Müxalifətçilik peşə
deyil, ştat vahidi də deyil...
Sadəcə siyasi dünyagörüşüdür
Müxalifətçilik
peşə deyil, siyasi ideologiyadır, siyasi düşüncə
tərzidir. Daha doğrusu, ideologiyalar və düşüncələr
sistemidir. Eyni zamanda, müxalifətçilik mövcud siyasi sistemin
ictimai, siyasi, dövlətçilik və hakimiyyət
institutları ilə vətəndaşlar arasında bir
körpü rolunu oynayan ötürücü ictimai mexanizmdir.
Müxalifətçilik, həmçinin, ayrı-ayrı fərdlərin
qruplaşmış, sistemləşmiş siyasi dünya
görüşlərinin konkret ideologiya kontekstində birləşməsi
deməkdir. Müxalifətçilik, həm də uyğun
siyasi əqidəni, uyğun siyasi mədəniyyəti,
uyğun siyasi ideologiyanı mənimsəmiş fərdlərin
ümumi maraqlarını təmin edəcək ümumi bir
formuladır. Və bu maraqların içərisində həm
iqtisadi, həm sosial, həm siyasi, həm ideoloji, həm də
maddi və mənəvi maraqlar mövcuddur.
Əlbəttə ki,
ayrı-ayrı fərdlər siyasi fəaliyyət prosesində
bu maraqların hansının prioritet olduğunu özü
müəyyənləşdirir. Həmin maraqların
hansının ardınca getməsi də yalnız o fərdə,
yaxud da konkret qruplara aid olan bir məsələdir. Ancaq
başlıca prinsip bu maraqların ümummilli və dövlətçilik
maraqları ilə uzlaşmasıdır. Bu sistem demokratik cəmiyyətin
başlıca ünsürü olmaqla, cəmiyyətin
ictimai-siyasi strukturunu formalaşdıran və cəmiyyətdaxili
münasibətlərdə təkcə rəqabət deyil,
eyni zamanda, harmoniya yaradan bir ünsürdür.
Sadaladığımız bu ənənələr əsas
etibarı ilə demokratik cəmiyyətdə və tarixən
demokratiya ənənəsi formalaşmış cəmiyyətlərdə
daha bariz şəkildə özünü büruzə verir.
Eyni zamanda, bu cür sistem fərdlərin və qrupların,
ictimai institutların təşəbbüskar rolunda
çıxış etməsini təmin etməklə
yanaşı, nəticə etibarı ilə ayrı-ayrı fərdlərin
intellektual resurslarının cəmiyyətin ümumi
inkişafı naminə istifadəsinə kömək göstərir.
Dolayısı ilə, cəmiyyətə bir dinamizm verməklə
cəmiyyətdaxili dinamiklərin resurslarının
ümummilli maraqlar istiqamətində fəaliyyətini şərtləndirir.
Amma təəssüf ki, bəzi
hallarda biz ayrı-ayrı cəmiyyətlərin və ölkələrin
timsalında bu prosesin heç də yuxarıda sadalanan şəkildə
cərəyan etdiyinin şahidi olmuruq. Bu mənada Azərbaycan
siyasi sisteminin və cəmiyyətinin istər siyasi mədəniyyət
anlayışında, istər iqtidar-müxalifət
anlayışında, istərsə də cəmiyyətdaxili
dinamiklərin ümumi ictimai münasibətləri anlayışında
bəzi hallarda müəyyən təzadlar və mövcud
prinsiplərdən sapmalar müşahidə olunmaqdadır. Məsələ
ondadır ki, Azərbaycanın siyasi palitrasını
müşahidə edən zaman qarşımıza
çıxan ilk anormallıqlardan biri bəzi müxalif
qrupların müxalifətçiliyi bir siyasi
dünyagörüş, demokratiya təzahürü, fikir,
düşüncə axını deyil, peşə kimi
qavramalarıdır. Bu cür qruplar müxalifətçiliyə
bir iş yeri kimi baxırlar. Çox təəssüf ki, Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyini əldə etməsindən
20 il keçməsinə baxmayaraq, bu zərərli tendensiya bu
gün də qalmaqdadır.
Bəzi radikal ünsürlər cəmiyyətdaxili
süzgəcdən keçə bilmir
Bunu yaradan səbəbləri
izah etməyə çalışsaq görəcəyik ki,
bu, ötən əsrin 90-cı illərinin əvvəllərində
yaranan ekstraordinar siyasi münasibətlərdən meydana gəlmiş
zərərli bir tendensiyadır.
