Elmar Məmmədyarov:
"2012-ci ildə diplomatik uğurlarımız Azərbaycanın
xarici siyasətinin təsir qüvvəsini bir daha təsdiq
edir"
Trend xəbər verir ki, Azərbaycanın xarici işlər naziri Elmar Məmmədyarov bir sıra yerli və xarici informasiya agentliklərinə XİN-in yola saldığımız ildəki fəaliyyəti, ölkəmizin əldə etdiyi uğurlar və ümumilikdə 2012-ci ilin yekunları ilə bağlı müsahibə verib.
- Cənab nazir, başlayaq xarici siyasətimizdəki ən böyük uğurumuz olan BMT-nin Təhlükəsizlik Şurasına Azərbaycanın sədrlik etməsindən. Siz bu Sədrliyi və ümumiyyətlə, Azərbaycanın BMT TŞ-də fəaliyyətini necə qiymətləndirirsiniz?
- Bildiyiniz kimi, Azərbaycan 2011-ci ilin oktyabrında BMT Baş Assambleyası çərçivəsində BMT Təhlükəsizlik Şurasının 2012-2013-cü illər üzrə qeyri-daimi üzvlüyünə keçirilən seçkilərdə BMT-nin 155 üzv dövlətinin dəstəyini qazanaraq Şərqi Avropa qrupundan BMT Təhlükəsizlik Şurasının qeyri-daimi üzvü seçilmişdir. Cari ilin may ayında ölkəmiz BMT TŞ-də rotasiya qaydasına əsasən prezidentlik etmişdir. 2012-ci ilin 4 may tarixində Azərbaycan Respublikasının prezidenti cənab İlham Əliyevin sədrliyi ilə TŞ-də Beynəlxalq Sülh və Təhlükəsizliyə Terrorizmin Açdığı Hədələr mövzusu çərçivəsində "Terrorizmlə Mübarizə Sahəsində Öhdəliklərin Yerinə Yetirilməsi ilə bağlı Beynəlxalq Əməkdaşlığın Gücləndirilməsi" mövzusunda yüksək səviyyəli görüş keçirilmişdir. Bu görüşdə BMT-in Baş katibi, nazirlər, nazir müavinləri və digər yüksək səviyyəli şəxslər iştirak etmişdir. Qeyd edilən görüşdən öncə TŞ-də görüşün məqsədi və əsas müzakirə mövzusu üzrə əhatəli məlumat təmin edən Konsepsiya sənədi paylanmışdır. Həmin sənəddə terrorizmlə mübarizə üzrə ölkələrin öhdəliklərinin yerinə yetirilməsinin təmin olunması üçün beynəlxalq əməkdaşlığın əhəmiyyəti, bu növ hədələrə zamanında və birgə adekvat reaksiyanın verilməsi üçün müxtəlif ölkələrin əlaqədar qurum və təsisatlarının imkanlarının və bacarıqlarının artırılması istiqamətində işlər görülməsinin zəruriliyi əks olunmuşdur. Sözügedən görüşün nəticəsi olaraq qəbul olunan TŞ prezidentinin Bəyanatında Şura üzvlərinin qəti şəkildə terrorizmin bütün növlərinin pisləməsi bir daha təkrar olunmuş, terrorizmin dəyişən təbiəti və xarakteri, üzv ölkələrin beynəlxalq hüquq normalarından irəli gələn suverenlik, ərazi bütövlüyü və sərhədlərin toxunulmazlığı prinsiplərinə hörmət etməsinin zəruriliyi, terrorizmlə mübarizə zamanı insan hüquqları və qanunun aliliyi məsələlərinin nəzərə alınmasının vacibliyi, eləcə də bütün dünyada dini və mədəni müxtəlifliyə hörmət prinsiplərinin əhəmiyyəti vurğulanmışdır.
Azərbaycanın TŞ-də prezidentliyi dövründə Afrika regionu üzrə Sudan və Cənubi Sudan, Konqo Demokratik Respublikası, Qvineya Bissau, Liviya, Qərbi Afrika, Somali, Asiya regionu üzrə Əfqanıstan, Avropa üzrə BMT-in Kosovada Müvəqqəti İdarəçilik Missiyası (UNMİK), Bosniya və Hersoqavina kimi ölkələrdə beynəlxalq sülh və təhlükəsizliyə təhdid yaradan məsələlərlə bağlı keçirilmiş görüşlərdə iştirak etmiş və qəbul olunan sənədlərə müvafiq münasibətini bildirmişdir. Bu baxımdan fevral ayında Afrikada sülh və təhlükəsizlik, dekabr ayında Afrikada sülh və təhlükəsizlik bəndi altında Sahel bölgəsində vəziyyət mövzusunda keçirilmiş yüksək səviyyəli iclas və görüşlər qeyd oluna bilər. Ölkəmizin TŞ-də sədrliyi dövründə qəbul olunmuş üç qətnamənin hər biri Afrika ölkələri (Sudan və Qvineya Bissau) haqqındadır. Bu da Azərbaycanın Afrika qitəsində baş verənlərə qarşı biganə olmadığının və sözügedən regionda baş verən hadisələri yaxından izlədiyinin göstəricisidir.
Əlavə olaraq ölkəmiz siyasi və təhlükəsizlik baxımdan dünyanın ən qaynar regionlarından sayılan Yaxın Şərq regionu üzrə Şuranın iclas və görüşlərində iştirak etmiş və xüsusən də, Fələstin, Suriya, Liviya, Livan, Yəmən və sairə kimi dünyanın gündəmində olan məsələlərin müzakirəsində yaxından iştirak etmişdir. Avqust ayında Suriyadakı vəziyyətlə bağlı nazirlər səviyyəsində keçirilmiş görüş, sentyabr ayında Yaxın Şərqdə sülh və təhlükəsizlik mövzusunda təşkil olunmuş yüksək səviyyəli görüşlərdə və bu kimi çoxsaylı əhəmiyyətli iclaslarda Azərbaycan tərəfi də təmsil olunmuş və öz mövqeyini bildirmişdir.
