ULU ÖNDƏR
HEYDƏR ƏLİYEVİN GENDER SİYASƏTİ: UĞURLU
NƏTİCƏLƏR
Bu
gün əsas beynəlxalq sənədlərdə cinslər
arasında bərabərlik insanın başlıca
hüquqlarından biri kimi təsbit edilir. Beynəlxalq hüquqda
haqlı olaraq, qadınlar xüsusi subyekt kimi dəyərləndirilir,
onlara hüquqlarının həyata keçirilməsi
üçün geniş təminatlar müəyyən olunur. Milli dövlətlər
isə bu təminatların reallaşdırılması, nəzəri
cəhətdən mövcud olan yüksək dəyələrin
praktikada tətbiq olunması üçün səylərini
ildən-ilə daha da gücləndirməlidirlər.
Nəzərə almaq lazımdır ki, qadınlar
üçün bəyan edilən bərabər hüquqlar
real bərabər imkanların olmaması səbəbindən
çox vaxt gerçəkləşə bilmir. Ona görə də,
müasir dövrdə qadınların ictimai həyata daha
çox inteqrasiya olunduğu bir zamanda zərif cinsin nümayəndələrinə
daha geniş hüquqların verilməsi, onların
bütün sahələrdə təmsilçiliklərinin
artırılması, müxtəlif fəaliyyət
sferalarının inkişafında qadınların
potensialından səmərəli istifadə kimi tədbirlər
bu gün daha böyük nailiyyətlərin əldə olunmasına
şərait yarada bilər. Hər halda Azərbaycan
dövlətinin bu istiqamətdə atdığı
addımlar və əldə olunmuş nailiyyətlər bu
fikri daha da qüvvətləndirir. Bildiyimiz kimi, ötən
il Azərbaycanın dövlət müstəqilliyinin
əldə olunmasının 20-ci ildönümünü qeyd
etdik. Təbii ki, bu, dövlətçilik tarixi
baxımından o qədər də çox olmayan zaman
periodudur. Amma buna baxmayaraq, Azərbaycan
Respublikası bu 20 illik dövr ərzində bir çox
dövlətlərin əsrlərlə əldə edə bilmədiyi
yüksəlişə, inkişafa nail olmuşdur. İqtisadiyyat, sosial həyat, siyasət və beynəlxalq
aləmdə mühüm nailiyyətlər
qazanılmışdır. O cümlədən, insan
hüquq və azadlıqlarının müdafiəsi istiqamətində
də çox ciddi nailiyyətlər əldə olunmuşdur
ki, bu, da bütün beynəlxalq və yerli müşahidəçilər,
mütəxəssislər tərəfindən etiraf
olunmaqdadır. Ölkəmizdə müxtəlif
sahələrdə aparılan islahatlar, vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşmasında vətəndaşların fəallığının
artırılması yolunda görülən işlər
qadınların cəmiyyətdəki rolunun
artırılmasını da təmin etmişdir.
Şübhəsiz
ki, əgər biz bu gün Azərbaycanda qadın
hüquqlarının ən yüksək səviyyədə təminatından,
gender bərabərliyindən bəhs ediriksə, bu məsələdə
Ulu öndər Heydər Əliyevin rəhbərliyi ilə həyata
keçirilən siyasətin əhəmiyyətini mütləq
şəkildə vurğulamalıyıq. Tam səmimi
olaraq, qeyd edə bilərik ki, Azərbaycanda uğurlu gender
siyasətinin əsası Ümummilli liderimiz Heydər Əliyev
tərəfindən qoyulmuşdur. Heydər
Əliyev hakimiyyətdə olduğu bütün dövrlərdə
qadın şəxsiyyətinin önəmini yüksək qiymətləndirmişdir.
