Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
xalqımızın ictimai fikir tarixində, Azərbaycanın
dövlət suverenliyinin bərpası yolunda layiqli yer tutur
Ataxan Paşayev: O, özünün qısamüddətli
fəaliyyəti dövründə Azərbaycanın istiqlaliyyətini
elan etmiş, xalqın millimənlik şüurunu özünə
qaytarmış, onun öz müqəddəratını təyin
etməyə qadir olduğunu əyani şəkildə
sübuta yetirmişdir
Azərbaycan
Respublikasının Milli Arxiv İdarəsinin rəisi Ataxan
Paşayev www.yap.org.az saytına müsahibə verib:
- Ataxan müəllim,
bildiyimiz kimi, may ayının 28-də Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin yaranmasının 93-cü
ildönümü tamam olur. İstərdik o dövrün
mürəkkəb hadisələri və Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin yarandığı tarixi şərait
haqqında sizin fikirlərinizi öyrənək...
- Zaqafqaziyadan Rusiyanın
Müəssislər Məclisinə seçilmiş və
Böyük Oktyabr sosialist inqilabının qələbəsi
nəticəsində Petroqrada gedə bilməmiş nümayəndələr
1918-ci il fevralın 14-də Tiflisdə toplaşırlar. Onlar
Zaqafqaziyada ali hakimiyyət orqanı olan Zaqafqaziya Seymini
yaradırlar. Azərbaycan nümayəndələrinin təkidilə
Zaqafqaziya Seymi aprelin 9-da Zaqafqaziyanın Suverenliyini və
Zaqafqaziya Qoşma Xalq Cümhuriyyəti
yaradıldığını elan edir. Lakin Zaqafqaziya
Cümhuriyyətinin yaranması daxili və xarici siyasət sahəsində
heç bir dəyişiklik gətirmir. Seymdə iştirak edən
nümayəndələr arasındakı daxili ziddiyyətlər
və xarici oriyentasiya məsələlərindəki əksliklər
onların nümayəndələrinin ümumi dil tapmasına
imkan vermir. Zaqafqaziya Seymində və hökumətində fəaliyyət
göstərən hər üç millətin nümayəndələrindən
hər biri öz millətinin mənafeyini ümumzaqafqaziya mənafeyindən
üstün tuturdu. Onların ümumi platforması yox idi.
1918-ci il may ayının 25-də Zaqafqaziya Seyminin son iclası
keçirilir. Gürcüstan Zaqafqaziya Seymindən
çıxaraq may ayının 26-da öz istiqlaliyyətini
elan edir. Gürcüstanın ardınca Ermənistan da öz
istiqlaliyyətini elan etməyə hazırlaşır. Belə
bir şəraitdə Zaqafqaziya Seyminin 13 müsəlman
fraksiyası da hərtərəfli müzakirədən sonra
belə bir qərara gəlir ki, “əgər Gürcüstan
öz istiqlaliyyətini elan edərsə, onda bizim tərəfimizdən
də Azərbaycanın istiqlaliyyəti elan olunmalıdır”.
Zaqafqaziya Seymi
dağıldıqdan bir gün sonra, mayın 27-də Azərbaycanın
istiqlaliyyətini elan etmək və ilk Azərbaycan hökumətini
yaratmaq üçün Seymin bütün müsəlman
nümayəndələri Tiflisdə toplanır. Hərtərəfli
müzakirədən sonra onlar belə ağır bir zamanda Azərbaycanın
idarə olunmasını öz üzərlərinə
götürmək qərarına gələrək özlərini
Azərbaycanın Milli Şurası elan edirlər. Mayın
28-də isə keçmiş Qafqaz canişininin iqamətgahında
doktor Həsən bəy Ağayevin sədrliyi ilə Azərbaycan
Milli Şurasının iclası keçirilir. Uzun və hərtərəfli
müzakirələrdən sonra Milli Şura Azərbaycanın
istiqlaliyyəti haqqında bəyannamə qəbul edir. May
ayının 30-da radioteleqraf vasitəsilə Azərbaycanın
istiqlaliyyəti barəsində dünyanın bütün
siyasi mərkəzlərinə rəsmi bəyanat verilir.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
çox mürəkkəb tarixi şəraitdə fəaliyyətə
başlayır. Bu vaxt Bakıda S.Şaumyan başda olmaqla,
Bakı Xalq Komissarları Soveti fəaliyyət göstərirdi.
