Ölkəmizdə
sosial sferada böyük nailiyyətlər əldə olunub
Musa Quliyev: Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyinin bərpa edilməsindən
sonra əsas prioritetlərdən biri əhalinin sosial
rifahının gücləndirilməsi məsələsi olub
Milli
Məclisin Sosial siyasət komitəsinin sədr müavini, YAP
Siyasi Şurasının üzvü Musa Quliyev www.yap.org.az
saytına müsahibə verib:
-
Musa müəllim, bu il ölkəmiz müstəqilliyinin 20
illiyini qeyd edir. Hazırda bu münasibətlə
respublikamızın bütün guşələrində tədbirlər
keçirilir, bu illər ərzində qazanılan uğurlar,
nailiyyətlər haqqında hesabatlar verilir. Bu mənada Azərbaycanda
əhalinin sosial müdafiəsinin təmin olunması
yönündə həyata keçirilən siyasət
haqqında fikirlərinizi bilmək istərdik...
-
Ümumiyyətlə, müstəqilliyimizin bərpa
olunmasından sonra Azərbaycanda əhalinin sosial
rifahının gücləndirilməsi dövlət siyasətinin
prioritetlərindən biridir. Ulu öndər Heydər Əliyev
ölkənin daxili siyasi kursunu müəyyənləşdirərkən
sosial siyasətə, xüsusən sosial müdafiə sahəsinə
böyük diqqət ayırdı və sosial siyasəti
ölkənin daxili siyasətinin prioritet istiqaməti kimi
müəyyən etdi. Məlumdur ki, hər bir ölkədə
əhalinin sosial rifah halı ölkənin iqtisadi durumu,
inkişafı və inkişafın səviyyəsi ilə
bağlıdır. Azərbaycan müstəqilliyini əldə
etdiyi ilk illərdə ölkəmizdə iqtisadi durum olduqca
ağır vəziyyətdə idi. 1993-cü ildə ölkəmizin
büdcəsi 300 milyon dollar idi. Həmin ildə Ulu öndər
Heydər Əliyevin qarşısında çox böyük
bir vəzifə dururdu: ölkədəki hərc-mərcliyi
aradan qaldırmaq, ictimai-siyasi sabitliyi yaratmaq, iqtisadi tənəzzülün
qarşısını almaq, planlaşdırılmış
sosialist iqtisadiyyatından yeni bazar iqtisadiyyatına keçidi
ağrısız şəkildə keçirmək, ən nəhayət
ölkə iqtisadiyyatını stabilləşdirmək,
inkişafa nail olmaq və bu fonda da əhalinin sosial müdafiəsini
daima etibarlı şəkildə təmin etmək.
Bütün bunlar ölkəmizin ilk illərində çox
çətin vəzifələr idi. Amma buna baxmayaraq,
Ümummilli lider öz uzaqgörən siyasəti ilə əhalinin
sosial müdafiəsini təmin olunması ilə bağlı
mühüm tədbirlərin həyata keçirilməsini
ardıcıl olaraq təmin edirdi. Demək olar ki, müstəqilliyimizin
ilk 10 ili ölkədə iqtisadi, siyasi sabitliyin təmin
olunmasına, iqtisadi tənəzzülün aradan
qaldırılmasına, islahatların aparılmasına
xüsusilə də, aqrar islahatları vurğulamaq
lazımdır, özəlləşdirmənin həyata
keçirilməsinə həsr olundu. 2000-ci illərin əvvəlindən
isə inkişaf prosesi başladı. Bu dövr ərzində
əhalinin sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi ilə
bağlı bir sıra sərəncamlar, fərmanlar
imzalandı, qanunlar qəbul edildi. Xüsusilə əlillərin,
şəhid ailələrinin, Qarabağ müharibəsi
veteranlarının statusu və onların sosial müdafiəsini
şərtləndirən və təmin edən qanunvericilik
aktları qəbul olundu. Çernobıl əlillərinin,
pensiyaçıların, sosial müavinət alanların, əlil
uşaqların sosial müdafiəsi ilə bağlı bir
sıra qanunlar qəbul edildi.
- Əhalinin
sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi işində
Azərbaycanda pensiya islahatlarının rolu nədən ibarətdir?
Son illər pensiya sisteminin daha da təkmilləşdirilməsi
hansı uğurları özündə ehtiva edir?
- Azərbaycanda
əhalinin sosial müdafiəsi ilə bağlı yeni
konsepsiyanın hazırlanması, yeni baxışların tətbiq
olunması, modern pensiya təminatının həyata
keçirilməsi 2001-ci il 17 iyul tarixində Ulu öndərin
imzaladığı “Azərbaycan Respublikasında pensiya
islahatları konsepsiyası” haqqında Sərəncamdan
başlandı. Məhz bu Sərəncamda Azərbaycanda pensiya
təminatının təyin olunmasının və ödənilməsinin
yeni bir modeli, artıq sosial sığortaya əsaslanan modelinin
tətbiq olunmasına hüquqi əsaslar yaratdı.
