2010-cu il Azərbaycanda siyasi
sistemin inkişafı istiqamətində hansı nailiyyətlərlə
yadda qaldı?
“Yeni Azərbaycan” qəzetinin redaksiyasında bu
mövzuda “Dəyirmi masa” keçirilib
2010-cu ili geridə qoysaq da,
ötən ilin yekunları hazırda cəmiyyətimizdə əsas
müzakirə mövzularından biridir. Bu da səbəbsiz
deyil. 2010-cu ildə ölkəmizin əldə etdiyi nailiyyətlərin
müstəqil Azərbaycan dövlətinin inkişaf tarixində
müstəsna yeri var və ötən ilin göstəriciləri
respublikamızın gələcəkdə daha böyük
uğurlara imza atacağını söyləməyə əsas
verir. Bildiyiniz kimi, “Yeni Azərbaycan” qəzeti olaraq, 2010-cu ilin yekunlarını
müxtəlif sahələr üzrə təhlil edirik,
redaksiyamıza dəvət etdiyimiz qonaqların iştirakı
ilə ötən ilin göstəricilərini fərqli
rakurslardan dəyərləndirməyə çalışırıq.
Ənənəvi “Dəyirmi masa”mızın budəfəki
mövzusu isə 2010-cu ildə Azərbaycanda həyata
keçirilən siyasi islahatlarla bağlıdır. “Dəyirmi
masa”da Azərbaycan Milli Məclisinin üzvləri - parlamentin
Sosial siyasət komitəsinin sədr müavini, Yeni Azərbaycan
Partiyası Siyasi Şurasının üzvü Musa Quliyev, Ana
Vətən Partiyasının sədri Fəzail
Ağamalı, Bütöv Azərbaycan Xalq Cəbhəsi
Partiyasının sədri Qüdrət Həsənquliyev, Vətəndaş
Birliyi Partiyasının sədri Sabir Hacıyev, bitərəf
deputat Bəxtiyar Əliyev və “Yeni Azərbaycan” qəzetinin
baş redaktoru Hikmət Babaoğlu iştirak ediblər.
Hikmət Babaoğlu: Məlum
olduğu kimi, cənab Prezident İlham Əliyevə “Jurnalistlərin
dostu” mükafatının təqdim olunması mərasimində
dövlətimizin başçısı çox məzmunlu,
geniş və əhatəli nitq söylədi. Cənab
Prezidentin nitqində diqqətçəkən məqamlardan
biri Onun ölkəmizdə siyasi sahədə görülən
işlərlə bağlı dərin məntiqə əsaslanan
fikirləri idi. Prezident bildirdi ki, ölkəmizdə iqtisadi
islahatlara paralel olaraq, siyasi islahatlar da həyata keçirilir.
Doğrudan da, bu onun göstəricisidir ki, Azərbaycanda
bütün tədbirlər düşünülmüş
strategiya əsasında kompleks şəkildə həyata
keçirilir. Dövlətimizin başçısı
çox maraqlı olan bir fikir də səsləndirdi və
bildirdi ki, biz artıq postsovet ölkəsi deyilik. Bu, çox
ciddi və yeni bir fikir olmaqla dərin təhlilə əsaslanırdı.
Azərbaycanın artıq postsovet ölkəsi olmaması o
deməkdir ki, bütün parametrlər üzrə - iqtisadi,
siyasi, sosial, psixoloji, mənəvi baxımdan bizim artıq o
ölkə ilə heç bir əlaqəmiz yoxdur.
Bugünkü Azərbaycan tamamilə yeni müstəqil Azərbaycandır
və insanların düşüncəsindən Sovet
anlayışı tamamilə silinibdir. İstərdik söhbətimizə
elə bu məsələdən başlayaq. Çünki
siyasi islahatların bir qismi də bu tezisin əsasında birləşir.