Yüzlərlə qadınlarımız Onun
yaratdığı əlverişli şərait nəticəsində
fərdi bacarıqlarını nümayiş etdirmiş,
müxtəlif idarəetmə orqanlarında rəhbər vəzifələrdə
çalışmışdır. Hələ
Heydər Əliyevin Azərbaycan Kommunist Partiyası Mərkəzi
Komitəsinin birinci katibi işlədiyi 1970-1980-ci illərdə
ölkənin sosial-mədəni həyatında
qadınların rolu xeyli artmışdır. Bu sahədə
işləyən qadınların ümumi sayında müəllimlər
47 %, həkimlər 60 %, tələbələr 43 %, elmi
işçilər 37 % təşkil edirdi. Həmin
dövrdə yetişən ziyalılar içərisində
Azərbaycan qadınlarının xüsusi çəkisi
olmuşdur. Azərbaycan elminin şöhrətini
ucaldan və onu dünyaya tanıdan bu ziyalı qadınlara
ittifaq miqyaslı fəxri adların verilməsi Heydər Əliyevin
onlar qarşısındakı əvəzsiz xidmətlərindən
biri idi.
Ümummilli lider Heydər Əliyev cəmiyyətdə
qadının rolunun yüksəldilməsi məsələsini
həmişə diqqət mərkəzində saxlamaqla
qadınların dövlət strukturlarında, parlamentdə,
siyasi və ictimai təşkilatlarda geniş təmsil
olunmasına çalışmışdır.
Dövlət müstəqilliyini bərpa etdikdən sonra
da Azərbaycan Respublikasında qadın hüquqlarının
qorunması üzrə çox mühüm addımlar
atılmış, müvafiq qərarlar qəbul olunmuşdur. Bu qərarların
da müəllifi Ulu öndər Heydər Əliyev
olmuşdur. İlk olaraq, Azərbaycan
bütün mühüm beynəlxalq sənədlərə,
o cümlədən 1995-ci ildə “Qadınlara qarşı
ayrı-seçkiliyin bütün formalarının ləğv
olunması” üzrə Konvensiyaya, 2000-ci ildə isə onun Əlavə
Protokoluna qoşulmuşdur. 1998-ci ildə
“Azərbaycanda qadınların rolunun artırılması
haqqında” Sərəncam imzalanmışdır. Bu Sərəncamda dövlət strukturları tərəfindən
daha yüksək diqqət tələb edən öncül sahələr
müəyyənləşdirilmişdir. Heydər
Əliyev bu Sərəncamla qadınların dövlət və
ictimai həyatda irəli çəkilməsində mövcud
köhnə bazanı demokratik dövrdə yeniləşdirdi.
Məlumdur ki, Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 55-56-ci maddəsində qadınlar da
daxil olmaqla bütün vətəndaşların dövlətin
idarə olunmasında iştirak etmək hüququ təsbit
edilir. Onlar dövlət orqanlarında
qulluq etmək və bütün seçkilərdə
qeyri-şərtsiz iştirak etmək hüququna malikdirlər.
Ulu
öndərin 6 mart 2000-ci il tarixdə
imzaladığı “Azərbaycan Respublikasında Dövlət
Qadın Siyasətinin həyata keçirilməsi haqqında”
289 saylı Fərman respublika qadınlarına 8 Mart bayramı
qabağı önəmli hədiyyə oldu. Fərmanda Azərbaycan
Respublikasının bütün dövlət qurumlarında fəaliyyət
növü nəzərə alınmaqla qadınların rəhbərlik
səviyyəsində kişilərlə bərabər təmsil
olunması, Dövlət Statistika Komitəsinə Qadın
Problemləri üzrə Dövlət Komitəsi ilə birlikdə
standartlara cavab verən statistik məlumatın hazırlanması,
Nazirlər Kabinetinə ölkədə gedən iqtisadi
islahatlar çərçivəsində həyata keçirilən
işlərdə gender siyasəti tələblərini rəhbər
tutaraq qadınlar üçün kişilərlə bərabər
imkanlar yaradılması və bu kimi mühüm
tapşırıqlar öz əksini tapmışdır.
