Azərbaycanın
təhlükəsizliyini təmin etmək, informasiya məkanını
xarici təsirlərdən etibarlı şəkildə qorumaq
dövlətin prioritet sahələrindəndir
Milli Məclisin
İnsan hüquqları komitəsinin sədri Rəbiyyət
Aslanova www.yap.org.az saytına müsahibə verib:
- Rəbiyyət
xanım, müasir dövrdə informasiya təhlükəsizliyi,
informasiya azadlığı və milli kimliyə
çağırışlar cəmiyyəti
düşündürən aktual problemlərdən biridir.
Ümumiyyətlə, bu məsələlərin
aktuallığını hansı amillərlə səciyyələndirərdiniz?
-
İnformasiya, xüsusilə də müasir sivilizasiyada insan
varlığının həyati vacib şərtidir. Adətən,
informasiya sözü işlədiləndə -dəqiqlik və
tamlıq kimi tələblər yada düşür. Amma onun təhlükəsizlik
kimi fundamental meyarı nəzərdən kənarda qalır. Hər
şey, əslində, buradan başlayır. Dünyada
mövcud olan hər bir vasitə, proses və ya hadisə kimi
informasiyanın da insana həm mənfi, həm də müsbət
təsirləri olur. Yəni ən mühüm məsələ
həmin vasitənin kim və nə məqsədlə-xeyir və
ya şər üçün istifadə edilməsidir.
Yaxşı olardı ki, informasiyanın mürəkkəb
mahiyyəti, faydası və zərəri haqqında daimi
olaraq maarifləndirmə işləri aparılsın.
İnternet
həyatımızın ayrılmaz hissəsinə
çevrilib. Sosial şəbəkələrin meydana gəlməsi
XXI əsrin ən böyük inqilablarından biri olmaqla
yanaşı, bir sıra problemlər də yaradıb. Təkcə
“Facebook” sosial şəbəkəsinin bir milyarda yaxın
sakini var. Azərbaycanda internet və sosial şəbəkələrlə
bağlı hər hansı tənzimlənmə
aparılmır. Ona görə də, ölkədə sosial
şəbəkələr tam müstəqil fəaliyyət
göstərir. İnformasiya şəbəkələrinin
müsbət cəhəti çoxdur. İnsanların bir-biri
ilə ünsiyyət qurmasında, müəyyən məsələlərin
müzakirəsində çox böyük
üstünlüklər yaradır. Amma informasiya şəbəkəsindən
düzgün istifadə etmədikdə problemlər
yaranır. Xüsusən, ictimai şüurun manipulyasiyası,
yad və zərərli ideologiyaların təsiri baş verir.
Buna görə də, vətəndaşlar bu sahədə
maarifləndirilməlidirlər. İnsanlar informasiya şəbəkələrinin
müsbət cəhətləri ilə yanaşı, mənfi
cəhətlərini də bilməlidirlər. Əsas problem
informasiyanın verilməsində deyil, onun nəyə xidmət
etməsində, ondan hansı məqsədlərlə istifadə
olunmasındadır.
- Ölkəmizdə
İKT sürətlə inkişaf edən sahələrdən
biridir. Eyni zamanda, əhali sosial şəbəkələrdən
geniş şəkildə istifadə edir. Belə bir şəraitdə
milli informasiya təhlükəsizliyi sisteminin
formalaşdırılması prosesini necə dəyərləndirirsiniz?
- Azərbaycan
İKT-nin inkişafına görə regionda lider dövlətdir.
Azərbaycanda demək olar ki, hər 20 nəfərdən biri
“Facebook” istifadəçisidir. Dünya İqtisadi Forumunun
“Qlobal informasiya texnologiyaları 2010-2011” adlı hesabatında
bildirilir ki, Azərbaycan İKT-nin inkişafına görə
138 ölkə arasında 70-ci yerdə qərarlaşıb. Əvvəlki
illərdə olduğu kimi, Dünya İqtisadi Forumunun sonuncu
hesabatında da Azərbaycan region ölkələri
arasında öz lider mövqeyini qoruyub. Müqayisə
üçün bildirək ki, həmin hesabatda region ölkələrindən
Türkiyə 71-ci, Rusiya 77-ci, Ukrayna 90-cı, Gürcüstan
98-ci, İran 101-ci, Ermənistan 109-cu, Tacikistan 112-ci,
Qırğızıstan isə 116-cı yerdə qərarlaşıb.
Bu hesabatda region ölkələrindən yalnız
Qazaxıstan Azərbaycanı 3 pillə üstələyib.
Qeyd edək ki, regionun digər ölkələri hesabatda yer
almayıblar. İKT-nin inkişafı informasiya təhlükəsizliyi
məsələsini də gündəmə gətirir. Son
20-30 il ərzində bu məsələ o qədər
aktuallaşıb ki, artıq hər il noyabr ayının 30-u
bütün dünyada Beynəlxalq İnformasiya Təhlükəsizliyi
Günü olaraq qeyd olunur. Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin
Sərəncamı ilə qəbul olunmuş “Azərbaycan
Respublikasında rabitə və informasiya
texnologiyalarının inkişafı üzrə 2010-2012-ci illər
üçün Dövlət Proqramı (Elektron Azərbaycan)”
və “2008-2012-ci illərdə Azərbaycan Respublikasında təhsil
sisteminin informasiyalaşdırılması üzrə Dövlət
Proqramı” ölkədə beynəlxalq təcrübəyə,
dünya standartlarına və elmə əsaslanan milli informasiya
təhlükəsizliyi sisteminin formalaşdırmağa xidmət
edir.
