Azərbaycanın
iqtisadi inkişafının təməli - “ƏSRİN
MÜQAVİLƏSİ”...
Ulu öndər Heydər Əliyevin
neft strategiyasının ən böyük uğurlarından
sayılan müqavilənin imzalanmasından 18 il ötür
Ulu
öndər Heydər Əliyevin 1993-cü ilin iyununda
xalqın təkidli tələbi ilə yenidən siyasi hakimiyyətə
gəlməsi Azərbaycanın müstəqilliyinin xilası
ilə nəticələndi. Tez bir zamanda ölkədə siyasi
sabitlik bərpa olundu, dövlət quruculuğuna start verildi. Cəmisi bir
ildən sonra-1994-cü ilin sentyabrın 20-də isə
müasir, qüdrətli Azərbaycanın iqtisadi
inkişafının təməlini təşkil edən “Əsrin
müqaviləsi” imzalandı.
Bu müqavilənin Azərbaycan tarixində istər
iqtisadi, istərsə də siyasi aspektdə əhəmiyyəti
olduqca böyükdür. Bir faktı qeyd etmək
kifayətdir ki, məhz, bu müqavilənin imzalanması ilə
Azərbaycan qısa zaman kəsiyində iqtisadi inkişaf
yoluna qədəm qoydu, ölkəmizə xarici investisiyalar cəlb
edildi, beynəlxalq arenada ölkəmizin nüfuzu artdı.
Bu gün
“Əsrin müqaviləsi”nin
imzalanmasından 18 il ötür. “Yeni Azərbaycan”
qəzeti olaraq ölkəmizin iqtisadi inkişafının əsas
təməli olan bu müqavilənin imzalanmasına həsr
edilən “dəyirmi masa” təşkil etdik. “Dəyirmi
masa”nın qonaqları millət vəkili Azər Badamov, YAP
Qaradağ rayon təşkilatının sədri, YAP Siyasi
Şurasının üzvü, iqtisadçı Aydın Hüseynov,
politoloq Cümşüd Nuriyev, iqtisadçı Vüqar
Bayramov və politoloq, Prezident yanında Dövlət İdarəçiliyi
Akademiyası Siyasi Araşdırmalar İnstitutunun rəhbəri
Elman Nəsirlidir.
- Məlum
olduğu kimi “Əsrin müqaviləsi”nin
imzalanmasından 18 il ötür. Həmin tarixi
müqavilə 1994-cü ilin rakursundan baxanda bu gün necə
xarakterizə oluna bilər? Bu layihəni
müasir, qüdrətli Azərbaycanın təməli
adlandırmaq olarmı?
Azər
Badamov: 1994-cü il sentyabrın 20-də
imzalanan və tarixdə “Əsrin müqaviləsi” kimi təşəkkül
tapmış neft müqaviləsi Azərbaycanın müstəqillik
tarixində imzalanan ən önəmli və həyati dəyərə
malik beynəlxalq müqavilələrdən biri, daha
doğrusu birincisidir. Çünki bu müqavilə
müasir Azərbaycanın inkişaf perspektivləri
baxımından, o cümlədən, iqtisadiyyatın
dirçəldilməsi və şaxələndirilməsi
prosesində olduqca mühüm rola malikdir. 1993-cü ildə Ümummilli liderimiz Heydər Əliyev
xalqın təkidli tələbi ilə hakimiyyətə gəldiyi
dövrə qədərki zaman kəsiyində artıq
kövrək olan müstəqilliyimiz böyük təhlükələrlə
üz-üzə dayanmışdı. İstər
siyasi, istər iqtisadi, istərsə də hərbi cəhətdən
acınacaqlı bir halda olan Azərbaycanı
düşdüyü durumdan xilas etmək çox çətin
idi. Bununla yanaşı, təbii sərvətlərimiz
olan neft və qazdan istifadə məsələsində də
milli maraqlar baxımından ehtiyatlı davranmaq gərəkirdi.
