DEMOKRATİK
İNKİŞAFIN YENİ MODELİ: AZƏRBAYCAN NÜMUNƏSİ
Demokratik
dövlətin formalaşması və inkişafı hər
bir siyasi-sosial şəraitdə fərqli olur. Milli dəyərlərdən
və mentalitetdən asılı olaraq, formalaşan demokratik
idarəçilik müxtəlif elementləri və faktorları
özündə birləşdirir. Əlbəttə ki,
ümumi mənada real demokratiya xalq tərəfindən
seçilən adamların hakimiyyətidir. Bu da təbii
olaraq, nümayəndəli demokratiyadır. Amma bütün
hallarda demokratiyanın cəhətləri kimi
aşağıdakıları göstərmək olur:
- demokratik
dövlətlərdə hakimiyyətin mənbəyi
xalqdır. Yəni, xalq öz rəyinə əsaslanaraq,
nümayəndələrini seçir və onlara dövlətin
məsələlərini həll etməyə hüquq verir;
-
siyasi hakimiyyət demokratiya şəraitində legitim xarakter
daşıyır və qəbul olunmuş qanunlara müvafiq
olaraq həyata keçirilir;
-
demokratik idarəçilik forması üçün hakimiyyətin
bölünməsi prinsipi səciyyəvidir. Bu, qanunverici,
icraedici və məhkəmə hakimiyyətinin bir-birindən
ayrılması, praktiki olaraq, real müstəqilliyinin təcəssümüdür;
-
demokratik rejim xalqın siyasi qərarların işlənib
hazırlanmasına təsiri hüququ ilə səciyyələnir.
Yəni, burada qərarların işlənib
hazırlanmasında xalqın siyasi iştirakına konstitusiya
ilə təminat verilir;
- əsas
cəhətlərdən birini də iki və ya
çoxpartiyalı sistemin yaradılmasını, siyasi
partiyaların rəqabətliliyini, eyni zamanda, partiyaların həm
parlamentdə, həm də ondan kənarda qanun çərçivəsində
mövcudluğunu nəzərdə tutan siyasi plüralizm təşkil
edir;
- nəhayət,
demokratik siyasi rejim insan hüquqlarının reallaşmasının
yüksək səviyyəsilə səciyyələnir.
Bütün
sadaladığımız amillər klassik demokratik rejimlərin
mahiyyətini təşkil edir. Demokratik inkişaf yolunu
tutmuş bütün dövlətlərin hakimiyyətləri
bu və ya digər formada bu faktorları özlərində
birləşdirirlər. Biz bunu müasir Azərbaycanın
timsalında da görə bilərik.
Anarxiyadan siyasi sabitliyə,
demokratiyaya doğru
Ümumiyyətlə,
demokratik dəyərlərin və təsisatların təşəkkül
tapması, mütəmadi surətdə yenilənərək
inkişaf etdirilməsi, insan və vətəndaş hüquq
və azadlıqlarının təmin və müdafiə
edilməsi kimi fundamental istiqamətlər müstəqil Azərbaycan
dövlətinin milli siyasət kursunun əsasını təşkil
etməkdədir. Odur ki, bütün bunların fonunda bu
gün Azərbaycan demokratik inkişaf yolunda irəliləyən
iddialı ölkələr sırasında yer almaqdadır.
Ölkəmizdə demokratiya və onun başlıca
atributları olan vətəndaş cəmiyyəti və
hüquqi dövlətin komponentlərinin təşəkkül
tapmasını, inkişafını təmin edən
başlıca amil isə mütəmadi surətdə
sistem-struktur islahatlarının həyata keçirilməsi olub.
Belə
ki, müstəqillik əldə etdikdən sonra ölkəmizin
qarşısında duran başlıca vəzifə totalitar
sistemdən çıxıb yeni cəmiyyət və milli
dövlət quruculuğunun həyata keçirilməsi, həmçinin,
onun fonunda reallaşdırılacaq islahatların
davamlılığının təmin edilməsi idi. Bunun
üçünsə, rasional strateji konsepsiyanın
hazırlanması və praqmatik addımların
atılması zəruri idi.
