Onun ilhamı hələ çox
çağlayacaq
Deyirlər, sənətkar
ömrü onun yaşadığı bir insan ömrü ilə
deyil, yaratdığı əsərləri, sənət
nümunələri, xalq məhəbbəti, millət sevgisi
ilə ölçülür. Belə insanlar
sağlığında ikən xalqının ürəyində,
qəlbində elə ocaq çatır, elə işıq
yandırır ki, bu ocaq, bu işıq sönməyən bir
nura çevrilir, xalq yaddaşında əbədiləşir,
nəsillərdən-nəsillərə, əsrlərdən-əsrlərə
keçərək əbədiləşir... Böyük
Nizami, Nəsimi, Füzuli, Vaqif, S.Vurğun, Ü.Hacıbəyli,
C.Cabbarlı və onlarla belə nəhəng mütəfəkkirlərimiz
sağlıqlarında ikən xalq məhəbbətini, vətən
sevgisini elə bir ilahi səviyyədə qazanmışlar ki,
bu sevgi, bu məhəbbət onları dünən də
yaşadırdı, bu gün də yaşadır, sabah da
yaşadacaqdır...
Fəxrlə deyə bilərik
ki, bu gün də bizim ümumxalq məhəbbəti qazanmış
korifey sənətkarlarımız, şair və ədiblərimiz
var. Bunlardan biri də Azərbaycanın Xalq şairi, Əməkdar
incəsənət xadimi, görkəmli alim, publisist və
ictimai xadim Nəriman Həsənzadədir.
“Şair N.Həsənzadəni
nə vaxtdan tanıyırsan?” deyə məndən sorsalar,
doğrusu, bu suala cavab verməkdə çətinlik çəkərəm.
Bu tanışlığın nə gününü, nə də
tarixini deyə bilmərəm. Bircə onu bilirəm ki, Nəriman
müəllimin özündən əvvəl onun şeirləri
ilə tanış olmuşam və bu şeirlər məndə
onların müəllifinə xüsusi bir sevgi yaratmışdı.
Bu da bir həqiqətdir ki, ötən əsrin 60-70-ci illərin
uşaqları, gəncləri çox kitab oxuyardılar. Məktəbdə
tənəffüs vaxtı da şagirdlər əlinə
düşən bədii kitabı acgözlüklə
oxuyardılar.
Yadımdadır, orta məktəbin
5-ci və ya 6-cı sinfində oxuyurdum. Kimsə mənə
balaca bir şeirlər kitabı verdi. Səhv etmirəmsə,
baharın gözəl günlərindən biri idi. Həyətimizdəki
“yarım dünya” dediyim nəhəng tut ağacının
altında oturub o balaca kitabı açdım. Ətrafımda
arılar, müxtəlif böcəklər hey fırlanır,
hərə öz dilində vızıldayırdı. Bəlkə
onlar da şeirə qulaq asmaq istəyirdilər...
Kitabın iç vərəqində
cavan bir oğlanın şəkli vardı. Deyəsən, gənc
şair əsgər paltarında idi.
Kitabın adı yadımda
qalmayıb. Nədənsə o ilk kitabın adını Nəriman
müəllimdən heç soruşmamışam. Birnəfəsə
kitabı oxuyub qurtardım. Kitabdakı şeirlər nə qədər
təbii, canlı idi. Hər bir şeirdə təbiətin
bir lövhəsi, ülvü məhəbbət hissi şairanə
bir dillə canlanırdı. Kol dibində boynu bükük bənövşə,
dağlardan tökülən şəlalə, dağlar
döşü ilə baş alıb gedən
cığırlar, bahar yağışları, çiçəkdən-çiçəyə
qonan böcəklər, ilk məhəbbət, sevgi
yanğısı burdakı şeirlərə hopmuşdu. Həm
də nə qədər mənalı, nə qədər təbii
verilirdi bu hisslər, bu düşüncələr...
Bakıya gəlib, institutda
oxuyanda N.Həsənzadə poeziyasına daha dərindən bələd
oldum. Onun çağlayan istedadının məhsulu olan “Nəriman”,
“Kimin sualı var”, “Zümrüd quşu” və s.
poemalarını, onlarla mənalı şeirlərini oxudum.
Artıq o vaxt gənclərin ən çox sevdikləri
şairlərdən biri məhz N.Həsənzadə idi.