Beləliklə, məhz “Əsrin müqaviləsi”
Azərbaycanı investisiyalara açıq bir dövlətə
çevirdi və xarici investorlar bu layihənin ardından sərbəst
şəkildə ölkəmizə investisiya yatırmağa
başladılar. Digər tərəfdən,
bu, iqtisadi inkişafın təməlinin qurulmasına imkan
yaratdı. Həmin dövrdən etibarən
ölkəmizə milyardlarla dollar həcmində xarici
investisiyalar yatırıldı, neft sektorunun inkişafı isə
özlüyündə qeyri-neft sektorunun da
inkişafını təmin etdi. Məhz
bu layihədən əldə olunan gəlir sayəsində Azərbaycan
vətəndaşlarının sosial təminatının
yüksəldilməsi istiqamətində əsaslı
addımlar atıldı, müxtəlif layihələr həyata
keçirildi. Ölkədə sabitliyin
yaranması isə yeni-yeni sahələr üzrə
investisiyaların Azərbaycana cəlb olunmasına köməklik
göstərdi. Bu da nəticə
etibarı ilə ölkəmizdə regionların sosial-iqtisadi
inkişafını və digər mühüm aspektləri
özündə ehtiva edən genişmiqyaslı
proqramların, konsepsiyaların reallaşmasına şərait
yaratdı.
- Ötən
18 ildə Azərbaycan iqtisadiyyatı 10 dəfələrlə
artıb. Bu baxımdan, “Əsrin müqaviləsi”nin ölkənin iqtisadi yüksəlişindəki
rolunu necə izah etmək olar?
Vüqar
Bayramov: “Əsrin müqaviləsi”ni öncə
strateji yanaşma kimi qiymətləndirmək lazımdır. Nəzərə almaq lazımdır ki, bu, müstəqil
Azərbaycanın imzaladığı ən böyük
müqavilələrdən biridir. Məhz
bu müqavilə nəticəsində Azərbaycan
iqtisadiyyatına 20 mlrd. dollar həcmində
investisiya qoyulması nəzərdə tutulmuşdu. Eyni zamanda, “Əsrin müqaviləsi” çərçivəsində
56 mlrd. barel neftin hasil edilməsi
razılaşdırılıb ki, 2020-ci ilədək məhz
sözügedən müqavilə çərçivəsində
işlənən yataqlardan bu hasil olunacaq. Bütövlükdə,
“Əsrin müqaviləsi”ni və həmin
müqavilədən sonrakı dövrü qiymətləndirsək
birmənalı olaraq deyə bilərik ki, bu həm iqtisadi, həm
də geosiyasi baxımdan mühüm bir addım idi. Bu müqavilənin stratejiliyi ondan ibarətdir ki, “Əsrin
müqaviləsi”ndə həmin dövrdə Azərbaycana
siyasi və iqtisadi təsir imkanına malik Rusiyanın şirkəti
cəmi 10 faiz pay almışdı. Böyük
üstünlük Qərb ölkələrini təmsil edən
şirkətlərə verilmişdi. Eyni
zamanda, nəzərə almaq lazımdır ki, müqavilənin
yükü 20 mlrd. olsa da, həmin
dövrdə Azərbaycanın dövlət büdcəsi
kiçik rəqəmlərlə ifadə olunurdu. Yarım milyard dollar dövlət büdcəsi olan
bir ölkənin 20 mlrd. dollarlıq
bir müqavilə imzalaması kifayət qədər strateji
bir addım idi. Post müqavilə dövrünü təhlil
etsək, deyə bilərik ki, “Əsrin müqaviləsi”
bugünkü inkişaf üçün təməl rolunu
oynadı. Azərbaycan sonrakı dövrdə
karbohidrogen ehtiyyatları ilə bağlı 30-dan artıq
müqavilə imzaladı. Həmin müqavilələr
sayəsində Azərbaycan iqtisadiyyatına, o cümlədən,
neft sektoruna 64 mlrd. dollar sərmayə
qoyulması nəzərədə tutulurdu. Həmin
investisiyaların 60 mlrd. dolları
yeni yataqların kəşfi və işlənməsi ilə
bağlıdır. “Əsrin müqaviləsi”ndən
sonra imzalanan müqavilədə Dövlət Neft Şirkətinin
payı daha da artdı. Artıq pay
bölgüsündə ARDNŞ 50 faizə sahib idi. Bu isə ondan xəbər verir ki, “Əsrin
