Azərbaycan
Respublikası ötən 20 ildə dünyada demokratik,
hüquqi, dünyəvi dövlət nüfuzu
qazanmışdır
Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabineti Aparatının Xarici iqtisadi əlaqələr
şöbəsinin müdiri Ağadayı Ağayevin
www.yap.org.az saytına müsahibəsi:
-
Ağadayı müəllim, bildiyimiz kimi xalqımız Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyinin bərpa olunmasının
20-ci ildönümünü qeyd edir. Bu tarixə nəzər
salaraq, ilk növbədə, müstəqilliyimizin yenidən əldə
olunmasına gətirib çıxaran, bu tarixi nailiyyəti
şərtləndirən məqamları təhlil etməyinizi
istərdik. Sizcə, müstəqilliyimizin əldə
olunması tarixi zərurət, yoxsa, baş verən obyektiv
hadisələr fonunda qazanılmış nailiyyət idi?
- Qədim
tarixə və zəngin dövlətçilik ənənələrinə
malik olan Azərbaycan xalqı XX yüzilliyin son onilliyinə
müstəqil bir dövlət kimi daxil oldu və qısa zaman
kəsiyində özünün müstəqil dövlətini
dünyaya tanıda bildi. Bu, xalqımızın azadlıq və
müstəqillik uğrunda apardığı prinsipial
mübarizədə qazandığı parlaq nailiyyət və
böyük tarixi qələbəsi idi.
Azadlıq
və müstəqillik uğrunda xalqımızın
apardığı prinsipial mübarizənin məntiqi nəticəsi
olaraq 1991-ci il oktyabrın 18-də Azərbaycanın Dövlət
Müstəqilliyi haqqında Konstitusiya Aktının qəbul
edilməsi ilə ölkəmiz öz müstəqilliyini yenidən
qazandı və əsrin əvvəllərində itirilmiş
müstəqilliyimiz bərpa olundu. Xalqımızın
Ümummilli lideri Heydər Əliyevin dediyi kimi, “Müstəqil
Azərbaycan Respublikası bizim ən böyük tarixi nailiyyətimizdir
və Azərbaycanın müstəqilliyi daimidir, dönməzdir,
əbədidir”.
Konstitusiya
Aktında qeyd edilirdi ki, Azərbaycan dövləti müstəqil,
unitar və dünyəvi dövlətdir, siyasi hakimiyyət
xalqa məxsusdur, bütün vətəndaşlar
seçib-seçilmək hüququna malikdir, dünya dövlətləri
ilə siyasi, iqtisadi və mədəni əlaqələr
qurur, demokratik yolla dövlət strukturları yaradır. Beləliklə,
müstəqilliyini yenicə bərpa edən gənc Azərbaycan
Respublikasının qarşısında yeni tarixi vəzifələr
qoyuldu. Bu tarixi vəzifələr əsasən
aşağıdakılardan ibarət idi: Yenicə
yaradılmış dövlət müstəqilliyinin möhkəmləndirilməsi,
demokratik, hüquqi, dünyəvi dövlət qurulması,
ölkənin ərazi bütövlüyünün bərpa
edilməsi; Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin ədalətli həlli; daxildə
ictimai-siyasi sabitliyin bərpası; əhalinin təhlükəsizliyinin,
sosial və mədəni rifahının təmin edilməsi;
bazar iqtisadiyyatına doğru dərin islahatların həyata
keçirilməsi; milli və dövlət
strukturlarının yaradılması; əsaslandırılmış
daxili və xarici siyasət kursunun hazırlanması.
-
Müstəqilliyimizin bərpa olunduğu ilk illərdə
ölkəmiz dərin böhranla üzləşmişdi.
Etiraf etmək lazımdır ki, digər keçmiş Sovet
İttifaqı respublikaları ilə müqayisədə Azərbaycan
bu prosesləri daha ağır və daha çox itkilərlə
yaşadı. Sizcə, bu, daha çox daxili, yoxsa xarici amillərlə
bağlı idi və ümumiyyətlə, bunun səbəblərini
nə ilə izah etmək olar?
