Milli dövlətdən mondializmə,
yaxud, “şəbəkə dövlət”ə doğru
Hazırda dünyada baş verən qlobal dəyişikliklər
keyfiyyətcə yeni mərhələyə qədəm qoyub
Məlum olduğu kimi, “Yeni
Azərbaycan” qəzetində daha bir rubrikanın əsası
qoyulub. “Düşüncə poliqonu” adlanan bu rubrikada ölkəmizin
siyasi arenasında yer alan müxtəlif partiyaların təmsilçilərinin,
tanınmış ekspertlərin iştirakı ilə həftənin
əsas mövzularını müzakirə edir, bir sıra
maraqlı suallara cavab tapmağa çalışırıq.
Hər həftənin şənbə günü işıq
üzü görən rubrikamızın növbəti
qonaqları isə Yeni Azərbaycan Partiyası İcra katibinin
müavini, millət vəkili Mübariz Qurbanlı və
Böyük Quruluş Partiyasının sədri, millət vəkili
Fazil Mustafadır. “Yeni Azərbaycan” qəzetinin Baş redaktoru
Hikmət Babaoğlunun moderatorluğu ilə baş tutan
söhbətdə Ərəb ölkələrində və
Yaxın Şərqdə baş verən hadisələr, həmçinin,
transmilli medianın bu hadisələrdə oynadığı
rolla bağlı geniş müzakirələr aparıldı,
müxtəlif suallara aydınlıq gətirildi.
Hikmət Babaoğlu: Bu, bir həqiqətdir
ki, hazırda dünyada baş verən qlobal dəyişikliklər
keyfiyyətcə yeni mərhələyə qədəm qoyub.
Bu kontekstdə Yaxın Şərqdə və Şimali
Afrikada baş verən proseslər barədə sizin fikirlərinizi
bilmək maraqlı olardı.
Mübariz Qurbanlı:
Çox doğru qeyd etdiniz. Həqiqətən də
dünyamız keyfiyyətcə yeni bir mərhələyə
qədəm qoyub və yer üzündə istər texnoloji,
istər mənəvi, istər siyasi, istərsə də
iqtisadi baxımdan qlobal miqyasda çox böyük dəyişikliklər
baş verməkdədir. Müasir dövrün özünəməxsus
xüsusiyyəti ondan ibarətdir ki, hazırda bütün sahələrdə
çox böyük sürətlə inkişaf gedir.
İnformasiya mübadiləsinin sürəti nəticə
etibarı ilə digər sahələrin də
inkişafına təkan verməkdədir. Əgər 200 il əvvəl
dünyanın hansısa nöqtəsində baş vermiş
hadisə barədə digər ölkələr aylar sonra xəbər
tuturdusa, indi bu, bir neçə dəqiqə, hətta bir
neçə saniyə ərzində mümkün olur. Eyni
zamanda, yeni texnologiyanın mənimsənilməsində də
ciddi dəyişikliklər baş verib. Əgər əvvəllər
elmi-texniki tərəqqinin ən yüksək səviyyəyə
çatdığı XIX əsr-XX əsrin əvvəllərində
müəyyən yeni bir texnologiyanın yaranması və
ondan istifadə yalnız həmin texnologiyanı əxz edən,
onu ərsəyə gətirən ölkəyə aid idisə,
bu gün həmin texnologiyanı və yeniliyi artıq istənilən
ölkə tətbiq edə bilir. Ona görə də, bu
gün modern cəmiyyət, modernləşmə
anlayışında biz üç istiqaməti
görürük: Bunlardan biri ən müasir inkişaf səviyyəsinə
çatmış, sənayecə yüksək səviyyədə
inkişaf etmiş ölkələrdir. Digəri modern cəmiyyət
quruculuğu istiqamətində fəaliyyət göstərən
ölkələrdir. Üçüncüsü isə, geridə
qalmış ölkələrdir. Eyni zamanda, bu gün
dünyanı düşündürən və ziddiyyət
yaradan bir məsələ də var. Bütün ölkələr
modern cəmiyyət səviyyəsinə, yəni, sənayecə
yüksək inkişaf etmiş dövlətlər səviyyəsinə
gəlib çata bilərmi? Yaxud da, yerdə məskunlaşmış
insanları yedirtmək, onları təmin etmək istiqamətində
Yer planetinin imkanı nə qədərdir? Bu istiqamətdə
geniş təhlillər aparılır. Planetimizdə ərzaq,
şirin su çatışmazlığı və digər
problemlərin olması açıq şəkildə etiraf
edilir. Yəni, qloballaşma ilə paralel surətdə sürətli
inkişaf, eyni zamanda, özü ilə yeni ziddiyyətlər
gətirir. Məsələn, hesablamalar göstərir ki, əgər
bütün ölkələr sənayecə inkişaf səviyyəsinə
görə ABŞ-a çatmaq istəsələr o zaman bizim
planetimiz bütövlükdə yaşayış
üçün əlverişsiz bir yer olan. Yəni, ətraf
mühitin çirklənməsi, ekoloji tarazlığın
pozulması nəticəsində dünyada elə bir proses
baş verə bilər ki, planetimiz yaşamaq üçün
yararsız bir yerə çevrilər. Bu baxımdan da
hazırda modern cəmiyyət quruculuğu və postmodern cəmiyyət
quruculuğu ilə kontrmodern ideyası ortadadır. Ona görə
də, bu gün əsas məsələ o deyil ki, məsələn,
Misirdəki siyasi hakimiyyət Qərb dövlətlərini və
ABŞ-ın qane edirdi, yaxud da qane etmirdi. Əsas məsələ
budur ki, qlobal miqyasda Yer planeti uğrunda, bu planet üzərində
hegemon olmaq uğrunda mübarizə gedir. Ona görə də,
baş verən proseslərin arxasında yalnız siyasi maraqlar
dayanmır. Burada qlobal miqyasda gedən yarışı
görməkdəyik. Məsələn, Qərb özü
üçün bir çətir qurub. Bu, NATO çətiridir.
