Ailə sağlam cəmiyyətin
və güclü dövlətin təməlidir
Ailə ənənələrin, keçmiş nəsillərin
təcrübəsinin qoruyucusu və
ötürücüsüdür. Fərd ailədə
sosiallaşır, bəşəriyyətə uğurla xidmət
etmək üçün zəruri olan keyfiyyətləri əldə
edir, təbii fərdiyyətçiliyi aradan qaldırır,
“başqaları üçün” yaşamağı öyrənir
Dövlət Statistika Komitəsi tərəfindən
yayılmış məlumatda bildirilib ki, bu ilin yanvar-mart
aylarında Azərbaycanda bağlanmış nikahların
sayı boşanma hallarını 6,8 dəfə üstələyib.
Komitədən deyiblər ki, ilin əvvəlindən rəsmi
dövlət orqanları tərəfindən ölkədə
15,7 min nikah və 2,3 min boşanma
halları qeydə alınıb. Əhalinin hər 1 000 nəfərinə
hesabı ilə 2010-cu ilin I rübünə nisbətən
nikahların sayı 6,7-dən 7,1-ə qədər,
boşanmaların sayı isə 0,9-dan 1-ə qədər
artıb. Ümumiyyətlə, cari ilin yanvar-mart aylarında
ölkədə nikahların sayı ötən ilin analoji
dövrü ilə müqayisədə 10,6
faiz, boşanmaların sayı isə 21,1 faiz artıb. Əlbəttə ki, ortada belə bir statistik göstəricilərin
olması çox narahatedicidir. Bu mənada
çalışdıq ki, Azərbaycanda olan boşanma
hallarının artmasının əsas səbəblərini
araşdıraq və problemdən çıxış
yolları axtaraq...
Qeyd edək ki,
klassik mənada ailə nikah, qohumluq, ümumi maraq və
büdcə ilə bağlı olan, qarşılıqlı mənəvi
məsuliyyətin mövcud olduğu kiçik sosial qrupdur. Ailə ən
qədim sosial institut olaraq, dindən, dövlətdən,
ordudan, elmdən, hətta, bazar münasibətlərindən əvvəl
meydana gəlib. Mənəvi-emosional hisslər
əsasında birləşmiş insanların ümumi
maraqlarını ifadə edən bu institut, eyni zamanda,
sağlam cəmiyyətin və güclü dövlətin təməlini
təşkil edir. Ailədə şəxsi
maraqların tənzimlənməsi və nizamlanması cəmiyyət
tərəfindən qəbul edilmiş əsas sosial dəyərlər,
normalar çərçivəsində baş verir. Bu prosesin yekun nəticəsi olaraq, ailə cəmiyyət
üçün davranış və konkret sosial xarakter
daşıyan düşüncəsi ilə yararlı olan
insanlar yetişdirir. Məhz, bu xüsusiyyətinə
görə, insan ailəsi heyvan ailəsindən fərqlənir.
Yəni, ilk növbədə, əsas qəbul
edilməli fakt ondan ibarətdir ki, ailədə insan, eyni
zamanda, vətəndaş doğulur.
Ailə
özündə ictimai əlaqələrin bütün sistemlərini
- nikah və qohumluq, hüquqi və siyasi, iqtisadi, etnik,
psixoloji və emosional - birləşdirir. Məhz, bu
amilin sayəsində ailə sosial birliyin ilkin elementi olduğu
üçün şəxsiyyət-cəmiyyət münasibətlərinin
vasitəçisi qismində çıxış edir. Ailə yeni doğulmuş körpənin sosial
normalar və əlaqələr haqqında təsəvvürünün
formalaşmasını da həyata keçirir. Ailə,
həmçinin, sosial irs qanununun da
yaşamasına təsir göstərən ən güclü
institutdur.
Şəxsiyyətin
sosiallaşması həm də valideyn və uşaqların
dünyada olduğu müddətdə daimi və uzunmüddətli
xarakter daşıyan valideynlik institutunu da möhkəmləndirir,
effektini artırır.
Bütün
bunlarla yanaşı, sosial-ictimai institut kimi ailə bir sıra
mühüm funksiyaları da həyata keçirir. Onların sırasında
şəxsiyyətin sosiallaşması, mədəni irsin yeni
nəslə ötürülməsi, ailə üzvlərinin
sosial və emosional müdafiəsi, iqtisadi və təsərrüfat,
sosial status, rekreativ, asudəlik və digər funksiyalar var.