İnformasiya
təhlükəsizliyi olduqca geniş, çoxşaxəli
anlayışdır. Fiziki təhlükəsizlik, lokal və
qlobal təhlükəsizlik, texnologiya riskləri və s. Təsəvvür
edək ki, bu gün internetdə başqasının şəxsi
səhifəsinə giriş, parolunun
sındırılması çox asandır. Hətta internetdən
başı çıxmayan adam belə istənilən
kompyuter xidmətinə müraciət edib bunu həyata
keçirə bilər. Müəllif hüquqlarının
pozulması, intellektual mülkiyyətə müdaxilə,
saytları dağıtmaq, iflic vəziyyətə salmaq, məxfi
məlumatların oğurlanması və
başqalarının hesabına girməklə məşğul
olur. Ona görə də, Avropa Şurasının 2001-ci ildə
qəbul etdiyi Kiber cinayətkarlıq haqqında konvensiya məhz
informasiya təhlüksizliyini təmin etmək məqsədi
daşıyır. Azərbaycan da 2008-ci ildə bu konvensiyaya
qoşulub.
- Azərbaycanın
informasiya məkanının xarici təsirlərdən
qorunması da günümüzün vacib məsələlərindəndir.
Sizcə, bunun üçün hansı addımlar
atılmalıdır?
- Azərbaycanda
ölkənin təhlükəsizliyini təmin etmək,
informasiya məkanını xarici təsirlərdən
etibarlı şəkildə qorumaq dövlətin prioritet sahələrindəndir.
Müvafiq texniki, kadr potensialı var və hər hansı
müdaxilə əlaqədar strukturlar və mütəxəssislər
tərəfindən dəf edilir. Bununla belə, son illər
olduqca sürətli inkişaf edən sosial şəbəkələr
və onların internet istifadəçilərinin
dünyagörüşü, intellektual səviyyəsi zərərli
və müsbət tendensiyaları,
çağırışları görmək
üçün yetərlidir.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev aprelin 16-da
Nazirlər Kabinetinin 2012-ci ilin birinci rübünün
sosial-iqtisadi inkişafının yekunlarına və
qarşıda duran vəzifələrə həsr olunmuş
iclasında dövlətin milli təhlükəsizliyini təmin
edən çoxşaxəli amillərə öz nitqində
xüsusi yer ayırmış, informasiya təhlükəsizliyini
“çox aktual” problem adlandırmışdır. Dövlət
başçısı nitqində informasiya məkanımız
üçün təhdid olan qüvvələrin konseptual mənzərəsini
vermiş, bizə qarşı informasiya müharibəsi
aparıldığını vurğulamışdır.
2011-ci ildə
sentyabrın 9-da Rusiyanın Yekaterinburq şəhərində
təhlükəsizlik məsələlərinə cavabdeh
olan yüksək vəzifəli şəxslərin beynəlxalq
görüşündə Azərbaycan Prezidenti
Administrasiyasının rəhbəri, Təhlükəsizlik
Şurasının katibi, akademik Ramiz Mehdiyev “Beynəlxalq
informasiya təhlükəsizliyinin möhkəmləndirilməsinə
ümumi yanaşmalar” mövzusunda məruzə ilə
çıxış etmişdir. O
çıxışında demişdir: “Ölkənin
firavanlığı və dünya sivilizasiyasında yeri
informasiya texnologiyaları sahəsində siyasətin
praqmatikliyindən və çevikliyindən
asılıdır. İnformasiya məkanının
qloballaşması və kütləvi kommunikasiya vasitələri
şəbəkəsinin təsiri altında cəmiyyətdə
baş verən dəyişikliklər təkcə müəyyən
üstünlüklər və mənfəətlərlə məhdudlaşmayıb,
həm də sosial-siyasi sahədə informasiya mübarizəsi
aparmaq üçün geniş imkanlar açır, bu da
öz növbəsində milli və beynəlxalq təhlükəsizliyə
təhdid doğurur”.
Göründüyü
kimi, bu vəziyyət milli təhlükəsizlik və ilk
növbədə, informasiya təhlükəsizliyi kimi
mühüm sahənin problemlərinə ənənəvi
yanaşmaların ciddi transformasiyasına gətirib
çıxarmışdır. Formalaşmaqda olan yeni
informasiya-kommunikasiya mühiti istənilən ölkənin
siyasi, iqtisadi və müdafiə təhlükəsizliyinə
fəal təsir göstərir. İnformasiyanın artmaqda olan
əhəmiyyəti qarşılıqlı informasiya təsiri
proseslərinin tənzimlənməsinin təmin olunması
üçün dövlətin fəal müdaxiləsini tələb
edir. Biz unutmamalıyıq ki, informasiya texnologiyalarının
inkişafı artıq bu gün cəmiyyətin həyatının
demək olar, bütün sahələrində
genişmiqyaslı mənfi nəticələr doğurur.
