Artıq Azərbaycanda
qiymətli kağızlarla ticarətin tam
funksional, mütəşəkkil
meydanı və əməliyyat infrastrukturunun
mövcudluğunu bəyan edə bilərik
Qiymətli
Kağızlar üzrə Dövlət Komitəsinin sədri
Rüfət Aslanlı www.yap.org.az saytına müsahibə
verib:
-
Rüfət müəllim, müstəqillik dövründə
Azərbaycan Respublikasının qiymətli kağızlar
bazarındakı inkişaf dinamikasını necə xarakterizə
edərdiniz?
- Məlum
olduğu kimi, qiymətli kağızlar kompleks və təsərrüfat
xarakterli müqavilələrdir. Bu müqavilələrin
effektiv icrasını təmin edən institutların, başqa
sözlə desək qiymətli kağızlar bazarının
fəaliyyəti isə yalnız özəl mülkiyyət və
azad sahibkarlıq prinsiplərinə əsaslanan hüquqi və
iqtisadi münasibətlər sisteminin formalaşması ilə
mümkün ola bilər. Bu baxımdan, qiymətli
kağızlar bazarındakı inkişafı
bütövlükdə, ölkənin iqtisadi inkişaf
dinamikası ilə paralel qiymətləndirmək daha
düzgün olardı.
20
illik müstəqillik dövrü ərzində Azərbaycan
bu prinsiplərə əsaslanan münasibətlər sisteminin
yaradılması istiqamətində həm dünya, həm də
region ölkələri üçün etalon qəbul edilən
bir inkişaf yolu keçib. Müstəqilliyin ilk dekadası ərzində
azad bazar münasibətləri və fərdi sahibkarlıq
prinsipləri əsasında fəaliyyət göstərən
yeni iqtisadi sistemin fundamental təsisatları formalaşdırıldı.
Makroiqtisadi tənzimləmə institutları və təcrübəsi
yaradıldı, ölkənin iqtisadi inkişafının əsasını
təşkil edən neft strategiyası hazırlanaraq tətbiqinə
başlandı. Genişmiqyaslı iqtisadi islahatlar müstəqilliyin
ikinci onilliyində də davam etdirildi. Bu dövrdə
iqtisadiyyat sahəvi və coğrafi olaraq şaxələndirildi,
sahibkarlığın inkişafını dəstəkləyən
əlverişli biznes mühiti təmin edildi, effektiv maliyyə
sektoru yaradıldı. Bütün bunlar artıq ölkədə
qiymətli kağızlar bazarının fəaliyyəti
üçün ilkin şərtlərin
formalaşdığından xəbər verirdi və bu əsasda
ölkədə mütəşəkkil qiymətli
kağızlar bazarının formalaşdırılması tədbirlərinə
müstəqilliyin ikinci dekadasından etibarən xüsusi diqqət
yetirildi. İlk növbədə, qiymətli kağızlar
bazarında dövlət tənzimlənməsi
institusionallaşdırıldı, tənzimləyici orqan-Qiymətli
Kağızlar üzrə Dövlət Komitəsi (QKDK)
yaradıldı və müvafiq nəzarət və tənzimləyici
potensial formalaşdırıldı. Son bir neçə il ərzində
bazarın artan dinamikasına uyğun olaraq QKDK-nın hüquq
və vəzifələri genişləndirildi, tənzimləyici
potensialın və kadr hazırlığının əhəmiyyətli
artımına nail olundu.
Qiymətli
kağızlar bazarının hüquqi əsasını təşkil
edən “Qiymətli kağızlar haqqında” Qanun hələ
1992-ci ildə qəbul edilsə də, 2004-cü ildə
Mülki Məcəlləyə müvafiq əlavə və dəyişikliklər
edilməklə ölkədə qiymətli kağızlar
bazarının fəaliyyəti və tənzimlənməsinə
dair hüquqi normativ baza əhəmiyyətli dərəcədə
təkmilləşdirildi. Qanunvericilik sahəsində islahatlar
bu gün də dinamik davam etməkdə və davamlı olaraq
bir sıra normativ hüquqi aktlar qəbul edilməkdədir.