Bütün bu funksiyalar isə ailənin həqiqətən cəmiyyətin,
dövlətin inkişafında müstəsna rol
oynadığını sübut edir.
Ailənin nüfuzu və gücü
nədədir?
Ailənin
gücü və cazibəsi, mahiyyəti onun sosial birlik,
kiçik sosial qrup və sosial institut kimi xarakterizə edilməsi
ilə bağlıdır. Ailənin
bütövlüyü onu təşkil edən cinslərin
qarşılıqlı anlaşma mühitində “tək
androgen” varlıq yaratması ilə əlaqədardır.
Ümumiyyətlə, insanların bu
bütövlüyü anlamadan onların birgə
yaşaması, hərəkətlərini ümumi maraq naminə
həyata keçirmələri qeyri-mümkündür.
Yəni, ailə insanın bir deyil, bir çox
mühüm tələbatlarının kompleks şəkildə
təmin edilməsi üçün yaradılır.
Ailə bu
xüsusiyyətlərinə görə, digər kiçik
qruplardan, birlik və korporasiyalardan fərqlənir və
istehsal sahələrində çalışan mütəxəssisləri
birləşdirən peşəkar maraqlar kimi, ailəni quran
insanları da mövcudluqlarının bütövlüyü
birləşdirir.
Digər sosial birliklərdən
fərqli olaraq, ailə insanın özünüinkişaf və
təşkiletmə xüsusiyyətlərini
reallaşdırmağa şərait yaradan fiziki və psixi tələbatları
akultivasiya edən çoxfunksiyalı keyfiyyətlərinə
görə, şəxsi-kollektiv-ictimai maraqları birləşdirmək
kimi unikal qabiliyyətə malikdir.
Dahilər ailə haqqında nə
deyir?
Ailənin cəmiyyətin
və dövlətin tərəqqisində oynadığı
rolu, eyni zamanda, dahi mütəfəkkirlər, sosioloqlar da təsdiqləyiblər. Onlar
insanın şəxsiyyət kimi yetişməsində,
sosiallaşmasında xalqın milli-mənəvi keyfiyyətlərinin
gələcək nəsillərə ötürülməsində
ailəni altqurum hesab edirlər.
Tanınmış sosioloq
Parsonsun fikrincə, ailə cəmiyyətə qarşı
durmur, əksinə, sosiumun stabilliyini təmin edən
altsistemdir: “Ailə digər sosial altsistemlər və
strukturlarla münasibətlər qurmaq üçün dəqiq,
eyni zamanda, şəxslərarası sabitliyin
dinamikasının və inteqrativ tendensiyaların qorunması
istiqamətində təsirli əlaqələr yaradır”.
O.Kontun rəyincə, ailə
münasibətləri bir-birinə bağlılıq və
qarşılıqlı simpatiyaya əsaslanan mənəvi-emosional
ittifaqdır: “Ailənin rolu fərdlə nəsil arasında
vasitəçi olmaqdan, gənc nəsli alturizm ruhunda tərbiyə
etməkdən, onu anadangəlmə eqoizmi aradan
qaldırmağa öyrətməkdən ibarətdir”.
Kontun
yaradıcılığında ailə “ya əxlaqi tərbiyəmizin
spontan mənbəyi kimi, ya da siyasi təşkilimizin təbii
bazası kimi” çıxış edir. Yəni,
sosioloq onu göstərməyə çalışır ki,
birinci mənada hər bir müasir ailə gələcək cəmiyyəti
hazırlayır. Digər aspektə görə
isə, hər bir yeni ailə hazırki cəmiyyətin həyatını
uzadır.
O.Kont ailə ilə
bağlı fikirlərində qadının mühüm rolu
haqqında da yazıb: “Qadının ictimai rolu onun emosional əxlaqi
keyfiyyətlərilə adamları sıx birləşdirmək
və mənəvi cəhətdən maarifləndirmək
qabiliyyətilə müəyyən edilir. Qadının vəzifəsi
kobud kişi naturasını nəcibləşdirməkdən,
onlarda həmrəyliyə əsaslanan ictimai hissləri
oyatmaqdan ibarətdir. Bu baxımdan “insan ailəsinin
pozitiv nəzəriyyəsi son nəticədə qadın hisslərinin
kişi aktivliyinə spontan təsirinin sistemləşdirilməsinə
müncər edilir”.