- Azərbaycan
Respublikasının dövlət müstəqilliyinin bərpa
edilməsi nə qədər çətin şəraitdə
mümkün olmuşdursa, yeni dövlətin xarici siyasət
doktrinasını hazırlamaq da bir o qədər mürəkkəb,
məsuliyyətli və çətin idi. Qeyd etmək
lazımdır ki, nə 1991-1992-ci illərdə, nə də
1992-1993-cü illər AXC hakimiyyəti dövründə milli
xarici siyasət konsepsiyasının hazırlanması məsələsi
özünün müsbət həllini tapa bilməmişdi.
Bunun
obyektiv və subyektiv səbəbləri vardı. Məlumdur
ki, Azərbaycan uzun müddət çar Rusiyasının,
sonra isə SSRİ-nin tərkibində olduğundan
özünün müstəqil xarici siyasət proqramı
olmamış və bu mühüm dövlət xətti
“Kreml” tərəfindən idarə edilmişdi. Azərbaycanın
xarici siyasəti formal xarakter daşıyırdı və
Moskvanın maraqlarına uyğun formada “yuxarıdan” istiqamətləndirilirdi.
Buna görə də, ikitərəfli və çoxtərəfli
əməkdaşlığa dair xarici siyasət məsələlərini
hazırlamaq ilk vaxtlar çətin idi. Xüsusilə, milli
kadrların olmaması bu işi daha da çətinləşdirirdi.
Bundan başqa, müstəqillik qazandıqdan sonra Azərbaycanın
genişmiqyaslı xarici siyasət fəaliyyəti bir çox
çətinliklərlə qarşılaşırdı.
1991-1993-cü
illərdə Azərbaycanın xarici siyasətində
çox ciddi və bağışlanılmaz səhvlərə
yol verilmişdi. Belə ki, xalqımızın milli mənafelərinə
xidmət edən, müstəqil dövlətçiliyimizin və
ərazi bütövlüyümüzün qorunmasına, təhlükəsiz
həyat şəraitinə təminat verən xarici siyasət
doktrinası yaradılmamış, dövlətimizin xarici
siyasəti diplomatiyadan uzaq diletantlara
tapşırılmış, qonşu dövlətlərlə,
xüsusilə, Rusiya ilə normal münasibətlər
qurulmamış, yaxın və uzaq xarici ölkələrdə
səfirliklərin açılması yubadılmış,
respublikamızın kütləvi informasiya vasitələri
informasiya blokadasını dəf edə bilməmiş və
Azərbaycan həqiqətlərinin dünya ölkələrinə
çatdırılması istiqamətində operativ işləməmişdir.
Məhz, qeyd etdiyimiz nöqsanlar və digər qüsurlar
müstəqil Azərbaycan dövlətini 1993-cü ilin iyun
ayında dərin sosial-iqtisadi, siyasi və hərbi böhrana
gətirib çıxardı. Ölkəmiz bütün sahələrdə
iflic vəziyyətinə düşdü. AXC-Müsavat
cütlüyü hökuməti isə bu şəraitdən
çıxış yolu tapa bilmədi.
- Əslində,
çıxış yolu kifayət qədər aydın idi və
sadəcə, bu addımı atacaq iradə tələb
olunurdu...
- Bəli,
o dövrdə xalqımız haqlı olaraq, ümidlərini təcrübəli
dövlət xadimi, müdrik siyasətçi Heydər Əliyevə
bağladı və Onun Naxçıvandan ölkə rəhbərliyinə
gəlməsini təkidlə tələb etdi. Beləliklə,
xalq böyük xilaskar Heydər Əliyevin timsalında
özünün nicat yolunu tapdı.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev həmin
dövrün konkret təhlilini verərək demişdir ki,
1990-cı illərin əvvəllərində Azərbaycanda
“...iqtisadi böhran, siyasi böhran, hərbi böhran, vətəndaş
müharibəsi, Ermənistanın Azərbaycana qarşı
etdiyi təcavüz, torpaqlarımızın işğal
olunması, vətəndaş qarşıdurması,
bütövlükdə Azərbaycan dövlətçiliyi
sual altında idi”.
Vəziyyət
son dərəcə təhlükəli xarakter
almışdı, cəbhədə isə erməni
silahlı qüvvələri kənd və şəhərlərimizi
bir-birinin ardınca işğal edirdilər. Azərbaycan
xalqının və Azərbaycan dövlətçiliyinin taleyi,
müstəqil gənc dövlətimiz təhlükə
qarşısında qalmışdı. Başlanmış təhlükəli
proseslərin qarşısını almaqda
gücsüzlüyünü dərk edən iqtidar son anda
kömək üçün Ulu öndər Heydər Əliyevə
müraciət etdi. Heydər Əliyev xalqın arzusunu nəzərə
alaraq iyunun 9-da Bakıya gəldi. İyunun 15-də isə
yekdilliklə Azərbaycan parlamentinin Sədri seçildi. Həmin
gün Azərbaycan xalqının tarixinə Milli Qurtuluş
Günü kimi daxil oldu. Ulu öndər Heydər Əliyev
1993-cü ilin oktyabrın 3-də Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti seçildi.
