Xeyirxah insan, böyük alim,
görkəmli yazıçı...
Əməkdar elm xadimi Mir Cəlal Paşayev XX əsr ədəbiyyat,
ədəbiyyatşünaslıq tarixində elə bir iz
açıb ki, bu, XXI əsrin də ədəbi-elmi zirvəsində
görünəcək
Elə insanlar var ki,
onların keçdiyi çətin və məşəqqətli
ömür yolu sonradan minlərə, milyonlara örnək
olmaqla yanaşı, bir həyat dərsinə, əsl nümunəyə
çevrilir. Bu, bir daha göstərir ki, böyük şəxsiyyətlərin
qazandığı və xalqına bəxş etdiyi əbədi
sənət nümunələri bir növ onların
ömür yolu və tale qisməti ilə üst-üstə
düşür. Çətin, məşəqqətli, eyni
zamanda olduqca şərəfli yolun yolçuları
sırasında Azərbaycan elminə, incəsənətinə
olduqca böyük dəyərlər verən simaların
sayı heç də az deyil. Bu sıralanmada onun da öz
yeri, öz çəkisi və öz görüntüsü
var. Məsafədən asılı olmayaraq bu insana haradan və
neçə baxırsan bax o, bu müstəvidə yalnız və
yalnız olduğu kimi, düz, saf, həm də bütöv
görünür. XX əsr Azərbaycan elminin, ədəbiyyatının,
təhsilinin inkişafında misilsiz xidmətlər göstərmiş
xeyirxah insan, görkəmli yazıçı, böyük
alim Mir Cəlal Paşayev məhz belələrindəndir...
Mir Cəlal 1908-ci il aprelin
26-da Cənubi Azərbaycanın Ərdəbil kəndində
yoxsul kəndli ailəsində dünyaya göz açıb.
Kiçik yaşlarında atası Gəncəyə
köçdüyündən uşaqlığını
burada keçirib. 1918-ci ildə atası vəfat edib,
böyük qardaşının himayəsində
yaşayıb.
Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, əzablı
ömür qisməti dünyaya gəldiyi ilk illərdən
onu izləməyə başlasa da, ulu yaradanın mərhəməti
sayəsində Mir Cəlal Paşayev çox çətinliklərə
sinə gərərək, öz yolu ilə inadla, inamla irəlləyə
bilib. O, 1918-1919-cu illərdə xeyriyyə cəmiyyətinin
köməyi ilə ibtidai təhsil alıb və Azərbaycanda
sovet hakimiyyəti qurulduqdan sonra Gəncə Darülmüəlliminə
daxil olub. Tələbə təşkilatının, sonra isə
şəhər tələbə həmkarlar təşkilatının
sədri seçilib.
Mir Cəlal Paşayev Kazan
Şərq Pedaqoji İnstitutunun ədəbiyyat şöbəsində,
Azərbaycan Dövlət Elmi-Tədqiqat İnstitutunun
aspiranturasında təhsilini davam etdirməklə
yanaşı, müəllimlik edib və millətinin
övladlarına xalqının tarixini, mədəniyyətini,
zəngin keçmişini mənimsədib. Bu mənada Mir Cəlal
Paşayevin XX əsr Azərbaycan elminin, ədəbiyyatının,
təhsilinin inkişafındakı xidmətləri misilsizdir.
Yazıçı kimi 1928-ci
ildə ədəbiyyat aləminə gələn Mir Cəlal,
elə həmin ildə də ilk tədqiqat əsərini
yazıb. Sözün gücünə güvənib, onun
böyüklüyünə baş əyən sənətkarın
könüllərə yanğı salmış “Bir gəncin
manifesti” əsəri, zəmanənin güzgüsü olan
hekayələri klassik bədii nümunələr kimi müəllifinə
ədəbiyyat tariximizin səhifələrində əbədiyaşarlıq
qazandırıb. Yuxusuz gecələrinin, gərgin zəhmətinin
bəhrəsi olan “Füzuli sənətkarlığı”, “XX
əsr Azərbaycan ədəbiyyatı”, “Azərbaycanda ədəbi
məktəblər (1905-1917)”, “Ədəbiyyatşünaslığın
əsasları” adlı fundamental əsərləri ədəbiyyatşünaslıq
elminin qızıl nüsxələrindəndir. Ali təhsilimizin
beşiyi sayılan Bakı Dövlət Universitetinin sevimli
müəllimi, nüfuzlu professoru kimi xatirələrdə
daim yaşayacaq Mir Cəlal Paşayev həqiqət,
düzlük, səmimiyyət aşiqi, ailəsini,
övladlarını sevən, qoruyan şəxsiyyət olub.
