Rasional iqtisadi inkişaf
strategiyası və iqtisadi inkişafın Azərbaycan modeli
Prezident İlham Əliyev: Bizim
iqtisadiyyat artıq keçid dövrü iqtisadiyyatı
deyildir... Biz tam olaraq bazar iqtisadiyyatına keçmişik
Məlum olduğu kimi, II dünya müharibəsindən
sonra əsası qoyulmuş və keçmiş SSRİ-nin
iflasa uğraması ilə yaranmış yeni dünya
nizamının fonunda davam edən yeni iqtisadi münasibətlər
sistemi çərçivəsində dünyada müxtəlif
iqtisadi modellər mövcud olub. Bu, ümumi olaraq iki
bazar sistemi, həmçinin iki qeyri-bazar sistemi - ənənəvi
və inzibati-amirlik kimi səciyyələndirilir. Bundan əlavə, SSRİ-nin iflasa uğramasından
sonra keçmiş sosialist ölkələrinin bazar
münasibətlərinə keçməsi keçid
dövrünün iqtisadi sisteminin formalaşmasına səbəb
olub.
Bazar iqtisadiyyatının əsas
modelləri və rasional seçim strategiyası
Qeyd etmək lazımdır ki, bir çox dünya
ölkələri uğurla təsərrüfatın bazar
sistemini tətbiq edir, lakin hər bir ölkənin iqtisadi
inkişafının öz milli xüsusiyyəti vardır və
bunda da iqtisadi artıma yanaşmanın müxtəlif elementləri
ehtiva olunur. Bununla yanaşı, məlum olduğu kimi, bazar
iqtisadiyyatının iki əsas modeli mövcuddur - liberal və
sosialyönümlü bazar iqtisadiyyatı. Birinci modelin parlaq nümayəndələri ABŞ,
ikincinin isə Avropanın Skandinaviya ölkələridir.
Bu iki modelin fərqi nədir və onların
üstünlükləri nədədir? Liberal
və sosialyönümlü bazar iqtisadiyyatları arasında əsas
fərq dövlətin cəmiyyətdə baş verən
sosial-iqtisadi proseslərinin tənzimlənməsində
roludur.
Qeyd edək ki, bazar iqtisadiyyatının liberal modelində
dövlətin müdaxiləsi minimal olur, yəni
sahibkarların iqtisadi marağı cəmiyyətin iqtisadi məqsəduyğunluğu
və bütövlükdə əhalinin maraqları üzərində
üstünlük təşkil edir. Lakin son illər ərzində
bazar iqtisadiyyatının liberal modelinin qüsurları
aşkar nəzərə çarpır. Müxtəlif
dövlətlərin milli iqtisadiyyatlarının tarixi təcrübəsi
bunu sübut edir ki, zaman keçdikcə cəmiyyətin
iqtisadi və sosial problemləri yaranır, kəskinləşir
və bunlar da dövlətin müdaxiləsi olmadan həll
oluna bilməzlər. Belə ki, şəxsi kapital
baxımından az rentabelli və ya
rentabelsiz, lakin milli miqyasda təkrar istehsalın davamı,
iqtisadi təhlükəsizlik, dövlətin müdafiə
qabiliyyəti və s. üçün zəruri olan
böyük investisiyalara tələbat artır.
Digər tərəfdən, sosialyönümlü bazar
iqtisadiyyatı modelində dövlətin rolu dəfələrlə
artır. Sosialyönümlü model gəlirlərin yüksək
vergiyə cəlb edilməsi və əhalinin yüksək məşğulluq
səviyyəsi ilə fərqlənir. Bu
modelin fəaliyyət göstərdiyi ölkələrdə
ÜDM-in 60%-i dövlət büdcəsi vasitəsilə
bölüşdürülür. Yəni dövlət,
dövlət büdcəsi vasitəsilə bu və ya digər
xərcləri maliyyələşdirməklə birbaşa
iqtisadi proseslərə, sosial proqramlara, depressiv regionların
inkişafına və s. birbaşa təsir göstərir. Dövlət bu sistemdə o qədər ÜDM
istehsal etmir ki, o qədər özəl sektorda
qazanılmış gəlirləri vergi sistemi vasitəsilə
bölüşdürür. Bu, həmçinin
özəl biznesin fəaliyyətinə ciddi nəzarət
edir, cəmiyyətin bütün üzvlərinin maraqları
baxımından qəbul edilmiş qanunlara riayət
olunmasına diqqət yetirir. Sosialyönümlü
iqtisadiyyatda dövlətin digər mühüm iqtisadi
funksiyası inkişafın uzunmüddətli
strategiyasının işlənib hazırlanmasıdır.
