Əsassız hay-küy
Yeni Azərbaycan
Partiyası Sədrinin müavini-İcra katibi, Milli Məclisin
deputatı Əli Əhmədovun “Zerkalo” qəzetinin 26 may
sayında rus dilində “Əsassız hay-küy” məqaləsi
dərc olunub. Həmin məqalədəki əhəmiyyətli
fikirləri və yazının aktuallığını nəzərə
alaraq, onun tərcümə edilmiş variantını
oxucularımızın diqqətinə təqdim edirik.
Rüstəm
İbrahimbəyov bu yaxınlarda müxalifət nəşrlərindən
birinə verdiyi müsahibədə qondarma “ziyalılar
forumu”nu hədsiz siyasiləşdirməyin arzuedilməz hal olması
barədə mənim tənqidi
çıxışımı şərh edərək,
görünür, lazımi arqumentlər tapa bilmədiyindən,
məni “savadsızlıqda” günahlandırmışdır.
Açığını deyim ki, mən onunla şəxsən
tanış deyiləm, heç yerdə və
heç vaxt görüşməmişəm. Bir-birimizin
savad dərəcəsini müəyyən etmək
üçün onunla heç vaxt yarışa girməmişəm.
Deməli, mənim şəxsi keyfiyyətlərim
barədə onda kifayət qədər məlumat yoxdur, odur
ki, mənim haqqımda dedikləri ya sadəcə yalandır,
bu isə belə yaşda adama yaraşmır, ya da böhtan,
bu isə daha pis.
Lakin bu məqaləni yazmağa məni sövq edən
heç də kinossenaristdən şəxsən inciməyim
olmamışdır. Bu günlərdə mən onun “Əcəl
zəngi” adlı məqaləsini oxudum. R.İbrahimbəyov
həmin məqalədə yəqin ki, özünün “siyasi
fəaliyyəti” dövründə qazandığı yeni adəti
üzrə artıq daha genişmiqyaslı böhtana əl
atır, öz hücumlarının obyekti kimi Azərbaycanı,
onun reallıqlarını və perspektivlərini seçir.
Bu yerdə rusların bir zərb-məsəli yada
düşür: “elə alınmadı, belə eləyərik”.
İbrahimbəyovun
yaradıcılığında heç bir uğur yoxdursa o, “gündəmdə
qalmaq” üçün hansısa bir üsul tapmalıdır.
Mən qəti əminəm ki, qərəzli
opponentlə polemika heç də həmişə ən
düzgün metod deyildir, çünki belə opponentə
hansı dəlillər gətirsən, ona heç vaxt
heç nəyi sübut edə bilməyəcəksən.
Buna baxmayaraq elə məsələlər var
ki, onların barəsində susmaq mümkün deyil və bəzi
məqamları xatırlatmaq lazım gəlir. Ən
azı ona görə ki, ağa qara deyəndə sən
sussan, gec-tez elə adamlar tapılacaqdır ki, onlar da
ağın qara olduğunu təkrarlamağa başlayacaq və
sən özünü, ən yaxşı halda sadəcə
daltonik kimi hiss edəcəksən.
Əsas məsələyə
keçməzdən və nəyə görə daha susa bilmədiyimi izah etməzdən əvvəl
belə bir geniş müqəddimə etməli oldum.
Ernest Heminqueyin məşhur “Əcəl zəngi”
kitabının adı və həmin kitabda müəllifin
epiqraf kimi seçdiyi “Əcəl zənginin kimin
üçün çalındığını heç
vaxt soruşma, bu zəng sənin üçün
çalınır” frazası əvvəllər yalnız ədəbiyyatçılara
məlum olan Con Donnun adını hamıya
tanıtdırdı. Bəlli olduğu kimi, Con Donn vaxtilə
şairdən daha çox çılğın vaiz kimi
tanınmışdır. Öz vaxtında
kral I Yakov ona hətta dünyəvi vəzifə də verməmişdi,
hesab edirdi ki, Con Donn vaiz kimi doğulmuşdur və onun vəzifəsi
Allah kəlamını xalqa çatdırmaqdır.
