AZƏRBAYCANIN
İNKİŞAF MODELİ: MALİYYƏ NƏZARƏTİNİN
KONSEPSİYASI
Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin “Azərbaycan 2020: gələcəyə
baxış” İnkişaf Konsepsiyasının
hazırlanması barədə Sərəncamına uyğun
İnkişaf Konsepsiyasının layihəsinin
hazırlanması üzrə həyata keçirilən
işlər geniş vüsət almaqdadır. Bu mənada
iqtisadiyyatın mühüm infrastruktur sahəsi olan maliyyə
nəzarəti sistemində öz konseptual həllini gözləyən
problemlərin tədqiqi xüsusi əhəmiyyət kəsb
edir.
Müasir
şəraitdə iqtisadi inkişafın sürətləndirilməsi
və onun səmərəliliyinin yüksəldilməsi,
istehsal proseslərinə elmi-texniki tərəqqinin nailiyyətlərinin
tətbiqi və resurslardan səmərəli istifadənin təmin
olunması ön plana çəkilir. Belə bir şəraitdə
bütün növ məsrəflərin və əldə
edilmiş nəticələrin uçotunun düzgün
qurulması, istehsal proseslərinin və əldə edilən
nəticələrin hərtərəfli təhlili və
onların hesabatda doğru-düzgün əks etdirilməsi
iqtisadi inkişafın təminatverici bir amili kimi diqqət
çəkir. Son illərdə ölkəmizdə
mühasibat uçotunun və hesabatlığın
islahatına, auditin və maliyyə nəzarətinin beynəlxalq
standartlara uyğun qurulmasına xüsusi diqqət yetirilməsi
də müəyyən mənada bu amillə əlaqədardır.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin
sözləri ilə desək: “Biz bütün maliyyə sistemində
şəffaflığı təmin etməliyik və belə
olan halda, Azərbaycanda həm korrupsiyanın aradan
qaldırılması məsələsi öz həllini tapa
bilər, həm də xərclər Azərbaycanın
iqtisadiyyatının inkişafına daha məqsədyönlü
şəkildə xidmət göstərə bilər. Eyni
zamanda, biz inflyasiyanın azaldılmasına da nail ola bilərik”.
Bu istiqamətdə həyata keçirilən tədbirlərin
əsas qayəsi Azərbaycan iqtisadiyyatının dünya
iqtisadiyyatına inteqrasiyasını, beynəlxalq mühasibat
və uçot standartlarının və beynəlxalq audit
standartlarının ölkəmizdə reallaşmasına zəmin
yaratmaqdan ibarətdir.
Yeni
şəraitdə maliyyə nəzarəti təkcə
pozuntuların qeydə alınması və onların aradan
qaldırılmasına nəzarətin həyata keçirilməsi
ilə məhdudlaşa bilməz. Hər şeydən əvvəl,
aşkara çıxarılmış kənarlaşmaların
yoxlanılan obyektdə işlərin
yaxşılaşdırılmasına dair konkret təkliflərin
və tövsiyələrin işlənib hazırlanmasına
imkan verən səbəb-nəticə əlaqələrini
müəyyənləşdirmək zəruridir. Yəni nəzarət
sadəcə olaraq yoxlama məqsədilə aparılmır, kənarlaşmaları
aşkara çıxarmır, həm də onların (məsələn,
pozuntu, oğurluq, səhvlər) meydana gəlməsinin
qarşısını alır, mənfi meyllər risqlərini
azaldır.
Mövcud
nəzarət sisteminin təkmilləşdirilməsi və nəzarət
mexanizmlərinin bazar iqtisadiyyatının xüsusiyyətlərinə
uyğunlaşdırılması Ulu öndərimiz Heydər Əliyevin
dövlət quruculuğu siyasətində daim diqqət mərkəzində
saxlanılan məsələlərdən biri olmuşdur.
Hələ
1996-cı ildə imzalanmış “İstehsal, xidmət, maliyyə-kredit
fəaliyyətinə dövlət nəzarətinin qaydaya
salınması və əsassız yoxlamaların qadağan
edilməsi barədə” Prezident Fərmanı paralel və
lüzumsuz yoxlamaların azaldılmasında, iqtisadi subyektlərin
qanuni mənafelərinin qorunmasında mühüm rol
oynamışdır.
