Azərbaycanda
aqrar islahatların siyasi-hüquqi əsasları və
inkişaf mərhələləri
I məqalə
Hər
bir müstəqil ölkənin sabit və dünya tərəfindən
qəbul olunmuş dövlət atributları vardır və məhz
onlar bu siyasi vahidi bir dövlət kimi xarakterizə edir. Bu
atributlardan biri də torpaq, ərazi atributudur. Bu,
özünün çoxşaxəli və mürəkkəbliyi
ilə fərqlənən sahədir. Dövlətin
torpağı, ərazisi onun əksər sahələri
üçün bazadır.
Torpaq
amilinin qiymətləndirilməsi əslində, insanlıq
tarixi ilə bağlıdır. Ən qədim dövrlərdən
bəri torpaq insanlığın əsas yaşam amillərindən
biri olub. Heç də təsadüfi deyil ki, əsasını
qədim dövrlərdən götürərək müasir
dövrümüzə qədər gəlib çatan,
dünyanın əksər xalqlarının inanclarında
mövcud olan dörd ilahi ünsürdən biri məhz torpaq
olub. Torpaq, onunla bağlı olan münasibətlər
bütün dövrlərdə ölkənin taleyini həll
edən əsas amil və faktorlardan biri olub.
Dünyanın
ən qədim sivilizasiya mərkəzlərindən biri olan Azərbaycan
qədim əkinçilik ənənələrinə malik
dövlət kimi tanınır. Bərəkətli, məhsuldar
və böyük torpaq resurslarına malik Azərbaycan hələ
qədim zamanlardan Şərqin yüksək inkişaf
etmiş kənd təsərrüfatı ölkəsi kimi
tanınıb. Şimaldan Cənuba, Şərqdən Qərbə
gedən yolların kəsişməsində yerləşən
Azərbaycan ərazisi, eyni zamanda, iqtisadi və siyasi əlaqələrin
mərkəzi kimi böyük əhəmiyyət
daşıyıb. Tarixi sənədlərdə və digər
yazılı arxiv materiallarında da Azərbaycanın bərəkətli
torpağa, zəngin iqlimə, günəşli hava şəraitinə,
bolsulu çaylara, qarlı dağlara və zəhmətkeş
əkinçilərə malik olması göstərilib. Qədim
mənbələrdə qeyd olunur ki, ölkə təbii sərvətlər
və faydalı qazıntılarla - ipək, pambıq, zəfəran,
neft, duz və digər minerallarla zəngin idi. Şabran, Şəki,
Beyləqan, Təbriz, Gəncə, Şamaxı, Bərdə
və bir sıra şəhərlər kənd təsərrüfatının
emal sahələri üzrə ixtisaslaşmışdı.
Odlar Yurdu kənd təsərrüfatı ilə məşğul olmaq üçün ən əlverişli məskən sayılırdı. Burada Qafqazda bitən 6 min bitkidən 4 mini mövcud idi. Təsərrüfat sahələri üçün münbit şəraitin olması Azərbaycanda hələ eramızın əvvəllərindən başlayaraq əkinçiliyin ənənəvi növlərinin - pambıqçılığın, taxılçılığın, üzümçülüyün inkişafına səbəb olmuşdu. Torpaq-iqlim şəraitinin son dərəcə müxtəlifliyi burada zəngin bitki örtüyünün inkişafını artırırdı. Bu amil Azərbaycanın bitkiçilik məhsulları istehsalı mərkəzlərindən biri olduğunu deməyə əsas verir. Azərbaycan ərazisində buğda bitkisinin qədimdən becərilməsi haqqında məlumata antik dövr müəlliflərinin, qədim salnaməçilərin əsərlərində və o dövrün tarixçi və yazıçılarının - Herodotun, Teofrastın, Pliteyin, Polibinin və başqalarının əsərlərində rast gəlinir. Arxeoloqlar ölkənin müxtəlif regionlarında, o cümlədən, Naxçıvan yaxınlığında yerləşən qədim Kültəpə məskənlərində eramızdan əvvəl III-II minilliklərə aid olan sıx sünbül buğdaları qalıqlarına rast gəlmişlər. Mingəçevirdə tapılmış qədim anbarlarda olan küpələrdəki bitki qalıqlarının analizlərinin nəticələrindən onun eramızdan əvvəl II əsrə və bizim eranın II əsrinə aid olan bərk buğda sortlarına mənsub olduğu müəyyənləşib.