Qüdrət Həsənquliyev:
Siyasi sistemin gücləndirilməsi və inkişafı təkcə
iqtidar partiyasından asılı olan məsələ deyil. Bu
sistemin daha da güclü bir mexanizm kimi işləməsi
üçün bütün siyasi partiyalar inkişaf etməli,
güclənməlidir. Bundan əlavə, “Jurnalistlərin
dostu” mükafatı Prezident İlham Əliyevə təqdim
olunanda dövlətimizin başçısı bildirdi ki,
artıq Azərbaycanda geniş və əhatəli siyasi
islahatların həyata keçirilməsinin zamanı
çatıb. Hesab edirəm ki, doğrudan da, bu istiqamətdə
addımlar atılır və atılmalıdır. Ona görə
ki, bu gün ölkəmizdə jurnalistika kifayət qədər
inkişaf edib, hansı ki, demokratik cəmiyyətin ən
yüksək atributlarından biridir. Bugünkü mövcud
durumu 1992-93-cü illərlə müqayisə edəndə həqiqətən
böyük inkişaf yaşandığını görə
bilərik. O zamanlar bir neçə qəzet var idi, internet
ümumiyyətlə yox idi. Son illər ərzində isə
Azərbaycanda böyük bir jurnalist ordusu yaranıb, vətəndaşları
normal şəkildə informasiya ilə təmin edə bilən
mətbuat mövcuddur. Eyni zamanda, qeyri-hökumət sektoru da
inkişaf yoluna qədəm qoyub. Bütün sahələri əhatə
edən QHT-lər fəaliyyət göstərir. Siyasi sistemin əsas
parametrlərindən olan siyasi partiyaların inkişafına zərurət
yaranıb. Mən hesab edirəm ki, “Siyasi partiyalar haqqında”
yeni qanun qəbul olunmalı, siyasi partiyaların dövlət
tərəfindən maliyyələşdirilməsinə
keçilməlidir. Belə olacağı təqdirdə
partiyaların xarici güclərdən
asılılığı məsələsini xeyli dərəcədə
aradan qaldıra biləcəyik. Bu isə beynəlxalq güclərin
ölkənin daxilinə müdaxilə imkanlarını xeyli
dərəcədə məhdudlaşdıracaq. Qısası,
hesab edirəm ki, ölkəmizdə siyasi islahatların həyata
keçirilməsi üçün artıq lazımi baza, əlverişli
zəmin formalaşıb, eyni zamanda, mövcud olan iqtisadi bazis
də geniş spektrli siyasi islahatların həyata
keçirilməsinə imkan verir.
Fəzail Ağamalı: Əlbəttə
ki, demokratik inkişaf yolu tutmuş hər bir ölkədə
vətəndaş cəmiyyətinin formalaşmasında iki
mühüm istiqamət var. Bunlar qeyri-hökumət təşkilatları
və mətbuatdır. Bunların vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşmasında yeri və rolu çox yüksəkdir.
QHT-lərin artıq müəyyən qədər inkişaf
etməsi, həmçinin, müxtəlif problemlərin həllinə
xidmət edən layihə və təkliflərlə
çıxış etməsi, eyni zamanda, Azərbaycanda
müstəqil mətbuatın və söz
azadlığının mövcudluğu ölkədə
siyasi islahatların aparılmasına da yardımçı
olur. Eyni zamanda, demokratik cəmiyyət quruculuğunda və
siyasi sistemin inkişafında partiyaların yeri və rolu
şəksizdir. Bu və ya digər ölkədə siyasi
sistemdə partiyaların oynadığı rolu başqa bir
institutun mövqeyi və yeri ilə müqayisə etmək
mümkün deyil. Ona görə də, cənab Prezident
parlamentdə millət vəkilləri qarşısında
çıxışında da söylədi ki, siyasi sistemin
inkişafına böyük ehtiyac var. Bu işdə Milli Məclis
və parlamentdə təmsil olunan partiyalar da öz töhfəsini
verməlidir. Mən digər məsələyə də
münasibət bildirmək istəyirəm. Azərbaycan
artıq bir çox parametrlərə görə
keçmiş Sovet
respublikalarından əsaslı şəkildə fərqlənir.
Bunun da bir çox səbəbləri var. Məsələn,
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyev tərəfindən əsası
qoyulan tarazlaşdırılmış xarici siyasət kursu və
bu kursun cənab Prezident İlham Əliyev tərəfindən
müvəffəqiyyətlə davam etdirilməsi imkan verdi ki,
bizim Qərbə inteqrasiyamızda təkamül xətti
götürülsün və ölkədə ciddi kataklizmlər
baş verməsin. Amma bəzi postsovet ölkələri bu
yolu düzgün müəyyənləşdirə bilmədiyindən
böyük problemlərlə üzləşdilər. Ona
görə də, mən Azərbaycanı keçmiş Sovet
ölkələrindən kəskin şəkildə fərqləndirirəm.
Musa Quliyev: Bakı Dövlət
Universitetinin 90 illik yubileyi ilə bağlı keçirilən
mərasimdə cənab Prezident İlham Əliyev tarixi bir
fikir söylədi və dedi ki, Azərbaycanda keçid
dövrü başa çatmışdır. Yəni, Azərbaycan
özünün iqtisadi inkişafında yeni bir mərhələyə
qədəm qoyur. Bu fikrin altında çox böyük mənalar
var. Burada söhbət təkcə iqtisadi sahədə yeni
dövrün başlanmasından getmir. Həm siyasi sahədə,
həm sosial sahədə, həm ictimai münasibətlərin
tənzimlənməsində yeni bir dövr başlayıb.
Beynəlxalq praktikada da belədir ki, sosial, siyasi islahatlar
iqtisadi sahədə əldə olunan uğurlarla şərtlənir
və harmoniya təşkil edir. Ölkəmizdə aparılan
siyasi islahatlar da əsası Ümummilli liderimiz Heydər Əliyev
tərəfindən qoyulmuş Azərbaycan dövlətinin
inkişaf konsepsiyasının mühüm tərkib hissələrindəndir
və cənab Prezident də bu kursu müvəffəqiyyətlə
həyata keçirir. Bu gün Azərbaycanda bütövlükdə
cəmiyyət radikalizmə yox deyir, müxtəlif siyasi
qüvvələrin, müxtəlif ideologiyanın
daşıyıcılarının harmoniyasını dəstəkləyir.
