Elmin inkişafı Azərbaycanda
dövlət siyasətinin tərkib hissələrindən
biridir
İlham Məmmədzadə: Çünki dövlətin
sosial–iqtisadi qüdrəti, ölkənin müdafiə qabiliyyəti
və milli təhlükəsizliyi, cəmiyyətin mədəni–mənəvi
tərəqqisi və xalqın rifahı elmin inkişaf səviyyəsi
ilə birbaşa əlaqəlidir
AMEA–nın Fəlsəfə,
Sosiologiya və Hüquq İnstitutunun direktoru, fəlsəfə
elmləri doktoru İlham Məmmədzadə www.yap.org.az
saytına müsahibə verib:
– İlham
müəllim, məlum olduğu kimi, ölkəmiz
bütün sahələr üzrə inkişaf edir. Azərbaycanın
müasirləşməsi, modernləşməsi istiqamətində
uğurlu siyasət həyata keçirilir. Bu baxımdan, modernləşmə prosesində elmin
rolu və əhəmiyyəti nədən ibarətdir?
– Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyevin apardığı sosiomədəni modernləşmə
kursu modernləşən cəmiyyətin problemlərinin dərk
edilməsi, azərbaycançılıq fəlsəfəsi və
ideologiyasının inkişafı, eləcə də, gənc
nəslin təlim–tərbiyəsi, Azərbaycan modernləşməsinin
modelinin təbliği işində ölkənin ictimaiyyətçi
alimlərindən, ilk növbədə, filosoflarından
böyük səy və dəstək tələb edir. Bütün postsovet məkanında, xüsusən də
Azərbaycanda modernləşmə iqtisadi inkişafdan və
ölkənin texnoloji təchizatından başlayır. Sonra isə modernləşmənin nailiyyətləri
zəminində onun növbəti–sosiomədəni modernləşmə
mərhələsi formalaşır ki, o da modernləşmənin
məqsəd və vasitələrini müəyyənləşdirir
və əhalinin aktiv hissəsini modernləşmə proseslərinə
cəlb edir. Bu kursun məğzi ondadır
ki, zamanın çağırışlarına cavabları
keçmişdə deyil, təsiri gələcəyə
hesablanmış hal–hazırkı dövrün əsas təmayüllərinin
dərk edilməsində axtarmaq lazımdır. Keçmişi, elə əslində, bu məsələdə
başqalarının təcrübəsini də, yalnız, cəmiyyətin
müəyyən inkişaf mərhələlərində
onun ictimai şüurunun özünəməxsusluğunu və
xüsusiyyətlərini başa düşüldüyü
halda istifadə etmək mümkündür. Aydındır ki, bəziləri üçün
müasirlik – bazar iqtisadiyyatı, fərdin tam
azadlığı, digərləri üçün isə
bazar iqtisadiyyatı, həm də yüksək səviyyəli
elm və mədəniyyətə malik məsuliyyətli
dövlətdir. Modernləşmə xəttinin
lideri olan Prezident İlham Əliyev hesab edir ki, bu yol ölkəmizi
bilik və informasiya cəmiyyətinə gətirib
çıxaracaq. Bu o deməkdir ki, modernləşmə
sosiomədəni mərhələyə malik olmaqla, həm də
ayrılmaz surətdə cəmiyyətin şüuru, onun elmə,
təhsilə, mədəniyyətə münasibəti ilə
bağlıdır. Prinsip etibarilə,
artıq hamı tərəfındən qəbul olunmuşdur
ki, XXI əsr yüksək elmi–texniki potensiala, kapitala malik, elmə,
onun maliyyələşdirilməsinə önəm verən cəmiyyət
və dövlətlərin əsridir.
– Bəs rəhbərlik
etdiyiniz institut Azərbaycan elminə nə kimi töhfələr
verməkdədir?
