Sənət əsarətdə
yüksəlir və azadlıqda öləziyir
Anar: Ədəbiyyatın müqəddəs vəzifəsi
insanı anlamaqdan, insana qahmar durmaqdan ibarətdir
Cəmiyyət onların fəaliyyətini
diqqətlə izləyir, sözlərinin
işığına yığışır və onlara
inanır. Onlar cəmiyyətin işıqlı pəncərələri-ziyalıları,
aydınlarıdırlar.
Onların bizə məlum
olmayan tərəfləri hansılardır? Doğmaları və
yaxınları, arzu və istəkləri, iş günü
bitəndən sonra maraq və əyləncələri...
Qismətimdən layihəmizin
ilk müsahibi ədəbiyyat adamıdır və onun bir
dünyası var-kitablar. Bütün sevdiyi və
xatırladığı adamlar, doğma və yadları onun həyatına
məhz ədəbiyyatdan gəlib. İki böyük
şairin sevgisindən doğulub və özünün
övladları da yazıçıdır. Bir sözlə ədəbiyyat
onun həyatıdır. Deyəsən, elə bu səbəbdən
də görüş üçün təklif etdiyimiz məkanların
içindən iş otağı-ədəbiyyat məkanı
seçildi.
Beləliklə, müsahibim
Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin sədri Anardır:
- Valideynləriniz sizin
yazıçı olmaq istəyinizi necə
qarşılamışdı?
- Bu barədə “Sizsiz”də
yazmışam.
“Sizsiz”dən: “Uşaqlığımın
yay aylarını ara-sıra Şuşada keçirərdik.
Dünyada ən çox sevdiyim şəhərlərdən
biri də Şuşadır.
Qədim yaraşıqlı
evlərin “qaşqa suvağı”, meşələrin sərin
bulağı-qeyri-ixtiyari şeirə keçdim,
çünki elə bu bulaqların adı da şeir kimi səslənir-İsa
bulağı, Saxsı bulağı, Səkili bulaq, Gəlin
bulağı, Çarıq bulağı, Ayğır
bulağı, Şirlan...
O yanda Qırxqız
dağları, bu yanda Topxana meşəsi, uzaqda Kirsin zirvəsi,
bu tərəfdə Bağrığan dağı,
Cıdır düzündən Daşaltı çayına enən
Qırxpilləkən, İbrahim xanın
sığnağı, Ağ qaya, Ərimgəldi yamacı,
tayı-bərabəri olmayan Xarıbülbül gülü,
kəkotu, qantəpir, çobanyastığı,
quzuqulağı, sarı çiçəyin ətirli
çayı, gecələrin İsaq-musaq quşları,
Natavan bağında ətrafı bürüyən
qızılgül rayihəsi, tez yağıb tez kəsən
çobanaldadan yağışlar, dərələr boyu
dizin-dizin sürünüb qalxan, sonra da ehmalla çəkilən
süd rəngli dümağ dumanlar, gündüzün-gecənin
hər vaxtında, hər yandan, hər bucaqdan ucalan musiqi sədaları-radiolardan,
televizorlardan, maqnitofonlardan axan, ya da məclislərdən,
İsa bulağı meşəsindən, Cıdır
düzündən yüksələn canlı
avazlar-Şuşa!
O vaxt Şuşada yaman
darıxırdım, ürəyim Bakıya tələsirdi. 9
yaşlı bacım Fidan da darıxırdı. Təranə
üçün darıxmaq hələ tezdi-4
yaşındaydı. Atam bizim başımızı qatmaq
üçün təklif etdi ki, yol qeydlərimizi yazaq,
Şuşada gördüklərimizi qələmə alaq.
Yadımda deyil, Fidan yazdı ya yox, amma mən yazmağa
başladım. Yol qeydləri və Şuşa haqqında
deyil... Amerika həyatından bir pyes yazdım.
Bir axşam eyvanda oturub
istirahət etdiyimiz zaman pyesi bizimkilərə oxudum. Təbii
ki, o bekara və zəif bir yazı idi. Amma atam onda nə isə
görmüşdü. Oxuyub qurtaranda onun göy gözləri
parıldayırdı”.