Sosioloq hesab edir ki,
böyüməkdə olan nəslin tərbiyəsində
qadının rolu daha böyükdür: “Ailə ənənələrin,
keçmiş nəsillərin təcrübəsinin qoruyucusu
və ötürücüsüdür. Fərd
ailədə sosiallaşır, bəşəriyyətə
uğurla xidmət etmək üçün zəruri olan
keyfiyyətləri əldə edir, təbii fərdiyyətçiliyi
aradan qaldırır, “başqaları üçün”
yaşamağı öyrənir. O, eyni zamanda, nəsillər
arasında mehriban münasibətlərin ictimai müvazinətini,
daşıyıcıları yaşlılar və gənclər
olan ənənələrlə novatorluq arasında
tarazlığı qoruyub saxlayır”.
Əlbəttə
ki, ailənin rolu haqqında bir çox digər mütəfəkkirlərin
də fikirlərinə geniş yer vermək olar. Bütün
bu fikirlərin ana fəlsəfəsini çox şübhəsiz
ki, ailənin cəmiyyətin və dövlətin təməli
olması, fərdin şəxsiyyətə çevrilməsi
kimi ideyalar təşkil edir. Amma hazırki, dövrdə
klassik ailə modelinin modernləşdiyini, ənənəvi dəyərlərdən
uzaqlaşdığını müşahidə edirik...
Ailələrin modernləşməsi, yoxsa dəyərlərin
aşınması
Qeyd edildiyi kimi, bu gün
müasir ailələr doğumun azalması, ailələrin
stabil olmaması, boşanmaların artması, doğumdan
imtinanın mövcud olması, ailəsiz uşaqların
sayının durmadan artması və s. kimi problemlərin
fonunda bir növ böhran yaşayır. Müasir
ailələrin qlobal miqyasda gedən bu tendensiyanın təsirinə
məruz qalması və aşınması əlbəttə
ki, bir sıra səbəblərlə əlaqəlidir.
Araşdırmaçılar
bu səbəbləri sistemləşdirərək sosial və
iqtisadi tiplərə ayırsa da, düşünürük
ki, artıq bu bölgü aradan qaldırılmalıdır. Çünki
müasir ailələrin adət-ənənədən, milli dəyərlərdən
uzaqlaşmasının iqtisadiyyatla birbaşa əlaqəsi
yoxdur. Demək ki, artıq burada
sosial-psixoloji, eyni zamanda, İKT-nin sürətli
inkişafı nəticəsində meydana çıxan digər
spektrli problemlər kontekstindən araşdırmalar
aparılmalıdır.
Ailənin, ilk
növbədə, psixoloji sağlamlığı yerində
olmalıdır. Psixoloji sağlamlıq dedikdə, ailənin
bütün üzvlərinə mənəvi-psixoloji tələbatının
ödənilməsi, onların həyatdakı şəraitə
uyğun fəaliyyətinin qurulmasının təmin edilməsidir.
V.S.Taraxtiy qeyd edir ki, ailənin
psixoloji sağlamlığına əsas kriteriyaları qismində,
ailə dəyərlərinin üstün tutulması,
funksional-rol razılığın, sosial-rol
adekvatlığın, emosional məmnunluq, mikrososial münasibətlərə
adaptasiya, ailənin uzunömürlü olmasına meyillilik və
s. çıxış edir. Ailənin psixoloji
sağlamlığının bu kriteriyaları müasir ailələrin
ümumi psixoloji portretini çəkir və hər şeydən
əvvəl onun xoşbəxtliyini xarakterizə edir.
V.Satir isə hesab edir ki,
sağlam ailə dedikdə - ailənin hər bir üzvü bərabər
səviyyədə tutulur, inam, etibar və düzgünlük
həqiqətən mövcud, ailədaxili ünsiyyət
konqruyent olur, ailənin üzvləri bir-birini dəstəkləyir,
hər bir ailə üzvü ailənin
bütövlüyü üçün məsuliyyət hiss
edir, ailənin bütün üzvləri birgə istirahət
edir və həyatdan həzz alır, ailədə adət-ənənə
əsas yer tutur, ailədə hər kəs bir-birinə
hörmət edir və onu olduğu kimi qəbul edir, ailənin
hər bir üzvünün hissləri qəbul edilir və
lazım olanda tənqid edilir - kimi
başadüşülür.