1918-ci il mart hadisələrindən sonra Bakı Kommunası azərbaycanlı
əhali arasında öz nüfuzunu itirir. Buna görə də,
onun təsiri Azərbaycan qəzalarına yayıla bilmir və
burada hərc-mərclik hökm sürürdü. Öz təsir
dairəsini bütün Azərbaycan ərazisində genişləndirmək
məqsədilə, 1918-ci il iyunun 16-da Azərbaycan Milli
Şurası və hökuməti Tiflisdən Gəncəyə
köçür. Bu vaxt Gəncədə real hakimiyyət hələ
may ayının axırlarında 300 nəfərlik hərbi təlimatçılarla
Gəncəyə gəlmiş Türkiyənin Qafqaz ordusunun
baş komandanı Nuru Paşanın əlində idi. O, tezliklə
Gəncədə hərc-mərcliyə son qoymuş, şəhərdə
qayda-qanun yaratmışdı. Azərbaycan Milli Şurası və
hökumətinin həyata keçirməyə
çalışdığı tədbirlərin “Həddindən
çox demokratik istiqamətindən” narazı qalan Azərbaycan
burjuaziyası və mülkədarlarının müəyyən
dairələrinin təsiri ilə Gəncədə real
hakimiyyətə malik olan Nuru Paşa buraya gəlmiş Azərbaycan
Milli Şurası və hökumətini şübhə ilə
qarşılayır. Nəticədə, Azərbaycan müstəqilliyi
məsələsi böyük təhlükə
qarşısında qalır. Nuru Paşanın müşaviri
və onun yanında böyük nüfuza malik olan Əhməd
bəy Ağayev qarşılıqlı güzəştlər
əsasında ümumi razılığa gəlməyi təklif
edir. Bu təklifə görə, Milli Şura
buraxılmalı və bütün hakimiyyət yeni
yaradılacaq hökumətə həvalə olunmalı idi. Həmin
məsələni müzakirə etmək üçün
1918-ci il iyunun 17-də keçmiş şəhər idarəsi
binasında M.Ə.Rəsulzadənin sədrliyi ilə Milli
Şuranın növbəti iclası keçirilir. Hökumətin
sədri F.Xoyski hökumətin istefası bəyanatı ilə
çıxış edir. Uzun müzakirədən sonra
hökumətin istefası qəbul olunur və F.Xoyskiyə
yeni hökumət təşkil etmək
tapşırılır. Göründüyü kimi, müvəqqəti
hökumət Gəncədə çox çətin bir
dövrdə fəaliyyətə başlayır.
- Şərtlərin bu qədər
ağır olmasına baxmayaraq, o dövrdə hökumət tərəfindən
bir çox mühüm əhəmiyyət kəsb edən qərarlar
qəbul olundu. Bunlardan biri də Ordu quruculuğu ilə
bağlı verilmiş qərar idi...
- Bəli, yaranmış
mürəkkəb şəraitə baxmayaraq, hökumət o
dövr üçün olduqca çətin, amma böyük
tarixi əhəmiyyətə malik qərarlar qəbul etdi.
Hökumətin ilk tədbiri iyunun 19-da bütün Azərbaycanda
hərbi vəziyyət elan edilməsi oldu. Avqustun 11-də qəbul
olunmuş hərbi mükəlləfiyyət haqqında qanuna
müvafiq olaraq 19 yaşına çatmış vətəndaşların
ordu sıralarına səfərbər edilməsi elan olundu.
Müstəqil Azərbaycan qoşun hissələri yaratmaq
işinə başlanıldı. Azərbaycanın istiqlaliyyətini
müdafiə edəcək ordunun yaradılmasının
mühüm əhəmiyyəti var idi. Çarizm əsarətinin
yüz ildən yuxarı Azərbaycan xalqına vurduğu ən
böyuk zərbə, şübhəsiz ki, bu müddət ərzində
azərbaycanlıların orduya cəlb edilməməsi idi. Ona
görə də, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
yarandıqda onu müdafiə edə biləcək öz ordusu
yox idi. Belə bir ordunu yaratmaq üçün isə hərbi
işi bilən milli kadrlar çatışmırdı. Buna
görə də, ordu təşkili azərbaycanlılar
üçün çox çətin bir iş idi. Lakin
ordusuz da Azərbaycan Cümhuriyyəti öz müstəqilliyini
qoruyub saxlaya bilməzdi. Ona görə, Azərbaycan ordusunda
beynəlmiləl bir zabit heyəti yaradılır. Bu işin təşkilini
görkəmli azərbaycanlı generallar Səməd bəy
Mehmandarov və Əliağa Şıxlinski öz üzərlərinə
götürürlər. Azərbaycan Cümhuriyyətinin
parlamenti və hökuməti qarşısında duran bir
nömrəli vəzifə, müstəqil Azərbaycan
Cümhuriyyətinin ordusunu yaratmaq idi. Artıq 1919-cu ilin
axırlarında 25 minlik Azərbaycan Ordusu iki piyada və bir
süvari diviziyadan ibarət idi. Hərbi nazirlik 1920-ci ildə
ordunun şəxsi heyətini 40 minə
çatdırmağı planlaşdırırdı. Ordunu
müvafiq silahlarla təmin etmək hökumətin
başlıca vəzifəsi idi. Azərbaycan hökuməti və
hərbi nazirlik bunun üçün əlindən gələni
edirdi.