“Eurovision” mahnı müsabiqəsi ərəfəsində
Rüstəm İbrahimbəyov da bu anqlikan keşişi kimi
bizə moizə oxumağı qərara almışdır. Bilmirəm, bəlkə
də orada, İngiltərədə qayda belədir ki,
“Eurovision” mahnı müsabiqəsi ərəfəsində
bütün dindarlara və qeyri-dindarlara moizə oxumaq,
tövbə etməyə çağırmaq və izah etmək
lazımdır ki, onlar günaha batıblar, amma bizdə
axı qayda başqadır. Bizim qaydalara
görə, qonaq gözləyən vaxt zibili
kürüyüb şəhərin mərkəzinə
yığmaq, öz çirkli paltarlarını meydanda,
camaatın qabağında yumaq qəbahətdir.
Rüstəm İbrahimbəyovun əsassız və
ünvansız ittihamlarla dolu məqaləsi, əlbəttə
hüquq-mühafizə orqanlarında araşdırılma tələb
edir, lakin Rüstəm İbrahimbəyov həmişəki
kimi ilk növbədə öz təhlükəsizliyinin qeydinə
qalmışdır. Axı əsassız ittihamlar çox olsa
da, əslində onların heç birinin ünvanı yoxdur.
Sual edilir, nəyə görə o, birdən-birə bizi
ifşa etməyi qərara almışdır? Bəlkə
münasib fürsəti əldən vermək istəməmişdir?
Bəlkə bir daha özünü yada salmaq istəyir.
Kim bilir... Amma Con Donnu nahaq yerə narahat
etmişdir. Bu, Emil Zolyanın stilinə
daha çox oxşayır. Onun məşhur
“Mən ittiham edirəm” məqaləsi daha çox yerinə
düşərdi. İbrahimbəyov az
qala prokuror, əsas ittihamçı və ifşaedici
mövqeyindən çıxış edir. Axı ona bu
hüququ kim vermişdir? Əlbəttə,
bu, yalnız qəsbkarlıq hüququ, necə deyərlər,
işğalçı hüququdur. Lakin
belə məsələlərdə o mahir ustadır. Nahaq yerə deyil ki, artıq 45 ilə yaxındır
bütün kinematoqrafçılar adından danışmaq
hüququnu qəsb etmişdir. Ümumiyyətlə,
onun məqaləsini oxuyandan sonra belə çıxır ki,
biz kollektiv yaramazlar millətiyik və bəzilərinin idarə
etməsi, digərlərinin idarə olunması əhəmiyyətsiz
şeydir. Biz hamımız o qədər
yaramazıq ki, əgər Rüstəm İbrahimbəyov Con
Donn olsaydı özünün moizələri ilə bizi cəhənnəm
əzabına düçar edərdi. Lakin
cəhənnəm odunda yanmazdan əvvəl istərdim ki,
hörmətli (və ya hörmətsiz - kimə necə
xoş gəlirsə) rejissor üçün kiçik bir
siyasi savad dərsi keçək.
Məsələ
burasındadır ki, sovet dövründə “bəşərin
vicdanı, eşqi və ürəyi” sayılan partiya barədə
köhnə şüarı əldə rəhbər tutan cənab
İbrahimbəyov nədənsə özü təkbaşına,
bütün cəmiyyətin olmasa da, bir ovuc adamın
düşünən beyin, vicdan, eşqi və ürəyi
olmağı qərara almış, üstəlik, hökumət
əleyhinə təşviqatçı və
ittihamçı hüququnu da mənimsəmişdir. Görünür, sovet siyasi maarif dərsləri
münbit torpağa düşmüşdür.
İndi isə ittihamların məğzi barədə. Onlardan
birincisi korrupsiya ilə bağlıdır. Cənab İbrahimbəyov Qarabağ münaqişəsinin
həllini onunla əlaqələndirir ki, bizim dövlət
şübhəli ictimai-siyasi reputasiyaya malikdir. Bu iyrənc fikir bizə əsaslı-əsassız
qara yaxan erməni və ermənipərəst saytlar
ruhundadır. Burada hər hansı əks
faktlar göstərməyin mənası yoxdur. O,
faktları başqalaşdırmaq sahəsində ustadır.
