“Kaspi” ənənələrinin
davamçısı...
Və ya Sona Vəliyevanın
portretinə ştrixlər
Dostum, yazıçı Elçin
Hüseynbəyli mənə “Zaman xəbərsiz ötdü”
adlı bir kitab verdi, “sən ideoloji
mövzuları sevirsən, zənnimcə, səninçün
maraqlı olar” - dedi. Gözəl tərtibatlı
və kifayət qədər tutumlu olan bu kitabın müəllifi
Sona xanım Vəliyevadır. Kitabda müəllifin
həyat və fəaliyyətinin müxtəlif sahələrinə
işıq salan materiallar toplanıb. Sona
xanımın poetik yaradıcılığı da, publisistik
və elmi yazıları da, müsahibələri də, yaradıcılığı
haqqında yazılan yazılar da burada öz əksini
tapıb. Zənnimcə, bu kitabla tanış
olan hər bir oxucunun təsəvvüründə bir
maarifçi, ziyalı, şair, alim, xalqını və ailəsini
çox sevən bir qadın obrazı canlanır. O müsahibələrinin
birində “əgər biri istedadlıdırsa, mən ondan niyə
də yazı yazmayım” - deyir. Elə mən də
eyni cür düşünürəm. İstedadlı
bir adamın yaradıcılığına nəyə görə
münasibət bildirməyim?
Sona Vəliyevanın
yaradıcılığı azərbaycançılıq
ideyasına xidmət edir
Sona xanım Vəliyevanın
yaradıcılığından danışarkən, biz buna
onun həyat və fəaliyyət spektrindən
baxmalıyıq. Çünki onun
yaradıcılığı və həyat fəaliyyəti
bir-biri ilə sıx surətdə bağlıdır. Mən onu ilk dəfə “Kaspi” qəzetinin baş
redaktoru kimi tanımışam. Sonra elmi və
publisistik məqalələrini və şeirlərini oxudum.
Beləcə, yavaş-yavaş, zaman ötdükcə mən
Azərbaycanın ən maraqlı adamlarının birinin
yaradıcılığı ilə tanış
oldum. Nədir bu maraqlılıq? Sona Vəliyevanın yaradıcılığı
da, elmi işləri də, peşə fəaliyyəti də
vahid bir sistem təşkil edir, bu sistem bütünlüklə
azərbaycançılıq ideyasına xidmət edir. İndi yaradıcı adamlar arasında dövlətçi
və milli ideya o qədər də populyar deyil. Çoxları dünyada gedən sürətli
qloballaşma proseslərini əsas gətirərək, milli
ideyanın ömrünü başa vurduğunu, kosmopolit bir mədəniyyət
erasının başlandığını bildirirlər.
Əlbəttə, bu, yeni bir nəzəriyyə
deyil və tarix boyu kiçik xalqların mədəniyyətinin
imperiyalar mədəniyyətinin içərisində əridilməsinə
xidmət edib. Amma şükürlər
olsun ki, zaman-zaman böyük imperiyaların tərkibində
yaşamış Azərbaycan xalqı özünə məxsus
dilini və mədəniyyətini bütün assimilyasiya
basqılarından qoruyaraq, bu günə kimi yaşada bilib.
Elə zamanlar olub ki, bizim uzun illər
boyu dövlətçiliyimiz olmayıb və biz dilimizin
yaşamasına görə şairlərimizə,
aşıqlarımıza çox borcluyuq. Bu böyük insanlar imzalar içində Azərbaycan
türkünün də imzasının olması
üçün böyük istedad və şücaət
nümayiş etdiriblər. Bu gözəl
dili cilalaya-cilalaya gətirib bu günə çatdıraraq
bizə ərməğan ediblər. Sona
xanımın da yazdığı kimi, “dil yoxdursa, millət də
yoxdur”. Dil millətin var olmasında ən
mühüm ünsürdür. Şumerlər,
qədim misirlilər, romalılar kimi böyük mədəniyyətlər
yaratmış xalqlar dillərini itirdikdən sonra tarixin arxiv
malına çevrildilər. Son illərdə
mətbuat səhifələrində belə bir “anti
Koroğlu” isterikası baş qaldırıb ki, bəs niyə
başqa xalqlar şahlara, krallara heykəl qoyur, bizdə isə
Koroğluya. Mən bu meşşan
düşüncəsinə belə cavab verərdim - bir əlində
saz, bir əlində qılınc olan Koroğlu, yad mədəniyyətlərin
basqısına qarşı mübarizə aparan
ümumtürk ziyalılığının simvoludur. Bu gün Azərbaycanda da, Türkiyə və
Türküstanda da xalq sarayların dilində deyil,
Koroğlunun şeirlərini dediyi dildə danışır.
