Milli
dirçəliş və qurtuluşun əsası: Siyasi
sabitliyin təmin edilməsi və milli inkişafın
başlanğıcı; lider faktoru
Ulu öndər Heydər Əliyev: Azərbaycan
heç bir ölkənin təsiri altına düşməyəcəkdir.
Azərbaycan öz müstəqilliyini qoruyacaqdır. Bu da bir
Prezident kimi mənim siyasətimin əsas ana xəttidir. Bunun
üçün də hamı bir yolla getməlidir. Burada
başqa bir yol yoxdur. Burada başqa yolla gedən adam, demək,
məqsəd daşıyır. O məqsədlərə bu
gün Azərbaycanda yer yoxdur
Tariximizə Milli Qurtuluş Günü kimi daxil olan
1993-cü ilin 15 iyun günündə Ümummilli lider Heydər
Əliyevin Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinə sədr
seçilməsi Azərbaycanın siyasi tarixində keyfiyyətcə
yeni bir mərhələnin başlanğıcı oldu.
Ölkənin mürəkkəb kataklizmlərlə
müşayiət edilən daxili siyasi böhrandan
qurtulması məhz bundan sonra mümkün oldu. Belə ki,
Ümummilli lider Heydər Əliyevin zəngin dövlətçilik
təcrübəsi əsasında istinad etdiyi rasional
seçim strategiyası və bunun fonunda atdığı
praqmatik addımlar sayəsində ölkədə hökm
sürən və mütəmadi eskalasiya vəziyyətində
qeyri-müəyyənliklə təzahür olunan destruktiv
proseslərin mərhələli şəkildə
neytrallaşdırılmasına nail olundu. Həmin tarixi
dövrün qanunauyğunluqlarına və reallıqlarına
bir daha nəzər yetirdikdə belə bir nəticəyə gəlmək
olur ki, qeyri-formal milli dövlət və modern cəmiyyət
quruculuğu prosesinin sistematik surətdə əsası
qoyulmamışdan öncə ölkə daxilində bir
sıra dağıdıcı ünsürlərin
qarşısının alınması, diskriminasiya və
kataklizmlərlə müşayiət edilən xaotik proseslərin
neytrallaşdırılması, bütün bunların fonunda
isə siyasi sabitliyin təmin edilməsi lazım idi ki,
Ümummilli lider Heydər Əliyev, ilk növbədə,
sadalanan strateji vəzifələr üzərindən hərəkət
edərək buna nail oldu.
Həmin ərəfədə hökm sürən
destruktiv situasiyanın fonunda mövcud problemlərin
xarakteristikasını anlamaq üçün bir neçə
fakta toxunmaq kifayət edir. Belə ki, ölkəmiz o
zamankı prezident Əbülfəz Əliyevin paytaxtı tərk
edərək ucqar bir əyalətin əlçatmaz bir kəndinə
getməsi hakimiyyət böhranının yeni mərhələyə
transfer olunmasını şərtləndirdi. Məhz belə
bir mürəkkəb situasiyanın fonunda ölkədə
yeni prezident seçkilərinin keçirilməsi zərurəti
var idi. 1993-cü ilin 3 oktyabr tarixində keçirilən
prezident seçkiləri demokratiklik səviyyəsi və
hüquqi prosedurlarına görə əvvəlkilərdən
birmənalı şəkildə kəskin surətdə fərqləndi.
