“Bizim jurnalistikada yazıb, sonra
düşünmək təcrübəsi güclüdür”
Diffamasiya
qanununun qəbul edilməsinə hazır deyilik
- Prezident İlham Əliyevin təsdiqlədiyi
“Azərbaycan Respublikasında insan hüquq və
azadlıqlarının müdafiəsinin səmərəliliyini
artırmaq sahəsində milli fəaliyyət proqramı”nda
2012-ci il ərzində “Diffamasiya haqqında” qanun qəbul etmək
tövsiyəsi də var. Diffamasiyaya dair qanun
hazırlanırmı?
- Bu, elə-belə qanun hesab olunmur və
onu bir gündə qəbul etmək mümkün deyil. Prezident
Administrasiyası və Mətbuat Şurası “Diffamasiya
haqqında” qanunla bağlı birgə fəaliyyət həyata
keçirir. Fəaliyyətin bir hissəsi ondan ibarətdir ki,
Azərbaycan cəmiyyətini, jurnalistləri diffamasiyaya
hazırlamalıyıq. İşin digər hissəsi xarici
ölkələrdə tətbiq olunan diffamasiya nümunələrinin,
diffamasiyaya dair qanun qəbul olunandan sonra yaranan vəziyyətin,
ölkələrin diffamasiya qanunlarının öyrənilməsindən
ibarətdir. Bütün bunlardan sonra Azərbaycanda diffamasiya
qanunu hazırlanacaq. Bu istiqamətdə iş gedir və xeyli
iş də görülüb. Ən azından Mətbuat
Şurası müxtəlif jurnalist qurumları ilə birlikdə
qanun layihəsi hazırlayıb. ATƏT-in Bakı ofisinin,
Prezident Administrasiyasının, QHT-lərin, mətbuat
orqanlarından baş redaktorların, jurnalistlərin
iştirakı ilə həmin layihə bir dəfə
müzakirə olunub. Layihə ilə bağlı müəyyən
tövsiyələr də irəli sürülüb, onun yenidən
işlənməsi üçün təkliflər verilib.
Amma cəmiyyətin, mətbuatın
diffamasiyaya hazırlanması sahəsindəki işlər
zaman tələb edir və bura müəyyən sərmayə
lazımdır. Bu istiqamətdə həm Prezident
Administrasiyasının, həm Mətbuat Şurasının,
həm də Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun birgə
iştirakı və ya onların ayrı-ayrı təklifləri
ilə yerlərdə jurnalist peşəkarlığı,
jurnalist fəaliyyəti ilə bağlı müxtəlif tədbirlər
keçirilir. Bu tədbirlər davam etməkdədir.
- Diffamasiya qanununda üç maraqlı tərəf
götürmək olar: Azərbaycan dövləti, cəmiyyəti
və mətbuatı. Bunlardan hansı qanunun qəbul edilməsinə
hazır deyil? Yaxud hamısı hazırdır, sadəcə,
texniki problemlər var?
- Mənə elə gəlir ki,
hazırkı vəziyyətdə heç bir tərəf
qanunu qəbul etməyə hazır deyil. Düzdür, hər
üçü müəyyən iradə nümayiş
etdirir ki, hazırdır, yaxud buna baxa bilər. Amma bu gün
bütövlükdə Azərbaycan mediası
yazılanların hamısının məsuliyyətini, o
cümlədən ayrı-ayrı insanların, təşkilatların
şərəf və ləyaqəti ilə bağlı məsuliyyəti
öz üzərinə götürməyə hazır deyil.
Təəssüflər olsun ki, hələ də bizim
jurnalistikada yazıb, sonra düşünmək təcrübəsi
güclüdür. Jurnalistlərdə düşünüb
yazmaq praktikası zəifdir. Yazıb, sonra məsuliyyət
hissi keçirmək meyli daha güclüdür, nəinki məsuliyyəti
anlayıb sonra yazmaq.