BMT TŞ-yə üzvlük ölkəmizə xüsusilə Afrika və Latın Amerikası kimi regionlarda yeni tərəfdaşlar qazandırmış və bu iqtisadi, siyasi, mədəni və sosial-humanitar sahələrdə yeni əməkdaşlıqlara yol açmışdır. Sualın cavabını konkretləşdirsək ümumilikdə deyə bilərik ki, BMT TŞ-ə üzvlük Azərbaycan Respublikasının beynəlxalq arenadakı mövqeyini daha da gücləndirdi və ölkəmizin mövqeyini beynəlxalq səviyyədə dəstəkləyən dövlətlərin sayını daha da artırdı.
2013 - cu ilin oktyabr ayında növbəti sədrliyimiz müddəti ərzində beynəlxalq sülhün və təhlükəsizliyin qorunması üçün töhfəmizi əsirgəməyəcəyik. Azərbaycan hər zaman ədalətin təmin olunması istiqamətində öz fəaliyyətini davam etdirəcəkdir.
- Azərbaycanın BMT TŞ-də ölkəmizin
fəaliyyəti aydındı. 2012-ci ildə başqa hansı diplomatik uğurlardan
danışa bilərik?
-
Diplomatik uğurlarımız barədə söhbətimizi
davam etdirərək az öncə geniş məlumat verdiyim
BMT TŞ-dəki fəaliyyətimizlə yanaşı, Azərbaycanın
Meksikada keçirilən "Böyük iyirmiliyin" (G-20)
üzvü olan ölkələrin Xarici İşlər Nazirlərinin
işçi toplantısına dəvət olunmasını
növbəti uğur kimi qiymətləndirmək olar. Bu, dünyanın inkişaf etmiş ölkələrinin
Azərbaycana olan marağının artmasının və
ölkəmizin regiondakı liderliyinin göstəricisidir.
Ermənistan-Azərbaycan münaqişəsinin həlli
istiqamətində ölkəmizin mövqeləri ilbəil
güclənir. Belə ki, bu il ərzində
İslam Əməkdaşlıq Təşkilatı və
Qoşulmama Hərəkatı kimi nüfuzlu beynəlxalq təşkilatlar
tərəfindən Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünü və suverenliyi tanıyan müxtəlif
qətnamələr qəbul edilmişdir.
Beynəlxalq təşkilatlarla əməkdaşlığımızdan
söz edərkən, Azərbaycanın YUNESKO ilə əlaqələrinə
nəzər salmaq istərdim. Bildiyiniz kimi Azərbaycanın
Birinci Xanımı Mehriban Əliyeva YUNESKO-nun Xoşməramlı
Səfiridir. Mehriban xanım Azərbaycanla
YUNESKO arasında münasibətlərin inkişafı
üçün mühüm işlər həyata
keçirir. Xatırlatmaq istərdim ki,
ölkəmiz bu yaxınlarda YUNESKO-nun Qeyri-maddi mədəni
irsin qorunması üzrə Hökumətlərarası Komitənin
vitse-prezidenti və bu təşkilat çərçivəsində
digər rəhbər vəzifələrə seçilərək
üzv ölkələrin tam dəstəyini əldə edib.
Bu ilin 21 dekabr tarixində YUNESKO-nun silahlı münaqişələr
zamanı mədəni mülkiyyətin qorunması üzrə
Komitənin yeddinci sessiyasında Azərbaycanın təşəbbüsü
ilə işğal edilmiş ərazilərdə mədəni
mülkiyyətin qorunması haqqında sənədin qəbul
edilməsi ilə ölkəmiz işğal edilmiş ərazilərdə
mədəni mülkiyyətin qorunması məsələlərinin
daha da geniş müzakirə edilməsi və müəyyən
mexanizmlərin qəbul edilməsi üçün
bünövrə yaratmışdır.
Cari ilin 21 sentyabr tarixində Azərbaycan
Respublikasının xarici ölkələrdəki diplomatik
nümayəndəliklərin rəhbərlərinin 4-cü
toplantısı keçirilmişdir. Toplantının keçirildiyi Azərbaycan
Diplomatik Akademiyasının yeni tədris kompleksinin
açılışında iştirak edən Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev iclasda
çıxış edərək, diplomatlarımızın
qarşısında yeni tapşırıqlar və vəzifələr
qoymuşdur ki, biz hazırda onların icrasının təmin
olunması üçün çalışırıq və
yeni ildə də bu istiqamətdə fəaliyyətimizi davam
etdirəcəyik.
Qeyd edilən diplomatik uğurlarımız Azərbaycan
Respublikası tərəfindən həyata keçirilən
xarici siyasətin təsir qüvvəsini və
tarazlılığını bir daha təsdiq edir. Eyni zamanda, əldə
edilmiş nəticələr qarşımıza növbəti
yeni vəzifələr qoyur və Azərbaycanın
uzunmüddətli maraqlarının reallaşması
baxımından yeni imkanlar açır. Ölkəmizin
nüfuzunu və təsir imkanlarını daha da artırmaq, əldə
edilmiş mövqelərdən və qazanılmış
diplomatik potensialdan effektiv şəkildə istifadə etmək
qarşımıza qoyulan başlıca vəzifələrdəndir.
-
Keçək əsas ağrılı yerimiz olan Ermənistan-Azərbaycan
münaqişəsinə. Son bir ildə sülh
prosesində aşkar durğunluğu nəzərə alaraq,
Ermənistan-Azərbaycan münaqişəsinin
nizamlanmasının perspektivlərini necə
görürsünüz? Bu problemin həllində
irəliləyişə mane olan əsas səbəblər
hansılardır?
-
Danışıqlar prosesinin perspektivlərinə keçməzdən
öncə qeyd etməliyəm ki, danışıqların
gedişində Ermənistanın davamlı olaraq
qeyri-konstruktiv mövqe tutması, beynəlxalq hüququn norma və prinsiplərinə əməl etməkdən
boyun qaçırması və buna paralel olaraq regionda vəziyyəti
gərginləşdirməyə xidmət edən addımlar
atmaqdan və işğal edilmiş ərazilərimizdə
qanunsuz fəaliyyət göstərməkdən çəkinməməsi
danışıqların uğurla nəticələnməsinə
imkan vermir.
