Biz bir xalq kimi fikirdən daha çox sözə bağlı olmuşuq

 

Musa Urud: Ədəbiyyat insanları ayağa qaldıra, onları yaşada bilər, amma problemləri həll edə bilməz

 

Musa Quliyev (Urud) 1961-ci il noyabrın 25-də Ermənistan respublikası Sisyan rayonunun Urud kəndində anadan olub. Azərbaycan Dövlət Tibb İnstitutunun müalicə-profilaktika fakültəsini və Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Dövlət İdarəçilik Akademiyasının dövlət və bələdiyyə idarəetməsi fakültəsini bitirib. Tibb elmləri namizədidir. Azərbaycan Yazıçılar Birliyi İdarə Heyətinin üzvü, Prezident təqaüdçüsüdür. “Nizami”, “Aydın”, “Araz” və Yusif Məmmədəliyev ədəbi mükafatları laureatıdır. 9 kitabın və 150-dən çox məqalənin müəllifidir. 1984-cü ildə Gəncə şəhərində narkoloji dispanserdə həkim-narkoloq, 1990-cı ildə Bakıda poliklinikada həkim-nevropatoloq, 1993-cü ildə Yasamal rayon Həkim-əmək ekspert komissiyasında ekspert-nevropatoloq, 1994-2000-ci illərdə Azərbaycan Respublikası Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyində şöbə müdiri, idarə rəisi vəzifələrində çalışıb.

Yeni Azərbaycan Partiyası Siyasi Şurasının üzvüdür. İkinci çağırış Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin deputatı olub.

Milli Məclisin Sosial siyasət komitəsi sədrinin müavinidir. Milli Məclis yanında Toponimiya komissiyasının üzvüdür. Azərbaycan-Əlcəzair parlamentlərarası əlaqələr üzrə işçi qrupunun rəhbəri, Azərbaycan-Braziliya, Azərbaycan-Çexiya, Azərbaycan-Qazaxıstan, Azərbaycan-Litva, Azərbaycan-Pakistan parlamentlərarası əlaqələr üzrə işçi qruplarının üzvüdür. Qara dəniz İqtisadi Əməkdaşlıq Təşkilatının Parlament Assambleyasında Azərbaycan nümayəndə heyətinin üzvüdür.

Evlidir, 3 övladı var.

- Hansı mövzudan danışacağıq, siyasətdənmi, ədəbiyyatdanmı, yoxsa...

- Hər mövzudan, parlamentari Musa Urudla siyasətdən, şairlə ədəbiyyatdan...

Diktofona düşməyən söhbətdən...

Biz onunla yalnız doğulduğu kənddən-indiki Ermənistanın ərazisində yerləşən, qədim Azərbaycan torpağı-Uruddan, vətənin bir parçasından danışa bildik. Kövrək atmosferi gündəm sualları ilə dağıtmağa nə mən qıydım, nə də o. Heç qələmə aldığı şeirlərindən, siyasi fəaliyyətindən də söhbət aça bilmədik. Onun yurd göynəyi, təəssüf dolu peşmançılığı mənim suallarımı dilimin altında qoydu. Beləcə əli-ayağı dağlanmış bir yurdun iki övladı üz-üzə oturub dərdləşdik. Amma bununla belə “Cümə qonağı”nın bugünkü sayı üçün Musa Uruda bir neçə sual ünvanlaya bildim.

- Soyadınızdan başlayaq...

- Urud. Təsəvvür edin ki, dağların qoynunda, sərin bulaqları olan cənnətməkan bir kənd. Lap quşqonmayan qayaları var... Çox qədim bir kənddi, insanlığın formalaşmağa başladığı bir yer...

- O kəndin adı hansı tarixi danışacaq oxucuya?