Beynəlxalq
standartlara cavab verən nəzarət mexanizmini tətbiq etmək
məqsədilə “Dövlət nəzarəti sisteminin təkmilləşdirilməsi
və sahibkarlığın inkişafı sahəsində
süni maneələrin aradan qaldırılması
haqqında” Azərbaycan Respublikasının Prezidenti tərəfindən
imzalanmış Fərman iqtisadiyyatımızda demokratik
prinsiplərin bərqərar olunması baxımından
müstəsna əhəmiyyət kəsb etmişdir.
Azərbaycan
Respublikasında dərin sosial-iqtisadi dəyişikliklərin
getdiyi, büdcə və vergi intizamının möhkəmləndirilməsinin
dövlət siyasətində üstünlük təşkil
etdiyi, azad və sosialyönümlü vətəndaş cəmiyyətinin
bərqərar olduğu indiki şəraitdə maliyyə nəzarətinin,
o cümlədən auditin rolu ikiqat artır. Bu mənada
heç də təsadüfi deyildir ki, audit sisteminin
islahatı “Azərbaycan Respublikasının dövlət idarəetmə
sistemində islahatlar aparılması üzrə Dövlət
Komissiyasının yaradılması haqqında” Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin Fərmanında müasir şəraitdə
dövlət quruculuğunun dörd əsas istiqamətindən
biri kimi qarşıya qoyulmuşdur.
Azərbaycan
Respublikasının müstəqil, demokratik inkişaf yoluna qədəm
qoymasından sonra ölkədə həyata keçirilən
radikal iqtisadi islahatlar və idarəetmə sisteminin təkmilləşdirilməsi,
xəzinədarlıq sisteminin yaradılması, nazirlik, komitə
və başqa mərkəzi icra hakimiyyəti orqanlarında
mövcud olan nəzarət-təftiş qurumlarının ləğv
olunması, dövlət orqanlarına onların öz səlahiyyətlərinə
aid olmayan yoxlamalar aparılmasının qadağan edilməsi
və bu istiqamətdə ardıcıl şəkildə həyata
keçirilən digər məqsədyönlü tədbirlər
ölkədə beynəlxalq standartlara cavab verən maliyyə
nəzarəti sisteminin qurulmasını zərurətə
çevirdi.
Azərbaycan maliyyə şəffaflığının
təmin olunması, maliyyə nəzarətinin müasir
dövrün tələblərinə uyğun qurulması
istiqamətində yüksək hüquqi bazaya malik olan ölkələr
arasında özünə layiqli yer tutmuşdur. Korrupsiyaya
qarşı mübarizə üzrə Dövlət
Proqramı, “Şəffaflığın artırılması
və korrupsiyaya qarşı mübarizə üzrə Milli
Strategiya” və digər normativ hüquqi sənədlərin qəbul
olunması onu göstərir ki, Azərbaycan dövləti tərəfindən
ölkədə maliyyə şəffaflığının
təmin olunmasına böyük əhəmiyyət verilir.
Prezident
İlham Əliyevin iqtisadi siyasətində şəffaflıq
kateqoriyası onun 2007-ci il 28 iyul tarixli sərəncamı
ilə təsdiq edilmiş “Şəffaflığın
artırılması və korrupsiyaya qarşı mübarizə
üzrə Milli Strategiya”da özünün sistemli həllini
tapmışdır. Ümumiyyətlə,
bütün sahələrdə olduğu kimi, şəffaflığın
təminatı istiqamətində də Prezident İlham Əliyevin
siyasəti öz sistemliliyi, kompleksliyi və dönməzliyi
ilə səciyyələnir.
Qeyd etmək lazımdır ki, maliyyə fəaliyyətinin
qanuniliyini, səmərəliliyini və məqsədəmüvafiqliyini
təmin etmək məqsədilə ölkədə maliyyə
nəzarəti sahəsində həyata keçirilən
iqtisadi islahatlar və dövlət quruculuğu çərçivəsində
dəyişikliklər aparılmışdır. Bir tərəfdən
mövcud nəzarət orqanları ləğv edilmiş, digər
tərəfdən isə bazar iqtisadiyyatı tələblərini
özündə ehtiva edən yeni qurumlar və fəaliyyət
sahələri təşəkkül tapmış, dövlət
maliyyə nəzarəti gücləndirilmişdir.
