Erməni iddiası və 24 aprel: mif,
yoxsa reallıq?
1915-ci ildə, Osmanlı imperiyasında baş verən
hadisələrin statusu həm türk, həm də erməni
tərəfi üçün həll olunmayan problemli məsələ
kimi qalmaqdadır. Erməni ekspertlərinin iddiasına
görə, həmin hadisələr genosid kimi qiymətləndirilməlidir,
türk tərəfi isə öz növbəsində
haqlı olaraq həmin versiyanı əsassız hesab edir.
Bu məqalənin məqsədi yüzillik hadisələrin
tarixi faktlarının tədqiqatı deyil, bu hadisələrin
“soyqırımı” kimi tanınması üçün erməni
tərəfinin bəyanatlarının beynəlxalq hüquq
normalarına nə dərəcədə uyğunluğunu
müəyyənləşdirmək cəhdidir. Bunun üçün XX əsrin əvvəlində
Osmanlı imperiyasında baş vermiş hadisələrin bəzi
təfsilatlarını araşdırmaq, həmçinin,
genosid haqqında beynəlxalq məhkəmə işlərinin
təcrübəsini öyrənmək labüddür.
1915-ci il hadisələrinin tarixi zəminləri
XX əsrin əvvəlində Osmanlı
imperiyasının daxili vəziyyəti qeyri-sabit idi. Onun ərazisində
türklərdən başqa ərəblər, yunanlar, asurililər,
ermənilər və digər xalqlar da yaşayırdı.
Mərkəzi hakimiyyətin siyasətindən
narazı olan həmin milli azlıqlar tərəfindən
imperiyanın bütün ərazisi boyunca narazılıqlar
ifadə olunurdu və üsyanlar qaldırılırdı.
Osmanlı imperiyası I Dünya müharibəsinə daxil
olandan az sonra bir neçə cəbhədə
müharibə aparmağa məcbur edildi. Həmin
cəbhələrdən biri Rusiya imperiyası ilə Qafqaz
regionu uğrunda ağır döyüşlərin getdiyi
Şərq cəbhəsi idi. 1914-cü
ilin dekabr ayında türklər Şərq cəbhəsində
ən iri əməliyyata Sarıqamışda
başladılar və 1915-ci ilin yanvar ayında Rus
imperiyasının silahlı qüvvələri tərəfindən
məhvedici məğlubiyyətə uğradılar. Bu məğlubiyyətdən sonra türklər
arxaya çəkildilər və türk-alman alyansı Cənubi
Qafqaza, İrana və Fars körfəzinə
çıxışa olan iddialarından məhrum edildi.
Həmin regionların Atlanta ilə qeyri-bərabər
mübarizə aparan türk-alman alyansı üçün əhəmiyyəti
haqqında çox danışmağa ehtiyac yoxdur.
Rusiya imperiyası ordusunun qələbəsinə
döyüş zamanı rusların tərəfinə
keçən erməni könüllülərinin xəyanəti
xeyli kömək etdi. Ermənilərin digər hissəsi isə
Şərqi Anadoluda döyüşlərdən sonra
qayıdan türk ordusuna qarşı partizan müharibəsi
aparırdı. Bu, təbii olaraq türklər
arasında bütövlüklə erməni xəyanəti
haqqında təbliğata gətirib çıxartdı.
İstanbula gələn Ənvər paşa
“Tanin” qəzetinin sahibinə və Osmanlı parlamentinin
vitse-spikerinə bildirirdi ki, məğlubiyyət erməni xəyanətinin
nəticəsi oldu və şərq vilayətlərindən
ermənilərin köçürülməsinin zamanı
çatıb. Köçürülmənin birinci
fazası 1915-ci il aprel ayında ermənilərin
Zeytundan və Dördyoldan çıxarılması ilə
başlandı, 24 apreldə isə erməni xəyanətinin əqidə
rəhbəri olan İstanbulun erməni elitası
köçürüldü. Van
üsyanlarından sonra köçürülmələrin əsas
fazası başlandı və buna əsasən sərhəd
rayonlardan bütün ermənilər köçürülməli
idi. Bütün bunlar “Deportasiya haqqında
qanun”la tənzimlənəcəkdi. Ermənilər
əsasən həmin vaxt Osmanlı imperiyasının
mülkiyyəti olan Mesopotamiya, Yaxın Şərq, Şimali
Afrikaya sürgün edilirdilər. Adıçəkilən
regionlara köçürülməklə erməniləri
döyüş hərəkatları zonalarından uzaq saxlamaq
mümkün idi. Sözsüz ki,
aparılan köçürülmə prosesləri zamanı
ermənilər arasında itkilər də oldu. Müxtəlif mənbələrə əsasən
(hətta türklərə qarşı xeyirxah olmayan qüvvələrin
mənbələrində) qurbanların sayı 200000 - 500000
arasında hesablanır. Amma bəzi erməni mənbələrində
bu rəqəm 2 milyon nəfərdən çox qeyd edilir! Əslində, itkilərə imperiyanın həm
türk, həm də kürd dinc sakinləri məruz
qalmışdı. Bunu Rusiyadan hərbi əsirlərin
repatriasiya işləri üzrə Millətlər
Liqasının ali komissarı, əfsanəvi
qütb tədqiqatçısı, türklərə
simpatiyada təqsirləndirilməsi mümkün olmayan, Frityov
Nansen bildirirdi. O deyirdi: “1916-cı ilin yanvar ayında...
