“Biz partiyaları
üç qrupa bölmüşük”
Əli Həsənov: Müxalifət
bir daha nümayiş etdirir ki, onun üçün dövlət,
millət adlı ali məfhumlar yoxdur, konkret təkliflərinin
reallaşması əsasdır
Prezident
Administrasiyasının İctimai-siyasi məsələlər
şöbəsinin müdiri Əli Həsənovun “Media forum”
saytına müsahibəsinin davamını oxuculara təqdim
edirik. Müsahibənin birinci hissəsi saytda aprelin 17-də
yerləşdirilib.
Partiyaların
sayının çoxalmasındansa keyfiyyətinin
yaxşılaşması daha əlverişlidir
-
“Siyasi partiyalar haqqında” Qanuna təklif olunan dəyişikliklər
aprelin 20-də Milli Məclisdə müzakirəyə
çıxarılacaq. Bu layihədə mübahisə yaradan əsas
müddəa partiyaların dövlətdən maliyyələşməsi
mexanizmi ilə bağlıdır. Təklif olunan mexanizmə əsasən,
ayrılacaq vəsaitin 50 faizinədək hissəsini hakim Yeni
Azərbaycan Partiyası alacaq. Parlamentdə təmsil olunmayan,
amma seçkilərdə 3 faizədək səs toplayan
partiyaların da dövlətdən maliyyə alması nəzərdə
tutulur. Amma hətta belə olan halda da AXCP, Müsavat
Partiyası və digər müxalifət partiyaları
dövlətdən maliyyə dəstəyi ala bilməyəcək.
3 faizlik baryerin aşağı salınması
mümkündürmü?
-
“Siyasi partiyalar haqqında” Qanuna təklif olunan dəyişikliklər
layihəsinin müəlliflərindən biri də mənəm.
Dəyişikliklər layihəsini hazırlayarkən qanunun tək
hüquqi anlamını deyil, həm də onun siyasətini nəzərə
almışıq. Azərbaycanda vətəndaş cəmiyyəti
institutlarının inkişafı, dərinləşdirilməsi,
getdikcə təmərküzləşərək ciddi siyasi
instituta çevrilməsi nəzərə alınıb. Azərbaycan
kimi kiçik dövlətdə 50-dən artıq partiya var.
Ona görə də zaman-zaman Azərbaycan o həddə gəlib
çatmalıdır ki, partiya dedikdə insanların təfəkküründə
həqiqi siyasi institut, hakimiyyəti idarə etməyə
qadir, cəmiyyəti təmsil edə biləcək institut təsəvvür
olunsun. Qanunun siyasətinin mahiyyəti ondan ibarətdir ki, Azərbaycan
cəmiyyətində həm mövcud vəziyyət, həm də
siyasi institutların perspektivi burada nəzərdə
alınsın.
Əlbəttə
ki, parlamentdə müxtəlif fikirlər səslənəcək,
layihəyə çox yaxşı əlavələr, təkliflər
də ola bilər. O vaxt Venesiya Komissiyasında da müxtəlif
fikirlər səsləndirilmişdi. Necə olacaq, nə təhər
olacaq, bu, sonrakı prosesdir.
Dəyişikliklər
layihəsində partiyalar üç yerə ayrılıb.
Maliyyələşmə də belə gedir: hakim partiya -
mövcud qalib partiya, yəni hakimiyyətin bütün
strukturunu formalaşdıran, dövlətin idarəçiliyini
həyata keçirən partiya; ikincisi, parlamentdə yer qazanan
digər partiyalar - qanunverici hakimiyyətdə bəlli təmsilçilik
norması olan partiyalar; üçüncüsü, parlamentdə
təmsil olunmayan partiyalar. Biz bu institutları da
unutmamışıq, çünki gələcəkdə
parlamentə düşməyən partiyalar da dərhal
özünü buraxmamalıdır, əksinə, kənarda
qalmalarına müvafiq olaraq birləşməli,
qruplaşmalıdırlar. Yəni özünəməxsus
güc mərkəzinə çevrilərək növbəti
parlamentdə əsas iddiaçılara çevrilməlidirlər.
