Prezident İlham Əliyevin
qəbul etdiyi mühüm qərarlar 2010-cu ildə əhalinin
sosial müdafiəsinə dəyərli töhfələr
vermişdir
Azərbaycan Respublikası Dövlət Sosial
Müdafiə Fondunun sədri Səlim Müslümov
www.yap.org.az saytına müsahibə verib:
- Səlim müəllim, ümumdünya maliyyə
böhranının başa çatmadığı 2010-cu ili ölkəmizin sosial həyatı, o
cümlədən, Dövlət Sosial Müdafiə Fondu
üçün necə xarakterizə edərdiniz?
- Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin
rəhbərliyi ilə aparılan uğurlu islahatlar və
həyata keçirilən düzgün iqtisadi siyasət
nəticəsində 2010-cu ildə
vətəndaşlarımızın yaşayış
səviyyəsi daha da yüksəlmiş, əhalinin sosial
müdafiəsinin möhkəmləndirilməsi xüsusi
diqqət mərkəzində saxlanılaraq bu
istiqamətdə mühüm addımlar atılmış,
ölkəmizin beynəlxalq aləmdə nüfuzu daha da
artmışdır. Ulu öndər Heydər Əliyevin
müəyyənləşdirdiyi və bu gün uğurla
davam etdirilən sosial-iqtisadi siyasət, strateji proqramların
səmərəli gerçəkləşdirilməsi
həyatımızın bütün sahələrində
əsaslı inkişafa gətirib çıxarmışdır.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham
Əliyevin Nazirlər Kabinetinin 2010-cu ilin sosial-iqtisadi
inkişafının yekunlarına həsr olunmuş geniş
iclasında qeyd etdiyi kimi: “Bu böhranlı illər
ərzində biz iqtisadi siyasətimizi inamla aparmışıq.
Ölkə qarşısında duran
bütün vəzifələr icra edildi. Bütün
sosial proqramlar öz həllini tapdı. Keçən il minimum əməkhaqqı və pensiyanın
baza hissəsi artırıldı. Halbuki,
Avropanın bir çox ölkələrində əks
istiqamətdə proseslər gedirdi, maaşlar, pensiyaların
məbləği aşağı düşürdü”.
2010-cu ildə makroiqtisadi
sabitləşmə və iqtisadiyyatın dinamik
inkişafı ölkə vətəndaşlarının
yaşayış səviyyəsinin yüksəldilməsini
təmin etmiş, sosialyönümlü bazar iqtisadiyyatına
üstünlük verilməsi ilə bağlı əhalinin
bütün təbəqələrinin rifahının
yaxşılaşdırılması məqsədilə
mümkün zəruri tədbirlər həyata
keçirilmişdir. 2010-cu ildə ölkəmizdə əhalinin pul
gəlirləri keçən ilə nisbətən 12,3 faiz, bir işçiyə hesablanmış
orta aylıq əməkhaqqı 9,1 faiz, əmək
pensiyasının orta aylıq məbləği isə 12 faiz
artmışdır. 2010-cu ilin yekunlarına əsasən,
yoxsulluğun səviyyəsi daha da aşağı
düşərək 9,1 faiz təşkil
etmişdir.
Ölkədə həyata keçirilən
islahatların tərkib hissəsi kimi sığorta-pensiya
sisteminin təkmilləşdirilməsi və davamlı
inkişafına nail olunması 2010-cu ildə Azərbaycan
Respublikası Dövlət Sosial Müdafiə Fondunun
fəaliyyətinin əsas istiqamətlərini təşkil
etmişdir.
Operativ məlumatlara əsasən, 2010-cu ildə
Dövlət Sosial Müdafiə Fondunun gəlirləri 1764,7 milyon manat təşkil etmişdir ki, bu da
2009-cu ilə nisbətən 163,3 mln. manat
və ya 10,2 faiz çoxdur.
2010-cu ildə məcburi dövlət sosial sığorta
haqları üzrə daxilolmalar 2009-cu ilə nisbətən 7,8 faiz və ya 80,4 mln. manat
artaraq 1114,8 mln. manat təşkil
etmişdir. Ötən ildə sosial sığorta haqları
üzrə daxilolmaların 58,2 faizi və
ya 648,9 mln. manatı qeyri-büdcə
sektorunun payına düşmüşdür. Həmin
təşkilatların ödədikləri məcburi
dövlət sosial sığorta haqlarının
məbləği əvvəlki ilə nisbətən 12,8 faiz və ya 73,5 mln. manat
artmış, proqnoz 95,6 faiz icra olunmuşdur. Hesabat
dövrü ərzində həm fiziki şəxslərin,
həm də torpaq mülkiyyətçilərinin sosial
sığortaya cəlb edilməsi gücləndirilmişdir.
