qeyd edilmişdi. Sənədin
üstündə əvvəlcə qeyd olunub ki, istifadəsinə
icazə verilmir, amma sonradan həmin o qeydin üstündən
xətt çəkilib. Gürcü və rus mənbələrində
hətta daşnak hökumətinə aid sənədlər
yer alır ki, İrəvan quberniyasında azərbaycanlılara
qarşı hansı üsulla soyqırımı həyata
keçirilib. Hətta qeyd olunur ki, Zəngəzur
quberniyasının bir kəndindən götürülən ərzaq
məhsulları ilə ölkənin əhalisini aclıqdan
qurtarmaq mümkündür. Bir daşnak polis sahə rəisi
yazır ki, mən kəndə girəndə ulaşan sahibsiz
itləri gördüm. İnsanlar hamısı
qaçmışdı. Daşnak yazır ki, “bu itləri
müsəlmanların olduğu üçün quyular
qazıb diri-diri basdırmaq lazımdır. Mən elə də
etdim”. Bakıda törədilən mart qırğını
isə zirvə nöqtəsi sayılır. Bu qətliamların
törədilməsində, Bakı faciəsinin baş verməsində
əsas iki məqsəd vardı: birinci, Azərbaycanın
istiqlalına gedən yolun kəsilməsi; ikinci, Bakını
və Abşeronu türklərdən təmizləmək.
- Tarix dərs
çıxarmaq üçün olsa da, uzun zaman biz dərs
çıxara bilmədik. Hər halda sonrakı dövrlərdə,
xüsusilə də 1988-ci ildən sonrakı hadisələr,
həmçinin, 1990-cı ilin 20 yanvar faciəsi, 1992-ci ilin
Xocalı faciəsi baş verdi...
C.H. 1918-ci ilin mart hadisələri
tarixdə baş verən çox az hadisələrdəndir
ki, bundan çox ciddi dərslər
çıxarılmalıdır. Həm siyasi, həm tarixi, həm
də mənəvi dərslər
çıxarılmalıdır. Bu hadisə azərbaycanlıların
taleyində o qədər acılı rol oynadı ki, hətta
sovetləşmənin baş verməsinə baxmayaraq, uzun
müddət azərbaycanlıların siyasi proseslərdə
iştirakı, sovet işinə bu və ya digər dərəcədə
münasibəti ilə bağlı həlledici, müəyyənedici
amilə çevrilmiş oldu. Bizim əlimizdə çox
nadir sənədlər var. Belə ki, zəif olmasına, kadr
çatışmazlığına, yeni qurulmasına
baxmayaraq, Azərbaycan Demokratik Cümhuriyyəti çox nadir
bir iş gördü. Bu, hələ Bakı azad edilməzdən
əvvəl Bakıda baş vermiş mart hadisələrinin təhqiq
edilməsindən və bu məqsədlə istintaq
komissiyasının yaradılmasından ibarət oldu. Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin bu istiqamətdəki ikinci
ağıllı addımı isə həmin istintaqa əsasən
milliyyətcə qeyri-azərbaycanlıların (yəhudilər,
ruslar, polyaklar və digərləri-C.H) cəlb edilməsi idi.
Mən deyərdim ki, bu adamlar son dərəcə vicdanla təhqiqat
işi apardılar və lazımi materialları topladılar.
Həmin dövrdə hökumət sənədlərin
toplanması, istintaqın aparılması, insanların
hansı şəraitdə qətlə yetirildiyinin müəyyənləşdirilməsi,
onlara dəyən əmlak ziyanlarının dəqiqləşdirilməsi
və istintaq materiallarının yekunlaşdırılaraq
dünyanın dörd dilində nəşr edilməsinə
dair qərar verdi. Bu qərarın qəbulunu zəruri edən
isə ermənilərin növbəti çirkin oyunları
idi. Belə ki, ermənilər Cənubi Qafqazda törətdikləri
əməlləri çox asanlıqla müsəlmanların
üzərinə atırdılar və dünyaya belə təqdim
edirdilər ki, guya xristian ermənilər burada vəhşi
müsəlmanlar tərəfindən qətlə yetirilirlər.
Qeyd edim ki, tək Bakıda yox, 1918-ci ilin yazında milli və
dini münaqişə zəminində Cənubi Qafqazda baş
verən bütün münaqişəli halların təhqiqi
nəticəsində aparılan istintaq zamanı nadir sənədlər
toplanıb və onların əvəzi yoxdur. Bu sənədlərin
əldə edilməsi ilə əvvəla baş verən
hadisələrdə dövləti cinayətin törədildiyi
aşkarlanıb.
- Dövləti cinayət deyəndə
nəyi nəzərdə tutursunuz?
