Erməni
saxtakarlığını bütün dünyada ifşa etmək
qarşımızda duran əsas vəzifələrdən
biridir
Azərbaycan Respublikası
Müəllif Hüquqları Agentliyinin sədri Kamran
İmanov www.yap.org.az saytına müsahibə verib:
- Kamran müəllim,
dünyada əqli mülkiyyətin qorunması məsələsi
ciddi müzakirə mövzusudur. Ümumiyyətlə, əqli
mülkiyyət nə deməkdir və onun qorunması, sərəncamçılığı
və müdafiəsi nədən ibarətdir?
- Əqli mülkiyyət
mövcud biliklərdən və onların mənimsənilməsindən
başlayır, əqli fəaliyyət nəticələri ilə
başa çatır və yeni biliklərin yaranmasına gətirib
çıxarır. Bu bilikləri insan həyatının istər
sosial-iqtisadi, istərsə də mədəni-informasiya sahəsinə
aid etmək olar. Biliklər isə obyektiv əks olunaraq, yəni
“maddiləşərək” qeyri-maddi nemətdən maddi nemətə
çevrilir və əqli mülkiyyət olur. Bir sözlə,
əqli mülkiyyət biliklər dövranında əmələ
gəlir. Təsadüfi deyildir ki, əcdadlarımızın
yaratdığı ölməz söz abidəmiz olan
“Qutaqdu-bilik”də insanlara səadət gətirənin əql
və biliklər olması qeyd edilmişdir.
Əqli mülkiyyət - əqli
mülkiyyət hüquqları deməkdir və burada
“hüquqlar” anlayışı yaradıcı şəxsə
məxsus olan mülkiyyət funksiyasını
daşıyır və onu qoruyur. Çünki əqlin
yaratdığı öz yaradıcısından ayrılandan
sonra obyektivləşərək üçüncü şəxslər
tərəfindən istifadə oluna, hətta mənimsənilə
bilər. Deməli, bu hüquqlar cəmiyyət və onu təmsil
edən dövlət tərəfindən
tanınmalıdır. Bu isə qanunvericilik, normativ-hüquqi və
qeydiyyat qaydasında həyata keçirilir. Odur ki, əqli
mülkiyyət professional təcrübədə bütün
növ əsərləri, ifaları, fonoqramları və
yayım təşkilatlarının verilişlərini
özündə birləşdirən müəlliflik
hüququ və əlaqəli hüquqlara, ixtiraları, əmtəə
nişanlarını və coğrafi göstəriciləri
özündə birləşdirən sənaye mülkiyyətinə
və ənənəvi mədəniyyət nümunələrini
- folkloru, ənənəvi bilikləri, inteqral sxem
topologiyalarını və məlumat toplularını və
s. özündə birləşdirən qeyri-ənənəvi
əqli mülkiyyətə bölünür.
Hüquqların tanınması və qorunması
adlandırdığımız fnnksiyalar, sənaye mülkiyyəti
istisna olmaqla, Agentliyin vəzifələri dairəsinə
daxildir. Müəlliflər öz hüquqlarının sərəncamçılığını
sərbəst həyata keçirirlər - bu xüsusi
hüquq sahəsidir. Amma bir çox hallarda, məsələn,
musiqili, dramatik, audiovizual əsərlərin və istənilən
rəqəmli hüquqların idarə olunması müəlliflər
tərəfindən yaradılan cəmiyyətlər tərəfindən
aparılır. Həmin cəmiyyətlər müəlliflər
üçün onların əsərlərindən istifadəyə
görə maddi mükafat - qonorar yığırlar. Cəmiyyətlərin
fəaliyyətinin, onların təsir seqmentinin tənzimlənməsi,
fəaliyyətlərinə nəzarət edilməsi -
bütün bunlar da Agentliyin vəzifələrinə daxildir.
Bu, hüquqların idarə olunması sahəsidir. Bəllidir
ki, hüquqlar pozularkən məhkəmə
baxışının predmetinə çevrilir. Bu zaman müəlliflərə
hüquqi yardım göstərilməsi, iddiaların təmənnasız
olaraq hazırlanması, məsləhət verilməsi, “qaynar
xətt”, ekspert rəylərinin hazırlanması,
üçüncü şəxs qismində məhkəmələrdə
iştirak edilməsi və bir sıra digər işlər də
Agentlik tərəfindən həyata keçirilir. Bu isə
hüquqların müdafiəsi sahəsidir. Buraya, həmçinin,
piratçılıqla mübarizədə koordinasiya
işini, müxtəlif seqmentlərdə
piratçılığın səviyyəsinin müəyyən
edilməsi üzrə bazarda monitorinqlərin
aparılmasını və s. aid etmək olar. Bir sözlə,
əqli mülkiyyət hüququnun yaranma mənbəyi fərdin
təbiətindən irəli gələn əqli fəaliyyətin
və cəmiyyətə böyük fayda gətirməsinin
dövlət tərəfindən dərk edilməsinin nəticəsidir.