Bununla
yanaşı, müxtəlif istiqamətli təsirlərin
mövcudluğu nəticəsində insanlar arasında milli-mənəvi
dəyərlərdən uzaqlaşma kimi tendensiya da
müşahidə olunmaqdadır. Tədqiqatçıların fikrincə,
dünya miqyasında bu gün 52 faiz ailələrdə
valideynlər və yaşlı nəslin nümayəndələrinin
böyük əksəriyyəti qismən, 5 faiz isə
xalqın adət-ənənəsinə heç əməl
etmir, digər tərəfdən daimi olaraq, bu ənənələrin
nəzərə alınmadığı ailələrin
sayı 47 faizdir. Bunun təsiridir ki, artıq məktəblilərin
50 faizdən çoxu adət-ənənəyə sadiqliyi
vacib saymır.
Bir çox tədqiqatçılar,
həmçinin, düşünür ki, müasir dövrdə
informasiya texnologiyalarının inkişafı, internetin və
virtual ünsiyyətin sərhəd tanımadan və sorğu
tələb etmədən insanların həyatına daxil
olması faktı da ailə institutunun zəifləməsinə
gətirib çıxarır. Aparılmış
araşdırmaların nəticəsində bəlli olub ki, ənənəvi,
mental dəyərlərə söykənən ailə
münasibətlərinə sosial şəbəkələrin
gəlməsi ailənin daxilində olan münasibətlərə
ləkə gətirir. Müşahidəçilər
bildirirlər ki, qadın sosial şəbəkədə
özünün marağında olan insanları tapır, ər
də eyni məkanda öz istəyinə uyğun insanları
axtarır. Bu tendensiya, eyni zamanda, ailənin
digər üzvlərinə də sirayət edir. Beləliklə də, ailə məkan kimi qalır,
amma daxilində olan dəyərlər dağılmağa
başlayır. Ailə daxilində
kiçikdən böyüyə, böyükdən
kiçiyə olan münasibətlər istiqamətini dəyişir.
Ailə üzvlərinin hər biri sosial şəbəkələrin
subyektinə çevrilir, bununla da, ailənin daxilində olan
struktur dağılmağa başlayır. Ailə
daha əvvəlki ailə olmur, milli mənəvi dəyərlərin
daşıyıcısı olmaq funksiyasını get-gedə
itirməyə başlayır. Ailədə olan hər
bir insan artıq özünü azad subyekt kimi hiss edir. Bu da, əlbəttə ki, ilk növbədə mental
dəyərlərə ziddir.
Artıq gedən bu proses
çərçivəsində ailə institutu yeni bir forma
alır və sonda boşanmalara yol açılır.
Qadın Krizis Mərkəzinin araşdırmalarına görə,
quruma sosial şəbəkələrdə yaranmış
problemlərlə əlaqədar müraciət edənlər
var. Bəzən şəbəkələrdə iştirak ailə
zorakılığının bir elementi də ola
bilir. Mərkəzə bəzən kişilər
müraciət edərək bildirirlər ki, həyat
yoldaşı ona xəyanət edib. Söhbət
edərkən məlum olur ki, xanım hansısa sosial şəbəkədə
olub, köhnə dostları, sinif yoldaşları ilə
danışıb. Evin kişisi isə bunu
virtual xəyanət sayıb. Həyat
yoldaşının internetdə kiminləsə
yazışmasını xəyanətə bir addım kimi qəbul
edib. Bəzən isə əksinə olur.
Xanımlar köhnə dostları ilə sosial
şəbəkələrdə yazışan həyat
yoldaşlarının hərəkətini xəyanət kimi qəbul
edirlər. Bütün bunlar əvvəlcə
xırda münaqişəyə, sonra isə boşanmaya səbəb
olur.
Statistik müayinə boşanmaların digər səbəblərindən
də xəbər verir
Adət-ənənələrin
gündəlik yaşayış tərzimizdən
çıxdaş edilməsi sonda ailə institunun deformasiyaya
uğramasına və qurulmuş ailələrin
dağılmasına gətirib çıxarır. Çox təəssüflər
olsun ki, az da olsa, eyni proses Azərbaycanda da
müşahidə olunmaqdadır. Əlbəttə,
Azərbaycan qədim xalq adət-ənənələri,
milli-mənəvi dəyərləri əsasında
formalaşmış dövlətdir. Amma
bu və ya digər səbəblər üzündən cəmiyyətin
bəzi üzvləri tərəfindən bu dəyərlər
göz önünə alınmır və sonda xoşagəlməz
hallar baş verir. Bu hallar isə, ilk
növbədə, ailələrə təsir göstərir.