Keçmiş Sovet İttifaqının tərkibində
olduğumuz illər ərzində Azərbaycanda pensiyanın həmrəylik
prinsipi həyata keçirilirdi. Yəni, hər işləyən
nəsil pensiyaya çıxan nəslin pensiyasını təmin
edirdi. Bu, bazar iqtisadiyyatı prinsiplərinə uyğun deyil,
o cümlədən, bazar iqtisadiyyatı münasibətlərində
özünü doğruldan bir sistem deyildi. Sığorta
sisteminə əsaslanan pensiya sisteminin qurulmasının da əsas
mahiyyəti ondan ibarət idi ki, hər bir işləyən
şəxs, eyni zamanda, işlədiyi dövrdə
özünün pensiya kapitalını da özü
formalaşdırmalıdır. Bu sistemə keçidin əsasını
Azərbaycanda pensiya islahatları konsepsiyası haqqında
Prezident Sərəncamı qoydu. Bunun ardınca isə daha bir
Fərman imzalandı və həmin Fərman Azərbaycanda
pensiya sisteminin təkmilləşdirilməsi haqqında idi. Məhz
bu Fərmandan irəli gələrək o zamandan əhalinin
pensiyalarının hesablanması və ödənişi Əmək
və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyindən
alınaraq Dövlət Sosial Müdafiə Fonduna verildi. Burada
əsas mahiyyət ondan ibarət idi ki, fond həm pensiya təminatı
üçün əsas təşkil edəcək kapitalı,
yəni, sosial sığortaların
yığılmasını, təyin olunmasını təmin
edəcək, həm də pensiyaların təyinatını
aparacaq. Bununla bağlı olaraq pensiya sistemində yeni
qaydaların tətbiqinə 2005-ci ildə
başlanıldı.
-
Ümumiyyətlə, pensiya islahatları ilə bağlı
ölkəmizdə hansı qanunlar qəbul edilib? Bu prosesin həyata
keçirilməsində Milli Məclis tərəfindən qəbul
olunan qanunların əhəmiyyətini necə dəyərləndirirsiniz?
-
2005-ci ildə bu sahə ilə bağlı üç
mühüm qanun qəbul olundu. Cənab Prezident İlham Əliyevin
Sərəncamı ilə həmin qanunlar 2006-cı ilin yanvar
ayından qüvvəyə mindi. Bunlar “Əmək
pensiyaları haqqında”, “Sosial müavinətlər
haqqında” və “Fərdi uçot haqqında” qanunlardır.
Məhz bu qanunların qüvvəyə minməsi ölkəmizdə
pensiya islahatlarının modern şəkildə həyata
keçirilməsini təmin etdi və Azərbaycanda çox
uğurlu və mütərəqqi bir pensiya sistemi quruldu.
Görülən işlərin nəticəsi olaraq
pensiyaların ödənilməsində şəffaflıq,
ünvanlılıq təmin olundu, hər kəsin
pensiyasının özünün hesablayacağı bir baza
sistemi yarandı. Artıq 5 ildən çoxdur ki, Azərbaycanda
pensiyaların ödənilməsinin 99 faizi plastik kartlar vasitəsilə
həyata keçirilir ki, bu da ödəmələrdə
şəffaflığın təmin olunmasında
böyük rol oynayır. Aparılan islahatlar nəticəsində
pensiyaların ödənilməsində və təminatında
çox böyük uğurlar əldə olundu. O cümlədən
də, pensiyaların məbləğində.
-
Sizcə, “Əmək pensiyaları haqqında” Qanuna bu il
edilmiş dəyişikliklərin önəmi nədən
ibarətdir?
- Əgər
1993-cü ildə Azərbaycanda pensiyaların minimum məbləği
indiki pulla 1 manat 10 qəpik, 2001-ci ildə pensiyaların minimum
məbləği 5 manat 50 qəpik təşkil edirdisə, bu
gün pensiyanın minimum məbləği 85 manat həcmindədir.
Pensiya islahatlarının ən bariz nümunəsi və son mərhələsi
olaraq 2011-ci ilin əvvəlində möhtərəm Prezidentimizin
tapşırığı ilə hökumət 2006-cı ilə
qədər pensiyaya çıxanlarla, 2006-cı ildən sonra
pensiyaya çıxanların pensiyalarının arasında
uyğunsuzluğu aradan qaldırmaq üçün tədbirlər
işləyib hazırladı. Məhz bu tədbirlərdən
sonra 2006-cı ilin II yarısında Azərbaycanda 850 min nəfər
pensiyaçını əhatə edən pensiya islahatı həyata
keçirildi. Azərbaycanda pensiyaların orta məbləği
yüksəldi, həm də 850 min nəfərin pensiyası
xeyli-30 faizdən 100-120 faizə qədər
artırıldı. Bununla da, Azərbaycanda pensiyanın orta məbləği
140 manatı üstələdi. Beləliklə, biz Avropa Sosial
Xartiyasının daha bir müddəasına qoşulduq.