– Son bir neçə ildir ki,
institutumuzun sözün əsl mənasında öz
yaradıcılıq və elmi uğurları ilə
öyünməyə haqqı vardır. Bildiyimiz kimi, 2009–cu
ilin may ayında ölkə Prezidenti tərəfindən
"Azərbaycan Respublikasında 2009–2015–ci illərdə elmin
inkişafı üzrə Milli Strategiya" və onun həyata
keçirilməsi ilə bağlı Dövlət
Proqramının təsdiq edilməsi haqqında Sərəncam
imzalanmışdır. Həmin sənəddə
təmsil etdiyim elmi sahənin prioritetləri müəyyənləşdirilməklə,
bir sıra problemlərin olduğu da qeyd olunmuşdu. Məhz
buna görə 2010–cu il dövlət
başçısının göstərişlərinin yerinə
yetirilməsi üzrə bizim üçün bir növ
sınaq ili olmuşdur. Prezident İlham Əliyevin
həyata keçirdiyi modernləşmə xətti digər cəhətlərlə
yanaşı, özündə alimlərimizin tədqiqat fəaliyyətindəki
ciddi dəyişiklikləri tələb edən sosiomədəni
mərhələni də ehtiva edir. Yaddan
çıxarmaq lazım deyil ki, fəlsəfə, sosiologiya və
hüquq elmi yalnız tədqiq etməklə deyil, fransız
filosofu M.Fukonun təbiri ilə desək, həm də
şüurları formalaşdıran elmlərdir. Bu isə
insanlara kömək etmək istəyən, dünya elminin tərkib
hissəsi ola biləcək bir pozitiv fəlsəfənin
işidir. Gördüyümüz kimi,
qarşımızdakı vəzifələr çox məsuliyyətlidir.
Biz çalışırıq ki, tədqiqatları
cəmiyyətimizi narahat edən məsələlərin həllinə
yönəldək. Əsas məqsədimiz
institutumuzda ictimai elmlərin yeniləşməsinə xidmət
edə biləcək prioritetləri müəyyənləşdirməkdir.
Buna da biz tədricən nail oluruq.
Bunlar:
1) fənlərarası
metodologiyanın inkişafı və fəlsəfə tarixi;
2) modernləşmə
modelinin azərbaycançılıq ideologiyasını və
informasiya cəmiyyətinin dəyərlərinin öyrənilməsi
işinə sosial fəlsəfənin, sosiologiyanın, siyasi
sosiologiyanın və hüquq elminin cəlb edilməsi;
3) mənəvi
vətənpərvərlik və estetik tərbiyə
işinin yaxşılaşdırılması
üçün tətbiqi etika və estetikanın əsaslarının
qoyulması. Bu prioritet istiqamətləri həyata
keçirmək üçün hüquq elminin
imkanlarından da geniş istifadə etmək fikrindəyik,
xüsusən fəlsəfə, sosiologiya və hüquq elmlərinin
qovşağında tədqiqatların aparılması, zənnimizcə
səmərəli nəticə verə bilər. Hüquq elminin ölkəmizin modernləşmə,
informasiyalaşma və vətəndaş şüurunun tərbiyəsi
işində rolu danılmazdır. Düzdür,
bu istiqamətdə işlər gedir, lakin bir çox hallarda
onlar postsovet anlamı qəlibindən çıxa bilmir, milli
şüur və əxlaqın xüsusiyyətlərindən
yararlana bilmirlər. Qeyd edək ki,
yuxarıda göstərilən üç prioritet istiqamət
bir–birilə sıx əlaqəlidirlər və onlar
filosofların ictimai və digər elmlərin nümayəndələrilə
əməkdaşlığın əsasını qoya bilərlər.
İnstitutumuz nüfuzlu beynəlxalq elmi tədbirlərdə
iştirakı, yüksək reytinqli elmi jurnallarda məqalələr
nəşr etdirməsi, dünya elmi mərkəzləri ilə
əlaqə yaradılması işində xeyli fəallaşmışdır.