Ekstremal şəraitdə baş verən bu proseslər,
çox təəssüf ki, Azərbaycanda demokratiyanın təməlinin
qoyulduğu illərə təsadüf etdi və burada bəzi
zərərli, neqativ əsaslar yaranmağa başladı.
Sonrakı mərhələdə, cəmiyyətimizin və
demokratiyanın inkişafı prosesində o dövrdə
yaranmış qüsurlu ənənələrin böyük əksəriyyəti
cəmiyyət və siyasi sistem tərəfindən filtrizasiya
edilərək sıradan çıxarıldı. Lakin
çox təəssüf ki, bu sıradan
çıxarılma tam baş vermədi. Yəni, geniş mənada
bu tamamilə Azərbaycanın siyasi sistemindən
çıxsa da, bəzi hallarda lokal şəkildə siyasi
sistemimizin daxili konyukturasında hələ də
qalmaqdadır. Bir daha vurğulamaq yerinə düşər ki,
bunun da başlıca səbəbi bəzi müxalifət
qrupları tərəfindən müxalifətçiliyin bir
siyasi dünyagörüşü kimi hələ də qəbul
olunmamasındadır.
Cəmiyyətdaxili enerji quruculuğa istiqamətləndirilməlidir
Bu gün biz Azərbaycanın
siyasi palitrasını təsnifatlandırmağa
çalışsaq, o zaman görəcəyik ki, nə klassik
demokratiyada, nə də müasir demokratik cəmiyyətdə
müşahidə olunan ideologiyalar rəqabəti bəzi
qruplar tərəfindən hələ də mənimsənilə
bilmir. Çünki bu siyasi qruplarda həmin ideologiyaları mənimsəyəcək
siyasi idrak və təfəkkür yoxdur. Bəla
orasındadır ki, bu cür qruplar geniş mənada siyasi
arenaya çıxmağı bacarmadıqları
üçün onların daxili enerjisi anarxist meyillərə
istiqamətlənir və dağıdıcı faktora
çevrilir.
Fikrimizi bir az daha geniş
şəkildə izah etmək üçün müasir
demokratik cəmiyyətlərdə mövcud olan siyasi-ideoloji
bölgüləri təhlil edək. Məsələn, hər
bir normal demokratik cəmiyyətdə ideologiyaların və
yaxud siyasi partiyaların adı, onun həm də fəaliyyətini,
siyasi hədəflərini və məqsədini şərtləndirir.
Tutaq ki, Qərb ölkələrində sosial-demokratlar deyilən
zaman, bunun hədəfi də, siyasi istiqamətləri də,
həmçinin, hansı ideologiyanın və hansı
dünyagörüşünün
daşıyıcısı olması da bəlli olur. Bunu
xristian-demokratlar üçün də, liberalistlər
üçün də, mühafizəkarlar üçün də
demək olar. Yəni, siyasi partiyanın adı onun siyasi sistemdəki
yerini və rolunu şərtləndirməklə, eyni zamanda,
hansı ideyanın və ideologiyanın
daşıyıcısı olduğu haqqında aydın təsəvvür
yaradır. Azərbaycanda bu, geniş mənada cəmiyyətdə
bərqərar olsa da, təəssüf ki, bəzi qruplar hələ
də müəyyən sahələri öz inhisarlarında
saxlayırlar. Buna görə də Azərbaycanda həmin
partiyaları təsnifatlandırıb, onların təhlilini
aparmaq mümkün olmur. Sadəcə, bir neçə
aparıcı partiya, daha doğrusu, Yeni Azərbaycan
Partiyası və digər bir neçə partiya istisna olmaqla,
qalan partiyalar partiyalaşmadan qurucu deyil,
dağıdıcı faktor kimi istifadə edirlər. Və dəfərlərlə
Azərbaycan cəmiyyətində xalqın qərarlar qəbuletmə
mərhələsində biz bunun şahidi olmuşuq. Məsələ
ondadır ki, bu cür dağıdıcı ünsürlər
nə siyasi partiyaya çevrilib, partiyalaşıb, geniş mənada
ümumazərbaycan miqyasında təşkilatlanmağı
bacarırlar, nə də siyasi səhnədən gedirlər.