Məlum olduğu kimi, Azərbaycanda keçirilən ilk
prezident seçkiləri təyinat xarakterli idi. Başqa
sözlə, Respublikanın ilk prezidenti Ayaz Mütəllibovun
hakimiyyətin ən yüksək pilləsində əyləşməsi
xalqın ali iradəsi əsasında baş
tutmamışdı. Üstəlik, mövcud situasiyanın
fonunda prezident olmasına onun özü belə şübhə
ilə yanaşırdı. Bunun nəticəsi idi ki, A.Mütəllibovun
siyasi karyerasının son akkordları istefalar və yenidən
dönüşlərlə zəngin oldu. 1992-ci ildə
keçirilən növbəti prezident seçkiləri də,
şübhəsiz, bir qrup hərəkatçının
siyasi iradəsi və qrup mənafelərinə müvafiq surətdə
reallaşdırıldı. Başqa sözlə, prezident
olmağı arzu etməyən və uyğun olaraq xalq tərəfindən
arzu olunmayan şəxs bəhs etdiyimiz bir qrup siyasi
avantüristin iradəsi və təzyiqi ilə “zorən”
prezident elan edildi. Məntiqi olaraq bu siyasi şou da qısa bir
müddətdən sonra başa çatdı. Bundan sonra Azərbaycan
xalqı ölkənin ayrı-ayrı subyektlər
üçün siyasi təcrübə laboratoriyası
olmasına qəti etiraz edərək öz siyasi iradəsini
ortaya qoydu. Nəticə etibarilə, bunun məntiqi yekunu 3
oktyabr 1993-cü il seçkiləri ilə başa
çatdı. Məhz bundan sonra mövcud problemlərin həll
edilməsi istiqamətində ardıcıl strateji addımlar
atıldı.
Həmin ərəfədə milli həmrəylik və
bütövlüyə, ümummilli inkişaf və siyasi
sabitliyə təhdid yaradan və mane olan başlıca amillərdən
biri də müxtəlif xarici subyektlərin göstərişi
və daxili qüvvələrin iştirakı ilə həyata
keçirilməyə cəhd edilən dövlət
çevrilişləri idi. Məhz bu cəhdlər xaricdən
idarə edilən daxili antimilli qüvvələrin formal
müstəqilliyə malik olan milli dövlətimizin
mövcudluğu və təhlükəsizliyinə
qarşı etdiyi mənfur sui-qəsd idi. Xarici güclərin
milli və transmilli maraqları əsasında baş tutan
çevriliş cəhdləri ilk zamanlarda ölkədə
hökm sürən xaotik durumu daha da kəskinləşdirən
amil qismində çıxış etməklə
yanaşı, ölkədaxili qüvvələrarası
antaqonist münasibətləri də olduqca şiddətləndirmişdi.
Məhz bu cür dağıdıcı hallar ölkə
daxilində bütün strukturların işini iflic etməklə
dərin institusional kataklizmləri daha da kəskinləşdirmişdi.
Bütün bunlar 1991-ci ildən 1993-cü ilədək davam
edən hakimiyyət böhranı və boşluğunun,
anarxiyanın doğurduğu faciəvi olaylar idi. Mövcud
hakimiyyətin siyasi irrasionallığı, qeyri-praqmatik fəaliyyət
mexanizmi məlum çevriliş cəhdlərinin baş
tutmasına real zəmin və imkan yaradan başlıca
faktorlardan idi.
Ulu öndər Heydər Əliyevin ikinci dəfə
hakimiyyətə gəlişindən sonra da dövlət
çevrilişlərinə cəhdlər edilsə də,
onların qarşısı siyasi rasionallıqla zamanında
atılmış addımlar və görülmüş tədbirlər
sayəsində alındı. Digər tərəfdən, əgər
1991-1993-cü illər ərəfəsində edilmiş
çevriliş cəhdləri hakimiyyət boşluğu və
böhranından, ölkəyə rəhbərlik edən
şəxslərin siyasi irrasionallığından
qaynaqlanırdısa, 1993-cü ildən sonrakı cəhdlər
Ümummilli lider Heydər Əliyevin siyasi sabitliyi və
ümummilli bütövlüyü təmin etmək
üçün gördüyü tədbirlərə əks
reaksiya idi. Başqa sözlə, Ulu öndərin sistematik tədbirlər
planının fonunda məlum çevriliş cəhdlərinin
arxasında və əsasında duran dağıdıcı
daxili və xarici qüvvələr ölkəmizdə siyasi
sabitliyin təmin edilməsinə yönəlik strateji tədbirlərin
qarşısını almağa və ölkədə yenidən
anarxiya mühitini bərpa etməyə
çalışırdılar. Amma ölkədəki situasiya
əvvəlki kimi deyildi. Ulu öndər Heydər Əliyevin sürətli
strateji tədbirlər planı və milli siyasəti sayəsində
ictimai-siyasi palitrada kardinal səciyyə daşıyan mərhələli
reformativ tədbirlər görülmüşdü və
bunun sayəsində
bölücü faktorların neytrallaşdırılması
mümkün idi. Bütün bu strateji tədbirlər sayəsində
məhz bu cür də oldu, yəni, bölücü
faktorların neytrallaşdırılmasına və
ictimai-siyasi müstəvidə siyasi sabitliyin təmin
olunmasına nail olundu.