Amma
müstəqilliyin ilk illərində hakimiyyətdə olan səriştəsiz
qüvvələrin irrasional fəaliyyəti nəticəsində
ölkəmizdə, sözün əsl mənasında, siyasi-hüquqi
kataklizmlərlə müşayiət edilən böhran
tendensiyası bəhs edilən vəzifələrin
reallaşdırılmasını mümkün etmədi.
Ölkəyə “rəhbərlik” edən şəxslərin
ümummilli mənafedən uzaq şəkildə korporativ
maraqların təmin olunması uğrunda mübarizəyə
qalxması ölkəni müxtəlif təyinatlı qüvvələrin
mübarizə meydanına və ideoloji qarşıdurma
poliqonuna çevirdi. Bu isə qeyd etdiyimiz kimi, demokratik
tranzitin başlanmasına imkan vermədi. Nəticə etibarilə,
sistem dəyişikliyi avtoritarizmdən oxlokratiya ilə ayaqda
duran neoavtoritarizmə keçid formasında baş tutdu.
Lakin
1993-cü ildən, yəni, Ulu öndər Heydər Əliyevin
xalqın təkidli tələbləri ilə ikinci dəfə
hakimiyyətə gəlişindən sonra həyata
keçirilən kompleks islahatlar demokratik transformasiyanı təmin
edən fundamental mexanizm oldu. Ölkə daxilində
ayrı-ayrı şəxslərin və ya siyasi subyektlərin
maraqlarını ifadə edən silahlı qruplaşmalar
neytrallaşdırıldıqdan, 1994-cü ildə “Əsrin
müqaviləsi” imzalandıqdan sonra siyasi-sosial və iqtisadi
stabillik bərqərar oldu. Bunun davamı olaraq, 12 noyabr 1995-ci
ildə ümumxalq səsverməsi - referendum nəticəsində
ölkə Konstitusiyasının qəbul edilməsi demokratik
transformasiyanın əsasını qoyan tarixi addım oldu.
Bundan sonra çoxpartiyalı təmsilçilik əsasında
parlament seçkilərinin keçirilməsi, qanunvericilik
prosesinin rasional və konstitusion şəkildə təşkil
edilməsi hüquqi dövlət quruculuğu prosesini sürətləndirən
mühüm amil oldu.
Beləliklə,
hüquqi nihilizmin aradan qaldırılması, siyasi-hüquqi
islahatların həyata keçirilməsi kimi strateji tədbirlər
ölkədə demokratik hüquq və azadlıqların daha
da möhkəmlənməsini şərtləndirmiş oldu.
Bu sırada Ombudsman təsisatının yaradılması,
ölüm hökmünün ləğv edilməsi, mətbuat
üzərindəki senzuranın ləğv edilməsi və
müstəqil medianın formalaşdırılması kimi islahat
xarakterli addımlar xüsusi vurğulanmalıdır.
Azərbaycanda demokratik idarəçiliyin
möhkəmləndirilməsində Prezident İlham Əliyevin
rolu
Ulu
öndər Heydər Əliyevin əsasını qoyduğu
demokratikləşmə prosesi 2003-cü ildən etibarən
Prezident İlham Əliyev tərəfindən yeni keyfiyyətdə
davam etdirildi. Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə
həyata keçirilən rasional və praqmatik siyasi kursun
fonunda insan və vətəndaş hüquq və
azadlıqlarının təminatının daha da gücləndirilməsi,
qanunvericilik bazasının zənginləşdirilməsi,
ictimai-siyasi təsisatların fəaliyyət mexanizminin səmərəlilik
səviyyəsinin artırılmasına yardım edən
hüquqi islahatların həyata keçirilməsi və digər
bu kimi tədbirlər demokratikləşmə prosesinin daha da
sürətlənməsini şərtləndirdi. Nəticə
etibarilə, Azərbaycan demokratiya yolunda intensiv irəliləyişini
inamla davam etdirdi.