Nəticədə fiziki şəxslərdən daxilolmalar 8,7 faiz, torpaq mülkiyyətçiləri
üzrə isə 58 faiz artmışdır.
Hesabat dövründə büdcədən
maliyyələşən təşkilatlar üzrə
daxilolmalar 465,9 mln. manat
təşkil etmişdir. Həmin təşkilatların
ödədiyi məcburi dövlət sosial sığorta
haqları əvvəlki ilə nisbətən 1,5
faiz və ya 6,9 mln. manat
artmışdır. Sair gəlirlər (sanatoriya-kurort
yollayışlarının qismən dəyərinin
ödənilməsi və s.) üzrə daxilolmalar 3,2 mln. manat təşkil
etmişdir.
2010-cu ildə Dövlət Sosial Müdafiə Fondunun
xərcləri 1764,1 mln. manat
olmuşdur. Hesabat dövründə pensiya və
müavinətlərin maliyyələşdirilməsi
üçün fond tərəfindən 1704,8
mln. manat vəsait yönəldilmişdir
ki, bu da əvvəlki ilə nisbətən 89,8 mln. manat və ya 5,6 faiz çoxdur. Pensiya
xərcləri 2009-cu ilə nisbətən 5,6
faiz və ya 87,2 mln. manat artaraq 1655,7 mln. manat təşkil etmişdir. 2010-cu
ildə əhaliyə 49 mln. manat məbləğində
müavinət ödənilmişdir ki, bunun da 37,3 faizi
hamiləliyə və doğuma görə, 28,8 faizi
əmək qabiliyyətinin müvəqqəti itirilməsinə
görə, 18,2 faizi dəfn üçün, 15,7 faizi isə
digər müavinətlərin payına düşür.
Dövlət Sosial Müdafiə Fondunun digər
xərcləri 59,4 mln. manat
təşkil etmişdir. 2010-cu ildə
sığortaolunanların sanatoriya-kurort müalicəsi və
sağlamlaşdırma tədbirlərinin həyata
keçirilməsi üzrə Azərbaycan Həmkarlar
İttifaqları Konfederasiyası vasitəsilə
maliyyələşdirilən xərclərə 12,8 mln. manat,
məşğulluq tədbirlərinin həyata
keçirilməsi, məşğulluq orqanlarının
saxlanılması xərclərinə 9,1 mln. manat,
əlillərin sosial müdafiəsi tədbirlərinin
həyata keçirilməsi və əlillərin sosial
müdafiəsi orqanlarının saxlanılması
xərclərinə 3 mln. manat
məbləğində vəsait yönəldilmişdir.
- Təbii ki, Dövlət Sosial Müdafiə Fondunun
gəlir və xərclərinin icrası, maliyyə
dayanıqlılığının qorunması son
nəticədə pensiyaçıların sosial
müdafiəsinə xidmət edir. 2010-cu il
pensiyaçılarımız üçün daha çox
nə ilə yadda qalmışdır?