-
1993-cü ilin iyun ayından sonra isə Azərbaycanda hər
şey tədricən dəyişməyə başladı.
Ulu öndərimizin hakimiyyətə qayıdışı Azərbaycanın
inkişafı, dövlətçiliyimizin möhkəmlənməsi
baxımından yeni bir mərhələ idi. Bunun
üçün Ümummilli liderimiz hansı addımları
atdı?
-
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin hakimiyyətə
qayıdışı Azərbaycanın siyasi və iqtisadi həyatında
taleyüklü dəyişikliklərin
başlanğıcını qoydu. Heydər Əliyevin ölkə
rəhbərliyinə qayıdışından sonra qısa
müddət ərzində sabitlik bərpa olundu və ölkənin
iqtisadi imkanlarının səfərbər olunması, Azərbaycanın
malik olduğu təbii sərvətlərdən müstəqil
dövlətimizin və xalqımızın rifahı naminə
istifadə olunması, on illərlə imperiya maraqlarına
xidmət etmiş təbii ehtiyatlarının Azərbaycanın
inkişafı və rifahı üçün istismarı, bu
məqsədlə xarici investisiyaların cəlb olunması
üçün cəsarətli siyasi addımlar
atıldı. 1994-cü ildə atəşkəs elan olundu.
Milli
maraqlara əsaslanan neft strategiyasının həyata
keçirilməsi də yalnız Ümummilli lider Heydər Əliyevin
hakimiyyətə qayıdışından sonra mümkün
olmuşdur. 1994-cü ilin sentyabrın 20-də Xəzər dənizinin
Azərbaycan sektorunda “Azəri”, “Çıraq”
yataqlarının və “Günəşli”
yatağının dərinlikdə yerləşən hissəsinin
birgə işlənməsi və neft hasilatının pay
bölgüsü haqqında” Azərbaycan Respublikasının
Dövlət Neft Şirkəti ilə dünyanın
tanınmış neft şirkətləri arasında saziş
imzalandı. “Əsrin müqaviləsi” adını
almış bu sazişdə dünyanın 7 ölkəsinin
(Azərbaycan, ABŞ, Böyük Britaniya, Rusiya, Türkiyə,
Norveç və Səudiyyə Ərəbistanı) 11 ən
məşhur neft şirkəti (Amoko, Yunokal, Penzoyl, McDermott,
Britis Petroleum, Ramko Enerji, Statoyl, LUKoyl, Türk Petrolları,
Delta, ARDNŞ) iştirak etmişdir. Bu müqavilənin
imzalanması və onun gerçəkləşməsi
müstəqil Azərbaycanın iqtisadi inkişaf konsepsiyasını
təşkil edən və Heydər Əliyev tərəfindən
işlənib hazırlanmış neft strategiyasının həyata
keçirilməsinin parlaq təzahürüdür. “Əsrin
müqaviləsi” Azərbaycanın bir dövlət kimi
tanınmasına, dünya iqtisadi sisteminə qoşulmasına
və beynəlxalq aləmdə mövqeyinin möhkəmləndirilməsinə
şərait yaratdı. Beynəlxalq neft sazişlərinin
imzalanması ilə neft sazişlərində iştirak edən
dövlətlərlə səmərəli və
qarşılıqlı faydalı əməkdaşlığın
inkişafı üçün əsaslı təməl
quruldu, ölkənin geosiyasi mövqeyinin daha da möhkəmlənməsi,
dünya iqtisadiyyatına inteqrasiya prosesinin sürətlənməsi
üçün şərait yarandı.
- Neft
strategiyasından söz düşmüşkən, sizcə,
“Əsrin müqaviləsi” müstəqil Azərbaycan dövlətinin
və bütövlükdə regionun gələcəyi
üçün hansı mənanı ifadə edirdi?