Demokratik
transformasiya kursunun uğurla davam etdirilməsi, demokratikləşmə
prosesinin intensiv surətdə həyata keçirilməsi ilə
bağlı Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham
Əliyev qeyd edib: “Biz ölkəmizdə demokratiyanın, insan
hüquqlarının inkişafına və qorunmasına
çox böyük əhəmiyyət veririk... Biz, əlbəttə,
gələcək fəaliyyətimizdə də Azərbaycanda
həm siyasi, həm iqtisadi, həm də sosial islahatları
davam etdirəcəyik, insan hüquqlarının qorunması
üçün bütün lazımi tədbirləri görəcəyik”.
Ümumiyyətlə,
Ulu öndər Heydər Əliyevin əsasını
qoyduğu demokratikləşmə siyasətinin Prezident
İlham Əliyev tərəfindən uğurla davam etdirilməsinin
fonunda hüquqi dövlət quruculuğu və vətəndaş
cəmiyyətinin mütləq komponentlərinin təşəkkül
tapması, söz və özünüifadə
azadlığının təmin və müdafiə
olunması kimi başlıca strateji istiqamətlərdə
fundamental uğurlar əldə edilib. Mövcud uğurların
mahiyyətini və əhəmiyyətini anlamaq
üçün bir neçə istiqamətdə atılan
addımlara və əldə olunan nəticələrə
toxunmaq məqsədəmüvafiqdir.
Qeyd
etmək lazımdır ki, milli inkişaf strategiyasının
hüquqi dövlət quruculuğu və vətəndaş cəmiyyətinin
mütləq komponentlərinin təşəkkül
tapması istiqamətində insan və vətəndaş
hüquq və azadlıqlarının təmin və müdafiə
olunmasıyla bağlı mühüm struktur islahatları həyata
keçirildi. Belə ki, Ulu öndər Heydər Əliyevin əsasını
qoyduğu demokratikləşmə siyasətinin Prezident
İlham Əliyev tərəfindən uğurla davam etdirilməsinin
fonunda hüquqi dövlətin təməl atributlarından və
əlamətlərindən biri kimi, ilk növbədə, insan
və vətəndaş hüquq və
azadlıqlarının təmin və müdafiə
olunması istiqamətində kompleks tədbirlər
görülüb. Bəhs edilən sahədə fundamental
institusional mexanizmlərin formalaşdırılması və
mövcud resurslardan səmərəli şəkildə istifadə
edilməsi insan və vətəndaş hüquq və
azadlıqlarının müdafiəsi işinə birmənalı
şəkildə mühüm töhfələr bəxş
edib. Bununla yanaşı, bəhs edilən istiqamətdə
Konstitusiyaya müvafiq surətdə normativ hüquqi aktların
qəbul edilməsi, müvafiq sərəncam və fərmanların
verilməsi, ölkəmizin milli maraqlar və dəyərlər
əsasında beynəlxalq konvensiyalara və müqavilələrə
qoşulması insan və vətəndaş hüquq və
azadlıqlarının müdafiəsi mexanizminin səmərəliliyini
təmin edən növbəti strateji faktor kimi dəyərləndirilməlidir.
Bu sıraya Azərbaycanda insan və vətəndaş
hüquq və azadlıqlarının təmin edilməsi sahəsində
müəyyən olunmuş tədbirlərin əsaslı və
məqsədyönlü şəkildə həyata
keçirilməsi məqsədilə Ulu öndər Heydər
Əliyevin 18 iyun 1998-ci il tarixli Sərəncamı ilə
“İnsan hüquqlarının müdafiəsinə dair
Dövlət Proqramı”nın təsdiq edilməsini, məhz
bu cür ali və humanist mövqeyin qanunauyğun nəticəsi
kimi, Prezident İlham Əliyevin 18 iyun 2007-ci il tarixli Sərəncamına
əsasən, 18 iyunun Azərbaycanda İnsan hüquqları
günü elan edilməsini və bundan sonra da bu sahədə
əhəmiyyətli strateji tədbirlərin görülməsini,
24 avqust 2002-ci il və 18 mart 2009-cu il tarixlərində
keçirilmiş ümumxalq səsverməsi-referendumlar nəticəsində
insan və vətəndaş hüquq və azadlıqları
istiqamətində qanunvericilik bazasının zənginləşdirilməsini
və digərlərini aid etmək olar. Ötən il isə
insan hüquqları sahəsində Prezident İlham Əliyev
mili fəaliyyət planını da təsdiqlədi.