Ona görə də 3 faizlik baryer bizim üçün ədalətlidir
və dünyada belə məsələdə bundan
aşağı hər hansı rəqəmi təsəvvürümə
də gətirmirəm. 3 faizlik baryeri bu seçkidə qazana
bilməyən partiya gələcək seçkilərə qədər
mütləq başqaları ilə birləşməli,
onların arasında birləşmə stimulu olmalıdır.
Bu da həmin siyasi partiyanın güclənməsini, fərqli,
daha güclü instituta çevrilməsini təmin etməlidir.
O ki
qaldı 40-50 faiz məsələsinə, bu da parlamentdə
müzakirə olunacaq. Onu deyim ki, bu təkcə parlamentin
indiki tərkibinin strukturuna görə deyil. Yəni YAP-ın
deputatlarının sayının daha çox olması, buna
görə daha çox pul alması, digər partiyanın isə
bir deputatı olduğuna görə az pul
alması kimi məqamlar parlamentin indiki tərkibinin
doğurduğu reallıqdır. Biz nəzəri
baxımdan elə götürmüşük ki, növbəti
parlamentdə belə olmaya da bilər. İndiki
göstəricilər 20, 30, 40, 70 faiz miqyasında dəyişə
bilər. Biz dünya ölkələrinin
təcrübəsini əsas götürmüşük.
Həmin təcrübə necədir? Vəsaitin 40-50 faizi qalib partiyaya düşür,
qalanı isə paylanır. Ayrılacaq vəsait
partiyaların ümumi gücünə, say tərkibinə və
cəmiyyətdə kəsb etdiyi əhəmiyyətə, cəmiyyətdə
qəbul olunduğu dəyərə görə
bölündüyündən bunu ədalətli bölgü
kimi qəbul etmək lazımdır.
- Sizcə,
qanunun təzələnməsi Azərbaycanda siyasi müstəvidə
nəyi dəyişəcək?
- Təklif
olunan dəyişikliklər açıqlanıb və
müxtəlif siyasi qüvvələr, düşərgələr
bunu fərqli formalarda dəyərləndirirlər. Dövlət maliyyələşməsinə
düşməyənlər hesab edirlər ki, 3 faizlik kvota
aşağı salınmalıdır və başqa partiyalar
da pul almalıdır. Seçkinin qalibi olan partiya isə
deyir ki, onlara az vəsait düşür, payları daha
çox olmalıdır, ayrılacaq dövlət vəsaitinin
90 faizi onlara verilməlidir, qalan 10 faiz isə digər siyasi təşkilatlar
arasında bölünməlidir. Parlamentə
düşən, amma həddən artıq azlıqda qalan,
bir-iki deputatla təmsil olunan partiyalar düşünürlər
ki, maliyyələşmədə onların payları
artırılmalıdır. Nə qədər
partiya varsa, bir o qədər də fikir var. Siyasi mülahizələrin
çox olması onu göstərir ki, “Siyasi partiyalar
haqqında” Qanun üzərində sonsuzluğa qədər
işləmək mümkündür. Amma
dəyişikliklər layihəsi hazırlanarkən burada
yalnız hüquqi normalar, bu günün siyasi
reallıqları nəzərə alınmayıb. Eyni zamanda Azərbaycanın gələcək siyasi
palitrası, burada cərəyan edəcək proseslər nəzərə
alınıb.
Qanunun hüquqi tərəfi və siyasəti var. Təklif
olunan dəyişikliklərdə cəmiyyətin gələcək
siyasi inkişafına, siyasi cəhətdən
strukturlaşmasına və siyasi palitrasına yönəlmiş
addımlar var. Mən bunun mahiyyətini qısaca olaraq belə
diqqətə çatdırardım ki, biz partiyaları
üç qrupa bölmüşük. Bunlar
seçkinin qalibi olan partiyalar, bir qədər səs
toplayıb parlamentə düşən partiyalar və 3 faizədək
səs qazanan, amma Milli Məclisdə təmsil olunmayan
partiyalardır. Biz istəyirik ki, gələcəkdə
bu üç institut arasında münasibətləri
yarış fonuna keçirək. Çöldə
qalanlarla seçkidə qələbə qazananlar və
azlıqda olanlar arasında həqiqi, demokratik yarış
mühiti formalaşsın. Baryeri aşa
bilməyən, parlamentə düşməyən partiyalar gələcəkdə
təmərküzləşərək, birləşərək,
səylərini, güclərini, tərəfdarlarını
bir araya gətirərək güclü və ciddi instituta
çevrilsinlər. Ciddi instituta
çevrilən partiya isə artıq hakim partiya olmaq
uğrunda mübarizə aparsın. Parlamentdə
azlıqda qalan partiyalar da öz aralarında təmərküzləşsinlər,
daha yaxşı güc mərkəzinə çevrilsinlər.
