Azərbaycan mətbuatının
inkişaf tarixi
Milli mətbuatımızın “Əkinçi”dən bu
günə keçdiyi yol
Birinci yazı
İnsan oğlu ətrafında
baş verənləri şüurlu şəkildə dərk
etməyə başladığı ilk andan etibarən onda
yazmaq və oxumaq (təbii ki, ilk vaxtlarda danışmaq-red.) həvəsi
baş qaldırıb. İbtidai insanlar vəhşi təbiətdə
gördüklərini daşlar üzərinə cızaraq ilk
rəsmlərini, əslində isə yazılarını
yaradıblar. Bu yaradıcılıq bir tərəfdən
insanların ətrafdakılara marağı ilə
bağlı olsa da, digər tərəfdən də
gördüklərini hansısa bir formada başqalarına da
göstərmək həvəsindən irəli gəlib. Yəni,
əgər belə demək mümkünsə onlar bununla bir
növ malik olduqları informasiyanı ətrafdakılara
çatdırıblar. Hansı ki, müasir dünyada bu
missiyanı qəzetlər və informasiya agentlikləri, həmçinin,
internet portalları həyata keçirir.
İlk qəzet eramızdan əvvəl II əsrin
ortalarında yaranıb
İbtidai insanlar tərəfindən
əsası qoyulan informasiya çatdırmaq prosesi bizim eradan əvvəl
II əsrin ortalarında ilk qəzetin yaranması ilə
növbəti mərhələyə qədəm qoyub. Yəni,
həmin dövrdə Roma küçələrində səyyar
satıcılar “Acta populi diurna” (“Xalqın gündəlik həyatı”)
adlı qəzeti reklam ediblər. Həmin qəzetdə öz
əksini tapan xəbərlər qeyri-rəsmi məlumatlardan
ibarət olub. Lakin Yuli Sezarın dövründə buna son
qoyulub və onun göstərişi ilə Senatın
iclaslarının hesabatları, sərkərdələrin
göndərdiyi məlumatlar, qonşu dövlətlərin səfirləri
barədə xəbərlər vərəqələrdə
yerləşdirilməyə başlanıb.
Qəzetlərin indiki
formatı isə XVI əsrdə formalaşıb. Həmin
vaxtdan qəzet sözü də dəbə düşüb.
Bu ad ona kiçik İtaliya şirkətinin adından
keçib.
Qonşu Rusiyada isə ilk qəzet
“Kurantı” adlanıb və onun günümüzə qədər
saxlanmış ən qədim nüsxəsi 1621-ci ilə
aiddir. İlk çap qəzeti isə birinci Pyotrın
vaxtında, 1702-ci ildə Rusiyada satışa
çıxarılıb və “Vedemosti” adlanıb.
Azərbaycana gəlincə,
ölkəmizdə qəzetçiliyin tarixi o qədər də
qədimlərə söykənmir. Daha doğrusu, 1875-ci il
iyulun 22-də “Əkinçi” qəzetinin işıq
üzü görməsi ilə Azərbaycanda ilk mətbu
orqanın əsası qoyulub. Məhz buna görə də,
hazırda 22 iyul tarixi Azərbaycanda Milli Mətbuat Günü
kimi qeyd edilir. Lakin 22 iyul tarixinin Azərbaycanda mətbuat əhlinin
bayram gününə çevrilməsinə səbəb olan
“Əkinçi” qəzetinin işıq üzü görməsi
heç də asan olmayıb.
“Əkinçi” necə yaranıb?