Bizim istəyimiz də elə bundan ibarətdir ki, cəmiyyət
hərtərəfli inkişaf etsin. Amma bu cəmiyyətdə
müxalifətin də, iqtidarın da kim olacağını,
bunun nisbətinin necə olacağını seçkilər
yolu ilə xalq müəyyənləşdirir.
Sabir Hacıyev:
Bugünkü Azərbaycanı nəinki 20 il öncə ilə,
hətta 10 il bundan əvvəlki ilə müqayisə etmək
mümkün deyil. Təbii ki, hər bir inkişafın əsasında
iqtisadi inkişaf dayanır. Eyni zamanda, iqtisadi sahədə əldə
olunan nailiyyətlər bütün digər sahələrdə,
o cümlədən, siyasi sahədə islahatların həyata
keçirilməsinə əsaslı bünövrə
yaradır. Ümumiyyətlə, islahat hər bir dövlətdə,
cəmiyyətdə daimi bir prosesdir, yenilənmədir, təkmilləşmədir.
Bayaq da qeyd edildi ki, bu gün Azərbaycan vətəndaşı
artıq özünü keçmiş postsovet ölkəsinin
vətəndaşı kimi görmür. Bəli, bu gün
xüsusən, gənc nəsillərin sovet ideologiyası ilə
bağlı, simvolları ilə bağlı təsəvvürləri
belə yoxdur. Əksinə, Azərbaycan gəncliyi müasir
biliklərə yiyələnərək, dünyada baş verənləri
dərk edərək, yüksək səviyyədə təhsil
alaraq inkişaf edir.
Bəxtiyar Əliyev:
Haqlı olaraq qeyd etdiniz ki, Azərbaycanda gedən proseslər
davamlıdır və bu proseslər anarxiyadan sabitliyə
keçid dövründən başlayır. 1993-cü ildən
1995-ci ilə qədərki dövrdə ölkəmizdə
anarxiyadan sabitliyə keçid, sonra isə sabitliyin möhkəmləndirilməsi
istiqamətində mühüm addımlar atıldı, 1995-ci
ildə demokratik dövlət quruculuğuna başlayan ölkə
kimi onun Konstitusiyası qəbul edildi. Bugünkü bizim həyatımız
bu Konstitusiyanın əsasında köklənib. Hələ o
vaxt hərtərəfli düşünülmüş,
hüquqi demokratik dövlət üçün faydlı ola
biləcək və uzun perspektivlərə hesablanmış
demokratik Konstitusiyanın qəbul edilməsi bugünkü vətəndaş
cəmiyyətinin qurulmasına geniş imkanlar yaradır. Hər
halda artıq dövlətin inkişaf konsepsiyası
formalaşıb və Azərbaycan artıq öz inkişaf
yolunu müəyyənləşdirib. Bu da demokratik, hüquqi
dövlət quruculuğu yoludur. Və dəfələrlə
bəyan olunmuşdu ki, heç kim Azərbaycanı bu yolundan
sapdıra bilməz. Azərbaycan daim bu yolla irəliləyəcək.
Yadımdadır ki, 2004-cü ilin yazında AŞ PA yeni
seçilmiş Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevi dəvət etmişdi. Dövlət
başçısı Azərbaycanın orada siyasi, iqtisadi
inkişafının yeni bir mərhələsinin
başlanması ilə bağlı çıxış etdi
və yeni bir konsepsiya irəli sürdü ki, demokratiyanın
inkişafı yalnız iqtisadi inkişafla paralel, bir-birilə
bağlı gedə bilər. İqtisadi inkişaf olmayan yerdə
demokratik inkişafdan söhbət gedə bilməz.
Hikmət Babaoğlu:
Qonaqlarımızın da qeyd etdikləri kimi, ölkəmizdə
söz azadlığı tam təmin olunub, qeyri-hökumət
təşkilatları, ombudsman institutu yaradılıb və s.
Təbii ki, bütün bunlar nəticə etibarilə ona xidmət
etməlidir ki, ölkədə obyektiv və düzgün əsaslarda
siyasi dünyagörüşü formalaşmış cəmiyyət
qurulsun. Bu cəmiyyət üçün, insanlar
üçün, fərdlər üçün öncəlikli
maraq dövlətin və milli maraqların qorunması
olmalı, onların siyasi proseslərdə aktiv iştirakı
təmin olunmalıdır. 2010-cu il bu mənada yaddaqalan il oldu.
Hər şeydən öncə qeyd edilməlidir ki, 2010-cu ildə
Azərbaycanda növbəti Milli Məclisə seçkilər
keçirildi. Bu seçkilərə qədər də hələ
xeyli işlər görüldü. Belə ki, seçki
qanunvericiliyində müəyyən dəyişikliklər
oldu, əhalinin maariflənməsi, təşkilati məsələlərin
həllində mütərəqqi addımlar atıldı.