Eyni zamanda, Azərbaycan
hökuməti dövlət aparatının təşkili
işini də davam etdirir. Azərbaycan dili dövlət dili
elan olunur. Lakin çar hakimiyyət orqanlarının təhsil
sahəsindəki müstəmləkəçilik siyasətinin
nəticəsi olaraq Azərbaycan dilini mükəmməl bilən
kadrların olmaması işi çətinləşdirirdi.
Buna görə də, müvəqqəti olaraq inzibati, məhkəmə
və başqa iş sahələrində Azərbaycan dilini
bilən mütəxəssislər hazırlanana qədər
rus dilindən istifadəyə yol verilirdi. F.Xoyski kabinəsinin
mühüm tədbirlərindən biri də iyulun 15-də
yaradılmış Fövqəladə Təhqiqat
Komissiyası idi. Bu komissiyanın qarşısında I
Dünya müharibəsi illərində Zaqafqaziya ərazisində
yerli müsəlmanlara qarşı törədilən vəhşiliklər
və onların əmlakına qəsd ilə bağlı məsələləri
araşdırmaq, bu işdə günahkar olanları aşkar
etmək və onları məhkəmə məsuliyyətinə
cəlb etmək vəzifəsi qoyulmuşdur.
Gəncənin çarizm
zamanı ləğv edilmiş adı Azərbaycan hökumətinin
30 avqust tarixli qərarı ilə özünə
qaytarıldı. Elə həmin qərarla Qaryagin qəzası
da Cəbrayıl qəzası adlandırıldı. İyunun
30-da Zaqatala dairəsi əhalisinin xahişi nəzərə
alınaraq dairənin Azərbaycan Cümhuriyyətinə birləşdirilməsi
haqqında qərar qəbul olunur. Ümumiyyətlə, paytaxt
Bakıya köçürülənə qədər Azərbaycan
hökuməti Gəncədə ölkənin iqtisadi həyatı,
dəmiryolunun bərpası və sair ilə əlaqədar
bir sıra digər mühüm tədbirlər də həyata
keçirmişdir.
1918-ci il iyulun
axırlarında S.Şaumyanın başçılıq
etdiyi Bakı Kommunası süqut etdi. Bakı Sovetinin
eser-menşevik-daşnak nümayəndələrindən ibarət
“Sentrokaspi diktaturası” Bakıda hakimiyyəti ələ
keçirdi. Onlar Bakıda cəmi bir ay ömür sürə
bildilər. 1918-ci il sentyabrın 15-də Türkiyə və
Azərbaycan hökumətinin qoşun hissələri
Bakıya daxil oldu. Bakı Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
paytaxtı elan olundu.
- Yeri gəlmişkən, Xalq
Cümhuriyyəti hökumətinin Bakı fəaliyyəti
haqqında nə deyə bilərsiniz? Hər halda Azərbaycanın
milli bayrağının təsdiq olunması və parlamentin fəaliyyətə
başlaması bu dövrün ən böyük hadisələrindən
idi...
- Xalq Cümhuriyyəti
Bakıya köçdükdən sonra Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti hökuməti istər ictimai-siyasi, istərsə
də təsərrüfat və mədəni həyat sahəsində
daha mühüm tədbirlər həyata keçirməyə
başlayır. Müəssislər Məclisinin
çağırılması işinin təşkili
üçün Nazirlər Şurasının sədri, daxili
işlər naziri və xalq maarif nazirindən ibarət
Komissiya yaradılır. 1918-ci il noyabrın 9-da Azərbaycan
hökuməti Azərbaycanın milli bayrağını təsdiq
edir. Azərbaycanın milli bayrağı mavi,
qırmızı və yaşıl rəngli parçadan
hazırlanaraq üzərində aypara və səkkiz guşəli
ulduz təsvir edilir.