Hesab edirik ki, dinamika kəmiyyətə deyil,
keyfiyyətə yönəlməlidir. Partiyaların
sayının çoxalmasındansa keyfiyyətinin
yaxşılaşması daha əlverişlidir.
- Cəmiyyətdə
əsas müxalifət partiyaları kimi tanınan Müsavat və
Xalq Cəbhəsi partiyaları maliyyələşmədən
kənarda qalırsa, bu mexanizm nə qədər effektli olacaq?
- Hesab
edirəm ki, təklif olunan dəyişikliklər bu partiyalarda
növbəti seçkilərə daha yaxşı
hazırlaşmaq üçün stimul yaradacaq. 2015-ci ilin seçkisi çox da uzaqda deyil. 2015-ci ilin parlament, yaxud 2013-cü ilin prezident
seçkilərində və digər seçkilərdə bu
partiyalar fəaliyyətlərini, səylərini birləşdirsinlər,
güclərini artırsınlar. Bunun nəticəsində
isə növbəti seçkilərdə dövlətdən
maliyyələşən partiyalar sırasına
düşsünlər. Maliyyələşmə
üçün nəzərdə tutulan baryeri 3 faizdən
aşağı salmaq cəmiyyətin siyasi
institutlaşmasını məhv etmək deməkdir. Əgər 3 faizdən aşağı səs
toplayan partiya dövlət maliyyələşməsinə
düşsə, o zaman Azərbaycanda nə qədər siyasi
iddialı insan varsa, bir o qədər də partiyanın
yaradılmasının şahidi olacağıq.
-
Müxalifət hesab edir ki, sonuncu parlament seçkisi azad, ədalətli,
demokratik olmayıb və onlar seçkidə rəsmi şəkildə
göstəriləndən daha çox səs toplayıblar. 3 faizədək səs almayan partiyaların başqa
mexanizmlə maliyyə alması mümkündürmü?
- Əgər partiyalar maliyyə almaq istəyirlərsə,
buna nail olacaqlar. Bunun üçün müvafiq olaraq
qanunun tələblərinə, proseduralarına əməl
etməlidirlər, seçkilərə
qatılmalıdırlar, 3 faizdən artıq səs
toplamalıdırlar. Əgər 3 faiz səs
toplaya bilmirlərsə, deməli, onlar ciddi partiya sayıla və
dövlət maliyyələşməsinə düşə
bilməzlər.
Onların hansı ildə seçkilərin necə
keçirilməsi, nələrin baş verməsi haqda
iddialarına gəlincə, bunlar hamısı siyasi mülahizələrdir. Dövləti
həmin mülahizələrlə idarə etmək, siyasətini
onunla formalaşdırmaq olmaz, xüsusən də qanunvericilik
fəaliyyətini. Hesab edirəm ki, bu
partiyalar özləri bir yol tapacaqlar, dövlətin ciddi
institutuna çevrilmək, onun maliyyələşməsi
prosesində iştirak etmək və həmin vəsaitin
böyük bir qismini əldə etmək üçün
müxtəlif yollar arayacaqlar.
- Qanun dəyişdiriləndən
sonra partiyaların proqramları Ədliyyə Nazirliyində
qeydiyyata alınmalıdır. Bununla
bağlı YAP və müxalifət partiyalarının
mövqeyi üst-üstə düşür. Onlar hesab edirlər ki, partiya proqramının Ədliyyə
Nazirliyində qeydiyyata alınması doğru deyil.