- Heç nə, -dedi, bilmirəm
sevinclə dedi bunu, yoxsa təəssüflə - sən də
yazıçı oldun.
Məhz bu sözlərdən
sonra mən yazıçı oldum. Mənim taleyim həmin
anlarda həll olundu”.
- Siz
övladlarınızın - Günellə Turalın
yazıçı olmaq istəyini necə
qarşıladınız?
-Yazıçılıq istəklə
deyil. Mən istəməzdim ki, mənim övladlarım
yazıçı olsun. Çünki gənc vaxtı da, elə
indi də qarşılaşdığım təpkilərlə
övladlarım da qarşılaşır. Amma bir tərəfdən
oxuyuram və görürəm ki, yaza bilirlər və yazan gənclərin
heç birindən də pis yazmırlar. Niyə mən
onların qarşısını almalıyam? Bilirdim ki, bir
neçə özünə, ədəbiyyata, sözə
hörmət etməyən adam yazacaq ki, bir ailədən
neçə yazıçı çıxacaq? Nə qədər
istedad varsa o qədər də yazıçı
çıxacaq. Bir soyaddan generallar, bir soyaddan həkimlər,
bir soyaddan hansısa bir sahə üzrə mütəxəssislər
yetişə bilər, amma bir ailədən ikinci
yazıçı yetişə bilməz? Mənim
uşaqlarıma yeganə irad onların Anarın
övladları olmasıdır. O cümlədən də,
valideynlərimə. Tural Küveytə səfir gedəndə
yazdılar ki, Anarın oğlu səfir təyin olundu.
Turalın yerinə mənim şəklimi verdilər. Tural ərəbşünasdır,
doğma dilimizdən başqa beş dil bilir. Qahirədə
ali diplomatik kursları əla qiymətlə bitirib. Suriyada,
Liviyada tərcüməçi işləyib və diplomatik fəaliyyətində
də özü öz gücüylə,
bacarığıyla, əməksevərliyiylə
addım-addım, pillə-pillə yüksəlib. Bəzi
başqaları kimi ərköyün olsaydı,
harınlıq etsəydi, yəqin bu bədxahlarımızı
çox sevindirərdi. Axı onları ən çox
yandıran dürüstlüklə, halallıqla nəyəsə
nail olmaqdır.
Yaradıcılığa gəlincə,
Turalla Günel başqa-başqa səpkidə yazırlar. Vaqif
Səmədoğlu deyir ki, Turalın yazdıqları mənim
pyeslərimə yaxındır, Günelin yazdıqları
şeirlərimə. Məsələ ondadır ki, Vaqifin pyesləri
yumorludur, şeirləri faciəvi. Və bir ata, bir
yazıçı kimi, mənimçün paxıllıq edənlərin,
həsəd çəkənlərin yox, Vaqif Səmədoğlu
kimi böyük şairin sözləri əhəmiyyətlidir.
- Xalq şairləri Rəsul
Rza və Nigar Rəfibəylinin həyat və fəaliyyəti
hər zaman tədqiqatçıların diqqət mərkəzindədir.
Amma ən monumental əsər Anarın “Sizsiz”idir.
- Rəsul Rza və Nigar Rəfibəyli
ilə bağlı xatirələrin yer aldığı
“Sissiz” xatirə romanı həyatımın bir
parçasıdır. Ata-analı illərimin, həmin illərin
Azərbaycan cəmiyyətində, ədəbiyyatında
inkasıdır. “Sizsiz”dən: “Mən yaşadıqca Onlar da
yaşayır. Buna sevinən də var, təəssüflənən
də.
“Göz
yaddaşımda”-işıqlı çöhrələri,
üzlərinin yüz ifadəsi, sifətlərinin kədəri,
fərəhi, gülüşü, həsrəti...
“Qulaq yaddaşımda”-səsləri,
sözləri, sətirləri, danışıq ədaları,
ləhcə kəlmələri, Gəncənin,
Göyçayın dialekt, şivə kəlmələri...
“Beyin yaddaşımda”-fikirləri,
amalları, inamları, aldanışları, “qəlb
yaddaşımda”-ümidləri, nisgilləri, sevgiləri...