şiddətli təlaşlar və qorxularda olan türklər
soyuq qışda şərqə hərəkət edirdilər.
Onların çoxu inanılmaz əzablar və
itkilərdən dağ rayonlarının keçilməz
yollarında olurdular”.
Genosid cinayəti nələri ehtiva edir?
Ümumiyyətlə, “genosid” anlayışı Ruanda
üzrə Beynəlxalq Cinayət Tribunalının (RBCT)
Kambanda işində “cinayətlərin cinayəti” kimi qiymətləndirilmişdir. Əgər
genosid cinayətinə xas olan cinayət tərkibi dövlətə
xasdırsa, o zaman, digər beynəlxalq cinayətlərdə
olduğu kimi, məsulliyətə yalnız fərdi şəxslər
deyil, həm də dövlət cəlb edilə bilər.
Bosniyalıların Genosidi işində Bosniya,
onların müsəlman əhalisini məhv etmək təşəbbüsündə
bulunan Serbiyaya qarşı, 1948-ci ildə Birləşmiş
Millətlər Təşkilatı tərəfindən qəbul
edilmiş “Genosid cinayətinin qarşısının
alınması və cəzalandırılması haqqında”
(GCQACK) konvensiyanın müddəalarının pozulması
barəsində Beynəlxalq Ədalət Məhkəməsi
(BƏM) qarşısında iddia qaldırmışdı.
BƏM təsdiq etdi ki, həmin konvensiya dövlətin
üzərinə yalnız genosidin qarşının
alınması və cəzalandırılması vəzifəsi
deyil, həm də həmin cinayətin həyata keçirilməsindən
“çəkinmə” öhdəliyini qoyur. GCQACK 2-ci maddəsində
müəyyən edilmiş genosid cinayətinin standart təyini
keçmiş Yuqoslaviya və Ruanda üzrə Beynəlxalq
Cinayət Tribunalın statutunda, həmçinin, Beynəlxalq
Cinayət Məhkəməsinin Roma statutunda eyni ilə qəbul
edilib:
Genosid hər
hansı milli, etnik, irqi və ya dini qrupun qismən və ya
bütövlükdə məhv edilməsi məqsədi ilə
törədilən aşağıdakı hərəkətlərdən
biridir:
a. bu
cür qrup üzvlərinin öldürülməsi;
b. bu
cür qrup üzvlərinə ağır bədən xəsarətlərinin
və yaxud əqli qabiliyyətinə ciddi zərər yetirilməsi;
c. qəsdən
hər hansı bir qrupun tam və ya qismən fiziki məhvini nəzərdə
tutan həyat şəraiti yaradılması;
d. bu
cür qrup daxilində doğumun qarşısını
almağa yönəlmiş tədbirlərin həyata
keçirilməsi;
e. bir
insan qrupuna mənsub olan uşaqların zorla başqa qrupa verilməsi.