1918-ci il iyunun 17-də Gəncədə
öz fəaliyyətini dayandırmış Azərbaycan Milli
Şurası həmin il noyabrın 16-da Bakıda öz
işini yenidən bərpa edir. İclasda
çıxış edən Azərbaycan hökumətinin sədri
Fətəli xan Xoyski Milli Şura üzvlərinə
müraciət edərək bildirir ki, hökumətin Müəssislər
Məclisini çağırmaq üçün
hazırlıq işinə vaxtı
çatmadığından Milli Şura bu işi öz
öhdəsinə götürsün. Milli Şura bu təkliflə
razılaşır. Noyabrın 19-da Milli Şuranın M.Ə.Rəsulzadənin
sədrliyi ilə keçən iclası 120 nəfərdən
ibarət Parlament yaratmaq haqqında Azərbaycan hökuməti
tərəfindən təqdim olunmuş qanun layihəsini qəbul
edir.
Parlamentin
açılışı 1918-ci il dekabrın 3-nə təyin
olunmuşdu.
- Amma dekabrın 3-də bu
iclası keçirmək mümkün olmadı. Bunun səbəbləri
nə idi?
- Bakıda fəaliyyət
göstərən rus və erməni milli şuraları bu ərəfədə
Bakıya gəlmiş general Tomsondan istifadə edərək
Azərbaycan parlamentinin açılmasına hər vasitə
ilə mane olmağa çalışırdılar. General
Tomsonla aparılan danışıqlarla əlaqədar və qəzalardan
bütün deputatların vaxtında Bakıya gələ bilməməsini
nəzərə alaraq parlamentin ilk iclasının
açılışı dekabrın 7-nə keçirilir. Həmin
gün gündüz saat 1-də H.Z.Tağıyevin Nikolayev
küçəsində yerləşən keçmiş
qız məktəbinin binasında Azərbaycan parlamentinin ilk
iclası təntənəli şəraitdə
açılır. Parlament müvəqqəti hökumətin
istefasını qəbul edir, yeni hökumətə rəhbərlik
və yeni hokumət heyətinin tərkibini müəyyən
etməyi yenidən F.Xoyskiyə tapşırır. Dekabrın
26-da Fətəli xan hökumət proqramı və hökumətin
tərkibi barədə parlamentdə çıxış
edir. Geniş müzakirədən sonra parlament F.Xoyski hökumətinin
proqramına və hökumətin tərkibinə etimad
göstərir. Cəmi 17 ay fəaliyyət göstərməsinə
baxmayaraq, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin parlamenti
özünün həyatiliyi və yüksək
işgüzarlıq qabiliyyətini sübut etdi. O göstərdi
ki, Azərbaycan xalqı parlament idarəçiliyi səviyyəsinə
yüksəlmişdir. O vaxt Azərbaycan bütün müsəlman
şərqində yeganə parlamentli respublika idi.
1919-cu ilin axırına
yaxın parlamentdə 11 müxtəlif partiya fraksiyası və
qrupunu 96 deputat təmsil edirdi. Parlamentdə qüvvələr
nisbətən aşağıdakı kimi
bölünürdü: Müsavat və bitərəflər
fraksiyası (38 nəfər), “İttihad” (13 nəfər), “Əhrar”
(6 nəfər), sosialistlər bloku (13 nəfər),
partiyasızlar (4 nəfər), müstəqillər (3 nəfər),
sol müstəqillər (1 nəfər), “Slavyan Rus Cəmiyyəti”
(3 nəfər), erməni fraksiyası (5 nəfər),
daşnaksütyun fraksiyası (6 nəfər), azlıqda qalan
millətlər fraksiyası (4 nəfər).
Öz fəaliyyəti
dövründə Azərbaycan Cümhuriyyəti parlamentinin
140 iclası keçirilmişdi. Parlamentdə 11 müxtəlif
komissiya fəaliyyət göstərirdi. 1919-cu il dekabrın
25-nə qədər parlamentə ölkə həyatının
müxtəlif məsələlərinə dair 215 qanun layihəsi
daxil olmuşdur ki, onların da əksəriyyəti parlament tərəfindən
qəbul edilmişdir. Öz sosial mənşəyinə
görə, parlament üzvləri arasında milli
burjuaziyanın nümayəndələri üstünlük təşkil
edirdi. Buraya 43 nəfər neft sənayeçisi, 12 nəfər
iri tacir, 8 nəfər din xadimi və b. daxil idi.
- Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin beynəlxalq ictimaiyyət tərəfindən
tanınması, beynəlxalq aləmin müstəqil subyekti
kimi qəbul olunması istiqamətində hansı işlər
görüldü?
- Elə bu vaxtlar Fransada qalib
dövlətlərin beynəlxalq Versal sülh konfransı
işə başlayır. 1919-cu il yanvarın 8-də Azərbaycan
Cümhuriyyəti Parisə - sülh konfransına xüsusi
nümayəndə heyəti göndərir. Nümayəndə
heyəti qarşısında böyük dövlətlər
tərəfindən Azərbaycanın istiqlaliyyətinin
tanınmasına nail olmaq vəzifəsi qoyulur. Nümayəndə
heyətinə Ə.M.Topçubaşov rəhbərlik edirdi.
Onun üzvləri M.Hacınski, Ə.Şeyxülislamov, Ə.Ağayev,
müşavirləri isə M.Məhərrəmov, M.Mehdiyev,
C.Hacıbəyov idi. Azərbaycan Cümhuriyyəti hökuməti
bütün varlığı dövründə öz
suverenliyinin tanınmasını I Dünya müharibəsinin
qalib ölkələri olan İngiltərə, Fransa və
ABŞ-dan təkidlə tələb edir. Bu sahədə Ə.M.Topçubaşov
başda olmaqla, Azərbaycandan Paris sülh konfransına
göndərilmiş nümayəndə heyəti yorulmadan
çalışır. Bunu Ə.M.Topçubaşovun xaricdən
məktubları da əyani şəkildə sübut edir.
Yalnız 1920-ci il yanvarın 12-də Denikinin orduları məğlub
olduqda və Qafqazda vəziyyət dəyişməyə
başladıqda Antanta dövlətləri Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətini de-fakto olaraq tanıyır. Sovet Rusiyası
isə müstəqil Azərbaycanı rəsmən
tanımır. Həmin ilin yanvarından aprelinə qədər
F.X.Xoyski və RSFSR Xalq xarici işlər komissarı
G.V.Çiçerin dəfələrlə nota mübadiləsi
edirlər. Bu notalarda F.X.Xoyski Azərbaycan Cümhuriyyətinin
istiqlaliyyətinin Sovet Rusiyası tərəfindən
tanınmasına nail olmağa çalışır.
G.V.Çiçerin isə Azərbaycan Cümhuriyyətini
Denikin qüvvələri ilə mübarizə ittifaqına cəlb
etmək istəyirdi. Onun bu tələbinə cavab olaraq
F.X.Xoyski bildirirdi ki, Azərbaycan hökuməti Sovet
Rusiyasının Denikin orduları ilə mübarizəsini rus
xalqının daxili işi hesab edir və ona
qarışmağı yolverməz sayır.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
hələ qalib ölkələr tərəfindən rəsmən
tanınana qədər özünün müstəqil
dövlət kimi suveren hüquqlarını həyata
keçirməyə başlamışdı. Azərbaycan
Cümhuriyyətinin İstanbulda, Tehranda, Tiflis, İrəvan,
Kuban və Donda diplomatik nümayəndələri var idi. Batum
və Ukraynada baş konsullar, Krım və Petrovskidə isə
konsul agentləri fəaliyyət göstərirdi. Bakıda isə
Gürcüstan və Ermənistan respublikalarının
diplomatik nümayəndəlikləri, İranın baş
konsulu, Belçika, Hollandiya, Yunanıstan, İsveç və
İsveçrə konsulları, İngiltərə, ABŞ və
Ukraynanın vitse-konsulları, Litva, Polşa və
Finlandiyanın konsul agentləri fəaliyyət göstərirdi.
- Sizin də qeyd etdiyiniz kimi,
məhz belə bir ağır şəraitdə ermənilər
xüsusilə fəallaşmağa başladılar və
onların Azərbaycana qarşı ərazi iddiaları getdikcə
daha geniş vüsət alırdı. Buna qarşı
hökumət hansı tədbirləri görürdü?