Həmin çətir Liviya kampaniyasında özünü
büruzə verdi. Baxmayaraq ki, Liviyanın hərbi imkanları
vardı, amma bu ölkə ona qarşı koalisiyada iştirak
edən heç bir dövlətə bomba ata bilmədi. Bu
müstəmləkəçiliyin başladığı
XVII-XVIII əsrlərdə Avropadan Afrikaya gələn ordu ilə
Afrikada olan yerli əhalinin üz-üzə durması səviyyəsində
idi. Bu arada bir məqamı vurğulamaq istəyirəm. II
Dünya müharibəsi zamanı antihitler koalisiyasına daxil
olan ölkələr gələcəkdə qlobal miqyasda
müharibələrin baş verməməsi üçün
beynəlxalq bir təşkilatın yaradılması
ideyasını ortaya qoydular. I Birinci Dünya müharibəsindən
sonra Birləşmiş Millətlər Liqası adlı bir
qurum vardı və həmin qurum təcavüzkarlığın
qarşısını ala bilmədi. Buna görə də, II
Dünya müharibəsinin gedişində razılaşma nəticəsində
yaranan BMT dünyada sülhün və təhlükəsizliyin
təmin edilməsi üçün başlıca məsuliyyət
daşıyan qurumdur. Amma çox təəssüf ki,
yarandığı vaxtdan elə ilk mərhələdə
daxilindəki ziddiyyətlər nəticəsində bu qurum
ikili standartı özünün fəaliyyətinin əsas
qayəsinə çevirdi.
H.B: Doğrudan da, həmin
dövrdə müxtəlif nəzəriyyələr ortaya
çıxdı. İdealistlər, realistlər, neorealistlər,
liberalistlər və s. İdealistlərin məqsədi o idi
ki, ideal insan yetişdirməklə müharibələrin
qarşısını almaq olar. Sonra bəlli oldu ki, bu kifayət
qədər utopik bir nəzəriyyədir və belə bir
şey mümkün deyil. Sonra Hans Margentaunun rəhbərliyi
altında və onun irəli sürdüyü nəzəriyyə
əsasında yeni bir realizm nəzəriyyəsi meydana
çıxdı. Beynəlxalq münasibətlərdə bunu
daha fəal şəkildə müzakirə etməyə başladılar.
Bundan sonra neorealistlər və bu kimi siyasi cərəyanlar
ortaya çıxdı. Amma sonda bəlli oldu ki, dünyada
qlobal inkişaf tendensiyası o səviyyəyə gəlib
çıxıb ki, çoxəsrlik tarixdə
formalaşmış beynəlxalq münasibətlərin
aktorları olan milli dövlətlərin səlahiyyətləri
məhdudlaşır. Və çox hallarda bu proses təbii,
öz-özünə baş vermir. Belə ki, milli dövlətlər
öz səlahiyyətlərini hansısa beynəlxalq təşkilatın
xeyrinə güzəştə gedir, yaxud da hansısa digər
böyük millətin maraqlarının təmin olunması
fonunda öz milli maraqlarından imtina etmək məcburiyyətində
qalırlar. Beləliklə, beynəlxalq münasibətlərin
aktoru kimi milli dövlətlər sıradan
çıxarılır. Sonda isə bu, Qərb nəzəriyyəçilərinin
dedikləri mondializm və yaxud şəbəkə dövlət,
qlobal dövlət ideyasının reallaşması istiqamətində
addımların atılmasına səbəb olur. Ərəb
ölkələrində və Yaxın Şərqdə
baş verən hadisələri bu kontekstdə qiymətləndirmək
olarmı?
F.M: Sualın qoyuluşundan
belə anlaşılır ki, ümumiyyətlə
bugünkü dünyada mütərəqqi ideya olaraq
götürülən qloballaşma ilə ulus (milli) dövlətçiliyin
mühafizəkar formada qorunmasının
qarşılaşdırılması prosesin hansının
xeyrinə həll olunmasını müəyyən etməklə
yekunlaşmalıdır. Amma məncə bu məsələdə
qarşıqoymaqla nəyəsə nail olmaq mümkün
deyil. Çünki hər bir ulus dövlət artıq qlobal
bir şəbəkənin içərisindədir. Hər bir
ulus dövlət sərhədini bu və ya digər cəhətdən
açmağa məcburdur. Çünki dünyada
texnologiyanı kim daha çox inkişaf etdirə bilirsə o
qazanır və başqaları, sadəcə, bu inkişaf
etmiş texnologiyanın istifadəedicisidir. Bu gün ən
mühafizəkar ölkələrdən biri sayılan
İran belə Qərbin bütün texnologiyasından ən
yüksək səviyyədə istifadə edən ölkədir.