Burada “hüquq borcu doğmur, borc bu hüququ doğur”. Müəllif
hüquqlarının bir incə məqamı da ondan ibarətdir
ki, yaradıcılığa dəstək verərək, bu
hüquq sərbəstliyin, azadlığın nəticələrini
qoruyur. Özü də yaradıcılıq prosesinin muxtariyyətinə
müdaxilə etmədən, çünki
yaradıcılıq məkanında hüquq sərhəd
qoymağa qadir deyil. Bununla yanaşı, hüququn ümumilik
prinsipinə əsaslanaraq müəllif hüquqları və
digər əqli mülkiyyət hüquqları cəmiyyətin
hər bir üzvünə şamil olunur və bununla hər
bir insanın bənzərsizliyini, təkrarsızlığını,
unikallığını təsdiqləyir. Bu bir həqiqətdir
ki, “kiminsə hüququ, digərinin vəzifəsidir” və
digərləri qarşısına qoyulan məhdudiyyət
çərçivələri “cəmiyyət-yaradıcı
şəxs” tərəflərinin mənafelərinin
tarazlığına gətirən sosial kontrakt kimi
çıxış edərək, tərəflərin hər
birinə fayda gətirir. Odur ki, müəllif-hüquq
qanunvericiliyi “kompromislər məcmusuna” çevrilir. Azərbaycanın
əqli mülkiyyət sisteminin yaradıcısı və
müəllifi Ulu öndər Heydər Əliyevdir. Onun
uzaqgörənliyi və Prezident İlham Əliyevin
düşünülmüş siyasəti nəticəsində
Azərbaycanın əqli mülkiyyət sahəsində zəngin
qanunvericilik bazası yaradılıb. Əqli mülkiyyət
sahəsində 9 qanun qüvvədədir. Bunlardan “Müəlliflik
hüququ və əlaqəli hüquqlar haqqında”,
“İnteqral sxem topologiyalarının hüquqi qorunması
haqqında”, “Azərbaycan folkloru nümunələrinin
hüquqi qorunması haqqında” və “Məlumat
toplularının hüquqi qorunması haqqında” qanunlar
bilavasitə müəllif-hüquq sahəsi ilə
bağlıdır və onların idarəçiliyini
Respublika Müəllif Hüquqları Agentliyi həyata
keçirir. “Patent haqqında” və “Əmtəə
nişanları və coğrafi göstəricilər
haqqında” qanunlar sənaye mülkiyyətinə aiddir və
onların idarəçiliyini Standartlaşdırma, Metrologiya
və Patent üzrə Dövlət Komitəsi, kənd təsərrüfatına
aid “Seleksiya nailiyyətləri haqqında” qanunun idarəçiliyini
isə Kənd Təsərrüfatı Nazirliyi həyata
keçirir. Göstərilən qanunlar əqli mülkiyyətin
əsas qorunma xəttini təşkil edir. “Haqsız rəqabət
haqqında” və “Kommersiya sirri haqqında” qanunlar isə əqli
mülkiyyət hüquqlarının ikinci qorunma xəttini təşkil
edir və bu qanunların inzibati idarəçiliyi İqtisadi
İnkişaf Nazirliyindədir.
- Azərbaycanın əqli
mülkiyyət üzrə Uzunmüddətli Milli Strategiyasının
hazırlanması hansı məqsəd güdür və bu
istiqamətdə hansı işlər görülüb?
- Bu suala cavab verməzdən
öncə bir vacib məqama nəzər salmalıyıq.
Müasir dövrün çağırışlarından
biri ölkəmizin iqtisadi məqsədləri, prioritetləri
və resursları bir tərəfdən və digər tərəfdən
əqli mülkiyyətin istifadəsi aralarında daha mükəmməl
əlaqələrin formalaşması həddindən artıq
vacibdir. Yəni, müasir dövrdə əqli mülkiyyət
xidmət edən iqtisadi şərtlər və sosial kontekst
dilində danışmağı öyrənməlidir. Bu məsələnin
yeganə həll yolu əqli mülkiyyət üzrə milli
strategiyaların hazırlanmasından ibarətdir.