Şairin “Nəriman”
poeması xalqımızın böyük oğlu,
bütün şüurlu həyatını qətrə-qətrə
millətin, vətəninin yolunda əridən, görkəmli
dövlət xadimi, şöhrətli
yazıçı-dramaturq Nəriman Nərimanovun həyatına
həsr olunmuşdu. Bu, poema yox, özünün
dolğunluğuna, məzmununa, əhatə dairəsinə
görə nəzmlə yazılmış roman idi. Bu əsər
böyük Nərimana bədii heykəl idi. Sonralar şair bu
poema əsasında “Qoy bütün Şərq eşitsin”
adlı pyes də yazdı. Poema kimi pyes də çox
uğurlu oldu. Bakıda və Moskvada yüksək
mükafatlara layiq görüldü...
İllər ötüb keçsə də, mən yaşa dolsam da, N.Həsənzadə yaradıcılığına nə həvəsim azaldı, nə də ehtiyacım. Məni N.Həsənzadə yaradıcılığına bağlayan bir də onun böyük şair S.Vurğun poeziyasına oxşarlığıdır, səmimiliyi, təbiiliyidir. Şairin şeir dili o qədər axar-baxarlı, o qədər şirindir ki, oxucu ondan ayrıla bilmir. Az sözlə dərin mənalar, fəlsəfi düşüncələr vermək bacarığı N.Həsənzadə yaradıcılığına xas olan xüsusiyyətdir. Şair kiçik bir şeir parçasında böyük bir tablo, məna çələngi yarada bilir.
Yaxından tanıyandan sonra mən bir daha əmin oldum ki, Nəriman müəllimin şəxsiyyəti ilə poeziyası, yaradıcılığı arasında tamlıq, bütövlük var...
Onun yaradıcılığında böyük istedadla tükənməz zəhmət bir vəhdətdədir. O, həmişə bir ziyalı, bir vətəndaş kimi zamanın nəbzini tutmağa çalışıb. Nəriman müəllim təkcə şair deyil. O, həm də tanınan, seçilən dramaturq, geniş təfəkkürlü alim, istedadlı publisist, pedaqoq və ictimai xadimdir.
Şairi yaxından tanıyanlar bilirlər ki, o dünya poeziyasına, fəlsəfi fikrinə, estetik baxışlarına dərindən bələd olan bir insandır. Şərqin intibah dövrünü onun kimi yaxşı bilən və dəyərləndirən adamlar çox azdır.
Bu vaxta kimi şairin ölkəmizdə və xaricdə 50-dən yuxarı əsəri nəşr olunub. Onun əsərləri dünyanın bir çox xalqlarının dilinə tərcümə edilib. Təkcə şeirləri yox, böyük əsərləri, o cümlədən, “Nabat nənənin çörəyi” povesti bir çox xarici dillərə tərcümə edilərək nəşr olunub.
Yadımdadır. 1989-cu ilin noyabrın 1-də biz Azərbaycandan nümayəndə heyəti ilə Kubaya Azərbaycan günlərində iştirak etmək üçün yola düşdük. Bakıda günəşli külək, Moskvada qar, sazaq vardı. Bir gün Moskvada qaldıqdan sonra nəhəng TU-186 təyyarəsi ilə yola düşdük. Yolüstü İrlandiyada, Kanadada bir-iki saatlıq istirahətdən sonra Kubaya uçduq. Kubada 28-30 dərəcə isti vardı... O vaxt hələ SSRİ dağılmamışdı. Yerlərdə milli azadlıq hərəkatı genişlənirdi. Dağlıq Qarabağ məsələsində M.Qorbaçovun ermənipərəst mövqeyi hamıya aydın idi.
Kubanın çox yerində olduq. Çoxlu görüşlər keçirdik. Kubalıların qonaqpərvərliyi hələ də yadımdadır. Harda olurduqsa, bütün böyük-kiçik görüşlərdə nümayəndə heyətimizin üzvləri Qarabağ hadisələrindən danışırdıq. Nəriman müəllim hər yerdə M.Qorbaçov hakimiyyətini kəskin tənqid edirdi. Onun alovlu, məntiqli, milli qayəli çıxışları hələ də qulaqlarımdadır.
Biz avtobusda şəhərdən-şəhərə yol gedəndə də Qarabağ məsələsi şairi tərk etmirdi.
- Əyə, Musa, - deyirdi - mən bu erməniləri yaxşı tanıyıram. Tarixən hansı rus çarına dil tapıblarsa, ondan öz xeyirlərinə, bizlərin isə əleyhinə gen-bol istifadə ediblər. İndi də belədir. Bu haramzadalar Qorbaçovu artıq tilova salıblar. Çətin olacaq, qardaş, çətin olacaq.
Şairin nə qədər haqlı olduğunu tarix sübut elədi...