Eyni cür, ingilislərin Robin Qudu da fransız basqısına
qarşı savaşırdı...
Ümumən azərbaycançılıq
ideyası krallar və şahlar tərəfindən deyil,
ziyalılar tərəfindən yaradılmış bir
ideyadır və Sona xanım Vəliyeva azərbaycançılıqla
bağlı elmi yazılarında bu ideologiyanın təşəkkülü
və tarixi inkişaf yolunu çox gözəl göstərə
bilib. Görkəmli alimimiz prof.
Nizami Cəfərov onu “Azərbaycançılıq
ideologiyasının təbliğatçısı və təşviqatçısı”
adlandırır. Zənnimcə, Nizami
müəllim Sona xanımın fəaliyyətini çox dəqiq
bir ifadə ilə xarakterizə edib. Onun rəhbərlik
etdiyi “Kaspi” qəzeti də, təhsil müəssisələri
də öz fəaliyyəti ilə bu amala, yəni azərbaycançılığa
xidmət edir.
Sona Vəliyeva Azərbaycan
xalqının bir millət kimi formalaşması prosesinin
obyektiv obrazını yarada bilmişdir
Sona xanımın fəaliyyətindən
danışarkən, ilk olaraq mən onu “Kaspi” qəzeti ənənələrinin
davamçısı kimi görürəm. Bildiyimiz kimi, 1881-1919-cu illərdə fəaliyyət
göstərmiş “Kaspi” qəzeti Azərbaycanda milli
şüurun oyanmasında, Azərbaycan ideyasının
yaranmasında misilsiz rol oynayıb. Məhz, Ə.
Topçubaşov, M. Şaxtaxtinski, Ə.Ağayev, F.
Köçərli, N. Vəzirov, S. M. Qənizadə Ü.
Hacıbəyov, Ə. Hüseynzadə, Y.V. Çəmənzəminli
kimi fikir adamlarının ətrafına
toplaşdığı “Kaspi” qəzeti, rus dilində
çıxmasına baxmayaraq, Azərbaycan ideyasını
formalaşdırmış milli ziyalı elitanın təşəkkül
tapmasında mühüm rol oynadı. “Azərbaycanlı”,
“Azərbaycan dili” kimi ifadələr də 1891-ci ildə ilk dəfə
olaraq “Kaspi” qəzetində M.Şaxtaxtinskinin “Zaqafqaziya müsəlmanlarını
necə adlandırmalı” məqaləsində işləndi
və sonradan digər ziyalılar tərəfindən də
işlədilməyə başladı. Firudin bəy
Köçərli, Yusif Vəzir Çəmənzəminli,
Cəlil Məmmədquluzadə və s. böyük
ziyalılar tərəfindən daha da inkişaf etdirilən bu
ideya Məmməd Əmin Rəsulzadə, Əlimərdan bəy
Topçubaşov, Nəsib bəy Yusifbəyli tərəfindən
rəsmi dövlət ideyası kimi siyasi səhnəyə
çıxarıldı. Əlbəttə, azərbaycançılıq
həmin dövrdə populyar olan “türkçülük”,
“turançılıq” ideologiyasına qarşı olan bir
şey deyildi. Çağdaş azərbaycançılıq
ideologiyasının nəzəriyyəçilərindən
olan Nizami Cəfərovun yazdığı kimi, “azərbaycançılıq
türkçülüyün bətnindən
çıxmışdır”. XX əsrin əvvəllərində
azərbaycançılıq və türkçülük
tendensiyaları və bu zəmində dilimizin adı ilə
bağlı mübahisələr qızışanda, Mirzəbala
Məmmədzadə yazırdı: “Azərbaycanın türkləşməsi
prosesi Anadoludan tez başlamışdı. Ona
görə də, Azərbaycan türkcəsi daha tez ədəbi
və sonra da milli dil səviyyəsinə yüksəlmişdir.