Maddi
elementlər: qadağan əməllər (hərəkətlər)
“Mühafizə olan qrupu” tam və ya qismən məhv etmək
məqsədilə hər bir törədilən hərəkətə
görə şəxs soyqırımı törətdiyinə
görə təqsirləndirilə bilməz. Yalnız, GCQACK 2-ci maddəsində
göstərilən hərəkətlərə görə
şəxs ittiham edilə bilər və soyqırımı
törətdiyi üçün ona cinayət işi
açıla bilər:
Qətl:
Maddənin bu yarımbəndində həll olunmalı bəzi
interpretativ problemlər meydana çıxmışdır. Məsələ ondadır ki, konvensiyanın ingilis
versiyasında daha neytral olan və həmçinin, qəsdsiz
qətlləri daxil edən “killing” (qətl) ifadəsi istifadə
edilir. Konvensiyanın fransız
versiyasında daha konkret “meutre” (qəsdən öldürmə)
ifadəsi istifadə edilir. Kayişema
işində RBCT bu məsələni, GCQACK müxtəlif
variantlarında istifadə edilmiş bu iki ifadələr
arasında heç bir fərqin olmamasını müəyyən
etməklə həll etmişdir.
Ağır
bədən xəsarətlərinin və əqli qabiliyyətə
ciddi zərər yetirilməsi: Genosidin ölüm səbəbi
kimi geniş anlayışına baxmayaraq, bu konvensiyanın
müəllifləri bu maddənin daxil edilməməsi qədər
bu cinayətin anlayışında məhdud olmamışlar. İçmann işində Yerusalim Dairə Məhkəməsi
təsdiq etmişdir ki, ciddi bədən zədələnmələri
və psixiki pozulmalar “insanların əsarət altına
salınması, ac qalması və insan kimi yaşama
hüquqlarından məhrum edilməsi və tənəzzül
etməsi ilə nəticələnən şəraitlərdə
getto və həbs düşərgələrində
saxlanması” yolu ilə yetirilə bilər. Akayesu
işində RBCT əlavə etmişdir ki, seksual zorlama və
zorakılıq da genosidə səbəb ola
bilər. BCM-nin cinayət tərkibi elementləri
də (The ICC Elements of Crime) yuxarıda qeyd olanları təsdiq
edir. Lakin xüsusi olaraq vurğulamaq yerinə
düşər ki, Osmanlı imperiyasının
köçürmə siyasəti, nasistlər tərəfindən
tikilmiş düşərgələr kimi, ölümə səbəb
olan şəraitlərdə ermənilərin saxlanması məqsədi
ilə həbs düşərgələrinin təşkil
edilməsini nəzərdə tutmamışdır. Türklər imperiyanın digər ərazilərinə
məcburi köçürülmə ilə bağlı
aydın siyasəti həyata keçirirdilər. Bu fikir, belə həbs düşərgələrinin
mərkəzi Anadolunun tənha çöllərində yaradılması
mümkünlüyünə baxmayaraq, ermənilərin
Mesopatomiya kimi digər regionlara köçürülməsi
ilə təsdiq edilir.
Tam və
ya qismən fiziki məhvi nəzərdə tutan həyat şəraitlərinin
yaradılması: BCM-nin cinayət tərkibi elementləri “həyat
şəraitləri” ifadəsini yemək, su, tibbi xidmət və
ya sistematik evdən qovulma kimi yaşayış
üçün lazımi vasitələri daxil edən və
bu siyahıyla məhdudlaşmayan insan həyatı
üçün gərəkən şəraitlər kimi
şərh edir. Əhalinin məcburi köçürülməsi
həmişə konvensiyanın bu bəndi əsasında
qaldırılırdı: məcburi köçürülmə
cinayət tərkibi əlamətləri daxil edirmi? Erməni məsələsində məhz bu bənd əsasən
genosidi təşkil edən məsələ kimi
qaldırılır. Bosniyalıların genosidi işində
bu məsələ, həmçinin, “etnik təmizləmə”
kimi məlum olan, qaldırılmış və bu işə
cəlb olunmuş xüsusi hakim - Lauterpaxt (Judge Lauterpacht) -
hesab etmişdir ki, məcburi köçürülmə
genosid tərkibi əlamətləri daxil edir. Lakin nüfuzlu
hüquqşünasların əksəriyyəti onun
nöqteyinin tərəfdarı olmamışdır! Məsələn, İçmann işində belə
bir qərar qəbul olunmuşdur ki, “etnik təmizləmə”
genosid ilə bağlı olmaya da bilər. 1941-ci ilə qədər yəhudilərin təqib
edilməsi ilə bağlı nasistlərin məqsədi
onların Almaniyanı tərk etməsi olub və daha sonra bu
siyasət kütləvi məhvetməyə
çevrilmişdir. Brdanin işində YBCT müəyyən
etmişdir ki, aydın, ardıcıl,
uyğunlaşdırılmış “Bosniyalıların təmizlənməsi”
cinayət strategiyası həyata keçirilmiş, lakin həmin
təmizlənmənin bosniyalıların bir millət kimi məhv
edilməsi ilə bağlı məqsədlə həyata
keçirilməsini təsdiq edən heç bir sübut
olmamışdır! Bu məsələ Bosniyalıların
genosidi işində BƏM tərəfindən aydın şəkildə
yekunlaşdırılmışdır: “Nə ərazini etnik
eyniliyə çevrilməsi ilə bağlı dövlət
siyasətinin bir hissəsi kimi niyyət, nə həmin siyasətin
həyata keçirilməsi üçün həmin dövlət
tərəfindən keçirilən əməliyyatlar genosid
kimi təsvir edilə bilməz: genosidin səciyyəvi
xüsusiyyətlərini göstərən yeganə məqsəd
müəyyən qrupun tam və ya qismən məhv edilməsidir”.