3-4 oktyabr 1994-cü il hadisələrinin müvafiq
profilaktik tədbirlərin görülməsi sayəsində
qarşısının alınmasından sonra ölkəmiz
bölücü xarakterli çevriliş cəhdlərinin son
halqası olan 16 mart 1995-ci il hadisələri ilə
qarşı-qarşıya qaldı. Bu qiyam, əslində, 3-4
oktyabr hadisələrinin məntiqi davamı idi. Çünki
hər iki akt eyni bir mərkəzdən idarə olunurdu və
analoji məqsədlərə xidmət edirdi. Son məqsəd
isə 70 illik fasilədən sonra öz müstəqilliyini
yenidən əldə etmiş Azərbaycanı müxtəlif
spontan qüvvələrin iştirakı ilə
parçalamaq, ölkəni xarici qüvvələrin transmilli
maraqlarına müvafiq surətdə zəiflədərək
idarə olunan qeyri-suveren subyektə çevirmək idi. Məhz
belə bir mövqeyin fonunda isə son hədəf Azərbaycanı
federativ dövlət formasına çevirmək və belə
bir konfederasiya şəraitində
ölkəni periferiyaya döndərmək idi.
O zaman təbii strateji müttəfiq kimi qəbul etdiyimiz
milli aktorlardan birinin məhz bu çevriliş cəhdinə
göstəriş verməsi bir daha sübut etdi ki, məhz belə
bir situasiyanın fonunda milli həmrəyliyin və
ictimai-siyasi sabitliyin təmin edilməsi bilavasitə milli
qüvvələr və resurslar hesabına baş tuta bilər.
Çünki həmin təşəbbüs bir daha göstərdi
ki, milli maraqlar milli-etnik identiklik və ortaq tarixi
keçmişdən öndə duran dəyişməz
strateji istinad nöqtəsi və məfhumudur. Belə ki,
xalqımızla eyni tarixi keçmişə və ortaq dəyərlərə,
milli etnik identikliyə malik olan dövlətlərdən
birinin ölkəmizdə xaos və anarxiya ilə
müşayiət ediləcək çevrilişə cəhd
etməsi bütün ortaq dəyərlərin üstündən
xətt çəkilməsinə və korporativ səciyyəli
strateji maraqların təmin edilməsi naminə milli-etnik
identiklik faktorunun arxa plana keçirilməsinə dəlalət
edirdi. Azərbaycanı federasiya ilə konfederasiyanın bir
sıra xüsusiyyətlərindən təşkil edilmiş
siyasi təsisatda periferiyaya çevirmək istəyən həmin
qüvvələr, əslində, ölkəmizə qarşı
yeni növ istismarçı müstəmləkə siyasəti
yeridirdilər. Məhz bu cür siyasətin uzantısı kimi
ölkəmizi “arxa bağça”ya çevirmək
üçün “Cənubi Qafqaz şahmat taxtası”nda
ardıcıl həmlələr edilir və ölkədaxili
siyasi proseslərə xaotik və anarxik orientasiya verilməyə
çalışılırdı.