Yəni, bu baxımdan hesab edirəm ki, bunları
qarşı-qarşıya qoymağın nəticə əldə
etməyə gətirib çıxarmayacağı, artıq əvvəlcədən
bəllidir. Lakin burada problemi daha da bəsitləşdirmək
lazımdır. Ərəb dünyasında baş verənlər
ona görə məhz o zolaqda cərəyan edir ki, bu, birmənalı
olaraq daha çox ABŞ-ın dövlət maraqlarına daxil
olan ərazidir və ABŞ orada müəyyən eksperimentləri
həyata keçirmək imkanlarına malikdir. Tutaq ki,
Qafqazı götürsək, burada ABŞ hansısa addım
ata bilər, lakin Rusiyasız bu addımın heç bir
perspektivi yoxdur. Necə ki, biz bunun nəticəsini Cənubi
Qafqazda mövcud olan milli münaqişələrin həll
edilə bilməməsində görürük. Buna görə
də, bizim regionda ABŞ-ın Rusiya ilə
uzlaşdırmadan hər hansı bir addım atacağı
ağlabatan deyil. Bu baxımdan, bəzən siyasi cəhətdən
yetkinliyi az olanlar Azərbaycanı ərəb ölkələri
ilə müqayisə etməyə başlayırlar. Bu isə,
tamamilə yanlış bir yanaşmadır. Digər tərəfdən,
onu da vurğulamaq yerinə düşər ki, ərəb
ölkələrinin özündə baş verən proseslər
bir-birindən cüzi də olsa fərqlənir. Məsələn,
əgər Misirdə sosial problemlər qabarırdısa,
Liviya haqqında qəti şəkildə bunu demək
mümkün deyil. Nəticədə də beynəlxalq
güclər Liviyaya müdaxilə etdilər. Liviyada
müxalifətin silahlı qarşıdurmaya getməsi
aydındır ki, birbaşa xaricin dəstəyi ilə
mümkünləşdi. Çünki əks halda, Liviya
müxalifəti hər hansı bir revanş götürmək
gücünə və imkanına malik deyildi. Hətta indinin
özündə belə NATO-nun havadan dəstəyi olsa da,
Liviya müxalifəti lazımi gücü və
davranışı sərgiləyə bilmir. Bu isə ondan xəbər
verir ki, Liviya müxalifəti buna hazır olmayıb. Deməli,
dünyadakı mövcud reallıqlar daha çox
başqalarının rifahını qaldırmaq deyil,
başqalarını daha rahat şəkildə yönləndirməyə
xidmət edir. Əslində, mədəniyyətlərin
toqquşması burada özünü açıq şəkildə
büruzə verir demək daha doğru olardı.
H.B: Bu gün Yaxın Şərqdə
və Ərəb dünyasında baş verən proseslər
doğrudan da ictimai tələbatdan, siyasi dünya
görüşdən formalaşan və daxildə yetişən
hərəkat idi, yoxsa xaricdən ixrac və idarə olunan?
F.M: Mən birmənalı
şəkildə deyirəm ki, bu, xaricdən ixrac olunan hərəkat
idi. Bununla bağlı bir misal çəkmək istəyirəm.
Deyək ki, müəyyən bir zaman ərzində hər
hansı teatr səhnəsində eyni aktyorların eyni
rolları ifa etməsi tamaşaçını yorur. Bu zaman,
aktyorların yenilənməsi, dəyişdirilməsi zərurəti
ortaya çıxır. Bir sözlə, eyni teatr sərgilənsə
də, rolları ifa edən aktyorlar dəyişdirilir. Bu
baxımdan mən Misiri misal çəkirəm. Yəni, Misirdə
ABŞ-ın ordu üzərində qurulan münasibətlər
sistemi vardı. Bu gün həmin münasibətlər
sisteminin başqa bir təbəqəyə
köçürülməsinə
çalışılır. Bu, Tunisdə də eyni
cürdür. Qısası, Yaxın Şərqdə və Ərəb
dünyasında baş verən son hadisələri bu cür dəyərləndirmək
olar ki, əslində dəyişən aktyorlardır,
tamaşa isə dəyişməz qalır.
H.B: Mübariz müəllim,
qeyd etdiniz ki, hazırda dünyada modernizasiya prosesi gedir və
konturmodern cəmiyyət qurulur. Bu proseslərdə transmilli
media holdinqləri hansı rol oynayır? Ümumiyyətlə,
hazırda informasiya müharibəsi özünü hansı
şəkildə büruzə verir?
M.Q: İstənilən hadisəyə
iki cür yanaşmaq mümkündür. Bir tərəfdən,
buna dünya vətəndaşı kimi baxa bilərsən, yəni,
Yer planetinin vətəndaşı olaraq, yerin taleyini
düşünərək həmin hadisəyə yanaşma sərgiləyə
bilərsən. Digər tərəfdən isə, sən hər
hansı bir milli dövlətin vətəndaşı kimi
prosesə yanaşa bilərsən. Əgər bu gün Yer
planetinə başqa planetdən hücum olsa, o zaman planetimizin
bütün sakinləri, hətta bir-birinə düşmən
olan xalqlar belə hər şeyi unudaraq bir məqam uğrunda,
yəni, planetin qorunması üçün səfərbər
olacaqlar. Bunu başqa cür də izah etmək olar. Məsələn,
Azərbaycanda müxtəlif insanlar və qurumlar arasında
müəyyən siyasi düşüncə fərqliliyi
mövcuddur. Amma Azərbaycana təcavüz edən Ermənistan
və erməni silahlı qüvvələri Xocalını
işğal edəndə orada olan soydaşlarımızı
qətlə yetirəndə onların siyasi mənsubiyyətini
nəzərə almadı. Yəni, həmin insanlar azərbaycanlı
olduqları üçün qətlə yetirildilər. Eyni
zamanda, həmin vaxt, hətta iki bir-birilə düşmən
olan qonşu azərbaycanlı belə ümumi düşmənə-yəni,
erməniyə qarşı birgə mübarizə
apardılar. Bu baxımdan mən yuxarıda hadisəyə iki
cür yanaşmanın mümkün olduğunu söylədim.
Daha dəqiq desək, bunu, hazırda beynəlxalq aləmdə
baş verən proseslərə yanaşmaya şamil etsək,
o zaman, bu hadisələrə də qlobal və milli
yanaşmanın mövcud olduğunu söyləyə bilərik.