Ümumdünya Əqli
Mülkiyyət Təşkilatı dövlətlərin əqli
mülkiyyət üzrə milli strategiyalarının
formalaşmasına böyük önəm verir və bu sahədə
aparılan işləri dəstəkləyir. Bunun da səbəbləri
var: Əqli mülkiyyətin milli inkişaf strategiyası
özlüyündə başlıca sənəddir, hansı
ki, bu və ya digər ölkənin əqli mülkiyyəti tərəfindən
yeni çağırışlara cavab verərək,
yaranmış yeni problemlərin həlli yollarını
araşdıraraq qarşıda duran hədəflərə
nail olmaq imkanlarını və istiqamətləri üzə
çıxarır. Digər tərəfdən, Milli
Strategiyanın hazırlanması kompleks amillərdən
asılı olan sistemli işdir. İlk növbədə,
milli maraqlara əsaslanaraq və beynəlxalq təcrübəni
nəzərə alaraq Azərbaycanın Əqli Mülkiyyət
proqnoz sistemi qurulmalıdır. Bu proqnoz bir tərəfdən
axtarış proqnoza əsaslanmalıdır, yəni əqli
mülkiyyət sisteminin inkişaf meyillərinin aşkar edilməsinə
və bu evolyusiyanın təhlilini tələb edir. Bir
sözlə, proqnoz modelinin gerçəkdən gələcəyə
qurulması deməkdir. Digər tərəfdən, normativ
proqnoz, yəni ekspertlər tərəfindən müəyyən
edilmiş məqsədlərə nail olan yolların və
imkanların quruluşu (gələcəkdən gerçəyə).
Milli İnkişaf
Strategiyası uzunmüddətli olaraq qısa müddətli
Dövlət proqramları və Tədbirlər Planları ilə
daim təmasdadır. Bunun başlıca səbəbi ondan irəli
gəlir ki, strategiya seçilən məqsədlərə əsaslanan
uzun müddətli inkişaf istiqamətini müəyyənləşdirir,
Proqram isə Strategiyanın məqsədlərinə nail olan
addımlar kompleksidir. Azərbaycan dünyanın ilk dövlətləri
sırasında müəlliflik hüququ və digər əqli
mülkiyyət hüquqları sahəsində Uzunmüddətli
Milli Strategiya əsasında müəlliflik hüququ və
digər oxşar hüquqları sahəsində 2011-2014-cü
illər üzrə Dövlət Proqramının qəbul
edilməsinə hazırlaşır. Milli Strategiya və
Dövlət Proqramı ÜƏMT və Avropa
Komissiyasının əqli mülkiyyət üzrə mütəxəssislərinin
iştirakı ilə müzakirə edilmiş və bəyənilmişdir.
Proqram təxminən 30 məqsədli istiqamətlərdən
ibarət olaraq 90-a qədər konkret tədbirləri
özündə cəmləşdirir. Ümumiyyətlə,
kompleks şəklində Milli Strategiya Əqli Mülkiyyətin
iki ən yayılmış qolunu - müəlliflik hüququ və
digər oxşar əqli mülkiyyət və sənaye
mülkiyyətini özündə əks etdirməlidir. Odur
ki, bu istiqamətdə koordinasiya məqsədi ilə Agentliyin
və Standartlaşma, Metrologiya və Patent üzrə Komitənin
birgə Komissiyası yaradılıb. Düşünürəm
ki, digər aidiyyəti dövlət orqanlarının əməkdaşlığı
və birgə dəstəyi nəticəsində bu
mühüm iş başa çatdırılacaq.
- Siz tez-tez söyləyirsiniz
ki, XXI əsrdə “betona və dəmirə əsaslanan
iqtisadiyyat” öz yerini artıq “biliklərə əsaslanan
iqtisadiyyata” və ya “kreativ iqtisadiyyata” vermişdir. Bu, nə
ilə izah olunur və “kreativ industriya” dedikdə nə
başa düşülür?