Təşkilatlar, bütövlükdə
cəmiyyətimiz mediada onlar haqqında yazılan tənqidlərə
dözüm nümayiş etdirməyə, yaxud bununla
bağlı məhkəməyə üz tutmadan keçinməyə
hazır deyil. Yəni mətbuata dözümlü olmağa
hazır deyil. Son günlər cəmiyyətimizdə
yaşanan proseslər də bunu göstərir ki, hüququ
pozulan, şərəf və ləyaqəti tapdanan və
haqqında böhtan uydurulan instansiya - istər dövlət
qulluqçusu olsun, istər adi vətəndaş, yaxud
ziyalı, ya da müxalifət partiyasının sədri, bəzən
hətta qəzet redaktoru da - birinci yol kimi dərhal məhkəməyə
müraciət etməyi seçir. Belə faktları əsas
götürəndə aydınlaşır ki, cəmiyyət
bu qanunun qəbul edilməsinə hazır deyil.
O ki qaldı dövlətə, dövlət
bu qanunun qəbul edilməsində daha çox
maraqlıdır. Çünki dövlət istəyir media bu
məsuliyyəti öz üzərinə götürsün, cəmiyyət
medianın yazdığına daha dözümlü olsun, nəticədə
dövlət də bu sahədə tənqidə daha az məruz
qalsın. O anlamda ki, bəzən diffamasiya məsələsi
olmayanda məhkəmənin çıxardığı qərarlar
dövlətin, hakimiyyətin adına yazılır. Media ilə
bağlı istənilən neqativ hal nəticədə
hakimiyyətin, dövlətin imicinə bəlli ləkə
salır. Mən hesab edirəm ki, biz diffamasiya qanununun qəbul
edilməsinə hazır deyilik, lakin əsas odur ki, bu istiqamətdə
fəaliyyətə başlamışıq. Cənab Prezident
İlham Əliyev öz iradəsini ortaya qoyub ki, əgər
dünya ölkələri buna gedirsə, Azərbaycan da buna
gedəcək. Lakin dünyada bunun vahid standartı olmalı,
vahid yanaşma forması yaranmalıdır. Bir ölkədə
bu siyasət xatirinə, başqa dövlətdə isə təzyiq
xatirinə olmamalıdır.
- Dünyadakı durum necədir? Dünya
ilə Azərbaycan arasındakı əsas fərq nədən
ibarətdir?
- Müqayisədə götürdükdə
təxminən oxşar vəziyyətdir. Diffamasiyanı qəbul
edən bir çox ölkədə sonradan diffamasiya əleyhinə
ciddi ictimai fikirlər yaranmağa başlanıb, hətta bəziləri
qanunun fəaliyyətini dayandırıb da. Yaxud da elə
ölkələr var ki, diffamasiya haqqında qanunu qəbul
etmir, heç qəbul etmək haqqında düşünmür
də. Amma bir moratorium qoyublar ki, yazıya görə jurnalistlər
həbs edilməsin. Bu ölkələr sırasında Azərbaycan
da var. 2005-ci ildən indiyə kimi Azərbaycanda heç bir
jurnalist yazdığı yazıya görə həbs
olunmayıb. Jurnalistlərin ayrı-ayrı fəaliyyətlərə
görə həbs olunması, cinayət məsuliyyətinə
cəlb edilməsi halları var, amma heç bir jurnalist
yazdığı yazıya görə həbs edilməyib.
2005-ci ilə qədər yazısına görə həbs
olunan jurnalistlər isə əfv olunublar. Bu gün Azərbaycanda
beynəlxalq aləmlə oxşarlıq var.
- Belə olan halda Azərbaycan jurnalistləri
bu məsələni nə vaxt qanun formasında görə
biləcəklər?
- Bunu demək çətindir. Yenə də
bu ondan asılıdır ki, jurnalistlər özlərini necə
aparacaqlar, öz peşəkarlıqlarına, qəbul etdikləri
əxlaq kodeksinə necə yanaşacaqlar və cəmiyyət
jurnalistlərin tənqidlərinə, o cümlədən təhqir
və böhtanlarına necə münasibət bəsləyəcək.