Səfərdə Nəriman müəllimdə gözəl bir xüsusiyyət də hiss elədim. Bu sadə insanda böyük ürək gördüm. Hansı şairdən söz düşürdüsə tərifləyirdi, “gözəl şairdir” deyirdi. Şairlər içərisində Nizamini Allah sayır, S.Vurğun ilhamından danışmaqdan doymurdu. S.Vurğun və Nazim Hikmətin ona gəncliyində göstərdikləri qayğıdan danışırdı - S.Vurğun mənim əlimdən tutub poeziyaya gətirdi. Mənə zəmanəti də böyük şair verdi. Nazim Hikmətsə yuxarılara xahiş edərək mənə ev verdirdi. Belə şeylər yaddan çıxmır heç vaxt...
Çox vaxt söhbətimiz dolanıb yenə el-obamızın üstünə gəlirdi. Biz tez-tez Azərbaycanın müstəqilliyindən, o taylı, bu taylı, Azərbaycanın birləşməsindən danışırdıq. Azadlıq! Bu böyük arzu, istək idi... Azadlıq bütün insanlar üçün əziz bir sözdür.
Yadımdadır, bir gün Varadero şəhərinin (nümayəndə heyətimiz bu şəhərdə qalırdı) çimərliyində narın, ağappaq qumun üstündə uzanıb Atlantik okeanının gümüşü sularını seyr edirdim. Yanımda yerli sakin olan bir kişi oturmuşdu. Tərcüməçinin orda olmasından istifadə edərək kubalıdan soruşdum ki, indiki müstəqil Kubada yaşamaq yaxşıdır, yoxsa əvvəlki kapitalist Kubasında? Kubalı yəqin ki, mənim haradan gəldiyimi bilmirdi. O, üzünü mənə tutaraq dedi:
- Bir baxın, buradan 90 km o tərəfdə ABŞ-dır. Onlar bizdən yaxşı yaşayırlar. Nə olsun? Mən azad Kubada yaşamağımla fəxr edirəm. Sonra o, bir qədər sahil boyu uzaqlara baxaraq əlavə etdi - görürsüz bu sahili? 120 km-dir. Əvvəllər bu çimərlikdə mən ola bilməzdim. Dövlətlilər, əcnəbilər gördüyün villalarda dincəlir, okeanda çimərdilər. İndisə... İndi mənim öz dilim, himnim, bayrağım vardır.
O kubalı kişinin mərdanə, ürəkdən dediyi sözləri çox yerdə çoxlarına danışmışam. Bugunkü müstəqil Azərbaycan xalqımız üçün hər şey deməkdir...
Kubadan qayıtdıqdan bir qədər sonra vətənimizdə 20 yanvar hadisələri törədildi. Bakı şəhidlərin qanına bələndi. O günlər Nəriman müəllim Parisdə idi və orada müdhiş xəbəri eşitmişdi. Şair dərhal o taylı, bu taylı azərbaycanlıları toplayaraq Qorbaçov hakimiyyətinə öz etiraz səslərini dünyaya yaymışdı.
Bir neçə
gündən sonra Nəriman müəllim Bakıya
qayıtdı. Onu görəndə tanımadım. Şairin
məğrur qəddi əyilmiş, rəngi
avazımışdı. O günlər və sonralar Nəriman
müəllim öz dərdini, nisgilini bayatılar vasitəsilə
göstərdi. Bu bayatılar nakam şəhidlərimizə,
dərdli vətənimizə, xalqımıza bir ağı
idi. Ancaq şairin bayatılarında da məğrurluq,
ucalıq əks olunmuşdu. Dillər əzbəri olmuşdu
bu bayatı.
Analara qurban olum,
Oğul doğurlar.
Oğullara qurban olum,
Şəhid olurlar...
- deyə şair
xalqımızı dözümlüyə
çağırdı. Kürsülərə sinə gərdi,
alovlu nitqlər söylədi. Xalqı birliyə,
bütövlüyə çağırdı şair.
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyevi o vaxtlar müdafiə
edənlərdən biri də o idi. Prezident Aparatının
(indiki Prezident Administrasiyası) qarşısına ilk gələnlərdən
və söz deyənlərdən oldu N.Həsənzadə.
Onun haqqında, poeziyası,
onlarla kitabları barədə çox deyilib, çox
yazılıb. Onu məhəbbət şairi, fikir şairi, bəşəri
ideyalar şairi kimi zaman-zaman təqdim ediblər. Hamı da
haqlıdır, N.Həsənzadə XX əsr Azərbaycan
poeziyasının ən qüdrətli nümayəndələrindən
biridir.