Eyni zamanda, sosialyönümlü modelin maliyyə əsası
dövlət büdcəsidir və o, dövlət xərclərinin
olduqca yüksək səviyyəsini nəzərdə tutur və
bunların maliyyələşdirilməsi üçün
yüksək vergi norması tətbiq edilib, lakin bunlar o qədər
də hüquqi şəxslər deyil, fiziki şəxslərə
aiddir.
Son illərdə liberal və sosialyönümlü bazar
iqtisadiyyatları arasında fərqin aradan qalxdığı
müşahidə edilir. Liberal bazar iqtisadiyyatı modeli olan ölkələr
daha çox iqtisadi proseslərin dövlət tənzimlənmənə
üstünlük verirlər. Bu,
özünü xüsusilə dünya maliyyə
böhranı illərində (2008-2009-cu illər) və onun nəticələrinin
aradan qaldırılması zamanı aşkar büruzə
vermişdir.
Milli iqtisadi transformasiyanın Azərbaycan
nümunəsi: reallıqlar və perspektivlər
Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasında əks
olunub ki, inkişaf üçün əsas oriyentr Azərbaycan
vətəndaşlarının layiqli həyat səviyyəsini
təmin edə bilən sosialyönümlü
iqtisadiyyatdır. Başqa sözlə, milli iqtisadiyyatın
inkişafının seçimində müəyyənlik və
aşkarlıq mövcuddur, bu da bazar iqtisadiyyatının
sosialyönümlü modelidir. Ölkənin
Konstitusiyasına uyğun olaraq, dövlət iqtisadi
inkişafın sosialyönümlüyünə görə, əhalinin
aztəminatlı təbəqəsinə hərtərəfli
dəstəyə görə məsuliyyəti öz üzərinə
götürür və buna zəmanət verir.
Beləliklə, milli iqtisadiyyatın
inkişafının əsasında məhz
sosialyönümlü bazar iqtisadiyyatı modeli
olmalıdır. Nəzərə alsaq ki, hər bir ölkənin
özünəməxsus cəhətləri, yəni
coğrafi mövqe, iqlim, mədəniyyət, tarix, ədəbiyyat,
xalqın mentaliteti və ənənələri, cəmiyyətin
sosial-iqtisadi strukturu və s. vardır, onda, təbii ki,
sosialyönümlü bazar iqtisadiyyatı modeli Azərbaycana tətbiq
ediləndə öz xüsusiyyətlərinə malik olacaq. Dünyada mövcud olan müsbət inkişaf modelləri
nüsxələnə bilməz, çünki elə iki
dövlət yoxdur ki, onların iqtisadiyyatı tamamilə eyni
olsun. Belə şəraitdə yalnız
mövcud olan bu və ya digər iqtisadi inkişafın
müsbət təcrübəsini öyrənmək və
milli modelin formalaşması zamanı tətbiq etmək olar.
Beləliklə, biz öz iqtisadi
inkişafımızın milli modelini Azərbaycanın
sosialyönümlü bazar iqtisadiyyatı modeli adlandıra bilərik.
Azərbaycan iqtisadi modelinin başlıca məqsədi
ölkənin Konstitusiyasında göstərilənlərdən
əlavə elmin, texnikanın və texnologiyanın
qabaqcıl nailiyyətlərinin cəmiyyətin bütün
sahələrində genişmiqyaslı tətbiqinə əsaslanan
Azərbaycan iqtisadiyyatının modernləşdirilməsidir.