Azərbaycan kəndlisi
müstəqilliyin bərpasına qədər torpağın
həqiqi sahibi ola bilməyib...
Feodalizmin
formalaşması və təşəkkül tapması Azərbaycanda
məhsuldar qüvvələrin güclü inkişafına təkan
verib. Tovuz və Ağstafa rayonlarında 1947-ci ildə
aparılan arxeoloji qazıntılar nəticəsində
tapılan dərzdöyən, biçin və torpaqbecərən
alətlərin, taxıl bitkiləri toxumlarının
qalıqları ölkəmizdə əkinçiliyin o
dövrdə kifayət qədər inkişaf etməsini bir
daha təsdiqləyir. Hələ lap qədim dövrlərdən
ölkəmizdə tərəvəzçilik və
bostançılıqla məşğul olmuşlar. Bizim
eradan çox əvvəllər sarımsaq, noxud, kök,
qarpız, qabaq və s. tərəvəz və bostan bitkiləri
becərilib, əhalinin əsas məşğuliyyətlərindən
və qida mənbələrindən biri olub. Azərbaycanın
zəfəranı, qızılı heyvası, kəhrəba
üzümü nəinki Şərqdə, həm də Qərbdə
böyük şöhrət qazanıb.
Bitkiçiliyin
inkişafı heyvandarlığın da inkişaf etməsini
təmin edib. Kurqanlarda, mağaralarda və digər abidələrdəki
mənbələr bir daha təsdiq edib ki, Azərbaycanda qədim
sakinlər heyvanların əhlilləşdirilməsi və
yetişdirilməsi ilə məşğul olublar. Qobustan
qayaüstü rəsmləri respublikanın böyük ərazisində
tapılan daş, gil, tunc və s. heyvan heykəlləri bir
daha sübut edir ki, ölkəmizdə qədim zamanlardan
heyvandarlıq inkişaf edib, insanlar bundan bəhrələnərək
öz yaşayışlarını təmin ediblər.
Tarixçi Strabonun yazdığına görə, Kür və
Araz çayları arasında yerləşən ərazi
mülayim iqliminə görə, torpaqların həm
çaylar vasitəsilə suvarılması nəticəsində
çəmənliyin üstünlük təşkil etməsi
ilə əlaqədar bol heyvan yeminin olması maldarlığın
geniş yayılmasına, həm ev heyvanlarının, həm
də vəhşi heyvanların artmasına səbəb
olmuşdu.
Bütün
bunlar Azərbaycanın zəngin torpaq resurslarına və qədim
kənd təsərrüfatı ölkəsi kimi
tanınmasına əyani sübutlardır. Yüzilliklər
boyu inkişaf edən təsərrüfat sahələrinin
idarə olunması ilə bağlı tədbirlər də həmin
dövr üçün mühüm məsələlərdən
biri olub. Yəni, neçə yüz illər əvvəl
torpaqla bağlı müəyyən islahatların
aparılması həmin dövr üçün zəruri
idi. İslahatların tarixi ilə bağlı müxtəlif
məlumatlar göstərilsə də, bu sahədə əsaslı
addımların atılmasına rast gəlinmir. Yalnız
Hülakilərin hakimiyyəti illərində əsaslı
islahatların olmasını görmək mümkündür.