Son 4 ildə 3 qanun, 21 qanunaltı normativ sənəd qəbul
edilmişdir. Ölkədə mütəşəkkil qiymətli
kağızlar bazarı infrastrukturunun əsasını təşkil
edən institutlar yaradıldı. 1999-cu ildə Milli Depozit Mərkəzi
yenidən təşkil edildi, 2000-ci ildə Bakı Fond
Birjası yaradıldı. Paralel olaraq, müasir fond bazarı
vasitəçiləri, broker və diler institutları fəaliyyətə
başladı. Son illər bazar infrastrukturunun
avtomatlaşdırılması, ticarət, depozitar-uçot və
saxlanc sistemlərinin inteqrasiyası tədbirlərinə
başlandı. Bu gün qiymətli kağızlar
bazarının peşəkar iştirakçıları ticarət
meydançasına məsafədən çıxış
imkanlarından istifadə etməkdədirlər. Beləliklə,
biz artıq ölkədə qiymətli kağızlarla ticarətin
tam funksional, mütəşəkkil meydançası və əməliyyat
infrastrukturunun mövcudluğunu bəyan edə bilərik. Bu
gün qiymətli kağızlar bazarında iqtisadi subyektlərin
tələblərinə uyğun olaraq növü, müddəti
və baza aktivlərinə görə müxtəlif
xüsusiyyətli maliyyə alətləri təklif edilməkdədir.
Bu alətlərin ticarəti bazarda aktiv investorlar təbəqəsinin
formalaşması, o cümlədən, xarici investorların Azərbaycan
maliyyə alətlərinə sərmayələr
yatırmasına imkan verir. Son 10 ildə (ölkə
iqtisadiyyatının 4 dəfə artdığı şəraitdə)
Bakı Fond Birjasının ticarət dövriyyəsi 96 dəfə
artaraq ÜDM-ə nisbətdə 1,7 faizdən 16,8 faizə
yüksəldi.
- Siz
həm ölkə iqtisadiyyatında, həm də qiymətli
kağızlar bazarında əhəmiyyətli inkişafa nail
olunduğunu vurğuladınız. Bəs belə bir şəraitdə,
ötən il bu sahədə xüsusi bir Dövlət
Proqramının qəbul edilməsinin zərurəti nə
idi?
- Əlbəttə
ki, biz bu dövr ərzində əhəmiyyətli inkişafa
nail olmuşuq, lakin bununla belə kapital bazarlarının
artım potensialının tükəndiyini deyə bilmərik.
Qarşımızda duran vəzifə iqtisadiyyatın bütün
sahələrində olduğu kimi, kapital bazarlarında da kəmiyyət
artımı ilə yanaşı, əhəmiyyətli keyfiyyət
artımına da nail olmaqdır. Qiymətli kağızlar
bazarının institusional mühiti, əməliyyat
infrastrukturu, qanunvericilik bazası və tənzimləyici
potensialı tamamilə yeni keyfiyyət səviyyəsinə
çatmalı, inkişaf etmiş ölkələrin
standartlarına tam uyğunlaşdırılmalıdır.
Bunu bizim qarşımızda duran ambisiyalı hədəflər
tələb edir. Cənab Prezident ötən il Azərbaycan
iqtisadiyyatının növbəti 10 illik dövrü
üçün inkişaf hədəflərini səsləndirdi.
Müstəqilliyimizin 3-cü onilliyinin əsas iqtisadi
inkişaf hədəfi kimi ikiqat iqtisadi artım müəyyən
edilib. Belə bir artımın təmin edilməsi
üçün iqtisadiyyatın əhəmiyyətli dərəcədə
kapitallaşmasına, yeni sərmayələrə ehtiyac
vardır. Bu sərmayələr, eyni zamanda, iqtisadiyyatın rəqabət
qabiliyyətliliyini artırmalı, insan kapitalının
inkişafını təmin etməli, ölkəyə yeni
texnologiya və nou-havların gətirilməsinə zəmin
formalaşdırmalıdır. İqtisadiyyatın artan və
daha yüksək keyfiyyətli investisiya tələbatı
maliyyə vasitəçiliyi xidmətlərinin təqdim edilməsində
də ciddi keyfiyyət sıçrayışını tələb
edir. Qiymətli kağızlar bazarının inkişafı
Dövlət Proqramı da məhz bu məqsədə
fokuslaşmışdır. Dövlət Proqramının məqsədi
orta müddətli perspektivdə qabaqcıl standartlara
uyğun, səmərəli fəaliyyət göstərən
və tənzimlənən, özəl sektora geniş maliyyələşmə
imkanları təqdim edən kapital bazarlarının
formalaşdırılmasıdır. Bizim strategiyamız qiymətli
kağızlar bazarının institusional inkişafını,
əməliyyat infrastrukturunun tam
avtomatlaşdırılmasını, qanunvericilik
bazasının beynəlxalq standartlara
uyğunlaşdırılmasını, tələb və təklifin
genişləndirilməsini, qiymətli kağızlar
bazarında tənzimləyici potensialın və peşəkar
hazırlığın yüksəldilməsini hədəfləyir.