- 2010-cu ildə ölkəmizdə əmək
pensiyaçılarının sosial müdafiəsi daha da
gücləndirilmişdir. Ötən ildə
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham
Əliyevin əmək pensiyaçılarının sosial
müdafiəsinin gücləndirilməsinə xidmət edən
4 Sərəncamı Dövlət Sosial Müdafiə Fondu
tərəfindən icra olunmuşdur. “Əmək
pensiyaları haqqında” Azərbaycan Respublikasının
Qanununa edilmiş əlavə və dəyişikliklərin 1
yanvar 2010-cu ildən qüvvəyə minməsi ilə
əlaqədar Böyük Vətən müharibəsi
iştirakçılarının əmək pensiyalarının
baza hissəsi 30 manat artırılmışdır. Bu
artım Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 22 iyun 2009-cu il tarixdə təsdiq etdiyi “1941-1945-ci illər
müharibəsində qələbənin 65 illik yubileyinə
hazırlıq və yubileyin qeyd edilməsi üzrə milli
proqram” çərçivəsində qanunvericiliyə
aparılmış dəyişikliklə bağlı
həyata keçirilmişdir. Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin 22 aprel 2010-cu il tarixli
“1941-1945-ci illər müharibəsi
iştirakçılarına, həlak olmuş və ya
sonradan vəfat etmiş döyüşçülərin dul
arvadlarına, arxa cəbhədə fədakar
əməyinə görə orden və medallarla təltif
edilmiş şəxslərə birdəfəlik maddi
yardım edilməsi barədə” Sərəncamının
icrası ilə bağlı Dövlət Sosial Müdafiə
Fondu tərəfindən birdəfəlik maddi yardımın
müvafiq şəxslərə çatdırılması təmin
edilmişdir. Sərəncam 37178 nəfərə şamil
olunmuşdur ki, bunlardan 4186 nəfəri bilavasitə
Böyük Vətən müharibəsi
iştirakçılarıdır və onların hər
birinə 500 manat məbləğində birdəfəlik
yardım göstərilmişdir. Böyük Vətən
müharibəsində həlak olmuş və ya sonralar
vəfat etmiş döyüşçülərin dul
arvadlarına, 1941-1945-ci illərdə arxa cəbhədə
fədakar əməyinə görə orden və medallarla
təltif edilmiş şəxslərə, II Dünya
müharibəsi illərində döyüşən
cəbhələrin arxa hüdudları, yaxud
döyüşən donanmaların əməliyyat zonaları
daxilində ordunun və donanmanın mənafeyi
üçün tapşırıqları yerinə
yetirmiş xüsusi birləşmələrin
işçilərinə, II Dünya müharibəsi
dövründə Leninqrad şəhərinin
müdafiəsinə görə müvafiq medal və
döş nişanı ilə təltif edilmiş
şəxslərə, habelə Leninqrad mühasirəsinin
iştirakçılarına isə 200 manat
məbləğində birdəfəlik maddi yardım
verilmişdir. Bu kateqoriyaya aid olan
şəxslərin sayı isə 32992 nəfər
təşkil edir.
Eyni zamanda,
sığortaolunanların 2006-cı ilin yanvarın 1-dək
qazanılmış pensiya hüquqlarının
müəyyənləşdirilməsində yeni
sadələşdirilmiş qaydanın tətbiqi minimum
məbləğdə pensiya təyinatının aradan
qaldırılmasına və sosial ədalətin bərpa
edilməsinə gətirib çıxarmışdır. Belə ki, 2010-cu ilin
yekunlarına əsasən, ölkə üzrə
pensiyanın orta aylıq məbləgi 112 manat təşkil
etdiyi halda, yeni təyin olunan pensiyalar üzrə orta aylıq
məbləğ 162 manat olmuşdur. Bu qaydaların
tətbiqinə qədər pensiya təyinatı zamanı
əsas problemlər 2006-cı ilə qədər olan dövr
üçün pensiya məbləğlərinin
müəyyən edilməsi metodikası ilə bağlı
olurdu və əvvəlki qayda ilə hesablama zamanı elm,
təhsil, səhiyyə, mədəniyyət və digər
sahələrdə uzun müddət əmək stajına
malik şəxslərin əməkhaqqı
göstəricilərinin aşağı olması
səbəbindən əksər hallarda pensiyalar minimum
məbləğlə ifadə edilirdi. Artıq
bütün bu çatışmazlıqlar tam aradan
qaldırılmışdır. Bunun nəticəsidir ki,
2010-cu il ərzində Fond Aparatına vətəndaşlardan
daxil olan müraciətlər əvvəlki illə
müqayisədə 24,2 faiz
azalmışdır.