Bütün bunları
yaşadan tək mən deyiləm, Bütün bunlar
onların şeirlərindədir. Şeirlər isə ədəbiyyatındır,
Xalqındır, Azərbaycanındır”.
Mənə bu iki
böyük insanın sevgisindən doğulmaq xoşbəxtliyi
nəsib olmuşdu. Yazmağa başlayanda, mən də ədəbi
aləmə qədəm qoyanda artıq oxucular arasında
müəyyən münasibətlər də
formalaşmağa başladı. Bir dəfə hələ
ata-anamın sağlığında Şuşada dincələrkən
bir oğlan mənə yaxınlaşıb soruşdu ki, sizin
adınızın mənası “Anam Nigar, Atam Rəsul” deməkdirmi?
Düzünü deyim ki, təəccübləndim. Etiraz etdim
və adımın hansı məna verdiyini ona izah etdim. Mən
izah edəndə sual verən qayıtdı ki, yox, yəqin
özünüz bilmirsiniz, əslində, adınızın mənası
belədir. Adımın bu yozumu Türkiyəyə də
yayılıb.
Amma... məhz belədir-Anam
Nigar, atam Rəsul.
- İki yazarın
övladının ədəbiyyata gəlişi hamar
olmalıydı. Bütün nəşrlərin
qapıları üzünüzə açıq,
bütün ədəbi simalar dost. “Bütün”lərlə əhatəli
bir mühitə daxıl olmaq, həmin mühitdə
yetişmiş gənc bir ziyalı üçün problem
olmamalıydı.
- Bu ancaq kənardan belə
görünür. Əslində, ilk mətbu əsərlərimdən
kəskin tənqidlərə hədəf oldum.
İlk hekayələrim
çıxan kimi yarıistehzalı yazılar mətbuatda yer
almağa başladı. “Kommunist” qəzetində “ideya
qüsurlarına” görə tənqid olunurdum. Hücumlar bu
günə qədər davam edir və hətta
övladlarıma qarşı da eyni şəkildə tətbiq
olunur... Bizləri, hətta rişxəndlə dədəlilər
adlandırırdılar. Guya başqalarının dədəsi
olmayıb. Həzrəti İsadan başqa bütün
insanların dədəsi olur.
- Tendensiyası indiyə qədər
davam etsə də, zaman bu iradların yanlış olduğunu
isbatlayıb-o kateqoriyaya aid olan Anar, Elçin, Yusif və Vaqif
Səmədoğlular Azərbaycan ədəbiyyatının
klassiklərinə çevrilməkdədirlər. Bəlkə
“atalılar”ın yetişdikləri, formalaşdıqları
mühit bu üstünlüyü verib onlara.
-Yox, mən bu fikirlə
razı deyiləm. Ədəbiyyat sırf istedad məsələsidir.
Məhz bundan sonra mühit-intellekt, təcrübə, peşəkarlıq
gəlir. Ədəbiyyatımızın ən gözəl
yazarlarından biri Mövlud Süleymanlının valideynləri
kənd adamlarıdır. Atası sadə bir çobandır.
Anası da savadsız, evdar qadın. Amma biz Mövlud Süleymanılının
kəndində qonaq olanda elə gözəl və təmiz bir
dillə qarşılaşdıq ki, Azərbaycanın
heç harasında belə dildə danışmırlar. Kim
deyə bilər ki, Mövlud zəif yazıçıdır.
Deməli, məsələ ilk olaraq istedaddadır. Amma istedad
varsa kiməsə qadağan edə bilməzsən ki, sən
yazıçı ailəsindənsənsə yazma və yaxud
valideynlərin yazıçı deyilsə, əlinə qələm
alma.
- Əsərlərinizi
oxuyanda, hətta diqqətli olmayan oxucu belə hiss edir ki, bu qəhrəmanlarda
müəllifin özündən xeyli şeylər var.
Oxucu-yazıçı səmimiyyətinə xidmət edən
bu çalarlar bilərəkdənmi daşınır?