müqaviləsi” yalnız neft-qaz sektorunun işlənməsi
üçün imzalanan müqavilə kimi xarakterizə oluna
bilməz. Digər tərəfədən,
“Əsrin müqaviləsi” neft sektoru ilə yanaşı,
qeyri-neft sektorunun inkişafını təmin edən impulsa
çevrildi. 2010-cu ildən başlayaraq,
qeyri-neft sektorundakı artım neft sektorundakı artımı
üstələyib. 2011-ci ildə Azərbaycanın
qeyri-neft sektorunda 12 faizə yaxın artım qeydə
alınıb. Cari ilin 8 ayında qeyri-neft sektorundakı
artım 7,4 faiz olub. Ümumi
daxili məhsulun (ÜDM) strukturuna diqqət etsək məlum
olar ki, burada qeyri-neft sektorunun payı 60 faizə
yaxındır. Demək, “Əsrin
müqaviləsi” neft sektorunun inkişafını
stimullaşdıran layihə olmaqla yanaşı, qeyri-neft
sektorunun artımında baza rolunu oynayıb. Qeyri-neft sektorunun inkişafı isə ölkəmizdə
dayanıqlı inkişafın təmin edilməsi
baxımından əhəmiyyətlidir. Bu gün, “Əsrin
müqaviləsi”nin imzalanmasından 18 il
sonra bu müqavilənin əhəmiyyətini qiymətləndirsək
faktiki olaraq bütövlükdə Azərbaycan
iqtisadiyyatında əldə edilən uğurlar birbaşa “Əsrin
müqaviləsi”nə əsaslanır. Qeyri-neft
sektorunun inkişafı isə ölkəmizdə prioritet
istiqmətlərdən olan iqtisadiyyatın şaxələndirilməsinə
gətirib çıxarıb.
-
1994-cü il sentyabrın 20-də “Əsrin
müqaviləsi” kimi tarixi ad almış ilk neft müqaviləsinin
imzalanması ilə Azərbaycanda yeni milli neft
strategiyasının əsası qoyuldu. Artıq
illərdir ki, əsası Ulu öndər Heydər Əliyev tərəfindən
qoyulan bu strategiya uğurla davam və inkişaf etdirilir. “Əsrin müqaviləsi” Azərbaycanın bu illər
ərzində uğurlu neft siyasəti yürütməsində
və yeni enerji layihələrinin
reallaşdırılmasında hansı rolu oynadı?
Aydın
Hüseynov: Həqiqətən də ölkəmizdə
uğurla inkişaf etdirilən neft strategiyası, neftlə
bağlı əldə olunan nailiyyətlərimiz bilavasitə
Ulu öndər Heydər Əliyev qətiyyətinin nəticəsidir.
Ümumiyyətlə, Azərbaycan xalqı həm
də ona görə xoşbəxtdir ki, böyük
karbohidrogen ehtiyatlarına malikdir. Bu bizə
iqtisadi dividendlər gətirən neft strategiyasını
reallaşdırmağa imkan verir. Neft
strategiyasının son məqsədi isə gəlirlərin əldə
olunması və milli valyuta ehtiyatlarının
artırılması, ümumiyyətlə ölkənin
iqtisadi qüdrətinin artırılmasıdır.
Aparılan uğurlu neft siyasəti məhz bu məqamların
həyata keçməsinə imkan verdi. Xüsusilə qeyd etmək lazımdır ki, bu
prosesdə ən başlıca məsələlərdən
biri əldə edilən gəlirlərin idarə
olunmasıdır. Bu, strategiyanın
hazırlanması, onun siyasi aspektlərinin, bu mexanizmin işə
düşməsi qədər çətin məsələdir.
Xatırlayıram ki, möhtərəm
Prezidentimiz İlham Əliyev hələ o dövrdə
ARDNŞ-ın I vitse-prezidenti kimi Heydər Əliyevin neft
strategiyasının reallaşmasında mühüm rol
oynadı. 1999-cu ildə “Əsrin
müqaviləsi” çərçivəsində ilk neft
ixracatı həyata keçirildikdən sonra cənab İlham
Əliyev öz çıxışlarının birində
bildirmişdi ki, neft gəlirləri dövlət büdcəsinin
gəlirlərinə qarışır və onların
ayrılması, hesablanması çətinlik yaradır.