Onun bu kəlamı indi də dillər əzbəridir: “Həyatımda
yaratdığım ən böyük əsər ailəmdir”.
XX əsrin 20-30-cu illərində
ədəbi aləmdə əvvəlcə şeir, sonra isə
oçerk və hekayələri ilə görünən Mir Cəlal,
az sonra istedadlı və orijinal yaradıcılıq üslubu
olan yazıçı kimi tanınıb. Əlli illik
yaradıcılıq fəaliyyəti dövründə o,
görkəmli nasir kimi Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixində öz layiqli və şərəfli yerini tutub. Qəti
əminliklə deyə bilərik ki, təkcə “Bir gəncin
manifesti” əsərinə görə Mir Cəlal klassik sənətkarlar
sırasında dayanmaq haqqını qazanıb. Bu əsər
çapdan çıxanda onun heç 30 yaşı yox idi.
1928-ci ildə mətbuatda ilk şeirləri (“Dənizin cinayəti”,
“Ananın vəsiyyəti”, “Müxbir”) çap olunub. Lakin o,
bundan sonra, daha doğrusu, 1930-cu ildən etibarən hekayələr
yazıb. O dövrün “Şərq qadını”, “Gənc
işçi”, “İnqilab və mədəniyyət”, “Ədəbiyyat
qəzeti” kimi nüfuzlu nəşrlərində “Doktor Cinayətov”,
“İfşa”, “Mərkəz adamı”, “Naxələf”, “Bostan
oğrusu”, “Qüdrət nümayişi”, “İstifadə”, “Dəzgah
qızı”, “Heyrət” ... hekayələrini çap etdirib.
1932-ci ildə “Sağlam yollarda”, 1935-ci ildə “Boy” adlı ilk
oçerklər və novellalar kitabları çap olunub.
Mir Cəlalın bütövlükdə
yaradıcılıq dünyası ilə
tanışlıqdan sonra belə qənaətə gəlmək
olur ki, onu düşündürən həyati məsələləri,
milli folklorun, xalq təfəkkürünün işığını,
milli, mənəvi dəyərlərin klassik ənənələrə
uyğun inkişafını və bu istiqamətdə yaranan
problemləri, xalq həyatının real
görüntüsünü nəsr dilində aydın,
qabarıq şəkildə vermək mümkündür. Necə
ki, böyük Sabiri oxuyanda şeirin, Mirzə Cəlili
oxuyanda satira və yumorun gücünü duyursan, Mir Cəlal
hekayələrini oxuyanda da eyni hissləri keçirirsən.
Mir Cəlalın ilk irihəcmli
əsəri - “Dirilən adam” romanı 1935-ci ildə ayrıca
kitab kimi nəşr olunub. Hələ yarım əsr bundan əvvəl
akademik Məmməd Arif yazıb: “Mir Cəlal “Dirilən
adam”la diqqətli bir realist yazıçı olduğunu
göstərib”.
İlk dəfə 1937-39-cu
illərdə hissə-hissə “Revolyusiya və kultura”
jurnalında nəşr olunan “Bir gəncin manifesti” əsəri
isə yazıçının həyatında böyük
bir dönüş yaradıb, ədəbi zirvəyə aparan
yoluna cığır açıb və müəllifə
böyük oxucu auditoriyası qazandırıb. 1940-cı ildə
“Uşaqgəncnəşr”də kitab halında kütləvi
tirajla buraxılan bu əsər oxucu tələbatına
görə sonrakı illərdə də dəfələrlə
çap edilib. “Bir gəncin manifesti” bu gün də qəlbləri
riqqətə gətirir. Doqquz dəfə müxtəlif illərdə
ayrıca kitab halında nəşr olunmuş “Bir gəncin
manifesti” Azərbaycanın hüdudlarından çox-çox
uzaqlarda da sevilib.