-
Yaradıcılığın prinsipi budur. Hər bir
yazıçı yaratdığı qəhrəmana
özünün cizgilərindən də nə isə əlavə
edir. Mənim yaradıcılığımda isə belədir
ki, mən öz qəhrəmanlarıma təkcə müsbət
keyfiyyətlərimi əlavə etmirəm, hətta
özlüyümdə müsbət qiymətləndirmədiyim
cəhətlərimi də əlavə edirəm. Mən
öz qəhrəmanlarımla çox səmimiyəm. Bu ancaq
mənim təxəyyülümün məhsulu olan qəhrəmanlarıma
aiddir. Bir də var mənim özüm üçün həddindan
artıq qiymətli olan sənədli əsərlərimin qəhrəmanları.
Məsələn, “Dədə Qorqud dünyası”, Mirzə Cəlil,
Nazim Hikmət haqqında yazdığım əsərlər.
Yeri gəlmişkən, Nazim Hikmət haqqında əsərim
Türkiyədə artıq kitab şəklində çap
olunub. Bunlar konkret tarixi dönəmlər və həmin
dönəmlərdə yaşamış insanlar haqqındadır.
Amma orada mən də varam. Onları canlandıran qələm
sahibi kimi ortada mənim münasibətim də
olmalıdır. Mən onları necə təsəvvür
edirəm, xəyalımda necə canlandırıram və təqdim
edirəmsə oxucu da onları elə mənim
baxışımla qəbul edir. Ona görə də, təbii
ki, hər bir əsərdə məndən bir parça var.
Amma bəzən bayağı, “obıvatel” münasibətlər
də yaranır. Məsələn, filan qəhrəman sən
özünsən, bu hadisə konkret olaraq sənin öz
başına gəlib və sairə kimi...
- Güman ki, işıq
üzü görən zaman böyük əks-səda
doğurmuş “Beşmərtəbəli evin altıncı mərtəbəsi”nin
qəhrəmanı Zaurdan söhbət gedir.
- Elə Zaur da, başqa qəhrəmanlar
da belə müzakirələrin mövzusu olurlar. Amma mən
axı “Beşmərtəbəli evin altıncı mərtəbəsi”
romanını da yazmışam, “Əlaqə” fantastik povestini
də təqdim etmişəm. Onda belə çıxır
ki, həmin fantastik povestin qəhrəmanı da mən
özüməm və yad planetlilərlə ünsiyyətdəyəm...
Bu oçerk deyil ki, onun
konkret qəhrəmanı və konkret hadisələr olsun. Bu
yazıçı düşüncəsinin məhsulu olan qəhrəmandır.
Hər hansı bir əsərin qəhrəmanının cəmiyyətdə
bu qədər maraq oyatması isə artıq mənə elə
gəlir ki, uğurdur.
Amma cəmiyyət “Beşmərtəbəli
evin altıncı mərtəbəsi”ni məhəbbət
romanı kimi qəbul etsə də, dəfələrlə
demişəm ki, əslində, bu dövrün insanla
münasibətini əks etdirən bir əsərdir. Azad insan
və azad olmayan cəmiyyət. Azad olmayan cəmiyyətdə
azad bir insanın faciəsi. Bu cəmiyyətdə həmin
insan məhvə məhkum idi, ona görə də, Təhminə
öldü. Zaur isə cismən ölməsə də,
artıq cəmiyyətin tələblərinə boyun əydiyinə
görə mənən dünyasını dəyişmişdi.
- Eyni maraqla qarşılanan
daha bir əsəriniz var. Dəhşətli bir cinayət
işi ilə bağlı yazılmış oçerk. Və
maraqlıdır ki, Anar belə bir janra müraciət edir.
- Mən janrları təyin
eləyəndə həmişə bir az çətinlik
çəkirəm. Həmin dövrdə məhkəmə
oçerkləri, əslində, xronika şəklində
hazırlanırdı. Mənsə düşündüm ki,
belə işi cəmiyyətə təsir edəcək, tərbiyəvi
gücə malik bir şəkildə təqdim etmək
lazımdır. Hadisənin ictimai mahiyyətini açmaq, cəmiyyətin
qınaq rıçaqlarını işə salmaq
üçün çox lazımlı iş idi. Həmin
cinayət işi belə idi ki, bir neçə gənc
oğlanı lazımı ünvana çatdırmaq istəyən
yaşlı sürücünü vəhşiliklə
bıçaqlayırlar. Həmin yaşlı adama 32
bıçaq zərbəsi vurulsa da, o ölmür və həyatını
xilas etmək mümkün olur.