Lakin hər halda əsassız danışmayaq və heç
olmasa fransız jurnalisti və politoloqu Aleksandr Adlerin məşhur
“Fiqaro” qəzetində dərc edilmiş bir məqaləsini
yada salaq: “İri şəhər olan Bakının həyat tərzi
və Aralıq dənizi bölgəsinə xas olan nəzakətli
davranış nikbinlik və etimad hissləri oyadır. Bu hisslər əsassız deyildir, çünki son
illərdə iqtisadi sahədə uğurlar, dənizdə zəngin
neft və qaz yataqlarının kəşf edilməsi bu
cür nikbinlik üçün əsas verir.
Görünür,
biz bu fakta demək olar ki, hər yerdə etinasızlıq
göstəririk, lakin son illərdə Azərbaycan
Avropanın bütün mümkün strukturlarında, o
cümlədən Avropa Şurası, “Eurovision” mahnı
müsabiqəsi kimi strukturlarda mövqeyini möhkəmlətmişdir.
Keçən il həmin müsabiqənin əsas
mükafatı bu ölkəyə verilmişdir. Bu, Azərbaycanın bütün Avropanı qəbul
etməsinə imkan verəcəkdir”. Bu
fikirlər fransız intellektualına və estetə məxsusdur.
Rüstəm İbrahimbəyov yenə məşhur
“Küpəgirən qarı əleyhinədir” cizgi filmində
təsvir edilən sovet reallıqları çərçivəsində
qalır.
Cənab İbrahimbəyovun növbəti gözlənilməz
gedişi təhsilə aiddir. Özü ədəbiyyatçı
və kinematoqrafçı, təhsil sahəsindən çox
uzaq bir adam “yaxşı polis” - “pis polis”, “yaxşı nazir” -
“pis nazir” terminləri ilə mühakimə yürüdür
və ən sadə məsələləri başa
düşmür ki, bütün postsovet məkanında təhsil
islahat vəziyyətindədir. Elə elm də.
Oraya əlavə vəsait və maliyyə cəlb
edilməsi qısa müddətdə effekt verməyəcəkdir.
Ən əvvəl ona görə ki, orada təhsilin
keyfiyyətcə yeni məzmunu, keyfiyyətcə yeni müəllim,
yeni infrastruktur lazımdır. Hələlik bütün
bunlar Dünya Bankının və Valyuta Fondunun müxtəlif
pilot layihələri çərçivəsində
yetişməkdədir. Biz artıq 2000 məktəb
tikməyə, təhsil ilə bu və ya digər şəkildə
əlaqədar olan çoxsaylı obyektləri təmir etməyə
macal tapmışıq. İndi əsas məsələ
insan amilidir, onu isə Rüstəm İbrahimbəyovun sehirli
çubuğunun köməyi ilə modernləşdirmək
qeyri-mümkündür.
Təhsil heyrətamiz dərəcədə mühafizəkar
sahədir və onun xilas yolu da bundadır. Dövlət elm və təhsil
işçilərini qoruyub saxlamaq və müdafiə etmək,
infrastrukturu inkişaf etdirmək, maddi-texniki bazanı möhkəmlətmək
üçün çox iş görmüşdür. İndi təhsildə, ilk növbədə struktur dəyişiklikləri
aparılmalıdır. Bu dəyişikliklər
hərtərəfli ölçülüb-biçilmiş və
əsaslandırılmış proqrama çevrilənə qədər
nağd mövcud olanları dağıtmaq nəinki
ağılsızlıq, həm də çox təhlükəlidir.
Burada inqilabi dəyişikliklər yolu ilə
heç nə etmək olmaz. Bəli bizə 12 illik məktəb
lazımdır, bizə keyfiyyətcə fərqli ali təhsil lazımdır. Lakin dövlət buna nail olmaq üçün hər şeyi
edir və bunu yalnız korlar görməyə bilər.