- Kreativ sənayenin
inkişafına və ümumiyyətlə, əqli mülkiyyətin
getdikcə artan iqtisadi əhəmiyyətinə dəstək
vermək Agentliyin vacib işlərindən biridir. Öncə
dünyada gedən tendensiyalardan qısaca məlumat verim. XX əsrin
sonunda yaranmış “yeni iqtisadiyyat” informasiya cəhətdən
silahlanmış zəkalı, intellektual investor və
istehlakçılardan ibarət iqtisadiyyat kimi təsvir etmək
mümkündür. “Yeni iqtisadiyyat”ın əsas xüsusiyyətlərindən
biri İKT bazarına artan tələbat idi. Bu iqtisadiyyatın
digər xüsusiyyəti o idi ki, kommersiya əhəmiyyətinə
malik əqli mülkiyyət obyektlərinə də tələbat
artmağa başlamaqda idi. Bəllidir ki, əqli mülkiyyət
də xüsusi informasiya örtüyünü tələb
edir. Getdikcə “yeni iqtisadiyyat” betona və dəmirə əsaslanan
iqtisadiyyatı əvəzləyərək, XXI əsrdə
“biliklərə əsaslanan iqtisadiyyata” çevrildi və yeni
xüsusiyyətlərlə zənginləşərək
biliklərin kapitallaşmasını təsdiqlədi. Bununla
yanaşı, son illərdə isə texnologiyaların,
iqtisadiyyatın və qlobal cəmiyyətin inkişafı əqli
mülkiyyətin beynəlxalq institutu qarşısında bir
sıra ciddi çağırışlar irəli
sürüb. Bunların ən kəskini və ən çox
nəzərə çarpanı əqli mülkiyyət
fenomenidir və ona artan ictimai diqqətdir. Xüsusiyyət və
spesifikasına görə bu fenomen uzun illər kölgədə
qalsa da, son iki onillikdə əqli mülkiyyət ictimai diqqətin
və təhlillərin fokusuna çevrilmişdir. Əqli
mülkiyyətin dünyadakı dəyişmiş iqliminin
idarə olunması hal-hazırda ÜƏMT-nin üzv dövlətlərinin
prioritet məqsədlərindən birinə
çevrilmişdir. Betona və dəmirə əsaslanan
iqtisadiyyatın “biliklərə əsaslanan iqtisadiyyata” və
ya “kreativ iqtisadiyyata” əvəzlənməsinin də səbəbi
əqli mülkiyyət rolunun inqilabi xarakter
daşımasıdır. İndi əqli mülkiyyət
innovasiyalara, yeniliklərə və yaradıcılığa,
innovasiyalı məhsul və xidmətlərin geniş
yayılmasına əlverişli mühit formalaşdıran əsas
vasitədir. Hazırda isə inkişaf etmiş ölkələrin
iqtisadi artım tempinin 80-90%-i yeni biliklər əsasında təmin
edilir, ÜDM-də isə inkişaf etmiş ölkələrin
mədəni (kreativ) sənayenin payı 5-12%-dir.
Ümumiyyətlə, ÜƏMT
tərəfindən aparılan axtarışlarda əqli
mülkiyyət, yəni qorunan biliklər və birbaşa
investisiyalar arasındakı müsbət əlaqələr
müəyyən edilərək göstərilir ki,
güclü inkişafda olan ölkələrin ÜDM-dəki
investisiyaların payı 35%-ə çatmış,
inkişaf etmiş ölkələrdə isə 20%-dən
aşağı olmamışdır. Dünya Bankının
isə “Dünya inkişaf meyillərin göstəriciləri”
son illərdə açıqlanmış hesabatında
göstərildiyi kimi, əqli mülkiyyətin qorunması
ölkənin iqtisadi vəziyyətindən asılı
olmayaraq (istər ən kasıb, istər inkişafda olan və
istərsə də inkişaf etmiş ölkə), müvafiq
iqtisadi fayda gətirir: ən kasıb ölkələrdə -
kənd təsərrüfatında, inkişafda olanlara - sənayedə,
inkişaf etmişlərdə - xidmət sektorunda. Makroiqtisadi
dəyişikliklərlə yanaşı, mikroiqtisadi dəyişikliklər
də nəzərə çarpır. Son 30 ildə əqli
mülkiyyət hesabına firmaların maddi-qeyri-maddi aktivlərinin
nisbəti 60:40-dan qeyri-maddi aktivlərin xeyrinə dəyişərək
30:70 olmuşdur. Qeyri-maddi aktivlərin 60-65%-i isə ƏM-dən
ibarətdir. Onu da qeyd edək ki, biliklərə əsaslanan
iqtisadiyyatı çox vaxt “kreativ iqtisadiyyat” da
adlandırırlar və bu iqtisadiyyatda aparıcı rolu
“kreativ” və ya “mədəni sənayeyə” məxsusdur. Bu
yaxınlarda UNKTAD (BMT-nin Ticarət və İnkişaf
Konfransı), UNDP (BMT-nin İnkişaf Proqramı), YUNESKO, WIPO
və Ticarət Mərkəzi ilə birgə 2010-cu ildə
hazırlanmış “Kreativ iqtisadiyyat” Hesabatı
açıqlanıb. Bəllidir ki, “kreativ iqtisadiyyat” kreativ
industriyaya əsaslanır, yəni, müəlliflik və əlaqəli
hüquqlara əsaslanan sənayedir. Bu sıraya kompüter və
digər İKT məhsulları, kitablar və digər nəşrlər,
yeni media, musiqi, film istehsalatı, tətbiqi incəsənət,
dizayn və s. daxildir. Hesabatda göstərildiyi kimi, kreativ
industriya digər ənənəvi sənaye sahələri ilə
müqayisədə dünyanı bürüyən qlobal
iqtisadi böhrana qarşı daha böyük müqavimət,
davamlılıq göstərə bilib, belə ki, qlobal iqtisadiyyatın
bərpasını stimullaşdıran yeni iqtisadi tendensiya,
meyil kimi qiymətləndirilib. 2002-2008-ci illərdə kreativ
industriya mallarının eksportu 2 dəfə artaraq, 600 mlrd.