Daha doğrusu, tarixi
materiallardan da bəlli olduğu kimi XIX əsrin II
yarısında Azərbaycanın iqtisadi və ictimai
inkişafı milli mətbuatımızın
yaranmasını zəruri edib. Bu zərurəti dərk edən
görkəmli maarifçi Həsən bəy Zərdabi uzun
mübarizədən sonra çar üsul-idarəsi şəraitində
müstəmləkə ucqarında ana dilində “Əkinçi”
qəzetinin çap edilməsi üçün icazə
alıb. Bu qəzetin çıxması bütün Qafqazda
geniş əks-səda doğurub. Qəzetin nəşri
üçün Həsən bəy Zərdabi İstanbuldan
xüsusi ərəb mətbəə şriftləri gətirtməli
olub və nəhayət, xeyli əziyyətdən sonra 1875-ci
ilin 22 iyulunda Bakıda qubernator mətbəəsində qəzetin
ilk nömrəsinin nəşrinə nail olub. Yuxarıda da
qeyd etdiyimiz kimi, “Əkinçi”nin nəşrilə həm də
milli mətbuatımızın əsası qoyulub.
Məlumatlara əsasən, “Əkinçi”
qəzetində Moskvadan Nəcəf bəy Vəzirov və Əsgər
ağa Gorani, Şamaxıdan Seyid Əzim Şirvani və Məhəmmədtağı
Əlizadə Şirvani, Dərbənddən Heydəri və
Tiflisdən Mirzə Fətəli Axundovun məqalə və
digər yazıları dərc olunub. Məhz bu kimi müəlliflərin
köməyi ilə “Əkinçi”nin səhifələrində
elm və texnika, kənd təsərrüfatı, mədəniyyət
sahələrindəki yeniliklərə geniş yer verilib.
İlk vaxtlar qəzetin
bütün redaksiya heyəti bir adamdan ibarət olub. Belə
ki, Həsən bəy Zərdabi həm naşir, redaktor, həm
də korrektor və mürəttib olub. Xalqı cəhalətdən,
fanatizmdən uzaqlaşdırmaq, onlara hüquqlarını
anlatmaq, xalqın savadlanmasına kömək məqsədi ilə
“Əkinçi” misilsiz iş görüb. Ümumilikdə, 56
sayı işıq üzü görən qəzet ayda iki dəfə
300-400 tirajla nəşr edilib və bu mətbu orqanda “Daxili xəbərlər”,
“Əkin və ziraət xəbərləri”, “Elmi xəbərlər”,
“Təzə xəbərlər” rubrikaları altında
müxtəlif mövzularda yazılan məqalələr dərc
olunub.
Əsas məqsəd xalqı maarifləndirmək olub
Məlumatlara əsasən, qəzetə
maraq oyatmaq məqsədilə Həsən bəy Zərdabi “Əkinçi”ni
geniş kütlələr arasında pulsuz yaymalı olub. Eyni
zamanda, bu cəfakeş insan dövrünün görkəmli
ziyalılarını qəzet ətrafında toplaya bilib. Əksər
mütəxəssislərin də qeyd etdikləri kimi, Həsən
bəy Zərdabi ilk gündən “Əkinçi” vasitəsilə
ən başlıca vəzifəsini-xalqı maarifləndirməyin
təbliğini öz qarşısında məqsəd qoyub. Qəzetdə
kəndli həyatına, kəndli təsərrüfatına, əkinçilik
mədəniyyətinə, suvarma işlərinə, əmək
alətlərinə dair məqalələr nəşr etməklə
böyük ədib kənd təsərrüfatında geriliyi
aradan qaldırmağa çalışıb. Eyni zamanda,
ayrı-ayrı məqalələrdə xalqımızın mədəni
həyatına dair materiallar da dərc edilib. Ən
başlıcası isə Həsən bəy Zərdabi məhz
“Əkinçi”nin səhifələrində milli
oyanışın xüsusiyyətlərini, milli birliyi yaratmaq
məsələsini qoyub.
Həsən bəy Zərdabi
Mirzə Fətəli Axundova göndərdiyi məktubda məqsədini
belə izah edib: “Bəlkə, sizi belə bir şey
düşündürür ki, nə üçün
başqa birisi deyil, məhz siz, özü də müftə,
bir quru “çox sağ ol” belə eşitməyə
ümidiniz olmadan bu barədə zəhmət çəkirsiniz.