Amma “Biz Azərbaycanı bu vəziyyətdən
çıxarmağa qadirik, çıxarmalıyıq və
çıxaracağıq” deyən Ulu öndər Heydər Əliyevin
realist təfəkkürün fonunda etdiyi ardıcıl
strateji və taktiki həmlələr sayəsində
bölücü aktlar neytrallaşdırıldı və
ölkə daxilindəki antaqonist qüvvələr
arasında ümumi konsensusa nail olunmaqla siyasi sabitlik bərpa
edildi. Bütün bu prosesləri və olayları rasional və
praqmatik təfəkkürün fonunda dəyərləndirən
Ulu öndər Heydər Əliyev deyirdi: “Azərbaycan
heç bir ölkənin təsiri altına düşməyəcəkdir.
Azərbaycan öz müstəqilliyini qoruyacaqdır. Bu da bir
Prezident kimi mənim siyasətimin əsas ana xəttidir. Bunun
üçün də hamı bir yolla getməlidir. Burada
başqa bir yol yoxdur. Burada başqa yolla gedən adam, demək,
məqsəd daşıyır. O məqsədlərə bu
gün Azərbaycanda yer yoxdur”.
1996-cı il aprel ayının 5-də və 6-da Respublika
sarayında ölkəmizin ictimai-siyasi həyatının təhlilinə
həsr edilmiş ümumxalq nümayəndələrinin
toplantısında bütün bu proseslərin və
olayların bir sıra məqamlarına bir daha aydınlıq
gətirildi. Çıxışlar zamanı ifadə edilən
faktlardan və aşkar olunan bir sıra reallıqlardan məlum
oldu ki, 1990-cı il 20 yanvar müsibəti ilə başlayan və
1995-ci ilin mart ayınadək davam edən, xalqımızın
müstəqilliyi, azadlığı əleyhinə yönəldilmiş
hadisələr arasında zəncirvari bağlılıq
olmuşdur. Toplantıda məhz bütün bu olayların
mahiyyətini aşkar edən bir neçə istiqamətli məsələlərə
toxunuldu. Bunlardan biri də həmin dağıdıcı,
bölücü olaylara daxildən dəstək verilməsi və
bir sıra antimilli qüvvələrin ölkəni
parçalamaq niyyətlərini gerçəkləşdirmək
istəmələri faktı oldu. Belə ki, ümumxalq
toplantısında bəzi müxalifət qüvvələrinin
1995-ci il mart qiyamını dəstəkləməsi
faktının səsləndirilməsi və bütün
hüquq-mühafizə orqanlarının rəhbərləri
tərəfindən bu faktın üzərində xüsusi
şəkildə durulması bir daha onu göstərdi ki, cəmiyyətimizdə
silah gücünə zor işlətməklə-uzurpasiya vasitəsilə
hakimiyyətə gəlməyə çalışan
dağıdıcı qüvvələr mövcuddur.
Onların içərisində AXC və Müsavat
partiyalarının bəzi liderlərinin olması faktı isə
özlərini “demokratik” müxalifət adlandıran bu
qüvvələrin, əslində kim olmaları haqqında cəmiyyətdə
geniş və aydın təsəvvür yaratdı. Bu məsələylə
bağlı digər bir maraqlı fakt isə ondan ibarət
idi ki, bu zamanadək bir-birinə qarşı barışmaz
mövqedə olan bir sıra siyasi qüvvələr təşkil
edilən illeqal siyasi hərəkatların fonunda iqtidarı
devirmək və ölkə prezidentini fiziki baxımdan məhv
etmək məsələsində işbirliyi
yaratmışdılar. Onların təməl məqsədi
hakimiyyəti uzurpasiya vasitəsilə ələ keçirdikdən
sonra Dövlət Şurası yaratmaq, Şuraya bütün
eks-prezidentləri dəvət etmək, “demokrat” imici
yaradılmış Əbülfəz Əliyevi isə bu
quruma sədr seçmək idi. Əbülfəz Əliyev isə
gizli məşvərət zamanı, hətta keçmiş
baş nazir Surət Hüseynovun da Şuraya salınmasını
istəmişdi. Məhz bütün bunlar və hadisələrin
sonrakı inkişafı bir daha belə bir məqamı
sübuta yetirdi ki, Azərbaycan siyasi palitrasında həmin
zaman kəsiyində müxalifət statusunda təmsil olunan bir
sıra subyektlər xarici güclərin avantürist geosiyasi
layihələri və ssenariləri əsasında ölkədə
xaos mühiti yaratmaq, daha sonra isə bu situasiyadan istifadə edərək
özlərinin korporativ maraqlarını gerçəkləşdirməyə
çalışırdılar. Məhz belə bir situasiyada
milli maraqlar və milli dəyərlərin dəfələrlə
zərbə altına qoyulması, ölkənin vətəndaş
müharibəsinə sürüklənməsi kimi hallar və
faktlar müşahidə edildi.