Bu isə geniş, ümumazərbaycan miqyasında olmasa da,
siyasi palitrada bəzi lokal problemlər yaradır. Əlbəttə,
Azərbaycanın siyasi sistemi o qədər dinamik və o qədər
plüralist şəkildə qurulub ki, bu lokal problemlər daha
geniş müstəviyə yayılaraq, ciddi problemlər
yaratmır. Amma, eyni zamanda, təəssüf ki, bəzi
hallarda arabanın beşinci təkəri rolunu oynayır, bəzi
hallarda isə tormozlayıcı funksiyanı həyata
keçirir. Ona görə də, hesab edirik ki, bu cür siyasi
təşkilatlanmaya cəhd göstərən qrupların
içərisində modern cəmiyyətin tələblərini
və modern siyasi sistemin hüquqi əsaslarını əxz
etmiş, mənimsəmiş yeni gəncliyin fəaliyyətinə
ehtiyac var. Əgər belə olarsa, bu, həm
bütövlükdə cəmiyyətin siyasi sisteminin
inkişafına xidmət göstərmiş, həm də Azərbaycan
siyasətinə yeni dinamizm gətirmiş olar.
Müsavatçılığın istismarına son
verilməlidir
Bunu konkret olaraq
ayrı-ayrı partiyaların timsalında əsaslandırmağa
çalışaq. Məsələn, Azərbaycanda fəaliyyət
göstərən Müsavat Partiyasını götürək.
Məlum olduğu kimi, müsavatçılığın Azərbaycanda
çox böyük tarixi ənənəsi var. Təəssüf
ki, bu gün Azərbaycanda müsavatçılıq
ideologiyası bir qrup tərəfindən istismar olunur və
daha çox marginal maraqlara xidmət edən silaha
çevrilir. Amma bu ideyanın vaxtı ilə Azərbaycanda
ciddi şəkildə kökləri olduğu
üçün onun siyasi kapitalı bu gün də
müsavatçılığı istismar edən siyasi
qruplaşmalar tərəfindən xərclənir. Lakin bu da
artıq tükənib. Çünki Azərbaycan cəmiyyətinin
bir hissəsi müsavatçılıq ideyası ilə Sovet
İttifaqı dağılan zaman
Xalq hərəkatı partiya deyil
Təəssüf ki, Azərbaycanda,
eyni zamanda, Xalq Cəbhəsi də buna bənzər, amma daha gənc
bir tarixə sahib olan bir qruplaşmanın mənafeyinə xidmət
edir. Məlum olduğu kimi, Xalq Cəbhəsi xalq hərəkatı
dövründə yaranmışdı və xalq hərəkatı
sovet imperiyasına qarşı formalaşmışdı. Xalq
hərəkatı, o cümlədən, Xalq Cəbhəsinin
yaranması XX əsrin sonunda dünyada baş verən qlobal
proseslərin nəticəsi olaraq bir zərurət kimi meydana
çıxmışdı. O təkcə Azərbaycanda deyil,
ilkin mərhələdə Baltikyanı respublikalarda, ondan
sonra isə bütün postsovet məkanında
yaranmışdı. Ümumiyyətlə, tarixdən də bəlli
olduğu kimi, xalq hərəkatı hər zaman ekspansiyalara
qarşı yaranıb. Və bu hərəkat öz
missiyasını həyata keçirdikdən sonra öz yerini
yeni siyasi sistemə verir.. Ümumxalq hərəkatının
partiyalaşması nümunəsi isə anormal bir haldır.
Heç bir postsovet ölkəsində bu olmasa da, Azərbaycanda
bu siyasi anormallıq da baş verdi. Əgər doğrudan da o
dövrdə xalq hərəkatından çıxmış
ayrı-ayrı fərdlər yetkin siyasətçi kimi
özlərini aparmağı bacarsaydılar, o zaman özlərinə
partiya yaradar və ona konkret ideologiyanı və siyasi
dünyagörüşünü özündə ehtiva edən
bir ad qoyardılar. Amma təəssüf ki, nə xarizması,
nə də liderlik keyfiyyəti olan ayrı-ayrı şəxslər
hərəkatın siyasi kapitalını mənimsəməyə
başladılar. Dolayısı ilə
müsavatçılıqda olduğu kimi burada da Xalq Cəbhəsinin
siyasi kapitalı istismar olunmağa başlandı. Və
çox təəssüf ki, onlar Xalq Cəbhəsini bir siyasi
partiya kimi qeydiyyata aldıra bildilər. Halbuki, dünyanın
heç bir yerində heç bir siyasi sistemdə bu cür
anormallıq yoxdur. Bir daha qeyd etmək istəyirəm ki, burada
insanları birləşdirəcək heç bir konkret
ideologiya yoxdur, heç bir siyasi dünyagörüş yoxdur.
