Zəngəzurdan - Zəngilana, Zəngibasardan
- Zəncana doğru uzanan soy kökümüz
Xəbər verdiyimiz kimi, bir neçə gün öncə, İstanbulda türkdilli ölkələrin dövlət başçılarının X zirvə toplantısı keçirildi. Bu toplantı təkcə, eyni tarixə, soy-kökə, milli, mədəni dəyərlərə malik olan qardaş ölkələrin yeni əsrdə qarşılaşdıqları problemlərdən birgə çıxış yolları axtarmaq məqsədilə bir araya gəldikləri tədbir kimi deyil, həm də bu dövlətlər arasında tarixi qardaşlıq, birlik körpülərinin yenidən inşa olunmağa başlandığı böyük və çox vacib bir hadisə kimi diqqəti cəlb etdi. Elə bu səbəbdən də, toplantı çərçivəsində türk dövlətlərinin liderlərinin səsləndirdiyi bəyanatlar beynəlxalq diqqəti də bu istiqamətə yönəltməyi bacardı. Tədbirdə iştirak edən Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev də ortaq keçmişimiz, milli-mənəvi dəyərlərimiz haqqında olduqca maraq doğuran fikirlər səsləndirdi. Dövlət başçısının çox böyük rezonans doğuran fikirlərindən biri də heç şübhəsiz ki, Türk dünyasının qədim və ayrılmaz diyarı olan Zəngəzur bölgəsi haqqında söylədikləridir. Qeyd edək ki, Prezident İlham Əliyev Türk dünyasının tarixi sərhədləri haqqında danışarkən vurğuladı ki, Zəngəzur bölgəsinin Azərbaycandan qoparılıb Ermənistana birləşdirilməsi Türk dünyası arasında coğrafi bağlantını pozdu: “Vaxtilə Türk dünyasının qədim və ayrılmaz diyarı olan Zəngəzur bölgəsinin Azərbaycandan qoparılıb Ermənistana verilməsi nəticəsində Türk dünyası arasında olan coğrafi bağlantı pozulubdur. Biz xəritəyə baxsaq görərik ki, əgər o tarixi ədalətsizlik törədilməsəydi, bu gün vahid Türk dünyası coğrafi baxımdan da bir məkan kimi yaşayacaqdı. Ancaq buna baxmayaraq, bizi birləşdirən təkcə coğrafi koordinatlar deyildir. Bizi birləşdirən aramızdakı münasibətlərdir, qardaşlığımızdır, ortaq keçmişimizdir, bu günümüzdür”.
Bəli, Prezidentin bu fikirləri həm də ortaq tarixi dəyərlərimizin, bizi birləşdirən coğrafiyanın yenidən araşdırılmasını aktuallaşdırır. Bu, həm də ona görə vacibdir ki, bizim tarixi dəyərlərimizi mənimsəməyə çalışan, tarixi torpaqlarımız üzərində dövlət yaradan düşmənlərin arqumentlərini əlindən alaq. Bu işə isə cənab Prezidentimizin də
vurğuladığı kimi, bizi birləşdirən coğrafiyanı, bu coğrafiyanın yaranmasında iştirak edən qədim türk toplumlarını araşdırmaqla başlamağı qərara aldıq.
Zəngilər qədim türklərin bir boyudur
Türk dövlətlərinin yaranmasında, ortaq mənəvi dəyərlərimizin, mədəniyyətimizin formalaşmasında bir çox qədim türk toplumlarının böyük rolu olub. Əlbəttə ki, bu toplumların,
boylarının bəziləri sonradan qüdrətli dövlət yaradaraq tarixdə öz yerlərini alıblar. Bu boylardan biri də qədim dövrlərdə adı “sanqi” şəklində yazılan zəngilərdir. Zəngilər türk toplumları sırasında ən geniş coğrafi ərazidə yayılmış, hətta dövlət qurmağa nail olmuş boylardandır. Ən qədim türk boylarından olan zəngilərin adları bu gün də bəzi coğrafi komponentlərdə yaşayır. “Qarabağ sənədlərdə” kitabında göstərilir ki, F.Sümər zəngilər haqqında yazır: “Zəngilər türk məmlük ailəsindən idilər. Məmlük türkləri isə qıpçaq tayfalarıdır. Deməli,
zəngilər qıpçaq tayfalarından biridir və müxtəlif tarixi dövrlərdə geniş bir areala yayılıblar. Hətta XII əsrdə
dövlət yaratmağa da nail olublar ki, bu barədə bir qədər sonra danışacağıq. Professor Firudin Cəlilov isə böyük qazax mütəfəkkiri Çokan Valixanovun araşdırmalarına istinadən yazır ki, qırğız mifologiyasında ilxını qoruyan hami Kambar-Ata, qaramal hamisi isə Zəngi-Ata adlanırdı.