ABŞ dollarına çatmış, 2008-ci ildə böhran
nəticəsində beynəlxalq ticarətin 12 faiz
aşağı düşdüyü halda, kreativ industriya məhsulların
eksportu 2002-2008-ci illərdə 14 faizlik illik artımla dinamik
inkişaf meyilini saxlaya bilib. İnkişafda olan ölkələr
kreativ industriya vasitəsi ilə çoxşaxəli
iqtisadiyyat yarada bilmişlər. Odur ki, BMT məsləhət
görür ki, hər bir dövlət kreativ sənayeni
inkişaf etdirsin və bununla sosial-iqtisadi inkişafını
təmin etsin. Dünya iqtisadiyyatının davamlı
inkişafında əqli mülkiyyətin güclü amil kimi
çıxış etməsi Azərbaycanda da müşahidə
olunmaqdadır. Cənab Prezidentin qeyd etdiyi kimi, Azərbaycan
dünya miqyasında ən dinamik inkişaf edən dövlətlər
sırasındadır və dünyanı
bürümüş böhran vəziyyətinə baxmayaraq,
Azərbaycanın ÜDM-i 2009-cu ildə 9,3 faiz, 2010-cu ildə
isə 5 faiz artmışdır. Bu, tarixi nailiyyətdir,
çünki Azərbaycan böhran vəziyyətindən
minimal itkilərlə çıxaraq yüksək iqtisadi
artımı saxlaya bilmişdir. 2010-cu ildə 15,5 milyard dollar
yatırım vəsait qoyulmuşdur. Özü də bunlardan
9,3 milyard dolları qeyri-neft sektoruna qoyulan, o cümlədən
bilik sahəsinə, təhsilə, mədəniyyətə
qoyulan yatırımlardır. Bu nisbət 2005-ci ildə neft
sektorunun xeyrinə 34,8:65,2 faiz olduğu halda, 2010-cu ildə
70:30 faiz qeyri-neft sektorunun xeyrinədir. Artıq ÜDM-dəki
qeyri-neft sektorunun payı neft sektorunun payından kiçik
deyil. Azərbaycan iqtisadiyyatının davamlı
inkişafı üçün böyük miqdarda sərmayələrin
tələb olunduğunu və həmin investisiyalarının
təhlükəsizliyinin təmin edilməsi, habelə
bunların əqli mülkiyyət hüquqlarının qorunma
səviyyəsi arasındakı sıx əlaqəsi Prezident
İlham Əliyevin düşünülmüş siyasəti
nəticəsində öz bəhrələrini verir. Belə
ki, əqli mülkiyyət sahəsi prioritet istiqamətlərin
birinə çevrilib.
Bir sözlə, ölkə
başçısının dəfələrlə bəyan
etdiyi kimi, Azərbaycan keçid dövrünü bitirərək
artıq inkişafda olan dövlətlər sırasına
daxil olmuşdur.
Azərbaycanın dinamik
iqtisadi inkişafı “biliklərə əsaslanan iqtisadiyyat”
üçün zəmanət yaratmışdır. Müəllif
Hüquqları Agentliyinin araşdırmaları göstərir
ki, kreativ industriyanın ÜDM-dəki payı 2,4 faizdən
3,6 faizə yüksəlmişdir və 2003-cü ilə nisbətən
2009-cu ildə 5 dəfədən çox artmışdır
və əksər yüksək templə inkişafda olan
ölkələrlə, hətta inkişaf etmiş ölkələrlə
müqayisəlidir. Davamlı iqtisadi artım Solou modeli əsasında
aparılan araşdırmalar göstərir ki, texnoloji nailiyyətlər
və elmi-texniki tərəqqi hesabına ÜDM-dəki
artım (buna yenilikçilik Solou indeksi deyilir) 2000-2004-cü
illərdə 2004-2008-ci illərlə müqayisədə 7,2
faizdən 20,6 faizə qədər yüksəlmişdir.