C.H. Söhbət ondan gedir
ki, həmin dövrdə Bakıda hakimiyyətdə
bolşeviklərlə erməni milli partiyaları, daşnaklar
təmsil olunurdu və mart qırğınlarını da məhz
həmin hakimiyyət törədib. Bu mənada 1918-ci ilin mart
soyqırımı həm də dövləti cinayətdir.
İkinci məqam ondan ibarətdir ki, insanlar daha əzablı
formada qətlə yetiriliblər. Məsələn, insanı
sadəcə olaraq bir güllə atmaqla da qətlə yetirmək
olar, yanan tonqalın içərisinə diri-diri atmaq da olar.
1918-ci ilin qanlı olaylarında məhz ikinci hala
üstünlük verilib. Məsələn, doğuş ərəfəsində
olan qadınların qarnının yırtılması və
körpə əlinin yırtılmış qarından
bayıra çıxması. Bu dəhşətli,
tükürpədici faktlar istintaq materiallarında öz əksini
tapıb. Birinci qırğınlardan sonra birinci Dövlət
Dumasında çıxış edən İsmayılxan
Ziyadxanov “ağalar bizə rəhminiz gəlsin, biz
yarılmış hamilə qadın qarınlarından
bayıra çıxıb yellənən uşaq əllərini
görürük” deyib. Və əgər xronoloji cəhətdən
bunu davam etdirsək eyni mənzərəni Xocalıda da
görürük. Yəni, zaman dəyişir, amma erməniçiliyin
mahiyyəti dəyişmir. Siz burada faşizm siyasəti
terminini işlətdiniz. Mən isə demək istəyirəm
ki, ermənilərin əməlləri öz qəddarlığına
və vəhşiliyinə görə faşizmi dəfələrlə
geridə qoyur. Tarixdən bəlli olduğu kimi, faşistlərin
işğal etdiyi bütün ərazilərdə dinc əhali
yaşayıb. Amma ermənilər tərəfindən
işğal olunmuş bir kənd tapmaq mümkün deyil ki,
işğaldan sonra orada yerli əhali yaşasın.
Çünki erməniçiliyin mahiyyəti faşizmdən də
betərdi. 1918-ci ilin mart soyqırımına dair istintaq
materiallarında əks olunan, həmçinin,
Xocalıdakı dəhşətli soyqırımından sonra
lentə alınan kadrlardan da bəlli olduğu kimi, diri-diri
insanların belinə qaynayan samovarın bağlanması,
öldürülmüş insanların cəsədləri
üzərində intiqam məqamlarının həyata
keçirilməsi belə deməyə əsas verir. Biz bu vəhşiliyin
olmasına dair faktları bütün dünyaya göstərməklə
yanaşı, deməliyik ki, dünən bu vəhşilik
türkə qarşı baş verirdi, bu gün azərbaycanlıya
qarşı baş verir, sabah gürcüyə qarşı,
daha sonra isə rusa və digər millətlərə
qarşı baş verəcək. Bizim mədəni
adlandırdığımız dünyada əgər
Xocalı soyqırımı baş verirsə və bu faciə
mahiyyət etibarı ilə 1906-cı ilin, 1918-ci ilin
davamıdırsa, deməli artıq bu ermənilərdə bir
ənənəyə çevrilib. Bax bu psixoloji məqamı
bütün dünyaya açıb göstərməliyik ki,
təbliğatı baxımdan erməni toruna düşən
dünya birliyi məsələnin əsl mahiyyətini bilsin. Nəhayət,
biz tarixdən dərslər götürməliyik.
A.M. 1918-ci ildə ermənilər
o yerdə qırğınlar törədə bildilər ki,
Azərbaycan milli dövlətçiliyinin yaranma prosesi həmin
yerləri hələ tam şəkildə özünün təsiri
altına ala bilməmişdi. Bakıda vəziyyət çox
gərgin idi. Bolşeviklərin müəyyən qədər
təsiri vardı. Rusiyadan gəlmə xeyli fəhlə
qüvvəsi vardı ki, bolşeviklər onları milli zəmində
öz tərəflərinə çəkməyə
çalışırdılar. Erməni millətçi təşkilatları
və erməni hərbi birləşmələri Bakıda
geniş fəaliyyət göstərirdilər. Ona görə
də, Bakıda, Şamaxıda və Qubada bu hadisələr
baş verdi. Sonradan Azərbaycan Demokratik Cümhuriyyəti
oranı da artıq öz təsiri altına aldı və 114
min kv.km ərazidə Azərbaycan dövlətçiliyi
quruldu. Bir məqamı xüsusi olaraq qeyd etməyi vacib bilirəm.