Mir Cəlalın nəşr
olunmuş altı romanı oxuculara məlumdur. “Dirilən
adam”, “Bir gəncin manifesti”, “Yolumuz hayanadır” romanlarında
keçmiş, “Açıq kitab”, “Yaşıdlarım”, “Təzə
şəhər” romanlarında isə müasir həyat
lövhələrinin bədii təsviri ustalıqla qələmə
alınıb. “İnsanlıq fəlsəfəsi” (1961)
kitabında toplanmış hekayələri böyük tərbiyəvi-əxlaqi
əhəmiyyətə malikdir. “İnsanlıq fəlsəfəsi”,
“Subaylıq fəlsəfəsi”, “Təzə toyun nəzakət
qaydaları”, “Vicdan mühakiməsi”, “Vicdan əzabı”,
“Hesab dostları”, “Təsadüf, ya zərurət”,
“Qocaların uşaq söhbəti” və digər hekayələrində
real həyat lövhələri, fəlsəfi
düşüncələr əks olunub.
Mir Cəlalın bədii
yaradıcılıq nümunələri dəfələrlə
nəşr olunub: “Seçilmiş əsərləri” (2 cilddə,
1956-57), “Seçilmiş əsərləri” (4 cilddə,
1967-68), “Seçilmiş əsərləri” (2 cilddə,
1986-87), hekayə və povestlərdən ibarət “Şəfəqdən
qalxanlar” (1972), “Dağlar dilə gəldi” (1978), “Ləyaqət”,
hekayələrdən ibarət “Bostan oğrusu” (1937),
“Gözün aydın” (1939), “Vətən” (1944), “Həyat
hekayələri” (1945), “Sadə hekayələr” (1955), “Xatirə
hekayələri” (1962), “Gülbəsləyən qız”
(1965), “Silah qardaşları” (1974) və sair. Ümumiyyətlə,
indiyədək yazıçının 70-dən çox
kitabı nəşr olunub.
XX əsrin ədəbi-elmi
fikrinin korifeylərindən sayılan Mir Cəlal Paşayev ədəbiyyatşünas-nəzəriyyəçi
alim kimi də müstəsna və özünəməxsus
yer tutub. Filologiya təhsili alan tələbələrin I
kursda istifadə etdikləri “Ədəbiyyatşünaslığın
əsasları” dərsliyi sonralar da mütəxəssislərin
stolüstü kitabı olub. Mir Cəlal müəllim
1936-cı ildən ömrünün sonunadək dərs dediyi
Bakı Dövlət Universitetinin auditoriyalarında bu fəndən
mühazirələr oxuyub.
Elmi fəaliyyətini davam
etdirən gənc Mir Cəlal Paşayev 1940-cı ildə
“Füzulinin poetik xüsusiyyətləri” əsərinə
görə filologiya elmləri namizədi, 1947-ci ildə isə
“Azərbaycanda ədəbi məktəblər” əsərinə
görə filologiya elmləri doktoru alimlik dərəcələrini
alıb. Füzuli poeziyasının qüdrətinə heyran
olan, ümumiyyətlə, klassik ədəbiyyata qəlbən
bağlı Mir Cəlal Paşayev 1958-ci ildə bu mövzuya
yenidən müraciət edərək və əvvəlki əsərini
təkmilləşdirərək “Füzuli sənətkarlığı”
adlı monoqrafiyasını nəşr etdirib. Professor Qara
Namazov deyir ki, Mir Cəlalın “Füzuli sənətkarlığı”
monoqrafiyası Füzuli ədəbi irsini öyrənmək,
mənimsəmək və dərk etmək üçün
elmi açardır. Əsər 1994-cü ildə təkrar nəşr
olunub.
“Azərbaycanda ədəbi məktəblər
(1905-1917)” əsərində isə Mir Cəlal Paşayev XX əsrin
əvvəllərində inqilabi-demokratik meyillərlə əlaqədar
baş verən ictimai-siyasi hadisələr kontekstində Azərbaycanda
realizm, romantizm ədəbi məktəbləri,
maarifçi-didaktik yazıçılar və xırda məişət
dramları haqqında müfəssəl tədqiqatlar
aparıb, əhatəli elmi nəticələr əldə
edib.