Bütün bunları nəzərə alaraq, 2010-cu ildə əhalinin
siyasi fəallığının artması, seçkilərin
müxtəlif yeniliklərin tətbiq olunması ilə
keçirilməsi, siyasi palitrada təmsil olunan bütün
güclərin bu prosesdə iştirakı, seçkilərin
nəticələrinin normal qarşılanması, avropalı
və MDB-dən gələn müşahidəçilərin
bu seçkilərə yüksək qiymət verməsi Azərbaycanın
seçki tarixində yeni bir mərhələnin
başlanğıcı idi. Bunu siyasi müstəvidə yeni
keyfiyyət dəyişikliyi kimi qəbul etmək olarmı?
Musa Quliyev: Azərbaycanda
seçki praktikası ildən-ilə təkmilləşir,
daha da demokratikləşir. Baxmayaraq ki, bir çox Qərb
institutları həmişə seçkilərə müəyyən
bir basqı ilə, şübhə ilə yanaşırlar. Əslində,
onların özləri də şübhələrinə
inanmırlar. Yadınızdadırsa, Seçki Məcəlləsinin
qəbulunda nə qədər çətinliklərlə
üzləşdik, nə qədər problemlər
yaratdılar. Sonda hökumətimiz
dedi ki, buyurun, nə təklifləriniz, nə
iradlarınız varsa deyin, biz də onları məcəlləyə
daxil edək. Heç bir təklif verə bilmədilər. Məcəllənin
qəbulundan sonra isə başladılar başqa sözlər
deməyə. Bu dəfə barmaqların mürəkkəblənməsi,
bülletenlərin şəffaf qutulara atılması,
“exit-poll”un keçirilməsi və s. kimi texniki yenilikləri
gündəmə gətirdilər. Azərbaycan hökuməti
bu dəfə də bütün təşəbbüsləri
qəbul etdi və bunları ölkəmizin seçki
praktikasına daxil etdik. Bu məsələlərdə də
irad tuta biləcəkləri bir şey tapmayanda,
başladılar, ölkəmizdə keçirilən
seçkilər haqqında həqiqətə uyğun olmayan,
qərəzli fikirlər səsləndirməyə. Yəni,
bunları deməkdə məqsədim həmin qüvvələrin
səsləndirdiyi fikirlərin mahiyyətini, istəklərinin
nədən ibarət olduğunu göstərməkdir. Amma
buna baxmayaraq, ildən-ilə Azərbaycanda seçki
texnologiyaları daha da inkişaf edir, daha da təkmilləşdirilir,
ən əsası isə bütün seçkilərin nəticələri
xalqımızın iradəsinə söykənir, onu əks
etdirir. Bu isə onu göstərir ki, Azərbaycanda demokratiya
ildən-ilə inkişaf edir, seçkilər demokratik
keçirilir, seçkilərdə xalqın öz iradəsini
azad və sərbəst şəkildə ifadə etməsi
üçün dərin əsaslar yaradılıb. Bunu sonuncu
parlament seçkilərini izləyən müşahidə
missiyalarının üzvləri də bəyan etdilər. Bu
isə o deməkdir ki, Azərbaycanda gedən müsbət
siyasi prosesləri, demokratik inkişafı, sivil dəyərlərə
inteqrasiyanı artıq Avropa cəmiyyəti qəbul etməkdədir.
Digər tərəfdən, qeyd etməliyəm ki, bəzi beynəlxalq
qüvvələr, təşkilatlar, bəlkə də
dövlətlər var ki, onlar həmişə Azərbaycana
müəyyən təzyiqlər ediblər və bundan sonra da
edəcəklər. Bunların məqsədi hər bir vətəndaşımıza
bəlli olmalıdır. Bu addımlar yalnız bir məqsədə
xidmət edir - onlar ölkəmizin güclənməsindən,
regionun əsas güc mərkəzlərindən birinə
çevrilməsindən narahatdırlar, həmçinin, Azərbaycanın
iqtisadi inkişafından, imkanlarından, resurslarından
yararlanmaq istəyirlər. Bütün bunlara baxmayaraq, Azərbaycan
cəmiyyətində çox güclü bir harmoniya
yaranıbdır, siyasi qüvvələrin nisbəti müəyyənləşibdir,
sonuncu parlament seçkilərində bu da öz təsdiqini
tapdı ki, artıq Azərbaycan cəmiyyəti radikalizmi,
dağıdıcı siyasi partiyaları qəbul etmir.
Sabir Hacıyev: Ötən əsrin
90-cı illərində ümumiyyətlə, postsovet məkanında
bütün seçkilər gərginliklə, xoş olmayan,
dağıdıcı xarakterli hadisələrlə
müşayiət olunurdu. Eyni zamanda, Azərbaycanda da
seçki öncəsində və seçkilərdən
sonra müxtəlif belə hadisələr
yaşanırdı. Amma son parlament seçkiləri göstərdi
ki, həm Azərbaycan dövləti, həm cəmiyyətimiz
kifayət qədər sakit ab-havada, mənfi hadisələrdən
uzaq, normal seçkilər keçirmək
iqtidarındadır. Amma çox təəssüf ki, hətta
bəzi Qərb dairələrini, ölkəmizdə
seçkiləri müşahidə edən bir sıra
qrupları da seçkilərin belə sakit şəraitdə
keçməsi narahat edir.