Azərbaycanın bütün klassik ədəbiyyatı,
o cümlədən, cənab İbrahimbəyov, sizin əsərləriniz
də dövlət vəsaiti hesabına kütləvi tirajla
çap edilmişdir. Hər bir yazıçının - istər
klassik, istər müasir yazıçının
kitablarının 25 min tirajla çap edilməsi indiki
dövrdə heç kəsin yuxusuna da gəlməz. Bu kitablar bütün mərkəzi kitabxanalar üzrə
paylanmış, bütün məktəblərə göndərilmişdir.
Bunun əvəzinə siz mağazalarda Azərbaycan
dilində satılan kitabların 5 faiz olması barədə
gülməli rəqəm gətirir və hakimiyyətə bu
məsələ ilə məşğul olmağı təklif
edirsiniz. Dövlət kitab nəşri sahəsində
çox böyük işlər görmüş, yaradıcı
ziyalılar qarşısında öz öhdəliklərini
demək olar ki, yerinə yetirmişdir. Kitab
ticarəti isə biznesdir və bunun dövlətə
heç bir aidiyyəti yoxdur.
Siz deyirsiniz ki, Ali Sovetin deputatlarını deputat
pensiyalarından məhrum etmişlər. Siz bir tarixi faktı təkzib
edirsiniz ki, həmin deputatlar özlərinin qərarı ilə
öz hüquqlarını Milli Şuraya həvalə
etmiş, sonradan Milli Şura Milli Məclisə
çevrilmişdir, bu Milli Məclisin üzvləri isə
öz deputat pensiyalarını alırlar.
Bəxtiyar Hacıyevlə bağlı məsələdə
yenə faktların saxtalaşdırılması
müşahidə olunur. Qonşu Türkiyədə gənclər
arasında təqlid və ehtiram etalonu olan əsgər -
“Mehmetcik” obrazını orduda xidmət etməkdən imtina edən
adamla müqayisə etmək haqsızlıqdır. Axı bəzən ictimai qınaq tədbiri qanunda nəzərdə
tutulmuş sərt cəzadan daha təsirli olur. Tarkanla bağlı hamıya məlum olan əhvalatı
yada salmaq kifayətdir.
Burada isə həmin Bəxtiyar Hacıyev qanuna görə
alternativ xidmətin nəzərdə
tutulmadığını bilə-bilə hansısa uydurma bəhanələrlə
orduda xidmət etməkdən nümayişkaranə şəkildə
imtina edir. Siz isə onu cəfakeş kimi qələmə
verirsiniz. İnsandan süni vasitələrlə
müxalifətçi yaratmaq, hətta onun siyasi
ambisiyalarının reallaşdırılması
üçün ona xüsusi şərait yaratmaq olar ki, tələbələr
arasında heç nə ilə fərqlənməyən bir
oğlan birdən-birə Harvard Universitetinin tələbəsi
olsun. Lakin faktiki müharibə vəziyyətində
olan ölkədə fəraridən qəhrəman yaratmaq
olmaz. Bu, sadəcə əxlaqsızlıqdır.
Yeri gəlmişkən, Harvard Universitetini bitirənlərin
birincisi o deyil. Bu məşhur təhsil
müəssisəsini 16 azərbaycanlı bitirmişdir. Onlar öz Vətənini sevir və onun
qarşısında öz borcunu verməkdən imtina etmirlər.
Bu gün Elm fondu dünya elm mərkəzləri səviyyəsində
fəal işləyən və onlarla əməkdaşlıq
edən qüvvələrin cəmləşdiyi layihələri
məqsədli şəkildə maliyyələşdirir.