Proqramda nəzərdə tutulmuş tədbirlər
çoxsahəlidir və iqtisadiyyatın demək olar ki,
bütün sferalarını əhatə etdiyindən
Proqramın icrası 10 dövlət orqanına
tapşırılıb.
-
Ötən bir il ərzində Dövlət Proqramının
icrası ilə bağlı nə kimi işlər
görülmüşdür?
- Dövlət Proqramı 10 illik geniş bir dövrü əhatə etsə də, 1 il kimi qısa müddət ərzində biz neçə sıra istiqamət üzrə ilk nəticələrə nail olmuşuq. İlk növbədə, Proqramın icrası həvalə edilmiş 10 dövlət orqanının iştirakı ilə Proqramın effektiv icra və qarşılıqlı fəaliyyət mexanizmləri formalaşdırılmışdır. Kapital bazarlarının əməliyyat infrastrukturu əhəmiyyətli dərəcədə təkmilləşdirilmiş, ticarət sisteminin avtomatlaşdırılma səviyyəsi artırılmışdır. Qiymətli kağızların qeydiyyat və uçot mexanizmləri sadələşdirilmiş, bu xidmətlərin artıq elektron qaydada təklifinə başlanılmışdır. Yeni keyfiyyətdə fəaliyyət göstərəcək olan kapital bazarının hüquqi bazasını formalaşdıran “Qiymətli kağızlar haqqında” Qanun layihəsi üzərində iş tamamlanmışdır. Bu Qanun layihəsi, Azərbaycan qiymətli kağızlar bazarının yeni institusional mühitinin hüquqi əsaslarının yaradılmasını, tənzimləyicinin, əsas infrastruktur təsisatlarının və bazar iştirakçılarının səlahiyyət və məsuliyyətinin optimal bölgüsünün müəyyən edilməsini, maliyyə alətləri ilə şəffaf və ədalətli ticarət prinsiplərini tətbiq etməklə daha stabil və təhlükəsiz maliyyə bazarlarının formalaşmasını hədəfləyir. Qanun layihəsi yaxın günlərdə hökumətə təqdim ediləcək. Qanun layihəsi özlüyündə tənzimləyici çərçivənin tamamlanması üçün kifayət deyil və bununla əlaqədar, qanunaltı normativ baza da əhəmiyyətli dərəcədə gücləndirilməlidir. Qanunaltı normativ bazanın formalaşdırılması və tənzimləyici infrastrukturun tamamlanması məqsədilə zəruri normativ hüquqi aktların çərçivəsi müəyyən edilmişdir. Qeyd edilən sənədlərin hazırlanması məqsədilə zəruri texniki yardımlar cəlb edilmişdir. Mövcud qanunvericiliyin təkmilləşdirilməsi məqsədilə Proqramın qüvvədə olduğu son bir il ərzində 13 normativ xarakterli qayda və standart qəbul edilmişdir. Qiymətli kağızlar bazarında tələb və təklifin artırılması məqsədilə Bakı Fond Birjası (BFB) tərəfindən “Listinq Məsləhət Proqramı” hazırlanmış və tətbiqinə başlanılmışdır. Proqram şirkətlərin kapital bazarlarına çıxış üçün hazırlanması məqsədi daşıyır və bununla əlaqədar qiymətli kağızları ticarət oluna biləcək potensial şirkətlərə fond bazarından alternativ maliyyə mənbəyi kimi istifadənin üstünlükləri, habelə bunun üçün zəruri hazırlıq tələbləri izah edilməkdədir.