Maliyyə nəzarətinin konseptual əsasları
işlənərkən onun əsas vəzifə və
funksiyalarının düzgün müəyyənləşdirilməsi
çox önəmlidir. Bu mənada fikrimizcə aşağıda göstərilənlər
diqqət mərkəzində olmalıdır:
1. Maliyyə
resurslarının ayrılmasının və istifadə
olunmasının qanuniliyini, məqsədəmüvafiqliyini,
tamlığını, vaxta uyğunluğunu və məqsədli
təyinatını aşkara çıxarmaq;
2.
İqtisadi subyektlərin maliyyə-təsərrüfat əməliyyatlarının
qanuniliyindən, məqsədəmüvafiqliyindən və səmərəliyindən
kənarlaşmaları, həmin əməliyyatların
uçotda əks etdirilməsinin
düzgünlüyünü (qoyulmuş qaydalara
uyğunluğunu), tamlığını və vaxta
uyğunluğunu, hesabatın mötəbərliyini müəyyən
etmək;
3. Təsərrüfat
subyektlərinin büdcə və büdcədənkənar
fondlarla hesablaşmalarının müəyyən edilmiş
qaydada aparılıb-aparılmamasını təyin etmək;
4. Əsas
sərəncamçılar, icraçılar və büdcə
vəsaitlərini alanlar tərəfindən dövlət vəsaitlərinin
(təxsisatlarının) ayrılması,
bölüşdürülməsi, alınması, istifadə
olunması və qaytarılması qaydalarına riayət edilməsinin
yoxlanması;
5.
Bütün növdən olan tədiyələrin və təsdiq
edilmiş büdcə təxsisatlarının düzgün və
iqtisadi cəhətdən əsaslandırılmış
şəkildə bölüşdürülməsinə nəzarət.
6.
Dövlət büdcəsinin və büdcədənkənar
fondların gəlir və xərc maddələrinin
icrasının tamlığına, vaxta müvafiqliyinə,
struktur uyğunluğuna və məqsədli təyinatına
nəzarət. Kənarlaşmaların aradan
qaldırılması və bütövlükdə büdcə
prosesinin təkmilləşdirilməsi üzrə təkliflərin
hazırlanması;
7.
Dövlət idarələrində, dövlətin tam və ya
qismən iştirakı olan, yaxud dövlətin fəaliyyəti
ilə bağlı olan (öz fəaliyyətində dövlət
mülkiyyətindən istifadə edən, dövlət
sifarişlərini və vəzifələrini yerinə yetirən,
dövlət tərəfindən təminatlar, zəmanət
alan və digər formalarda təchiz olunan, dövlət
hakimiyyəti orqanlarının verdiyi maliyyə və material vəsaitlərindən
istifadə edən, dövlətin verdiyi vergi, gömrük və
digər güzəşt və üstünlüklərə
malik olan və s.) təşkilatlarda maliyyə vəziyyətinin,
idarəetmə və nəzarət sistemlərinin səmərəliyinin
qiymətləndirilməsi;
8.
İdarəetmənin və fəaliyyətin səmərəliyinin
yüksəldilməsi, qeyri-rasional məsrəflərin
qarşısının alınması və maya dəyərinin
aşağı salınmasının ehtiyat mənbələrinin
aşkara çıxarılması variantlarının işlənib
hazırlanması.
Son
dövrlərdə dövlət maliyyə nəzarətinin cəmiyyətin
həyatında rolunun durmadan artması çirkli pulların
leqallaşdırılması ilə mübarizədə
özünü büruzə verir. Dünya təcrübəsi
göstərir ki, çirkli pulların yuyulmasının
qarşısının alınması və bu istiqamətdə
beynəlxalq səviyyədə
fırıldaqçılıq hallarına qarşı
mübarizədə maliyyə nəzarəti və müstəqil
auditin birgə strategiya və taktikasının işlənib
hazırlanması nəzarətin bu mühüm qolları
arasında qarşılıqlı əlaqənin səmərəli
qurulmasından çox asılıdır. Son dövrlərdə
bu istiqamətdə ölkədə sistemli və təsirli tədbirlərin
həyata keçirilməsinə baxmayaraq bir sıra ciddi
problemlər hələ də qalmaqdadır ki, bu da, öz
növbəsində, maliyyə nəzarətinin təkmilləşdirilməsi
konsepsiyasında öz həllini tapmalıdır.