Çox-çox illər
sonra bir dəfə Şəkiyə getmişdim. Cavan bir
oğlan mənə yaxınlaşdı.
Görüşdükdən sonra dedi ki, siz məndən kitab
yazmısınız. Mən ona diqqətlə baxdım və
dedim ki, mən sizin haqqınızda heç bir şey
yazmamışam. Təxminən belə bir mükalimə oldu:
- Siz mənim haqqımda
“Adamın adamı” kitabını yazmısınız.
- “Adamın adamı” sizə
aid deyil.
Gedəndən sonra yadıma
düşdü ki, “Adamın adamı” kitabına həmin məhkəmə
oçerki də daxil edilib və bu cavan oğlan cinayətkarlardan
biridir. Həmin oğlan Şəkinin Kiş kəndindən
idi. Əvvəldən xatırlasaydım onunla söhbət edərdim.
Cəzasını çəkəndən sonra həbsxana həyatı,
indiki həyat tərzi, bu təcrübədən hansı nəticələri
çıxardığı barədə soruşardım.
Çünki insan psixologiyası mənim üçün,
ümumiyyətlə, ədəbiyyat üçün
çox maraqlı və önəmlidir. Ədəbiyyatın
(yəni, elə sənətin başqa növlərinin də)
müqəddəs vəzifəsi insanı anlamaqdan, insana
qahmar durmaqdan ibarətdir.
- Artıq kifayət qədər
güclü memuarlarınız - ədəbiyyatımızın
iki görkəmli şəxsiyyəti haqqında
yazılmış “Sizsiz”, Ulu öndər Heydər Əliyevin
xatirəsinə həsr edilmiş “Unudulmaz görüşlər”,
Nazim Hikmətlə bağlı xatirələr
kitabınız işıq üzü görsə də, sizi
indi də qınayanlar var-daha yazmadığınıza
görə... İndi hansı yazılar üzərində
işləyirsiniz?
- Məni guya ki, son vaxtlar az
yazmağımda qınayanlar ya bixəbərlər, ya qərəzlilərdir.
Elə son illərdə iki seriyalı “Cavid ömrü” bədii
filminin ssenarisini yazmışam. Bu ssenari “Azərbaycan”
jurnalında dərc olunub. “Azərbaycan”ın builki
üç nömrəsində Nazim Hikmətə həsr
olunmuş “Kərəm kimi” sənədli romanım çap
olunub. Bu il rus dilində “Literatura, iskusstvo, kultura Azerbaydjana”
adlı 900 səhifəlik kitabım (bu hələ ikicildliyin
birinci cildidir) nəşr edilib. Kitaba müxtəlif illərdə
yazdığım yazılarla bərabər 30-dan artıq yeni
yazılmış esselərim də daxildir. Mirzə Fətəli
Axunzadə haqqında ikiseriyalı filmin ssenarisini bu yay
bitirdim. Ümumiyyətlə, son zamanlar memuar yazmağa daha
çox üstünlük verirəm. Hər hansı bir sevgi
romanını və ya yazıçı təxəyyülünün
məhsulu olan bədii əsəri istənilən başqa bir
yazıçı yaza bilər. Amma mənim
yaşadığım dövrün şəxsiyyətləri
ilə bağlı xatirələrimi, ədəbi mühitdə
baş verənlər, cəmiyyətin
yaşantıları-hansı ki, o tarixlər hamısı mənim
həyatımdan keçib onları başqası qələmə
ala bilməz. Qarşıdakı illərdə Üzeyir
Hacıbəyli haqqında bir kitab da qələmə almaq istəyirəm.
Bir də ən böyük arzum Cəlil Məmmədquluzadə
haqqında kitab işləməkdir. Ömür vəfa
qılsa bu arzularımı da həyata keçirəcəm...
Bir də xatirələr kitabı üzərində işləyirəm.
Hər il yay aylarında bağa çəkilirəm. Sakitliklə
baş-başa qalıram. Çox az hissəsi qalır ki,
kitab üzərində işlərimi başa
çatdırım. Adı “Əsrim və nəslim”dir.