Buradan da görünür ki, zəngi sözü müqəddəs anlamlı ifadədir. Həmçinin, başqa bir mənbədə isə göstərilir ki, zəngi toponimi qıpçaq tayfalarından olan zəngi və basar türk etnonimləri əsasında əmələ gəlib. Digər tarixi mənbələrdə də zəngilərin türk toplumlarından biri olması haqqında kifayət qədər geniş məlumatlar var. Amma bu günün özündə belə mübahisə doğuran və geniş araşdırmalar tələb edən əsas sual zəngilərin ilk məskənlərinin hansı ərazilər olması ilə bağlıdır. Bu da ondan qaynaqlanır ki, yuxarıda da qeyd olunduğu kimi, zəngilər çox geniş coğrafi arealda yaşayıblar və bu günün özündə belə dünyanın bir çox ölkəsində zəngilərlə bağlı toponimlərə rast gəlinir. Buna baxmayaraq, əsas mənbələrdə zəngilərin ilk məskunlaşdığı ərazilər kimi qədim Azərbaycan torpaqlarının göstərilməsi diqqəti cəlb edir. Xüsusilə, assur mənbələrində zəngilərlə bağlı məlumatlar göstərilərkən bu türk boyunun assurların deportasiyasından sonra müxtəlif coğrafiyalara üz tutduğunu vurğulayır. Həmçinin, Azərbaycan ərazisində daha geniş bölgələrdə yaşaması və bir çox toponimlərin zəngilərlə bağlı olması bu fikri qüvvətləndirir.
Zəngilərin ilk yaşayış məskənləri qədim Azərbaycan torpaqları olub
Zəngilərin ilk yaşadığı ərazilərdən biri İrəvan mahalı olub. Tarixi mənbələri araşdırarkən zəngilərin ən qədim izlərinə də məhz bu bölgədə rast gəlinir. Arazdan aşağı, Urmu gölünün quzey sahilləri Assur qaynaqlarında Sanqibut ölkəsi adlanır. Qədim türk dilində but-bud “tayfa”, “boy”
anlamında işlənən sözdür və “xalq” anlamlı budun sözü də bu kökdən yaranıb. Ona görə
də, Sanqibut adı “sanqi boyu” mənasını verir. Həmin bölgədə, Maku şəhərinin güneyində axan indiki Zəngi-mar çayının adı məhz qədim sanqi-zəngi boylarının nişanəsidir. İrəvanla Makunun arası isə 2-3 saatlıq yoldur, yəni, hər iki Zəngi çayı ətrafında yaşayan zəngi adlı qədim türk boyları bir-birindən o qədər də uzaq deyildi, buradan güneydə olan Zəngi də yaxında idi. Assur qaynaqlarında Urmu gölündən aşağıda da zəngilərin yaşadığına dair məlumatlar var. Buradakı Zəngi ölkəsinin adına Bit-Sanqi və Bit-Sanqibut şəklində rast gəlirik ki, bu da həmin adın assur dilindəki ev, yurd anlamında işlənən “bit” sözü ilə verilməsi, yəni,
assurca “sanqi (boyunun) yurdu” anlamında işlənməsidir.
Zəngibasarın qədim türk - Azərbaycan torpağı olması həqiqətini inkar etmək mümkün deyil
Assur qaynaqlarında əksini tapan son
radan bir çox tarixi materiallarda da rast gəlinən məlumatlarda göstərilən ərazi isə təbii ki, tarixi Azərbaycan torpaqlarıdır. O cümlədən, zəngilərin daha geniş yayıldıqları Zəngibasar mahalıdır. Zəngibasar mahalının adının maraqlı tarixi var. Belə ki, bu, ərazidən keçən Zəngi çayının adından götürülüb. Araz çayının sol qolu olan bu çay başlanğıcını Göyçə gölündən alır. Axta (Razdan), Sevan rayonlarından, İrəvan şəhərindən, Zəngibasar (Masis) rayonunun ərazisindən axıb Araz çayına tökülür. Bu çayın yatağı qədim zəngi tayfalarının sıx məskunlaşdığı ərazilərdə yerləşdiyi üçün çayın adı məhz bu cür adlanıb. İlin yaz və payız aylarında vaxtaşırı daşan Zəngi çayı yataqboyu yerləşən düzənlik ərazini basırdı. Ona görə də, bu yerlər-Zəngi çayının daşqın sularının basdığı ərazi “Zəngibasar” adlandırılıb.