2000-ci ilin ilk aylarında “Azərbaycan
Respublikasının Qadın Problemləri üzrə Milli Fəaliyyət
Planı” hazırlanmışdır. Bu plan 1995-ci ildə Azərbaycanın
qoşulduğu “Qadınlara qarşı ayrı-seçkiliyin
bütün formalarının ləğv edilməsi
haqqında” Konvensiya və Pekin Fəaliyyət Platformasında
qəbul edilmiş strategiyalar əsasında respublikadakı
mövcud vəziyyəti və prioritetləri nəzərə
almaqla tərtib edilmişdir. Plan problemlərin
beynəlxalq standartlara uyğun şəkildə həllinə
yönəldilmiş nazirlik, komitə, qeyri-dövlət və
beynəlxalq təşkilatların iştirakı ilə
hazırlanmış və bütün problemli sahələrdə
gender bərabərliyinə yönəldilmiş dövlət
sənədidir. “Azərbaycan Respublikasının
Qadın Problemləri üzrə Milli Fəaliyyət
Planı” adlanan bu sənədi Azərbaycan Respublikası
Nazirlər Kabineti 6 mart 2000-ci il tarixli, 33
saylı qərarı ilə təsdiq etmişdir. Bu sənəd dövlət proqramlarının
hazırlanmasını, habelə qadın problemləri ilə
əlaqədar konkret təxirəsalınmaz tədbirlərin
görülməsini nəzərdə tutur. Bu Fəaliyyət Planında qadınlara qarşı
zorakılığın bütün formalarının,
qadın ticarəti, istismarının qarşısının
alınması məsələlərinə ayrıca bir
bölmə həsr edilmişdir. Sənəddə
qadın hüquqlarının pozulmasında təqsirkar şəxslərə
qarşı qanunla nəzərdə tutulan qaydada məsuliyyətə
cəlb etmə də daxil olmaqla, müvafiq ölçülərin
götürülməsi nəzərdə tutulur.
Azərbaycan
qadınlarının fəallığının artması
istiqamətində önəmli hadisə olan Azərbaycan
Respublikası Qadınlarının II qurultayı 27 sentyabr
2003-cü il tarixdə
keçirilmişdir. Qurultaya 2070 nəfər
nümayəndə seçilmişdir. Qurultayda
başqa məsələlərlə yanaşı,
koordinatorların fəaliyyəti qiymətləndirilmiş, əldə
edilmiş nailiyyətlərlə yanaşı
çatışmazlıqlar da müəyyən edilmiş yə
gələcək inkişaf perspektivlərinin ilkin
konturları dəqiqləşdirilmişdir.
Əsası
Ulu öndər tərəfindən qoyulan Azərbaycanın
gender siyasəti Prezident İlham Əliyev tərəfindən
uğurla davam etdirilməkdədir. Dövlət
başçısı gender məsələlərinə
xüsusi həssaslıqla yanaşır, bu sahədə
bütün müvafiq addımların atılmasına şəxsən
nəzarət edir. Azərbaycan Ruspublikasının Prezidenti
İlham Əliyev 2010-cu ilin may ayında Bakıda keçirilən
Avropa Şurasına üzv dövlətlərin gender bərabərliyinə
həsr olunmuş VII konfransın
iştirakçılarına təbrik məktubunda müstəqil
Azərbaycan Respublikasında gender məsələlərinə
münasibəti bu cür ifadə etmişdir: “Gender bərabərliyi
müasir dövrdə demokratik cəmiyyətin
inkişafının və insan hüquqlarının
qorunmasının əsas prioritetlərindən birini təşkil
edir. Müstəqil Azərbaycan Respublikasında
milli qanunvericilik qadınların hüquq bərabərliyini təmin
edərək hər cür ayrı-seçkiliyin
qarşısını almağa xidmət göstərir,
gender məsələləri ilə bağlı dövlət
siyasəti isə qadınların bərabər
imkanlarının gerçəkləşdirilməsinə
yönəlmişdir. Azərbaycan təhsili
və səhiyyəsində aparıcı mövqelər tutan
qadınlarımız ölkəmizin siyasi, sosial və ictimai
həyatının bütün sahələrində fəal
iştirak etməklə, real gender bərabərliyinə nail
olunması üçün öz qüvvələrini əsirgəmirlər”.
Azərbaycan
Respublikasının bütün qanunları (Cinayət Məcəlləsi,
Mülki Məcəllə, Əmək Məcəlləsi, Ailə
Məcəlləsi və s.) və normativ hüquqi
aktlarında qadınların bərabər
hüquqlarının təsbit edilməsi diqqət mərkəzində
saxlanılır ki, bunlar da bütövlükdə Konstitusiya əsasında
işlənib hazırlanmışdır. Bu
qanunlarda qadınlara qarşı ayrı-seçkiliyə yol
verən müddəalar yoxdur və qanun çərçivəsində
insanlar cinsi mənsubiyyətə görə məhdudlaşdırılmır.