Çünki xalq hərəkatının tarixi missiyası
siyasi partiyaya çevrilmək deyil. Müəyyən bir mərhələdə
işğalçılara qarşı xalqı təşkilatlandırmaqdır
(əlbəttə ki, normal şərtlərdə-H.B).
Bir sözlə, təəssüflə
qeyd etmək yerinə düşər ki, cılız,
xarizması və liderlik keyfiyyətləri olmayan şəxslər
xalq arasında vaxtı ilə populyar olmuş və konkret məqsədə
xidmət etmiş ayrı-ayrı təşkilatları istismar
alətinə çevirməyi bacardılar. Bununla
yanaşı, onu da vurğulamaq yerinə düşər ki,
istər Müsavatın, istərsə də AXCP-nin daxilində
olan, həmçinin, yeni yetişən və yeni siyasi tələbatı
öyrənən, yeni cəmiyyət quruculuğunun
siyasi-hüquqi əsaslarını mənimsəyən gənclər
modern cəmiyyətdə siyasi partiyaların fəaliyyətni
və sistem strukturunu mənimsəyən kimi, adını
partiya qoyan bu ümumi ictimai və siyasi qruplardan ayrılaraq, məhz
Azərbaycanın gerçək siyasi səhnəsinə qədəm
qoydular. Bundan dərhal sonra isə artıq müəyyən
uğurlar da əldə etməyə, tutaq ki, parlamentdə təmsil
olunmağa başladılar.
Onlar, eyni zamanda, modern cəmiyyətin yeni siyasi sisteminə
ayaq uyduraraq, demokratiyaya müəyyən töhfə verməyə
başladılar və siyasi palitraya yeni rənglər gətirdilər.
Və sözün həqiqi mənasında Azərbaycanda
artıq siyasi partiyalaşmanın yeni keyfiyyət
qazanmasına səbəb oldular.
Əql və intellekt siyasi iddiadan öndə
olmalıdır
Onu da xüsusi olaraq
vurğulamaq yerinə düşər ki, AXCP-də və
Müsavatda olan ambisioz, lakin intellekti və siyasi fəaliyyəti
ambisiyasının arxasında, əqli hirsinin və
iddiasının arxasında qalan bəzi şəxslər və
onların ətrafında olan qruplar hələ də yeni cəmiyyətə
və yeni tələblərə ayaq uydura bilmirlər.
Çox təəssüf ki, hələ də XX əsrin
sonlarında qalan kiçik dağıdıcı nüvə
daxilindən yeniləşə bilmədiyi üçün
ötən əsrin 90-cı illərində imperiyaya
qarşı formalaşmış qəzəbi və kini bu
gün müstəqil Azərbaycan dövlətinə doğru
istiqamətləndirirlər. Lakin bir şeyi dərk etmək
lazımdır ki, ötən əsrin 80-ci illərinin sonu və
90-cı illərin əvvəllərində bu enerjinin hədəfi
doğru idi. Yəni, imperiya dağılmalıydı. Bu
gün isə həmin dağıdıcı faktor Azərbaycan dövlətinə
qarşı yönəldilməyə
çalışılır. Və çox
yaxşıdır ki, bunu dərk edən gənclər, həmçinin,
sözügedən qrupların ətrafında olan insanlar bu
gün fərdi və kütləvi qaydada istefalar verirlər.