- Bunlar
texniki məsələlərdir. Siyasi
partiyanın fəaliyyətinin əsasında hakimiyyətə
gəlmək, bunun uğrunda qanun çərçivəsində
mübarizə aparmaq, hakimiyyətə gələcəyi təqdirdə
görəcəyi işləri siyasi cəhətdən əsaslandırıb
cəmiyyətə bəyan etmək dayanır. Ona görə partiyaların siyasi proqramları
tez-tez dəyişə bilməz. Taktiki
işlər, vəzifələr, proqramın həyata
keçirilməsi ilə bağlı digər məsələlər
dəyişə bilər. Proqramlar isə qurultayda,
partiyanın ali qurumlarının
iclaslarında qəbul olunur.
Amma dəyişikliklər
layihəsi, qanun “Quran” ayəsi deyil ki, ona heç kim toxunmasın, təklif, irad bildirməsin. Layihəni bir qrup hazırlayıb və Prezident
İlham Əliyev onu dəstəkləyərək parlamentə
göndərib. Parlamentdə hansısa əlavələr,
dəyişikliklər ola bilər. Əgər hansısa müddəa məqbul hesab
olunmursa, parlamentin onu dəyişdirməyə tam ixtiyarı
var. Amma partiyaların cari fəaliyyəti, taktikaları ilə
siyasi proqramını bir-birinə qarışdırmaq
lazım deyil.
Siyasi
partiya hakimiyyətə gəlməyə iddialıdırsa,
onun maliyyələşməsində şəffaflıq
olmalıdır
- Dəyişikliklər
layihəsinə görə, partiyalara ianə verən
insanların kimliyi açıqlanmalıdır. Müxalifət partiyaları bununla
razılaşmır. Onlar deyirlər ki,
indi onsuz da müxalif siyasi təşkilatlara ianə verən
yoxdur, ianə verənlərin kimliyinin açıqlanması
qanuniləşsə, onda müxalifətə heç kömək
edən olmayacaq. Həmin müddəanın
dəyişdirilməsi mümkündürmü?
- Bu
bütün dünyada belədir. Əgər
insan hansısa aksiyaya qoşulursa, ianə verirsə, sponsorluq
edirsə, bunu şəffaf formada həyata keçirməlidir.
Bütün dünyada ianə verənlərin
şəxsiyyəti ona görə açıqlanır ki,
vergidən yayınma olmasın, fəaliyyətin şəffaflığı
təmin edilsin, ianə verən, yardım edən şəxslərin
hüquqları başqa insanlar tərəfindən mənimsənilməsin.
Mümkün mənfi halların
qarşısını almaq məqsədilə belə bir
mexanizm həyata keçirilir. Əvvəlki
illərdə Azərbaycanda da bu sahədə ciddi
narahatlıq və narazılıqlar olub, bunlar hamıya məlumdur.
Kimliyi açıqlanmayan, qeyri-şəffaf mənbələr
gizli formada anti-Azərbaycan fəaliyyətini maliyyələşdiriblər.
Sonda bu, partiyaların müxtəlif xarici dairələrin
təsir altına düşməsinə gətirib
çıxarıb. Belə partiyalardan
maliyyənin haradan gəldiyini soruşanda mənbəyi məlum
olmayan ianələri göstərirlər, pulun ianələr
olduğunu, fəaliyyətlərinin bunun hesabına maliyyələşdiyini
iddia edirlər. Tarixən belə olub ki, mənbəyi
bilinməyən sərmayə yaxşı işə xidmət
etməyib, bu, faktiki olaraq mümkün deyil. Ona görə də əgər siyasi partiya cəmiyyətin
bir institutudursa, Azərbaycanda hakimiyyətə gəlməyə
iddialıdırsa, bunun uğrunda mübarizə aparırsa,
onun maliyyələşməsində şəffaflıq
olmalıdır. Bizim mövqeyimiz bundan ibarətdir.
-
Parlamentdə 11 siyasi partiya var. Onlardan 2-si parlament
seçkisində partiya kimi iştirak etməyib, 1-i isə
seçkidən sonra dövlət qeydiyyatına alınıb.
Bu partiyalara da dövlət büdcəsindən
vəsait veriləcəkmi? Ümumilikdə
partiyalara nə qədər vəsait ayrılacaq?