Maraqlıdır ki, milli məsələlər, milli
yanaşma son vaxtlar daha çox qabarıq şəkildə
özünü göstərməyə başlayıb. Məsələn,
Avropa İttifaqı sərhədləri götürüb,
vahid valyutaya keçib, sanki vahid bir dövlət olub. Lakin bu
ittifaqın iki dövləti-Fransa və Almaniya arasında gedən
futbol yarışı zamanı milli hisslər
özünü qabarıq şəkildə büruzə
verir. Deməli, milli hiss elə bir
daşıyıcıdır ki, bunu aradan qaldırmaq
qeyri-mümkündür. Ona görə də,
qloballaşmanın, dünya dövləti yaratmaq
ideyasının daşıyıcıları nə qədər
təşviq və təbliğ etsələr də, hətta
burada zor və iqtisadi təzyiq rıçaqlarından istifadə
olunsa da, hesab edirəm ki, bu hələ öz həllini tapan məsələ
deyil. Bayaq, bir məsələyə də toxundunuz ki, Ərəb
dünyasında baş verən hadisələr ixrac olunur,
yoxsa daxildə yetişmiş məsələdir. Mən bu
suala da aşağıdakı şəkildə cavab verərdim.
Alma ağacında alma yetişir, əgər insan ona toxunmasa
qışda da ağacın başında qalacaq. Yalnız o, təbii
proses nəticəsində qırılıb düşə
bilər. Biz o almanı dərmək istəsək isə, bunu
istənilən vaxt reallaşdıra bilərik. Yəni, Ərəb
dünyasında da proses elə bir vəziyyətdə idi ki,
ona toxunulmasa belə, gec-tez partlayış olacaqdı.
Çünki Ərəb dünyasında idarəçiliyi ələ
almış hakim elita zaman-zaman islahatlar keçirmək əvəzinə
mühafizəkarlıq edirdi. Bu mühafizəkarlıq isə
cəmiyyətin alt qatında narazılığı getdikcə
artırırdı. Həmin alt qatda yetişən
narazılıq istər-istəməz üzə
çıxmalıydı və bunu kimsə süni surətdə
dayandıra bilməzdi. Lakin həmin prosesi sürətləndirmək
lazım idi və sürətləndirildi. Transmilli medianın
proseslərdə roluna gəlincə, qeyd etmək yerinə
düşər ki, hələ qədimlərdən informasiya
müəyyən silah rolunu oynayıb. Məsələn,
Teymurləng bir yerə hücum etməmişdən öncə
ora xüsusi dərviş dəstələri göndərirdi.
Dərviş dəstələri hədəfdə olan yerdə
Teymurun qoşununun nəhəngliyi və ona tabe olmayanlara
qarşı amansız cəza tədbirləri həyata
keçirdiyi barədə şayiələr yayırdılar.
Bu şayiələr nəticəsində əhali Teymurun
ordusu haqqında o qədər məlumat əldə edirdi ki,
onun qarşısında dayana bilməyəcəklərini
düşünür və psixoloji cəhətdən məğlub
duruma düşürdü. Bu gün media üzərində nəzarət
çox böyük rol oynayır. Məsələn,
kiçik İsrail dövlətinin Ərəb
dünyasına qarşı zaman-zaman dayana bilməsi və
burada hegemonluğu öz əlinə almasında medianın
böyük rolu olub. “İndi media nədə istifadə
olunur” sualına gəlincə, onu bildirmək yerinə
düşər ki, bugünkü proseslərdə media müəyyən
ərazini nəzarətə götürür. Əgər bu ərazidə
hansısa bir prosesə rəvac verilibsə, həmin ərazi
ilə bağlı dünyanın bütün media
kanallarında eyni informasiya yayılır. Və həmin
informasiya vasitəsilə dünya ictimai rəyinə, eyni
zamanda, həmin ölkənin öz daxilində olan vətəndaşa
hadisə arzu olunduğu kimi təlqin edilir. Məsələn,
Misirdə Təhrir meydanında baş verən aksiyanı
nüfuzlu beynəlxalq informasiya agentlikləri və televiziya
kanalları xarici maraqlı güclərin arzularına
uyğun şəkildə təqdim etdilər. Həmin Təhrir
meydanını mən görmüşəm. Orada ən
çox halda 150-200 mindən artıq adam yığışa
bilməz. Lakin transmilli media hadisələr zamanı guya Təhrir
meydanında milyonlarla insanın olduğu haqda təəssürat
yaradırdılar. Həmin təəssüratı yaratmaqla
Hüsnü Mübarək rejiminə qarşı Misir əhalisinin
böyük əksəriyyətinin ayağa
qalxdığı mövqeyi
formalaşdırılırdı. Eyni zamanda, yeni media
texnologiyalarından istifadə olunurdu. Yəni, hadisələrin
obyektivliyi fonunu yaratmaq üçün qarşı tərəfin
mövqeyi elə formada verilirdi ki, həmin mövqe bumeranq
rolunu oynayır, bu mövqe mövcud rejimin əleyhinə
olurdu. Eyni zamanda, daxili qarşıdurmalar zamanı müxalifətin
addımları sanki, əzilən tərəfin
özünü müdafiə etməsi və döyülməsi
kimi təqdim edilirdi. Eyni yanaşmanı biz, Liviyadakı
olaylara yanaşmada da müşahidə edirik. Bunları
xatırlatmaqla demək istəyirəm ki, bu gün keyfiyyətcə
yeni mərhələyə daxil olan dünyada informasiya da yeniləşib.
İnternet isə dünya hörümçəyini
xatırladır. Bu hörümçəyin torundan kənarda
qalmaq qeyri-mümkündür.
H.B: Fazil müəllim,
transmilli media belə qələmə verirdi ki, bu əməliyyatların
hamısı Ərəb dünyasına demokratiya gətirəcək.