Məsələyə konkret yanaşsaq, deyə bilərik ki,
2010–cu il institut üçün olduqca
uğurlu olmuşdur. Xaricdə 100–dən,
ölkə daxili isə 400–dən çox məqaləmiz və
50–yə yaxın kitabımız dərc olunmuşdur. Bunların içərisində Ümummilli lider Heydər
Əliyevin xatirəsinə həsr olunmuş
"Qloballaşma dövründə mədəniyyətlərin
qarşılıqlı əlaqəsi" adlı kitabı
xüsusi qeyd etmək istərdim.
Yaxın
günlərdə biz həmin konfransın Bakı Forumunun
(2010) materialları əsasında 2–ci kitabın da nəşrini
səbrsizliklə gözləyirik. Bu zənnimizcə, əsas
göstəricidir. Lakin aydındır ki, nəşr
etdiyimiz bütün kitablar keyfiyyət baxımdan heç də
eyni deyil, zəif olanı da var. Bunun üçün biz nəşr
ediləcək əsərləri təkrar ekspertizadan
keçiririk. Bundan başqa, institutda redaksiya heyətinin
tərkibində xarici ölkələrin aparıcı alimlərinin
üzv olduğu beynəlxalq statuslu "Şərq fəlsəfəsi
problemləri" "Elmi əsərlər", "Fəlsəfə"
kimi jurnallar da nəşr edilir.
– İlham
müəllim, bu gün Azərbaycan elminin beynəlxalq
inteqrasiyası hansı səviyyədədir?
– Bildiyimiz kimi, Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 4 may 2009–cu il tarixli Sərəncamı
ilə təsdiq edilmiş "Azərbaycan Respublikasında
2009–2015–ci illərdə elmin inkişafı üzrə Milli
Strategiya" və "Azərbaycan Respublikasında
2009–2015–ci illərdə elmin inkişafı üzrə Milli
Strategiyanın keçirilməsi ilə bağlı Dövlət
Proqramı"nda Azərbaycan elminin beynəlxalq elmi məkanına
inteqrasiyasına son dərəcə yüksək diqqət
yetirilmişdir ki, bu da Azərbaycan elmini müasir cəmiyyətimizin
inkişafının əsas amilə çevirmək
baxımından olduqca zəruridir. Etiraf edək
ki, bu gün Azərbaycan elminin dünya elm məkanına
inteqrasiyası istənilən səviyyədə deyil. Azərbaycan elminin müasir səviyyədə
inkişafı qabaqcıl ölkələrin elmi mərkəzləri
ilə əməkdaşlığın genişləndirilməsindən,
yeni biliklərə yiyələnməklə yanaşı,
elmi fəaliyyətin təşkilində təcrübə
mübadiləsindən, xaricdə kadr hazırlığından
bilavasitə asılı olan bir prosesdir. Bu prosesin
uğurlu getməsi üçün aşağıda göstərilən
məqamlara xüsusi diqqət yetirilməlidir:
1. Dünya elminin nailiyyətlərinin
öyrənilməsi və onların ölkənin
sosial–iqtisadi sahələrində geniş tətbiqi.
2. Ortaq elmi–tədqiqat layihələrinin
işlənməsi və səmərəli koordinasiyası.
3. Dünya elminin
inkişafı kontekstində Azərbaycan elminin problem və vəzifələrinin
öyrənilməsi.
4. Gənc tədqiqatçıların
qabaqcıl ölkələrin elmi mərkəzlərində
hazırlanması.
5. Dünya elm məkanına
inteqrasiya etmək üçün dil səddinin aradan
qaldırılması və s.