- “Əsrin
müqaviləsi”nin imzalanması ilə müstəqil Azərbaycan
dövlətinin tarixində yeni milli neft strategiyası həyata
keçirilməyə başlandı. Bu strategiyanın
gerçəkləşməsi və beynəlxalq neft şirkətləri
ilə sazişlərin imzalanması sayəsində ölkənin
neft ehtiyatlarının istismarına çoxmilyardlı xarici
investisiyalar cəlb edildi. Məhz bu müqavilədən sonra
dünya dövlətlərinin Azərbaycan iqtisadiyyatına
marağı artdı, ölkəmizin beynəlxalq əlaqələrinin
genişlənməsinə güclü təkan verildi. Neft
strategiyasının mühüm tərkib hissəsini xarici
şirkətlərlə birlikdə hasil olunan neftin və
qazın nəqlini və xarici bazarlara ixracını təmin
edəcək çoxvariantlı boru nəqliyyat infrastrukturunun
yaradılması təşkil edirdi. Bu məqsədlə
1997-ci ildə Bakı-Novorossiysk, 1999-cu ildə isə
Bakı-Supsa neft boru kəməri istismara verildi. Hər iki kəmərin
müsbət və mənfi cəhətlərinə baxmayaraq,
Ulu öndər Heydər Əliyev müdrik və yeganə
düzgün qərar qəbul etdi. Azərbaycanın malik
oldugu neft potensialı neftin tam ixracı üçün əsas
ixrac boru kəmərinin çəkilməsini zəruri edirdi.
Bunları nəzərə alan Ümummilli lider Heydər Əliyev
neft ixracının yeni variantı üzərində fəaliyyətə
başladı. Bakı-Tbilisi-Ceyhan məhz bu fəaliyyətin
məntiqi nəticəsi kimi meydana
çıxmışdır. 1999-cu il noyabrın 18-də
İstanbulda keçirilən ATƏT-in zirvə
toplantısının gedişində “Xam neftin Azərbaycan
Respublikası, Gürcüstan Respublikası və Türkiyə
Cümhuriyyətinin əraziləri ilə Bakı-Tbilisi-Ceyhan
əsas ixrac boru kəməri vasitəsi ilə nəql edilməsinə”
dair saziş imzalandı. Bununla da, Azərbaycanın
uzunmüddətli siyasi, iqtisadi mənafelərinin təmin
edilməsi, genişmiqyaslı beynəlxalq əməkdaşlığın
həyata keçirilməsi, eyni zamanda, regionda sülhün,
sabitliyin və təhlükəsizliyin bərqərar edilməsi
üçün mühüm addım atılmış oldu. Xəzər
dənizi ilə Aralıq dənizini birləşdirən bu
yeni enerji dəhlizinin fəaliyyəti sayəsində Azərbaycan
neftinin beynəlxalq bazarlara genişmiqyaslı nəqli və
ölkədə çoxvariantlı ixrac strategiyasının
həyata keçirilməsi üçün əlverişli
imkan yarandı, eyni zamanda, ölkənin tranzit potensialı bir
neçə dəfə artdı. Bakı-Tbilisi-Ceyhan əsas
ixrac boru kəmərinin fəaliyyət göstərməsi Azərbaycan,
Gürcüstan, Türkiyə ilə Mərkəzi Asiya regionu
arasında idxal-ixrac münasibətlərinin və iqtisadi əlaqələrin
inkişafına təkan verildi. Həyata keçirilən neft
strategiyası dünyaya nümayiş etdirdi ki, Azərbaycan
müstəqil dövlətdir və müstəqil dövlət
kimi öz təbii sərvətlərinin sahibi olaraq onlardan
istifadə edilməsi haqqında qərarlar qəbul edir.
-
Ağadayı müəllim, Azərbaycan 20 ildə çox
böyük inkişaf yolu keçib və bu gün ölkəmiz
inkişaf tempinə görə dünyanın qabaqcıl
dövlətləri sırasındadır. Azərbaycan
dövləti bütün məsələlərdə
yalnız milli maraqlara söykənən müstəqil siyasət
həyata keçirir. Bu məqam da Ulu öndərin qəbul
etdiyi bütün qərarların, o cümlədən,
Ümummilli liderin siyasi varisi cənab İlham Əliyevi
özünün layiqli davamçısı kimi hazırlayaraq
xalqımıza ərmağan etməsi nə dərəcədə
doğru və gələcəyə hesablanmış bir qərar
olduğunu göstərmirmi?