Bu gün də həmin media israrlıdır ki, baş verənlər
demokratiyaya xidmət edir. Amma biz gördük ki, transmilli
medianın təbliğatına baxmayaraq, həmin ölkələrin
milli sərvətləri mənimsənilir, beynəlxalq
banklarda olan pullar bu və ya digər şəkildə yox
edilir, yaxud da, beynəlxalq banklar həmin pulları kirli pullar
adı ilə digər “humanitar” məqsədlər
üçün istifadə ediləcəyinə qərar
verirlər. Məlumatlara görə, beynəlxalq banklarda
Misir, Tunis və Liviyanın rəhbər şəxslərinə
məxsus üst-üstə 300 milyarddan çox pul kütləsi
var. Nəyə görə, beynəlxalq banklar bəyanat
vermirlər ki, həmin pulu Misirdə, Tunisdə və ya
Liviyada demokratiyanın inkişafına xərcləyəcəklər?
Yəni, burada həmin ölkələrə demokratiyanın
ixrac edilməsindən, yoxsa, bir milli sərvətin
talanmasından söhbət gedir?
F.M: Bəhs etdiyiniz ölkələrdə,
klassik mənada dövlət yaranmayıb. Həmin ölkələrdə
müəyyən xarici müdaxilə nəticəsində
hakimiyyət dəyişikliyi baş verdi. Bundan sonra isə həmin
hakimiyyətlə xalq arasında kifayət qədər ciddi məsafə
yaranıb. Bu ölkələrdə təbəqələşmənin
səviyyəsi də yüksək həddə çatıb.
Yəni, bu cür təzadlı ölkələrdə cəmiyyətdaxili
inkişaf bütün təbəqələri əhatə etmədiyi
üçün həmin cəmiyyətlərdə
demokratiyadan danışmaq yersizdir. Bu cür ölkələrdə,
təkcə iqtisadi deyil, eyni zamanda, mənəvi-mədəni
problemlər də mövcuddur. Onu qeyd etmək istəyirəm
ki, baş verən son hadisələr Ərəb
dünyasında demokratiyanın inkişafına gətirib
çıxarmayacaq. Çünki baş verən qiyamlar daxili
istəklə deyil, xarici sifarişlə meydana
çıxdı. O baxımdan da, inqilablar, dəyişikliklər
o vaxt mütərəqqi olur ki, cəmiyyətin seçkin təbəqəsi
həmin proseslərin önündə olur. Bu yerdə bir haşiyə
çıxım. Məlumatlara görə, Liviyada müxaliflər
ilk neft tankerini Qətərə göndəriblər və
bununla nəzarət etdikləri ərazidə neft
satışını həyata keçirməyə
başladılar. Bu isə yuxarıda dediyim məqamı bir
daha təsdiqləyir, yəni, Liviyada da dəyişən
aktyorlardır, tamaşa isə dəyişməyib.
H.B: Deməli, imperialist
güclər və transmilli media demokratiya
çağırışında, yaxud da demokratiya
ixracında o qədər də səmimi deyillər, əslində,
bunların maraqları başqadır.
F.M: Ümumiyyətlə,
müasir dünya düzənində səmimiyyəti gözləmək
sadəlövhlük olardı. Burada maraqlar var, maraqların
toqquşması var. Sadəcə, dünyada belə bir sistem
mövcuddur ki, bir qədər humanist fəlsəfə bu
maraqların toqquşmasının üstündə durur. Buna
görə də, inqilablar və müharibələr daha
çox baş verməyə başlayır. Bizim
düşüncəmiz budur ki, süni surətdə
dibçək güllərinin yetişdirilməsi ilə
gülüstanlıq yaratmaq olmaz.
M.Q: Mən burada replika şəklində
bir məsələni qeyd etmək istəyirəm. Biz bu
gün bir az keçmişə baxıb, sonra müasirliyə
gəlməliyik. Yəni, zaman dəyişsə də,
dünya həmin dünyadır. Hər bir ərazidə məskunlaşan
insanların həyat tərzi var, onların həyat tərzi
tarixən formalaşır. Qədimdə ən güclü
dövlətlərdən biri qədim Roma imperiyası idi.
Romanın özündə qədim dövrə aid demokratiya
vardı. Amma işğal etdiyi ərazilərdə Roma
imperiyası nə qədər çalışsa da,
özünə oxşar idarəçilik metodları tətbiq
edə bilmədi. Müasir dünyada dövlət idarəçiliyinin
ən optimal formalarından biri ABŞ-da yaradılıb.
Amerika dövləti ictimai razılıq əsasında
yaradılıb. Sanki amerikalılar bu dövləti yaradarkən
kazino oyun qaydalarını ümumən
razılaşdırıblar. Məsələn, ABŞ-da
bütün əhali silah gəzdirə bilər və s.
ABŞ-da dövlət idarəçiliyində elə bir tərəzi
yaranıb ki, nə prezident parlamenti üstələyə
bilir, nə də konqres prezidenti. Eyni zamanda, məhkəmə
sistemi də bunları üstələyə bilmir. Lakin bu
modelin Latın Amerikası ölkələrində tətbiqi
uğurla nəticələnmədi. ABŞ-dakı demokratiyaya
oxşar demokratiyanın Latın Amerikası ölkələrində
tətbiq edilməsi nəticəsində heç bir dövlət
təcrübəsi olmayan hansısa klana söykənən
qüvvə idarəçiliyi ələ keçirdi və s.
Yəni, demokratiyanın özü ideal deyil. Demokratiya bəzən
cəmiyyətdə böyük anarxiyaya gətirib
çıxarır. Bu baxımdan demokratiyanın ixracı məsələsi
mümkün deyil. Bunun, müasir dövrümüzdə də
istər İraqın, istərsə də Əfqanıstanın
timsalında hansı fəsadlara gətirib
çıxardığının şahidi olmuşuq.