Beynəlxalq məhkəmələrin
məhkəmə presedentlərindən aydın
görünür ki, 1915-ci il tarixi hadisələr
zamanı da müşahidə olunan məcburi
köçürülmə siyasəti “qrupun” tam və ya qismən
məhv edilməsi ilə bağlı xüsusi niyyət
olmadıqda, genosid tərkibi elementlərinə malik olmur.
Osmanlı hökumətinin niyyətinin məhvetmə yox,
köçürülmə olması isə 26 may 1915-ci il tarixli “Deportasiya haqqında qanunla” sübut
edilir. Qanunun 1 maddəsinə uyğun olaraq “müharibə
zamanı ordu korpusu, ordu və diviziya komandirlərinə milli
müdafiə və qayda-qanunun saxlanması məqsədləri
ilə həyat keçirilən hökumət əmrləri və
tədbirlərinə hər hansı əks təsir göstərən
şəxslərə qarşı mütləq və qəti
surətdə silahlı qüvvə ilə cəzanın tətbiq
edilməsi tapşırılır və əmr edilir”. Həmin qanunun 2 maddəsinə müvafiq olaraq, hərbi
komandanlığa “hərbi tələblərə uyğun
olaraq kənd və şəhər əhalisinin fərdi və
ya kollektiv surətdə digər yerlərə göndərilməsi”
üçün icazə verilirdi. Hərbi
əməliyyatlar zamanı milli azlıqların məcburi
köçürülməsi siyasəti digər dövlətlər
tərəfindən də geniş olaraq tətbiq edilirdi.
Məsələn, Böyük Vətən müharibəsi
zamanı (1941-1945) Sovet İttifaqında Stalin və
L.Beriyanın rəhbərliyi ilə, əsasən
kollaborasionizmdə təqsirləndirilən kalmıkların,
inquşların, çeçenlərin,
qaraçaylıların, balkarların, Krım
tatarlarının, noqayların, mehseti türklərinin, ponti
yunanlarının, bolqarların, Krım
qaraçılarının, kütləvi surətdə
deportasiyası həyata keçirilmişdir. Ümumilikdə,
Böyük Vətən müharibəsi illərində 61
millətdən olan qrup və xalq köçürülməyə
məruz qalmışdır. Əlbəttə
ki, bu deportasiya zamanı köçürülən əhalinin
bir hissəsi həlak olmuşdur. Onlar erməni
hadisələrində olduğu kimi aktiv müqavimət
göstərmiş olsaydılar onları ən ağır cəza
gözləyərdi. Lakin heç kim
heç vaxt Stalini və Sovet hökumətini milli azlıqlara
qarşı soyqırım törətməkdə təqsirləndirməmişdir.
Belə qrup arasında uşaq
doğumlarının qarşısının alınması
üçün hesablanmış tədbirlər: maddəyə
bu bəndin salınması nasistlər tərəfindən
İkinci Dünya müharibəsindən əvvəl və
müharibə zamanı zorla dölsüzləşdirmə
(axtalama) təcrübəsi səbəb olmuşdur. Belə tədbirlərə
nümunə Akayesu işində cinsi mutilyasiya, axtalama,
doğuşların zorla nəzarət altında saxlanması
və nikahların qadağan olunması ola
bilər.
Uşaqların bir insan qrupundan digərinə
zorla verilməsi: maddənin bu bəndi geniş hüquqi
müzakirə olunmamışdır. BCM Cinayətləri
Tərkibi Elementləri uşaqları 18 yaşından
aşağı şəxslər kimi müəyyən edir.