Azərbaycanda qurulan
sığorta-pensiya sistemi əhaliyə ödənişlərin
bazar iqtisadiyyatı təsirlərindən qorunması
elementlərini özündə birləşdirir. Belə
elementlərdən biri də əhaliyə pensiya
şəklində ödənişlərin bazar
iqtisadiyyatı üçün səciyyəvi olan inflyasiya
təsirindən qorunmasıdır. Bunun üçün
pensiyaların sığorta hissəsi “Əmək
pensiyaları haqqında” Qanuna müvafiq olaraq hər il Azərbaycan Respublikası Prezidentinin verdiyi
Sərəncamla indeksləşdirilir. Əvvəlki, yəni,
2009-cu il üzrə baş vermiş inflyasiyanın pensiyalara
təsirini aradan qaldırmaq məqsədilə Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti cənab İlham Əliyev 17 fevral 2010-cu il
tarixində “Əmək pensiyalarının sığorta
hissəsinin indeksləşdirilməsi haqqında”
Sərəncam vermişdir. 2009-cu ildə dövlətin
həyata keçirdiyi uğurlu antiböhran tədbirləri
nəticəsində inflyasiyanın aşağı
səviyyədə saxlanılması təmin edilmiş,
bununla belə 1,5 faiz həcmində istehlak
qiymətlərinin indeksi qeydə alınmışdır. Həmin Sərəncama əsasən, Dövlət
Sosial Müdafiə Fondu tərəfindən istehlak
qiymətləri indeksinə uyğun olaraq, 2010-cu ilin 1 yanvar tarixinə
bütün növ əmək pensiyalarının
sığorta hissəsi indeksləşdirilmişdir. Yeri
gəlmişkən, bu günlərdə 2010-cu il üzrə
qeydə alınmış istehlak qiymətlərinin indeksi
barədə məlumat Dövlət Statistika Komitəsi
tərəfindən fonda rəsmi qaydada təqdim olunmuşdur və
bu göstəricinin səviyyəsi 5,7
faizdir. Fond tərəfindən həmin
səviyyəyə uyğun indeksləşmənin
aparılması üçün təkliflər
hazırlanmışdır və müvafiq qərar qəbul
edildikdən sonra icra olunacaqdır.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab
İlham Əliyevin Sərəncamına əsasən, 2010-cu il sentyabrın 1-dən yaşa görə
əmək pensiyasının baza hissəsinin
məbləği 85 manat müəyyən edilmişdir. Əmək pensiyasının baza hissəsinin
məbləğinin növbəti dəfə
artırılması ölkəmizdə qısa
müddətdə çox ciddi sosial-iqtisadi islahatların
aparılmasının məntiqi nəticəsidir.
Əmək pensiyalarının baza hissəsinin 13,6 faiz
artırılmasına dair bu Sərəncam təxminən 1
milyon 254 min 200 pensiyaçıya şamil olunmuşdur.
Pensiyanın baza hissəsini 100 faiz alanların (1 milyon 116 min
nəfər) pensiyasının artımı 10 manat, 120 faiz
həcmində alanların (15 min nəfər)
pensiyasının artımı 12 manat, 200 faiz həcmində
alanların (7631 nəfər) pensiyasının artımı isə
20 manat təşkil etmişdir. Milli qəhrəmanların
ailə üzvlərinin pensiyasının baza hissəsi 20
manat artırılaraq 170 manata, şəhid ailəsi
üzvlərinin pensiyasının baza hissəsi isə 18 manat
50 qəpik artırılaraq 157 manat 25 qəpiyə
çatdırılmışdır. Döyüşən
ordunun tərkibində xidmət etmiş müharibə
iştirakçılarının (Böyük Vətən
müharibəsi iştirakçıları istisna olmaqla),
habelə döyüş əməliyyatı aparılan
ölkədə hərbi xidmət borcunu yerinə yetirmiş
hərbi qulluqçuların pensiyasının baza hissəsi
11 manat artmışdır. Böyük Vətən
müharibəsi iştirakçılarının
pensiyasının baza hissəsi 11 manat, I qrup əlillərinki
25 manat 50 qəpik, II qrup əlillərinki 21 manat, III qrup
əlillərinki isə 19 manat artırılmışdır.
- 2010-cu ildə Azərbaycan sığorta pensiya sistemi
üzrə davam etdirilən islahatlar sayəsində bir
sıra beynəlxalq uğurlara imza atdı. Bu
barədə, eləcə də, qiymətləndirmələrdə
əsas götürülən meyarlar barədə bir
qədər ətraflı məlumat verərdiniz.