Mir Cəlal Paşayevin
tanınmış tədqiqatçı Firudin Hüseynovla
birgə yazdığı “XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı”
əsəri 40 ilə yaxındır ki, ali məktəblərin
dərs vəsaitidir. Bu dərslikdə XX əsrin böyük
ədəbi şəxsiyyətləri, onların
yaradıcılığı, ədəbi mühitə gətirdiyi
yeniliklər haqqında əhatəli elmi fikirlər əks
olunub. Mir Cəlal Paşayev böyük şəxsiyyətlərin
həyat və yaradıcılıqlarını, dövrün
ictimai-siyasi, ədəbi-mədəni mühitini öyrənməklə,
tədqiq etməklə özü də uca zirvələr fəth
etmiş, şəxsiyyət kimi müdrikləşib.
Əməkdar elm xadimi Mir Cəlal
Paşayev XX əsr ədəbiyyat, ədəbiyyatşünaslıq
tarixində elə bir iz açıb ki, bu, XXI əsrin də ədəbi-elmi
zirvəsində görünəcək. Müdriklik,
saflıq, vicdan, ləyaqət tarix boyu mənəviyyat zirvəsində
dayandığı kimi. 1978-ci il sentyabrın 28-də əbədiyyətə
qovuşan, böyük şəxsiyyət kimi tarixləşib,
əziz müəllim, görkəmli yazıçı,
istedadlı ədəbiyyatşünas Mir Cəlal Paşayevin
xatirəsi daim qəlblərdə yaşayacaq, ədəbiyyatımızın,
ədəbiyyatşünaslığımızın əbədi
mövzusu olacaq. Bu gün təkcə Azərbaycanda deyil, onun
sərhədlərindən kənarda da bu böyük ədibin
həyat və yaradıcılığı geniş şəkildə
öyrənilir və əsərləri çap olunaraq maraqla
oxunur. “YUNESKO-nun 2008-2009-cu illərdə görkəmli şəxsiyyətlərin
və əlamətdar hadisələrin qeyd edilməsi
proqramına Azərbaycanla bağlı daxil olmuş yubileylərin
keçirilməsi haqqında” Azərbaycan Prezidentinin 2008-ci il
31 yanvar tarixli Sərəncamına əsasən,
yazıçı Mir Cəlal Paşayevin yubiley mərasimi təntənə
ilə qeyd edilib. Parisdə, YUNESKO-nun iqamətgahında XX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatının görkəmli nümayəndəsi,
alim, pedaqoq Mir Cəlal Paşayevin 100 illiyinə həsr
olunmuş mərasim keçirilib.
XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatında,
elmində müstəsna xidmətlər göstərən Mir
Cəlal Paşayevin 100 illiyinin YUNESKO səviyyəsində
qeyd olunması, ilk növbədə, Azərbaycan elminə, mədəniyyətinə
və ədəbiyyatına dünya miqyasında verilən
önəmin və dəyərin təzahürüdür.
2008-2009-cu illərdə YUNESKO-nun dünya miqyaslı hadisələrin
və şəxsiyyətlərin yubileylərinin qeyd
olunması ilə bağlı qərarına Mir Cəlal
Paşayevin də adının daxil edilməsi, həm də
Azərbaycan-YUNESKO əməkdaşlığının
inkişafının bariz nümunəsidir. İllər
ötdükcə Mir Cəlal Paşayevin təkcə elmi irsi
tədqiq edilmir, onun həm də xeyirxahlığı, bəşəri
insanlığı heyranlıqla qarşılanır və əsl
örnək kimi sevilə-sevilə qəlblərdə
özünə ucalıq, əlçatmazlıq heykəli
qurur. Bu zirvənin yeri daim öz ucalığını itirməyəcək
və onun mərhəmət sevgisi heç vaxt azalmayacaq.
Yeni Azərbaycan.- 2010.- 27 aprel.-
S.6.