Qanunvericilik insan hüquqları və mənafelərini
cinsi mənsubiyyətdən asılı olmayaraq qoruyur və əsas
beynəlxalq humanitar aktların tələblərinə cavab
verir.
Xüsusi olaraq vurğulamaq yerinə düşər ki,
problemlərin həllində beynəlxalq əməkdaşlıq
həmişə mühüm rol oynamışdır. O cümlədən, ölkəmizdə
düzgün gender siyasətinin reallaşdırılması
üçün beynəlxalq təcrübədən
yararlanmaq və bu sahədə geniş əməkdaşlığa
imza atmaq bu gün sadaladığımız uğurların əldə
olunmasında müstəsna rol oynamışdır. Azərbaycan hökuməti genderin təşviqi sahəsində
BMT, ATƏT/DTİHB (Demokratik Təsisatlar və İnsan
Haqları Bürosu), AŞ kimi beynəlxalq təşkilatlarla
sıx əməkdaşlıq edir. Hazırda,
Bakıda və Azərbaycanın digər bölgələrində
qadınların siyasətə cəlb olunması və qərar
qəbul etmə proseslərində iştirakı sahəsində
müxtəlif layihələr həyata keçirilir.
Gender bərabərliyinin təşviqi sahəsində ölkəmizin
yaxından əməkdaşlıq etdiyi beynəlxalq təşkilatlardan
biri də BMT-nin Qadınlar üçün İnkişaf
Fondudur (UNİFEM). Ölkəmizin UNİFEM-lə
əməkdaşlığı “Qadınlar Cənubi Qafqazda
münaqişələrin qarşısının
alınması və sülh yaradılması uğrunda”
adlı regional layihə çərçivəsində həyata
keçirilmişdir. Layihə əsasən
hökumətlər, qadın koalisiya və şəbəkələri
ilə tərəfdaşlıq şəraitində həyata
keçirilmiş və gender bərabərliyi və
qadınların səlahiyyətlərinin genişləndirilməsi
məqsədi daşımışdır. Eyni zamanda, Azərbaycan hökuməti beynəlxalq səviyyədə
də qadın hüquqlarının təşviqində fəal
iştirak edir. Bunun göstəricisi olaraq, 2008-ci il iyunun
10-11-də Azərbaycanın birinci xanımı, Heydər Əliyev
Fondunun Prezidenti, UNESCO-nun və İSESCO-nun xoşməramlı
səfiri, millət vəkili Mehriban Əliyevanın təşəbbüsü
ilə Bakıda “Mədəniyyətlərarası dialoqda
qadınların rolunun genişləndirilməsi” adlı beynəlxalq
forum keçirilmişdir. 2010-cu il 24-25 may tarixində
Bakıda Avropa Şurasına üzv olan ölkələrin
gender məsələlərinə məsul nazirlərinin
“Gender bərabərliyinin de-yure və de-fakto təmin edilməsi”
mövzusuna həsr edilmiş VII konfransı
keçirilmişdir ki, həmin konfransda Avropa
Şurasının üzv dövlətlərinə tövsiyələr
və fəaliyyətlər üzrə Tədbirlər
Planı qəbul edilmişdir. Həmçinin,
Azərbaycan dövləti Avropa Şurası ilə də
mütərəqqi əməkdaşlıq qurmuş, parlamentarilərimiz
qurumun Kişi və qadınlar üçün bərabər
imkanlar komitəsinin iclaslarında fəal iştirakları ilə
müsbət mənada seçilmişdir. Bildirmək
yerinə düşər ki, komitənin növbəti
iclasının məhz Azərbaycan paytaxtındə
keçirilməsi gündəmdədir.
Bu gün Azərbaycan qadını ictimai həyatın hər
bir sahəsində fəallıq göstərir. Statistik rəqəmlər
də bu fikri özündə ehtiva edir. Belə ki, Azərbaycanda
qadınların üstünlük təşkil etdiyi sahələr
içərisində səhiyyə (78,6
faiz), təhsil (71 faiz) və mədəniyyət (75 faiz) ən
ön sıralardadır. Həmçinin səhiyyə
sistemində rəhbər vəzifədə
çalışanların 37 faizini, təhsil sahəsində
44 faizini, mədəniyyət və turizm qurumlarında 23
faizini qadınlar təşkil edir. Hazırda
ölkəmizdə AMEA-nın 3 həqiqi üzvü, 12
müxbir üzvü qadındır. Bu məqamlar
Azərbaycan hökumətinin imkanların genişləndirilməsi,
qadınların cəmiyyətdə fəallığının
artırılması və ümumiyyətlə, onların vəziyyətinin
yaxşılaşdırılması məsələlərinə
göstərdiyi yüksək qayğının əyani təzahürüdür.