Onda mən məcburam deyəm ki, xalqa, sənə doğma
olan xalqa məhəbbətdən, avamların maariflənməsindən
söhbət gedən yerdə bu sual ortaya gəlməməlidir.
Xalqın, həm də geridə qalmış avam xalqın, sənin
və mənim qardaşımın maariflənməsi işinə
özünü həsr edən bir adamı belə bir fikir
yoldan qoymamalıdır. O, mükafatını
öz-özünə, işini görə-görə
vicdanı qarşısında duyacaqdır”.
Zərdabi ideyaları irticanın sərt tələblərinə
qalib gəldi...
Zərdabinin ideyaları hər
addımda irticanın sərt qayaları ilə toqquşub. “Əkinçi”
çar hakim dairələrinin müqavimətini
qırmalı olub, yerli irticaçılarla mübarizəyə
girib, onları tutarlı mühakimələrlə susdurub. Məlumatlarda
qeyd olunur ki, həmin dövrdə əməli işlər,
maddi-texniki qaydalar daha çox olub. Buna görə də, “Əkinçi”nin
hökumət mətbəəsində nəşri prosesində
ortaya müxtəlif süni əngəllər
çıxıb. Qəzetə xəbər yazan müxbirlər
də kifayət qədər olmayıb. Sonralar Həsən bəy
Zərdabi yazıb ki, “köməyimiz az olduğundan və kənar
yerlər bir yana, Bakıda baş verən mühüm hadisələrdən
də bəziləri bizə vaxtlı-vaxtında gəlib
çatmırdı. Xarici xəbərləri isə rus,
İran, türk, Orta Asiya qəzetlərindən götürməli
olurduq”.
Müxtəlif dillərdə
yazılmış məqalə və xəbərləri isə
Həsən bəy Zərdabi özü Azərbaycan dilinə
tərcümə edirdi. Şəkillərin verilməsi isə
poliqrafik şərait olmadığından bu işi həyata
keçirmək mümkün olmurdu.
Yeri gəlmişkən, bəzi
məlumatlara görə, Həsən bəy Zərdabi “Əkinçi”
qəzetinin vəziyyəti barədə düzgün təsəvvür
yaratmaq üçün Avropa mətbuatı, xüsusilə,
Londonda çıxan “Tayms”la öz qəzetini müqayisə edib.
Böyük ədib yazırdı: “Dünyada hər qəzeti
beş, ya on adam inşa edir: onu çap edən, hərflərini
düzən, qələtlərini düzəldən başqa
kəslər olur. Amma bu işlərin hamısını gərək
mən özüm görüm... Ey bizlərə diqqət edənlər,
bu qəzetin kəsrini görəndə gülməyin.
Gülmək yeri deyil, siz ağlayın ki, biz müsəlmanın
bircə qəzeti də basdırmağa (nəşr etməyə)
adamı yoxdur”.
Təsadüfi deyil ki, o zaman
Bakıya gəlmiş bir fransız jurnalisti “Əkinçi”nin
çap olunduğu şəraiti gördükdə Həsən
bəy Zərdabiyə deyib: “Doğrusu, siz əsl qəhrəmansınız!
Bizim Fransada belə bir yoxsul qəzet üçün işləmək
istəyən tapmaq olmazdı. Sizin qüvvənizə heyrət
edirəm. Belə məlum olur ki, Siz öz xalqınızı
çox sevirsiniz!”
Ömrü uzun olmasa da...
Onu da xüsusi olaraq
vurğulamaq yerinə düşər ki, “Əkinçi” qəzetinin
mütərəqqi ideyaları çar müstəmləkəçilərini
ciddi şəkildə narahat edib. Məhz buna görə də,
1877-1878-ci illərin Rusiya-Türkiyə müharibəsinin
başlanması ərəfəsində “Əkinçi”nin vəziyyəti
daha da ağırlaşıb. Bu zaman çar senzurası qəzetin
siyasi xarakterli məsələlərə toxunmasını
qadağan edib. Belə bir şəraitdə 1877-ci ilin
sentyabrında qəzetin nəşrini dayandırmaq haqqında
hökumət sərəncamı verilib.