Zəngibasar rayonunun indiki ərazisi 428-640-cı illərdə Qafqaz Albaniyasının tərkibində, VII-XI əsrlərə qədər ərəb işğalı altında, XI əsrdən Səlcuq türklərinin, 1230-cu ildən isə monqol-tatarlarının tabeliyində olub. XVI əsrdən Çuxur Səd bəylərbəyliyinin, XVIII əsrdən XIX əsrin əvvəllərinə kimi İrəvan xanlığının tərkibinə, XlX əsrdən XX əsrin 20-ci illərinə qədər İrəvan quberniyasının İrəvan qəzasının tərkibinə daxil edilib. 1953-cü ildə rayon ləğv edilərək ərazisi Qəmərli (Artaşat)
və Vağarşabad (Eçmiədzin) rayonları arasında bölüşdürülüb. 1969-cu il yanvarın 14-də yenidən rayon bərpa edilərək Masis rayonu adlandırılıb. Rayonun ərazisi şimalda İrəvan (Yerevan) şəhər sovetliyi,
cənub-şərqdə Qəmərli (Artaşad),
cənub-qərbdə Eçmiədzin (Üçkilsə) rayonları ərazisi ilə həmsərhəd idi. Rayondan cənuba axan Araz çayı sağ sahili boyu Türkiyə dövləti ərazisi ilə sərhədlənir. 1948-ci ildə İ.V.Stalinin qərarına əsasən Ermənistandan Azərbaycan SSR ərazisinə məcburi köçürülmüş soydaşlarımızın bir qismi 1960-cı illərdə yenidən Vətənə qayıdıb. Lakin 1988-ci ildən sonra SSRİ hakimiyyətinin qərarı ilə azərbaycanlılar bu tarixi torpaqlarından növbəti dəfə deportasiya olunublar. Baxmayaraq ki, buna qədər Zəngibasar rayonu ərazisində mövcud olan 37 kəndin ancaq dördündə (Azadaşen, Kələley, Yenicə və Cəlilabad) ermənilər yaşayıblar. Zəngibasar rayonunun mərkəzi Uluxanlıda (Masis) erməni əhalisi ancaq 1950-ci ildən başlayaraq məskunlaşıb. Zəngi
çayının sağ sahilində yerləşən Göykümbət kəndinə isə ermənilər 1918-ci ildən sonra kənddən qovulmuş azərbaycanlıların yerinə yerləşdiriliblər.
Zəngi dərəsi - Zərgəzur
Zəngilər təkcə Ağrı vadisində deyil, həm də Zəngi (Zəngəzur) bölgəsində yaşayıblar. Zəngəzur toponimi də zəngilər tayfasının adı əsasında yaranıb. Yəni, zəngi və toponimin sonundakı “zur” türk dilində “dərə”, “yarğan” mənasında işlənən “car” sözünün fonetik variantıdır. Ona görə də, bu ərazidə yerləşən Zəngi dərəsi də adını məhz bu türk tayfalarının adından aldığı bildirilir. Zəngilərin bu ərazilərlə tanışlığı haqqında dəqiq məlumatlar verilməsə də, bu tarixin eramızdan əvvəl Assur dövlətinin zamanına qədər gedib çıxdığı ehtimal olunur.
Ümumiyyətlə isə, rayon Zəngəzur dağ silsiləsi ilə Qarabağ yaylası arasında yerləşir. Bütün Zəngəzur mahalı boyu uzanan bu dağ silsiləsi Tərtər və Arpa çaylarının yuxarı axınlarından Araz çayınadək gedib çıxır. Uzunluğu təqribən 130 km, hündürlüyü isə 3904 m-dir. Çar Rusiyası dövründə Gəncə (Yelizavetpol) quberniyasının tərkibində olub. Daha sonra isə, ADR-nin tərkibinə daxil olub. Ermənistan SSR rayonlaşdırılarkən mahalın bu respublikada qalan hissəsində Meğri, Qafan, Gorus və Qarakilsə rayonları yaradılıb.