Burada, həmçinin, “zor” terminin tək fiziki
zorakılıq nəzərdə tutmadığı da müəyyən
edilmişdir. Bu, həmçinin, həmin
şəxslərə və ya digər şəxsə
qarşı hədə və ya mümkün qüvvə - zorakılıq,
təzyiq, azadlıqdan məhrum etmə, psixoloji əsarət
və ya hakimiyyətdən sui-istifadə - tətbiq edilməsini
nəzərdə tutur.
Subyektiv tərəfin
əlamətləri
Soyqırımın bu əlamətləri yuxarıda
qeyd edilmiş qadağan olunmuş əməllərin həyata
keçirilməsinin zəruri niyyətlərini, həm də
soyqırımın xüsusi niyyətini daxil edir. Məhz bu
xüsusi niyyət - “insan qrupunu özlüyündə tam və
ya qismən məhv etmək” niyyəti soyqırımı digər
cinayətlərdən fərqləndirir. Üç
qarşılıqlı əlaqəli aspektləri nəzərdən
keçirmək lazımdır:
“Məhv etmək”
Kambanda
işində RBCT belə qənaətə gəldi ki, bu
kontekstdə məhv etmə insan qrupunun fiziki və ya bioloji məhvini
bildirir, baxmayaraq ki, onların məhvi bu qrup üzvlərinin
ölümünə səbəb ola biləcək
müxtəlif hərəkətlərdən irəli gələ
bilər. Sosial assimilyasiya və ya mədəni
xüsusiyyətlərə hücum kimi digər
qırğın formaları fiziki və ya bioloji məhvlə
əlaqədar olmadıqda cinayət tərkibi əlamətləri
daşımır. Ermənilərin
onların mədəni dəyərlərinin məhv edilməsi
barədə iddiaları, beynəlxalq tribunalların mühakimə
üsulundan irəli gələrək soyqırım törədilməsi
ittihamlarının səsləndirilməsinə hüquqi əsas
vermir. Baxmayaraq ki, bəzi ölkələrin
qanunvericiliyində bu maddədəki məhv
anlayışı genişləndirilir, Krstiç işində
YBCT bir dəfə də qeyd etmişdir ki, son illərin
inkişafına baxmayaraq, beynəlxalq ənənəvi
hüquq soyqırımı insan qrupunun tam və ya qismən
yalnız fiziki və ya bioloji məhvi ilə nəticələnən
hərəkətlərlə məhdudlaşdırır.
Bosniyalıların genosidi işində BƏM
bu iddianı təsdiqləmişdir.
“Tam və ya qismən”
Niyyətin bu tərəfi əhəmiyyətli fikir
ayrılığına səbəb olmuşdur. Fikir
ayrılıqları soyqırımı qadağaları ilə
təmin olunmuş müdafiə həddi bu və ya digər
qrupun nə dərəcədə ümumiləşdirilməsindən
yetəri qədər ciddi asılı olmasından irəli gəlir.
Birinci mübahisəli məsələ coğrafidir: insan
qrupunun verilmiş coğrafi ərazidə və ya tam məhv
edilməsi niyyətidir? Məsələn, Ruanda
hadisələrində qutuların niyyəti Ruanda ərazisində
yaşayan tutsilərin məhvi idi, baxmayaraq ki, tutsilər yetəri
qədər kompakt şəkildə qonşu dövlətlərin
də ərazisində yaşayırdılar. Aydındır ki, bu halda Ruanda tutsiləri millət
qrupu kimi tutsilərin “bir hissəsini” təşkil edirdilər.
Bosniyalıların genosidi işinə
müvafiq olaraq, müəyyən coğrafi ərazidə
insan qrupunun məhv edilməsi niyyəti soyqırımı tərkibi
daşıya bilər. Bu halda digər bir problem
çıxır: həmin qrupun “bir hissəsi” nəyi
bildirir? Kayişema işində RBCT müəyyən
etmişdir ki, əgər qrupun məhv edilən hissəsi “əhəmiyyətli”dən
aşağıdırsa qrupun o hissəsinin məhv edilməsi
soyqırım təşkil etmir və bunu BƏM
bosniyalıların genosidində təsdiqləmişdir:
həmin
qrupun minimum olaraq əhəmiyyətli hissəsinin məhv
edilməsi niyyət edilməlidir. Bunu soyqırım cinayətinin
təbiəti tələb edir: belə ki, Konvensiyanın məqsədi
ümumilikdə - qrupların qəsdən məhv edilməsinin
qarşısının alınmasıdır, həmin qrupun
bir hissəsi elə əhəmiyyətli olmalıdır ki,
ümumilikdə bütün qrupa təsir etmiş olsun.