H.B: Transmilli media və milli
media. Biz bilirik ki, milli medianın başlıca funksiyası vətəndaşları
və ya mənsub olduğu cəmiyyəti obyektiv, qərəzsiz
informasiya ilə təmin etməkdir. Lakin bəzi hallarda milli
media həmin transmilli mediaların hegemoniyasından, təsirindən
xilas ola bilmir. Nəticədə də hadisələri,
dünyada baş verən prosesləri məhz transmilli mediada təqdim
olunan kimi cəmiyyətə çatdırır. Bu isə nəticə
etibarı ilə bəzi hallarda milli medianın milli maraqlara
zidd fəaliyyət göstərməsi ilə nəticələnir.
Bu mənada son dövrlərdə Ərəb dünyasında
baş verən hadisələri Azərbaycanın bəzi media
orqanları çox əcaib və milli maraqlara zidd şəkildə
təqdim etməyə başlayıblar. Sizcə, milli media belə
məsələlərdə özünü necə
aparmalıdır?
M.Q: Bu, çox geniş
izahat tələb edən sualdır. Lakin mən istəyirəm
ki, buna qısa cavab verim. Baxın, okeana çoxsaylı
şirin sular axıdılsa da, okean suyu şirinləşmir.
Çünki okeanın suyu kənardan gələn sulardan
qat-qat çoxdur. Bizim milli mediamız dünya media
okeanında damladır və bizim milli mediamız istəsə
də dünya informasiya okeanının əleyhinə gedə
bilməz. Çünki buna gücü çatmaz. Məsələn,
sizin “Yeni Azərbaycan” qəzetinin Benqazidə, Tripolidə,
Misratda, yaxud da Qahirədə müxbir postları yoxdur. Ona
görə bizim milli medianın yaydığı məlumatlar
istər-istəməz həmin xarici medianın
yaydığı məlumatların təsirini
daşıyacaq. Çünki sizin başqa mənbəniz
yoxdur. Sizin sadəcə bunları alaraq, təhlil süzgəcindən
keçirərək oxucuya, tamaşaçıya necə təqdim
etmək ustalığınız ola bilər. Bəli, siz bu təqdimatda
da obyektiv və subyektiv amillərlə üz-üzə
qalacaqsınız. Həmin informasiyaları təqdim edəndə
istər-istəməz siyasi mənsubiyyət,
dünyagörüşü, baxışlar və emosiyalar, həmçinin,
milli mənsubiyyət öz rolunu oynayacaq. İnformasiyanı
yayan tərəfin siyasi mənsubiyyəti olduqda bəziləri
Ərəb dünyasında baş verənlərdən
“ruhlanaraq” onu da Azərbaycanda tətbiq etmək barədə
düşünərək informasiyanı daha qara rəngdə
təsvir etmək, həmçinin, Azərbaycanla müqayisələr
aparmaq istəyəcək. “Yeni Azərbaycan” qəzeti isə
dövlətçilik maraqlarını nəzərə alaraq
bu mövqenin əleyhinə çıxanda belə təəssüratlar
yaradılmağa cəhd göstəriləcək ki, guya bu qəzet
avtoritar rejimlərin tərəfindədir. Əslində isə,
siz bunları verməklə qeyd edirsiniz ki, ərəb
dünyası ilə Azərbaycan arasında sözügedən
məsələyə dair müqayisə aparmaq doğru deyil.
Bu baxımdan milli mediada da subyektivizm olacaq və xüsusilə
radikal müxalifətin nəzarətində olan mətbuatda
şişirtmələr, həmçinin, özlərinin
maraqlarına uyğun yanlışlıqlar və
yanlış təhlillər olacaq.
F.M: Məncə, milli media
adı şərti addır. Amma korporativ media
anlayışı var. Bu da hansısa bir siyasi qüvvəni,
hansısa bir təbəqənin maraqlarını təmsil edən
media deməkdir. Son proseslərə yanaşmada da korporativ
maraqlar var və bu maraqlardan hadisə şərh olunur. Eyni
zamanda, həmin şərhin cəmiyyətə necə təqdim
olunması maraqlıdır. Məsələn, iqtidar tərəfi
bunu təqdim edə bilər ki, bu cür hallar, bu formada
hakimiyyət dəyişikliyi bütövlükdə cəmiyyətin,
xalqın və dövlətin xeyrinə deyil. Lakin cəmiyyətdə
müəyyən qruplar var ki, məhz sabitliyin pozulması
hesabına ölkədə dəyişikliklərin baş
verməsini istəyir. Biz də ona görə belə
bölgü aparırıq ki, ölkədə məsuliyyətli
və məsuliyyətsiz müxalifət var. Biz də cəmiyyətdə
dəyişikliklərin olmasını istəyirk. Lakin bunun təkamül
yol ilə baş verməsinin tərəfdarıyıq. Yəni,
cəmiyyətdə əsas amilin məhz sabitlik olduğunu qəbul
edirik. Ölkəni qaydasız döyüşə
sürükləmək olmaz.
H.B: Ümumiyyətlə,
dünyada baş verən qlobal dəyişikliklərin fonunda
biz onu müşahidə edirik ki, regional və beynəlxalq təşkilatlar
beynəlxalq münasibətlərin aktoru kimi bu dəyişikliklərə
ayaq uydura bilmir, proseslərin arxasınca sürünürlər.