Bəxtiyar Əliyev: 2010-cu
il parlament seçkiləri Azərbaycanın inkişaf tarixində
mühüm bir mərhələni təşkil edir.
Bütün demokratik təsisatların, partiyaların
seçkilərdə iştirakı müsbət qiymətləndirilməlidir.
Parlament seçkilərində əvvəllər çoxlu
namizədlər irəli sürülürdü. Amma, bu dəfə
namizədlərin sayı əvvəlki dövrlərlə
müqayisədə nəzərəçarpacaq qədər
azalmışdı. Bunun özünü də mən müsbət
qiymətləndirirəm. Çünki bu onu göstərir
ki, artıq insanlarımız öz məsuliyyətlərini
daha yaxşı dərk edirlər. Bu gün cəmiyyət
özü belə bir münbit şərait
formalaşdırıb ki, kim xalqın maraqlarını təmin
etmək iqtidarındadırsa, o, meydana atıla bilər və
insanlar onu dəstəkləyəcək. Bu prizmadan
çıxış edərək deyə bilərəm ki, Azərbaycan
azad mətbuatın olması, söz azadlığının,
vicdan azadlığının tam təmin edilməsi, dini
tolerantlıq baxımından bir modeldir. Lakin, buna
qısqanclıqla yanaşan qüvvələr süni olaraq Azərbaycanda
müəyyən məsələləri gündəmə gətirir,
ondan sui-istifadə halları olur. Məsələn, bu günlərdə
bəzi qüvvələr dini tolerantlıqla bağlı
hansısa fikirləri formalaşdırmağa cəhd göstərdilər.
Amma, Azərbaycan cəmiyyəti buna öz münasibətini
bildirdi. Bu gün ölkəmizdə vətəndaş cəmiyyəti
həmrəyliyinin yüksək bir nümunəsini
görürük.
Sabir Hacıyev: Bu gün Azərbaycan
cəmiyyəti də siyasi sistemdə baş verən
inkişafa adekvat cavab verir. Bunu konkret misallar da göstərir.
Məsələn, 2010-cu ildə parlament seçkilərində
namizədliklərini irəli sürən şəxslərin
sayı 5 il öncə ilə müqayisədə 2,3 dəfə
azalıb. Bu onu göstərir ki, artıq hər kəs
başa düşür ki, qanunverici orqan nədir, millət vəkili
olmağın məsuliyyəti nədən ibarətdir, o,
Milli Məclisdə nə edə bilər və s. Dünya
praktikasında da belədir. Azərbaycanda artıq siyasi mədəniyyətin
formalaşdığı, inkişaf etdiyi də hamı tərəfindən
qəbul olunur və etiraf edilir. Görmək istəməyənlərin
isə öz məqsədləri var.
Hikmət Babaoğlu:
Haqlı olaraq qeyd olundu ki, siyasi islahatların aparılması
üçün ilk növbədə, siyasi iradənin
mövcud olması vacib şərtdir. Bu siyasi iradə, əlbəttə
ki, Azərbaycan Konstitusiyasından doğan və düzgün
siyasi sistemimizi şərtləndirən hüquqi siyasi əsaslarda,
Ulu öndərimizin rəhbərliyi ilə
hazırlanmış Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasında
var. Amma, eyni zamanda, siyasi islahatların aparılması
üçün maarifləndirmə, innovasiya və siyasi
islahatların həyata keçirilməsini təmin edəcək
münbit siyasi, mədəni, sosial zəmin yaratmaq da
mühüm şərtdir. Təbii ki, bu məsələdə
QHT-lərin, televiziyaların, mətbuat orqanlarının da
rolu var. Bu funksionallıq cəmiyyətdə bərqərar
olubmu? Yəni, bu funksionallıq siyasi iradənin həyata
keçirilməsini təmin edəcək səviyyədədirmi?
Bəxtiyar Əliyev:
Çox ölkələrin zəngin resursları var. Amma, gəlin
görək, bu resurslar həmişə xalqın rifahına,
demokratiyanın möhkəmlənməsinə xidmət
edirmi? Təbii ki, bu suala birmənalı “hə” demək
mümkün deyil. Dövlətin təbii sərvətlərindən
düzgün və səmərəli şəkildə istifadə
etmək lazımdır ki, o, xalqın güzaranının
yaxşılaşmasına, dövlətin inkişafına
xidmət etsin. Ona görə də, Azərbaycan Prezidenti cənab
İlham Əliyev qarşıya belə bir məqsəd
qoymuşdu ki, neft gəlirləri ölkəmizin
inkişafına yönəldilsin. Eyni zamanda, ölkənin
iqtisadi imkanlarının artmasına paralel olaraq, siyasi islahatlar
da həyata keçirilir və bunlar bir-birini tamamlayır. Azərbaycan
keçid dövrünü geridə qoyub. Bu, nə deməkdir?