Azərbaycan
xalqının Ümummilli lideri, Uu öndər Heydər Əliyev
və onun layiqli davamçısı, Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti möhtərəm cənab
İlham Əliyevin daim diqqət mərkəzində saxladıqları
maliyyə nəzarətinin təkmilləşdirilməsini,
ölkənin maliyyə vəsaitlərindən səmərəli
və şəffaf istifadə edilməsinə xidmət edə
biləcək belə bir konsepsiyanın hazırlanması və
onun əsasında ölkəmizdə şəffaflığın
yüksəldilməsi müasir şəraitdə daha
mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
Bizim
fikrimizcə, çox sahəli bir sistemi özündə
ehtiva edən maliyyə nəzarətinin ayrı-ayrı istiqamətlərini
təkmilləşdirməkdən öncə ölkəmizdə
maliyyə nəzarəti üzrə vahid konsepsiya işlənib
hazırlanmalı və bu konsepsiyada maliyyə nəzarətinin
nəticəliliyinin, şəffaflığının və
aşkarlığının, obyektivliyinin və səriştəliliyinin,
müstəqilliyinin və təsirliliyinin, iqtisadi inkişafa və
təhlükəsizliyə təminatının əsas istiqamətləri,
maliyyə nəzarətinin hüdudları, forma və
metodları, nəzarət qurumlarının hüquqi statusu,
maliyyə nəzarəti orqanları ilə digər dövlət
idarəetmə orqanlarının əlaqələrinin təkmilləşdirilməsi,
maliyyə nəzarəti sahəsində maraqların
toqquşmasının qarşısının alınması,
habelə nəzarət qurumlarının fəaliyyətinin
iqtisadi mexanizmləri müəyyən edilməlidir.
Fikrimizcə maliyyə nəzarəti sisteminin təşkili
üzrə aşağıdakı istiqamətlər
Konsepsiyada öz həllini tapmalıdır.
1) Maliyyə
nəzarətinin effektivlik meyarlarının hazırlanması
və tətbiqi;
2) Maliyyə
nəzarətində daha geniş əhatəliliyi təmin etmək
məqsədilə mütərəqqi seçmə
prosedurlarından istifadə edilməsi;
3) Maliyyə
nəzarətinin keyfiyyətinin yüksəldilməsi və təsirliliyinin
təmin olunması;
4) Nəticəyə
istiqamətləndirilmiş büdcələşdirmə və
səmərəlilik auditinin genişləndirilməsi;
5) Maliyyə
nəzarəti orqanlarının Koordinasiya Şurasının
yaradılması;
6) Nəzarət
orqanlarının hesabatlılığının təkmilləşdirilməsi;
7) Maliyyə
nəzarətində informasiya texnologiyalarının tətbiqi
və elektron nəzarət (“e-nəzarət”) sisteminin
yaradılması;
8) Müstəqil
(kənar) auditorların dövlət büdcəsi maliyyə
nəzarətinə cəlb olunması;
9) Maliyyə
nəzarəti statistikasının təşkili;
10) Nəzarət
orqanlarının fəaliyyətinin əlaqələndirilməsi
və sinxronlaşdırılması;
11)
Peşə fəaliyyəti standartlarının və peşə
etikası məcəlləsinin praktikada tətbiqinə dair
metodik tövsiyələrin hazırlanması üzrə
işlərin təşkili və onlara riayət
olunmasının təmin edilməsi;
12)
Dövlət orqanlarında daxili nəzarət fəaliyyətinin
təkmilləşdirilməsi;
13) Kadr
hazırlığı sisteminin təkmilləşdirilməsi;
14) Beynəlxalq
təcrübənin öyrənilməsi və tətbiqi.
Müasir şəraitdə nəzarət-maliyyə mexanizminin təşkilinin ən vacib problemləridən biri müstəqil audit institutu ilə dövlət maliyyə nəzarəti arasında qarşılıqlı əlaqənin qurulması və onun beynəlxalq təcrübəyə əsasən təşkilinin təmin edilməsidir.
Vahid NOVRUZOV,
Azərbaycan Respublikası
Auditorlar Palatasının sədri
Yeni Azərbaycan.-
2012.- 12 aprel.- S.4.