- Urud Qafqazda çox qədim bir yaşayış məskənidir. Yaşı iki min il əvvələrə gedib çıxır. Yəni hələ Bizans imperiyası dövründə məşhur Urud qalası mövcud olub. 1959-cu ildə rəhmətlik Ziya Bünyadovun rəhbərliyi ilə bir dəstə arxeoloq orada işlədi və qədim yaşayış məskəni, qədim türk mədəniyyətini aşkara çıxartdılar. Dağlardan çəkilmiş içməli su kəmərini tapdılar. Urud toponiminin mənası ilə bağlı özüm də xeyli araşdırmalar aparmışam. İlk anlamda qədim Oğuzların Ud tayfalarının adının üzərində dayandım. Məlum olduğu kimi, İç Oğuzlar elə bizim bir zamanlar Qərbi Azərbaycan dediyimiz və indi Ermənistan dövlətinin qurulduğu ərazilərdə yerləşib. Hətta ehtimal edirlər ki, Dədə Qorqud da bu tayfalara mənsub olub. Bizim kəndin yaxınlığında daha iki qədim türk kəndi var-Ağurd və Vağurd kənləri. Mən bir dəfə Urud kəndinin tarixi haqqında kitab yazanda rəhmətlik Ziya Bünyadovdan soruşdum. O dedi ki, Qafqaz Albaniyasının tarixinin sirrini Urud, Ağurd və Vağurd üçbucağında axtarmaq lazımdır. Onda məndə istər-istəməz bir sual yarandı ki, bu iki kənd hardadır bəs? Çünki Ziya Bünyadov mənbələrdən söyləyirdi bu fikri. Sonra araşdırmağa başladım və məlum oldu ki, indiki Ağudi və Vağudi kəndləridir. Ur sözünün daha bir mənası isə indi də türk dillərində işlənən ur-şişkinlik, hündürlük sözündən götürülüb, terras mənasını ifadə edir. Məsələn, Ural, Urmiyə, Urkənd. Qədim Urud qalası da dağın döşündə, yüksəklikdə yerləşirdi. Başqa bir mənbədə göstərilir ki, Çingizxanın ana tayfası Uruudlar adlanır. Bəlkə də araşdırsaq görərik ki, bu yerlərin adı elə həmin tayfaların adından götürülüb və bu məskənlər bir vaxtlar Uruud tayfalarına mənsub olub. Maraqlıdır ki, Urud kəndinin yerləşdiyi dağın o biri üzündə Qafan rayonunun Kuhurud kəndi yerləşir. Bu isə farscada urudun dağı anlamını verir.

- Necə oldu ki, bu qədim bir tarixi ehtiva edən kəlməni adınızla birləşdirdiniz?

- 1984-cü ildə ilk dəfə böyük şairimiz Məmməd Arazın xeyir-duası ilə ədəbiyyat aləminə qədəm qoydum və iki il Musa Quliyev imzası ilə çap olundum. 1986-cı ildə “Sovet Ermənistanı” qəzetinə bir şeir göndərmişdim. Şeirin də yazılma tarixi belə idi. Həmin il Zori Balayanın “Ocak” kitabı çap olundu. Bilirsiniz ki, o, qədim Azərbaycan torpaqlarını gəzib-dolaşaraq bütün təəssüratlarını qələmə almış, sonra da guya bu yurdların hamısının bir ocaqdan-ermənilərə məxsus olmasından yazmışdı. Həmin vaxtı ona ən layiqli cavabı Eldar Baxış yazdı:

 

- Bu nədi yazmısan, Zori Balayan

Kür, Araz deyirsən, kəkələyirsən.

Xırda budaqların üstə oturub

Böyük budaqları silkələyirsən.

 

O vaxt mən də bir şeir yazıb o qəzetə göndərdim. Amma şeirin sonuncu bəndi çap olunmadı. Mən qəzetə zəng vurub səbəbini soruşdum və cavab bu oldu ki, orada sovet gənclərinə yaraşmayan pessimizm vardı və sairə. Amma israrla cavab istəyəndə dedilər ki, senzurdan keçmədi. O zaman içimdə qəribə bir hiss yarandı. Elə bil kimsə qulağıma pıçıldadı ki, o kəndi məndən alacaqlar və bir daha mən öz kəndimin, doğulduğum evin, ilk dəfə ayağım dəydiyi torpağın üzünü görməyəcəyəm.

- Şeirin sonuncu bəndi necə idi ki?

- Bilirsiniz ki, bütün şeirlərin məqsədi onun sonuncu bəndində əksini tapır. O şeir də məhz sonuncu bəndin xatirinə yazılmışdı.

 

Dar gündə buradı gümanım yenə

Hər kiçik arzumu siz böyük sayın

Ay yaxşı adamlar, o kənddən mənə

Bir adam boyunca torpaq saxlayın...

Özgə umacağım yoxdu bu kənddən...

 

Erməni senzuru istəməmişdi ki, türk oğlu Musa Uruda onun özünə məxsus, dədə-baba kəndində bir adam boyunca torpaq saxlasın və mən onda anladım ki, bu arzumun qarşısını almağa çalışacaqlar. Kəndimin adını beləcə soyad kimi götürdüm ki, həmişə özümü o kənddə yaşayan kimi hiss edim, o kəndin adını hər dəfə öz adımı çəkəndə xatırlayım.