Rəsmi sənədlərdən məlumdur ki, Zəngəzur vaxtilə Gəncə quberniyasının qəzası olub. 1920-ci ildən sonra Zəngəzurun Qafan, Gorus, Qarakilsə və Meğri bölgələri bolşeviklərin köməyi ilə yaradılmış Ermənistan dövlətinin tərkibinə verilib.
Zəngilandan Səngəçala qədər...
İrəvan mahalının digər qədim tayfaları kimi, zəngi boyları da sonralar geniş ərazilərə yayılıb. Bu gün həmin qəbilənin adını daşıyan toponimlərdən də məlum olduğu kimi, bu ərazilər sırasında Zəngilan, Səngəçal, İsmayıllı rayonları da var.
Zəngilan rayonu Azərbaycanın ən qədim yaşayış məskənlərindəndir. Tarixi mənbələr sübut edir ki, bu rayonda zəngi tayfalarının məskunlaşması tarixi VII əsrə təsadüf edir. XIV əsrdə yaşamış məşhur coğrafiyaşünas və tarixçi Həmdullah Qəzvininin yazdığına görə, Zəngilanın əsası 636-cı ildə qoyulub. Şərqlə qərbin qovuşduğu yerdə yerləşən bölgə, ticarətdə əsas əlaqələndirici məntəqələrdən olub. Bölgənin tarixinin qədimliyini, qalalar, müşahidə məntəqələri, arxeoloji qazıntılar zamanı aşkar edilmiş maddi-mədəniyyət abidələri və nümunələri, qədim sikkələr və məişət qabları sübut edir. Bu isə zəngilərin çox zəngin maddi - mədəniyyət yaratdıqlarını sübuta yetirir.
O da qeyd olunmalıdır ki, zəngilərin Azərbaycan ərazisində məskunlaşdığı coğrafiya yalnız bu ərazilərlə məhdudlaşmır. Digər bölgələrdə də zəngilərin yaşadığını təsdiq edən kifayət qədər faktlar mövcuddur. Elə bunun nəticəsidir ki, bu gün, hətta bəzi yaşayış məskənlərinin adında da zəngi toponiminə rast gəlinir. Qaradağ rayonunun Səngəçal qəsəbəsi də buna misaldır. Daha əvvəl də qeyd etdiyimiz kimi, bəzi mənbələrdə zəngilər - sanqi kimi ifadə olunur.
“Çala” - sözü isə çökəklik mənasını ifadə edir. Yəni,
Səngəçal sanqi və çala sözlərinin birləşməsindən əmələ gəlib. Bundan başqa,
İsmayıllı rayonunda da Zəngi adlı kənd olub və 1950-ci ildə mərkəzi hakimiyyətin qərarı ilə kəndin adı dəyişdirilib.
Zəncanda da zəngilərin silinməz izləri var
Zəngilərin Urmu
gölünün guneyinə doğru böyük bir ərazidə
də yaşaması haqqında geniş məlumatlar var. O
cümlədən, Zəncan şəhərinin ərazisi də
zəngilərin tarixboyu yaşadığı bölgələrdəndir.
Doğrudur, bir sıra yazılı mənbələrdə bu
şəhərin yaradılması ilə bağlı məlumatlar
müxtəlif olsa da, şəhərin adından da
göründüyü kimi, bu prosesdə də zəngilərin
rolu danılmazdır. Həmçinin, bəzi mənbələrdə
Zəncan şəhərinin adının sanqi - zəngi boyu
ilə bağlılığı sübuta yetirilib. Azərbaycan
bölgələrindən 1403-də keçən Klavixo
elçi heyətinin Miyanə yolunda dincəldiyi Sanqa şəhəri
haqqında yazır: “Sanqa şəhər tamamilə boş
idi, lakin deyirlər ki, bura əvvəllər Persiyanın ən
iri şəhəri imiş”.
Amma bu o demək deyil ki,
şəhərin Zəncan kimi adlanması məhz bu dövrə
təsadüf edir. Bu dövrə qədər olan
yazışmaların əksəriyyətində də bu ərazi
Zəngan çayının sahilləri kimi qələmə
verilir. 372-ci ildə qələmə alınmış
“Dünyanın sərhədləri” kitabında da şəhərin
çiçəklənməsi, inkişaf etməsi barədə
söhbət açılır.