Azərbaycançılıq ideyasını
ortaya atmaqla biz heç də türkçülüyü
inkar etmirik, ancaq Azərbaycan Vətəni ideyasını
birinci yerə keçirir, Azərbaycanın coğrafi sərhədləri
daxilində millətin yekdilliyini və vəhdətini birinci dərəcəli
vəzifə kimi irəli sürürük”. Azərbaycançılıq
ideologiyasının yaradıcılarının bu
düşüncəsi Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
zamanında siyasi səviyyəyə yüksəldilmiş, bu
ideyanı mənimsəyən sovet ideoloqları onu demək
olar ki, saxlamış, Azərbaycanın müstəqillik
dönəmindən sonra isə Ümummilli lider Heydər Əliyev
tərəfindən daha da inkişaf etdirilərək
yalnız Azərbaycan Respublikasının deyil, bütün
dünya azərbaycanlılarının ideologiyası səviyyəsinə
yüksəlmişdir.
Bu gün azərbaycançılıq
ideologiyası böyük türk nəhrinin müstəqil
bir qolunu təşkil edir və bu qol bu gün sürətli
inkişaf mərhələsindədir. Sona
xanım Vəliyeva da öz yaradıcılığında
milli ideologiyanın yalnız tarixi köklərinə deyil,
onun bu gününə, onu bu gün inkişaf etdirən
insanların yaradıcılığına geniş yer
ayırır, Ramiz Mehdiyev, Səlahəddin Xəlilov, Yaşar
Qarayev, Anar, Elçin, Nizami Cəfərov, Azad Nəbiyev kimi
çağdaş fikir adamlarının azərbaycançılıqla
bağlı əsərləri müəllif tərəfindən
araşdırılaraq geniş şəkildə şərh
edilir. Ümumən, Sona xanımın yazılarının əsas
özəlliklərindən biri odur ki, o Azərbaycan
xalqının bir millət kimi formalaşması və mütəşəkkil
bir varlığa çevrilməsi prosesini araşdırarkən,
mövzuya dil, ədəbiyyat, mədəniyyət spektrindən
baxaraq, prosesin obyektiv obrazını yarada bilmişdir. Bu proses
bu gün də davam edir və Sona xanım Vəliyeva bu
prosesin iştirakçılarından biridir. Bizim
hamımız Azərbaycan adlı bir binanın tikilməsində
iştirak edirik və hər kəs qabiliyyətləri və
imkanları daxilində bu tikintiyə öz töhfəsini
verir. Şübhəsiz ki, söz və
fikir adamlarının bu işdə daha çox töhfə
verməyə imkanı var. Sona xanım da bir şair, jurnalist
və alim kimi bütün imkanlarıyla bu tikintidə
iştirak etməyə çalışır.
Mən bu kiçik yazıda onun elmi fəaliyyətinə
az da olsa münasibət bildirdim, amma onun
poetik yaradıcılığından bir-iki söz deməsəm
cızdığım portret yarımçıq görünər.
Çünki o alimlikdən də, jurnalistlikdən
də öncə şairdir. Onun elmi və publisistik
yazılarını oxuyanda belə poetik əhval-ruhiyyə
hiss edirsən. Yəqin ki, bu belə də
olmalıdır, çünki alimlik sonradan qazanılır,
şairlik isə doğuluşla qazanılan bir duyğudur.