Digər tərəfdən, bəhs olunan məsələlərin
fonunda Azərbaycan iqtisadi modelinin hansı şəraitdə
formalaşmasına nəzər salmaq məqsədəmüvafiqdir. Müstəqillik
elan edildikdən sonra ölkənin iqtisadiyyatı SSRİ-nin
dağılmasının və ənənəvi milli əlaqələrin
pozulmasının nəticəsi kimi öz miqyasında təlatümlər
keçirmişdir. Regionda qeyri-sabit vəziyyət
- Dağlıq Qarabağda hərbi münaqişə
iqtisadiyyatın bazar üsuluna keçidin mürəkkəb
prosesini daha da kəskinləşdirmişdir. Nəticədə Azərbaycanda makro-iqtisadi vəziyyət
istehsalın həcminin azalması, yüksək inflyasiya və
real əmək haqlarının səviyyəsinin azalması
ilə xarakterizə olunmuşdur. Vergi-büdcə
sahəsində də müdafiəyə əhəmiyyətli
dərəcədə xərclərin artırılması
ehtiyacı, vergi daxilolmalarının azalması və
çoxsaylı qaçqınlara yardımın edilməsi zərurəti
səbəbindən ciddi problemlər yaranmışdı.
Çeçenistanda münaqişə nəticəsində
ənənəvi bazarlarla nəqliyyat əlaqələrinin kəsilməsi
ticarətin vəziyyətinin daha da pisləşməsinə
və istehsalın həcminin azalmasına səbəb
olmuşdur.
Azərbaycan xalqının Ümummilli lideri Heydər Əliyevin
1993-cü ildə ikinci dəfə hakimiyyətə gəlməsi
Azərbaycan dövlətinin sonrakı inkişafında
dönüş mərhələsi oldu. Ulu öndər Heydər Əliyevin
uzaqgörən siyasəti və gərgin əməyi nəticəsində
qısa zaman kəsiyində Azərbaycan xalqı ölkənin
sosial-iqtisadi inkişafında və milli iqtisadiyyatın
dünya təsərrüfat sisteminə inteqrasiyasında
böyük uğurlara nail oldu. Bununla
yanaşı, ən böyük nailiyyət odur ki, bu dövrdə
ölkədə həyata keçirilən dövlət
quruculuğu prosesi nəticəsində öz inkişaf və
iqtisadi islahatlar mahiyyəti ilə iqtisadi inkişafın Azərbaycan
modeli yarandı.
Sosial iqtisadi inkişafın Azərbaycan modelini xarakterizə
edən əsas cəhət və ya xüsusiyyətlər
hansılardır? Fikrimizcə, bu model bazar iqtisadiyyatının məlum
prinsip və məqsədləri ilə yanaşı, Azərbaycanın
xüsusiyyətlərini əks etdirən
aşağıdakı elementlərlə tamamlanır:
- əlverişli coğrafi yerləşmə;
- siyasi və sosial-iqtisadi sabitlik;
- karbohidrogen resurslarından praqmatik istifadə;
- dünya iqtisadiyyatın aktiv inteqrasiya;
- ictimai həyatın bütün sahələrində
innovasiya fəallığı.
Rasional neft strategiyası iqtisadi
inkişafa təkan verən fundamental faktor kimi
Qeyd etmək lazımdır ki, sosial-iqtisadi
inkişafın Azərbaycan modelinin vacib elementlərindən
biri müəllifi Ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin olduğu
neft strategiyasının işlənib hazırlanması oldu. Neft
strategiyasında verilmiş müddəaları həyata
keçirərkən Azərbaycan neftçiləri
dünyanın aparıcı neft şirkətləri ilə
olduqca fəal əməkdaşlıq edirlər. Belə
ki, hazırda Azərbaycan xarici şirkətlərlə karbohidrogen
yataq və strukturlarının istismarına dair 31 müqavilə
imzalamışdır ki, bunlara da 35 milyard dollar investisiya
yatırılmışdır. İndi ölkədə hasil
edilən neftin 80% və qazın 70% yataqların istismarı ilə
məşğul olan xarici konsorsiumların payına
düşür. Ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin
uzaqgörən siyasəti və ölkə Prezidenti İlham Əliyevin
titanik fəaliyyəti nəticəsində Azərbaycan
dünya əhəmiyyətli enerji istehsalçısına
çevrilmişdir.