BFB-də ticarət olunan maliyyə alətlərinin çeşidi artırılmış və özəl sektorun qiymətli kağızlar bazarından maliyyələşməsi imkanları genişləndirilmişdir. Eyni zamanda, BFB-də qiymətli kağızlara dair məlumatların avtomatlaşdırılmış açıqlanması modulu istifadəyə verilmişdir. Hazırda BFB tərəfindən sözügedən moduldan istifadəyə dair qaydaların hazırlanması üzrə işlər davam etdirilir. Bütövlükdə, qiymətli kağızlar bazarına dair məlumatlılığın artırılması və peşəkar hazırlığın inkişaf etdirilməsi üçün kompleks tədbirlər və təlim proqramları həyata keçirilməkdədir. Bu zaman biz həm daxili, həm də xarici resurslardan istifadə edirik. Qiymətli kağızlar bazarının tənzimləyicisi olan QKDK-nın kadr potensialının gücləndirilməsi məqsədilə mütəmadi olaraq seminarlar, təlim proqramları və treninqlər təşkil edilməkdədir. Eyni zamanda, 3 il öncə başlatdığımız bazar haqqında bilik və məlumatların geniş yayılması məqsədilə ölkənin mətbuat orqanlarında mütəmadi xüsusi buraxılışların dərc edilməsi, müxtəlif auditoriyalara ünvanlanmış qiymətli kağızlar bazarı haqqında müsabiqələr davam etdirilməkdədir.
- Rüfət müəllim, dünya maliyyə böhranının Azərbaycan iqtisadiyyatına təsiri minimal itkilərlə ötüşdü. Ölkəmiz iqtisadi artımda daha konservativlik nümayiş etdirdi. Azərbaycan iqtisadiyyatını beynəlxalq mikro və makroiqtisadi proseslərin təsirindən təcrid olunmuş hesab etmək olarmı?
- Azərbaycan iqtisadiyyatının qlobal mikro və makroiqtisadi proseslərdən təcrid olunduğunu demək obyektiv olmazdı. Bir sıra digər sahələrdə olduğu kimi iqtisadi sferada da Azərbaycan beynəlxalq proseslərə tam inteqrasiya olunub və bu proseslərin aktiv iştirakçısıdır. İqtisadi inteqrasiyanın ən mühüm göstəricisi olan xarici ticarətin ölkə ÜDM-nə nisbəti 50 faizdən çoxdur. Böhranın ən kəskin fazası olan 2008-ci ildə bu nisbət 110 faizi keçmişdi. Ölkənin aparıcı iqtisadi sahəsi olan neft və neft məhsullarının ixracından gələn gəlirlərin dövlət büdcəsində payı da 50 faizdən artıqdır. Və böhran şəraitində bu gəlirlərin əsasını təşkil edən neft qiymətləri kəskin-təxminən 4 dəfə azalmışdı. Əlbəttə ki, belə bir şəraitdə qlobal iqtisadiyyatdakı bu dəyişikliklərin ölkə iqtisadiyyatına təsirsiz ötüşdüyünü demək yanlış olardı. Lakin bütün bunlara baxmayaraq, ölkə iqtisadiyyatı dövlət başçısı cənab İlham Əliyevin düzgün, cəsarətli və uzaqgörən iqtisadi siyasəti nəticəsində böhranın təsirlərindən minimal itkilərlə çıxdı. Son 10 il ərzində əldə edilmiş möhkəm iqtisadi baza, fiskal xərclərin optimal bölgüsü, kontr-tsiklik iqtisadi tənzimləmə rejimi böhranın Azərbaycan iqtisadiyyatına neqativ təsirini minimuma endirdi.