Beləliklə, bu sadalananlar
bir daha göstərir ki, qədim Azərbaycan torpaqlarında
mövcud olmuş boylardan biri də zəngilər olub. E.ə
VIII əsrdə assurların Suriyaya deportasiya etdikləri boylar
içində sanqilli (zəngili) tayfasının adı da var
və e.ə 738-ci ilə aid Tiqlatpalasar annalında bununla
bağlı məlumat yer alıb. Növbəti
yazımızda isə zəngilərin Suriya, Mosul, Türkiyə,
İran ərazilərinə doğru köç etmələri,
orada, hətta güclü bir dövlət qurmaları
haqqında məlumat verəcəyik.
Mosuldan Diyarbəkirə qədər böyük Zəngi
imperatorluğu...
Zəngilər
döyüşkən və mərd xalq olduğundan onlar
orduda ən yüksək vəzifələrə təyin
olunurdular. Hətta səlcuqların dövründə sultanlar
zəngilərin cəsurluğunu qiymətləndirərək
onlara daha yüksək dövlət vəzifələri və
öz ailələrini də etibar edirdilər. Səlcuqlu
hökmdarı Sultan Mahmudun iki oğlunun atabəyi də məhz
zəngi idi - İmadəddin Zəngi. 1127-ci ildə isə Sultan
Mahmud İmadəddin Zəngini Mosula vali təyin etdi. Lakin Zəngi
bu vəzifəsini uğurla icra etməklə bərabər,
hüdudları çox daha geniş əraziləri əhatə
edən dövlət qurmaq niyyətində idi. O, əvvəlcə
yaxın bölgələri tam nəzarəti altına
alıb, daha sonra səlib yürüşünə
qarşı ümumi müqavimət yaratmaq istəyirdi. Elə
buna görə də, Diyarbəkir və Suriyanın türk və
ərəb rəhbərlərinə qarşı fəth siyasəti
həyata keçirdi. Zəngi qısa bir müddət ərzində
Sincar, Habur, Nusaybin və Hərranı ələ keçirdi.
Daha sonra Hələbi hakimiyyəti altına aldı. Bu isə
təbii ki, səliblərin Hələb arzusuna son qoydu.
Növbəti hədəf isə Dəməşq idi. Lakin bu
elə də asan başa gəlməyəcəkdi. Bunu bilən
Zəngi Hama və Humusa yürüş etdi. 1130-cu ildə
Hamanı istila etsə də, Humusa girə bilməyib Mosula
geri döndü.
Zəngilərin qısa
müddət ərzində bu qədər geniş ərazini
öz hakimiyyəti altına alması ətraf bölgələrdə
yerləşən digər xalqları narahat etməyə
başladı. Hətta bəziləri zəngilərə
qarşı ittifaq yaratmaq üçün müəyyən cəhdlər
də etdilər. Artukluların zəngilərə
qarşı ittifaq yaratması isə heç bir nəticə
vermədi. Zəngilər artuklularla döyüşdən
qalib ayrıldılar. Artuqluların məğlubiyyəti isə
zəngilərin daha böyük ərazilərə doğru
irəliləməsi üçün əlverişli zəmin
yaratdı. Ardıcıl qələbələr əldə edən
zəngilər, hətta indiki Türkiyə ərazilərinə
qədər irəliləyərək Amidi (Diyarbəkir) istila
etdi. Böri tayfalarını da özünə tabe edən
Atabəy Zəngi bölgədə güclü bir hakimiyyət
qurdu. Bu dövrdə zəngilərin hakimiyyəti altında
olan ərazilər indiki Livan, Suriya, Türkiyə, İraq sərhədlərini
əhatə edirdi.
Urfanın istilası və səlib hegemoniyasının
iflası
Bölgədə
güclü bir hakimiyyət formalaşdıran zəngilər
daha sonra xaçlılara qarşı mübarizəyə
başladı. Onlar ilk olaraq, xaçlıların nəzarətində
olan Əsarib qalasını mühasirəyə aldılar və
qısa zaman sonra qalanı süquta uğratdılar. Bu isə
onların önlərinin açılması demək idi.