Belə ki, Azərbaycanda torpaq islahatları Hülakilərin
dövründə Qazan xanın
başçılığı altında daha çox diqqəti
cəlb etməyə başlayıb. Qazan xanın torpaq
islahatının əsasını monqolların orta təbəqəsinin
və dövlətə xidmət edən yerli əyanların
mənafeyinin qorunması təşkil etsə də, burada
dövlətin ümumi maraqları və inkişafı
üçün mühüm maddələr var idi. İtaliya səyahətçisi
Marko Polo Qazan xanın həyata keçirdiyi torpaq
islahatlarını o dövr üçün çox
mühüm addım kimi dəyərləndirərək bunun
ictimai münasibətlər sistemində ciddi dəyişikliklərə
səbəb olduğunu qeyd edirdi.
Şah Abbasın hakimiyyəti dövründə də Azərbaycanda torpaqla bağlı müəyyən islahatlara start verilib. Şah Abbas özünün uğurlu islahatları ilə orta əsr Azərbaycan tarixində xüsusi yer tutur. Sahibsiz torpaqların Divanın sərəncamına verilməsi, becərilməyən mülklərin satın alınaraq dövlət torpaqlarına qatılması, iqta torpaqlarının alınıb-satılmasına yasaq qoyulması, becərilməyən torpaqların yeni sahibkarlara paylanması və digər addımlar islahatçılıq meyillərindən xəbər verirdi.
İtaliya səyahətçisi Marko Polo Azərbaycanda olarkən ölkəmizin zəngin təbii sərvətlərindən, burada həyata keçirilən islahatlardan bəhs edib. Şamaxı və Bərdədə ipəkçiliyin inkişafını xüsusi qeyd edən səyyah ixrac edilən bu məhsulun ölkənin iqtisadiyyatında böyük rol oynadığını xatırladır. İpəkçiliyin əsas mərkəzləri olan Nuxa, Göyçay, Ağdam, Zaqatala ilə yanaşı, Qarabağ və Naxçıvan da bu sahə üzrə ixtisaslaşıb. Marko Polo onu da qeyd edir ki, burada ölkənin ehtiyacını ödəyəcək miqdarda meyvə, tərəvəz yetişdirilir. Biyan bitkisi əsasən Kür və Araz çaylarının vadilərində yabanı halda bitir. Bu məhsulun demək olar ki, hamısı İngiltərə və Amerikaya göndərilirdi.
Orta əsrlərdə torpaq üzərində sahiblik hüququ ilə bağlı bəzi islahat xarakterli qərarlara baxmayaraq, mülkiyyət yenə də feodallara və iri məmurlara məxsus olmaqla, kəndlinin azad fəaliyyətinə tam şəkildə maneələr yaradırdı. Sonrakı dövrlərdə də bu tendensiya davam etdi. Kapitalist münasibətlərinin formalaşması zamanı da bu cür meyillər müşahidə olundu. Yəni, ötən bir neçə yüzilliklər sonrası torpaqla bağlı bir sıra qərarlar verilsə də, kəndli heç vaxt torpağın sahibi ola bilməyib. Çar Rusiyası dövründə torpaqdan istifadə ilə bağlı bir neçə qərar qəbul olunub, amma torpağın əsl sahibi, onu əkib-becərən kəndli mülkiyyət sahibinə çevrilə bilməyib. 1861-ci ildə Çar Rusiyasında təhkimçilik hüququnun ləğv olunması, torpaq islahatı haqqında direktivlərin imzalanması Azərbaycan kəndində heç bir müsbət dəyişikliyə yol açmadı. Rusiya kəndlərində torpaq islahatının keçirilməsinə baxmayaraq, çarizm Cənubi Qafqazda islahat keçirməyə tələsmirdi. Yerli feodallarla sıx ittifaqa girmiş Çar hökuməti onları özündən narazı salmaq istəmirdi. Onu da qeyd etmək lazımdır ki, Azərbaycanda kəndli islahatını keçirmək tələbini irəli sürən ictimai təbəqələr zəif idi. İslahat ərəfəsində Rusiyadan fərqli olaraq Azərbaycanda elə bir ciddi kəndli üsyanı və ya narazılıqları hiss olunmurdu, halbuki, kəndli islahatı ərəfəsində - 1859-1861-ci illərdə, Rusiyanı başdan-başa kəndli hərəkatı bürümüşdü və Rusiyada ilk inqilabi şərait yaranmışdı. Rusiyadan fərqli olaraq ölkəmizdə torpaq sahibləri ilə kəndlilər arasında mövcud olan sosial ziddiyyət o qədər də kəskin deyildi. Azərbaycanda kəndlilər nə torpağa, nə də feodalın şəxsiyyətinə təhkim olunmamışdılar.