Ötən əsrin bütün tarixi mənim nəslimdən
keçib. Ana babam dövlət xadimi olub 1920-ci ildə
güllələnib. Daha sonra II Dünya müharibəsi,
valideynlərimin yaşadıqları dövr və nəhayət,
mənim özümün yaşadıqlarım.
İnşallah, “Əsrim və nəslim” 100 illiyi əhatə
edəcək bir sənədli əsər olacaq.
- Bağa çəkilirəm
dediniz. Bağda təsərrüfatla necə, məşğul
olursunuz?
- Hökumət
bağıdır. Üç otağının aylıq kirə
haqqını ödəyirəm. Yadımdadır, bir dəfə
də hansısa müsahibəmdə suala cavab verərkən
demişdim ki, mənim bağım yoxdur.
“Anarşünaslardan” biri-xatirimdə deyil hansısa- buna
şübhə edərək belə bir dəlil gətirmişdi
ki, bəs Yazıçılar Birliyinin böyük büdcəsi
var axı... görün bu adamın əxlaqı necə
pozulub ki, dövlətin idarəyə ayırdığı
puldan mənim varlanmaq üçün yararlana biləcəyimi
təbii hal hesab edir. Necə deyərlər, hamını
öz arşınıyla ölçür. Elə həmin
yazıda Rəsul Rza Fondunun maddi qaynaqlarıyla da
maraqlanırdı. Arxayın olsunlar: Rəsul Rza Fondunun maddi qaynaqları
yoxdur və heç vaxt olmayıb... Bu yalnız mənəvi
bir qurumdur, mənəviyyatsızlar bunu çətin başa
düşər.
Birisi deyir ki, Anarın
qarajında neçə “Cip”i var. Qarajım yoxdur. Olsaydı
bu olmayan “Cip”lərin hamısını bunu deyənlərə
bağışlayardım. Nəinki “Cip”im, ya başqa şəxsi
maşınım, heç motosikletim də yoxdur. Bankda pulum da
yoxdur. Qazandığım bir təmiz adımdır ki, onu da ləkələməyə
çalışırlar.
- İki yazıçı
övladın atası gözəl babadırmı?
- Nəvələrimi
çox sevirəm. Dünyanın indiki durumunda,
doğmaların yadlaşdığı bir zamanda bizi monolit
ailə bağları birləşdirir. Oğlum Turalın iki
oğlu var. Böyük oğlu Rəsul Bakı Slavyan
Universitetində təhsil alır. İkinci oğlu Anar,
Günelin iki qızı-Dəniz və Sezen hələ məktəblidirlər.
Daha çox razı
olduğum nəvələrimin mütaliəsidir. Müasir
insanlardır, internetdən də istifadə edirlər,
kompüteri də məndən yaxşı bilirlər, amma
mütaliə, ədəbiyyata maraqlar da öz yerində. Bu
bilirsiniz niyə məni sevindirir? Ədəbiyyat nə qədər
inkar etsələr də, mənəvi sərvəti zənginləşdirir.
Biz əlifbamız dəyişəndən düz on il sonra ədəbi
irsimizi latın əlifbası ilə çap etməyə
başladıq. Və mən bu on ildə latın əlifbası
ilə kitab nəşrinin vacibliyini mətbuatda, TV-də, Milli
Məclisdə dəfələrlə qaldırdım. 10 il isə
bir nəsil deməkdir. Aradakı bu 10 il oxumağa, mütaliəyə
yadırğamış bir təbəqə yetişdirdi. Amma ədəbiyyat
həmişə var və var olacaq. Prezidentimiz, cənab
İlham Əliyev çox sağ olsun ki, bu məsələni
kökündən həll etdi və cəmiyyətin oxu vərdişi
yenə də bərpa olunmağa başladı. Amma o bayaq qeyd
etdiyim oxumağa yadırğamış təbəqənin
formalaşdırdığı tendensiyanı da
yaşamağa məcburuq. İndi çox tez-tez səsləndirirlər
kitab satılmır, oxunmur. Doğrudur, satılmayan insanlar
olduğu kimi satılmayan kitablar da olur. Amma bu onların dəyərini
azaltmır. Biz “Buta” kitab mağazasında keçirdiyimiz tədbirlər
zamanı sübut etdik ki, kitab satılır. Sadəcə, onu
təbliğ etmək lazımdır. Bu gün telekanalların
başı falçıları, müğənniləri təbliğ
etməyə qarışıb. Onlara ayrılan vaxtın az bir
hissəsini belə kitab, mütaliə üçün ayırsalar,
cəmiyyətin münasibətinin nə qədər dəyişdiyinin
şahidi olarlar.