Ölkənin maliyyə sisteminin vacib elementi və
stabilizatoru Azərbaycan Respublikasının Dövlət Neft
Fondudur (ARDNF) ki, burada Azərbaycan neftinin dünya
bazarlarında satılmasından əldə edilən gəlirlər
toplanır. 2011-ci ilin sonuna ARDNF-də onun təsis edilməsindən
başlayaraq toplanmış cəmi məbləğ 64 milyard
dollar təşkil etmiş, Fondun cari aktivləri isə 33
milyard dollardır. Beləliklə, Fonda
daxil olan məbləğin 50%-dən çoxu
yığıma göndərilmişdir. 2007-ci
ildə BMT Azərbaycanın Dövlət Neft Fondunu neft gəlirlərinin
şəffaf istifadəsi sahəsində əldə
edilmiş nailiyyətlərə görə xüsusi
mükafata layiq görülmüşdür.
Minilliklərin astanasında Azərbaycan qloballaşma
proseslərində nəqliyyat-kommunikasiya layihələrinin həyata
keçirilməsi ilə olduqca fəal və ardıcıl
şəkildə iştirak etmişdir. Belə ki, 2006-cı ildə
Bakı-Tbilisi-Ceyhan əsas ixrac neft boru kəməri istismara
verilmiş, 2007-ci ildə digər bir tarixi hadisə baş
vermişdir - “Şahdəniz” yatağından qazın
Bakı-Tbilisi-Ərzurum qaz boru kəməri ilə ixracına
başlanılmışdır, hazırda isə
Bakı-Tbilisi-Qars dəmiryolunun inşası üzrə
işlər davam edir. Buna paralel olaraq
texnikanın son nailiyyətlərindən istifadə edilməklə
TRACECA və Şimal-Cənub nəqliyyat-kommunikasiya
infrastrukturu da modernləşdirilir. Beləliklə,
dünyada öz nefti ilə məşhur olan Azərbaycan
mühüm tranzit ölkəsinə çevrilmişdir və
onun iştirakı olmadan heç bir regional layihə
reallaşa bilməz.
Milli iqtisadi inkişafın sürətlənməsi
və institusional islahatlar faktoru
Neft strategiyasından əlavə bazar islahatlarını
sürətləndirmək üçün milli
iqtisadiyyatın institusional bazası formalaşmış, bazar
iqtisadiyyatının mühüm dayaqlarından sayılan
vergi sistemi, o cümlədən vergilərin idarə edilməsi,
praktiki olaraq tamamilə yenidən qurulmuşdur. Həmçinin
büdcənin xəzinədarlıq icrası ilə birlikdə
yeni sistemi və bank sistemi, o cümlədən maliyyə bazarları
yaradılmışdır. Ölkədə bərqərar
olmuş siyasi və sosial sabitlik nəticəsində milli
iqtisadiyyatda makro-iqtisadi sabitliyə nail olunmuşdur. Müvafiq olaraq Azərbaycan xalqının həyatında
əhəmiyyətli müsbət dəyişikliklər
baş vermiş, ölkə iqtisadiyyatı dünyada ən
yüksək templərlə artmışdır. Belə
ki, ÜDM 2005-ci ildə artımı 26,4%,
2006-cı ildə 34,5%, 2007 -ci ildə 25,0% təşkil
etmişdir.
Neft sənayesinin inkişafı ilə yanaşı
ölkədə iqtisadiyyatın diversifikasiyasına istiqamət
götürülmüşdür. 2011-ci ildə Azərbaycanın
qeyri-neft sektorunda iqtisadi artım 9,4% təşkil
etmişdir. O cümlədən aqrar-sənaye kompleksində
artım 5,8%, İKT və rabitə sahəsində
- 11,8%, nəqliyyat vasitələri ilə yük
daşımaları 3,6% artmış, əhaliyə pullu xidmətlər
7,8% artmışdır.
Digər
tərəfdən, ölkənin qeyri-neft sənayesində məhsulların
istehsal artımı 11,1% təşkil etmiş, o cümlədən
emal sənayesində məhsul istehsalı artımının
həcmi 2011-ci ildə 7,1% artmış, kimyəvi məhsulların
istehsal həcmi 27,1%, metal sənayesində 1,9 dəfə,
tikinti materiallarının istehsalı 4,4%, elektrik enerjisinin
istehsalı 8,4%, qida sənayesinin məhsulları 5%, mebel
istehsalı 24,5%, geyim istehsalı 56,5% artmışdır.