Bununla belə
qeyd etməliyəm ki, ATƏT-in Minsk Qrupu (MQ) çərçivəsində
aparılan danışıqların nəticəsiz
qalmasına baxmayaraq, 2012-ci il münaqişənin həlli
istiqamətində Azərbaycan Respublikasının beynəlxalq
aləmdə mövqelərinin daha da möhkəmləndirilməsi
baxımından əhəmiyyətli olmuşdur. Belə ki,
NATO, İslam Əməkdaşlıq Təşkilatı və
Qoşulmama Hərəkatı başda olmaqla nüfuzlu beynəlxalq
təşkilatlar tərəfindən Ermənistan-Azərbaycan
münaqişəsinə dair sənədlər qəbul
edilmiş və burada Azərbaycanın ərazi
bütövlüyü, suverenliyi və beynəlxalq səviyyədə
tanınmış sərhədlərinin
toxunulmazlığına hörmət ifadə edilmiş və
münaqişənin məhz, bu əsasda həllinin vacibliyi
vurğulanmışdır. Dünya birliyinin
mütləq əksəriyyətini birləşdirən bu
beynəlxalq təşkilatların belə bir prinsipial
mövqe nümayiş etdirməsindən Ermənistan nəticə
çıxarmalı, öz mövqeyini bir daha təhlil etməli
və dünya ictimaiyyətinin mövqeyinə uyğun şəkildə
hərəkət etməlidir.
Minsk Qrupu çərçivəsində aparılan
danışıqların bugünkü vəziyyətinin təhlili
MQ tərəfindən daha nəticəyönlü və ədalətli
yanaşmaya ehtiyac olduğunu göstərir. Hesab edirik ki,
keçən illər ərzində beynəlxalq təşkilatlar
tərəfindən qəbul edilmiş çoxsaylı qərar
və qətnamələr artıq münaqişənin həlli
çərçivəsini, hüquqi bazasını və
onun əsas elementlərini müəyyənləşdirmişdir.
Dünya birliyində artıq yekdil bir fikir
formalaşmışdır ki, münaqişənin həlli
Ermənistan silahlı qüvvələrinin Azərbaycanın
işğal altındakı ərazilərindən
çıxarılması, məcburi köçkünlərin
öz doğma yurd-yuvalarına qayıtması ilə
başlanmalı və bunun ardınca münaqişə tərəfləri
arasında əməkdaşlıq və etimad mühitinin
formalaşmasına xidmət edən qarşılıqlı
addımlarla işğalın ağır nəticələri
aradan qaldırılmalıdır.
Yalnız bu addımlar nəticəsində Dağlıq
Qarabağ bölgəsinin azərbaycanlı və erməni
icmaları arasında birgə yaşayış və əməkdaşlıq
mühiti formalaşdırıla bilər. Təəssüflər
olsun ki, rəsmi Yerevanın hər iki icmanın nümayəndələrinin
görüşlərinin keçirilməsinə maneə
olması icmalararası etimad mühitinin yaradılmasına və
bütövlükdə münaqişənin həllinə mənfi
təsir göstərir.
Azərbaycanın
mövqeyi aydındır: Biz münaqişənin sülh yolu
ilə həllinin tərəfdarıyıq və bütün
regionun inkişafında maraqlıyıq. Azərbaycan
öz yüksək iqtisadi potensialını bütün
regionun inkişafına yönəltməyə
hazırdır. Ermənistan silahlı qüvvələrinin
Azərbaycanın işğal olunmuş ərazilərindən
çıxarılması Ermənistanın özünün
Azərbaycanın geniş iqtisadi potensialından
yararlanmasına və eyni zamanda Azərbaycanın
Dağlıq Qarabağ regionu üçün də real
inkişaf proqramının ortaya qoyulmasına, o cümlədən
real investisiyaların cəlb edilməsinə şərait
yarada bilər. Biz DQ regionunda yaşayan erməniləri
öz vətəndaşlarımız kimi qəbul edirik və
onların yaxşı şəraitdə yaşamasını
istəyirik. Lakin Ermənistanın
silahlı qüvvələrinin Azərbaycanın işğal
olunmuş ərazilərində qalması bunun
üçün başlıca maneədir.
- Təqdirəlayiq
haldır ki, Azərbaycan xarici ölkələrdə diplomatik
nümayəndəliklərinin sayını sürətlə
artırır. Bu proses nəyə xidmət edir?
-
Hazırda xarici ölkələrdə Azərbaycanın 70-dən
artıq diplomatik nümayəndəliyi fəaliyyət
göstərir. Avstraliya istisna olmaqla hazırda
Azərbaycan bütün qitələrdə təmsil olunur və
yaxın zamanda Avstraliyada da ölkəmizin səfirliyi fəaliyyətə
başlayacaqdır. Bu nümayəndəliklər ölkəmizin
milli maraqlarının təmin olunmasında, xarici siyasətin
həyata keçirilməsində, ikitərəfli və
çoxtərəfli münasibətlərin inkişaf etdirilməsində,
eləcə də respublikamızın xarici ölkələrdə
təbliği, xarici ölkələrdə yaşayan Azərbaycan
Respublikası vətəndaşlarının və
soydaşlarımızın hüquqlarının müdafiə
edilməsi işində öz üzərilərinə
düşən vəzifələri icra edirlər.
Ölkəmizin təbliğatı istiqamətində
böyük işlər görülür. Bura mədəni
tədbirləri, müxtəlif nəşrləri, sərgiləri,
akademik toplantıları və digər təşəbbüsləri
aid etmək olar. Gənc ölkə kimi Azərbaycanın
təbliği və dünya ictimaiyyətinə
tanıtdırılması məqsədilə xarici ölkələrdəki
nümayəndəliklərimizlə yanaşı
soydaşlarımız və Azərbaycana rəğbət bəsləyən
şəxslər birgə çalışmalıdır.