Etiraf etmək
lazımdır ki, bu gün Azərbaycanda da boşananların
sayı artır. Bir çox hallarda siyasi opponentlər bunu
iqtisadi vəziyyətlə əlaqələndirməyə
çalışır. Amma statistikaya nəzər
saldıqda görürük ki, ailələrin
dağılması heç də əsasən iqtisadi amillərlə
bağlı deyil. Belə ki, 1990-1992-ci illərdə
ailə quranların 16 faizi boşanıb. Həmin
dövrün statistik rəqəmləri göstərir ki,
1990-cı ildən 2000-ci ilədək ailə qurmaq istəyənlərin
sayı azalıb, qurulmuş ailələrin
dağılması isə 13-15 faiz arasında müşahidə
olunub. 2000-2010-cu illər ərzində isə
bağlanan nikahların sayı artsa da, boşanmaların da
sayı yüksəlib. Yəni, göstərilən
period ərzində dağılmış ailələrin
sayı 11 faiz müşahidə olunub. Amma
təəssüfləndirici haldır ki, 2010-cu ildə
bağlanmış nikahların 12 faizi boşanmalarla nəticələnib.
Göründüyü
kimi, Azərbaycanın 90-cı illərin əvvəllərində
yaşadığı krizislər dövründə və bu
gün sürətlə inkişaf etdiyi bir zamanda
boşanmaların sayı artıb. Bu fakt bir daha sübut
edir ki, Azərbaycanda ailələrin dağılmasının
əsas səbəbi sosial-iqtisadi vəziyyət deyil, sadəcə,
modern ailələrin milli-dəyərlərdən imtina edərək
ümumbəşəri ideyalara sürətli transformasiya etməsidir.
Digər tərəfdən,
isə, mövcud submədəniyyətlərin təsiri
altında yaşayan bir sıra bölgələrdə erkən
nikahların bağlanması, maariflənmənin yüksək
olmaması və s. səbəblərə görə də
boşanma halları müşahidə olunmaqdadır.
Qeyd edək ki,
Dövlət Statistika Komitəsi ölkə ərazisində
“Qızların erkən nikaha daxil olması və rəsmi
nikahdan kənar doğum hallarının öyrənilməsinə
dair” statistik müayinə keçirib. Müayinə 2009-cu ildə
Ədliyyə Nazirliyinin Qeydiyyat şöbələri tərəfindən
erkən nikaha daxil olma və rəsmi nikahdan kənar doğum
halları qeyd olunan ev təsərrüfatlarında
aparılıb və sorğu ilə 50 yaşadək 19711
qadın əhatə olunub. Sorğu olunan qadınların 37
faizi 18 yaşa çatmamış, 29 faizi 18-19
yaşlarında, 25 faizi 20-24 yaşlarında, 6 faizi 25-29
yaşlarında, 3 faizi isə 30 yaşdan yuxarı nikaha daxil
olub. Erkən yaşda ərə gedən
qadınların təxminən 1/3-i 2009-cu ildə, qalanları
isə əvvəlki illərdə nikaha daxil olub.
Erkən yaşda ailə
qurmuş qadınların 39 faizi şəhər, 61 faizi kənd
sakinləridir, 18 yaşınadək ərə gedən qadınların
37 faizi öz istəyi ilə, 26 faizi valideynlərinin təzyiqi
altında, 11 faizi ailənin maddi vəziyyətinin çətin
olduğundan, 8 faizi ərinin maddi cəhətdən imkanlı
olmasına görə, 6 faizi
qaçırıldığına, 2 faizi hamilə
olduğuna görə, qalan 10 faizi isə digər səbəblərdən
erkən nikaha daxil olub.
Səbəblər
üzrə erkən nikaha daxil olma halları şəhər
yerlərində ərinin maddi cəhətdən imkanlı
olmasına və hamilə olduğuna görə, digər səbəblərdən
isə kənd yerlərində üstünlük təşkil
edib.
Erkən yaşda ərə
gedən qadınların atalarının 22 faizi,
analarının 13 faizi ali və orta ixtisas təhsilə,
üçdə ikisi ilk peşə-ixtisas və tam orta təhsilə,
müvafiq olaraq 12 faizi və 19 faizi ümumi orta təhsilə
malik olub.