- 2010-cu il ölkəmizdə
formalaşmış sığorta-pensiya modelinin
müxtəlif beynəlxalq uğurlar qazanması ilə də
müşahidə edilmişdir. 3-5 mart 2010-cu il tarixində
Polşa Respublikasının Varşava şəhərində
keçirilən Avropa Sosial Təminat Forumunda Azərbaycan
Respublikasının Dövlət Sosial Müdafiə Fondu
“Avropanın uğurlu təcrübəsi” müsabiqəsinin
“İnformasiya-kommunikasiya texnologiyalarının tətbiqi
ilə effektiv idarəetmə” nominasiyası üzrə Avropa
qalibi elan edilmişdir. Xüsusi qeyd etmək
istərdim ki, sosial təminat sahəsində mühüm
tədbir olan Avropa Forumunda Azərbaycanın bu mükafata layiq
görülməsi ölkəmizdə pensiya
islahatlarının uğurla gerçəkləşdirilməsinin
əyani göstəricisidir. Bununla yanaşı, 29 noyabr
- 4 dekabr 2010-cu il tarixində Cənubi Afrika Respublikasının
Keyptaun şəhərində Beynəlxalq Sosial Təminat
Assosiasiyasının təşkilatçılığı
ilə keçirilən Dünya Sosial Təminat Forumunda
Beynəlxalq Sosial Təminat Assosiasiyasının MDB və
türkdilli ölkələr üzrə Regional Koordinasiya
Mərkəzinin Bakıda yaradılması qərara
alınmışdır. Forumda Beynəlxalq
Sosial Təminat Assosiasiyasının rəhbərliyi
tərəfindən ölkəmizdə sığorta-pensiya
sahəsində aparılan uğurlu siyasətin və
islahatların nəticələrini nəzərə alaraq,
Sosial sığorta-pensiya məsələləri üzrə
Beynəlxalq Tədqiqat və Tədris Mərkəzinin
yaradılması da təklif edilib. Belə
təsisatların Azərbaycanda yaradılmasının
əsas səbəbi kimi ölkəmizdə qısa
müddət ərzində bu sahədə böyük
nailiyyətlərin əldə olunması, respublikanın
iqtisadi qüdrəti, siyasi nüfuzu və idarəetmə
sahəsində böyük təcrübəsi qeyd olunub.
Həmçinin, qeyd etmək istərdim ki, 2010-cu ilin
dekabr ayında BMT İnkişaf Proqramının Avropa və
MDB üzrə Regional Bürosu Azərbaycan Respublikasında
sığorta-pensiya sisteminin islahatları üzrə
layihənin, həmin büronun xəttilə gerçəkləşdirilən
layihələr arasında birinci yerə layiq
görüldüyünü açıqlamışdır. BMT İnkişaf Proqramının Nyu-Yorkda
yerləşən Baş qərargahı Avropa və MDB
ölkələrinin sığorta-pensiya sistemlərində
son illər həyata keçirilən islahatları təhlil
edərək ölkəmizin sığorta-pensiya
sistemindəki islahatları özündə əks etdirən
“Azərbaycan-Dəyişikliyin tarixçəsi. Effektiv Pensiya sisteminin qurulması” başlıqlı
şərhində Azərbaycanın bu sahədə həyata
keçirdiyi islahatların həcminə, müddətinə
və digər parametrlərinə görə daha üstün
olduğunu bildirib. Ölkəmizdə bazar
iqtisadiyyatı prinsiplərinə əsaslanan, aydın başa
düşülən, şəffaf, ədalət
prinsiplərini əsas götürən, müasir tələblərə
cavab verən sosial sığorta-pensiya sisteminin qurulduğu
qeyd olunub, bu sistemin bir sıra ölkələr
üçün model rolu oynadığı vurğulanıb.