Təbii ki, ölkəmizin getdikcə artan beynəlxalq
nüfuzu, inkişaf edən iqtisadi potensialı, genişlənən
xarici ticarət əlaqələrini və
soydaşlarımızın dünyanın əksər
regionlarında məskunlaşdığını nəzərə
alaraq, diplomatik nümayəndəliklərin sayının
artırılması siyasətinin davam edəcəyini söyləmək
mümkündür.
- Azərbaycan
coğrafi cəhətdən çox həssas regionda yerləşir.
Dünyanın ən böyük dövləti
olan Rusiya bizim şimal qonşumuzdur. İki
ölkə arasında münasibətləri necə qiymətləndirirsiniz?
-
Qonşu dövlət olan Rusiya ilə əlaqələrimiz
yüksək səviyyədədir, ölkələrimiz
aramızda dostluq, strateji tərəfdaşlıq münasibətləri
mövcuddur və bütün sahələrdə əməkdaşlıq
ildən-ilə genişlənir. Hər iki ölkə
prezidentlərinin siyasi iradəsi və şəxsi münasibətləri
əlaqələrimiz üçün istiqamətverici funksiya
daşıyır. Ölkə başçıları Azərbaycan
ilə Rusiya arasında ənənəvi dostluq və mehriban
qonşuluq münasibətlərinin möhkəmlənməsinə
və genişlənməsinə şəxsi töhfələr
vermişlər.
Bu ilin
aprel ayında Rusiyanın xarici işlər naziri Sergey Lavrov Azərbaycana
səfər etmişdir. Bu səfər çərçivəsində
iki dövlət arasında diplomatik əlaqələrin 20
illiyi ilə əlaqədar Birgə Bəyanat qəbul
edilmişdir.
Eyni
zamanda iqtisadi-ticarət əlaqələrinin əsas parametrləri
ikitərəfli münasibətlərin pozitiv inkişaf
tendensiyalarının göstəricisidir. Rusiya Azərbaycanın
əsas ticarət tərəfdaşlarından biri olub və
olmaqdadır. Ötən il iki ölkə arasında ticarət
dövriyyəsinin həcmi rekord həddə çataraq 2
milyard 828 milyon ABŞ dolları təşkil edib. Başqa
sözlə desək, ticarət dövriyyəsinin həcmi
2010-cu illə müqayisədə 47,4 faiz artıb. Biz bu rəqəmi
daha da artırmağı hədəfləmişik.
Məmnunluqla
qeyd etmək istərdim ki, hazırda respublikamız Rusiya
Federasiyasının əksər subyektləri ilə
birbaşa əlaqələr qurmuş, onların bəziləri
ilə hökumətlərarası sazişlər
imzalamışdır. Rusiyanın 70-dən artıq regionu Azərbaycanla
əməkdaşlıq edir və iki ölkə arasında
ticarət dövriyyəsinin 81,8 faizi bu regionların payına
düşür.
Eyni
zamanda nəzərə almaq lazımdır ki, Rusiya
Federasiyası Azərbaycan üçün həm də Ermənistan-Azərbaycan
münaqişəsinin həllində ATƏT-in Minsk Qrupunun həmsədri
kimi mühüm əhəmiyyət daşıyır. Rusiya
münaqişənin nizamlanmasında vasitəçilik
missiyasını davam etdirir.
Əminəm
ki, dövlətlərarası münasibətlərimiz,
çoxsahəli əməkdaşlığımız və
qarşılıqlı fəaliyyətimiz
xalqlarımızın rifahı, regionda sülh, sabitlik və
təhlükəsizlik naminə bundan sonra da hərtərəfli
və dinamik şəkildə inkişaf edəcəkdir.
- Rusiya ilə
əlaqələrin yüksək səviyyədə
olduğunu bildirdiniz. Bu yaxınlarda isə biz bunun əksini
göstərən hadisəyə şahidlik etdik. Belə ki,
Rusiya Qəbələ RLS-in istismarının
dayandırılmasına dair Azərbaycana nota verdi. Bu fakt Azərbaycan-Rusiya
ikitərəfli əlaqələrinə və birgə layihələrin
reallaşmasına necə təsir edə bilər?
-
Bildiyiniz kimi, Azərbaycanın Qəbələ rayonunda yerləşən
və 1985-ci ildə istismara verilmiş "Daryal" tipli
Radio Lokasiya Stansiyası keçmiş SSRİ-nin raket əleyhinə
müdafiə kompleksinin 8 stansiyasından biri idi. Ölkəmiz
müstəqilliyini bərpa etdikdən sonra stansiyanın Rusiya
tərəfindən istismarına icazə vermiş və iki
ölkə arasında 2002-ci ildə imzalanmış müqaviləyə
əsasən RLS 2012-ci ilədək bu ölkəyə faktiki
simvolik qiymətə icarəyə verilmişdir.
Əlbəttə,
son illər ərzində Qəbələ RLS-in icarə
müddətinin uzadılması ilə bağlı tərəflər
arasında ekspertlər səviyyəsində mütəmadi
qaydada müzakirələr aparılmışdır.
Müzakirələrdə tərəflər öz
maraqlarından çıxış etmişlər. Bu məsələdə
Azərbaycan Respublikası konstruktiv mövqe nümayiş
etdirmiş və məsələnin həllinə
çalışmışdır. Buna baxmayaraq,
danışıqlar zamanı stansiyanın icarə haqqı ilə
bağlı razılaşmanın əldə olunması
mümkün olmamışdır. Məqsədimiz bu stansiya ilə
bağlı əməkdaşlığı günün tələbləri
səviyyəsinə qaldırmaq, Rusiya ilə beynəlxalq səviyyədə
mövcud olan şərtlər çərçivəsində
əməkdaşlıq etmək olmuş və müvafiq təklif
qarşı tərəfə bildirilmişdir.