Evlənən zaman belə
qadınların ərlərinin 3 faizinin yaşı 18-19, 69
faizinin 20-24, 26 faizinin 25-29 və 2 faizinin yaşı 30-dan
yuxarı olub. Eyni zamanda onların 22 faizinin ali
və orta ixtisas, 68 faizinin ilk peşə ixtisas və tam orta,
10 faizinin ümumi orta təhsili olub.
Müayinə zamanı
sorğu olunan qadınların rəsmi nikahda olmamasının
səbəbləri araşdırılaraq müəyyən
olunub ki, onların 41 faizinin müvafiq sənədləri
qaydasında olmadığından, 1/3-i vaxtilə yaşı
nikah yaşına çatmadığından, 26 faizi isə
digər səbəblərdən Ədliyyə Nazirliyinin
müvafiq qurumlarında qeydiyyata alınmayıb.
Müayinənin nəticələrinə
əsasən sorğu olan qadınların 90 faizinin
uşaqları olub və onların 97 faizi stasionar, 3 faizi isə
ev şəraitində dünyaya gəlib. Ev
şəraitində doğan qadınların 54 faizi bunun səbəbini
maddi çətinlik, 28 faizi isə doğum evinin uzaqda yerləşməsi
ilə izah edib.
Müayinə onu da göstərib
ki, qadınların 89 faizi qızların qaçırılma
hallarının öz razılığı ilə baş
verdiyini, 11 faizi isə zorakılıq yolu ilə həyata
keçirildiyini hesab edir. Sorğu olunanların 46 faizi
qaçırma hallarının əsas səbəbini
qızın valideynlərinin nikaha narazılığında,
39 faizi qızın ailəsində maddi çətinliklərdə,
15 faizi qızlar arasında maarifləndirmə səviyyəsinin
aşağı olmasında görür. Respondentlərin
yarısı hesab edir ki, qızlar ərə 20-24
yaşlarında, 41 faizi hesab edir ki, 18-19 yaşında, 6 faizi
isə düşünür ki, 18 yaşa qədər getməlidir.
Qadınların
67 faizi hesab edir ki, ailədə nikah haqqında qərarı
nikaha daxil olanların özləri qəbul etməli, 30 faiznin
fikrincə isə, qızların ərə getmə məsələsini
valideynlər həll etməlidir.
Qadınların
68 faizinin, o cümlədən, 18 yaşa qədər
olanların 56 faizinin erkən nikahın qadınların
sağlamlığına ziyanı olmasından xəbərləri
olub.
Zorla erkən
nikah bağlanması problemi ilə üzləşəndə
qadınların hara müraciət etməsi barədə
sualına cavabında onların 2/3 hissəsi
hüquq-mühafizə orqanlarını, 18 faizi
qohumlarını, 14 faizi bələdiyyə və icra hakimiyyətlərini
göstərib.
Ekspert rəyi düşünməyə vadar etməlidir...
Əlbəttə
ki, Azərbaycanda boşanma halları faciəli şəkildə
deyil. Yəni, ümumi baxışda qonşu dövlətlərə
nəzərən, ölkəmizdə bu sahədə vəziyyət
normaldır. Total depopulyasiya dövrünü yaşayan
Rusiyaya və digər Avropa ölkələrinə nəzərən
Azərbaycanda ailə institutu hələ də möhkəmdir.
Amma bu cür rəqəmlərin hələ də
ortada olması müəyyən mənada gələcəyimiz
üçün bir həyəcan siqnalı
sayılmalıdır. Bu səbəbdən
də, boşanmaların əsas səbəblərinin
tapılması və onların qarşısının
alınması üçün ciddi tədbirlər
görülməlidir. Ekspert rəyi də
bunu deməyə əsas verir.
Ailə, Qadın və
Uşaq Problemləri üzrə Dövlət Komitəsi Ailə
Problemləri şöbəsinin müdiri Gülnarə Məmmədovanın
sözlərinə görə, bu gün dünyada yaşayan
ailələrdə olduğu kimi, respublikamızda da yaşayan
ailələrdə bir sıra problemlər öz həllini
gözləyir: “Komitəyə daxil olan şikayət ərizələrinin
böyük qismi məhz ailələrdə nikahın
pozulması nəticəsində yaranan problemlərlə
bağlıdır. Problemlərin
araşdırılması nəticəsində məlum olub
ki, bəzi gənclər yetərincə araşdırma
aparmadan ailə həyatı qurur, qısa bir müddətdən
sonra anlayırlar ki, onlar arasında düşüncə və
əxlaq baxımdan ciddi ziddiyyət mövcuddur. Bəziləri isə həyat yoldaşı
seçimində yanlış meyarları əsas
götürür və nəticədə
peşmançılığa düçar olurlar. Ailə quran gənc insanlar dəqiq bilməlidirlər
ki, ailənin müvəffəqiyyətində ən vacib
addım həyat yoldaşı seçimində yetərincə
diqqətli olmaqdır”.