Növbə Zəngilər dövlətini coğrafi olaraq, iki
yerə bölən və ticarət yolunun üzərində
yerləşən çox strateji bir bölgə olan Urfaya
çatmışdı. Lakin Urfanı ələ keçirmək
üçün zəngilər həm də daxildəki
katoliklərin köməyindən istifadə etdilər. Beləliklə,
1144-cü ildə Urfa da səliblərdən azad edildi və Zəngilər
öz dövlətlərini daha da qüdrətləndirdilər.
Urfanın səliblərdən azad olunması bütün
İslam aləmində böyük sevinclə qarşılandı
və əksinə, xristian aləmini çaş-baş
saldı. Məhz bu tarixi hadisədən sonra ikinci səlib
yürüşünə hazırlıqlar başlandı.
Qarabağa qayıdış və ya Ərsaqın
istilası...
Lakin bundan sonra zəngilərlə
digər müsəlman tayfaları, o cümlədən,
İraq səlcuqları və abbasilər arasında
münasibətləri tarixdə bir çox dövrlərdə
yaşanmış formada davam etdi. Belə ki, zəngilərin
həddindən artıq güclü və qüdrətli
dövlət yaratması bəzi başqa tayfaları
qıcıqlandırmağa başladı və bu isə bərabərində
atabəy İmadəddin Zəngiyə qarşı sui-qəsdlərin
hazırlanmasına gətirib çıxartdı. Və
1146-cı ildə Caber qalasının fəthi zamanı o,
öldürüldü. Atabəyin öldürülməsi
böyük Zəngilər dövlətinin də
parçalanması demək idi. Onun ölümündən
sonra dövlət iki oğlu - Nurəddin Mahmud və Seyfəddin
Qazi arasında bölüşdürüldü. Nurəddin
Mahmud Suriyanın idarəçiliyini öz üzərinə
götürdü və Hələb şəhərini də
özünün paytaxtı elan etdi. Seyfəddin Qazi isə Əl-cəzirə
bölgəsinə sahiblənib Mosula da başşəhər
statusu verdi.
Beləliklə, yaranması
böyük tarixi bir hadisə olan Zəngilər dövləti
iki yerə parçalandı. Bəziləri bu
parçalanmadan istifadə edib bu torpaqları öz hakimiyyətləri
altına almağa çalışdı. O cümlədən,
Səlcuq şahzadələrindən Alp Arslan ibn Mahmud atabəyliyin
idarəsini ələ keçirmək məqsədilə
yürüş etdi. Amma Seyfəddin Qazi bu
yürüşün qarşısını almağa nail
oldu. O daha sonra qardaşı Nurəddinlə razılaşma əldə
etdi və Mosula gələrək atasının yerinə
keçdi. İki qardaş arasında əldə olunan ittifaq
isə dövlətin daha da qüdrətlənməsinə
imkan verdi. Zəngilər növbəti dəfə istilalara
başladılar. Hələb bölgəsinin idarəçiliyi
tamamilə ələ alındıqdan sonra Seyfəddin Qazi səliblərin
işğal etdiyi bölgələri istila etdi. Bundan sonra isə,
əsrlər öncə Assurlar tərəfindən deportasiya
olunduqları Ərsaq (Qarabağ) bölgəsinə gəlib
çıxdılar.
1148-ci ildə Seyfəddin
Qazinin Mosulda vəfat etməsindən sonra onun taxtına
qardaşı Qütbəddin Mövdud sahib çıxdı.
O qardaşı Nurəddin ilə birgə hərəkət edərək
atasının və qardaşının gedib çata bilmədikləri
ərazilərə üz tutdu. Qısa zaman ərzində, Antakya,
Harim, Famiya, İrka və Cəbələ qalaları istila
olundu. 1169-cu ildə Misirdə də idarəçilik tamamilə
ələ alındıqdan sonra, Zəngilər çox
böyük ərazilərdə qüdrətli dövlət
yaratmaq iddialarını həyata keçirmiş oldular. Lakin
zəngilər ələ keçirdikləri torpaqlarda
talançılıq siyasəti aparmır, mədəniyyəti
dağıtmırdılar. Əksinə, bu bölgələrdə
xalqın təhsil alması üçün mədrəsələr
tikilir, əhalinin təsərrüfatla məşğul
olması üçün yaxşı imkanlar
yaradırdılar. Böyük mədrəsələr, camilər,
imarətlər, karvansaralar və xəstəxanalar, ilk oxuma məktəbləri
inşa etdirən zəngilər həm də təhsilli
adamların sayının artması və onların
qorunması üçün dövlət xəzinəsindən
külli miqdarda pullar xərcləyirdilər. Rəsədxana
qurduran və günəş saatı inşa etdirən
hökmdar kimi də bu gün məhz Nurəddin Zənginin
adı çəkilir...