- Amma bildiyimizə görə işğaldan sonra getmisiniz Uruda.

- 2006-cı il iyulun 6-da. O tarix mənim həyatıma həkk olunub. İşğaldan sonra mən bu tarixdə Uruda getdim doğma kəndimlə, ev-eşiyimlə görüşdüm.

- Necə oldu ki, bir adam boyu torpaq qıymadıqları türk oğlunun Uruda gəlməsinə etiraz etmədilər.

- Bu da taleyin qəribə gərdişidir. Kəndimiz əlimizdən alınandan, insanlarımız o torpaqlardan canını götürüb gələndən sonra içimdə qəribə bir hiss yaranmışdı. Mənə elə gəlirdi ki, nə zamansa mütləq o kəndə ayağım dəyəcək, o həyət-bacanı görəcəm. Təsəvvür edin ki, Ulu öndər Heydər Əliyev mənə böyük etimad göstərdi və proporsional qaydada Yeni Azərbaycan Partiyasının sıralarından deputat seçildim. Bəlkə kiməsə bir qədər qəribə gələr, bəlkə kimsə inanmaz, amma bu xəbəri eşidərkən mənim ilk fikrimə gələn o oldu ki, mən bu yüksək pillədə ilk fürsətdəcə kəndimi görmək üçün gedəcəyəm. Birinci seçkilərdə ATƏT-də təmsil olunurdum. Amma ikinci seçki dönəmində xahiş etdim ki, məni Qara Dəniz İqtisadi Əməkdaşlıq Təşkilatı Parlament Assambleyasına keçirsinlər. Orada qayda belədir ki, hər altı aydan bir Assambleyanın rəhbərliyi bir ölkəyə həvalə edilir. Növbə o zamana gəldi ki, artıq Azərbaycan tərəfi estafeti qəbul etməliydi. Bunun üçünsə Ermənistana getmək lazım idi. Çünki bizdən əvvəl o ölkənin rəhbərlik etdiyi missiyanın estafetini onlardan qəbul etməliydik. Ermənistana uçana qədər qəribəliklər bir-birini təqib etdi. Bizim Ermənistana getməmiz üçün onların spikeri bizə təhlükəsizlik məktubu göndərməliydi. Tədbirə on gün qalmış Ermənistanın spikeri dəyişildiyindən onların göndərdikləri məktub etibarsız hesab olundu. Çox həyəcanla səfəri gözləyirdim. Tədbirin başlamasına iki gün qalmış həmin məktub gəldi. Eyni zamanda, beynəlxalq səviyyədə məsləhət oldu ki, Azərbaycan tədbirdə iştirak etməlidir.

Milli Məclisin sədri Oqtay Əsədov Finlandiyada səfərdəydi həmin ərəfədə. Zəng vurmuşdu ki, Musa Ermənistana getməsin, vəziyyət çox təhlükəlidir. Bunu Tiflisə uçduğumuz təyyarədə Asəf Hacıyev mənə deyəndə elə bildim ki, o hündürlükdən yerə düşdüm. Sonra çox uşaqcasına bir fikir gəldi ağlıma. Oqtay müəllimə deyərəm ki, Asəf müəllim sizin tapşırığınızı mənə deyəndə yuxulu olmuşam və yaxşı başa düşməmişəm.

- Etiraf edək ki, səfərinizin risqi sizin arzunuzdan qat-qat güclü olub.

- Bu risqi Uruda yol gedəndə, silahlı, silahsız ermənilərlə qarşılaşanda daha dərindən hiss etdim. Bizi Cermux şəhərinə ekskurisiyaya apardılar. Xahiş etdim və məni oradan Sisyana, daha sonra Uruda yola saldılar. Təbii ki, onlar da ehtiyat edirdilər və mənim təhlükəsizliyim üçün tədbirlər görülmüşdü. Qismətdən məni müşayiət edən erməni deputatının atası ilə mənim atam bir zamanlar dost olmuşdu, ailələrimizi tanıyırdıq. Sisyandakı deputatın qərargahında Qarabağ döyüşlərinin iştirakçısı olan iyirmiyə yaxın erməni zabiti ilə rastlaşdıq və inanıram ki, onların on doqquzu məni məmnuniyyətlə güllələyərdi.

- Urud Musa Urudu necə qarşıladı?