Əsas
götürülən meyarlar barədə isə qeyd
etmək istərdim ki, beynəlxalq səviyyədə
aparılan qiymətləndirmələr özünün
elmi-nəzəri və praktiki yanaşma tərzinə
görə fərqlənir. Baş vermiş
maliyyə böhranının dərsləri, bu konteksdə
sistemlərin əhatəliliyi və çevikliyi son
illərdə aparılan qiymətləndirmələrdə
əsas meyarlar kimi götürülür. 2010-cu ildə bir sıra dövlətlərin
sığorta-pensiya sistemlərində aparılan islahatlar
Azərbaycanda qurulan modelin keçid dövrü
ölkələri üçün örnək kimi
tövsiyə edilməsinin heç də təsadüfi
olmadığını təsdiqləməklə
yanaşı, ölkəmizin islahatlarda qabaqcıl mövqeyini
bir daha sübut etmiş oldu. Bu baxımdan
inkişaf etmiş bir sıra ölkələrdə pensiya
sistemi ilə bağlı təklif olunan islahatların
məzmunu xeyli diqqəti çəkir. Təklif
olunan variantlardan biri sistemin genişləndirilməsi
məqsədilə hərbçilərin, daxili işlər
orqanlarında çalışanların və bu kimi digər
şəxslərin məcburi dövlət sosial
sığortasına cəlb edilməsidir. Qeyd
olunmalıdır ki, Azərbaycanda bu istiqamətdə
hələ dörd il bundan öncə
islahat tədbirləri həyata keçirilib. 2007-ci il yanvarın 1-dən respublikamızda hərbi
qulluqçular və xüsusi rütbəli
şəxslərin məcburi dövlət sosial
sığortasına cəlb edilməsinə və fərdi uçotla
əhatə olunmasına, həmin şəxslərin
əmək pensiyaları ilə təminatına
keçilmişdir. Bu tədbirlər
nəticəsində hərbi qulluqçular və xüsusi
rütbəli şəxslərin yeni sığorta-pensiya
sisteminin üstünlüklərindən (natamam hərbi xidmət
müddətinin pensiya məbləğlərinə
təsirinin təmin olunması, hərbi qulluqçular və
dövlət qulluqçularının gələcəkdə
sığorta-pensiya sistemində yığım komponentinin
tətbiqində iştirakı, pensiyalarının fondun
hesabına verilən plastik kartlarla ödənilməsi və
s.) istifadə etmələrinə imkan
yaradılmışdır. Bundan başqa,
bəzi ölkələrdə vaxtından əvvəl
pensiyaya çıxan şəxslər üzrə
ödəmələr pensiya sisteminin mürəkkəb
problemlərindən biri kimi qiymətləndirilir, bu
sahədəki güzəştlərin ləğvi əsas
islahat istiqaməti kimi
müəyyənləşdirilmişdir. Xatırladaq
ki, Azərbaycan Respublikasında hələ 2009-cu ildə bu
istiqamətdə zəruri tədqiqatlar aparılaraq
qanunvericiliyə müvafiq dəyişikliklər edilmişdir.
Sığorta-pensiya sistemi və dövlət
sosial yardımı sistemlərinin bir-birindən
ayrılması bazar iqtisadiyyatı şəraitində sosial
müdafiənin gerçəkləşdirilməsi
baxımından ən arzuolunan variant kimi
qiymətləndirilir.
Məlum olduğu kimi,
Ümummilli lider Heydər Əliyevin təyin etdiyi islahat
istiqamətlərinə uyğun olaraq, ölkəmizdə
sığorta-pensiya və dövlət sosial yardımı sistemlərinin
ayrı-ayrılıqda beynəlxalq standartlar əsasında
fəaliyyət göstərmələri tam təmin
olunmuşdur.
Bu proses 2010-cu ildə də dərinləşdirilmişdir.
Belə ki, məcburi dövlət sosial sığorta
haqları hesabına maliyyələşdirilən bir sıra
qeyri-sığorta ödəmələrinin
(məşğulluq tədbirlərinin həyata
keçirilməsi (işsizliyə görə verilən
müavinət istisna olmaqla), məşğulluq
orqanlarının saxlanılması, əlillərin sosial
müdafiəsi tədbirlərinin həyata keçirilməsi
və əlillərin sosial müdafiəsi orqanlarının
saxlanılması, miqrasiya idarəsinin saxlanılması
ilə bağlı xərclərin) dövlət
büdcəsinin vəsaiti hesabına
maliyyələşdirilməsi barədə qanunvericiliyə
müvafiq dəyişikliklər edilmişdir.
Növbəti əsas
təklif pensiya sistemində yığım komponentinin
tətbiqi ilə bağlıdır. Bu istiqamətdə
səslənən arqumentlər ondan ibarətdir ki, pensiya
sistemində hazırkı qaydada yığım komponentinin
tətbiqi maliyyə bazarlarının mövcud
vəziyyəti ilə üst-üstə düşmür
və bu səbəbdən də vəsaitlərin
yerləşdirilməsində yaranan problemlər nəinki
nəzərdə tutulan dividendləri, hətta inflyasiyadan
qoruma imkanını da vermir. Digər
tərəfdən, yığım hissəsinin pensiyaların
cari maliyyələşdirilməsinə sərf olunmaması
pensiya fondlarının büdcə kəsirini daha da
dərinləşdirir, böhran halında isə tamamilə
müflis olmalarına gətirib çıxarır. Bununla bağlı pensiyaların yığım
hissəsinin perspektivinə dair təkliflərdə bir
neçə variant səsləndirilir. Bunlardan
biri pensiyaların yığım hissəsi
məsələsinin tamamilə istisna edilməsidir. Digər bir variant kimi bu komponentin
könüllülük prinsipi əsasında tətbiqi
irəli sürülür. Üçüncü
variant isə yığım hissəsinin həcminin
azaldılmasıdır.