Min nəfər
tədqiqatçıya 9 çap olunmuş məqalə
düşməsi haqqında bu səfeh informasiyanın
İnternetin hansı səhifəsindən
götürüldüyünü bilmirəm, lakin Elmlər
Akademiyasının bu yaxınlarda keçirilmiş illik
yığıncağında qeyd edilmişdir ki, keçən
il təkcə Elmlər Akademiyasının əməkdaşları
tərəfindən altı min məqalə, o cümlədən
xaricdə iki minə yaxın, daha dəqiq desək 1930 məqalə
dərc edilmişdir. Qeyd edək ki, Akademiyada
doqquz min əməkdaş işləyir. Onlardan
yalnız altı mini tədqiqatçıdır. Belə çıxır ki, ildə hərəyə
bir məqalə düşür. Bu halda keçən il “impakt-faktora”, yəni dünya elminin top-listinə
daxil olan jurnallarda dərc edilmiş məqalələrin
sayı 165-ə bərabər olmuşdur və əlbəttə,
cənab İbrahimbəyovun gətirdiyi rəqəmlərlə
əsla müqayisə oluna bilməz.
Bütün məqaləni bu qayda ilə təhlil edərək
onun nə dərəcədə qərəzli yalan və
iftiralarla dolu olmasını yəqin etmək olar.
İndi isə əsas məsələ, bu qondarma
“ziyalılar forumu” barədə. Yeri gəlmişkən,
sizin Stolıpindən gətirdiyiniz sitat əvvəlcə
tamam başqa məna daşımış və başqa
kontekstdə istifadə edilmişdir. Stolıpin
“inqilabçı ziyalılara” - yəni hakimiyyətə
qarşı mübarizə üçün heç bir
metoddan, o cümlədən terrordan da çəkinməyən
adamlara müraciət edirdi. Zavallı
Stolıpinin özü də məhz ziyalıların
yetişdirdiyi bu terrorun qurbanı olmuşdur. Məhz bu ziyalılar - fikir verin intellektuallar yox,
ziyalıların mütləqiyyətə qarşı
mübarizəni öz həyatının mənası kimi
seçmiş bir təbəqəsi bu cür böyük
sarsıntıların baş verməsini istəyirdi.
Onlar həmin sarsıntılara nail oldular və taleyin qismətindən,
məhz yetişdirdikləri inqilab onların özünü məhv
etdi.
Siz daim rusdilli əhaliyə istinad edirsiniz, hesab edirsiniz
ki, Azərbaycan dilində danışan adamlar sizinlə dialoqa
girmək üçün kifayət qədər
ağıllı və savadlı deyildir. Buna görə
də savadlı adamın həmişə uca tutulduğu Azərbaycanda
ziyalıların rolu və yeri məsələsinə
toxunmadan sizə sırf Rusiya mənbələrindən istifadə
etməklə cavab verəcəyəm.
Aparıcı
tədqiqatçılar müasir Rusiyada ziyalıların vəziyyətini
təhlil edərək bu nəticəyə gəlirlər ki,
Rusiya ziyalıları dünyada unikal fenomen olmuşdur və təsadüfi
deyildir ki, bir sıra lüğətlərdə bütün
ölkələrdə mövcud olan “intellektual” və
“intelligensiya” sözləri arasında fərq qoyur, bununla da
vurğulayırlar ki, bu sonuncu sırf Rusiya fenomenidir. Beləliklə, sırf Rusiya fenomeni olan intelligensiya
hesab edirdi ki, o xalqa, həqiqət, ədalət və yüksək
əxlaq ideyalarını çatdırır. Başqa sözlə desək bu müqəddəs
qardaşlıq, istəsəniz sekta, yüksək ideyalara
sadiqlik, altruizm, antipraqmatizm kimi keyfiyyətləri nəzərdə
tutur.
Bugünkü rusiyalı sosioloqların fikrincə, XX əsrin
axırlarında ziyalıların fəaliyyət mühiti əhəmiyyətli
dərəcədə dəyişmişdir, məhz ona görə
ki, savadlılığın mənası dəyişmişdir. İndi o, yazılı mətn
üzərində işlə daha az və
obrazlı informasiya ilə daha çox bağlı idi. Peşəkar pedaqoqlar, professorlar, həkimlər kimi
ziyalılara tələbat əvvəlki səviyyədə
qalmışdır. Ziyalılara az
qala məsih rolu ayıran, ona kreativlik, cəmiyyətdə
müstəsna mövqe təmin edən özünüidentifikasiya
yox olmuşdur.