Lakin “Əkinçi” qəzeti
çox tez bağlansa da, xalqımızın mədəniyyət
salnaməsində böyük ad qoyub. Bu qəzetin Azərbaycan
milli mətbuat tarixində açdığı yol,
yaratdığı ənənələr çox uğurlu,
uzunömürlü olub. “Əkinçi” qəzetinin nəşri
ilə Azərbaycan milli mətbuat tarixinin əsası qoyulub.
Digər tərəfdən
Azərbaycan ədəbiyyatı və mətbuatının
bütün qabaqcıl xadimləri, hətta “Əkinçi”
bağlanandan 20-30 il sonra da onun əhəmiyyətini itirməyən
maarifçi ideyalarına sahiblənməyə ciddi fikir veriblər.
Bu da təsadüfi deyil. Mətbuat tariximizi dərindən
araşdıran mütəxəssislərin sözləri ilə
desək, “Əkinçi” zəhmətkeş xalqa təmənnasız
və sədaqətlə xidmətin, ictimai və milli zülmə
qarşı mübarizəsinin, doğma mədəniyyət və
ana dilinin tərəqqisi yolunda yorulmadan
çalışıb. “Əkinçi” dünya elminin nailiyyətlərini
yaymağın, xüsusilə, demokratik mətbuatı
inkişaf etdirməyin ilhamvericisi, gözəl bir nümunəsi
olub. Əksər mütəxəssislərin də qeyd etdikləri
kimi bunun ən parlaq sübutu məşhur “Molla Nəsrəddin”
jurnalının, onun əsas müəlliflərinin “Əkinçi”
və əkinçilərlə möhkəm ideya varislik əlaqəsidir.
“Əkinçi” cəsarət nümunəsi olub
Eyni zamanda, “Əkinçi” həmin
vaxt çar Rusiyasının əsarəti altında olan
xalqımızın sabahını düşünən hər
kəs üçün bir cəsarət nümunəsi olub.
Bundan başqa, Azərbaycanda qəzetçilik ənənəsinin
əsası qoyulub. Çünki “Əkinçi” işıq
üzü görən cəmi 56 sayı ilə bir inqilab edib.
Elə bir inqilab ki, “Əkinçi”dən sonra hər bir azərbaycanlıda
qəzetə, oxumağa, məlumatlanmağa həvəs
yaranıb. Məhz ortada olan nümunə və xalqın qəzet
istəyini əsas götürən ziyalılarımız “Əkinçi”dən
sonra bir-birinin ardınca yeni mətbuat orqanlarının əsasını
qoyublar.
Bir sözlə, 1875 - 1877-ci
illərdə “Əkinçi” qəzetinin fəaliyyət
göstərməsi haqlı olaraq xalqımızın tarixində
mühüm ədəbi hadisə kimi qiymətləndirilir. XX
əsrin əvvəllərində Azərbaycanda onlarla qəzet
və jurnal nəşr edilib və Azərbaycanın çox
görkəmli yazıçıları, alimləri, sənət
adamları bu mətbuat orqanlarında fəal iştirak ediblər.
“Əkinçi” və XX əsrin əvvəllərində nəşr
olunan qəzetlərdəki yazılar, senzuranın ələyindən
keçmələrinə baxmayaraq, demokratiya və söz
azadlığı ideyalarını təbliğ ediblər. Məhz
buna görə də, çəkinmədən demək olar
ki, Azərbaycan milli mətbuatının bünövrəsi
sayılan “Əkinçi” qəzeti Azərbaycan tarixinə
yazılan şərəfli səhifələrdən biridir.
Yeni Azərbaycan.- 2010.- 1 iyul.- S.4.