İnkişaf etmiş dövlətlər qarşısında
qoyulan tələblərdən biri ondan ibarət idi ki, həmin
dövlətlərdə pensiyanın orta aylıq məbləği
orta əmək haqqının orta aylıq məbləğinin
40 faizindən az olmamalıdır. Azərbaycanda Avropa Sosial
Xartiyasının bu tələbi də yerinə yetirildi.
Aparılan pensiya islahatlarının və sosial iqtisadi
inkişafın nəticəsi olaraq Azərbaycan bu gün
pensiyaların orta aylıq məbləğinin yüksəkliyi
baxımından MDB məkanında yalnız Qazaxıstandan
geridə qalır və ikinci yerdədir. Bu gün Azərbaycanda
pensiyaların orta aylıq məbləği 140 manatdan
yuxarı təşkil edir. Minimum pensiya isə 85 manatdır və
nəzərə alsaq ki, baza pensiyasının üzərinə
də staja uyğun sığorta haqqları gəlir və Azərbaycanda
bu gün orta hesabla pensiyaçıların böyük əksəriyyəti
100 manatdan çox pensiya alır. Ümumiyyətlə,
pensiya-sığorta sisteminin Azərbaycanda təkmilləşdirilməsi
ilə bağlı xüsusi bir dövlət proqramı da qəbul
olunub. Bu, ölkə Prezidentinin 2008 -ci ilin 30 dekabrında
imzaladığı Sərəncamı ilə təsdiq edilən
2009-2015-ci illərdə Azərbaycanda sığorta pensiya
sisteminin inkişafına dair dövlət proqramıdır. Və
Azərbaycanda sosial siyasətin, xüsusilə də, sosial
müdafiə məsələlərinin dövlət siyasəti
səviyyəsinə qaldırılması və dövlətin
daxili siyasətinin prioritetlərindən birinə çevrilməsi
ölkəmizin dövlət büdcəsində də hər
zaman öz əksini tapıb. Dövlət büdcəmizin
daim sosialyönümlü olması və son illərdə,
eyni zamanda, investisiya tutumlu olması ilə yanaşı
dövlət büdcə xərclərinin adətən 1/3-dən
az olmayaraq sosial müdafiəyə ayrılması bir daha
göstərir ki, Azərbaycan dövləti və Prezidenti
sosialyönümlü siyasət aparır. Prezidentimizin əsas
hədəflərindən biri Azərbaycanı varlı
ölkəyə çevirməkdir, əhalimizi inkişaf
etmiş, sosial-rifah içində yaşayan bir xalqa
çevirməkdir. Biz buna da 20 il ərzində
addım-addım gələrək nail olmuşuq və
böyük nailiyyətlər əldə etmişik.
- Azərbaycanda
yoxsulluğun aradan qaldırılması yönündə
görülən işləri necə dəyərləndirmək
mümkündür?
- 20
illik müstəqillik dövründə aparılan
sosial-iqtisadi islahatların çox mühüm tərkib hissəsi
Azərbaycanda yoxsulluğun aradan qaldırılmasına
yönəlik dövlət proqramları, dövlət tədbirləri
və qanunvericilik aktlarının qəbul olunması idi. Azərbaycanda
yoxsulluğun aradan qaldırılması ilə bağlı
ilk dövlət proqramı Ulu öndər Heydər Əliyevin
imzası ilə 2003-cü ilin 20 fevralında qəbul olunub və
bu proqram 2003-2005-ci illəri əhatə edirdi. Bu proqramla əlaqədar
imzalanmış Sərəncamın həyata keçirilməsi
ilə Azərbaycanda yoxsulluğun aradan qaldırılması
üçün məqsədyönlü və
çoxşaxəli tədbirlər həyata keçirilməyə
başlanıldı. Həmin Sərəncamın davamı
olaraq Prezident İlham Əliyevin 2007-ci ildə
imzaladığı bir Sərəncamla-Azərbaycan
Respublikasında yoxsulluğun (2008-2015-ci illər) aradan
qaldırılması və davamlı inkişaf üzrə
Dövlət Proqramı qəbul olundu. Məhz həmin
dövlət proqramının qəbul olunması və
icrası nəticəsində ölkənin ümumi
sosial-iqtisadi inkişafı fonunda Azərbaycanda yoxsulluq 2001-ci ildəki
49 faiz həddindən 2011-ci ildə 9 faizə endi. Dünya
dövlətləri tarixində 10 il ərzində
yoxsulluğun bu qədər sürətlə
azaldılması kimi fakt yoxdur. Bu, yalnız Azərbaycan
dövlətinin uğurudur.