Bu yaxınlarda internet saytlarının birində bir erməni
tədqiqatçısının maraqlı bir yazısını
oxudum. Azərbaycanlılar tərəfindən ünvanlanan
“niyə 1933-cü ilə qədər Azərbaycan Kommunist
Partiyasının rəhbərləri bir qayda olaraq qeyri-azərbaycanlılar
olurdu” suala həmin erməni aşağıdakı cavabı
vermişdi: “Ona görə ki, həmin dövrdə azərbaycanlılar
Kommunist Partiyasının üzvü olmağa meyilli deyildilər.
Başqa millətlər partiyanın üzvü olduqlarına
görə onları da rəhbər təyin edirdilər”. Yəni,
belə çıxır ki, bolşeviklər və erməni
millətçiləri Azərbaycanı idarə etməyə
və burada öz ideologiyalarına rəhbərlik etməyə
meyilli olublar. Başqa bir məqam isə 1918-ci ilin mart
soyqırımlarının təhqiqatı ilə
bağlıdır. Məsələn, bu yaxınlarda mən
oxudum ki, Azərbaycan Demokratik Cümhuriyyəti dövründə
həmin faciənin araşdırılması ilə
bağlı təhqiqat komissiyası yaradılıb. Azərbaycanda
1920-ci ildə sovet hakimiyyəti qurulduqdan sonra bu təhqiqat
materialı aşağıdakı bir cümlə ilə
bağlanır: “Bu məsələnin
araşdırılması xalqlar arasında milli zəmində
qarşıdurma yarada biləcəyinə görə iş
bağlansın”. Görürsünüzmü, erməni millətçiləri
tərəfindən minlərlə azərbaycanlı çox
vəhşicəsinə qətlə yetirilir, ancaq bu işi
öyrənmək, araşdırmaq və həqiqətin zəfər
çalmasını təmin etmək əvəzinə o
dövrdə mövcud olan sovet hakimiyyəti bunun tədqiqinin
millətlər arasında qarşıdurma yaradacağı bəhanəsi
ilə bağlayır. Həmin dövrdə rəsmi hakimiyyətin
bu məsələnin tədqiq edilməsinin, tarix və bədii
kitablarda bu barədə məlumat verilməsinin
qarşısını almasına baxmayaraq, cəmiyyət
içərisində yaddaşdan-yaddaşa ötürülərək
bunlar hamısı gələcək nəsillərə
çatdırılırdı. Eyni zamanda, indiki müstəqillik
dövründə bu məsələlərin dərindən
öyrənilməsinə başlanılıb. Bu cür tarixi
hadisələrin öyrənilməsi cəmiyyəti daha
qüvvətli edir, cəmiyyəti həm tarixini bilməklə,
həm də bugünkü gücünə bələd
olmaqla qarşısında duran məsələlərin həllinə
daha yaxşı istiqamətləndirə bilir.
- Ümummilli lider Heydər Əliyevin
o dəhşətli faciədən 80 il sonra, 1998-ci il
martın 26-da imzaladığı “Azərbaycanlıların
soyqırımı haqqında” Fərmanla ilk dəfə olaraq
dövlət səviyyəsində 1918-ci ilin mart
qırğınlarına siyasi qiymət verildi və
xalqımıza qarşı törədilmiş bu qanlı
qırğın haqqında müasir və gələcək
nəsillərdə möhkəm milli yaddaşın
formalaşdırılması, dünyada bu hadisələrə
obyektiv siyasi qiymət verilməsi üçün hüquqi zəmin
yaradıldı...
C.H. Hesab edirəm ki, bu Fərmanla
31 martın Azərbaycanlıların soyqırımı
günü kimi tanınması müstəsna əhəmiyyətə
malikdir. Bu sənəd tarixi gerçəkliyi tamamilə
özündə əks etdirir və bunun
işığında çox işlər görmək
lazımdır. Həmin Fərman müxtəlif idarələrin
qarşısında çox böyük vəzifələr
qoyur. Bu vəzifələrin bir hissəsi həyata
keçirilib, digər hissəsinin reallaşması istiqamətində
isə biz öz fəaliyyətimizi gücləndirməliyik.