1996-cı il aprel ayının 5-də və 6-da Respublika
sarayında keçirilən ümumxalq toplantısında
Ümummilli lider Heydər Əliyev yekun nitqində bu məsələyə
məhz bu cür birmənalı qiymət verdi: “Əgər
1992-ci ildə hakimiyyətə gəlmiş Xalq Cəbhəsi
həqiqətən xalqın cəbhəsi idisə, nə
üçün 1993-cü ilin may-iyun aylarında xalq onu
müdafiə etmədi? Deməli, onlar bir il müddətində
xalqın inamını itirdilər və hesab edirəm ki, artıq
Xalq Cəbhəsi adını daşımaq hüququnu da
itiriblər... O vaxt Azərbaycan cəmiyyətinə
düşmüş həmin yoluxucu xəstəlik-xalqı,
ölkəni, idarə etmək üçün yox, öz
şəxsi məqsədlərinə nail olmaq, şəxsi
imtiyazlar əldə etmək üçün hakimiyyət, vəzifə
hərisliyi Azərbaycanı belə ağır vəziyyətə
gətirib çıxardı”.
Beləliklə, ölkə daxilində olduqca mürəkkəb
kataklizmlərin hökm sürməsinə və siyasi
böhranın pik nöqtəyə çatmasına baxmayaraq,
Ulu öndər Heydər Əliyevin rasional və praqmatik tədbirləri
sayəsində siyasi sabitliyin təmin olunması missiyasına
nail olundu.
Siyasət nəzəriyyəsində siyasi sabitlik “siyasi
sistemin daxili və xarici ətraf-mühitin təsiri altında
özünün strukturunu və ictimai dəyişikliklər
prosesinə nəzarət etmək qabiliyyətini saxlamaqla səmərəli
işləməyə və inkişaf etməyə imkan verən
davamlı durumu” kimi səciyyələndirilir.
Araşdırmaçı Seymur Lipset bildirir ki, siyasi sabitlik
hakimiyyətin səmərəliliyi və legitimliyi ilə
müəyyən olunur. Onun qənaətincə, hər iki
göstəricinin olmaması siyasi sistemin qeyri-sabitliyini şərtləndirir,
onlardan birinin olması isə nisbi sabitliyə imkan yaradır.
Məhz bu təsbitdən yola çıxaraq qeyd edə bilərik
ki, 1991-1993-cü illərdə hakimiyyətin fəaliyyət
mexanizminin səmərəsizliyi və qeyri-legitimliyi siyasi
sabitliyin təmin edilməsini mümkün etmədi. Amma
1993-cü ildən-Ümummilli lider Heydər Əliyevin hakimiyyətə
gəlişindən sonra hakimiyyətin fəaliyyət
mexanizminin effektivliyinin artırılması və sürətli
legitimləşdirmə tendensiyası ictimai-siyasi müstəvidə
sabitliyin təmin edilməsini şərtləndirdi.
Bununla yanaşı, S. Lipset bildirir ki, qeyri-sabitlik mənbəyi
qismində çıxış edən problemlərin aradan
qaldırılması siyasi sabitliyin təmin edilməsində
başlıca strateji faktor kimi səciyyələndirilməlidir.