- Arxiv sənədləri
1918-1920-ci illərdə erməni daşnak quldur dəstələrinin
azərbaycanlılara qarşı təkcə Ermənistan ərazisində
deyil, həm də Azərbaycan ərazisində törətdikləri
vəhşilikləri təkzibolunmaz faktlarla sübut edir.
1918-1919-cu illərdə keçmiş İrəvan
quberniyasında azərbaycanlılar yaşayan 200-dən
çox kənd talan edilmiş, yandırılmış, əhalisi
isə qovulmuşdu. Bu illərdə yüz mindən çox
azərbaycanlı öz yurd-yuvasından didərgin
salınmışdı. Zəngəzur, Naxçıvan,
Qarabağ, Ordubad və başqa yerlərdən Azərbaycan
Cümhuriyyətinin parlamentinə və hökumətinə
göndərilmiş yüzlərlə teleqram, məktub və
ərizələrdə daşnak quldur dəstələrinin
törətdikləri vəhşiliklər haqqında məlumat
verilirdi. Qaçqınlar problemi o dövrdə də Azərbaycan
xalqının tarixində başlıca problem idi.
Qaçqınlar problemi ilə məşğul olmaq
üçün Azərbaycan hökuməti tərkibində
xüsusi himayə nazirliyi yaradılmışdı. Təkcə
1919-cu ildə qaçqınlara yardım üçün bu
nazirliyə 3 milyon manatdan çox vəsait
ayrılmışdı. Mil düzündə - Gaur arxı ətrafında
İrəvan quberniyasından qaçmış 50 minə
yaxın azərbaycanlının məskunlaşdırılması
problemi dururdu.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
yaradıldıqdan sonra Qarabağın ermənilərdən
ibarət əhalisi Azərbaycan hökumətinə tabe
olmaqdan imtina edir və Qarabağda erməni milli şurası
yaradırlar. Digər tərəfdən, Andranikin quldur dəstələri
Zəngəzurdan başlayaraq, azərbaycanlı əhaliyə
qarşı vəhşiliklər törətməklə
yanaşı, Qarabağın azərbaycanlılar yaşayan kəndlərinə
basqınlar edir, onları talayır, yandırıb
dağıdırdılar.
Azərbaycan parlamentinin
1918-ci il 20 dekabr tarixli fövqəladə iclası Andranikin Zəngəzur,
Şuşa və Cəbrayıl qəzalarında törətdikləri
vəhşiliklərə qarşı mübarizəyə həsr
olunur. Bu məqsədlə 1918-ci ilin axırında
Şuşa, Zəngəzur, Cavad və Cəbrayıl qəzalarını
əhatə edən müvəqqəti Qarabağ
general-qubernatorluğu yaradılır. 1919-cu ilin yanvarında
Xosrov bəy Sultanov Qarabağa general-qubernator təyin olunur. O,
Qarabağda qayda-qanun yaratmağa başlayır. Həmin ilin
sentyabrında Qarabağ Erməni Milli Şurası ilə Azərbaycan
hökuməti arasında bağlanan müqaviləyə
görə yerli ermənilərə mədəniyyət sahəsində
muxtariyyət verilir.
Azərbaycan hökuməti
Zaqafqaziya respublikalarına aid məsələləri həmişə
dinc yolla həll etməyə çalışırdı.
1919-cu il aprelin 25-də Tiflisdə siyasi, iqtisadi, maliyyə,
habelə, sərhəd məsələləri ilə əlaqədar
mübahisələri həll etmək məqsədilə
Qafqaz konfransı çağırılır. Lakin Denikin
ordusunun Şimali Qafqaza hücumu, habelə, bir tərəfdən
Azərbaycan və Gürcüstan, digər tərəfdən
isə Ermənistan arasında sərhəd məsələləri
barədə fikir ayrılığı konfransın işini
pozur.
Gürcüstanla geniş
dostluq və əməkdaşlıq əlaqələri
yaratmış Azərbaycan Ermənistanla da ümumi dil
tapmağa çalışırdı. Azərbaycan hökumətinin
təşəbbüsü ilə 1919-cu il noyabrın 23-də
Tiflisdə hər iki respublika baş nazirlərinin
görüşü olur. Bu görüşdə bir sıra məsələlər,
başlıcası isə mübahisəli sərhəd məsələləri
müzakirə olunur. Baş nazirlər tərəfindən
razılaşdırılmış komissiya
yarımçıq qalmış Zaqafqaziya konfransını
davam etdirmək məsələsini müzakirə edir və
onun gündəliyini bəyənir. Azərbaycan nümayəndə
heyətinin Tiflisdəki görüşünün nəticələrini
müzakirə edən Azərbaycan hökuməti bildirir ki,
Zaqafqaziya xalqlarının möhkəm əlaqəsi
onların siyasi müstəqillikləri və iqtisadi müvəffəqiyyətləri
üçün başlıca şərtdir. Gürcüstan
və Ermənistan respublikaları da bu təklifə razı
olurlar, lakin 1920-ci ilin əvvəllərində baş verən
hadisələr, Zaqafqaziyada vəziyyətin mürəkkəbləşməsi
bu məsələnin həllinə mane olur.