Ekspert bildirib ki, erkən yaşda nikaha
daxil olan insanlar arasında bir müddət keçdikdən
sonra yaranan problemlər, qan qohumları arasında bağlanan
nikahların yaratdığı fəsadlar, ailə
zorakılığı, ailədə körpənin doğulmaması
nikahın pozulmasında əsas səbəb kimi göstərilir:
“Komitəmizə erkən yaşda bağlanan nikahlarla əlaqədar
də çox müraciətlər daxil olur. Komitə erkən
nikahların yaratdığı fəsadlar barədə əhali arasında aydın təsəvvürün
yaradılmasına nail olmaq marağındadır. Erkən məcburi nikahların qadağan edilməsi
vacibdir. Bu qadınlara qarşı
zorakılığın bir növü kimi gündəlik bir
problemə çevrilib. Belə nikahlar
aidiyyəti dövlət orqanları tərəfindən təsdiq
olunmur. Müəyyən məlum problemlər
yaşandıqda, qadını qanun çərçivəsində
müdafiə etmək mümkün olmur. Digər
tərəfdən, belə nikahlarda dünyaya göz açan
körpələrin müəyyən səbəblər
üzündən doğum haqqında şəhadətnaməsi
olmur ki, bu da onların hüquqlarının ilk günlərdən
pozulmasına gətirib çıxarır. Erkən yaşda ailə quran insanlar yetkinlik
yaşına çatdıqda nikahlarını rəsmiləşdirməzlərsə,
qadın və dünyaya gələn uşağı
bütün həyatları boyu daha böyük problemlərlə
üzləşə bilərlər. Yarana
biləcək problemlərin qarşısının
alınması üçün valideynlər, ictimaiyyət
nümayəndələri, ağsaqqal və ağbirçəklər
nikahın rəsmiləşdirilməsinə məsuliyyətlə
və diqqətlə yanaşmalıdırlar”.
Gülnarə Məmmədova
vurğulayıb ki, qadın və uşaqların
zorakılığa daha çox məruz qalması təsdiq
olunub: “Bunun əsas səbəbi qadınların maddi və
psixoloji asılılığı, ailə mədəniyyətinin
aşağı səviyyədə olması, qadınların
öz hüquqlarını bilməmələridir. Komitənin
əsas vəzifələrindən biri də bu fəsadlar barədə
əhali arasında aydın təsəvvürün
yaradılmasına nail olmaqdır.
Ailələrin dağılması daha çox
uşaqların tərbiyəsinə və gələcək
inkişafına mənfi təsir göstərir
Ekspertin fikrincə,
ər-arvad arasında yaranan konflikt yalnız nikahın
pozulması ilə bitmir. Nəticədə bu prosesin davamı
olaraq nikahı pozulmuş valideynlər öz valideynləri,
övladları və nəhayət, dövlət
qarşısında yeni problemlər yaratmış olurlar.
Ailələrdə yaranan konflikt yalnız ailə
başçılarının deyil, uşaqların da psixoloji
vəziyyətinə mənfi təsir göstərir:
“Nikahı pozan zaman mütləq uşaqların
marağına fikir və üstünlük verilməlidir. Hər bir gənc belə bir həqiqəti bilməlidir
ki, ata və ana olmaq nə qədər asandırsa, atalıq və
analıq etmək bir o qədər də çətindir.