Bütün bunlar Agentlikdə yaradılan xüsusi model və
metodikalar əsasında hesablanıb. Bu rəqəmlər təsadüfi
deyil. “Biliklərə əsaslanan iqtisadiyyatın”
aparıcı qüvvələrindən biri əqli mülkiyyət
hüquqlarının qorunması və təminatı
sistemidir. Bunların təsdiqi kimi Agentlikdə
yaradılmış xüsusi metodika əsasında müəyyən
edilmişdir ki, ÜDM-in həcminin artmasında siyasi sabitlik və
qanunçuluğa riayət edilməsi, düzgün fiskal və
monetar siyasət aparılması və əlverişli
investisiya mühitinin yaradılması ilə yanaşı, əqli
mülkiyyət faktorunun da mühüm rolu olmuşdur. Cənab
Prezident İlham Əliyevin dediyi kimi, məqsədimiz “qara
qızıl”ı insan sərvətinə çevirməkdir,
xalqımızın intellektual kapitalını ən yüksək
zirvələrə çatdırmaqdır.
- KİV-də yayılan məlumatlardan
görünür ki, Müəllif Hüquqları Agentliyi erməni
plagiatçılığına qarşı fəal
mövqedən çıxış edir, lakin erməni
oğurluqları səngimir. Bunun səbəbləri nədən
irəli gəlir?
- Əqli mülkiyyət
bilik sahəsinin, mədəniyyətin və iqtisadiyyatın
inkişafına xidmət edir. Lakin bədnam
qonşularımız tərəfindən bu sahəyə ciddi
zərbələr vurulur. Erməni plagiatından,
riyakarlığından, absurdlarından danışanda, ilk
növbədə, onun köklərinə nəzər salmaq
lazımdır. Cənubi Qafqazda gəlmə etnos olan ermənilərin
“böyük Ermənistan” mifik xülyası və
torpaqların əsl sahibi olan xalqın maddi və qeyri-maddi mədəni
irsini mənimsəmək və erməniləşdirmək
iddiası açıqlanmalıdır. Bəllidir ki, ermənilər
tarixdə olmayan “böyük Ermənistan” və “böyük
erməni mədəniyyəti” niyyətlərini
reallığa çevirmək üçün bir sıra
çirkin üsullara əl atırlar. Ermənilərin
intellektual və maddi mədəniyyət oğurluqları,
tarixi-coğrafi uydurmaları və saxta tarix
formalaşdırmaları “Azərbaycan mədəni ənənələrinin
mənimsənilməsi erməni ənənəsinə”
çevrilmişdir. Ermənilər özlərinə mədəniyyət
yaratmaq üçün dastan, bayatı, atalar sözləri,
nağıl və lətifələrimizi, aşıq
yaradıcılığını, musiqi, mahnı və rəqslərimizi
mənimsəyir və “özününküləşdirir”,
xalçalarımızı və onların
naxışlarını, mətbəx reseptlərimizi və
xörəklərimizin adlarını özlərinə
çıxırlar. Daş-at və Daş-balıq abidələrimizin
ermənilərə aid olmasını “sübut” etmək
üçün “dənizkənarı” ermənilər,
“atlı” ermənilər, tarixdə bəlli olmayan erməni
çarları sülaləsi və Gəmiqaya barədə
uydurmalar və absurd fikirlər irəli sürürlər.
Nizaminin Şirininin erməni, Xosrov Pərvizin
sarayındakı musiqiçilərin başçısı Sərkeşin
“Sarkis” olması, Möminə-Xatun türbəsinin “ermənilər
tərəfindən tikilməsi” və Dədə Qorqudun
müəyyən fəsillərinin ermənilər tərəfindən
yazılması haqqında absurd “elmi-tarixi fikirlər” də
ermənilərin “yaradıcılığıdır”. Bu
gün, üstəlik Bakı şəhərinin yaranması və
tikilməsini də erməniçilik öz adına
çıxarır. Bütün bunlara qarşı geniş cəbhədə
mübarizə aparmaq borcumuzdur. Cənab Prezident İlham Əliyevin
dediyi kimi: “Mən dəfələrlə demişəm və
təkrar edirəm ki, biz informasiya hücumuna keçməliyik”.