Mən burada məsələnin ən çətin tərəfini
- əxlaq kodeksinin fəaliyyətə daxil olması məsələsini
önə çəkmək istəyirəm. Bu kodeks Azərbaycan
jurnalistlərinin qurultayında səs çoxluğu ilə qəbul
edilib, amma heç kim gündəlik fəaliyyətində onu
nəzərə almaq istəmir, hətta bəzi qəzet rəhbərləri
“Mətbuat Şurası kimdir ki, onun qəbul etdiyi kodekslə
işləyim” deyir. Bu kodeks Mətbuat Şurasının deyil
axı. O, Azərbaycan mətbuatının, jurnalistlərin
kodeksidir. Ən çətini budur. Bu kodeks işləyəndən
sonra düşünürəm ki, cəmiyyət jurnalistlərimizdən
daha ölçülü-biçili, daha nizamlı,
başqasının şərəf və ləyaqətinə,
imicinə daha sayğılı münasibət görəcək.
Düşünürəm ki, bundan sonra məhkəmələrə
müraciət praktikası getdikcə zəifləyəcək,
sonda da diffamasiya mühitinin Azərbaycanda formalaşmasına
səbəb olacaq.
Bakı şəhərinin
mərkəzində heç bir yerdən qəzet
köşkü götürülməyib
- Xeyli müddətdir qəzetlər,
xüsusən də gündəlik çıxan və
satış dövriyyəsi böyük olan mətbuat
orqanları qəzet satışı ilə bağlı
problemlə üzləşib. Həmin qəzetlərin rəhbərləri
bu problemi həll etmək üçün
danışıqlar aparırlar. Eyni zamanda Mətbuat
Şurası paytaxtın mərkəzindən köşklərin
yığışdırılmasına aydınlıq gətirilməsi,
qəzet satışına normal şərait
yaradılması üçün Bakı Şəhər
İcra Hakimiyyətinə müraciət edib. Bu problemin həlli
yolu varmı? Ümumiyyətlə, qəzet köşkləri
niyə götürülür?
- Cənab Prezident İlham Əliyevin
tapşırığı əsasında mən bu məsələ
ilə bağlı Bakı Şəhər İcra Hakimiyyəti,
eləcə də bir sıra yerli icra hakimiyyəti
orqanları ilə müzakirələr aparmışam.
Bakı şəhərinin mərkəzində heç bir
yerdən qəzet köşkü götürülməyib. Nə
“Qasid”in köşkləri, nə “Azərmətbuatyayımı”nın,
nə də “Qaya”nın. Əvvəlki illərdə Bakıda
qəzet köşklərinin yerdəyişməsinə dair
müəyyən hallar olmuşdu, amma son illərdə, demək
olar ki, bir dənə də köşk götürülməyib.
Sadəcə olaraq yeri dəyişdirilib. Misal
üçün, Bakı Şəhər İcra Hakimiyyəti
şəhərin mərkəzində istər “Qasid”in, istərsə
də digər firmaların qəzet köşklərini yeniləyir.
“Paris-köşk” adlanan yeni köşklər qoyulur və ola
bilsin ki, bu yeni köşklərdə qəzet-jurnal
satışı nizama düşməyib. Amma nizama
düşmək üzrədir və mən hər gün
onların fəaliyyəti ilə bağlı monitorinq
aparıram, bu fəaliyyət tənzimlənir.
Şəhər ətrafında, o cümlədən
rayonlarda əvvəlki köşklər qalır. Bəzi
köşklərin yeri dəyişdirilib, şəhərin
abadlığı, küçələrin genişləndirilməsi,
yaşıllaşdırılması ilə bağlı belə
hallar olub. Düşünürəm ki, bu ilin sonuna qədər
köşklərin bütün ölkə üzrə tam
yenilənməsi və sayının da adekvat vəziyyətə
gətirilməsi prosesi tamamlanacaq. Ümumiyyətlə, digər
problemlər varsa, bunlar öyrənilir və aradan
qaldırılır.
- Yəni bu hansısa planlı şəkildə
qəzet satışına mane olmaq deyil?
- Qətiyyən. Azərbaycanda söz, mətbuat,
məlumat azadlığı dövlətin prioritet siyasətlərindən
biridir. Azərbaycan dövləti bunlarsız nə
özünü təsəvvür edir, nə də öz cəmiyyətini.