Bildiyiniz
kimi, "Azərbaycan Respublikası Hökuməti və Rusiya
Federasiyası Hökuməti arasında Qəbələ RLS-in
statusu, istifadə prinsipləri və şərtləri
haqqında Saziş"in 9 dekabr 2012-ci il tarixindən qüvvədən
düşməsi ilə bağlı Rusiya Federasiyası tərəfindən
stansiyanın istismarının 10 dekabr 2012-ci il tarixindən
etibarən dayandırılması barədə Azərbaycan tərəfinə
Nota təqdim edilmişdir. Bu baxımdan stansiyanın fəaliyyəti
həmin tarixdən dayandırılmışdır.
Artıq
Stansiyanın bağlanması ilə əlaqədar tədbirlərin
həyata keçirilməsi üçün Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabinetinin Sərəncamı ilə
Komissiya yaradılmışdır. Xarici işlər nazirinin
müavini Xələf Xələfovun başçılıq
etdiyi komissiya stansiyanın daşınar və daşınmaz əmlakının
inventarlaşdırılması, stansiya heyəti və
onların ailə üzvlərinin, habelə şəxsi əmlakının
daşınması ilə bağlı lazımi tədbirləri
həyata keçirəcəkdir.
- Əfqanıstanda
Beynəlxalq Təhlükəsizliyə Yardım Qüvvələrinə
(ISAF) töhfə verən dövlətlərin Brüsseldə
keçirilən Xarici İşlər Nazirlərinin
görüşündə 2014-cü ildən sonra Əfqanıstanda
ISAF əməliyyatının əvəzinə yeni NATO
missiyası yaradılacağı haqda qərar qəbul
olunmuşdur. Azərbaycanın NATO-nun yeni missiyasında [Əfqanıstanda]
yerini necə qiymətləndirirsiniz?
- Azərbaycan
Əfqanıstanda sülhün bərqərar olunmasına və
möhkəmlənməsi məqsədinə sadiq qalır. Bu
məqsədlə, biz Əfqanıstan hökumətinin
razılığı ilə həyata keçirilən
müxtəlif beynəlxalq təşəbbüslərdə
yaxından iştirak edirik.
NATO-nun
2014-cü ildən sonra Əfqanıstanda mümkün yeni
missiyasına gəlincə isə, qeyd edək ki, hələlik
missiyanın əməliyyat planı təsdiq
olunmalıdır. Azərbaycan potensial töhfəsi kimi
artıq indidən bu missiyanın parametrlərinin
formalaşdırılması üzrə məsləhətləşmələrə
cəlb edilib. Eyni zamanda Azərbaycan Əfqanıstan ilə
sıx ikitərəfli münasibətlər qurmaqla
yanaşı beynəlxalq təhlükəsizliyin qorunması əməliyyatlarına
ciddi töhfələr verərək, etibarlı tərəfdaş
kimi özünü doğrultmuşdur.
Azərbaycan
qardaş əfqan xalqının rifahı və eləcə də
regional və beynəlxalq təhlükəsizliyin möhkəmləndirilməsi
naminə yeni missiya ilə bağlı NATO ilə məsləhətləşmələrini
davam etdirəcək və əməliyyatın parametrləri
aydın olduqdan sonra orada mümkün iştirakı barədə
qərar verəcəkdir.
Bildiyiniz
kimi 2014-cü ildən Əfqanıstanda NATO-nun sülhyaratma
missiyası başa çatacaqdır. Qoşunların Əfqanıstandan
çıxarılması prosesində İSAF missiyası
üçün qeyri-ölümcül silahların 35% hissəsi
məhz Azərbaycan vasitəsilə
daşınmışdır. Bu yaxınlarda, Azərbaycan
Türkiyə və Gürcüstanla birgə Şimali
Atlantika Şurasında İSAF formatında Bakı-Tbilisi-Qars
dəmir yolu və Azərbaycanda həyata keçirilən dəniz
və hava limanları ilə bağlı müvafiq təqdimatla
çıxış etmişdir.
Eyni
zamanda qeyd etmək istərdim ki, hazırda tikilməkdə
olan Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu və Azərbaycanda tikilən
yeni dəniz limanı strateji əhəmiyyətli
daşıyacaqdır. Bu layihələr regionda tarixən
inkişaf və rifahın mühüm ünsürü olan
tarixi İpək Yolunu canlandıracaqdır. Bu layihələrdən
ilk olaraq bizim Əfqanıstanlı dostlarımız
faydalanacaqlar. Və bu bizim əsas hədəfimizdir.
NATO-nun
etibarlı və sadiq tərəfdaşı kimi ölkəmiz
İSAF missiyasının başa çatmasından sonra
potensial əməliyyat tərəfdaşı olmaqla, "təlim,
məsləhət və yardım" cəhdlərinə
töhfə vermək məqsədilə zəruri maliyyə
yardımı ayırmış və bu istiqamətdə zəruri
imkanlara malikdir. Biz bunu faktiki olaraq artıq bir sıra sahələrdə
etməyə başlamışıq.
Əfqan
xalqı çox yaxşı bilir ki, Azərbaycan nəinki bu
formatda həmçinin ikitərəfli formatda qarşıya
qoyulan ümumi hədəfə sadiqliyini qoruyur və biz son məqsədə
çatmaq üçün bütün səylərimizi
göstərəcəyik. İkitərəfli formatda da nəzərəçarpacaq
uğurlar əldə edilmişdir. Belə ki, əfqan
diplomatlarının nəzəri və praktik biliklərinin
artırılması üçün Azərbaycan Diplomatik
Akademiyasında müxtəlif istiqamətlər üzrə
kurslar təşkil edilir. Xarici İşlər Nazirliyinin Beynəlxalq
İnkişafa Yardım Agentliyi (AİDA) və AR Rabitə,
İnformasiya Texnologiyalar Nazirliyi BMT-nin İnkişaf
Proqramı ilə birlikdə Əfqanıstanda elektron hökumətinin
yaradılması işinə başlamışdır. Layihə
Əfqanıstan hökumətinin nazirliklərində kadrların
hazırlanması və ümumilikdə səmərəli fəaliyyətin
təşkilinə xidmət edəcəkdir.