- Rəbiyyət
xanım, dünyada informasiya təhlükəsizliyinin
özü ayrıca problemə çevrilib. Siz bu problemlərə
ətraflı toxundunuz. Bu tipli problemlərin həlli ilə əlaqədar
qanunvericiliyin rolu nədən ibarətdir?
-
Qloballaşan dünyada informasiya təhlükəsizliyi və
milli kimliyə çağırışlar özü də
ayrıca problemdir. XXI yüzilliyin reallığında milli
şüurumuza yol göstərmək iddiasında olan yad ideya
və təlimlər dövlətçilik idealımız və
dəyərlərimizi düşünərək seçməyimizi
təmin edən mənəvi təməllərin daha da
möhkəmləndirilməsini tələb edir. İnformasiya
sivilizasiyasının mövcud reallığı və milli
dövlətçiliyin yeni mərhələsi dövlət
inkişafının bütün istiqamətlərində
müvafiq yeni siyasi davranış üsullarının tətbiqini
gündəmə gətirir. Fasiləsiz olaraq dəyişən
reallığın mənəvi süzgəcdən
keçirilərək çevik dəyərləndirilməsi
ən vacib məsələlərdəndir.
Biz hələ 2008-ci ildə informasiya və psixoloji təhlükəsizlik haqda qanunun qəbul edilməsi barədə təklif vermişik. Təklif mənim tərəfimdən irəli sürülüb və “İnformasiya təhlükəsizliyi haqqında” Qanunun qəbul edilməsini və bu sahədə informasiya ombudsmanının təsis edilməsini qeyd etmişəm. Azərbaycana xarici ölkələrdən daxil olan çoxlu sayda qəzet və jurnalların ekspertizasını aparsaq, görəcəyik ki, burada çoxlu məqamlar var ki, insanların beyninə yad və yanlış ideyalar yeridilir. Əgər cəmiyyətdə milli düşüncəyə, mənəviyyata, tarixə xələl gətirə bilən hər hansı bir ideyalar yayılırsa və bu insanların şüuruna hakim kəsilirsə, qloballaşan dünyada insanı milli sərvətlərdən, mənliyindən, kimliyindən uzaqlaşdıran ideyaların qarşısı alınmalıdır. XXI əsrdə yalnız öz torpağını təkcə torpaq kimi deyil, mənəviyyat məkanı kimi qoruyan, milli-mənəvi müqavimət qüvvəsini ortaya qoymaq iqtidarında olan ölkələr sabaha addımlaya biləcək.
“Psixi sağlamlıq və psixi təhlükəsizlik haqqında qanun”un qəbulu da çox vacib məsələdir. Dünyanın 35 ölkəsində belə qanun qəbul olunub. İnkişaf etmiş dövlətlərdə bu qanundan irəli gələn məsələlər çox geniş formada həyata keçirilir. ABŞ-da bu istiqamətdə ildə milyardlarla dollar pul ayırılır. Burada TV məkanından internet istifadəsinə qədər bütün sahələrdə insanların hüquqları qorunması nəzərdə tutulur. Bu gün bizdə ən böyük problemlərdən biri TV və internet istifadəçiləri tərəfindən bunun gözlənilməməsidir.
Tamaşaçılar əvvəlcədən verilişin konkret olaraq hansı yaş qrupuna şamil edildiyini bilməlidirlər. Çünki göstərilən bir çox verilişlər konkret olaraq uşaqların psixikasına mənfi təsir göstərir. Bununla çox rastlaşırıq. Real həyatda cəmi 1 nəfər dostu - tanışı olmayan insanların baxırıq ki, virtual şəbəkədə 400-500 dostu var. Fikir versək, sosial şəbəkələrdə “dostların” sayı nə qədər artırsa, real insanlararası ünsiyyət bir o qədər də azalmağa başlayır. Bu isə canlı münasibətlərə təsir edir və önləyici tədbirlərin görülməsini, insanları maarifləndirməyi, cəmiyyətdə sosial institutların rolunun artırılmasın tələb edir. Dünyanın heç bir ölkəsi informasiya hücumundan sığorta edilməyib. Üstəlik də, bu proseslərdə xarici amillərin rolu, marağı olanda proseslər arzuolunmaz məcraya yön alır. Azərbaycan müharibə şəraitində yaşayır və ərazi bütövlyünü bərpa etmək ümummilli məsələdir.
Bu gün ABŞ xarici ölkələrdə bloqqerləri qorumağa 25 milyon dollar vəsait sərf edir və bu özü də birmənalı izah edilən məsələ deyil. Belə ki, qloballaşan dünyada informasiya azadlığı və milli informasiya təhlükəsizliyinin olduqca həssas, kövrək münasibətləri, nisbəti mövcuddur. İnformasiya azadlığı və informasiya təhlükəsizliyinin özü çox ciddi müzakirələrin mövzusudur.
Yeni Azərbaycan.-
2012.- 21 aprel.- S.8.