Bu, o deməkdir ki, artıq Azərbaycanda demokratiyanın daha
da dərinləşməsi, hüquqi dövlət
quruculuğunun keyfiyyətcə yeni mərhələyə qədəm
qoyması prosesi yaşanır. Bu gün Azərbaycanda
bütün demokratik institutlar normal şəkildə fəaliyyət
göstərir. Təbii ki, bu, dövlətimizin
apardığı siyasətin nəticəsidir. Dövlət
tərəfindən vətəndaş cəmiyyətinin
dayaqları olan demokratik təsisatlara lazımi səviyyədə
dəstək və yardım olunur. Bu məqsədlə
Prezident yanında QHT-lərə Dövlət Dəstəyi
Şurası yaradılıb. Artıq QHT-lərin layihələri
dövlət tərəfindən maliyyələşdirilir.
Sevindirici haldır ki, dövlət maliyyə yardımı
ayırarkən QHT-lərin siyasi baxışlarına, onların
fəaliyyət istiqamətlərinə fərq qoymur. Yəni,
burada yalnız dövlətin həyata keçirdiyi islahatlara
dəstək verən QHT-lərə yardım olunmur.
Yararlı, ictimai dəyərlərin inkişafına yönəlmiş,
vətəndaşlarımızın xeyrinə olan
bütün layihələr dövlət tərəfindən
maliyyələşdirilir. Bu, Azərbaycanda vətəndaş
cəmiyyətinin möhkəmləndirilməsi
üçün aktual olan məsələlərin həllində
vətəndaşların QHT-lər vasitəsilə bilavasitə
iştirakını təmin edir. Həmçinin, KİV-in
İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondu da
yaradılıb və bu fondun fəaliyyəti də Azərbaycan
mətbuatının inkişafına xidmət edir. Mətbuat
Şurasının, İctimai Televiziyanın yaradılması
vacib hadisələrdir. Bütün bunların əsası
2002-ci ildə Konstitusiya islahatlarında öz əksini
tapdı. Həmin referendumda biz Konstitusiyamıza əsas insan
hüquq və azadlıqlarının bütün elementlərini
daxil etdik. Hamının yaxşı xatirindədir ki, o
dövrdə Azərbaycan cəmiyyətində bu, çox
müxtəlif fikirlər doğurdu, bəziləri bunun əleyhinə
çıxış edirdilər ki, bu qədər
hüquqların Konstitusiyaya daxil edilməsi və gələcəkdə
təmin edilməsi necə mümkün olacaq? Yəni, buna
müəyyən şübhələrlə
yanaşılırdı. Amma biz Konstitusiyada birbaşa təsbit
etdik ki, hansı hallarda yalnız insan hüquqları məhdudlaşdırıla
bilər. Bu, keyfiyyətcə yeni və çox uğurlu bir mərhələnin
başlanğıcı idi. Bundan sonra siyasi islahatlar
üçün daha da münbit, real, qanunverici əsas
formalaşdı. Təsəvvür edin ki, növbəti
referendumda bu azadlıqlar daha da genişləndirildi və bu
siyasi sistemin özünə yeni islahat elementləri gətirdi.
Hikmət Babaoğlu: Siyasi
partiyalarla bərabər, yeni siyasi palitranı
formalaşdıran digər institutlar da var. Cəmiyyətdəki
siyasi islahatları təmin edəcək sosial-siyasi və
ictimai institutların adlarını çəkdiniz. Bəs
bunların funksionallığı necədir? Bu gün bir
ekspert, Milli Məclisin üzvü kimi bu institutların
dediyimiz məqsəd istiqamətində göstərdiyi fəaliyyətin
keyfiyyəti haqqında danışmağınızı istərdim.
QHT-lər, sadəcə, qrant alıb xərcləyirsə, mətbuat
səhifələrini agentliklərlə doldurursa, bu zaman
funksionallıqdan danışmağa dəyərmi?
Bəxtiyar Əliyev:
Demokratik təsisatların funksiyalarına və onlardan bizim,
ictimaiyyətin gözləntilərinə gəlincə, burada
fikir müxtəlifliyi ola bilər. Çünki bu
institutların özü Azərbaycan cəmiyyəti
üçün yeni bir hadisədir. Burada təcrübə
qazanılmalıdır. Ona görə də, istər mətbuata,
istər QHT-lərə, istər digər institutlara
yanaşmada bir qədər zamana ehtiyac var. Amma, çox
düzgün qeyd edirsiniz ki, bəzi QHT-lər və ya
hüquq müdafiəçiləri Azərbaycan cəmiyyəti
üçün spesifik olmayan, cəmiyyətin gələcək
inkişaf dinamikasına təsir göstərə biləcək
fəaliyyət sərgiləyirlər və bu qətiyyən
yolverilməzdir. Ona görə də, cəmiyyət bu fəaliyyəti
qəbul etmir. Eləcə də, bu gün dövlət tərəfindən
QHT-lərə ayrılan qrantlara yanaşmalar da fərqlidir.