O, qeyri-sabitlik mənbəyi kimi çıxış edən
amillərə məhz bunları aid edir: hakimiyyətin
delegitimasiyası və fərdiləşdirilməsi, dövlətin
siyasətində hakim elitanın korporativ maraqlarının
fundamental faktor kimi çıxış etməsi, milli-etnik zəmində
qarşıdurma meyilləri və hallarının mövcud
olması, siyasi hakimiyyətin varisliyinin təmin edilməsi ilə
bağlı çətinlikləri, müxalif qüvvələrin
silahlı müqavimət və hücum kimi qeyri-leqal
mübarizə üsullarından istifadə etməsi və
sair. Araşdırmaçı belə bir qənaət ifadə
edir ki, hakimiyyətin fəaliyyət
mexanizminin effektivliyi də bilavasitə yuxarıda əks
olunmuş problemlərin həll edilməsi səviyyəsindən
asılıdır. Dolayısıyla, siyasi sabitliyin təmin
edilməsi hakimiyyətin effektivliyinin başlıca göstəricisi
və şərtidir.
Bunlarla yanaşı, empirik faktlarla təsbit edilmiş
siyasət nəzəriyyəsində sabitlik daxili siyasət
nöqteyi-nəzərindən dövlətin və
iqtidarın zorakılığa və təhlükəyə
məruz qaldığı zaman özünü qoruya bilmək
qabiliyyəti kimi təsvir edilir. Bir sıra
araşdırmaçılar isə sabitliyi effektiv fəaliyyət
mexanizminə malik olan hakimiyyətin uzunmüddətli fəaliyyəti
kimi səciyyələndirirlər.
Politoloq Samuel Hantinqtonun qənaətincə, sabitlik
müvəqqəti və daimi olmaq etibarilə iki istiqamətdə
dəyərləndirilməlidir: “Siyasi sabitlik hakimiyyətin fəaliyyət
mexanizminin səmərəlilik səviyyəsini göstərən
başlıca amillərdəndir. Hakimiyyət mövcud
resurslarının fonunda sabitliyin təmin edilməsi
üçün müxtəlif vasitə və metodlara istinad
etməklə siyasi sabitliyə nail ola bilər. Ancaq istifadə
edilən metodların xarakterinə və mahiyyətinə
görə siyasi sabitlik müvəqqəti və ya
uzunmüddətli olur. Başqa sözlə, siyasi sabitliyin
dayanıqlığı hakimiyyətin istinad etdiyi resurslar və
vasitələrin səciyyəsindən asılıdır.
Mütəmadi surətdə zorakı metodlara istinad edilən,
tez-tez konstitusiyası formal surətdə dəyişdirilən,
fövqəladə vəziyyət elan edilən, parlamenti
buraxılan, dövlət başçısı və ya
hökumətləri istefaya göndərilən, hərbçiləri
mülki və inzibati vəzifələri həyata keçirən,
dini, etnik və irqi zəmində qarşıdurmalar yaranan
ölkələrdə siyasi sabitlik uzurpasiya metodları vasitəsilə
təmin edilir ki, bu da uzunmüddətli ola bilməz. Amma
siyasi-hüquqi islahatların davamlı şəkildə
aparıldığı, siyasi qüvvələrarası
münasibətlərin rəqabət əsasında
formalaşdırıldığı və hakimiyyətin
effektivliyinin maksimum səviyyədə təmin edildiyi ölkələrdə
uzunmüddətli sabitliyə nail olunması
mümkündür. Bunların əsasında isə siyasi idarəetmənin
səmərəliliyi və lider faktoru dayanır. Başqa
sözlə, praqmatik fəaliyyət mexanizminə malik olan
siyasi liderin həyata keçirdiyi effektiv idarəetmə siyasi
sabitliyin təmin olunmasının əsasını təşkil
edir”.