Həmçinin,
Azərbaycan Respublikası Ərazilərinin Minalardan Təmizlənməsi
üzrə Milli Agentlik (ANAMA) Əfqanıstanda bir sıra
layihələr həyata keçirmişdir. Əfqan tərəfi
bizə müraciət edərək növbəti ildə də
ANAMA-nın, o cümlədən Fövqəladə Hallar
Nazirliyinin bu ölkədəki layihələrdə
iştirakında maraqlı olduğunu bildirmişdir.
- İki
qardaş ölkə olan Azərbaycan və Türkiyə
münasibətlərinin mövcud durumu və gələcəyi
haqqında dəyərləndirmələrinizi öyrənə
bilərikmi?
- Azərbaycan
ilə Türkiyə güclü qardaşlıq və tarixi
yaxınlıq telləri ilə bir-birinə bağlı iki
dövlətdir. İki ölkə arasında əlaqələrin
təməlində xalqlarımız arasında olan
bağlılıq, qardaşlıq və səmimi dostluq durur.
Biz bu
gün böyük qürur hissi ilə deyə bilərik ki,
Azərbaycan-Türkiyə əlaqələri ən yüksək
səviyyədədir. Ölkəmiz müstəqilliyini bərpa
etdikdən sonra iki dövlət arasında əlaqələr
yüksələn xətlə inkişaf etmiş, güclənmiş
və daha da dərinləşmişdir.
Sevindirici
haldır ki, Azərbaycan və Türkiyənin irəli
sürdüyü təşəbbüslər, həyata
keçirdiyi regional irimiqyaslı layihələr həm
dövlətlərimizi və xalqlarımızı birləşdirir,
həm də bölgədə bizim xeyrimizə yeni vəziyyətin
yaranmasına gətirib çıxarmışdır.
Azərbaycan
və Türkiyə ikitərəfli, regional və beynəlxalq
səviyyədə bir-birinə dəstək verir və xarici
siyasətin həyata keçirilməsində koordinasiyalı
hərəkət edir.
Hər
iki ölkənin rəhbərlərinin nümayiş etdirdiyi
siyasi iradə, həmçinin yuxarıda qeyd etdiyim məqamlar
bu gün iki dövlət arasında strateji əməkdaşlığın
dərinləşdirilməsi üçün həm Azərbaycan,
həm də Türkiyə üçün yol göstərən
əsas istiqamətlərdir.
Bildiyiniz
kimi 15 sentyabr 2010-cu ildə iki ölkə arasında Yüksək
Səviyyəli Strateji Əməkdaşlıq Şurası
(YSSƏŞ) yaradılmışdır ki, bu gün qarşımızda
duran əsas məsələlərdən biri də YSSƏŞ-in
bəyannaməsindən irəli gələn məsələlərin
həyata keçirilməsidir. Artıq Şuranın
İzmirdə və Qəbələdə yüksək səviyyəli
iclasları keçirilmişdir və biz hazırda müxtəlif
sahələr üzrə əməkdaşlığın
şaxələndirilməsi istiqamətdə fəaliyyətimizi
davam etdiririk.
Həmçinin
vurğulamaq istərdim ki, Azərbaycan və Türkiyə
arasında TANAP layihəsinin reallaşdırılması ilə
bağlı razılaşmanın əldə edilməsi bir
daha ölkələrimizin müştərək fəaliyyətinin
çox böyük potensialının olduğunu nümayiş
etdirir.
- Cənub
dəhlizi kontekstində Azərbaycan və Türkiyənin
birgə layihəsi olan TANAP ilə son dönəmdə tez-tez
gündəmə gələn enerji təhlükəsizliyi,
iki ölkə arasında enerji sahəsində əməkdaşlıq,
Nabucco West ve TAP layihələrinin hazırkı durumu və
regional yatırımlar mövzusunda fikirlərinizi öyrənmək
istərdik.
- Mən
sizin bundan əvvəlki sualınızın cavabı olaraq Azərbaycanla
Türkiyə arasında münasibətlərin hazırkı
durumunu ümumi xarakterizə etdim. Energetika sahəsində əməkdaşlığa
gəldikdə isə, heç şübhəsiz bu sahə əməkdaşlığımızın
əsas istiqamətlərindən birini təşkil edir. Bizim
birgə uğurla həyata keçirdiyimiz nəhəng layihələr
olan Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft və Bakı-Tbilisi-Ərzurum qaz
boru kəmərləri qlobal səviyyədə
özünü təsdiq etmiş və dünya enerji xəritəsinə
yeni çalarlar gətirmişdir. Biz bununla kifayətlənmədik
və yeni layihə olan "Trans-Anadolu Təbii Qaz Boru Kəmərinin
(TANAP) tikilməsinə dair razılığa gəldik. 25
oktyabr 2011-ci il tarixində Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti İlham Əliyev və Türkiyə Cümhuriyyətinin
Baş naziri Rəcəb Tayyib Ərdoğanın
iştirakı ilə İzmirdə imzalanmış Qaz
Anlaşmasında Azərbaycandan nəql olunacaq təbii
qazın Türkiyə üzərindən tranzit
daşınması məqsədi ilə yeni boru xəttinin
inşası nəzərdə tutulmuşdur.
TANAP layihəsinə
dair Memoranduma əsasən Azərbaycan Respublikası Dövlət
Neft Şirkəti (SOCAR), Türkiyənin BOTAŞ və
Türk Petrolları Anonim Ortaqlığı (TPAO) şirkətləri
birgə Konsorsium təsis etmişdir. Layihə üzrə gələcəkdə
kəmərin tikintisində digər beynəlxalq neft-qaz
şirkətləri də iştirak edəcəkdir. Azərbaycanın
təsdiq edilmiş qaz ehtiyatlarının 2,6 trilyon kubmetr
olduğunu nəzərə alsaq, deməli hələ uzun illər
ölkələrimizin enerji təhlükəsizliyi məsələsi
və milli maraqlarımız təmin olunacaqdır.