İstedadın
janrı yoxdur
İndi bizdə şeir yazan
çoxdur, şairlərin sayı isə tənqidçilər
arasında mübahisə predmetidir. Görkəmli
tənqidçi Vaqif Yusifli bu rəqəmin 30-40 arasında
olduğunu söyləyir. Bu rəqəmin
2000-5000 arasında olduğunu söyləyən ədəbiyyatçılarımız
da var, amma mən bu mübahisələrə qarışmaq
istəmirəm. Sona xanımın yerini də
Vaqif Yusiflinin göstərdiyi sırada görürəm.
Çünki şair adlanan adamın
özünə məxsus heç olmasa bircə misrası
olmalıdır. Sona xanımınsa belə
misraları çoxdur. Bir də onun
özünə məxsus poetik dünyası var. Biz onun bu
dünyasına, onun Azərbaycanına təsvir etdiyi poetik rənglər
spektrindən baxırıq. Bəzən bu
dünya cəhrayı rəngə bürünür, bəzən
tənha bir gilasın qan allığındadır, bəzən
yağış rəngindədir dünya, bəzən
ağrıların qaranlığındadır. Bütün nəsnələri söz ilə toxunan
bu dünya çox incə və kövrəkdi bir qadın qəlbi
kimi. Biz nə qədər gender bərabərliyindən
danışsaq da qadının yazdığı şeir fərqlidir.
Bu poeziya təhtəlşüurdan gələn
duyğular selidir sanki. Sona Vəliyevanın
şeirləri onun duyğularının şərqiləridir.
Onun hətta vətənpərvərlik şeirlərində
də pafosdan daha çox pıçıltı var.
Çünkü o sevginin gözüylə baxır bu məmləkətə,
sevgi isə pıçıltıyla izhar olunar,
bağıra-bağıra yox. “Öncə can
sağlığı deyən kəslərin, torpağı
bölünür bədən yerinə”. Onun Azərbaycanı
kəsim-kəsim, doğram-doğramdır. Onun
içində Qarabağ ağrısı var, Təbris
ağrısı var...O öz kədəri ilə
baş-başadır və yalnızdı öz kədərində.
“Mən tənha gilas ağacıyam” deyir və
ruhu yetişmiş gilas kimi deşim-deşimdir
ağrılardan. Bu ağrılar elinin,
yaxınlarının, böyük mənada bəşəriyyətin
acılarını içinə hopduran şair qəlbli
duyğusal bir insanın ağrılarıdır. Bəşəri bir kədərdir. Amma o bu kədəri
oz oxucularıyla elə gözəl, elə bir ovqat və rəng
spektrində bölüşür ki , onlar
nikbinlik notları yaradır. O, Araz çayını iki
qardaş arasına çəkilmiş barı,
hasar kimi görsə də, sonda bu əsrarın
açarının “Arazbarı” olacağına inanır. Bu
gün ortada bir Azərbaycan ideyası var və bu ideya müxtəlif
məmləkətlərə səpələnmiş 50
milyonluq bir xalqı öz ətrafına toplamaqdadır və
Azərbaycan şairi Sona Vəliyeva bütün kövrəkliyi
və incəliyi ilə bərabər bu amalın
yayılmasına xidmət edən müsəlləh bir əsgərdir.
Burla xatunlar kimi, Banu Çiçəklər
kimi.
Onun rəhbərlik etdiyi “Kaspi” qəzeti
də yaşatdığı ənənələrə sadiq
qalaraq, bir fikir qəzeti kimi fəaliyyət göstərir. Deyərdim ki, bu gün “Kaspi” ölkənin ədəbiyyat
yönümlü ən yaxşı qəzetlərindən
biridir. Yəni Sona Vəliyeva
gördüyü işlərin hamısını vicdan və
bacarıqla edir. Yazdığı
bütün janrlarda uğur qazanır. Çünki
istedadın janrı yoxdur.
Elxan Zal
Yeni Azərbaycan.-2012.-
27 iyul.- S. 4.