Həmçinin 2011-ci ildə ölkədə 40 sənaye
müəssisəsi istismara verilmiş hazırda 100 sənaye
müəssisənin tikintisi davam edir.
2011-ci ildə
ölkə iqtisadiyyatına qoyulan investisiyaların həcmi
rekord rəqəmə - 20 milyard dollara
çatmışdır ki, bunlardan 13 milyard dollar daxili, 7
milyard dollar isə xarici investisiyalardır. Bu məbləğdən
15,7 milyard dollar iqtisadiyyatın qeyri-neft
sektorunun payına, 4,3 milyard dollar isə neft sektorunun payına
düşmüşdür. Dünyada xarici
investisiyaların həcminin azalma prosesi getdiyi və beynəlxalq
maliyyə təşkilatları investisiyaları daxili mənbələr
hesabına artırmağa çağırdığı bir
dövrdə ölkəmizdə investisiya mühitinin
yaxşılaşdırılması siyasəti uğurla həyata
keçirilir. Belə ki, sahibkarlığa dövlət
dəstəyinin təmin edilməsi çərçivəsində
2010-cu ildən mənfəət vergisi 22%-dən 20%-ə
endirilmiş, fiziki şəxslər üçün gəlir
vergisinin maksimal həddi 35%-dən 30%-a qədər
azaldılmış, sahibkarlar - fiziki şəxslər
üçün maksimal vergi həddi 35%-dən 20%-ə
endirilmişdir.
Maliyyə sisteminin sabitliyi dinamik
iqtisadi inkişafa təkan verir
2008-ci ildə dünya ölkələrində maliyyə
böhranı şəraitində ölkə Prezidenti
İlham Əliyevin sınanılmış iqtisadi siyasəti
Azərbaycanı bu böhranın stabilliyi pozan neqativ təsirlərindən
qorumuşdur.
MDB ölkələrində baş verən milli
valyutaların devalvasiya prosesləri fonunda ölkədə
milli pul vahidinin - manatın sabitliyi qorunub
saxlanılmışdır. Milli valyutanın sabitliyi
öz növbəsində birbaşa ölkə
iqtisadiyyatının makroiqtisadi sabitliyinə təsir göstərir:
inflyasiya proseslərinin idarə edilməsinə imkan verir;
ixracatçılar və idxalçılara və həm də
investorlara əminlik gətirir; maliyyə bazarlarına müsbət
təsir edir; əhalinin bank sisteminə və milli valyutaya
inamını artırır.
Dövlətin
maliyyə sisteminin sabitliyinə arxayınlıq həm də
ondan irəli gəlir ki, Azərbaycanın strateji valyuta
ehtiyatları 2011-ci ilin sonuna 39,6 milyard dollar
təşkil etmişdir ki, bu da ilin əvvəlinə olan
göstəricidən 33,1% çoxdur. Azərbaycanın
strateji valyuta ehtiyatları hazırda ölkəyə 3 illik
mal və xidmətlərin idxalını əvəzləməyə
imkan verir. Ümumiyyətlə isə Azərbaycanın
strateji valyuta ehtiyatları respublikanın ÜDM-in 64%-ni təşkil
edir.
Ölkə iqtisadiyyatının dinamik
inkişafının və onun dünya iqtisadi sisteminə
inteqrasiyasının mühüm sübutlarından biri xarici
ticarətin göstəricisidir. Son illərdə ölkənin xarici
ticarətinin həcmi sabit templərlə artmışdır:
2011-ci ilin 11 ayı ərzində bu, 9,2% artmış və
33,2 milyard dollar təşkil etmişdir, müsbət xarici
ticarət saldosu 16,1 milyard dollar təşkil etmiş, ixrac isə
idxalı 2,9 dəfə üstələmişdir. Azərbaycanın xarici ticarət tərəfdaşları
arasında dünyanın 150 ölkəsi olmuşdur.