Əminliklə
deyə bilərik ki, TANAP Avropanın enerji təhlükəsizliyinin
təmin edilməsində etibarlı mənbə kimi gələcəkdə
böyük önəm daşıyacaqdır. Başqa
sözlə desək, Qərb-Şərq enerji dəhlizini
formalaşdıran bütün bu layihələr bölgəmizdə
təhlükəsizliyin və sülhün gücləndirilməsi
və iqtisadi inkişafın təmin edilməsi istiqamətində
atılmış uğurlu strateji addımlardır.
Enerji sahəsində
iki ölkə arasında əməkdaşlıq təkcə
TANAP layihəsi ilə məhdudlaşmır. Keçən il
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev və
Türkiyə Cümhuriyyətinin Baş naziri Rəcəb
Tayib Ərdoğan İzmir şəhərində
"Petkim" şirkətinin yeni "Star" neft emalı
zavodunun təməlini qoymuşlar. Petkim və TANAP layihələrinə
birlikdə qoyulacaq sərmayə təxminən 15-20 milyard
ABŞ dollarına bərabərdir. Gördüyünüz
kimi hazırda Azərbaycan fəal şəkildə Türkiyə
iqtisadiyyatına sərmayə yatırmaqdadır. Beləliklə,
Azərbaycanla Türkiyə arasında imzalanan ikitərəfli
müqavilələr, qoyulan sərmayələr, eləcə
də əməkdaşlığın inkişafı
üçün atılan addımlar əlaqələrimizin ən
yüksək səviyyəyə çatdırılmasına
yardımçı olmuşdur. O ki, qaldı Nabucco West və
TAP layihəsinin gələcək taleyinə, bununla
bağlı onu deyə bilərəm ki, hazırda hər iki
layihənin imkanlarının qiymətləndirilməsi üzərində
iş gedir və qərar "Şahdəniz 2" Konsorsiumuna
daxil olan şirkətlər tərəfindən gələn
il veriləcəkdir.
- Qərb
mətbuatında "İran problemi"nin güc yolu ilə
həllinə dair söz-söhbət gedir. Bu zaman bəzi
media vasitələri İsrailin və ya digər ölkələrin
anti-İran kampaniyası zamanı Azərbaycan ərazisindən
istifadə niyyətinin olduğunu iddia edirlər. Vəziyyəti
necə şərh edərdiniz?
- Bir
sıra xarici kütləvi informasiya vasitələrində
mütəmadi olaraq bu məsələ ilə bağlı əsassız,
həqiqətə uyğun olmayan məlumatlar dərc olunur. Bu
cür təhrif olunmuş məlumatlar Xarici İşlər
Nazirliyi səviyyəsində və müxtəlif səviyyələrdə
təkzib olunmuşdur. Biz dəfələrlə bəyan
etmişik ki, Azərbaycan öz ərazisindən İrana
qarşı istifadə edilməsinə imkan verməyəcəkdir.
Azərbaycan müstəqil, öz maraqlarını təmin edən
sülhsevər xarici siyasət həyata keçirir və bu
siyasət Ermənistan istisna olmaqla bütün qonşu
ölkələrlə münasibətlərin
qarşılıqlı etimada və hörmətə əsaslanmasını
şərtləndirir. Biz regionda hər hansı yeni
münaqişə ocaqlarının yaranmasını istəmirik
və bütün mövcud anlaşmazlıqların sülh və
danışıqlar yolu ilə həllinin tərəfdarıyıq.
- Bu
yaxınlarda Azərbaycan - Avropa İttifaqı Əməkdaşlıq
Şurasının 13-cü iclası keçirildi. Azərbaycan
- Avropa İttifaqı əlaqələri və enerji təhlükəsizliyi
mövzusunda nə deyə bilərsiniz?
- Azərbaycan
və Avropa İttifaqı (Aİ) arasında bir neçə əməkdaşlıq
istiqamətləri mövcuddur və tərəflər
arasında imzalanmış sazişlər mövcud hədəflərə
çatmağa xidmət edir. Nəzərinizə
çatdırmaq istərdim ki, 2006-cı ildə Azərbaycan
və Aİ arasında Enerji sahəsində Strateji Tərəfdaşlıq
haqqında Anlaşma Memorandumu imzalanmışdır. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev və
Avropa Komissiyasının Prezidenti cənab Xose Manuel Barrozo
arasında 2011-ci ilin yanvar ayında Bakıda imzalanmış
"Cənub qaz dəhlizi haqqında Birgə Bəyannamə"
Azərbaycan ilə Aİ arasındakı strateji tərəfdaşlığın
möhkəmləndirilməsinə xidmət edir.
Eyni
zamanda Azərbaycan Avropa Qonşuluq Siyasəti (AQŞ) və
Şərq Tərəfdaşlığı (ŞT) kimi
çoxtərəfli formatın fəal
iştirakçısıdır. Azərbaycan hazırda Aİ
ilə ikitərəfli münasibətlərin gücləndirilməsi
və dərinləşdirilməsi istiqamətində səylər
göstərir. Çoxtərəfli ölçüdə Azərbaycan
regionda etibarlı tərəfdaş olduğunu artıq
sübut etmişdir. Bundan əlavə, Cənubi Qafqaz, Xəzər
dənizi və Mərkəzi Asiya regionlarının
potensialının üzə çıxarılmasında
Aİ-ə köməklik göstərmişik və müxtəlif
regional enerji, nəqliyyat və ticarət infrastruktur layihələrin
hazırlanması və həyata keçirilməsi bizim
iştirakımızla mümkün olmuşdur.