Məsələnin
mahiyyətinə əsasən YBCT Krstiç işində həmçinin,
qeyd etmişdir ki, həmin hissənin “əhəmiyyətli”
olub-olmamasını müəyyən etmək
üçün say göstəriciləri nəzərə
alına bilər: “kəmiyyət göstəriciləri bu məsələnin
həllində vacib və lazımi bənd olsa da, nəticə
çıxarmaq üçün yeganə deyildir. Qurbanların sayı qəti sayılmaqla
yanaşı, həmin insan qrupunun ümumi sayı nisbətində
də hesablanmalıdır”. Qurbanların sayından əlavə
ümumi qrup üçün əhəmiyyətli olması da
nəticə çıxarmaq üçün vacib ola bilər. Əgər bu hissə
“simvolik” və ya həmin insan qrupunun həyatda qalması
üçün vacibdirsə, onda bu halda qrup “əhəmiyyətli”
sayıla bilər. Cinayətin bu aspekti
çox mürəkkəbdir və erməni məsələsində
demək olar ki, həll olunmazdır. Türk mənbələrində
qeyd olunur ki, bu zaman Türkiyə ərazisində 1,5 milyon erməni
yaşayırdı ki, onların da 200 000 nəfəri həlak
olmuşdur, ermənilər isə tamam başqa rəqəmlər
göstərirlər. Buna görə də, əhalinin
“əhəmiyyətli” hissəsinin analizini aparmaq demək olar
ki, mümkün deyildir.
“Niyyət”
Təcavüz kimi beynəlxalq cinayətlərdən fərqli
olaraq soyqırım yalnız kütləvi qırğın
törətməyə başçılıq edən və
ya onu planlaşdıranlar tərəfindən törədilmir. Kayişema işində də
deyildiyi kimi, sadə sıravilər də əsas müttəhim
ola bilərlər, bir şərtlə ki,
onların buna yetəri niyyətləri olsun. Akayesuda
da, həmçinin, göstərilmişdir ki, soyqırım
tələblərinə görə xüsusi niyyət, hər
bir icraçı fərdin bu və ya digər qadağan
olunmuş hərəkəti edərkən, onun rəhbərlik
edən və ya sıravi əsgər olmağından
asılı olmayaraq, insan qrupunu tam və ya qismən məhv
etmək niyyəti olmalıdır. Əsas
məqsədi düşmən tərəfə qalib gəlməkdən
ibarət olan hərbi toqquşma zamanı kütləvi
qırğının soyqırım və ya müharibəni
qazanmaq məqsədi ilə törədildiyini müəyyən
etmək çox çətindir. YBCT-nın
Krstiç işini və Darfur komissiyasının məruzəsini
təhlil edərək bu mürəkkəb məsələnin
beynəlxalq arenada necə həll edildiyinin izahını əldə
etmək olar. General Krstiç tərəfindən
Srebrenitsanın (Bosniya müsəlmanları) əlində
silah tuta bilən bütün kişi əhalisinin
məhv edilməsini əmr edən Krstiç işində
müdafiə sübut etməyə
çalışırdı ki, qırğınların əsas
məqsədi - qrupu özlüyündə məhv etmək
deyil, hərbi təhlükəni aradan qaldırmaq idi. Lakin məhkəmənin nəticəsinə görə,
bu qırğınların nəticəsində Srebrenitsada
Bosniya müsəlmanlarının soyqırımı həyata
keçirilmişdir. Öz qərarını onlar onunla əsaslandırmışlar
ki, Bosniya serblərinin hərbi qüvvələri
döyüş qabiliyyətli kişi əhalinin məhv edilməsi
haqqında qərar verərkən bilirdilər ki,
qadınların, uşaqların və qocaların zor
gücünə köçürülməsi ilə birgə
bu, Srebrenitsada Bosniya müsəlmanlarının tam fiziki yox
olmasına gətirəcəkdir....Döyüş qabiliyyətli
kişi əhalinin məhv edərkən Bosniya serbləri,
Srebrenitsada ümumilikdə, Bosniya müsəlmanları
icmasını məhv etmiş və Srebrenitsada onların
yenidən bərpa olmasının bütün
ehtimallarını istisna etmişlər.