Son illər
institutumuzun da beynəlxalq əlaqələri və əməkdaşlığı
ciddi surətdə genişlənmişdir. Ötən il
institutumuzun Rusiya EA–nın Fəlsəfə, Etnologiya və
Antropologiya, Avropa İnstitutları və Rusiya Strateji
Araşdırmalar İnstitutu ilə birgə keçirdiyi beynəlxalq
elmi konfransları önəmli kimi qiymətləndirmək
olar. İnstitutumuzun Heydər Əliyev Fondunun
Rusiya təmsilçiliyi və REA–nın Fəlsəfə
İnstitutu ilə birgə Ulu öndər Heydər Əliyevin
xatirəsinə həsr olunmuş "Qloballaşma şəraitində
mədəniyyətin qarşılıqlı əlaqəsi"
(Moskva və Bakı Forumları) mövzusunda keçirdiyi beynəlxalq
elmi konfrans Rusiya, eləcə də, postsovet məkanında
böyük əks–sədaya səbəb olmuşdur.
Rusiya tərəfinin xahişi ilə bu konfransın ənənəvi
olaraq hər il keçirilməsi təklif
olunmuşdu. Həmin konfransın materialları əsasında
42,0 ç.v. həcmində kitab nəşr
olunmuşdur, tezliklə Bakı Forumunun da materialları
işıq üzü görəcəkdir.
– Ötən il
Prezident Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz
Mehdiyev mətbuatda çıxış edərək humanitar
və ictimai elmlərlə bağlı
çatışmazlıqları tənqid etmişdi. Hazırda qeyd olunan həmin
çatışmazlıqların aradan qaldırılması
istiqamətində hansı addımlar atılır?
– Ölkə
Prezidenti İlham Əliyevin göstərişi əsasında
Prezident Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz
Mehdiyevin ölkədə ictimai və humanitar elmlərin vəziyyətilə
bağlı keçirilmiş müşavirədəki
çıxışı elmi ictimaiyyət də böyük
əks–sədaya səbəb olmuşdur. Həmin
çıxışda və sonradan "Azərbaycan" qəzetində
dərc edilmiş çıxışın tam mətnində
bu sahədə olan bütün müsbət və mənfi cəhətlər
hərtərəfli işıqlandırılaraq onların
aradan qaldırılması yolları və
inkişafımızın ümumi istiqamətləri göstərilmişdir.
Bu çıxışın əsas strateji mahiyyət
daşıyan tezislərinə diqqət yetirmək istərdik:
ilk növbədə, ölkəmizin sürətli iqtisadi
inkişafı və dövlətçiliyimizin əsaslarının
formalaşması iqtisadi sahədə keçid
dövrünün başa çatmasını təmin
etmişdir. İndi artıq başlıca məqsəd
bilik iqtisadiyyatına, sosial kapitala əsaslanan dövlət və
cəmiyyət sisteminin qurulmasıdır. Bu
isə ictimai sərvət və dəyərlərə,
prioritet və meyarlara keyfiyyətcə yeni münasibət bəsləməyi
nəzərdə tutur. Müasir şəraitdə
buna seçilmiş prioritet və dəyərlərin köməyilə,
başqa sözlə, qloballaşmanın texniki imkanlarını
milli səylərlə birləşdirərək elmin
inkişafına impuls verməklə nail olmaq olar.
İkincisi,
biliyin iqtisadiyyatına və sosial kapitala əsaslanmış
sistemin qurulması yaxın keçmişdə geniş
vüsət almış hər növ
ideologiyasızlaşmadan əl çəkmək deməkdir. Yeni şərait,
prioritet və məqsədlər azərbaycançılıq
ideologiyasının inkişafını və
yayılmasını tələb edir. Bunun
üçün isə o, müasir fəlsəfi metodologiyaya əsaslanaraq
müasirliyin ortaya çıxarmış olduğu ən
mühüm suallara və çağırışlara cavab
verə bilməli, mentalitetimizin və milli xüsusiyyətlərimizin
ən gözəl tərəflərini əks etdirməklə
onu gələcək nəsillərə ötürə bilməlidir.