A.M. 1991-ci ildə müstəqilliyimizin
bərpa edilməsi və 1993-cü ilin 15 iyununda Ulu öndər
Heydər Əliyevin siyasi hakimiyyətə qayıtması Azərbaycanda
sovet dövrü və ona qədər olan dövrün
tarixinin öyrənilməsi üçün geniş imkanlar
açdı. Ulu öndər həmin vaxt keçirdiyi
müşavirələrdən birində XIX əsr Azərbaycan
tarixinin dərindən öyrənilməsi ilə
bağlı müvafiq tapşırıqlar verdi. Ümummilli
lider Heydər Əliyev çox gözəl başa
düşürdü ki, Azərbaycanın tarixində bu qətliamların,
Azərbaycan xalqına qarşı törədilmiş
soyqırımların dərindən öyrənilməsi və
onların tarix elminin araşdırdığı aktual bir
mövzuya çevrilməsinin ölkəmizin bu günü və
sabahı üçün böyük əhəmiyyəti
var. Həmin o, 1998-ci il Fərmanında təkcə 1918-ci ilin
31 mart soyqırımı ilə bağlı deyil, digər
soyqırımları ilə bağlı da məsələlər
öz əksini tapıb. Onu da qeyd etmək yerinə
düşər ki, həmin dövrdə Azərbaycan cəmiyyətinin
çox az bir hissəsi 31 mart soyqırımı ilə
bağlı məlumatlı idi. Məhz Ulu öndər Heydər
Əliyevin imzaladığı Fərmandan sonra 1918-ci ilin mart
soyqırımı geniş araşdırma mövzusu
olmağa, ictimaiyyətə çatdırılmağa
başlandı. Şübhəsiz ki, ötən dövr ərzində
tarixçilərimiz, tədqiqatçılarımız məsələ
ilə bağlı cəmiyyəti daha çox məlumatlandıra
bildilər. Biz nə qədər çox bu məlumatları
öyrəniriksə, nə qədər çox faktları
bir daha ortaya qoya biliriksə, erməni millətçiləri
ilə ideoloji mübarizəmizdə daha qüvvətli oluruq. Bizim
fəaliyyətimiz qarşı tərəfi ciddi şəkildə
narahat etməyə başlayıb. Belə ki, ilk illər erməni
elmi dairələri bu məsələlərə ümumiyyətlə
heç bir reaksiya verməməyə
çalışırdılar. Lakin hazırda onlar artıq
müdafiə olunmağa, bu məsələlərə dair
yalançı dəlillər bazası yaratmağa
çalışırlar. Amma söhbət məhz
yalançı “dəlillərdən” getdiyi üçün
ortaya heç nə qoya bilmirlər. 1918-ci ilin martında
Bakıda soyqırımı olub və bu, erməni millətçiləri
və bolşeviklər tərəfindən törədilib. Stepan
Şaumyanın azərbaycanlılara qarşı nifrət
ruhunda etdiyi çıxışlar və bəyanatlar tarixdə
var və qalacaq. Quba soyqırımı, Şamaxı
soyqırımı ilə bağlı yarımçıq da
olsa o dövrdə aparılmış istintaq materialları
var. Hesab edirəm ki, bunların hamısını daha dərindən
öyrənməliyik, indiki nəsillərə daha çox
öyrətməliyik və eyni zamanda, 1918-ci ildə azərbaycanlılara
qarşı törədilmiş soyqırımına dair
faktları artıq beynəlxalq ictimaiyyətə də
çıxarmağın vaxtıdır.
M.Q.Ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin imzaladığı Fərman 31 mart tarixinin Azərbaycanlıların soyqırımı günü kimi rəsmi qeyd edilməsinə şərait yaratdı, dövlətin iradəsini ortaya qoydu, xalqa bir yol göstərdi. Həmin sənədin imzalamasından sonra Azərbaycanda bu sahədə sistemli araşdırmalar başlanıb. Böyük işlər görülür, kitablar çap olunur, müxtəlif dillərdə yayılır, tədbirlər keçirilir, televiziya verilişləri hazırlanır və s. Çox yaxşı haldır ki, indi Prezidentimiz İlham Əliyev tərəfindən həmin xətt davam etdirilir. Azərbaycanlılara qarşı törədilmiş soyqırımlarının tanıdılması istiqamətində böyük işlər aparılır. Bu sahədə xüsusən, Heydər Əliyev Fondunun xidmətlərini qeyd etmək lazımdır. Heydər Əliyev Fondunun gördüyü işlər, eyni zamanda, digər fondlar, yaradıcı ictimai təşkilatlar, QHT-lər üçün bir nümunədir. Bizim hər birimiz törədilmiş soyqırımı aktlarından ibrət dərsi almalıyıq, daim dövlətimizin güclü olmasına çalışmalıyıq. Çalışmalıyıq ki, Azərbaycan dövləti bütün sahələrdə-iqtisadiyyat, siyasət, hərbi, mənəvi-psixoloji və digər sahələrdə qüdrətli olsun. Yəni, nə qədər Azərbaycan xalqı var, nə qədər Azərbaycan torpaqları işğaldadır, nə qədər Azərbaycana qarşı təhdidlər var, bu işlər davam etdirilməlidir.
Nadir AZƏRİ
Yeni Azərbaycan.- 2010.- 1 aprel.-S.4.