Ölkə başçısının bu sözlərinə
əməl edərək erməni oğurluqlarına
qarşı müdafiə mövqeyindən imtina edib, hücum
mövqeyini seçərək ermənilərin əməllərini,
oğurluq ənənələri onların öz dili ilə və
mənbələri əsasında ifşa etməyə
çalışırıq. Agentlikdə
hazırlanmış erməni
plagiatçılığını ifşa edən “Gəldim,
gördüm,... mənimsədim” kitabı Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Strateji
Araşdırmalar Mərkəzi ilə birlikdə ingilis və
fransız dillərində yenidən nəşr edilmiş,
Agentliyin məsləhəti və dəstəyi ilə Azərbaycan,
ingilis, rus və türk dillərində “Azərbaycan musiqi alətləri”
və “Uydurulmuş tarixdə erməni soyqırımı”
kitabları bir neçə dildə çapdan
çıxarılmışdır. “Armyanskiye inarodnıe
skazki” (“Erməni yadelli nağılları”) kitabı isə
rus və ingilis dillərində yenidən çap edilmiş,
Azərbaycan və türk dillərində isə çapa
hazırlanmışdır.
Ancaq bu gün bir daha qeyd etməliyik
ki, Azərbaycan ərazisinin 20 faizi işğal
altındadır və Ermənistan tərəfindən
buradakı mədəni irsimizin maddi nümunələri talan
edilir, üstəlik, qeyri-maddi, mədəni irsimiz, mədəni
ənənələrimiz, hətta müəlliflik hüququ
ilə qorunan əsərlərimiz mənimsənilir. Lakin bu,
Azərbaycan mədəniyyətinə vurulan yeganə zərbə
deyil. Bildiyiniz kimi, mədəni ənənələrdə
etnosun həm təbii-bioloji, həm də yaradıcı - mənəvi
gücü və qüdrəti təbiət və doğma
torpaqla bağlıdır, müvafiq coğrafi arealda
inkişaf edərək qorunub saxlanılır.
“İnsan -
yaşadığı iqlim və məkan”, “bədii
şüur - doğma torpaq”, “yaradıcı təfəkkür
- təbiət” kimi etnoloji və etnoqrafik üzvü əlaqələr
yaradıcılığı və mədəni ənənəni
yaşatdırır. 1 milyon qaçqın və
köçkünü olan azərbaycanlılar öz
coğrafi məkanında yaradıcılıq və ənənələrini
yaşatmaqdan da məhrum olub. Azərbaycanın təkrarolunmaz
guşəsində, dünya ictimaiyyəti tərəfindən
konservatoriya kimi qəbul edilmiş Qarabağda musiqi mədəni
ənənələrimizi yaşatmaq mümkün olmur. Bu isə
Azərbaycanın mədəni müxtəlifliyinə vurulan
digər zərbədir.
Nəhayət, liberalizmin
klassiki Fridrix fon Xayekin dediyi kimi mədəni ənənələr,
instinkt və zəka arasında yerləşərək,
instinktdən nisbətən cavan, zəkadan isə daha qədimdir.
Belə ki, mədəniyyət nə təbii, nə də
süni məhsuldur, ortaq bir yaranmadır. Xayekin göstərdiyi
və son elmi araşdırmalar əsasında təsdiqini
tapmış mədəni ənənələrin daxili
qüdrəti ilə yanaşı, böyük iqtisadi
gücü də vardır. Bunların təbii yaranma və
inkişaf yolu müəyyən ərazidə iqlim, flora,
faydalı qazıntıların yoluna bənzəyir və
tarixi proses bu ənənələri vacib təbii resursa və
milli sərvətin çox dəyərli hissəsinə gətirib
çıxarır. Bununla ənənələr nəinki mədəni,
eləcə də, iqtisadi, ərazi inkişafı alətinə
çevrilir. Bu da bizə işğalçı siyasət nəticəsində
vurulan digər zərbədir. Odur ki, ərazilərimizə
göz dikən, “Böyük Ermənistan” xülyası ilə
yaşayanlara və ərazi iddialarını “əsaslandırmaq”
üçün maddi və qeyri-maddi irsimizə təcavüz
edərək, “Azərbaycan mədəni ənənələrinin
mənimsənilməsi erməni ənənəsinə”
çevirənlərə qarşı mübarizə
aparılıb və aparılacaq. Çünki “mədəniyyətin
qəlbi, qəlbin mədəniyyətidir”sə,
işğalçı qəlbinə mədəniyyət
yaddır. Erməniçiliyin çirkin əməllərini ifşa