Valideyn məsuliyyəti yalnız məhəbbətdən deyil, uşaqların
qayğısına qalmaq, onları düzgün tərbiyə
etmək, tibbi, gigiyenik qaydaları
bilməkdən də ibarətdir. Dünyaya
göz açan körpə əsas həyati dəyərləri,
əxlaqi normaları, adət-ənənələri,
davranışı, cəmiyyətdə özünü apara
bilmə qabiliyyətini məhz, ailədə alır. Ailədə yaranan mühit uşağın
individuallığına, onu əhatə edən insanlara
qarşı münasibətə də təsir edir. Ailə başçıları ailəni maddi cəhətdən
təmin etməklə yanaşı, səlahiyyətlərini
düzgün bölüşdürməli, uşaqların tərbiyəsində,
böyüməsində həmrəyliyin yaranmasına
çalışmalıdırlar. Körpə
dünyaya göz açdığı ilk gündən dərk
etməlidir ki, onun valideynləri vahid ailənin tamhüquqlu
üzvüdür. Təbiidir ki, nikahın
pozulması problemi əhali artımının azalmasına səbəb
olur və dövlətin gələcək inkişafına
mane olan əlavə problemlər yaradır. Dövlətimizin daha da möhkəmlənməsi
üçün sağlam uşaqların sayının
artırılmasının böyük əhəmiyyəti
var”.
Ailə dəyərlərinin qorunmasında cəmiyyətin
və dövlətin bütün institutları aktiv və məsuliyyətli
olmalıdır
Ümumiyyətlə,
ailə dəyərlərinin qorunmasında cəmiyyətin və
dövlətin bütün institutları aktiv və məsuliyyətli
olmalıdır. Cəmiyyətin hər bir üzvü əməlilə
ailələri narahat edən problemlərin həlli istiqamətində
dövlətə yaxından köməklik etməlidir. Ekspert
Gülnarə Məmmədovanın rəyincə, idarə və
müəssisələrdə, əmək kollektivlərində
və yaşayış məntəqələrində müqəddəs
ailələrin ənənələri, qayda-qanunları,
yüksək amalları geniş təbliğ edilməlidir:
“Adlı-sanlı cəmiyyət üzvlərinin həyatı
və fəaliyyəti haqqında kitab və kitabçalar
yazılmalı, radio və televiziyalarda verilişlər təşkil
olunmalı, qəzet və jurnallarda maraqlı yazılar dərc
olunmalıdır. Kəndin, şəhərin, qəsəbənin
hər bir məhəlləsində yaşayan ağsaqqal və
ağbirçəklərlə, həmçinin, onların
adlı-sanlı övladları ilə görüşlər
keçirilməli və məsləhətlər dinlənilməlidir.
Belə tədbirlər təlim-tərbiyə ocaqlarında
müntəzəm olaraq keçirilməlidir. Lakin
bütün bunlarla da məsələni bitmiş hesab etmək
olmaz. Ailə problemlərinin vaxtında və səmərəli
həlli sahəsində qazanılan iş təcrübəsini
və örnəkləri ümumiləşdirmək və əhali
arasında təbliğ etmək xüsusi ilə vacibdir”.
Təbii ki, bu gün ailələrin
möhkəm, sağlam olması Azərbaycan dövlətinin
marağındadır. Hazırda qüvvədə olan qanunlara
əsasən aztəminatlı ailələrin ehtiyacları əsaslı
sürətdə ödənilir. Dünyaya göz açan Azərbaycan
vətəndaşlarının xoşbəxt
yaşamaları, böyümələri üçün hər
bir tədbir görülür. Əməkhaqlarının,
pensiyaların və müavinətlərin
artırılması, əhalinin sosial müdafiəsi istiqamətində
aparılan ardıcıl siyasət son illər ölkədə
həyat səviyyəsinin əhəmiyyətli dərəcədə
yüksəlməsini təmin edib.
Ekspertin fikrincə,
zorakılığın qarşısının
alınması, ata-ana məsuliyyətinin bərabər
bölünməsi, uşağın fikrinin ailə problemlərinin
həllində nəzərə alınması, məsuliyyətsizliyin
aradan qaldırılması uşaqların milli, vətənpərvər
ruhda və psixoloji cəhətdən sağlam böyüməsi
istiqamətində aparılan işlər
siyahısındadır: “Uşaqların
sağlamlığı, təhsil və rifahı,
işsizliyin və yoxsulluğun aradan qaldırılması
dövlət başçısının gündəlik nəzarətindədir.
Müstəqil Azərbaycanda ailə siyasətinin əsas
prinsipləri uğurla həyata keçirilir. Bu fakt bir daha
sübut edir ki, Azərbaycan ailəsi dövlətin himayəsindədir.
Bir sözlə, cəmiyyət və dövlət modernləşən
ailə institutunun təməllərinin möhkəmliyini təmin
etmək, onun nüfuzunun artmasına nail olmaq üçün
ciddi addımlar atır”.
Ramil VƏLİBƏYOV
Yeni Azərbaycan.- 2011.- 23 aprel.- S.10.