Hökumət Azərbaycanda kəndli islahatının həyata keçirilməsi üçün hələ şəraitin olmadığını bəhanə edir və bunun üçün hazırlıq tədbirlərinin görülməsinin vacibliyini qeyd edirdi. Amma bütün bunlara baxmayaraq o dövrdə islahat xatirinə keçirilən tədbirlər, məsələn, 1866-cı ildən başlayaraq bəy komissiyalarının yaradılması, “dövlət kəndlilərinin torpaq quruluşu haqqında əsasnamə” qəbul olunması varlı şəxslərin torpağı satın almasına şərait yaratdı. Amma ümumi məzmun bu idi ki, kəndlilər hansısa pulla torpağı satın ala bilmirdilər. Yəni, islahat bütövlükdə Azərbaycan kəndində əsaslı dəyişikliklər yarada bilmədi.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə torpaq islahatlarının keçirilməsi ilə bağlı hüquqi-normativ bazanın yaradılması istiqamətində görülən işlər, torpaqların kənlilərə paylanması və digər qətiyyətli addımlara baxmayaraq, rus ordusunun işğalı bu siyasətin sona çatdırılmasına imkan vermədi. Sovet hakimiyyətinin qurulması və Azərbaycanın keçmiş ittifaq respublikalarının sırasına daxil edilməsi də kəndlinin torpaq sahibi olmasına imkan yaratmadı. Kolxozların yaradılması və kollektivləşmə zamanı kəndlilərə torpaq verilmədi, varlı kəndlilərin torpaqları isə əllərindən alındı. Kolxozlarda birləşdirilən kəndlilər bu təsərrüfat formasından imtina etdikdə, onlara qarşı zorakı yollardan istifadə olundu. Bir sözlə, neçə yüzilliklər keçsə də, ictimai quruluşlar dəyişsə də, kəndlilər sözün həqiqi mənasında XX əsrin sonlarına qədər torpaq sahibi ola bilməyiblər.
Dövlət
müstəqilliyinin bərpası ölkəmizdə torpaq
mülkiyyətçisi sinfini formalaşdırdı...
Dövlət
müstəqilliyini bərpa edən Azərbaycan Respublikasında
yeni iqtisadi sistemin yaradılması, mühüm islahatlar
proqramının qəbul edilməsi üçün əlverişli
şərait mövcud olsa da, 1991-1993-cü illərdə
hakimiyyətdə olan səriştəsiz AXC-Müsavat birliyi
ölkəmizin inkişafı üçün heç bir
iş görə bilmədilər. Dövlət müstəqilliyinin
bərpasından sonra üzləşdiyi ictimai-siyasi,
sosial-iqtisadi problemlərin mövcudluğu səbəbiylə
böhran və xaosla qarşı-qarşıya qalan Azərbaycanda
qeyri-peşəkarların hakimiyyətə gəlməsi
iqtisadi-siyasi vəziyyəti daha da gərginləşdirdi.