Generalın özünə gəldikdə isə,
apelyasiya komissiyası belə qətnamə
çıxarır ki, onun öz niyyəti əhalinin məcburi
köçürülməsi idi. Serbiya hərbi qüvvələrinin
digər üzvləri isə bu əmri yerinə yetirərkən
öz soyqırım niyyətlərini həyata
keçirmişdir. Bütün sübut və
dəlillər onu göstərir ki, general Srebrenitsada baş
verən azğınlıqlardan xəbərdar idi, lakin bunun
qarşısını almaq üçün heç bir tədbir
görməmişdir. Lakin kollegiyanın gəldiyi
qərara əsasən şəxsin soyqırımda
günahlandırılması üçün bu yetərli
deyildir. Öz qərarlarını onunla əsaslandırmışlar
ki, soyqırım bəşəriyyətə məlum olan ən
ağır cinayətdir və onun ağırlığı
vacib xüsusi niyyətdə əks olunmalıdır. Ona
görə də, serb silahlı qüvvələrinin
komandanı və Serbiya hökumətinin siyasətini həyata
keçirən general Krstiç belə niyyətə malik
olmadığına görə soyqırıma görə məhkum
olmamışdır. Müvafiq olaraq Serbiya
hökuməti də buna görə məsuliyyət
daşımamışdır. Osmanlı
imperiyasının siyasətini həyata keçirən məcburi
köçürülmə və “deportasiya haqqında qanun”
çıxaran Tələt paşa və Ənvər
paşa, həmçinin, soyqırım niyyətində
olmamışlar və general Krstiç kimi onlar da
soyqırımda günahlandırıla bilməzlər. Ona
görə də, Türkiyə hökumətinin
ünvanına ittihamlar əsassızdır!
BMT-nin Darfur komissiyası öz məruzəsində bu
istiqaməti dəstəkləmişdir. Komissiya belə
nəticəyə gəldi ki, bu hücumlar, qətllər və
Darfurda bəzi tayfaların məcburi köçürülməsi
Sudan hökumətinin soyqırım niyyətində
olduqlarını sübut etmir. Darfur komissiyasının
məruzəsindən bir parça: Komissiya belə qərara gəlir
ki, Sudan hökuməti soyqırım siyasəti yeritməmişdir.
Ola bilsin ki, soyqırımın 2 elementi Sudan
hökuməti tərəfindən və onun nəzarəti
altında olan silahlı qüvvələr tərəfindən
insan hüquqlarının kobud surətdə pozulmasından irəli
gəlir. Bu 2 element aşağıdakılardır:
birincisi, qəsdən adam öldürmə və ya ciddi bədən
xəsarətləri və ya əqli pozuntular yetirmə və
ya fiziki məhvə yönəldilmiş həyat şəraitinin
yaradılması; ikincisi, subyektiv yanaşma əsasında,
hüquq pozuntuları icraçıları tərəfindən
təqib edilən “müdafiə olunan” qrupun mövcudluğu,
lakin əsas element yoxdur, minimum Sudan hökuməti və onun
soyqırım niyyətlərinə aid olan hissədə. Ümumilikdə desək, hücum, qətl və məcburi
köçürülmə siyasəti irqi, etnik, milli və
dini zəmində fərqli qrupun tam və ya qismən məhv
edilməsi niyyətini sübut etmir. Ehtimal
olunur ki, kəndlərə hücumları planlaşdıran və
təşkil edənlər silahlı üsyanın
qarşısını almaq məqsədi ilə qurbanları
evlərindən köçürmək məqsədi
güdürmüşlər.
Komissiya müəyyən etmişdir ki, Sudan hökumətinin
niyyəti özlüyündə milli azlıqların məhvi
deyil, Sudan silahlı qüvvələrinə qarşı
silahlı müqavimət və hücumun
qarşısını almaq idi. Sudan hökuməti
soyqırım törətməkdə
günahlandırılmadı. Bu qərar
BMT yanında fəaliyyət göstərən Təhlükəsizlik
Şurasının xüsusi komissiyası tərəfindən
verilmişdir. Bu komissiyanın qərarı
soyqırım haqqında işin həlli üçün
vacib presedentdir. Osmanlı imperiyası tərəfindən
ermənilərin köçürülmə siyasəti isə
məhz Sarıqamış əməliyyatından qayıdan
türk əsgərlərinə hücumdan sonra
başlamışdır. Deportasiyanın əsas
fazası Van üsyanından sonra başlamışdır.