Bu, BMT-yə də, ATƏT-ə də, həmçinin, digər
təşkilatlara da aiddir. Sadəcə, NATO hərbi-siyasi blok
kimi son dövrlər bu proseslərin içərisində
olmağı bacardı. Bu mənada əlbəttə ki, beynəlxalq
təşkilatlar tənqidə layiqdirlər. Amma BMT Təhlükəsizlik
Şurasının, qəbul etdiyi qərarlar bəzi hallarda,
müxtəlif bəhanələrlə yerinə yetirilmir. Bəzən
isə dərhal (biz bunu Liviyanın timsalında gördük)
yerinə yetirilir. BMT Təhlükəsizlik
Şurasının Azərbaycanın torpaqlarının
işğal edilməsi ilə bağlı 4 qətnaməsi
var ki, onlar hələ də icra olunmayıb...
M.Q: Bəzən BMT-yə
dünya dövləti kimi baxırlar. BMT dövlətlərin
birləşdiyi bir qurumdur və bu qurum öz daxili nizamnaməsinə
uyğun surətdə fəaliyyət göstərir.
Yuxarıda da qeyd etdiyim kimi, BMT doğrudan da çox xeyirxah məqsədlə
yaradıldı. Bu qurum gələcəkdə qlobal miqyasda
böyük müharibələrin qarşısını
almaq üçün yaradıldı və onun nizamnaməsində
təcavüzkar və təcavüzkarın tərifi deyilən
bir anlayış da özünə yer tapıb. Yəni,
hansı ölkə təcavüzkar hesab olunur və təcavüzkara
qarşı hansı addımlar atıla bilər. BMT-nin əsas
qurumu Təhlükəsizlik Şurasıdır. Məlum
olduğu kimi, TŞ-nin 5 daimi və 10 keçici üzvü
var. Həmin 5 daimi üzvün hər birinin bu və ya digər
qətnamənin, qərarın qəbul edilməsinə
razılıq verməməsi isə həmin qərarın
keçməməsi, qəbul edilməməsi deməkdir.
Liviya ilə bağlı qətnamənin qəbulu zamanı əgər
5 daimi üzvdən biri əleyhinə səs versəydi, bu qərar
keçməyəcəkdi. Lakin həmin 5 daimi üzvdən
ikisi bitərəf qaldığına görə qərar qəbul
olundu. Onu da deyim ki, BMT-nin strukturunda çox maraqlı bir
proses də var. Əgər hər hansı bir qətnamə
BMT TŞ-nin 5 daimi üzvü arasında konsensus yolu ilə qəbul
edilməsə, o zaman həmin sənədi Baş Məclisə
çıxarıb, orada qəbul edib, həyata keçirmək
mümkündür. Azərbaycanla bağlı qəbul edilən
qətnamələrin yerinə yetirilməməsinin əsas səbəbi
isə odur ki, BMT TŞ-nin qəbul etdiyi bu qətnamələrin
həyata keçirilməsi üçün təşəbbüs
göstərən ölkə yoxdur. Yəni, həmin ölkə
bunu üzərinə götürsün və bunu həyata
keçirmək üçün bu, yaxud digər maliyyə mənbələrini
ortaya qoymaq üçün iddia irəli sürsün. Məsələn,
Koreya müharibəsi zamanında ABŞ BMT-nin Baş Məclisində
bunu həll edərək, həmçinin, öz ətrafına
koalisiya yığaraq BMT bayrağı altında orada
müharibə aparırdı. Bu kimi faktları çox
göstərmək olar. Yəni, Ermənistanın bir təcavüzkar
dövlət kimi tanınmasına dair həmin qətnamələrin
yerinə yetirilməsi üçün BMT TŞ-nin 5 daimi
üzv arasında konsensus olmalıdır. Təbii ki, bu məqamda
da ikili standart məsələsi ortaya çıxır. Daha
doğrusu, bu 5 daimi üzvün maraqları hansısa bir məsələdə
uzlaşdıqda dərhal həmin məsələ həyata
keçir. Uzlaşmadıqda isə keçmir. Məsələn,
İsrail 1967-ci ildə hücum edərək ərəb
torpaqlarını tutduqda, yaxud da 1948-1949-cu illər müharibələrində
və ya 1956-cı ildə Süveyş kanalına müdaxilə
etdikdə bunlarla bağlı BMT TŞ qətnamə qəbul
edəndə ABŞ mane olaraq həmin qətnamələrin həyata
keçməsinə imkan vermirdi. Bu gün görünən
odur ki, Liviya məsələsində uzlaşma var və
maraqlar üst-üstə düşür. Amma Cənubi
Qafqazda maraqlar üst-üstə düşmədiyinə
görə həmin qətnamələr yalnız deklorativ, yəni,
bəyanat xarakteri daşıyır və onlar həyata
keçmir.
H.B: Amma hər halda BMT buna cəhd
göstərməlidir. Əks halda bu qurumun nüfuzu
aşağı düşmüş olar...
M.Q: BMT-nin nüfuzunun
aşağı düşüb-düşməməsi
heç də bizim məsələ ilə bağlı deyil.
Bu qurumun nüfuzu BMT-yə üzv ölkələrin özlərinin
istəkləri və siyasi maraqları ilə
bağlıdır. Bu təşkilatın büdcə xərclərinin
25 faizini ABŞ ödəyir. Necə deyərlər, pulu kim
verirsə, musiqini də o sifariş edir. Digər tərəfdən,
BMT-nin özündə islahatlara ehtiyac var. Hesab edirəm ki, BMT
Təhlükəsizlik Şurasında daimi üzv statusu ləğv
olunmalıdır. Yox, əgər ləğv olunmursa, o zaman
TŞ-də daimi üzv olan və veto hüququna malik ölkələrin
sayı artırılmalı, bura Almaniya, Türkiyə,
Yaponiya daxil edilməlidir. Yəni, burada hansısa bir
tarazlıq yaradılmalıdır. Əks təqdirdə burada
anqlosakslar üstünlük təşkil edir və onların
üstünlüyü də hər zaman özünü
nümayiş etdirir.