- Azərbaycanda
regionların sosial-iqtisadi inkişafı ilə bağlı
dövlət proqramı həyata keçirilməkdədir. Bu
proqramın icrası nəticəsində bölgələrimizdə
böyük abadlıq və quruculuq işləri
görülür. Sizcə, bu proqram əhalinin sosial müdafiəsində
nə dərəcədə rol oynayır?
- Əhalinin
sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi ilə bağlı
çox mühüm əhəmiyyət kəsb edən
Prezident fərmanlarından biri də 2004-cü ilin
fevralında imzalanan “Azərbaycan Respublikasında
regionların sosial-iqtisadi inkişafı üzrə Dövlət
Proqramı” oldu. Bu istiqamətdə iki dövlət
proqramı qəbul edilib-biri 2004-2008-ci illəri, ikinci proqram
isə 2009-2013-cü illəri əhatə edir. Bu dövlət
proqramlarının qəbulu da əhalinin sosial rifah
halının yaxşılaşdırılması istiqamətində
təsiredici amillərdən biri oldu. Regionlarda, xüsusilə,
infrastrukturun yaradılması, qeyri-neft sektorunun
inkişafı, regionlarda daimi iş yerlərinin
yaradılması əhalinin sosial-rifah halının yüksəlməsinə
birbaşa təsir göstərən amillərdən biri olub.
Eyni zamanda, daha bir mühüm strateji məsələ ölkəmizdə
işsizliyin artırılması, məşğulluq siyasətinin
müəyyənləşdirilməsi və həyata
keçirilməsi ilə bağlı idi. 2003-cü ildə
möhtərəm Prezidentimiz seçkiqabağı kampaniyada
belə bir vədlə çıxış etdi ki, biz beş
il ərzində Azərbaycanda 600 mindən çox yeni iş
yeri açacağıq. Cənab Prezidentin proqram xarakterli irəli
sürdüyü bu müddəa qısa müddət ərzində
çox uğurla həyata keçdi. Bu günə qədər
Azərbaycanda 900 mindən artıq yeni iş yerləri
açılıb ki, onun da 800 mindən çoxu daimi iş
yerləridir. Məhz məşğulluq siyasətinin strateji
baxımdan planlaşdırılması və həyata keçirilməsinin
təmin edilməsi üçün cənab Prezidentimizin Sərəncamı
ilə 2006-2015-ci illər üçün Azərbaycanda məşğulluq
strategiyası qəbul olundu və bu gün də bu strategiya
uğurla həyata keçirilir.
-
Musa müəllim, bəs Azərbaycanda ünvanlı sosial
yardım sisteminin tətbiq olunmasının dövlətimizin
sosial siyasətində önəmi haqqında nə demək
olar?
-
“Ünvanlı sosial yardımlar haqqında” Qanun 2006-cı ildə
qəbul olunub və 2007-ci ildən tətbiq edilir. Bu qanunun qəbulu
Azərbaycanda yoxsulluğun aradan qaldırılması və
sosial müdafiəyə ehtiyacı olan vətəndaşların
dövlət tərəfindən birbaşa ünvanlı
sosial yardım almasını təmin edən və həyata
keçirən çox mühüm bir layihədir. Bu, Azərbaycanın
sosial müdafiə sistemində yeni bir istiqamət idi. Belə
ki, qısa müddət ərzində ölkədə 250 min
ailəni və ya 750 mindən çox vətəndaşı
əhatə edən bir ünvanlı sosial strategiya həyata
keçirildi. Bu gün ölkədə mütləq yoxsulluq
həddində olan insan yoxdur. Yalnız 9 faiz yoxsul vətəndaş
var ki, onlar ünvanlı sosial yardım alırlar. Amma bu
qanunun da daha çevik forması yoxsul ailələrin sosial
reabilitasiya proqramıdır ki, bu proqram artıq müxtəlif
rayonlarda pilot layihə olaraq həyata keçirilir. Yəqin
ki, bu layihə gələn ildən daha da genişlənəcək.
Əsas mahiyyətsə bundan ibarətdir ki, yoxsul ailələrə
aylıq müavinətlər əvəzinə yoxsulluqdan
çıxmaqdan ötrü onlara birdəfəlik peşə
öyrədilməsi və ya fərdi kiçik
sahibkarlığın, təsərrüfatlarının
qurulması üçün dövlət dəstəyinin
verilməsidir ki, bu sahədə də uğurlu iş
aparılır.
Yeni Azərbaycan.- 2011.- 12 oktyabr.-
S.4.