Birinci Dünya müharibəsində Rusiya imperiyasının
silahlı qüvvələrinin tərkibində
iştirakçı olan (1917) Fyodor Yeliseyev öz xatirələrində
yazır: “Vanda aprel ayında üsyan baş verdi.
Ermənilər türklərin kiçik
qarnizonunu məğlub etdi və şəhərdə hakimiyyəti
ələ aldılar”. Ermənilərin
Osmanlı ordusunun arxa cəbhəsində üsyan
faktını rus ordusunun bu istiqamətdə irəliləməsindən
ayrı baxmaq düzgün olmazdı. Buna ən
yaxşı təsdiq - Rusiya imperiyası hərbi qüvvələrinin
Van istiqamətində irəliləməsinə sinxron olaraq
üsyanın baş verməsidir. Həmin dövr rus-erməni
tandeminə dair faktlar elə həmin Yeliseyevin xatirələrində
əksini tapıb: “Aprel ayının ortalarında Vanda baş
verən hadisələr haqqında məlumat aldıqdan sonra
ordu komandanı 4-cü Qafqaz erməni korpusunu gücləndirir...
Van şəhərinin tutulmasında əsas rolu general
Nikolayevin Ararat dəstəsi oynadı...”. Rusiya ilə müharibə aparan Osmanlı
imperiyasında rəhbərlik öz arxa cəbhəsində
belə tandemin möhkəmlənməsinə yol verə bilməzdi.
Ermənilər Rusiya lehinə mövqe tutaraq
onların Türkiyə ərazisində irəliləmələrinə
yardım etdilər. Buna sübut kimi “Erməni
carçısı” jurnalının baş redaktoru Karen
Mikaelyanın cəsarətli fikridir: “Ermənilər Rusiya
ekspansivliyinin cənub istiqamətdə irəliləməsində
vasitəçi olmuşdurlar ... ermənilər sionistlərin
onlara məsləhət gördükləri kimi, Osmanlı
imperiyasına münasibətdə loyallığını
saxlamağın mümkünlüyünə baxmayaraq, onlar
Rusiya lehinə mövqe tutmağa üstünlük verdilər”.
Hətta
V.Çörçill öz “Dünya böhranı”
kitabının 18 fəslində bu aspekti diplomatik yanaşma ilə
əks etdirmişdir: “Türklər Türkiyənin şərq
vilayətlərində yaşayan erməniləri Rusiya
casusları və agentləri qismində fəaliyyət
göstərməkdə, onların Türkiyə rabitə xətlərinə
hücum etməkdə təqsirləndirirdilər. Bütün ehtimallarla, bu iddialar ədalətli idi”.
Yuxarıda qeyd olunmuş faktlar ermənilərin
deportasiya olunmağa özləri təhrik etdiklərini
sübut etmirmi? Darfurda olduğu kimi Osmanlı
imperiyasının erməniləri deportasiya etməsində əsas
məqsəd türklərin əleyhinə erməni-rus
tandeminin yaranmasının və türk silahlı qüvvələrinə
silahlı əks hücumun qarşısını almaq idi,
soyqırım törətmək deyil.
Nəticə
əvəzi Massaçusets ştatı universitetinin məşhur
alimi Günter Levinin bu problemlə əlaqədar fikirlərini
veririk: Soyqırım cinayətinin tərifi ilk olaraq BMT tərəfindən
“Soyqırım cinayətinin qarşısının
alınması və cəzalandırılması haqqında
konvensiya” qəbul olunduqdan sonra verilmişdir. Ümumilikdə,
bu tərif müəyyən qrupun dini, etnik və ya irqi
prinsiplərə əsasən tam və ya qismən bilərəkdən
məhv edilməsini nəzərdə tutur. Əgər bu tərifi verilmiş kontekstdə tətbiq
etsək, fikirləşirəm ki, həmin dövrdə
baş vermişləri soyqırım adlandırmaq olmaz.
Mənim fikrimcə, niyyət erməni
xalqını qırmaq olmayıb. Çox
guman ki, onları “beşinci kolon” kimi köçürmək
və ya neytrallaşdırmaq niyyəti güdülüb”.
Orxan Hacıyev,
Queen Mary University
of London beynəlxalq hüquq
fakültəsinin magistri
Yeni Azərbaycan.-
2012.- 21 aprel.- S.7.