Beləliklə, bütün bu təsbitlərin fonunda
bir daha məlum olur ki, Ulu öndər Heydər Əliyevin
praqmatik strateji kursunun fonunda yuxarıda sadalanan problemlərin həll
edilməsi və təməl strateji vəzifələrə
nail olunması, yəni sürətli legitimləşdirmə
tendensiyasının əsasının qoyulması, milli siyasətdə ümummilli maraqların və mənafeyin
əsas götürülməsi, milli-etnik zəmində
qarşıdurma meyilləri və hallarının
qarşısının alınması kimi fundamental işlər
siyasi sabitliyin əldə edilməsini şərtləndirmiş
oldu.
Beləliklə, 1991-1993-cü illər arasındakı
zaman kəsiyindən fərqli olaraq Ümummilli lider Heydər Əliyevin
ikinci dəfə hakimiyyətə gəlməsindən sonra
görülən sistematik və kompleks strateji tədbirlərin
sayəsində hakimiyyətin effektivliyi təmin edildi və
qeyri-formal milli dövlət quruculuğu prosesinin mərhələli
surətdə həyata keçirilməsi mümkün oldu.
Əlbəttə, ölkəmizdə hökm sürən
xaotik və anarxik meyilllərin
neytrallaşdırılmasında, mürəkkəb
siyasi-hüquqi kataklizmlərin qarşısının
alınmasında və ictimai-siyasi sabitliyin əldə edilməsində
Azərbaycan xalqının Ümummilli lideri Heydər Əliyevin
liderlik keyfiyyətləri birinci dərəcəli amil kimi
xüsusi rol oynadı. Məhz o cür mürəkkəb
situasiyanın fonunda milli-etnik və subyektlərarası
barışmaz ziddiyyətləri aradan qaldırmaq, simmetrik
sosial inteqrasiyanı və onun davamlılığını təmin
etmək, xalqla hakimiyyətin kommunikasiyasını və milli
ideoloji həmrəyliyi təmin etmək kimi zəruri strateji
funksiyaları müvəffəqiyyətlə yerinə yetirən
Heydər Əliyev Azərbaycan xalqının Ümummilli
lideri olmasını ölkəmizin müstəqilliyini qoruyub
saxlamaqla və yeni inkişaf üfüqləri açmaqla bir
daha sübut etdi.
Siyasətşünaslıq elmində siyasi liderlər
müxtəlif meyarlar əsasında bir neçə qrupda təsnif
edilir. İlk növbədə, təsdiqinə görə
siyasi liderlər formal və qeyri-formal olmaq etibarilə iki
qrupda təsnif edilir. Formal liderlər inzibati qayda və
resurslarla müəyyən quruma rəhbərlik edən şəxslərdir
ki, onların rəhbərliyi rəsmi xarakter
daşıyır və nüfuz-təsir imkanları bilavasitə
rəsmi, inzibatı resursların fonunda müəyyən
edilir. Qeyri-formal liderlərin isə rəsmi, inzibati resurslarla
quruma rəhbərlik etməsi şərt deyil. Onlar şəxsi
keyfiyyətləri və nüfuzları, xarizmatik xüsusiyyətləri
ilə müəyyən qurum və qrup tərəfindən
lider kimi qəbul edilirlər. Bəzən bir şəxs həm
formal, həm də qeyri-formal lider statusu daşıya bilir. Məsələn,
Azərbaycan Respublikası müstəqillik əldə etdikdən
sonra 1993-cü ildə ikinci dəfə hakimiyyətə gəldikdən
sonra Heydər Əliyev formal və qeyri-formal lider statusu
daşımağa başladı. Əgər müstəqilliyin
ilk iki ilində, O, ölkəyə
rəhbərlik etmədiyi zaman kəsiyində şəxsi
nüfuzu, keyfiyyətləri və xarizması ilə
qeyri-formal lider idisə, 1993-cü ildən sonra xalqın
seçimi nəticəsində həm formal, həm də
qeyri-formal lider statusu daşımağa başladı.