Şairin o illərdə qələmə
aldığı “Qafqaz” şeiri (bunu poema da adlandırmaq olar)
müasir dövrümüzdə siyasi lirikanın ən
gözəl nümunəsidir. Burada onun yazdığı “Qoy
bütün Şərq eşitsin” pyesi də oxucular və
tamaşaçılar tərəfindən həmişə rəğbətlə
qarşılanıb. Nəriman müəllim öz pyeslərini
nəzmlə yazıb. S.Vurğundan sonra dram əsərlərini
nəzmlə, yəni şeirlə yazan və uğur qazanan
şair də N.Həsənzadədir. Onun pyeslərinin
hamısı demək olar ki, tarixi əsərlərdir. “Atabəylər”,
“Pompeyin Qafqaza yürüşü” pyeslərində uzaq
tariximizin qəhrəmanlıq səhifələri
novatorcasına verilib. Müəllif bu əsərlərində
tarixi həqiqətlərə söykənərək, tarixdən
külü yox, odu götürüb və ona bədii siqlət
verib. Başqa sözlə, bu əsərlərdə milliliklə
yoğrulmuş, bədii həqiqət tarixi həqiqəti təhrif
etmir, əksinə, onu tamamlayır.
Mənə elə gəlir
ki, N.Həsənzadə poeziyasında qızıl xətlə
keçən qadın sevgisinə, qadın ülviyyətinə
az-az şairin yaradıcılığında rast gəlmək
olar.
Kimin ürəyində bir
duyğu varsa,
Demək ürək səsi
ötəri səsdir.
Məhəbbət dünyada
yetim qalarsa,
Bir könül
ağrısı bir əsrə bəsdir.
Son illər Nəriman müəllim
çox məhsuldar işləyib. Lap gənclik ehtirası ilə
bir-birinin ardınca şeir kitabları, “Tariximiz, taleyimiz”
adlı toplu hazırlayıb nəşr etdirib. Bu kitabda
şairin müxtəlif vaxtlarda yazdığı məqalələr,
resenziyalar, düşüncələr toplanıb.
N.Həsənzadənin
geniş fəaliyyətində tədqiqatçılıq,
müəllimlik fəaliyyəti də mühüm yer tutur.
Uzun illər BDU-da estetikadan mühazirələr oxuyub.
Neçə illərdir o akademik Arif Paşayevin rəhbərlik
etdiyi Milli Aviasiya Akademiyasında humanitar fənlər
kafedrasına başçılıq edir.
Nəriman müəllim
çox ağır və olduqca mürəkkəb tədqiqatın
nəticəsi olan “Kulturologiya” dərsliyini yazıb nəşr
etdirib. Kulturologiya elmi bu gün dünyada aparıcı elm sahələrindən
biridir. Yeri gəlmişkən deyək ki, kulturologiya təkcə
mədəniyyəti, incəsənəti deyil,
bütövlükdə ictimai-siyasi həyatın bütün
sahələrini, bir sözlə, insan fəaliyyətini əhatə
edir. Nəriman müəllim bu sahədəki boşluğu
özünəməxsus tərzdə doldurmağa
çalışıb və müvəffəq olub. Bu
kitabın üstün cəhəti ondadır ki, müəllif
onu dünya mədəniyyəti kontekstində yazıb, Azərbaycan
mədəniyyətini Şərq və Qərb mədəniyyətinin
ayrılmaz hissəsi kimi verib. Öz kitabını Nəriman
müəllim böyük alim, akademik Arif Mir Calal oğlu
Paşayevə ithaf edib.
Şair 7 cildlik əsərləri
külliyyatını nəşrə hazırlayıb.
Artıq birinci cild oxucuların ixtiyarına verilib. Mübaliğəsiz
deyə bilərik ki, bu cildlərdən hər biri ədəbi
bir hadisə olacaq.
Son illərdə Nəriman
müəllim bir-birinin ardınca “Poylu - beşiyim mənim”,
“Nizami”, “Nuru Paşa” adlı poema əsərləri yazıb nəşr
etdirib.
Şairin “Nizami” poeması da
maraqlı, yeni süjet xətti ilə seçilir. Poema
müasir ədəbiyyatşünaslığımızın
görkəmli nümayəndəsi, professor Nizami Cəfərova
həsr olunub. Müəllif özü bu barədə belə
deyir: “Bu əsərin maraqlı yaranma tarixi var. Gənc dostum
Nizami Cəfərovun 40 yaşı tamam olurdu. Məni dəvət
etmişdi. Bir şeirlə getmək istədim. İlk gəncliyindən
ürəyimdə ayrıca yeri, bənzərsiz
gülüşləri olan bu insanın həyatı çox
da nikbin keçməyib. Mərhum atası doğma
torpaqlarından zorla deportasiya edilənlərdən olub”.