- Cümhuriyyət hökuməti
bəzi iqtisadi tədbirlər də həyata keçirdi. Bu tədbirlər
və ümumiyyətlə, Cümhuriyyət hökumətinin
iqtisadi tədbirlərinin əhəmiyyəti barədə nə
deyə bilərsiniz?
- Azərbaycan parlamenti işə
başladıqdan sonra parlament tərəfindən təşkil
edilmiş hökumətin həyata keçirdiyi tədbirlərdə
demokratik meyillər daha çox nəzərə
çarpırdı. Ölkənin inzibati-ərazi
quruluşunda dəyişikliklər edilir, maliyyə işi
qaydaya salınır, Azərbaycan Dövlət Bankı
yaradılırdı. Dağıdılmış
iqtisadiyyatın bərpası üçün xeyli iş
görülür. Bakı-Batum neft kəməri bərpa
olunur. Bakı-Culfa dəmiryolunun çəkilişi işi
sürətləndirilir. Azərbaycan Cümhuriyyəti
hökumətinin qarşısında duran başlıca vəzifə
bütün qüvvələri xalqın rifahını
yaxşılaşdırmaq tədbirlərinə yönəltmək
idi. Xalqın maddi rifah halının yüksəldilməsi isə
yalnız iqtisadi inkişaf sayəsində və kütlələrin
işlə təmin edilməsi nəticəsində hasil ola
bilərdi. Azərbaycan parlamenti və hökuməti cəmiyyətin
müxtəlif sinifləri arasında razılığın əsasını
qoya bilmək məqsədilə, ilk növbədə, torpaq məsələsini
həll etmək üçün mühüm qərarlar qəbul
etməli idi. Kəndlilərə torpaq vermək, əkin-biçin
işlərini birlikdə yoluna qoymaq üçün 29 maddədən
ibarət torpaq islahatı haqqında Qanun layihəsi
hazırlanaraq 1920-ci il fevralın 21-də ümumxalq
müzakirəsi üçün dərc olunur. Həmin Qanun
layihəsinə görə torpaq üzərində mülkiyyət
hüququ saxlanılmaqla torpaqları onların sahibləri tərəfindən
istifadə olunmayan hissəsi hökumət tərəfindən
pulla alınaraq kəndlilərə paylanmalı idi. Digər tərəfdən,
kəndlilərə həmin torpaqları almaq
üçün güzəştli şərtlərlə
kredit verilməsi nəzərdə tutulurdu. Lakin məlum səbəblərə
görə, bu qanunun qəbul edilməsinə vaxt
çatmadı.
Azərbaycan Cümhuriyyəti
hökuməti sənaye müəssisələrində
çalışan fəhlələrin həyat şəraitini
yaxşılaşdırmaq haqqında da
düşünürdü. Lakin sənaye müəssisələri
üzərində xüsusi mülkiyyət hüququnun
saxlanması hökumətə bu sahədə az-çox
köklü dəyişikliklər həyata keçirməyə
imkan vermir. Hökumət yalnız fəhlələrin əməkhaqqı
və əmək şəraiti üzərində nəzarət
işini öz üzərinə götürə bilir. Beləliklə,
nə aqrar, nə də sənaye məsələsi həll
edilmir.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
mədəniyyət, ilk növbədə isə, xalq təhsili
sahəsində həyata keçirdiyi tədbirlər
xüsusilə diqqəti cəlb edir. Hökumət Azərbaycanda
olan məktəblərin çoxunu milliləşdirir,
yeni-yeni məktəblər açır. Cümhuriyyətin
müxtəlif şəhər və kəndlərində
hökumət hesabına 637 ibtidai məktəb, 23 orta ixtisas
müəssisəsi, o cümlədən, 6 kişi və 4
qadın gimnaziyası, 5 realnı məktəb, 3 müəllimlər
seminariyası, 3 qadın tədris müəssisəsi var idi.