- Azərbaycanın
daxili sabitliyinə, yüksək iqtisadi, siyasi, elmi, mədəni
inkişafına və düzgün xarici siyasət
strategiyasına nail olan Heydər Əliyev kimi böyük
tarixi şəxsiyyətdən sonra ölkəni idarə etmək
asan məsələ deyildi. Bu missiyanı yalnız Azərbaycan
reallıqlarını düzgün qiymətləndirə bilən
və Heydər Əliyevin siyasi kursunu layiqincə davam etdirməyə
qadir olan şəxs yerinə yetirə bilərdi.
2003-cü
il oktyabr ayının 15-də Azərbaycan
Respublikasının Prezidentliyinə keçirilən
seçkilərdə Yeni Azərbaycan Partiyası Sədrinin
birinci müavini İlham Əliyev böyük səs çoxluğu
ilə qələbə qazandı. O, Prezident seçildikdən
sonra Heydər Əliyev siyasi kursunu layiqincə davam etdirəcəyini
bildirərək, cəsarətlə taleyüklü məsələlərin
həllinə başladı.
İlk
olaraq ölkə başçısı 24 noyabr 2003-cü il
tarixli “Azərbaycan Respublikasında sosial iqtisadi
inkişafın sürətləndirilməsi tədbirləri
haqqında” Fərman imzaladı. Az bir müddət ərzində
xalq təsərrüfatının bütün sahələrində
müsbət irəliləyişlər özünü
göstərdi. Bunun ardınca Prezident İlham Əliyev 11
fevral 2004-cü il tarixli “Azərbaycan Respublikası
regionlarının sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət
Proqramının təsdiq edilməsi haqqında (2004-2008-ci illər)”
Fərman verdi. Dövlətin artan maliyyə imkanları
hesabına ölkədə mühüm investisiya, o cümlədən,
regional proqramların və infrastruktur layihələrinin maliyyələşdirilməsinə
şərait yaranmışdır.
Son illər
ərzində Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin rəhbərliyi
altında həyata keçirilən dövlət
proqramları və tədbirlərin icrası çərçivəsində
ölkənin bütün bölgələrində və
Bakı şəhərində müxtəlif infrastruktur layihələri
həyata keçirilir, təhsil, sosial və digər obyektlərin
inşası uğurla davam etdirilir. İnsanların həyat səviyyəsinin
və sosial vəziyyətinin
yaxşılaşdırılması, sosial məsələlərin
həlli, yoxsulluğun azaldılması istiqamətində
mühüm işlər görülür.
Azərbaycanın
düşünülmüş siyasəti və konkret
addımları göstərdi ki, seçilmiş bu yol
düzgün yoldur. Bu gün Azərbaycan iqtisadiyyatı
şaxələndirilmiş iqtisadiyyatdır. Əgər
ümumi investisiya portfelinin yarısı qeyri-neft sektoruna
qoyulubsa, bu onu göstərir ki, Azərbaycanda qeyri-neft sektoru
da çox cəlbedici bir sahədir. Qeyri-neft sektoruna qoyulan həm
xarici, həm daxili investisiyalar, həm dövlət büdcəsindən,
həm də özəl sektordan ayrılan vəsait yeni bir vəziyyət
yaratdı.
Bu gün
müstəqil Azərbaycanın beynəlxalq aləmdə
nüfuzu və şöhrəti durmadan artmaqdadır. Azərbaycan
Respublikası bütün dünyada demokratik, hüquqi,
dünyəvi dövlət nüfuzu qazanmışdır. Heydər
Əliyev zəkasının məhsulu olan təməl
qanunumuz dünyanın ən demokratik, ən mükəmməl
konstitusiyalarından biridir və beynəlxalq aləmdə Vətənimizə
böyük rəğbət qazandırır. Yurdumuzda
hökmranlıq edən sabitlik, həyata keçirilən
daxili islahatlar xarici ölkələrlə əlaqələrimizin
genişlənməsinə müsbət təsir göstərir.
Özünün xarici siyasətini bərabərlik və qarşılıqlı
mənafe prinsipləri əsasında quran Azərbaycan
Respublikası dünyanın bütün dövlətləri
üçün açıq ölkəyə
çevrilmişdir.
Yeni Azərbaycan.-
2011.- 27 sentyabr.- S.7.