Bu ideologiyanın əsasını Ümummilli
lider Heydər Əliyev qoymuşdur. Biz,
filosof və ictimaiyyətçi alimlərin üzərinə
həmin ideologiyanı inkişaf etdirmək və yaymaq məsuliyyəti
düşür. Başqa sözlə,
modernləşmə ideologiyası və fəlsəfəsi
azərbaycançılıq ideologiyasının mərkəzində
durmaqla, eyni zamanda, bizim dünya ilə dialoqumuza zəmin yarada
biləcək bir amilə çevrilməlidir. Keçmişə ehtiramla yanaşmaq, onu dərindən
bilmək və onun ən gözəl nümunələrini gənclərin
mənəvi, estetik və vətənpərvərlik ruhunda tərbiyə
işində istifadə etmək günümüzün əsas
vəzifələrindən biridir. Keçmişimiz
haqqında bu biliklər ölkəmizin müasir inkişaf məqsədlərinə
xidmət etməli və gələcəyə yönəlməlidir.
Üçüncüsü, ölkənin
modernləşməsi və biliklərin iqtisadiyyatına yol təhsil
sahəsində yüksək səviyyənin təmin
olunmasını tələb edir. Gənclər
ən yüksək keyfiyyətli bilik almağa, öz tarixi ilə
qürurlanmağa, vətənpərvərlik ruhunda tərbiyə
almağa layiq olmaqla informasiya cəmiyyəti şəraitində
yaşamağı bacarmalıdırlar. Müasir
informasiya cəmiyyətinə keçid yalnız müasir
texnologiyadan istifadə etmək demək deyildir. Eyni
zamanda, onu, informasiyanı, bir strateji resurs kimi, sərvətin
yeni növü kimi anlamaqdır, başqa sözlə bilik
iqtisadiyyatında izafı dəyər zəhmət sayəsində
deyil, bilik sahəsində əldə edilir, bilik
iqtisadiyyatında fərdlərlə qarşılıqlı əlaqə
uğur gətirir, ona görə də cəmiyyətdə
milli ideologiyanın və qarşılıqlı etimadın,
vətənpərvərlik və milli dəyərlərin
olması olduqca vacibdir, eyni zamanda, ənənə və
yenilik arasındakı ölçü də gözlənilməlidir.
Qeyd etmək istərdik ki, Sovet dönəmində
ictimai elmlər cəmiyyətdə etimad, müxtəlif
düşüncələrin konsensusu, hakim düşüncə
ilə digərlərinin qarşılıqlı təsiri
problemləri kimi kateqoriyalara lazımınca diqqət
yetirilmirdi. Bundan başqa, həmin illərdə
ictimai elmlərə təbiət elmlərin əlavəsi kimi
baxmaq ənənəsi formalaşmışdı.
İctimai elmlərə
tələbat o deməkdir ki, ölkə alimləri, ilk
növbədə, filosof, sosioloq, iqtisadçı və
hüquqşünaslar müasir dünyanın, o cümlədən,
Azərbaycanın bu dünyadakı problemlərinin dərindən
dərk edilməsinə hazır olmalıdırlar. Bunun üçün isə
müəyyən islahatların aparılması, ilk növbədə,
alimlərin öz işlərinə münasibətini dəyişdirməsi
– elmi diskussiyaların keçirilməsi, elmi işlərə
keyfiyyətli rəylərin yazılması, müxtəlif
beynəlxalq tədbirlərdə çıxışlar edərək
dünyanın elmi həyatında fəal iştirak etməsi,
yüksək elmi reytinqi olan elmi dərgilərdə yazılar
dərc etdirilməsi – bu qəbildən olan işlərdir. Azərbaycanda
da nüfuzlu elmi jurnalların təsis edilməsi və maliyyələşdirilməsi,
iri beynəlxalq elmi konfransların, simpoziumların
keçirilməsi bu işdə yardımçı ola bilər. Bu istiqamətdə