Bundan
başqa, siyasi sistemin struktur elementlərinin təkmilləşdirilməsi
məqsədilə həyata keçirilən siyasi-hüquqi
islahatlar da hüquqi dövlət və vətəndaş cəmiyyətinin
mütləq komponentlərinin bərqərar olunması
işinə fundamental töhfələr bəxş etdi. Belə
ki, bu sıraya ictimai-siyasi institutlaşma tendensiyasının əsasının
qoyulmasını, təsisatların leqal və legitim fəaliyyətinə
əlverişli şəraitin yaradılmasını, hakimiyyətin
hər üç müstəqil qolunun suveren və leqal
substratlarla təsbit olunmuş fəaliyyət mexanizminin səmərəlilik
səviyyəsinin artırılması yönündə
hüquqi mexanizmlərin təkmilləşdirilməsini,
dövlətlə vətəndaşların
qarşılıqlı məsuliyyətinə əsaslanan
leqal münasibətlər sisteminin
formalaşdırılmasını və s. aid etmək olar.
Beləliklə,
bütün bunlar mülki şəxslərin
könüllü birləşməsi nəticəsində
yaranan, özünütənzimləmə və
özünüidarə mexanizminə malik olan, qeyri-siyasi səciyyəsi
ilə sivil şəxslər və münasibətlər
sistemini ehtiva edən ictimai birlik kimi səciyyələndirilən
vətəndaş cəmiyyətinin də
formalaşdırılması üçün xüsusi önəm
kəsb edən təməl strateji substratlar oldu. Məhz
bütün bu tədbirlər və nailiyyətlərin fonunda
vətəndaş cəmiyyəti özünün spesifik
funksiyaları ilə cəmiyyətdə üzvi
bütövlük, ahəngdarlıq və ümumi
inkişafı təmin edən mexanizm kimi
çıxış etdi. Odur ki, məhz bu cür
funksionallığın fonunda eyni təsisat daxilində mədəni,
iqtisadi, sosial və hüquqi münasibətlərdə olan
subyektlər qarşılıqlı surətdə bir-birilərinin
sosiallaşmasına təsir etməklə yanaşı, yeni
münasibətlər sisteminin formalaşmasını da şərtləndirdilər.
Bu isə ümumi sosiumun tərkibində “mərkəzdənqaçma”
meyillərini neytrallaşdırmaqla yanaşı, sosial,
hüquqi, mədəni və iqtisadi münasibətlər
sisteminin aktorları arasında qarşılıqlı əlaqələri
təmin və mühafizə edən mexanizm qismində
çıxış etmiş oldu.
Məhz
bütün bu nailiyyətlərin önəminə toxunan
Prezident İlham Əliyev qeyd edib: “Biz müasir dövlət
qururuq. Dövlət quruculuğu Azərbaycanda, əslində,
1993-cü ildən sonra başlamışdır. Dövlətçiliyin əsasları qoyulmuşdur,
Azərbaycanda hüquqi dövlətin yaradılması istiqamətində
çox önəmli addımlar atılmışdır,
islahatlar aparılmışdır. Bu
gün bu islahatlar davam etdirilir. İstər
siyasi sahədə, istərsə də iqtisadi sahədə
islahatların davam etdirilməsi hər bir cəmiyyət
üçün inkişafa gedən yoldur. Azərbaycan
dövləti müasirliyə, inkişafa sadiq olduğunu islahatların
davam etdirilməsində nümayiş etdirir... Ancaq
əldə edilmiş uğurlar, sadəcə, bizim
üçün gələcək addımların
atılması üzrə bir stimul olmalıdır. Həyat yerində durmur, ölkə
qarşısında yeni vəzifələr çıxır,
yeni çağırışlarla üzləşirik və
biz hazır olmalıyıq. Bunu etmək
üçün güclü iqtisadiyyat və güclü
siyasi sistem olmalıdır... Azərbaycanda vətəndaş
cəmiyyətinin formalaşması prosesi uğurla gedir, xalqla
iqtidar arasında birlik vardır. Bütün təşəbbüslərimiz
xalq tərəfindən dəstəklənir, əks təqdirdə
biz bu inkişafa nail ola bilməzdik”.