Artıq burada kimin cəmiyyətin tələblərinə
cavab verməsi göz önündədir. Bu baxımdan,
parlamentdə də qaldırılan bir məsələyə
toxunmaq istəyirəm. Vaxtilə Azərbaycana təzyiq etmək
üçün siyasi məhbus anlayışından istifadə
edilirdi. Xüsusi olaraq qeyd etməliyəm ki, Azərbaycanda
heç vaxt siyasi məhbus olmayıb. Amma, bu gün, hələ
o fikri dəstəkləyən, qarşıdurma yaratmağa
meyilli olanlar da var. Onlar hüquq müdafiəçiləri,
QHT-lər kimi fəaliyyət göstərirlər. Amma onlar
hardan maliyyələşirlər, bu da bəlli deyil.
Onların fəaliyyəti şəffaf olmalıdır və
bu cəmiyyəti də maraqlandırır. Amma, ümumən
isə hesab edirəm ki, QHT-lərin fəaliyyəti qənaətbəxş
sayıla bilər, bəzi neqativ hallar isə dövlətimiz,
cəmiyyətimiz inkişaf etdikcə aradan qalxacaq.
Musa Quliyev: Bir fikri
vurğulamaq istəyirəm ki, siyasi sistemin gücləndirilməsi
təkcə siyasi partiyaların gücləndirilməsi ilə
şərtlənmir. Eyni zamanda, demokratik təsisatların
yaranması və güclənməsi, onların fəaliyyətinin
qanunlarla və cəmiyyətin özü tərəfindən
tənzimlənməsi çox vacib bir məsələdir.
Bayaq Hikmət müəllim çox yaxşı sual verdi. Bu gün QHT-lər cəmiyyətin
gözləntilərinə nə qədər cavab verir?
Nə qədər
gücü var, elə o qədər də cavab verir. QHT-lər
Azərbaycanda yeni yaranmış institutdur və yarananda da Azərbaycana
kənardan yaradılıb gətirildi. Və hardasa Azərbaycan
iqtidarına müxalif düşüncə kimi gətirilmişdi.
Mən hələ 1990-cı illərin əvvəlindən
danışıram. Amma 10-15 il ərzində artıq Azərbaycan
cəmiyyəti bu institutun həqiqi mahiyyətini anladı və
bu institutu da cəmiyyətin inkişafına, dövlətin,
cəmiyyətin həyatında iştirakına yönəlik
institut kimi qəbul edir.
Prezident Sərəncamı
ilə QHT-lərə Dövlət Dəstəyi
Şurasının yaradılması isə bu işi müəyyən
qədər tənzimlədi. Şuranın illik büdcəsi
nə qədərdir? Təxminən 2 milyon manat. Amma
bütövlükdə Azərbaycanda QHT sektorunda il ərzində
20 milyon vəsait xərclənir. Bunun 2 milyonunu Azərbaycan
dövləti verir. Dövlətin verdiyi pul Azərbaycan cəmiyyətinin
inkişafına xidmət edir. Amma yerdə qalan vəsait
müxtəlif təşkilatlar tərəfindən qrant şəklində
verilir. Bəzən isə destruktiv qüvvələrə də
böyük məbləğdə qrantlar verilir. Onlardan sonra
hesabat tələb olunur. Soruşurlar ki, filan məqsəd
üçün verdiyim pul hara xərclənib? Bu pullar, Azərbaycanda
demokratiya yoxdur deməkdən ötrü verilir.
Hikmət Babaoğlu: Bu
gün ölkəmizdə partiyaların fəaliyyətilə
bağlı konstitusion əsaslar mövcuddur, siyasi sistem tam
formalaşıb. Və bu sistemdə partiyaların yeri və
rolu da bəllidir. Sadəcə olaraq, Azərbaycanda siyasi
partiyaların təsnifatını aparmaq
qeyri-mümkündür. Yəni, dünya praktikasında təsdiq
olunmuş kriteriyaları tətbiq etməklə Azərbaycanda
siyasi partiyaları təsnifatlandırmaq mümkün deyil.
Çünki nə sağçılar, nə solçular, nə
mühafizəkarlar, nə mərkəzçilər, nə də
demokratlar bəllidir. Heç bir partiyanı klassik partologiyada
olan bölgüyə uyğunlaşdırmaq olmur. Ona görə
də, hesab edirəm ki, Azərbaycandakı siyasi partiyalar da
klassik ideologiyalar ətrafında formalaşmalıdır. Bunun
üçün də, ilk növbədə, maarifləndirməyə
ehtiyac var. Əhali ilk olaraq, bu
siyasi-ideoloji dəyərləri mənimsəməlidir, sonra
bu dəyərlər ətrafında birləşməlidir.