Siyasi böhran iqtisadi sahəyə ciddi təsir göstərirdi
ki, bu da iqtisadiyyatın bütün sahələrində, o
cümlədən, kənd təsərrüfatında tənəzzülü
dərinləşdirmişdi. Keçmiş ittifaq
respublikalarında olduğu kimi, Azərbaycanın da
iqtisadiyyatının ənənəvi sahələrindən
sayılan aqrar bölmədə tənəzzül və
iqtisadi böhran yaranmışdı. Planlı təsərrüfat
sisteminin əsas formalarından biri olan aqrar təsərrüfatın
sahələrinin - kolxoz və sovxozların fəaliyyətini
demək olar ki, dayandırması iqtisadi tənəzzülü
günü-gündən dərinləşirirdi.
1991-1993-cü
illərdə köhnə iqtisadi sistemin fəaliyyətini
dayandırması, yeni iqtisadi sistem olan liberal bazar
iqtisadiyyatının mexanizmlərinin hazırlanmaması
ölkə iqtisadiyyatını idarəolunmaz vəziyyətə
salmışdı. Azərbaycan xalqının Ümummilli
lideri Heydər Əliyevin xalqın tələbi ilə yenidən
siyasi hakimiyyətə gəlişi mövcud iqtisadi-siyasi,
sosial-ictimai münasibətlərdə tamamilə yeni mərhələnin
başlanmasına səbəb oldu.
Dahi
şəxsiyyətin hələ 1969-1982-ci illərdə
respublikamıza rəhbərlik etdiyi dövrdə aqrar sahənin
inkişafı ilə bağlı gördüyü misilsiz
işlər mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Kənd
təsərrüfatı məhsullarının
istehsalının artırılması,
istehsalçıların maddi rifah halının yüksəldilməsi,
istehsal şəraitinin yaxşılaşdırılması,
ölkənin ərzaq təhlükəsizliyinin təmin edilməsi
Ulu öndərin aqrar sahə ilə bağlı həyata
keçirdiyi tədbirlərin əsas istiqamətlərini təşkil
edirdi. Ulu öndərin birbaşa təşəbbüsü
ilə 1970-ci ildə Azərbaycan Nazirlər Sovetinin qəbul
etdiyi “Azərbaycan SSR-də kənd təsərrüfatını
inkişaf etdirmək tədbirləri haqqında” qərarı
ölkəmizdə kənd təsərrüfatı məhsullarının
istehsalının yüksəlməsində müstəsna rol
oynadı. Bu qərarın icrası sayəsində 1970-1980-ci
illərdə respublikamızda istehsal olunan kənd təsərrüfatı
məhsullarının həcmi bir neçə dəfə
artdı. Ulu öndərin həyata keçirdiyi məqsədyönlü
və hərtərəfli düşünülmüş kənd
təsərrüfatı siyasətinin nəticəsində
1982-ci ildə kənd təsərrüfatı məhsulunun
ümumi həcmi 1969-cu illə müqayisədə 2,5 dəfə,
inqilabdan əvvəlki dövrə nisbətən 9 dəfə
yüksəldi. 1970-1982-ci illərdə orta illik məhsuldarlıq
əvvəlki 13 ilin məhsuldarlığından taxıl
üzrə 1,9 dəfə, tərəvəz üzrə 1,6 dəfə,
meyvəçilik üzrə 2 dəfə, çay
yarpağı üzrə 2,3 dəfə çox oldu. 1969-cu
ildə 299 min ton pambıq, 272 min ton üzüm istehsal
olunurdusa, 1982-ci ildə pambıq istehsalı təqribən 1
milyon tona, üzüm istehsalı 816 tona
çatdırıldı. Eləcə də,
üzümçülüyün xüsusilə intensiv
inkişafı həm şərabçılıq sənayesinin,
həm də Azərbaycan kəndinin sosial iqtisadi
inkişafına təkan verdi. Bu illərdə şərabçılıq
sənayesinin istehsal həcmi 6 dəfədən çox
artdı və respublikadakı bütün sənaye
istehsalı həcminin altıda bir hissəsini təşkil
etdi. Şərabçılıq sənayesi müəssisələrinin
gücü 1969-cu ildə 106 min ton idisə, 1982-ci ildə 1
milyon 80 min tona çatdı və və ya 10,2 dəfə artdı.