Əcnəbi
teleserialların kəsilməsi bizim üçün itki
olmayacaq
- Mayın 1-dən Azərbaycan
televiziyalarında xarici teleserialların yayımı
dayandırılacaq. Bəzi ekspertlər hesab edirlər ki, bu,
televiziyaların fəaliyyətinə mənfi təsir
göstərəcək. Sizcə, belədirmi?
- Bilirsiniz ki, bu qərara bir ilə
yaxındır hazırlaşırıq. Azərbaycan Prezidenti
cənab İlham Əliyevin Sərəncamı ilə milli
serial çəkilişini stimullaşdırmaq və dəstəkləmək
məqsədilə televiziya şirkətlərinə
xüsusi qrant ayrılıb. Bu qrant da ona yönəlib ki,
xarici teleserialların yayımı dayandırılanda yarana
biləcək müəyyən efir boşluğu kompensasiya
olunsun. Gec-tez bütün sivil ölkələr kimi Azərbaycan
televiziyaları da milli mentalitetə uyğun teleserial çəkilişinə
başlamalı idi. Bəziləri başlayıb, bəziləri
başlamaqdadır. Düşünürəm ki, gec-tez biz
buna başlamalı idik. Bütün dünya ölkələrində
teleseriallar millidir.
Əlbəttə, müəyyən xarici
filmlər də olur. Amma balans yaradılmalıdır. Təəssüf
ki, Azərbaycan televiziyaları arasında elə bir
yarış gedir, səhərdən axşama qədər
xarici ölkələrin Azərbaycan mentalitetinə, mənəviyyatına
zidd teleserialları göstərilir. Düzdür, bu filmlər
Azərbaycan dilində göstərilir, lakin fərqi yoxdur, yenə
də bizim mentalitetə uyğun gəlməyən filmlərdir.
Ona görə də mən bu qərarı dəstəkləyirəm,
hesab edirəm ki, may ayının 1-dən əcnəbi
teleserialların kəsilməsi bizim üçün heç
bir itki olmayacaq. Buna görə heç bir televiziyamız
bağlanmayacaq.
Vaxtilə Ümummilli lider Heydər Əliyev
latın qrafikasına keçidlə bağlı Sərəncam
verəndə də deyirdilər ki, qəzetlər
bağlanacaq, problemlər yaşanacaq. Amma
göründüyü kimi, heç bir problem yaşanmadı.
Sonra bəlli oldu ki, elə ən doğru qərar bu idi. Azərbaycan
televiziyaları milli teleserial çəkilişini nizama salacaq
və tamaşaçılar öz teleseriallarımıza
baxacaq.
- Azərbaycan telekanallarının
çoxu Türkiyə serialları göstərir. Bu
teleserialların yayımının dayandırılması
Türkiyə ilə münasibətlərdə problem yarada
bilərmi?
- Mən hesab etmirəm ki, kanalların
çoxu Türkiyə seriallarını göstərir.
İki televiziyada - İTV-də və “Space”də səhərdən-axşama
qədər Hindistan serialı gedir. Digərlərində isə
Braziliya və Meksika seriallarıdır. Əlbəttə ki,
bunların arasında Türkiyə serialları da var.
Düşünmürəm ki, türk qardaşlarımız
Azərbaycanda milli teleserial çəkilişinin
stimullaşmasını özlərinə qarşı
addım kimi qəbul etsinlər. Ən azından ona görə
ki, Türkiyənin Azərbaycanda birbaşa yayımlanan TRT
kanalı var. Orda bu seriallar dublyajsız və birbaşa gedir.
Azərbaycanın kabel televiziyasında bütün Türkiyə
kanalları var, bu sistem bütün Azərbaycan ərazisinə
yayılır. Yəni vətəndaşlarımız
üçün seçim imkanı var. Milli teleserailın yaranması,
stimullaşması dövlətin siyasətidir.
- Bəs keyfiyyət necə olacaq? Artıq
bir neçəsi çəkilib. Bəlkə
tamaşaçıya seçim imkanı verilərdi?