artıq işlər görülməkdədir. Misal üçün, ötən ildə Heydər Əliyev
Fondunun dəstəyi ilə AMEA–nın keçirdiyi bir
sıra nüfuzlu beynəlxalq tədbirləri göstərmək
olar. AMEA–nın bir çox
institutlarında nüfuzlu elmi dərgilərdə məqalələrin
nəşrinə böyük diqqət yetirilir. Bu da qabaqcıl dünya elmi, onların nümayəndələri
ilə birbaşa əlaqələr yaratmaq deməkdir. Daha önəmlisi isə, bir tərəfdən
dünya elmi ictimaiyyətinin ölkəmizin əldə etdiyi
elmi uğurlardan xəbərdar olması, digər tərəfdən
isə, elmimizin ən yeni tədqiqat metodologiyası və
metodikasına yiyələnməsidir. Bu
işdə Azərbaycan elminin mərkəzi sayılan Milli
Elmlər Akademiyasının dövlət dəstəyinə
böyük ehtiyacı vardır. Aydındır
ki, akademik Ramiz Mehdiyevin çıxışı və məqaləsindən
irəli gələn vəzifələri yerinə yetirmək
üçün xüsusi yaradıcı mühit, elmi
diskussiyaların bərpası, elmi işlərə və
özümüzə tələbatın artırılması
vacibdir. Çalışacağıq ki,
bizim elmi və ixtisaslaşdırılmış
şuraların işi daima əsl yaradıcı atmosferində
keçsin, gənc alimlərə, xüsusən onların
yerinə yetirdikləri işlərə sözdə deyil, əməli
köməklik göstərmək istiqamətində işlər
görülsün.
– Məlum olduğu kimi, Milli
Məclisdə "Elm siyasəti haqqında" qanun layihəsi
hazırlanır. Sizcə, bu sənədin qəbul
edilməsi Azərbaycan elminin inkişafına necə təsir
edəcək?
– Elmin inkişafı Azərbaycanda
dövlət siyasətinin tərkib hissələrindən
biridir, çünki dövlətin sosial–iqtisadi qüdrəti,
ölkənin müdafiə qabiliyyəti və milli təhlükəsizliyi,
cəmiyyətin mədəni–mənəvi tərəqqisi və
xalqın rifahı elmin inkişaf səviyyəsi ilə
birbaşa əlaqəlidir. Cəmiyyətin
inkişafında elmin fəal iştirakının təmin
olunması elmin özünün təkmilləşdirilmiş
təşkilati strukturunun yaradılmasını zəruri edir.
Son illər
dinamik inkişaf yolunda olan Azərbaycan Respublikası regionun
lider dövlətinə çevrilmişdir. Azərbaycanın
uğurlu sosial–iqtisadi və mədəni–mənəvi
inkişafı mükəmməl elmi–təşkilati struktur
formalaşdırılmasını ön plana
çıxarmışdır. Həmin
struktur yeni elmi biliklərin əldə olunmasına və
onların cəmiyyətin növbəti inkişaf mərhələsinə
qədəm qoyması üçün daha əlverişli
şərait yaratmalıdır. Qloballaşma
dövründə informasiya cəmiyyətinin tələblərinə
uyğun olaraq biliklərə əsaslanan iqtisadiyyatın
formalaşması Azərbaycanın mövcud intellektual
potensialının qorunub saxlanılması və inkişaf
etdirilməsi istiqamətində kompleks tədbirlərin, o
cümlədən "Elm siyasəti haqqında" qanunun qəbul
edilməsi zərurətini meydana çıxarır.
Düşünürəm
ki, Milli Məclis tərəfindən qəbul ediləcək
bu qanun Azərbaycanda elmi tədqiqatların prioritetlərini
ölkənin mühüm sosial–iqtisadi və ictimai–mədəni
problemlərinin həllinə istiqamətləndirəcəkdir.
Məmmədzadə İlham
Yeni Azərbaycan.- 2011.- 9 aprel.- S.9.