- İnsan anasını kiçik yaşlarında bir dəfə görər və itirər. İllər keçər və sən ananı taparsan, amma baxırsan ki, o qocalıb və sənin illərdir təsəvvür etdiyindən, xəyalında yaşatdığından onda heç nə qalmayıb. İçimi dərin bir peşmançılıq hissi bürümüşdü. Məni müşayiət edən erməniyə dedim ki, bazarlıq etmək istəyirəm. Çaşıb qaldı:

- Kimi tanıyırsınız ki, orada?

- Heç kimi-dedim- sadəcə mən ata evinə heç vaxt əliboş getməmişəm, hətta tələbə olanda belə evə gedəndə ata ocağının şirniyyat payını aparmışam. İndi belə bir imkan yaradıb Allah mənə, əliboş gedə bilmərəm.

Varlı, abad bir kənd qoyub gəlmişdik biz. O zaman kəndimiz on beş dəfə Ermənistanın, iki dəfə SSRİ-nin keçici bayrağını qazanmışdı. Urudun əksər evləri ikimərtəbəli idi. Həyətlərdə dağ bulaqlarından çəkilmiş kranla gələn su, küçələr asfalt, kənddə hələ heç bəzi rayon mərkəzlərində olmayan avtomat telefon stansiyası... İndi kənd çox qərib, qocalmış, kasıb bir adam kimi mənə baxırdı... Ümumilikdə isə o boyda kənddə 30-40 evdə yaşlı adamlar məskunlaşıb. Darvazamızı açdım. Mis güyümlər, vedrələr... Həyətdə durub ətrafa baxıram və əşyaları gördükcə bir-bir xatırlayıram: bu qabı anamla filan mağazadan aldıq, bu əşyanı atam filan şəhərdən alıb gətirib... Eyvana qalxıram, hər şeyi necə qoyub getmişiksə eləcə durur. Otaqlara keçirəm, çarpayılar, masa və... qonaq otağının divarında anamın cehizlik xalçası divardan asılıb. Hətta yerini də dəyişməyiblər. Bu xalça anamın nənəsinə məxsus nəsil yadigarı idi. Xalçanın üstündən cavan bir hərbiçinin qara çərçivəyə alınmış şəkli asılmışdı. Sonra öyrəndim ki, bu ev sahibinin Qarabağda ölmüş oğlunun fotoşəklidir. Evimizdə yaşayan qocanın hər iki gözü kor idi. Çəliyə dirənib yeriyirdi. Azərbaycanca salam verdim, salamımı almadı, soruşdu:

- Ara, sən kimsən?

- Bu evin sahibiyəm- qocanın sifətindəki gərginliyi yumuşaltmaq istədim- müharibə qurtardı. Artıq hər kəs öz evinə qaydır. Siz də Bakıya qayıdın.

Qoca az qaldı qışqırsın:

- Mənim orda nə işim var, bilirsən məni neyniyərlər?

- Orada neçə il yaşamısınız?

Qocanın üzünün ifadəsi yumuşaldı:

- Mən Bakıda doğulmuşam, 65 il orada yaşamışam. Amma indi vaxt o vaxt deyil axı...

Evimizlə vidalaşanda qocadan xahiş etdim ki, anamın cehizi olan nəsil yadigarı xalçanı mənə satsın, nə qədər pul istəsə verəcəkdim. Qoca xeyli fikrə getdi, başını yellədi:

-Yox, ara bəs o şəkli neynəyim?

Bu bəlkə də Qarabağ müharibəsinin ən doğru cavabı idi...

- Musa müəllim, ədəbi simaların siyasət müstəvisinə transferidəmi Qarabağ münaqişəsi ilə bağlı idi?