- Bunu hələlik
hesablamamışıq. Çünki dəyişikliklər
layihəsi konkret olaraq bu parlament, indiki siyasi palitra
üçün hazırlanmayıb. Qanunun
məntiqi, fəlsəfəsi Azərbaycanın gələcək
siyasi palitrasının formalaşmasına, siyasi
inkişafına, yaxşılaşmasına xidmət edir.
Ona görə də indiki parlamentdə qanunun
hansısa müddəasının tətbiqi sahəsində
müəyyən problemlər yarana bilər. Amma parlament də problemlərin yaranmaması
üçün təkliflər vermək, onu həyata
keçirmək üçündür.
...Belə
şeyi yalnız Azərbaycan müxalifəti edə bilər
- Azərbaycan “Eurovision” mahnı yarışına
hazırlaşır. Eyni zamanda müxalif İctimai Palata elan
edib ki, “Eurovision-2012”yə qədər vicdan məhbusları,
xüsusən də 2011-ci ilin aprel ayının 2-də
Bakıda keçirilmiş aksiyaya görə həbs olunan
şəxslər azadlığa buraxılmasa, etiraz
aksiyaları təşkil ediləcək. Mahnı
yarışı başlanana qədər Azərbaycanda
növbəti əfv sərəncamının imzalanması,
yaxud başqa bir formada müxalifətin və bir sıra təşkilatların
vicdan məhbusu saydığı şəxslərin
azadlığa buraxılması mümkündürmü?
Ümumiyyətlə, İctimai Palatanın
“Eurovision-2012” müsabiqəsi keçirilən günlərində
paytaxtda aksiyalar təşkil etməsini gözləyirsinizmi?
- Təəssüf
edirəm ki, bu halda da Azərbaycan müxalifəti anti-dövlət
mövqeyini ortaya qoyur. Müxalifət bir daha nümayiş
etdirir ki, onun üçün dövlət, millət adlı ali məfhumlar yoxdur, konkret təkliflərinin
reallaşması əsasdır. Müxalifət
deyir ki, ya bu təkliflər həyata keçəcək, ya da
o, bunun hansı mahiyyət kəsb edəcəyindən, millətin,
dövlətin imicinə hansı zərbə
vuracağından asılı olmayaraq istədiyini edəcək.
Amma bu, yaxşı hal deyil. Mən
təsəvvür etmirəm ki, Ermənistan müsabiqədə
qalib olaydı və erməni cəmiyyətində müxalifət
çıxıb bu müsabiqənin keçirilməsinin əleyhinə
çıxışlar, bəyanatlar verəydi. Mən bunu təsəvvür etmirəm. Belə şeyi yalnız Azərbaycan müxalifəti
edə bilər.
O ki
qaldı məhbusların azadlığa çıxması məsələsinə,
bununla bağlı nəsə deyə bilmərəm. Çünki bu məsələ müstəsna
olaraq Əfv Məsələləri Komissiyasının təklifi
əsasında həyata keçirilir. Komissiya
hesab etsə ki, bu insanlar buraxıla bilər, bununla
bağlı cənab Prezidentə məruzə olunsa və
dövlət başçısını inandıra bilsələr,
müvafiq olaraq əfv sərəncamı da imzalana bilər.
Amma bunu da kənara qoyaq. 1993-cü
ildən başlayaraq Azərbaycan dövlətinin siyasəti
birmənalı olaraq yalnız ümumi maraqlara, Azərbaycan
millətinin maraqlarına əsaslanır. Hər
hansı təklif Azərbaycan xalqının marağına
cavab verirsə, nəzərə alınır, cavab vermirsə,
onda kimin necə düşünməsi, hadisələri daxildən,
yaxud xaricdən necə qiymətləndirməsi, hakimiyyətə
təzyiq göstərməyə çalışması əhəmiyyət
daşımır. Azərbaycan hakimiyyəti
yalnız bir mövqedən - Azərbaycan millətinin
marağından çıxış edir. Əgər həmin təkliflər buna cavab verirsə,
qəbul olunur. Başqa halda teatr göstərməyə
ehtiyac yoxdur.
Aynur İMANOVA,
İmdad ƏLİZADƏ
Yeni Azərbaycan.- 2012.- 19 aprel.-
S.4.