Qeyd olunmalıdır ki,
Azərbaycan Respublikasının pensiya qanunvericiliyi də baza,
sığorta və yığım hissələrindən
ibarət olmaqla üçpilləli pensiya təminatını
nəzərdə tutur. Ölkədə qurulmuş yeni
sığorta-pensiya sistemi çərçivəsində
əmək pensiyalarının baza və sığorta
hissələrinin təyini və artırılması
mexanizmləri uğurla tətbiq edilmişdir və bu
prosesdə dövlətin həlledici rolu,
pensiyaçıların sosial müdafiəsinə birbaşa
dəstəyi aydın görünür. Yığım
komponentinin tətbiqi ilə bağlı isə son
dərəcə ehtiyatlı (konservativ) mövqe tutulmuşdur.
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 30 dekabr 2008-ci il tarixli
111 nömrəli Sərəncamı ilə təsdiq
edilmiş “2009-2015-ci illərdə Azərbaycan
Respublikasında sığorta-pensiya sisteminin inkişafına
dair Dövlət Proqramı”nda yığım komponentinin
tətbiqinin daha mürəkkəb mərhələ olmaqla,
ölkədə investisiya mühitindən, maliyyə və
qiymətli kağızlar bazarının inkişafından
və sığorta-pensiya sistemindən kənar digər amillərdən
çox asılı olduğu xüsusilə qeyd olunmuş,
bunun üçün beynəlxalq təcrübənin
öyrənilməsi, əvvəlcə sosial sığorta
haqlarının fərdi hesabın yığım
hissəsinə (fərdi yığım hesablarına)
yönəldilməsi mexanizmləri və həmin
vəsaitlərin idarə olunması qaydalarının
düzgün müəyyən edilməsi, bundan sonra sosial
sığorta haqlarının fərdi yığım
hesablarına toplanmasına başlanılması
müəyyənləşdirilmişdir. Dünya
maliyyə böhranı Azərbaycanda məhz
üçpilləli sistemin tətbiqinin, dövlətin sosial
müdafiədə aktiv rolunun saxlanılmasının və
real yığım elementinin tətbiqi
məsələsində ehtiyatlı davranmanın nə
dərəcədə doğru olduğunu da sübut etmiş
oldu. Belə məsələlərin
siyahısını daha da genişləndirmək olar.
- 2011-ci il ərzində
pensiyaçıların sosial müdafiəsinin
gücləndirilməsi və sığorta-pensiya
islahatlarının təmin edilməsi üçün
hansı tədbirlər həyata keçiriləcək?
- İlk növbədə, Dövlət Sosial
Müdafiə Fondunun əsas maliyyə sənədinin - 2011-ci
il üçün büdcəsinin
icrası ilə bağlı Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin verdiyi tapşırıqlar fondun orqanları
qarşısında mühüm vəzifə kimi durur.
İnanıram ki, əvvəlki illərdə olduğu kimi, bu
büdcənin icrası da xalqımızın həyat səviyyəsinin
yüksəldilməsinə yönəldilmiş ali siyasətin reallaşdırılmasına
mühüm töhfə verəcəkdir. 2011-ci ildə
əhaliyə ödənişlər fondun xərclərinin 97,2 faizi səviyyəsində və ya 1916,98 mln.
manat proqnozlaşdırılır.