Qeyd etmək lazımdır ki, milli iqtisadiyyatın
inkişafı ilə Azərbaycan biznesi xaricdə layihələrə
investisiya yatırımında iştirak etməyə
başlamışdır. Belə ki, Azərbaycan
Respublikasının Dövlət Neft Şirkəti
Gürcüstan, Türkiyə, Ukrayna, İsveçrə, Rumıniyanın
iqtisadiyyatına investisiyalar yatırmağa başlamış
və Gürcüstan, Ukrayna, Rumıniya, İsveçrədə
yanacaqdoldurma məntəqələrinə sahibdir. Şirkət nəhəng türk neft-kimya kompleksi
olan “Petkim”in ortağıdır.
Ölkənin
dövlət büdcəsində əhəmiyyətli dəyişikliklər
baş verir: biz həm onun gəlirlər hissəsinin, həm
də xərclər hissəsinin əhəmiyyətli dərəcədə
artımının şahidiyik. 2011-ci ildə dövlət
büdcəsinin gəlirləri 37,7% artmış və 15,7
milyard manat təşkil etmişdir, xərcləri isə 30,8%
artmış və 15,4 milyard manat olmuşdur, dövlət
büdcəsi profisitlə yerinə yetirilmişdir. Vergilər
Nazirliyindən dövlət büdcəsinə daxil olan vəsaitlərin
həcmi əvvəlki ilə nisbətən 27,5%
və Dövlət Gömrük Komitəsindən isə 3,6%
artmışdır. Qeyri-dövlət sektoru üzrə vergi
daxilolmaları 40,5%, qeyri-neft sektoru üzrə
isə 22% artmışdır.
Gəlirlər və xərclər səviyyəsi
dövlət büdcəsinə imkan verir ki, iqtisadi
artımın və əhalinin məşğulluğunun təmin
edilməsində əhəmiyyətli rola malik olsun, mərhələli
şəkildə əmək haqqının minimal məbləği
artırılsın, o cümlədən pensiya və sosial
ödənişləri artırılsın. Dövlət büdcəsi
vəsaitindən 2011-ci ildə sosial məqsədlər
üçün ayrılan xərclər 16,5%,
o cümlədən sosial müdafiə və sosial təminat
xərcləri 33,2% artmışdır. Orta aylıq əmək
haqqı 2011-ci ilin 11 ayı ərzində 8,3%
artmış və 357 manat təşkil etmişdir. 2011-ci il ərzində
dövlət büdcəsindən maliyyələşdirilən
sahələrdə: təhsil, səhiyyə, mədəniyyət,
gənclər və idman, elm və digər sahələrdə
orta hesabla 10%, 900 min əmək təqaüdçüsünün
təqaüdləri orta hesabla 40% artırılmış,
qaçqınların və məcburi köçkünlərin
sosial vəziyyəti yaxşılaşmışdır. Məşğulluq
səviyyəsi artmış, 2011-ci il ərzində 94 min yeni
iş yerləri yaradılmış, işsizlik səviyyəsi
5,4% düşmüşdür.
Azərbaycanın reytinqi mütəmadi
surətdə yüksəlir
Onu da qeyd etmək lazımdır ki, ölkə
iqtisadiyyatında baş verən müsbət dəyişikliklər
xarici ekspertlərin də diqqətindən yayınmır. Bunun sübutu
olaraq Dünya Bankı, Beynəlxalq Valyuta Fondu və reytinq
agentlikləri kimi beynəlxalq maliyyə təşkilatlarının
rəylərini olduqca müsbət göstərmək olar.