Ən əsası isə, ötən zaman ərzində
söz, fikir və özünüifadə
azadlığının təmin və müdafiə
olunması yönündə fundamental nailiyyətlər əldə
edilmişdir.
Azərbaycan xalqının Ümummilli lideri Heydər
Əliyevin 1993-cü ildə ikinci dəfə hakimiyyətə
gəlməsindən sonra həyata keçirilən demokratik
transformasiya və milli inkişaf strategiyasının fonunda
media təsisatının təşəkkülü və
inkişafına xüsusi diqqət göstərildi və bu
sahədə strateji səciyyəli fundamental işlər
görüldü. İlk növbədə,
kütləvi informasiya vasitələrinin səmərəli fəaliyyəti
üçün qanunvericilik bazası
formalaşdırıldı və müvafiq hüquqi
substratlar təsbit edildi.
Hələ
1995-ci ildə Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasının qəbul edilməsi ərəfəsində
onun memarı, yaradıcısı Ulu öndər Heydər Əliyevin
səyləri ilə insan və vətəndaş hüquq və
azadlıqlarının-sərbəst düşüncə və
özünüifadə, dini etiqad və məslək
azadlığının təmin olunması istiqamətində
xüsusi maddələr Ana Qanuna salındı. Ulu
öndər Heydər Əliyevin ölkəyə rəhbərlik
etdiyi dövrdə media sektorunun inkişafına, söz, fikir
və özünüifadə azadlığının təmin
və müdafiə olunmasına fundamental töhfələr bəxş
edən çox ciddi addımlar atıldı. 1998-ci ildə Ulu öndər Heydər Əliyev tərəfindən
imzalanan “Azərbaycan Respublikasında söz, fikir və məlumat
azadlığının təmin edilməsi sahəsində əlavə
tədbirlər haqqında” Fərmana müvafiq surətdə
həyata keçirilən işlər kütləvi informasiya
vasitələrinin fəaliyyət mexanizminin səmərəlilik
səviyyəsinin artırılmasına fundamental şərait
yaratdı. Həmin Fərmanla Nazirlər Kabineti
yanında Mətbuatda və digər Kütləvi
İnformasiya Vasitələrində Dövlət Sirlərini
Mühafizə edən Baş İdarə ləğv edildi, hərbi
senzura yaradılması haqqında 16 aprel 1992-ci il tarixli fərman
və bütün informasiya yayımı üzərində nəzarət
tətbiq edilməsi ilə bağlı 15 aprel 1993-cü il
tarixli sərəncam qüvvədən düşmüş
hesab olundu.
1999-cu ilin sonunda “Kütləvi informasiya vasitələri
haqqında” yeni Qanunun qəbulu media təsisatının
inkişafını şərtləndirən, bəhs edilən
sahəyə müvafiq surətdə sahəvi və
ümummilli münasibətləri tənzimləyən
hüquqi bazanın zənginləşdirilməsi işinə
əhəmiyyətli töhfə oldu.
2000-ci ilin mart ayında Ümummilli lider Heydər Əliyevin
Sərəncamı ilə “2000-2001-ci illərdə kütləvi
informasiya vasitələrinin maddi-texniki şəraitinin
yaxşılaşdırılması üzrə tədbirlər
Proqamı” təsdiq olundu. İdarəçilik
sisteminin islahatı çərçivəsində Mətbuat
və İnformasiya Nazirliyi ləğv edildi, kütləvi
informasiya vasitələrinin yaranması və fəaliyyətinin
hüquqi əsaslarının möhkəmləndirilməsi məqsədilə
Milli Mətbuat, Teleradio və İnternet Şurası
yaradıldı. Bir sıra qəzetlərin
“Azərbaycan” nəşriyyatına olan borcları donduruldu,
sonradan isə ləğv edildi. 2003-cü
ilin mart ayında Azərbaycan jurnalistlərinin qurultayında
media-ictimaiyyət, media-hakimiyyət münasibətlərini tənzimləyən
qurum - Azərbaycan Mətbuat Şurası yaradıldı.