- Başa düşürəm, amma
yavaş-yavaş biz öz səviyyəmizi də
tutmalıyıq. Azərbaycanda bu gün Harvard səviyyəsində
universitet qura bilmiriksə, o demək deyil ki, bütün
universitetləri bağlayıb gəncləri Harvarda göndərməliyik.
Zaman-zaman Azərbaycan teleseriallarının səviyyəsi
dünya teleseraillarının keyfiyyət səviyyəsinə
gəlib çıxacaq. 10 il bundan əvvəl Türkiyədə
Şaban filmləri vardı. Amma görün 10 il ərzində
Türkiyə teleseriallarının səviyyəsi necə
yüksəldi. Qardaş ölkənin bu sahədə əldə
etdiyi uğur bu gün dünya səviyyəsinə
çatıb, Türkiyə serialları dünya serialları
ilə rəqabətə girib. Bu mənada Azərbaycan
yaradıcılığının, Azərbaycanın kino sənayesinin,
dramaturgiyasının yavaş-yavaş dünya səviyyəsinə
çatacağına inanıram.
Televiziyalar reytinq
arxasınca qaçır
- Cəmiyyətdə televiziyaların fəaliyyətindən
narazılıq var. Parlamentin iclaslarında da bir neçə
dəfə televiziyalar tənqid olunub. Ziyalılar, müxalifət
partiyaları dəfələrlə telekanallardan
narazılıq edib. Nəhayət, Nazirlər Kabinetinin 16 aprel
iclasında Prezident İlham Əliyev televiziyaların fəaliyyətini
tənqid etdi. Bu sahədə əsas problem nədir?
- Təəssüf hissi ilə qeyd edilməlidir
ki, Azərbaycan teleməkanında vəziyyət o qədər
də ürəkaçan deyil. Nazirlər Kabinetinin aprelin
16-da keçirilən iclasında cənab Prezident İlham Əliyev
də bu məsələyə toxundu, mətbəx verilişləri
ilə bağlı mövqeyində bu narazılıq ifadə
olundu. Dövlət başçısı həmin verilişlərdə
sağlam qida mədəniyyətinin təbliğ
olunmasının vacibliyini vurğuladı. Qeyd etdi ki, mətbəx
verilişlərində bəzən Azərbaycan mentalitetinə,
mətbəx mədəniyyətinə, dəyərlərinə
zidd hallar olur, sağlam qida mədəniyyəti təbliğ
olunmur, əksinə, bu işə xələl gətirilir.
Amma problemlər yalnız bu deyil.
Televiziyalarda çox veriliş var ki, Azərbaycan cəmiyyətinin
ayrı-ayrı təbəqələrini, xüsusən də
ziyalıları, yaradıcı kəsimi qane etmir. Müxtəlif
dövrlərdə bunun səbəblərini
araşdırmışıq. Əsas səbəb odur ki,
televiziyalar reytinq arxasınca qaçır. Bəzi hallarda isə
onlar yalançı reytinq göstəricilərinin köləsinə
çevrilir. Milli-mənəvi dəyərlərə, Azərbaycan
mentalitetinə, əhalinin tələbatına,
ayrı-ayrı zümrələrin ehtiyaclarına söykənərək
yaxşı verilişlər yaratmaq, ən yaxşı
nümunələri ekrana çıxarmaq əvəzinə
daha çox sensasiya, bayağı şou arxasınca
qaçırlar. Bu da cəmiyyətin haqlı olaraq
televiziyalardan narazı qalmasına gətirib
çıxarır və bunu nümayiş etdirir. Bir daha təkrar
edirəm ki, bu, reytinq məsələsidir.
Artıq dünyada ayrı-ayrı ölkələr
reytinqölçmə kampaniyalarının fəaliyyətinə
müdaxilə edir, onların işinin şəffaflığını
təmin etməyə çalışırlar.