Bu göstəricilər dünyanın heç bir yerində
görünməmiş inkişaf tempi idi.
Ümummilli
lider Heydər Əliyevin ikinci dəfə hakimiyyətə gəldiyi
ilk gündən diqqət mərkəzində
saxladığı sahələrdən biri də aqrar sahə
idi. Aqrar sahədə islahatların aparılması, xüsusilə
də, onun mühüm tərkib hissəsi olan torpaq
islahatlarının aparılması, yeni əkinçi-torpaq
münasibətlərinin formalaşdırılıması
günün ən vacib tələbi kimi qiymətləndirilirdi.
Ulu öndər iqtisadiyyatın böhrandan xilas edilib
inkişaf etdirilməsinin yeganə yolunun islahatlar olduğunu
bildirdi. Onun rəhbərliyi və təşkilatçılığı
ilə aqrar islahatın aparılması üçün
hüquqi baza yaradıldı və həyata keçirildi.
1993-cü
ilin ikinci yarısından başlayaraq Ulu öndər Heydər
Əliyevin göstərişi ilə ölkənin aqrar
sektorunda islahatların həyata keçirilməsi
üçün ciddi addımlar atıldı. Bu məqsədlə
ilk növbədə dünya təcrübəsi, xüsusilə
keçid dövrü yaşamış ölkələrin təcrübəsi
ardıcıl olaraq öyrənildi, ölkənin müxtəlif
rayonlarında sınaqlar keçirildi. Ulu öndər Heydər
Əliyevin Fərmanı ilə 1994-cü ilin dekabrında və
1995-ci ilin martında aqrar sektorda islahatların həyata
keçirilməsi, kolxoz və sovxozların islahatı
üçün qanun layihələrinin hazırlanması və
həyata keçirilməsi üzərində işləyən
xüsusi komissiyalar yaradıldı.
Ümummilli lider Heydər Əliyev
aqrar islahatların fundamental elmi-nəzəri-iqtisadi əsaslarını
yaradıb...
Ulu
öndər Heydər Əliyev Azərbaycan torpaqlarını,
bu torpaqların istehsal gücünü yaxşı bilirdi.
Ümummilli lider Heydər Əliyev iqtisadiyyatın böhrandan
xilas edilib inkişaf etdirilməsinin yeganə yolunun islahatlar
olduğunu da yaxşı bilirdi. Onun rəhbərliyi və təşkilatçılığı
ilə aqrar islahatın aparılması üçün
hüquqi baza yaradıldı. 1995-ci ildə “Aqrar
islahatının əsasları haqqında”, “Sovxoz və
kolxozların islahatı haqqında” və 1996-cı ildə isə
“Torpaq islahatı haqqında” qanunlar qəbul edildi. Yeri gəlmişkən,
Ümummilli liderin hələ Naxçıvan Muxtar
Respublikası Ali Məclisinin Sədri olduğu dövrdə
Onun təşəbbüsü ilə Muxtar Respublikanın Gal
və Şurut kəndlərində torpaq islahatı
aparılmış, torpaqlar kəndlilərə pulsuz olaraq
paylanmış və nəticədə kənd təsərrüfatı
məhsulları istehsalında müsbət nəticələr
əldə edilmişdi.