Bundan başqa, funksiyalarına görə siyasi liderlər
“bayraqdar”, “təmsilçi”, “yanğınsöndürən”,
“faydalı”, “sahibkar” “aktyor”, “tacir” rəhbərlər kimi səciyyələndirilərək
təsnif edilir. “Bayraqdar” lider cəmiyyətdə ali, nəcib
şəxsi keyfiyyətlərə malik olan əsl rəhbər
kimi qəbul və müdafiə edilir. Onun
uğurlarının əsasında həmin şəxsə
qarşı olan yüksək dəstək amili dayanır. Məhz
bu cür siyasi liderlər olduqca realist, rasional və praqmatik təfəkkürə
malik olurlar və qarşılarına qoyduqları dərk
edilmiş məqsədlərə uğurla çata bilirlər.
Bir sözlə, “bayraqdar” liderlər sözün əsl mənasında
yeganə və əsas aparıcı qüvvə qismində
çıxış edirlər.
“Yanğınsöndürən” liderlər isə
mürəkkəb situasiyanın fonunda xüsusi fəaliyyətləri
ilə milli həmrəylik və bütövlüyün təmin
olunmasına nail ola bilən, birləşdirici və xilasedici
rəhbər qismində çıxış edirlər. Bir
çox liderlərdən fərqli olaraq onlar ən mürəkkəb
situasiyalarda özlərinin şəxsi təcrübə və
keyfiyyətlərindən xüsusi məharətlə
yararlanırlar və xalqnı ali mənafeyinin təmin edilməsi
missiyasını uğurla yerinə yetirirlər.
“Sahibkar” imicli liderlər isə özlərinə bənzərlik
effektinə xüsusi diqqət yetirir və öz
davamçılarını məhz bənzərlik əsasında
müəyyən edirlər. Siyasət nəzəriyyəsində
bu cür liderlər irrasional xüsusiyyətlərin məcmusu
kimi təsvir edilsə də, bir çox situasiyalarda
onların fəaliyyət mexanizmi inkişaf mənbəyi kimi
çıxış edir.
“Faydalı” liderlər özlərində xüsusi
keyfiyyətləri cəmləşdirmiş və bir çox
lider modellərinin xüsusiyyətlərini sintez etmiş rəhbər
qismində səciyyələndirilir. Məhz bu cür siyasi
liderlər ictimai-siyasi proseslərin dərinliklərinə
nüfuz edir və sözün əsl mənasında sabitləşdirici
və inkişafetdirici qüvvə önəmi kəsb edirlər.
Rasional liderlər qrupuna aid edilən bu şəxslər zaman
və məkanın bütövlüyünü lokal surətdə
təmin edərək cəmiyyətin
və xalqın ali maraqlarının ifadəedicisi qismində
çıxış edirlər.
“Təmsilçi” liderlərin isə fəaliyyət
mexanizminin əsasında təmsil etdiyi qrup və subyektlərin
maraqlarının təmin edilməsi prinsipi dayanır. Onlar
sahib olduqları bütün resurslardan xalqın mənafeyinin
təmin edilməsi və tələbatlarının ödənilməsi
istiqamətində istifadə etməyi zəruri strateji prinsip
kimi qəbul edir və fəaliyyət fəlsəfələrini
məhz bu nöqteyi-nəzərdən müəyyən edirlər.
Beləliklə, bütün bu liderlik növləri və
modellərinə nəzər yetirdikdə məlum olur ki, Azərbaycan
xalqının Ümummilli lideri Heydər Əliyev fəaliyyət
mexanizminin substratlarına görə “bayraqdar”, “təmsilçi”,
“yanğınsöndürən”, “faydalı” lider kimi səciyyələndirilməlidir.
Bunlarla yanaşı, Ulu öndər Heydər Əliyev həm
də rasional-leqal və xarizmatik liderlər qismində dəyərləndirilməlidir.
Təsadüfi deyil ki, bütün bu xüsusiyyətlərin
daşıyıcısı kimi çıxış etmiş
Heydər Əliyev xalqımız tərəfindən
ÜMUMMİLLİ LİDER statusu ilə qiymətləndirilir.
Hikmət
BABAOĞLU
Yeni Azərbaycan.-
2011.- 6 sentyabr.- S. 4