Bu tədris müəssisələrinin hamısı dövlət
hesabına saxlanırdı.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
1919-cu ildə açdığı Bakı Dövlət
Universiteti xalqımızın mədəni həyatında əlamətdar
hadisə idi. Müxtəlif ixtisaslar üzrə ali təhsil
almaq üçün 100 nəfərə yaxın azərbaycanlı
gənc Avropanın müxtəlif ali məktəblərinə
göndərilir və həmin tələbələrin
bütün xərclərini hökumət öz üzərinə
götürür. Savadsızlıqla mübarizə
üçün müvəqqəti pedaqoji kurslar
yaradılır. Kursları qurtaranların, demək olar ki,
hamısına məktəblərdə müəllim yeri
verilirdi. İbtidai və orta məktəblər
üçün dərsliklərin hazırlanması və nəşri
işinə başlanır.
- Bütün səylərə
baxmayaraq, cümhuriyyət 23 ay sonra - 1920-ci il aprelin 28-də
süquta uğrayır. Bu süqutu şərtləndirən
amillər hansılar idi?
- 1920-ci ilin aprelində ölkədə vəziyyət gərginləşir. Bu vaxt XI Qırmızı Ordu Denikin ordularının qalıqlarını məğlub edərək Azərbaycan Cümhuriyyətinin şimal sərhədlərinə yaxınlaşdı. F.Xoyski aprelin 15-də Sovet Rusiyası hökumətinə öz hökuməti adından nota verərək Azərbaycanın təhlükəsizliyindən narahat olduğunu bildirir. Onun notası cavabsız qalır. Aprelin 27-də XI Qızıl Ordu Azərbaycan sərhədlərini keçərək Bakıya doğru hərəkət etdi. Bolşeviklərin real surətdə hakimiyyəti ələ almasına imkan yarandı. Elə həmin gün Azərbaycan parlamenti hakimiyyəti bolşeviklərə təslim etmək məsələsini müzakirə edir və hakimiyyəti qan tökülmədən vermək haqqında qərar qəbul edilir. Həmin qərarda deyilirdi ki, hakimiyyət bu şərtlə bolşeviklərə təslim edilir ki, Azərbaycanı idarə edəcək Sovet hakimiyyəti onun tam istiqlaliyyətini qoruyub saxlasın. Amma cəmi 23 ay fəaliyyət göstərməsinə baxmayaraq, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti xalqımızın ictimai fikir tarixində, Azərbaycan xalqının dövlət suverenliyinin bərpası yolunda layiqli yer tutur. Şərqdə ilk demokratik dövlət quruluşu olan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin xalqımız qarşısında ən böyük xidməti ondadır ki, o özünün qısamüddətli fəaliyyəti dövründə Azərbaycanın istiqlaliyyətini elan etmiş, xalqın milli mənlik şüurunu özünə qaytarmış, onun öz müqəddəratını təyin etməyə qadir olduğunu əyani şəkildə sübuta yetirmişdir. Heç də təsadüfi deyil ki, Azərbaycan xalqının Ümummilli lideri Heydər Əliyev də bu böyük tarixi həmişə yüksək qiymətləndirmişdir. Ulu öndərin “Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 80 illiyinin keçirilməsi haqqında” 1998-ci il 30 yanvar tarixli Sərəncamında deyilir: “Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti ölkənin daxilində və xaricində yaranmış gərgin və mürəkkəb ictimai-siyasi şəraitdə fəaliyyət göstərmişdir. Bu dövlətin qısa bir müddətdə həyata keçirdiyi tədbirlər xalqımızın tarixində böyük iz buraxmışdır. Milliyyətindən, siyasi və dini mənsubiyyətindən, cinsindən asılı olmayaraq bütün vətəndaşlara bərabər hüquqlar verilməsi, dövlət sərhədlərinin müəyyən olunması, Azərbaycan dövlətçiliyi atributlarının qəbul edilməsi, ana dilinin dövlət dili elan olunması Azərbaycanın gələcək müstəqilliyi üçün möhkəm zəmin yaratmışdır. Demokratik dövlət quruculuğu, iqtisadiyyat, mədəniyyət, təhsil, hərbi quruculuq sahəsində atılmış addımlar Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 23 aylıq fəaliyyətini əks etdirən əsas istiqamətlərdir”.
Yeni Azərbaycan.- 2011.- 27 may.- S.6.