Bir sıra inkişaf etmiş ölkələrin
reytinqinin düşdüyü bir vaxtda “Standart & Poor”s
reytinq agentliyi Azərbaycanın uzunmüddətli müstəqil
kredit reytinqini 2011-ci ilin axırında bir səviyyəyə
- “BBB-” investisiya səviyyəsinə qədər
artırmış və reytinq üzrə proqnozu isə
“sabit” saxlamışdır. Azərbaycan
iqtisadiyyatının “Fitch Ratings və Moody”s reytinq agentliklərinin
verdikləri qiymət də pozitiv olmuşdur. “2011-2012-ci illər üzrə ölkələrin rəqabətədavamlılığı
qlobal indeksi” illik hesabatına əsasən Azərbaycanın
iqtisadiyyatı rəqabətədavamlılıq səviyyəsinə
görə 142 ölkə arasında 55-ci yeri tutmuş, MDB
ölkələri arasında isə 1-ci olmuşdur. Azərbaycan
Türkiyə (59-cu yer), Latviya (64), Rusiya (66), Qazaxıstan (72),
Ukrayna (82), Gürcüstan (88), Ermənistan (92), Moldova (93) və
Tacikistan (105) kimi ölkələri üstələyir.
Prezident
İlham Əliyevin sədrliyi ilə Nazirlər Kabinetinin
2011-ci ilin sosial iqtisadi inkişafının yekunlarına və
2012-ci ildə qarşıda duran vəzifələrə həsr
olunmuş iclasında ölkə başçısı
öz çıxışında Azərbaycan sosial-iqtisadi
modelinin əsas cəhətlərini belə xarakterizə
etmişdir: “...Biz bazar iqtisadiyyatı prinsiplərinə
sadiqik, bu prinsipləri rəhbər tuturuq. Eyni
zamanda, biz sosial siyasətdə də çox uğurla
addımlar atırıq və sosialyönümlü dövlətin
yaradılması istiqamətində çox böyük
uğurlara nail olmuşuq”.
Sosial-iqtisadi inkişafın Azərbaycan
modeli
Bir çox dövlətlərin inkişaf tarixindən məlum
olduğu kimi dərin iqtisadi islahatlar həmişə siyasi məzmuna
malikdirlər.
Vətəndaşların iqtisadi
rifahının artımı və dövlətin sabitliyi
demokratiyaya olan tələbatı doğurur. Demokratikləşmə
səviyyəsi, əslində ölkənin mədəni
kökləri, islam, Avropa və ya digərləri
ilə deyil, ilk növbədə əhalinin gəlirlərinin
səviyyəsi ilə müəyyən edilir.
Sosial-iqtisadi inkişafın Azərbaycan modelinin bərqərar
olması zamanı ölkədə müəyyən demokratik
irəliləyişlərlə yanaşı modernləşmənin
texnokratik ssenarisi həyata keçirilir. Hakimiyyət
institutlarının islahatı tədricən gənclərin
enerjisi və stimullaşdırılmasından istifadə etməklə,
islahatlara orta biznesi cəlb etməklə, yerli və xarici
“texnokrat” ekspertlərin rəylərini nəzərə almaqla
icraedici hakimiyyətinin prezident vertikalı üzrə baş
verir.
Beləliklə, sadalananlar belə bir nəticə
çıxarmağa imkan verir ki, sosial -iqtisadi inkişafın
Azərbaycan modeli özünü doğruldub, yəni
uğurlu hesab edilə bilər. Ümumiyyətlə, sosial-iqtisadi
inkişaf modelləri o zaman uğurlu olurlar ki, ölkə rəhbərliyi
dövlət idarəçiliyinin mahiyyətini yaxşı
bilsin, insanların gündəlik tələbatlarının təmin
edilməsində taktiki qərarlar qəbul etməklə əhalinin
mütləq əksəriyyətinin maraqları naminə fəaliyyət
göstərsin və eyni zamanda, öz imkanlarını və
xarici konyunkturanı nəzərə almaqla təşkilatı
səyləri və dövlət resurslarını milli
iqtisadiyyatın strateji mühüm “artım nöqtələri”ndə
cəmləşdirsin. Bütün bunların fonunda belə
bir qənaətə gəlmək olur ki, siyasi iradə, əhalinin
sosial müdafiəsi ideyası, dövlətçilik,
qanunvericilik, proseslərin ardıcıllıq yolu ilə
keçməsi, daxili və xarici investisiyaların istifadəsində
praqmatiklik kimi faktorlar sosial-iqtisadi inkişafın Azərbaycan
modelinin uğurluluğunu şərtləndirən mexanizmlərdir.
“Yeni Azərbaycan”ın Analitik Qrupu
Yeni Azərbaycan.-
2012.- 28 aprel.- S.5.