H.B: Bəs,
çıxış yolu nədədir?
M.Q: Bizim qələbəmizin
yeganə rəhni iqtisadiyyatdır. Eyni zamanda, Azərbaycanda vətəndaş
sülhü, milli həmrəylik və sabitlik
olmalıdır. Azərbaycanda kim vətənini sevirsə, o,
sabitliyi göz bəbəyi kimi qorumalıdır. Biz Ermənistanı
iqtisadi cəhətdən taqətdən salmaq yolu ilə bu
ölkəni sülhə məcbur etməliyik. Və Ermənistanı
himayə edən dairələr də iqtisadi yarışda
öz güclərini ortaya qoymamaq həddinə gəlib
çatmalıdır. Bunu zaman tələb edir. Amma buna getmək
üçün də sabitlik, həmrəylik və eyni
zamanda, ədalətlilik olmalıdır.
F.M: Mən hesab edirəm ki,
BMT bilərəkdən nüfuzdan salınır. Yəni,
ABŞ üçün sərf edir ki, onun önündə
hansısa bir kompromisə gedəcəyi, uzlaşacağı
bir ümumdünya birliyi mövcud olmasın. Çünki
ABŞ kifayət qədər güclənib. BMT ABŞ
üçün sadəcə özünü hədəfə
almamaq, öz siyasətini bu beynəlxalq qurumun bayrağı
altında həyata keçirmək vasitəsinə
çevrilib. Amma dünya inkişaf edib və hər kəs
hansı prosesdə hansı ölkənin marağının
olduğunu çox yaxşı bilir. Konkret olaraq Azərbaycana
gəlincə, bu məsələyə Mübariz müəllim
çox doğru qiymət verdi. Mən sadəcə əlavə
etmək istəyirəm ki, bu qətnamələrin həyata
keçirilməsinə açıq şəkildə mane
olduğunu bildirən qüvvə var. Bu da Rusiyadır. Rusiya
bildirir ki, Ermənistan onun müttəfiqidir və yüzlərlə
bəhanə ilə bu işğalçı ölkəni
hansısa hücumlardan qoruyur. Ona görə də bizim yeganə
yolumuz iqtisadi cəhətdən güclənərək, xalqın
rifahını daha da yüksəldərək
özümüzə müttəfiqlər
arayışını genişləndirməkdir. Yəni, bu
balanslı xarici siyasət davam etməklə daha çox
müttəfiq əldə etməli, verdiyimiz iqtisadi sərvətlərin
müqabilində bizə daha yaxın tərəfdaşların
sayını artırmalıyıq.
H.B: Dəvətimizi qəbul
edərək, redaksiyamıza gəldiyiniz, öz dəyərli
fikirlərinizi bizimlə və oxucularımızla
bölüşdüyünüz üçün sizlərə
təşəkkür edirəm.
M.Q: Biz bu cür diskussiyalarda iştirak edərkən iqtidarla müxalifət arasında dialoqu bir nümunə olaraq ortaya qoyuruq. Bu gün müxalifət partiyasının sədri ilə YAP-ın funksioneri arasında dialoqun özü göstərdi ki, bir çox məsələlərdə, xüsusilə, ümummilli məsələlərdə biz ortaq məxrəcə gələ bilirik. Biz dəfələrlə demişik ki, cəmiyyətdə dialoq mühiti var və özünü bu dialoq mühitindən kənarda qoyan, həmçinin, azlıqda qalan qruplar var ki, həmin qruplar bütövlükdə qisasçılıq, revanşist hisslərlə yaşayırlar. Nəticə etibarı ilə onlar ümummilli maraqlarımıza zidd əməllərə yol verirlər. Məsələn, bu gün konstruktiv müxalifətin sosial dayağı daha çoxdur və getdikcə artmaqdadır. Konstruktiv müxalifətin də hakimiyyətlə dialoqu müəyyən qəzet səhifələrində özünə yer tapmalıdır. Bu baxımdan “Yeni Azərbaycan” qəzetinin bu rubrikasına çox böyük qiymət verirəm. Sizin qəzetin səhifələrində zaman-zaman ümummilli məsələlərlə bağlı bu cür diskussiyaların aparılması “Yeni Azərbaycan” qəzetinin oxucu auditoriyasının daha da artmasına, eyni zamanda, cəmiyyətə bizim fikirlərimizin çatdırılmasına müsbət təsir göstərir.
F.M: Mən də hesab edirəm ki, “Yeni Azərbaycan” qəzetinin bu ənənəsi davam etməlidir. Bu ənənəni biz çox vaxt bəzi müxalifət qəzetlərində görmürük. Məsələn, mənim hansısa bir sözümün, fikrimin tutaq ki, “Azadlıq” qəzetində dərc edilməsi qadağandır. Orada ancaq məni söyə, təhqir edə bilərlər. Amma digər məsələlər barədə həmin qəzetdə mənim fikirlərim verilmir. Əgər sən cəmiyyətdə fəaliyyət göstərirsənsə, informasiya subyektlərinə münasibətdə obyektiv olmağa məhkumsan. Çünki müəyyən dərəcədə mənim də hansısa bir problemə münasibətim sizin üçün maraqlı olmalıdır. Cəmiyyətin bütün təbəqələrinə, informasiya subyektlərinə açıq olmağı bacarmaq lazımdır və “Yeni Azərbaycan” qəzeti bunu bacardığına görə, hesab edirəm ki, bu qəzetin gələcək uğurlarının başlanğıcı da buradan götürüləcək. Mən də işinizdə uğurlar arzulayıram.
Söhbəti
qələmə aldı:
Nadir AZƏRİ
Yeni Azərbaycan.- 2011.- 16 aprel.-
S.6-7.