Lakin son illər qadınların həm də
siyasi və ictimai qərar qəbuletmə səviyyəsində,
iqtisadi sferada iştirakı nəzərə çarpacaq dərəcədə
artmışdır. Təbii ki, bu
görülən işlərin nəticəsində
mümkün olmuşdur. Bu gün Azərbaycan
hökuməti qadınların iqtisadi sferada öz
potensiallarını artırması üçün müxtəlif
həvəsləndirici və təşviqedici tədbirlər
görür. Qadınların biznes sahələri
yaratması üçün dövlət tərəfindən
güzəştli kreditlərin verilməsi, müxtəlif
vakansiyalara qadınların cəlb olunması kimi tədbirlər
bunlardan sadəcə bir neçəsidir.
Bir məsələni də xüsusilə qeyd etmək
yerinə düşər. Bildiyimiz kimi, Azərbaycan
tarixində xalqının, dövlətinin taleyində
müstəsna rol oynamış, öz qərarları və
atdıqları addımlarla xalqımızın gələcəyinə
işıq tutmuş görkəmli qadınlarımız
olmuşdur. Azərbaycan xanımları
bütün dövrlərdə öz istedadı, zəkası,
ağlı və iradəsi ilə milli-mənəvi dəyərlərimizin
qorunub saxlanılması və yaşadılmasında müstəsna
xidmətlər göstərmişdir. Tariximizin
və mədəniyyətimizin bir çox parlaq səhifələri
də məhz Azərbaycan qadınının adı ilə
bağlıdır. Çox sevindirici
haldır ki, bu gün də bütün fəaliyyətini
xalqımızın, dövlətimizin daha da inkişafına
həsr edən belə işguzar, cəsarətli, vətənpərvər
xanımları vardır. Azərbaycanın birinci
xanımı, Heydər Əliyev Fondunun prezidenti, UNESCO-nun və
İSESKO-nun xoşməramlı səfiri, Milli Məclisin
üzvü Mehriban xanım Əliyevanın çoxşaxəli
fəaliyyəti həm də hər bir azərbaycanlı
qadın üçün fəxr, qürur mənbəyidir.
Onun milli - mənəvi dəyərlərimizin qorunması,
xalqımızın zəngin irsininin təbliği, Azərbaycan
həqiqətlərinin dünya ictimaiyyətinə
çatdırılması, gənc nəslin sağlam
mühitdə böyüməsi və tərbiyə
olunması, səhiyyənin, təhsilimizin, mədəniyyətimizin
inkişafı sahəsində əvəzsiz xidmətləri
yüksək ali ideallara və yalnız
milli maraqlarımza söykənir. Bu gün hər
bir Azərbaycan qadını öz fəaliyyətində
Mehriban xanım Əliyevanın cəsarətli
addımlarını, yorulmaz fəaliyyətini örnək
sayır.
Beləliklə, bu gün iqtisadi qüdrəti, geostrateji
çəkisi ilə Cənubi Qafqaz regionunun ən
güclü dövləti olan Azərbaycan Respublikası insan
hüquq və azadlıqlarının mühüm tərkib
hissəsi olan qadın hüquqlarının qorunması,
düzgün gender siyasətinin həyata keçirilməsi
baxımından da örnək təşkil edir. Ölkəmizdə
cinsindən asılı olmayaraq, hər bir vətəndaşımızın
cəmiyyətin həyatında fəal iştirakına
yaradılan əlverişli şərait nəticə etibarilə
həm də dövlətimizin inkişafına müsbət təsir
göstərməkdədir.
Sahibə QAFAROVA,
Milli Məclisin deputatı,
Dövlət Slavyan Universitetinin
Prorektoru
Yeni Azərbaycan.-
2012.- 5 aprel.- S.4.