Əsərdə tez-tez
şairlər şahı Nizami Gəncəvi yad edilir, o
böyük dahinin bu gündə xalqı ilə olması fəxrlə
söylənilir. Poemanın sonluğu da bu mənada çox
uğurlu alınmışdır.
...Şair Nizamimiz
yaşayır oğlum,
yaşasın tənqidçi
Nizamimiz də.
Şair bu yaxınlarda bu
siyahını bir qədər də zənginləşdirdi.
“Nuru Paşa” poeması Azərbaycanın müstəqilliyi
dövründə yazıldı. Müstəqilliyimizin
qazanılmasında canları hesabına fədakarlıq
göstərmiş hər kəs bizimçün və
tariximizçün müqəddəs sayılmalıdır.
Belə tarixi şəxsiyyətlərdən biri də ötən
əsrin əvvəllərində Qafqaz İslam Ordusunun
Komandanı, Osmanlı Ordusunun general-leytenantı Nuru Paşa
olub. 1918-ci ilin sentyabrında Bakının rus-erməni,
menşevik və bolşevik ünsürlərindən təmizlənməsində
və Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hökumətinin
Bakıya köçməsini silah gücünə həyata
keçirilməsində Nuru Paşanın fədakarlığı
və qəhrəmanlığı ölçüyə gəlməzdir.
Bu poemanın yaranması demək
olar ki, mənim gözlərim qarşısında olub. Müəllif
bu ilin mart ayında “Nuru Paşa” şeirinin əlyazmasını
mənə oxudu. Çox xoşuma gəldi. Mətbuata verməsini
məsləhət bildim. Bir neçə gündən sonra “Azərbaycan”
qəzetində bu şeir dərc olundu. Şeir çox
uğur qazandı. Müəllifə arası kəsilməyən
zənglər gəldi. Sonra “Nuru Paşa” Türkiyənin qəzet
və jurnallarında dərc olundu. Bu əsər Türkiyədə
də geniş rezonans doğurdu. Nəriman müəllim bu
şeiri çox sürətlə bir daha ətə-qana
doldurub poemaya çevirdi. Poema da şeir qədər uğurlu
və daha əhatəli, daha samballı alında. Poemada
Osmanlı türklərinin Azərbaycanlı türklərinə
həmişə dayaq, arxa olduqları çox səmimi
boyalarla verilirdi. Bu dəyanətin XX əsr boyu bariz nümunələri
Nəriman qələmi ilə obrazlı şəkildə tərənnüm
olunurdu. Belə dəyərli əsərin kitab halında
çoxminli oxucuların ixtiyarına vermək lazım gəlirdi.
Şair buna da nail oldu.
Poema dərin vətəndaşlıq
ehtirası ilə yazılıb.
Nuru Paşa at belində,
Türkiyədən,
Karsdan gəlir.
“Azərbaycan” deyə-deyə,
yaralanmış
aslan gəlir.
Erməninin xəyanəti -
rusdan gəlir...
Nə gəlirsə, xeyir ya
şər -
əzəl-axır xalqa dəyir.
Mənim xalqım! Nuru
Paşa
Arxasıza arxa gəlir.
Poemanın hər misrası
özünün məna zənginliyi, ifadə yeniliyi və
obrazlığı ilə oxucunu cəlb eyləyir. Bu əsər
Azərbaycanlı şairinin Türk sərkərdəsinə
layiqli abidəsi kimi tarixdə əbədi yaşayacaq. Poema
türkcəyə də çevrilmişdir və kitabda poema
həm azərbaycanca, həm də türkcə verilib.
Yenə deyirəm, N.Həsənzadə
yaradıcılığı haqqında çox deyilib və
bundan sonra da deyiləcək.
Əziz dostumun lirik
dünyası, təfəkkür asimanı ümmandır və
heç vaxt tükənən deyil.
Mənsə, bu gözəl,
böyük şairdən bir insan kimi söhbət
açdım. Təbii ki, onun haqqında mən günlərlə
danışa bilərəm.
Sadəcə şair dostuma
deyirəm: Nəriman müəllim, 80-90 nədir ki... Sənin
bəşəri poeziyan min illər boyu Azərbaycan poeziya kəhkəşanında
ən parlaq ulduzlardan biri olacaq.
MUSA QULUZADƏ
Yeni Azərbaycan.- 2010.- 18 sentyabr.- S.9.