Ümumiyyətlə,
kənd təsərrüfatının inkişaf etdirilməsi
ilə bağlı qəbul olunmuş qərarlar həmin
dövrdəki iqtisadi qanunvericilik sənədləri içərisində
xüsusi yer tuturdu. 1995-96-cı illərdə islahatların həyata
keçirilməsi ilə bağlı o dövr çox gərgin
keçən müzakirələr zamanı bəzi şəxslər
torpaqların özəlləşdirilməsinə
şübhə ilə yanaşır, hətta özlərini
“islahatçılar” kimi göstərmək istəyənlər
bunun vaxtının çatmadığını əsas gətirməyə
çalışırdılar. Əlbəttə, qısa bir
zamanda bu qədər qanun, əsasnamə və başqa
hüquqi-normativ sənədlərin hazırlanması və tətbiqi
üçün əlverişli ictimai-siyasi şəraitin
yaradılması dövlət səviyyəsində gərgin,
həmçinin, hərtərəfli təşkilati işlərin
aparılmasını tələb edirdi. Eyni zamanda, həmin
dövrdə islahatları aparmaq üçün böyük
qətiyyət və zəngin təcrübə tələb
olunurdu. Torpaq islahatının cəmiyyətimiz
üçün yeni bir iş olduğunu və MDB ölkələrinin
heç birində bu sahədə hüquqi bazanın və təcrübənin
olmadığını nəzərə alsaq, Azərbaycanda
bu qədər mühüm tədbirin həyata keçirilməsinin
çətinliyi və məsuliyyəti aydın olar.
Çünki bu illərdə ağır və çətin
bir proses olan aqrar islahatları aparmaq üçün nə
müvafiq qanunvericilik bazası, nə də ki lazımi təcrübə
var idi. Ona görə də, Ulu öndər Heydər Əliyev
bu işə böyük ehtiyatla və həssaslıqla
yanaşırdı. Belə çətin bir işin öhdəsindən
gəlmək üçün isə Onun köməyinə Azərbaycana
birinci rəhbərliyi zamanı aqrar sahənin inkişafı
istiqamətində əldə edilmiş müsbət təcrübə
çatdı.
Ulu
öndər islahatları onilliklər ərzində
keçirməyin mümkünlüyünü əsaslandırmağa
çalışanların bütün “arqmumetləri”ni
tamamilə alt-üst edərək dəlil-sübutlara və
elmi-nəzəri-iqtisadi əsaslara söykənərək
torpaqları özəlləşdirməyin, həmçinin,
Konstitusiyada təsbit edildiyi kimi, 3 mülkiyyət formasına
bölməyin vaxtının çatdığını təsdiq
etdi. 1996-cı il iyunun 24-də keçirilən ölkədə
aqrar islahatların vəziyyətinə və “Torpaq
islahatı haqqında” Qanun layihəsinin müzakirəsinə
həsr olunmuş müşavirədə Ulu öndər aqrar
islahatların aparılmasını iqtisadi inkişafın və
Azərbaycanın iqtisadi təhlükəsizliyinin vacib elementi
olduğunu bildirərək bu istiqamətdə qətiyyətli
addımlar atmağı vacib hesab etdiyini diqqətə çatdırdı.
Onun konkret olaraq yekun rəyi bundan ibarət idi ki, aqrar
islahatlara, onun əsas tərkib hissəsi olan torpaq
islahatlarına başlamaq lazımdır. Çünki
islahatlardan başqa yol yoxdur. Ulu öndər bunu həmin
müşavirədə bildirirdi: “Bir şey hamıya aydın
olmalıdır, mən bunu dəfələrlə bəyan
etmişəm və bu gün də deyirəm ki,
iqtisadiyyatın bu günü və gələcəyi
yalnız və yalnız iqtisadi islahatların həyata
keçirilməsi ilə bağlıdır. Yolumuz budur,
başqa yol yoxdur”.