Əhaliyə ödənişlərin 2011-ci il
üçün nəzərdə tutulmuş proqnozu 2010-cu
ilə nisbətən 200,0 mln. manat və ya 11,7 faiz çoxdur. 2011-ci ildə
əmək pensiyalarının ödənişi
xərclərinin proqnozu 1852,4 mln. manat nəzərdə tutulur ki, bu da 2010-cu
ilə nisbətən 11,4 faiz və ya 189,9 mln. manat
artıqdır. Bu il “2009-2015-ci
illərdə Azərbaycan Respublikasında
sığorta-pensiya sisteminin inkişafına dair Dövlət
Proqramı”na uyğun olaraq islahat tədbirləri davam
etdiriləcəkdir. Bura sığorta-pensiya sisteminin perspektiv
inkişafının aktual modelləşdirmə
əsasında proqnozlaşdırılmasının təmin
edilməsi, avtomatlaşdırılmış pensiya
təyinatı sisteminə keçidin təmin olunması
məqsədi ilə tədbirlərin həyata
keçirilməsi, dövlət sosial sığorta
sistemində sığortaolunanların fərdi
məlumatlarının qorunması mexanizmlərinin
gücləndirilməsi, fondun mərkəzi aparatı və
yerli orqanları arasında elektron məlumat mübadiləsini
təmin edən korporativ şəbəkənin
qurulmasının başa çatdırılması, fondun
fəaliyyətinin avtomatlaşdırılması
istiqamətində işlərin yerinə yetirilməsi və
digər mühüm vəzifələr daxildir. Hazırda mühüm tədbirlərdən olan
pensiya təyinatının avtomatlaşdırılması
istiqamətində işlər sürətlə davam
etdirilməkdədir. Dövlət
Proqramında pensiya təyinatının tam
avtomatlaşdırılması yolu ilə
əməliyyatların vahid mərkəzdən
aparılmasına keçidin təmin edilməsi 2013-cü
ildə nəzərdə tutulub. Fond bu
prosesin Dövlət Proqramında müəyyən olunan
qrafikdən əvvəl həyata keçirilməsini
hədəfləyib ki, bu da MDB məkanında ilk
göstərici olacaqdır. Qeyd olunan
istiqamətdə görülən əsas
tədbirlərdən biri fərdi uçot sistemində
sığortaolunanlara dair ödənilmiş məcburi
dövlət sosial sığorta haqları üzrə
hesabatların qəbulu prosesidir. Ayrı-ayrı
sığortaolunanlar üzrə 2006-cı ildən sonrakı
illərdə ödənilən sığorta haqları
barədə bəyannamələrin qəbulu, onların
hesablara işlənilməsi sürətlə davam etdirilir.
Azərbaycanda fərdi şəxsi hesabı olan
sığortaolunanların sayının 1 milyon 800 min
nəfərə yüksəlməsi, mövcud
pensiyaçıların sayının 1 milyon 292 min
nəfər təşkil etməsi və fərdi uçot
sahəsindəki qanunvericiliyə əsasən sosial
müdafiə hüquqlarının
gerçəkləşdirilməsi üçün
uçota götürülməli olan göstəricilər
sistemi nəzərə alınarsa, bu işin necə
genişmiqyaslı olmasını aydın görmək
mümkündür. Digər əsas
məsələ isə belə böyük
informasiya-əməliyyat sistemini əhatə edəcək
müasir infrastrukturun qurulmasıdır. İndiyə
qədər DSMF-nin 70-dən yuxarı şöbəsində
müasir kompüter infrastrukturu yaradılmış, DSMF-nin
bütün şöbələrində maddi-texniki baza və
kadr potensialı gücləndirilmiş, bütün
işçilər kompüter sistemləri ilə təchiz
edilmişlər. DSMF-nin bütün
şöbələri müxtəlif növ proqram
təminatı ilə təmin edilmişdir və hazırda
əksər işlər kompüter sistemləri
vasitəsilə aparılır. Görülən
işlərin nəticəsində DSMF-nin serverlərində
unikal elektron məlumat bazaları yaradılmışdır.
Qarşıdakı dövrdə bu
istiqamətdəki vəzifələrin sürətlə
yerinə yetirilməsi üçün bütün
səylər səfərbər olunacaqdır.
Dövlət Sosial Müdafiə Fondu möhtərəm
Prezident İlham Əliyevin “Tam əminəm ki, 2011-ci il də
ölkəmizin hərtərəfli inkişafı
üçün uğurlu il olacaqdır. Buna nail olmaq
üçün hamımız yaxşı
işləməliyik ki, ölkəmizi daha da
gücləndirək” tapşırığını
əldə rəhbər tutaraq 2011-ci il
ərzində də pensiyaçıların sosial
müdafiəsinin gücləndirilməsi və
sığorta-pensiya islahatlarının təmin edilməsi
siyasətini uğurla icra edəcəkdir.
Yeni Azərbaycan.- 2011.- 4 fevral.-
S.5.