etmək məqsədi ilə bayaq qeyd etdiyim qabaqlayıcı
tədbirlərlə yanaşı, digər işlər də
aparılır. Misal üçün bu yaxınlarda, aprel
ayında Müəllif Hüquqları Agentliyinin Azərbaycan
Respublikasının İnsan Hüquqları üzrə
Müvəkkilinin (Ombudsman) Aparatı ilə birgə
keçirdiyi konfransın “Müəlliflik hüququ, mədəni
hüquqlar və insan haqları: erməni
riyakarlığı” mövzusuna həsr edilməsi təsadüfi
deyil. Erməni ədəbi oğurluqlarının ifşa
edilməsi, bu sahədə işlərin sistemli,
ardıcıl və peşəkar səviyyədə
aparılması Agentliyin fəaliyyətinin ən vacib istiqamətlərindən
biridir. Və yaxud 26 apreldə keçirilən birbaşa
web-yayım istifadə olmaqla beynəlxalq simpozium
tanınmış alim və mütəxəssislərin
geniş spektrə malik olan çıxışları erməni
uydurmaları və saxtakarlıqlarına qarşı bizim
etiraz səsimiz idi. Uzun illər boyu gizli saxlanmış bir
çox həqiqətlərin açılmasına müxtəlif
yollarla maneə törədən erməniçiliyin iç
üzü və riyakarlıqları mənbələr və
elmi sübutlar əsasında göstərilmişdir. Bu məruzələrdə
ermənilərin qədim və müasir dövrə aid tarixi
yalanları, ərazi iddiaları və coğrafi
uydurmaları, maddi və qeyri-maddi, mədəni irsimizə təcavüzü
və mənimsəmələri haqqında elmi əsaslı məlumatlar
səslənmişdir və üç dildə
yayılmışdır. Ümumiyyətlə, ermənilərin
oğurluq faktlarının ifşası üçün
müxtəlif üsullardan istifadə edirik. Məsələn,
folklor nümunələrimizin ermənilər tərəfindən
oğurlanması faktları barədə dəfələrlə
ÜƏMT-yə, YUNESKO-ya və digər beynəlxalq təşkilatlara
məlumatlar göndərmişik. Bu mövzuda
genişformatlı konfransların təşkili, erməni
plagiatçılığı barədə çoxsaylı
məqalələrin dərc edilməsi də aparılan
işin tərkib hissəsidir. Bununla belə, hesab edirəm ki,
əsas iş mədəni irsimizin təbliğidir və bu
sahədə Heydər Əliyev Fondunun Prezidenti, YUNESKO və
İSESKO-nun xoşməramlı səfiri, Milli Məclisin
deputatı Mehriban xanım Əliyevanın xidmətlərini
xüsusi qeyd etməliyik.
Biz
çalışmalıyıq ki, 11 il ərzində bir yekuna
gələ bilməmiş ÜƏMT-nin Əqli Mülkiyyət
və Genetik Resurslar, Ənənəvi Biliklər və Folklor
üzrə hökumətlərarası komitəsi bu il beynəlxalq
Konvensiya mətnini qəbul etsin və bu Konvensiyaya qoşulan
dövlətlər öz üzərinə müvafiq öhdəliklər
götürməli olsun. Məsələ ondadır ki, Azərbaycan
Avropa məkanında ilk dövlətdir ki, 2003-cü ildən
başlayaraq öz folklor nümunələrini qanun səviyyəsində
qoruyur. Beynəlxalq Konvensiyaya hazır olmaq məqsədi ilə
qanunvericiliyin təkmilləşdirilməsi çərçivəsində
“Azərbaycan folkloru nümunələrinin hüquqi
qorunması haqqında” Qanuna dəyişikliklər Milli Məclisdə
qəbul edilib. Dəyişikliklər qəbul edildikdən
sonra Azərbaycan folkloru nümunələrindən Azərbaycan
Respublikasının hüdudlarından kənarda başqa
dövlətlərin hüquqi və fiziki şəxsləri
kommersiya məqsədləri ilə istifadə etdikdə
müvafiq icra hakimiyyəti orqanından icazə almalı və
istifadəyə görə haqq ödəməlidirlər.
Haqqın məbləği və ödəniş qaydaları
Nazirlər Kabineti tərəfindən müəyyən ediləcək.
Bununla yanaşı, Agentliyin təklifi əsasında 2010-cu
ildə “Müəlliflik hüququ və əlaqəli
hüquqlar haqqında” Qanuna bəzi dəyişikliklər
edilmişdir.
Yeni Azərbaycan.- 2011.- 18 may.- S.8.