Ulu
öndər torpağın əsil sahibi olan kəndlinin
mülkiyyətçiyə çevrilməsi, islahatların
başlıca məzmunu kimi sosial ədalət prinsipinin tətbiqini
tez bir zamanda reallaşdırmaq üçün
düşünülmüş, təmkinli və qətiyyətli
tədbirlər görməyə başladı. Qeyd etdiyimiz
kimi, burada ədalətlilik prinsipi əsas meyar oldu. Ulu öndər
deyirdi: “Yenə də deyirəm, biz gərək bu tədbiri,
bu qanunu çox ədalətli tədbir, çox ədalətli
qanun edək. O mənada ədalətli ki, əgər vaxtilə
ədalətsizlik olubsa, kimlərinsə torpağını əlindən
alıblarsa, kimləri isə öz mülkündən, öz
əmlakından məhrum ediblərsə, biz ikinci dəfə
bu islahatı apararkən gərək ədalətsizliyə
yol verməyək. Bir daha qeyd edirəm, bizim bu tədbirimizin,
yəni, islahatımızın, qəbul edəcəyimiz
qanunun əsas məqsədi bundan ibarətdir ki, torpaqdan istifadənin
səmərəsini artıraq. Torpağımız
çoxdur. Əgər biz bu torpaqlardan səmərəli
istifadə etsək, o torpaqlardan 70-ci illərdə
aldığımız məhsuldan da xeyli artıq məhsul əldə
edə bilərik. Bütün tarix də bunu göstərdi
ki, torpaqlardan yalnız o halda səmərəli istifadə etmək
olar ki, bu torpaq kiminsə mülkü olsun, o buna şəxsi
mülk kimi baxsın və ondan çox mənfəət
götürməyə çalışsın. O, torpaqdan
çox mənfəət götürdükdə, deməli,
istehsalı artıracaqdır. Özü də mənfəət
götürəcək, ümumi istehsalı da
artıracaqdır. Bizim isə indi ümumi istehsalı
artırmağımızın yolu sahibkarlığı,
xüsusi mülkiyyətçiliyi artırmaq yoludur. Biz həm
aqrar sektorda, həm sənaye sektorunda, həm də
iqtisadiyyatın başqa sektorlarında bu yolla gedəcəyik”.
Məhz
həmin dövrdən başlayaraq, aqrar islahatların bir hissəsini
təşkil edən torpaq islahatlarının keçirilməsi,
torpağa yeni mülkiyyət formalarının
yaradılması, yeni torpaq-mülkiyyət münasibətlərinin
formalaşdırılması və bu münasibətlərin
hüquqi tənzimlənməsi Ulu öndər Heydər Əliyevin
imzaladığı çoxsaylı fərmanlarda və
başqa normativ-hüquqi aktlarda öz əksini tapdı. Beləliklə,
aqrar istehsalatların həyata keçirilməsini təmin edən
bəzi normativ-hüquqi aktların təsdiq edilməsi
haqqında imzalanan fərmanlar, sovxoz, kolxoz və başqa kənd
təsərrüfatı müəssisələrinin özəlləşdiriləcək
torpaqlarının kompleks yerquruluşu layihələrinin
hazırlanması və təsdiq edilməsi barədə əsasnamə,
sovxoz, kolxoz və başqa kənd təsərrüfatı
müəssisələrinin özəlləşdiriləcək
torpaqlarının keyfiyyəti nəzərə alınmaqla
torpaq paylarının müəyyən edilməsi barədə
əsasnamə, vətəndaşların qanuni istifadəsində
olan fərdi yaşayış evlərinin, həyətyanı
sahələrin, fərdi, kollektiv bağların, dövlət
bağçılıq təsərrüfatının idarəsi
altında olan bağların onların mülkiyyətinə
verilməsi haqqında normativ sənədlər, eləcə
də, torpaqların alqı-satqı qaydaları, kənd təsərrüfatı
müəssisələrində əmlakın bölünməsi
və onun bir hissəsinin bələdiyyə mülkiyyətinə
verilməsi qaydaları, kənd təsərrüfatı
üçün yararsız və ya az yararlı torpaqların
kənd təsərrüfatı məqsədləri ilə
istifadəsində güzəştlər edilməsi
haqqında əsasnamə, yay və qış
otlaqlarının bölünməsi və istifadə
qaydaları və digər hüquqi sənədlərin
icrasına başlanması islahatlarla bağlı prosesləri
xeyli sürətləndirdi.
Yeni Azərbaycan.-
2011.- 9 avqust.- S. 3.