Qutbəddin Mövdudun həlak
olmasından sonra onun oğulları Seyfəddin Qazi ilə
İmadəddin arasında narazılıq və fikir
ayrılığı meydana gəlməyə başladı.
Lakin təcrübəli dövlət xadimi olan Nurəddin Zəngi
bu qardaşlar arasında problemləri həll etmək
üçün Mosula yürüş etdi və onlar
arasında andlaşma əldə edilməsinə nail oldu. Beləliklə,
Mosul Seyfəddin Qaziyə, Sincar əyaləti isə İmaddədinə
verildi. Nuraybin və Habur kimi əraziləri isə Nurəddin
Zəngi öz nəzarəti altındakı ərazilərə
qatdı. Nurəddin Zəngi 1173-cü ildə Anadoluya
hücum edərək oranı da istila etdi. Lakin 1174-cü ildə
Şamda vəfat etməsi Zəngiləri növbəti dəfə
parçalanmaq təhlükəsi ilə üz-üzə
qoydu. Onun ölümündən sonra 11 yaşlı oğlu Məlik
- üs Saleh İsmayıl taxta çıxsa da, Misirdə
yenidən güclənən Səlahəddin Eyubu
İsmayılın babalarının istila etdiyi torpaqları
öz hakimiyyəti altına aldı. Nurəddin Zənginin
qardaşı oğlu Seyfəddin Qazi isə Hərran, Urfa,
Habur, Suruç kimi əraziləri qopararaq orada özünə
dövlət qurdu. Lakin o, Səlahəddin Eyubuya məğlub
olaraq Dəməşqin də itirilməsinə mane ola bilmədi.
Zəngilər dövləti süqut etsə də,
yerində böyük bir mədəniyyət qaldı...
İkinci Seyfəddinin
ölümü ilə onun qardaşı Məsud şah
taxtına oturmuşdu və onun ilk hədəflərindən
biri də Hələb idi. 1180-ci ildə Məlik-üs Saleh Hələbi
təslim etməyə məcbur oldu. Beləcə Zəngilərin
Hələb qolunun varlığına son qoyuldu. Daha sonrakı
dövrlərdə daxili çaxnaşmalardan və taxt
uğrunda gendən mübarizələrdən sonra xeyli zəifləyən
Zəngilər dövləti 1223-cü ildə Mosulun da Eyyubi
sultanı Əşrəf tərəfindən işğal
olunması ilə süquta uğradı.
Beləliklə, təxminən
bir əsrə qədər dövrdə böyük bir
coğrafi ərazidə hökmranlıq edən və dövlət
yaradan zəngilər bu bölgələrdə həqiqi mədəniyyət
formalaşdıra bildilər. Zəngilərin hakim olduğu
bölgələrdə xalq ədalət və sabitlik
içində yaşayırdı. Ölkənin coğrafi
imkanları bölgənin ticarət əlaqələrinin
çox yüksək səviyyədə inkişafına yol
açmışdı. Mosul Orta və Yaxın Şərq
aralığındakı böyük ticarət mərkəzinə
çevrilmişdji. Zəngilər hakimyyəti zamanı ədəbiyyat
da özünün təşəkkül dövrünə qədəm
qoymuşdu. Bir çox din və fəlsəfə xadimləri,
şairlər, alimlər, tarixçilər yetişmişdi.
Dövrümüzə qədər gəlib çatan
memarlıq əsərləri inşa edilmiş, mədrəsə
və dərsxanalar tikilmiş bütün şərqdə məşhur
olan kitabxanalar və universitetlər təşkil olunmuşdu.
Günümüzə qədər də gəlib
çıxan bəzi məscid və mədrəsələrin,
o cümlədən, Mosuldakı Əl-Atika, Ulu məscidi, Dəməşqdə
Bab-ül-Fərəc, Dar-ül-Adl, Dar-ül-Hədis, Nuriyyə
mədrəsəsi və bir çox məscidlər, başqa
tarixi memarlıq abidələri zəngilərin izlərinin
daşıyıcılarıdır.
Aqşin ŞAHİNOĞLU
Yeni Azərbaycan.- 2010.- 2 oktyabr.- S.8.