Digər
tərəfdən Avropaya ixrac edilən enerji
ehtiyatlarının təhlükəsizliyi bizim ticarət əməkdaşlığımız
üçün olduqca vacibdir. Bu həmçinin, Aİ
üçün həyati əhəmiyyət kəsb edən
enerji təhlükəsizliyi, iqtisadiyyatın bərpası, eləcə
də fabrik və zavodlarını enerji ilə, vətəndaşların
elektrik enerjisi ilə təmin olunması üçün təhlükəsiz
və etibarlı neft və qaz ehtiyatlarının əldə
olunmasına öz töhfəsini verməyə imkan
yaradır. Aİ 500 milyon insanın yaşadığı cəmiyyətdən
və geniş istehlak bazarından ibarətdir. Aİ-nin qaz
istehlakı ildə 500 milyard m3 təşkil edir. Bu rəqəmlər
ölkəmizin hasil etdiyi qaz həcmləri ilə uyğun gəlməyə
bilər, amma əgər Azərbaycan 2018-ci ildən sonra
Avropanı ildə 10 milyard m3, daha sonra 2030-cu ildə isə hər
il 25-30 milyard m3 qazla təmin edəcəyi halda, bu Azərbaycanın
Aİ-ə öz sənaye, bazar və iqtisadiyyatının
idarə olunmasında davamlı və etibarlı töhfə
vermiş olması anlamına gələcəkdir. Azərbaycan
Avropanın enerji təchizatı mənbələrinin
diversifikasiyasına yardım etmək üçün fəaliyyətini
davam etdirəcəkdir. Bu hər iki tərəfə iqtisadi
fayda gətirməklə yanaşı, həm ticarət, həm
də siyasi cəhətdən məqsədəuyğundur.
- Cənab
nazir, son sual olaraq Azərbaycanın regional inkişafda
iştirakını və onun regionda, eləcə də
dünyada sülh və təhlükəsizliyə təsirini
necə qiymətləndirirsiniz?
- Sülh
və təhlükəsizlik sosial-iqtisadi inkişafla bir-birinə
sıx bağlıdır. Bu regional məsələlərinin
həllində sülh və tərəqqinin təşviqi
baxımından strateji əhəmiyyət kəsb edir. Azərbaycanın
yaxından iştirakı ilə müvəffəqiyyətlə
tamamlanan BTC neft və BTƏ qaz infrastruktur layihələri, eləcə
də tikintisi növbəti il başa çatdırılacaq
Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu layihəsi şübhəsiz
ki, regionda iqtisadi və sosial inkişafa, ən əsası isə
qarşılıqlı inam və faydanın üzərində
qurulan uzunmüddətli əməkdaşlığa səbəb
olmuşdur.
Azərbaycan
regionda sülh və təhlükəsizliyin möhkəm və
dayanıqlı olması üçün özündən
asılı olan addımları atmışdır və
görülən işlər regionun inkişafına və
dünya birliyinə inteqrasiyasına öz tövhəsini
vermişdir. TANAP layihəsinə dair razılaşmanın əldə
olunması, Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu layihəsi Avropa və
Asiya arasında əsas tranzit dəhlizinin yaradılması
istiqamətində tarixi əhəmiyyətli
addımlardır. 2014-cü ildə istismarına veriləcəyi
gözlənilən bu layihəyə artıq regionun bir
sıra ölkələri (Qazaxıstan, Əfqanıstan,
Çin, Özbəkistan və s.) maraq göstərir. Maraqlıdır
ki, Soyuq Müharibədən sonra ilk dəfədir ki, beynəlxalq
təşkilatın və yaxud üçüncü tərəfin
iştirakı olmadan Cənubi Qafqazda transmilli layihə həyata
keçirilir. Biz həmçinin, iki əsas internet mübadilə
məntəqələri olan Asiya (Hong-Kong) və Avropa (Frankfurt)
arasında vacib yeni tranzit marşrutunun yaradılmasına
yönəlmiş Trans-Avrasiya Super İnformasiya Magistralı
(TASİM) layihəsinin həyata keçirilmə mərhələsinə
daxil oluruq. Bu layihənin əsas məqsədləri
qoşulma sürətinin artırılması və qiymətlərin
aşağı salınması vasitəsilə mərkəzi
Avrasiya regionunun İKT sütununa qoşulmasının təkmilləşdirilməsidir.
Cari ilin 21 dekabr tarixində BMT-nin Baş Assambleyasında Azərbaycan
Respublikası Hökumətinin təşəbbüskarı
olduğu "Trans-Avrasiya Super İnformasiya Magistralı
(TASİM) vasitəsilə rabitəliliyin
yaradılması" adlı qətnamə yekdilliklə qəbul
edilmişdir.
Azərbaycan
regionda təhlükəsizliyin, sabitliyin, tərəqqinin təminatçısı
kimi narkotiklərin qanunsuz dövriyyəsi, dini ekstremizm və
terrorizm ilə fəal mübarizə aparır və sahədə
beynəlxalq təşkilatlarla əməkdaşlıq edir.
Bu gün
Azərbaycan regionun aparıcı dövlətidir. Azərbaycan
artıq investisiya qəbul edən ölkədən investisiya
ixrac edən ölkəyə çevrilmişdir. Bu gün Azərbaycan
sərmayələrinin əsas hədəfləri də elə
məhz region ölkələridir və Türkiyə ilə
Gürcüstanda həyata keçirdiyimiz nəhəng layihələr
bunun bariz göstəricisidir. Ölkəmizin ilbəil artan
iqtisadi qüdrəti bizə imkan verəcəkdir ki, regionun
inkişafı üçün gələcəkdə bu
istiqamətdə fəaliyyətimizi daha intensiv şəkildə
quraq.
Bununla
yanaşı bildirməliyəm ki, davam edən Ermənistan-Azərbaycan
münaqişəsi regionun inkişaf potensialının tam
şəkildə reallaşdırılması
qarşısında əsas maneə kimi qalmaqdadır. Ermənistan
tərəfinin apardığı siyasət təbii olaraq bu
ölkənin regional layihələrdən kənarda
qalmasına gətirib çıxarmışdır. Hesab edirəm
ki, münaqişənin həlli həm regiondaxili inteqrasiya və
inkişafa təkan vermiş olacaq, eyni zamanda regionun Avropaya
sıx inteqrasiya olunmasına imkan yaradacaqdır.
Yeni Azərbaycan.-31 dekabr.-2012- S.11-15.