İqtisadi artımın konservativliyinə gəldikdə isə qeyd etmək lazımdır ki, böhranın başlandığı dövrdən etibarən Azərbaycan iqtisadiyyatı inamlı artım nümayiş etdirmişdir. Xüsusilə vurğulamaq istərdim ki, böhran dövründə enerji ixracatçısı olmayan ölkələrdə belə iqtisadi resessiya və ya durğunluq müşahidə edildiyi halda, iqtisadiyyatının əsas hissəsini neft sektorunun təşkil etdiyi Azərbaycanda müsbət artım templəri qeydə alınmışdır. 2009-cu ildə, bütövlükdə, dünya iqtisadiyyatının daraldığı şəraitdə, Azərbaycan 9,3 faizlik inamlı artım nümayiş etdirmişdir. Sonrakı dövrlərdə iqtisadiyyatın stabil artımına da məhz daha öncədən əldə edilmiş geniş iqtisadi baza əsasında nail olunmaqdadır. Bütün bunlar ölkə rəhbərliyi tərəfindən aparılmış uzaqgörən iqtisadi şaxələndirmə siyasəti nəticəsində iqtisadiyyatın strukturunda qeyri-neft sektorunun artan rolu ilə birbaşa əlaqəlidir. Qeyri-neft sektorunun bu artımı sağlam, dayanıqlı və rifah səviyyəsinin yüksəldilməsini təmin edən artımdır.
Bu dövrdə qiymətli kağızlar bazarının fəaliyyətinə gəldikdə isə qeyd etmək lazımdır ki, maliyyə bazarları və kapital axınları sərhəd tanımadığından böhran ölkənin qiymətli kağızlar bazarına da təsir etmişdir. Bu təsir qlobal likvidlik çatışmazlığı şəraitində xarici investorların Azərbaycan qiymətli kağızlar bazarına yatırdığı sərmayələri ölkədən çıxarması ilə özünü büruzə vermişdir. Bununla belə, qiymətli kağızlar bazarında öhdəliklər tam icra edilmiş, kəskin qiymət tərəddüdləri və ya defolt (öhdəliklərin icra edilməməsi) halları baş verməmişdir. Əksinə, qısamüddətli və spekulyativ xarakterli xarici sərmayələr daha dayanıqlı və uzunmüddətli investisiyalarla əvəz olunmuşdur. Artıq kapital bazarları öz artımını tam bərpa etmiş və böhranöncəsi hədlərinə çatmışlar.
- Rüfət müəllim, siz son illər ölkənin qeyri-neft sektorunda əhəmiyyətli irəliləyişə nail olunmasını, habelə qiymətli kağızlar bazarında yerli sərmayəçilərin iştirakının artdığını qeyd etdiniz. Qeyri-neft sənayə müəssisələrinin və obyektlərinin Azərbaycan səhm bazarında ümumi payı və həcmi nə qədərdir?
- Ölkənin qiymətli kağızlar bazarı tam həcmdə qeyri-neft sektorunun maliyyələşməsinə xidmət edir. Hazırda Bakı Fond Birjasında 700-ən artıq şirkətin səhmləri ticarət olunmaqdadır və bu şirkətlərin demək olar ki, hamısı qeyri-neft müəssisələridir. Bu müəssisələr tikinti, nəqliyyat, maliyyə, ticarət, maşınqayırma, kənd təsərrüfatı, yeyinti, tekstil sənayesi kimi müxtəlif sferaları təmsil etməkdədir. Bütövlükdə, korporativ qiymətli kağızlar bazarında əməliyyatların 95 faizdən çoxu da məhz səhm bazarının payına düşməkdədir. Artım dinamikasına gəldikdə isə qeyd etməliyəm ki, 2011-ci ildə səhm bazarında əməliyyatların həcmi ikiqat artmışdır.
- 2012-ci ilin müvafiq dövründə qiymətli kağızlar bazarında əməliyyatların dinamikası necə olmuşdur?
- 2012-ci ilin birinci rübü ərzində qiymətli kağızlar bazarı fəaliyyətini qeyri-neft sektorunun yüksək templi artımı və bir sıra struktur amillərinin təsiri fonunda davam etdirmişdir. Bütövlükdə qiymətli kağızlar bazarı bu dövrdə 47 faiz artmışdır. Bu dövrdə Maliyyə Nazirliyi tərəfindən investorlara təklif edilən dövlət istiqrazlarının buraxılışı və yerləşdirilməsi 2000-ci ildən bəri ilk dəfə olaraq qeydə alınmamışdır. Buna baxmayaraq, dövlət qiymətli kağızlar bazarı əsasən Mərkəzi Bankın notları və repo əməliyyatları hesabına artmışdır. Bütövlükdə, bu dövrdə dövlət qiymətli kağızları ilə ticarət 60 faiz artmışdır.