Bütün bunlar öz növbəsində Azərbaycanda
söz, fikir və mətbuat azadlığının bərqərar
olunması üçün əlamətdar tarixi hadisələr
kimi qiymətləndirilməlidir.
Prezident İlham Əliyevin ölkəyə rəhbərliyi
dövründə də media sektorunun inkişafı
yönündə fundamental addımlar atıldı, söz,
fikir və özünüifadə azadlığının təmin
və müdafiə olunması yönündə fundamental
nailiyyətlər əldə edildi. Prezident İlham Əliyevin
rəhbərliyi ilə həyata keçirilən rasional siyasət
kursu nəticəsində iqtisadi qüdrətimiz artdıqca mətbuatın
maddi probleminin həlli ilə bağlı çox ciddi
addımlar atıldı və müvafiq tədbirlər
görüldü. İlk növbədə,
öz peşəsini dürüst və obyektiv surətdə
yerinə yetirən, Azərbaycan mətbuatının inkişafına
xüsusi xidmət edən ayrı-ayrı jurnalistlərin
müxtəlif problemlərinin həlli ilə bağlı
fundamental addımlar atılmağa başlandı. Bununla
yanaşı, Kütləvi İnformasiya Vasitələrinə
Dövlət Dəstəyi Konsepsiyasının qəbul
olunması ilə bağlı qərarın qəbul olunması,
Kütləvi İnformasiya Vasitələrinə Dövlət
Dəstəyi Fondunun (KİVDF) yaradılması, jurnalistlərə
fəxri adların verilməsi, onların orden və medallarla təltif
olunması, qəzet redaksiyalarına, informasiya agentliklərinə
birdəfəlik maliyyə yardımlarının edilməsi və
s. kimi tədbirlər media sektorunun inkişafını sürətləndirən
fundamental mexanizm qismində çıxış etdi.
Möhkəmlənən
konsolidasiyalı demokratiya modeli...
Göründüyü kimi, Azərbaycan demokratik
inkişaf yolunda uğurla addımlayır və bu, ölkəmizin
milli inkişafının bariz nümunəsi kimi səciyyələndirilməlidir. Ölkəmizdə
hüquqi dövlət və vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğu prosesi, ictimai-siyasi institutlaşma tendensiyası
uğurla davam etdirilir. Prezident İlham Əliyevin
rəhbərliyilə həyata keçirilən siyasi-hüquqi
islahatların nəticəsi kimi Azərbaycan demokratik
inkişaf baxımından Qərb dövlətlərilə
eyni sırada durur. Yəni, Azərbaycan bu
gün dünyada insan hüquqlarının qorunduğu və
qanunun aliliyinin təmin edildiyi demokratik ölkələrdən
biri kimi qəbul edilir. Artıq Prezident
İlham Əliyev səmərəli və məqsədyönlü
fəaliyyəti nəticəsində ölkəmizdə
konsolidasiyalı demokratiyanın oturuşmasını
labüdləşdirir. Bütövlükdə,
idarəçilik sisteminin təkmilləşdirilməsi, cəmiyyətin
ayrı-ayrı fəaliyyət sferalarında şəffaflığın,
vətəndaşla dövlətin birbaşa dialoqunun təmin
edilməsi Azərbaycanın demokratik dəyərlərə nə
qədər sadiq olduğunu sübut edir.
Bir məqamı
da xüsusi vurğulamaq lazımdır ki, Prezident İlham Əliyevin
Sərəncamı əsasında hazırlanan “Azərbaycan-2020:
gələcəyə baxış” İnkişaf
Konsepsiyasının icrası nəticəsində ölkəmiz
demokratik tərəqqi baxımından inkişaf etmiş
ölkələrin sırasında duracaq.
Hüseyn PAŞAYEV,
YAP Mətbuat Xidmətinin
rəhbəri, YAP Siyasi
Şurasının üzvü
Yeni Azərbaycan.-
2012.- 12 may.- S.4.