- Gənclərin durumundan həm
narahat, həm də narazısınız. Bizim ədəbiyyat
adamları isə sovet dövrünün
çayxanalarından betər intriqa yuvasına çevrilən,
istedadlı gəncləri ədəbiyyatdan qoparıb
çirkaba yuvarladan birliklərin girdabındadır.
- Əslində, AYB-nin gənclər
şurası ədəbiyyatın gənc üzvləri ilə
bağlı böyük işlər görür. Gənc Ədiblər
Məktəbi təsis edilib. Müntəzəm olaraq
onların istiqaməti kitablarının nəşrinə dəstək
olur. “Natavan” klubunda yeni yazarların ədəbi nümunələrini
təqdim edirik. Hər dəfə deyirik ki, bizim
qapılarımız hamının üzünə
açıqdır. Gəlsinlər, nəşrlərimiz,
toplularımız var, əsərlərini gətirsinlər,
çap olunsunlar. Amma hər dəfə də cavab eyni olur:
siz öləcəksiniz, sonra biz gələcəyik. Bizim
ölməyimizi səbirsizliklə gözləyənlərdən
fərqli olaraq mən bədxahlarımızın ölmələrini
arzulamıram. Əksinə istəyirəm ki, uzun ömür
sürsünlər, bəlkə haçansa
ağılları başlarına gəldi. Biz də
özümüzdən əvvəlki nəsli tənqid edirdik.
Amma məhz tənqid edirdik, təhqir yox. Onlar bizim
üçün ağsaqqal, böyük ziyalılar idilər,
onlara hörmətlə yanaşırdıq, edə bilmədiklərini,
onların bacara bilmədiklərini, ortaya qoymaqla
özümüzü təsdiq edirdik, onları inkar etməklə
yox. Biz özümüzdən əvvəlkilərin estetikasını
qəbul etmirdik, daha çağdaş yazmağa
çalışırdıq, zamanın nəbzini tutmağa,
həqiqəti yazmağa çalışırdıq. Bizim sələflərimizin
yazmaq imkanı olmadığı şeyləri biz artıq
yaza bilirdik və bundan istifadə edirdik.
Cavan ömrünü mənə
həsr etmiş “anarşünaslardan” biri məni “ifşa” edərək
sitat gətirirdi: Anar deyir ki, sənət əsarətdə
yüksəlir və azadlıqda öləziyir.
Yeri gəldi-gəlmədi
Kamüdən, Sartrdan qırıldadan bu “elm dəryası”
bilmir ki, bu mənim sözlərim deyil, Nobel mükafatı
laureatı, fransız yazıçısı Andre Jidin
sözləridir və Alber Kamü də Nobel mükafatı
alarkən söylədiyi nitqində bu fikirlə
razılaşdığını deyib. Mən də bu fikirlə
razıyam. Doğrudan da, əsarət dönəmində ədəbiyyatın,
sənətin müqavimət, dirəniş, etiraz gücü
qat-qat artıq olur və müəlliflər müxtəlif
üsullara əl ataraq demək istədikləri həqiqətləri
deyirlər. Belə bir kəlam da var ki, senzura elə bir tordur
ki, xırda balıqlar ilişib bu tora düşür, iri
balıqlar toru yırtıb çıxırlar. Fikrin ikinci
hissəsinə gəldikdə isə, son illərin təcrübəsi
bunun da həqiqət olduğunu isbatladı.
Azadlığı azğınlıq kimi qavrayanların
bütün “yaradıcılıq fəaliyyətləri”
böhtanlardan, yalanlardan, söyüşlərdən və təhqirlərdən
ibarət oldu.