Bəxtiyar Əliyev:
Ümumiyyətlə, partiyanın yaranması günün, həyatın
tələbindən irəli gəlməlidir, o partiyanın
yaranmasına cəmiyyət ehtiyac duymalıdır, cəmiyyətin
müəyyən çağırışları
olmalıdır ki, partiyalar da bu çağırışa
cavab vermək üçün meydana gəlsin. Müəyyən
ideyaların daşıyıcıları bir partiyada
toplaşıb zamanın, dövrün, cəmiyyətin
çağırışlarına cavab vermək
üçün fəaliyyətə başlayır. Amma, gəlin
qısa bir təhlil aparaq, Azərbaycanda zərurətdən,
tələbatdan yaranan neçə partiya var? Bu gün Azərbaycan
Prezidenti böyük bir partiyanın rəhbəri olmasına
baxmayaraq, bütün digər partiyaların da fəaliyyəti
üçün münbit şərait yaradıb, lazımi
islahatları həyata keçirib. Bu onu göstərir ki,
dövlətin iradəsi var.
Fəzail Ağamalı: Azərbaycan
demokratik, hüquqi dövlətdir. Ölkəmizdə
çoxpartiyalı sistem mövcuddur və siyasi partiyaların
sərbəst fəaliyyətinə heç bir məhdudiyyət
qoyulmayıb. Azərbaycanda elə bir siyasi qüvvə yoxdur
ki, onun fəaliyyətinə bu və digər dərəcədə
qadağa qoyulsun, məhdudiyyətlər yaradılsın. Hər
bir partiya öz inkişafına, öz səviyyəsinə,
öz potensialına görə cəmiyyətdə yerini və
rolunu müəyyənləşdirib, buna uyğun olaraq
nüfuz qazanıb. Bəli, mən onunla razıyam ki, ötən
parlament seçkilərində cəmiyyət birmənalı
şəkildə radikalizmi rədd etdi, daha çox təfəkkürə,
idraka, təkamülə söykənən siyasi qüvvələrə
dəstək verdi. Hakimiyyətlə küçələrdə
döyüşərək deyil, söz, konsepsiya mübarizəsinə,
fikir təqdimatına gedən partiyalara üstünlük
verdi. Ona görə də, bu, bizim yeniliyimizdir. Bu tədbir əsnasında
biz siyasi sistemdə baş verən mühüm yenilikləri
sadalayırıq. Görün nə qədər dəyişiklik
yaşanıb? Təbii ki, belə olan təqdirdə
partiyaların da fəaliyyətində dəyişiklik etmək
zərurəti yaranır. Ona görə də, mən də
hesab edirəm ki, siyasi partiyalar haqqında yeni qanunun qəbuluna
ciddi zərurət var. “Siyasi partiyalar haqqında” Qanun bu
gün cəmiyyətin inkişafı ilə tam ziddiyyət təşkil
edir. Yeni Azərbaycan Partiyası tərəfindən də bu
barədə fikirlər səslənib. Reallıq ondan ibarətdir
ki, bu gün bütün əsaslar var, ölkə Prezidentinin
konkret tezisi bəllidir, Prezidentin siyasi iradəsi ortadadır.
Qüdrət Həsənquliyev:
Siyasi sistem gücləndirilmədən cəmiyyətdəki
bir çox problemlərin həlli qeyri-mümkündür. Dünya
təcrübəsi də bunu göstərir. Sirr deyil ki, bu
gün Azərbaycanda siyasi sistemdəki partiyalar hakim partiya ilə
rəqabət gücündə deyil. Elə etmək
lazımdır ki, bu rəqabət gücünə malik
partiyalar olsun. Mən sizin qəzetinizin bu təşəbbüsünü
çox bəyənirəm. Çünki bu da siyasi sistemin
gücləndirilməsinə xidmət edən bir vasitədir.
Bu cür polemikalar televiziyalarda da aparılmalıdır.
İndi televiziyalarda xəbərlər, ondan sonra isə
şou-proqramlar göstərilir. Dəvət etsinlər
müxtəlif partiyaların nümayəndələrini. Azərbaycanda
siyasi islahatların aparılması üçün münbit
şərait yaranıb. Sonuncu seçkilərdən sonra
faktiki surətdə bizim cəmiyyətin toqquşmalarsız,
qarşıdurmalarsız inkişafı üçün əlverişli
şərait yaranıb.
Musa Quliyev: Mən də bunun
tərəfdarıyam ki, siyasi partiyalar dövlət tərəfindən
maliyyələşməlidir. Bu qanunun üzərində
işləyib qəbul edəcəyik. Amma, bir məsələ
var. Azərbaycanda nə qədər partiyaya ehtiyac var?
Çoxpartiyalı sistem formalaşıb və bu
lazımdır. Lakin Azərbaycanda 40-dan çox partiyanın fəaliyyəti
nəyə lazımdır və nəyə xidmət edir? Azərbaycanda
nə qədər ideya müxtəlifliyi var?
Bütövlükdə bizim sosial baza nə qədər
partiya yaranmasına imkan verir? Hesab edirəm ki, əvvəlcə
bu suallara cavab tapmaq lazımdır.
Hikmət Babaoğlu: Sonda
hörmətli millət vəkillərimizə dəvətimizi
qəbul edib bu tədbirdə iştirak etdiklərinə
görə təşəkkürümüzü bildiririk.
Aqşin ŞAHİNOĞLU,
Nardar BAYRAMLI
Yeni Azərbaycan.- 2011.- 9 fevral.-
S.6.