- Bizim yaşadığımız dövr- Azərbaycanın ilk müstəqillik dövrü, sonra sovet dönəmi və nəhayət ikinci dəfə müstəqilliyimizi əldə etdiyimiz zaman fikir aydınları-ədəbiyyat adamları həmişə ön sıralarda olub. Sovet dövründə ədəbiyyatın üzərinə konkret missiya qoyulmuşdu və o, sovet ideologiyasının daşıyıcısı vəzifəsini yerinə yetirirdi. Bununla belə qədim şərq mentalitetindən qaynaqlanan ənənələrə sadiqlik sözə, ziyalıya münasibətdə həmişə özünü bizim millətin davranışında çox qabarıq göstərib və müəyyən məqamlarda xalqın mənəvi gücünü ehtiva edib. Ona görə də sovet ittifaqı dağılanda ziyalılarımız xalqımızın ön cərgəsində oldular. Daha sonra Ulu öndər Heydər Əliyev hakimiyyətə gəldi və söz adamlarına, ədəbiyyat aydınlarına siyasi arenada təmsil olunmaq şəraiti yaradıldı. Çünki biz bir xalq kimi fikirdən daha çox sözə bağlı olmuşuq. Əfsanəvi Koroğlu obrazını, dahi sərkərdə Xətaini xatırlayaq. Və bu siyahıya represiya dövrünün qurbanlarını, mühacirətdə yaşayaraq tariximizi yazanları əlavə edə bilərik. Mən hələ eşitməmişəm ki, bizdən başqa hansısa millət oğlunun adını Şair, qızının adını Şairə qoysun. Bununla belə, mən belə düşünürəm ki, müəyyən dövrdən sonra peşəkar yazıçı gedib yazı-pozu ilə, ədəbiyyat yaratmaqla məşğul olmalıdır, Siyasi meydan isə peşəkar siyasətçilərə verilməlidir.

- XX əsrin sonlarında bizim cəmiyyətdə belə bir fikir tez-tez səslənirdi ki, XXI əsrin ədəbiyyatını jurnalistlər yaradacaq. Bu fikir artıq öz təsdiqini tapır.

- Bunun nəyi pisdir ki? Həm də o ədəbiyyatçılar ki, artıq öz sözlərini deməyə başlayıblar, onların əksəriyyəti əvvəldən söz adamı olublar, sonradan, yəni ilk yaradıcılıq fəaliyyətləri ölkə müstəqilliyinin ilk illəri ilə üst-üstə düşdüyündən qəzet və jurnallarda çalışmağa başlayıblar, sözün həqiqi mənasında qəzetçi, publisist kimi özlərini təsdiq ediblər. Amma mən bayaq bir fikir səsləndirdim axı: zaman keçdikcə peşəkar ədəbiyyatçılar peşəkar ədəbiyyata qayıtmalıdır. Mən düşünürəm ki, ədəbiyyat insanları ayağa qaldıra, onları yaşada bilər, amma problemləri həll edə bilməz.

- Hansı dönəmdəsə ədəbiyyatın zamana təsiri olurmu? Məsələn, Qarabağ hadisələri zamanı hər şeyin Zori Balayanın “Ocak” kitabından başlandığını düşünənlər hələ də çoxluq təşkil edir, müstəqilliyimizin əldə edilməsini söz adamlarının mübarizəsinin nəticəsi kimi anlayanlar da az deyil.

- Yox, əslində, bütün hadisələr siyasi arenada, güclər tərəfindən cızılır, baş verir. Sadəcə bu hadisələrin ədəbiyyata təsiri olur, sözdə öz əksini tapır və sairə. Amma zamana təsirdən söz düşəndə, bunu şəxsiyyətlərə aid etmək olar, ədəbiyyata yox. Ulu öndər Heydər Əliyevin ikinci dəfə hakimiyyət başına gəlməsi Azərbayanın taleyini, tarixini dəyişdi deyə bilərik. Və bu həqiqəti heç kim dana bilməz. Böyük dövlətlərin Azərbaycan xalqı üçün müəyyənləşdirdiyi taleyi dahi rəhbərimiz dəyişdirdi. Bəşəriyyət tarix boyu onun gərdişini dəyişən şəxsiyyətlər yetişdirib ki, onlardan biri də Heydər Əliyevdir.

- Son sualım: səhv etmirəmsə Belinski deyirdi ki, ədəbiyyat da cəmiyyət kimidir. Onun da qara camaatı var və o camaat çox azğın olur.

- O kütlə zaman-zaman olub. XII əsrdə Nizami tək olmayıb ki. Füzuli, Nəsimi də eləcə. Aşıq Ələsgərlə yanaşı yəqin ki, yüzlərlə aşıq çalıb-oxuyub. Sadəcə, bugünkü mənzərənin içində olduğumuzdan vəziyyət bizə bu qədər faciəli görünür. Təbiətdə təpəliklər var, qayalar var. Zaman keçəndən sonra təpəliklər əriyib gedir, düzə çevrilir və onlardan bir nişanə belə qalmır. Qayalar isə hansı uzaqlıqdan baxsan görünür.

 

 

KƏBUTƏR

 

Yeni Azərbaycan.- 2010.- 30 aprel.- S.7.