Korporativ qiymətli kağızlar bazarında əməliyyatların dinamikası səhm bazarının aktivliyi ilə dəstəklənmişdir. Cari ilin əvvəlində mənfəətini nizamnamə kapitalının artırılmasına yönəldən bank və sığorta şirkətləri üçün vergi güzəştlərinin müddətinin bitməsinə baxmayaraq bu dövrdə səhm bazarında 18 faizlik artım qeydə alınmışdır.
- Rüfət müəllim, rəqəmlərdən də gördüyümüz kimi, Azərbaycan qiymətli kağızlar bazarı dinamik və inkişaf etməkdə olan bazardır. Belə bir bazarın tənzimlənməsi nə qədər mühümdür və bununla əlaqədar hansı işləri görülməkdədir?
- Əlbəttə ki, qiymətli kağızlar bazarının inkişafı və təşviqi ilə yanaşı, bazarın tənzimlənməsi də QKDK-nın ən mühüm vəzifələrindəndir. İnkişaf səviyyəsindən asılı olmayaraq, qiymətli kağızlar bazarı mürəkkəb funksionallığa malikdir və bu məqam daim QKDK-nın diqqətindədir. Bu məqsədlə, biz bir tərəfdən bazarda mütərəqqi tənzimləmə mexanizmlərinin formalaşdırılmasına, digər tərəfdən isə, bu mexanizmləri bilavasitə tətbiq edən QKDK-nın peşəkarlığının yüksəldilməsinə fokuslaşırıq.
Bu gün qiymətli kağızlar bazarında sistem xarakterli risklərin vaxtında aşkarlanması və effektiv tənzimlənməsi vasitələri tətbiq edilməkdədir. Bazarın peşəkar iştirakçılarının fəaliyyətinin adekvat tənzimlənməsi üçün yeni nəzarət metodologiyasının tətbiqinə başlanılmışdır. Risk əsaslı bu nəzarət sistemi mümkün boşluqların erkən mərhələdə müəyyən edilməsini və onlara qarşı preventiv tədbirlərin görülməsini təmin edir.
Qiymətli kağızlarla əqdlərin şəffaflığının təmin edilməsi məqsədilə bazar iştirakçılarının hesabatlılığı gücləndirilmiş, məlumatların açıqlanması mexanizmləri təkmilləşdirilmişdir. Bu gün daxil olan məlumat və hesabatların QKDK tərəfindən mütəmadi olaraq sistemli təhlili aparılmaqdadır.
İnvestorların hüquqlarının müdafiəsi, habelə qiymətli kağızlar bazarı sahəsində hüquqi məsuliyyətin gücləndirilməsi və effektiv təsir mexanizmlərinin yaradılması işləri tamamlanmaq üzrədir. Bu məqsədlə bir sıra qanunvericilik aktlarına əlavə və dəyişikliklərin layihəsi hökumətə təqdim edilmişdir. Bütövlükdə, QKDK “2011-2020-ci illərdə Azərbaycan Respublikasında qiymətli kağızlar bazarının inkişafı” Dövlət Proqramının icrası çərçivəsində hazırlanan “Qiymətli kağızlar bazarı haqqında” Qanun layihəsində ölkənin qiymətli kağızlar bazarında nəzarət və tənzimləmənin beynəlxalq standartlara uyğunlaşdırılması istiqamətində bir sıra prinsip və mexanizmlər nəzərdə tutulmuşdur. QKDK-da mütərəqqi idarəetmə təcrübəsinin formalaşdırılması məqsədilə başladığımız orta müddətli strateji planlama mexanizminin tətbiqi tam institusionallaşdırılmışdır. 2013-cü ildə biz artıq ikinci orta müddətli strateji planlama dövrünə başlayacağıq.
Komitə əməkdaşlarının potensialının inkişaf etdirilməsi və peşəkarlığının artırılması məqsədilə illik təlim proqramı hazırlanmış və bir sıra yerli və xarici tərəfdaşlarla əməkdaşlıq çərçivəsində icra edilməkdədir. 2011-ci ildə QKDK əməkdaşlarının 54 faizi ölkədaxili, 22 faizi isə ölkəxarici təlim və tədbirlərdə iştirak etmişdir.
Yeni Azərbaycan.- 2012.- 31 may.- S.8.