Hesab edirik ki, bu çox normal bir haldır və Azərbaycan cəmiyyəti
tamamilə bu dağıdıcı qrupların siyasi
ambisiyalarından xilas olmalıdır. Proses də buna doğru
gedir. Ona görə də, biz hesab edirik ki, Azərbaycan cəmiyyətində
fərdi və ictimai şüur çox yüksəkdir. Eyni
zamanda, cəmiyyətimizdə baş verən bu dəyişikliklər
Azərbaycanda yeni ictimai dəyərlər, yeni fikir
axını, yeni təşəbbüslər axını, ən
nəhayət, modern düşüncəyə sahib yeni gənclər
formalaşdırıb. Onların məqsədi Azərbaycan
dövlətini, Azərbaycan cəmiyyətini daha da irəli
aparmaqdır. Ona görə də, çəkinmədən
qeyd etmək yerinə düşər ki, Azərbaycanın
siyasi palitrasında mövcud olan bu destruktiv, lokal siyasi
qruplaşmaların iki yolu var: Ya daxildən gələn yeniləşmə
dalğasına tabe olaraq, siyasi səhnədən getməlidirlər
ki, onların hazırda istismar etdiyi siyasi təşkilatlar
yenilənsin. Ya da bütövlükdə həmin siyasi təşkilatlar
faciəvi şəkildə öz daxilindən iflasa
uğrayacaq. Ona görə də, bu gün həmin siyasi təşkilatların
qarşısında duran başlıca məqsəd məhz bu
olmalıdır ki, gənclərə yol versinlər və yeni
gələn qüvvələr yeni status və keyfiyyətdə
Azərbaycanın siyasi palitrasına, siyasi sisteminə
inteqrasiya olunsunlar. Əks təqdirdə qurultayların
vaxtını dəyişməklə, müxtəlif xarici
antiazərbaycançı qüvvələrin məqsədlərinə
uyğun şəkildə antimilli gücə çevrilməklə
həm özləri üçün arzuolunmaz aqibət
hazırlayırlar, həm də Azərbaycan cəmiyyətinə
və dövlətinə qarşı çıxmış
olurlar. Əlbəttə ki, Azərbaycan dövləti
güclü dövlət, Azərbaycan xalqı kamil
xalqdır. Xalq bu oyunları dərk etdiyi üçün
radikal müxalifətdən birdəfəlik imtina edir.
Radikal müxalifət xaos və qarşıdurmanın
övladıdır
Müxalifət siyasi sistemin
önündə getməli, yeni təşəbbüs və
ideyalarla çıxış etməklə lokomotiv rolunu
oynamalıdır. Azərbaycandakı radikal müxalifət isə
qatarın arxasına bağlanmış, onu geriyə çəkən
tərs lokomotiv rolunu oynayır. O israrla hadisələri və
sistemi ötən əsrin 90-cı illərinə
sürükləməyə çalışır.
Çünki həmin illərdəki ictimai-siyasi mühit ona
olduqca doğmadır. Axı, radikal müxalifət o
dövrün övladı olmaqla elə ən böyük
siyasi nailiyyətini də həmin illərdə əldə edə
bilib. Yeni siyasi nailiyyət üçün isə yenidən
xaos və qarşıdurma mühiti olmalıdır. Başqa
cür, yəni, normal siyasi mühitdə radikal müxalifətin
uğur qazanması təcrübəsi və konsepsiyası
yoxdur. Ancaq məsələ ondadır ki, hazırki siyasi və
iqtisadi sistem isə sabitlik istəyir. Çünki hər
hansı xaos və qarşıdurma, zamanından və məkanından
asılı olmayaraq, tənəzzül vəd edir. Elə buna
görə də, xalqın dəstəyindən məhrum olan
radikal müxalifət bəzi xarici antiazərbaycançı
mərkəzlərdən klassik və standart siyasi uğur dilənir.
Bəzi imperialist güclərin inqilab “qəlibi” kamil cəmiyyətlər
üçün deyil
Lakin həmin dairələrin
bu xaos və qarşıdurma yaratmaq üçün istifadə
etdiyi standart qəlib artıq inkişaf etmiş kamil cəmiyyətlərə
necə deyərlər, oturmur. Bu qəlib yalnız bəzi
Yaxın Şərq və Şimali Afrika siyasi
topluluqlarının ölçüsünə düz gəldi.
Beləliklə, “nə etməli” sualına cavabı
ingilisdilli lüğətlərdə axtaran müxalifətin
xalq yadına düşmür. Elə xalqın da yadına
heç müxalifət düşmür. Nəticə
etibarı ilə çarəsiz radikallar sakitcə siyasi səhnəni
tərk etməyə başlayır. Bu sonluq isə cəmiyyətin
yeni konstruktiv, dialoqçu müxalif
dünyagörüşünün doğuşunu şərtləndirir.
Hikmət BABAOĞLU,
Əməkdar jurnalist
Yeni Azərbaycan.- 2011.- 20 aprel.-
S.4.