Hələ sovet dövründə bizdə “çörək
və tamaşa” şüarını lağa qoymaq qəbul
edilmişdir.
Lakin XX əsrin axırlarında bu şüar hədsiz
aktuallaşmışdır. Yemək
hamıya kifayət edirdi, əyləncə sənayesi isə
kütləvi istehlakçı yaratmışdır, bu da
öz növbəsində həmin sənayeyə öz
zövqlərini və istəklərini diktə edir. Bəzən bu zövqlərin yüksək mədəniyyət
tələblərinə uyğun olmamasına görə hiddətlənmək
lazım deyil. Bütün dünya, ən
aparıcı böyük dövlətlər əhalinin
ümumi sayında intellektualların təşkil etdiyi bir
neçə faiz həddini aşa bilməmişlər. Söhbət özlərini ziyalı sayan
“obrazovanski”lərdən deyil, məhz intellektuallardan gedir.
Mərhum akademik Sultanovun dediyi kimi genetika ilə
mübahisə etmək olmaz. Ulu Tanrı və
ya təbiət yenilik yaratmağa imkan verən istedadı əhalinin
yalnız bir neçə faizinə bəxş etmişdir.
Qalan adamların hamısı
istehlakçılardır. Bu faktla cənab
İbrahimbəyovdan başqa hamı hesablaşır.
Uzun müddət, “Azərbaycan” kinoteatrı
Kinematoqrafçılar İttifaqının tabeliyində
olanda İbrahimbəyov da bu faktla hesablaşır, yüksək
incəsənətə oriyentasiya etmədən yalnız
Hollivud filmlərini nümayiş etdirirdi. Cənab
İbrahimbəyov bu gün yenə kinematoqrafın mənafelərinin
sosialist müdafiəsini istəyir. Nə
üçün? Bəlkə bizim
hamımızı yaramazlar kimi təsvir edən, yaxşı
adamların hökmən həlak olduğu, pis adamların isə
hökmən varlı, qatil və zalım olduğu filmlər
çəkmək üçün? Demək
istəyirəm ki, siz vergi ödəyicilərinin
pullarından istifadə edib pul gətirməyən kino çəkirsiniz,
yəni, onun zərərlə başa gəlməsi əvvəlcədən
məlumdur. Bu kino insanlara sevinc bəxş
etmir və yüksək incəsənət deyildir. Elə isə nəyə gərəkdir?
Məqalənizdə Kinematoqrafçılar İttifaqı ilə bağlı bir qucaq şəxsi incikliklərinizlə siz, cənab İbrahimbəyov, qulaqlarımızı yorursunuz. Mən bütün bunlara toxunmayacağam. 1967-ci ildən bəri qısa fasilə ilə siz bu İttifaqa başçılıq edirsiniz və əgər Danimarka krallığında nə isə qaydasında deyildirsə, zənnimcə, buna görə sizdən başqa heç kəs məsuliyyət daşımır. Bunu siz yaratmısınız, cəzasını da özünüz çəkirsiniz.
Hörmətli cənab İbrahimbəyov, heç olmasa bir kreativ tapın. Bolotnayada baş verən hadisələrə cavab olaraq İrina Xakamada yaxşı demişdir ki, zəhlə tökmüş ştamplardan əl çəkmək lazımdır. Nəisə bir X-faktor lazımdır. Sizin dedikləriniz xalq üçün maraqlı olmalıdır. Bunun üçün kreativlik lazımdır, fantaziya lazımdır. 1988-ci ildə olub keçənlərin dönə-dönə təkrarı artıq heç kəsi maraqlandıra bilməz. Cənab İbrahimbəyovda isə məhz yaradıcı, kreativ ideyalar çatışmır. Məhz bu səbəbdən biz sizinlə barrikadaların müxtəlif tərəflərindəyik.
Əli Əhmədov,
Yeni Azərbaycan
Partiyası Sədrinin
müavini-İcra katibi,
Milli Məclisin deputatı
Yeni Azərbaycan.-
2012.- 31 may.- S.3.