Görünür, biz də zaman-zaman bu işin üzərinə
yeriməli olacağıq. Şəffaflığı,
ölçü meyarları şübhə doğuran, bəzən
müəyyən qrup insanın istək, arzu və
zövqü üzərində qurulan reytinqölçmə
texnologiyası neçə illərdir ki, Azərbaycan
televiziyalarını bayağı şou arxasınca
qaçmağa yönəldir. Bu da bizim milli mentalitetimizə
ziddir. Dövlət buna dözə bilməz. Problemləri
aradan qaldırmaq üçün yəqin ki, həmin
reytinqölçmə texnologiyalarının üzərinə
gedəcəyik, onların fəaliyyətinin şəffaflaşdırılması
istiqamətində addımlar atacağıq.
- Burada bir ziddiyyət var. Televiziyalardan
narazı olan ekspertlərin, siyasətçilərin,
müxalifət partiyalarının, QHT-lərin,
ziyalıların vəziyyətə ciddi təsir etmək
imkanları yoxdur. Amma onlarla eyni formada narazı olan hakimiyyət
nümayəndələrinin vəziyyətə müdaxilə,
təsir etmək üçün geniş imkanı və səlahiyyəti
var. Çünki telekanalların sayı çox deyil və
onlar hakimiyyətə bağlıdırlar, müstəqil
biznes subyekti olmaqdan çox ideoloji işi həyata
keçirirlər, hakimiyyətlə siyasi
bağlılıqları mövcuddur. Belə olan halda
narazılıq etməkdənsə vəziyyətə
müdaxilə edib problemləri aradan qaldırmaq daha doğru
olmazmı?
- Əksinə, sizin dediyinizdən tam fərqli
olaraq televiziyalar müstəqil biznes subyektləridir.
Onların hakimiyyətlə bağlılıqları şərti
ölçü və şərti dəyərləndirmədir.
Hər bir televiziya kommersiya strukturu olaraq ilk növbədə
özünü saxlamalıdır. Əgər kommersiya
strukturu özünü maliyyələşdirib saxlamırsa,
onun ideoloji fəaliyyəti yalnız dövlətə və cəmiyyətə
məxsus olur.
Cəmiyyət, dövlət, bütün əhali,
idarəçiliyi həyata keçirən hakimiyyət
televiziyaların ideoloji işinə, onun tərbiyə, mənəviyyatın
qorunması, yaşadılması, təbliğ olunması
funksiyalarına daha çox ehtiyac duysa da, televiziyalar bir
kommersiya strukturu kimi yaranıb. Özəl televiziyalar fəaliyyətlərini
əsasən reytinqli, pul, reklam gətirən verilişlərə
yönəldir. Ona görə də dövlətin bunlara
müdaxiləsi o qədər də asan deyil. Ola bilər ki,
bu, kimlərəsə asan görünür. Amma belə deyil.
Dövlət nə etməlidir? Ya televiziyaları pulla təmin
etməlidir, onların yaşaması üçün
lazım olan vəsaiti dövlət büdcəsindən
ayırmalıdır, ya televiziyaların özlərini saxlamaq
üçün şou axtarmalarına dözməlidir, ya da
televiziyaları bağlamalıdır. Qoy cəmiyyət bu
üç seçimi bilsin və buna cavab axtarsın.
Biz nə etməliyik? Bundan sonra da
televiziyaların sayını artırıb, bunu bir qədər
də bayağılaşdırmalıyıq, yoxsa bu sahəyə
hansısa bir məhdudlaşdırıcı veto
qoymalıyıq, yaxud özəl televiziyalara dövlət
büdcəsindən ayırmalar olmalıdır və ya
reytinqölçmə mexanizmləri şəffaflaşdırılmalıdır?
Necə olur ki, cəmiyyətin böyük bir qismini,
ziyalıları qane edən veriliş hansısa reytinqölçmə
qrupuna cəlb olunmuş insanları razı salmır? Hesab edirəm
ki, bu məsələlərdə müəyyən
qaranlıq məqamlar var və yəqin ki, biz bunun üzərinə
gedəcəyik.
(Ardı var)
Aynur İMANOVA,
İmdad ƏLİZADƏ
Yeni Azərbaycan.- 2012.- 18 aprel.- S.3.