Yeri gəlmişkən, bir məsələyə
də toxunmaq istəyirəm. Ramazan ayı münasibətiylə
Türkiyədə PKK atəşkəs elan etmiş, yəni,
terror aktlarını bir müddət
dayandırmışdı. Uzun illər az qala hər
sayında məni sancan “Azadlıq” qəzeti də “525-ci qəzet”də
böhtanlarına tutarlı cavab aldıqdan sonra təqribən
bir ay mənim haqqımda bir kəlmə də yazmadı. Təəccüb
qaldım. Yəni, doğrudanmı bunların vicdanı
oyanıb? Ola bilər ki, hansı birisə yazdıqlarına
görə peşman olub, şər əməllərindən
əl çəkib, amma hamısının birdən bir yerdə
tövbə etməsinə inanmaq çətin idi. Sonra məsələ
mənə aydın oldu. Bunlar tapşırıqla yazdıqları
kimi tapşırıqla da susurlar. Amma görünür
maratoriumun müddəti bitib. “Azadlıq” qəzetinin 25 sentyabr
nömrəsində əməkdar “anarşünas” yenə
gül ağzını açıb. Azərbaycan ədəbiyyatının
tarixi və bu günü haqqında yıpranmış,
bayağı və bəsit görüşlərini yüzüncü
dəfə izhar etməklə yanaşı,
savadsızlığının yeni bir örnəyini də
ortaya qoyub: “Qobustan” toplusunu Mərkəzi Komitənin orqanı
adlandırır. Hamıya yaxşı məlumdur ki, “Qobustan”
heç vaxt MK-nın orqanı olmayıb. Əvvəllər Mədəniyyət
Nazirliyinin orqanı idi, son 20 ildə isə
Yazıçılar Birliyinin orqanıdır. Sovet
dövründə Mərkəzi Komitənin orqanları
“Kommunist” qəzeti, “Azərbaycan kommunisti” və “Kirpi”
jurnalları dəfələrlə “Qobustan”ı ideoloji tənqidlərə
hədəf etmişdilər. Bir şey haqqında
danışanda heç olmasa bu barədə elementar biliyə
malik olmaq lazımdır. Amma bunların yazı tərzi belədir,
ağzına gələn yalanı yaz, yalanını
çıxardanda da üstünü vurma, heç vecinə
alma.
Mən heç vaxt heç
kəsi təhqir etməmişəm və etmirəm.
Yalnız dünyasını dəyişmiş klassiklərimizi
abırsızcasına təhqir edənlərə öz
nalayiq ifadələrini qaytarıram.
Yazılarında çox
vaxt işverənlərinə nökərçilik və
yaltaqlıq edən adam ən çətin illərdə milli
mənəviyyatımızı, doğma dilimizi, ədəbiyyatımızı
qoruyan və zənginləşdirən klassiklər
haqqında “nökərçilik” və “yaltaqlıq” kimi ifadələr
işlədirsə, bu sözlər məhz onun özü kimi
adamlara yaraşır. Bu əxlaqla yaşamaq olmaz. Ona təəssüf
edirəm ki, aralarındakı üç-beş istedadlı
adam da ədəbiyyat yaratmaq əvəzinə elələrinə
qoşulub özlərini daxilən çürüdürlər.
Çünki yalan, böhtan, kin gec-tez ağacı içindən
yeyən qurd kimi istedadın da axırına çıxacaq...
...Beləcə söhbətimiz
sona yetir. Yazıçı Anar öz qonağına
dünyanın ən böyük varı sayılan bir qalaq
kitab hədiyyə edir. Sağollaşıb
çıxıram. Fikrimdə ona verdiklərimizi-yazılarımızdan
doğan və gizlədə bilmədiyi giley-güzarı-və
ondan aldıqlarımızı - ötən yüz ilin Azərbaycan
ədəbi mühitində inkasını tapan hadisələrin
bədii və sənədli tarixini-irsini müqayisə edirəm.
Bütün müqayisələr yersizdir deyimini xatırlasam
da belə düşünürəm ki, aldıqlarımız
və verdiklərimiz müqayisəyəgəlməzdir...
KƏBUTƏR
Yeni Azərbaycan.- 2010.- 1 oktyabr.- S.4.