Həqiqətən də, dövlət büdcəsinə
vəsait daxil olarkən həmin vəsaitin hansı sektordan
daxil olduğunu müəyyənləşdirmək çətinlik
yaradırdı. Eyni zamanda, dövlət
büdcəsinin xərc hissəsindən də maliyyələşməyə
ayrılan vəsaitlərlə bağlı qeyri-müəyyənlik
yaranırdı. Dövlət Neft Fondunun
yaradılması barədə fikirlər də məhz cənab
İlham Əliyev tərəfindən həmin vaxt səsləndirilirdi.
2000-ci ildə Dövlət Neft Fondu
yaradıldı. Bu Fondun yaradılması
neft gəlirlərinin idarə olunması üçün
düzgün müəyyənləşdirilmiş bir institut
idi. Qeyd edim ki, Azərbaycan Dövlət
Neft Fondu (ADNF) ən şəffaf qurum kimi gəlirlər və
xərcləri ilə bağlı mütəmadi hesabatlar
verir. 2009-cu ildə BMT tərəfindən
ADNF xüsusi bir mükafata da layiq görülüb. Artıq ADNF-də 35 mlrd. dollara
qədər vəsait toplanıb ki, bu da olduqca böyük rəqəmdir.
Eyni zamanda, 18 mlrd. manatlıq
dövlət büdcəsinin 57 faizini neftdən gələn gəlirlər
təşkil edir. Qeyri-neft sektorunun dövlət
büdcəsindəki payının artımı heç də
neft gəlirlərimizin azalması kimi
anlaşılmamalıdır. Qeyri-neft
sektorunun inkişafının da bazası rolunda məhz neftdən
gələn gəlirlər çıxış edib. 2025-ci ilə qədər 255 mln. ton
neft hasil olunacağı proqnozlaşdırılıb ki, bu da
yeni neft kəmərlərinin çəkilməsini zəruri
edir. Ümumilikdə, bu gün Azərbaycanın
təbii sərvəti olan karbohidrogen ehtiyatları xalqın
sosial təminatının, rifahının yüksəlişinə
xidmət edir. Neft gəlirləri sosial
layihələrə, əsas infrastruktrurların yenilənməsi
işlərinə yönəldilir. Prezident
İlham Əliyevin qeyd etdiyi kimi, Azərbaycan öz neft
kapitalını insan kapitalına çevirir. Qəbul
olunan müvafiq Dövlət Proqramına uyğun olaraq, xaricdə
təhsil alan tələbələrin təhsil
haqları ADNF-in hesabına ödənilir. Prezident
İlham Əliyevin yürütdüyü iqtisadi siyasətin ən
başlıca uğurlarından biri də əldə olunan
neft gəlirlərinin idarə olunması mexanizminin çox düzgün
şəkildə həyata keçirilməsidir.
-
Cümşüd müəllim, “Əsrin müqaviləsi”
imzalandığı dövrdə istər regionda, istərsə
də postsovet məkanında həm yeni siyasi, həm də
yeni iqtisadi düzən qurulurdu. Ölkəmizdə
də həmin dövrlərdə siyasi sabitliyin bərqərar
olması üçün Ümummilli lider Heydər Əliyev
tərəfindən bir sıra mühüm addımlar
atılırdı. Hətta bir qism insanlar və beynəlxalq
güclər də var idi ki, “Əsrin müqaviləsi”nin reallaşmasını “xəyal”
adlandırırdılar. İstərdik o dövrün siyasi mənzərəsi
ilə bağlı fikirlərinizi bizimlə bölüşəsiniz...
Cümşüd
Nuriyev: Mən özümü həm də o mənada xoşbəxt
sayıram ki, bu müqavilənin müzakirələrində
iştirak etmişəm. Bir faktı açıqlamaq istəyirəm
ki, “Əsrin müqaviləsi”nin
hazırlanmasının ideya müəllifi Ulu öndər
Heydər Əliyev idisə, bütün strateji işlərin
aparılması, Prezident İlham Əliyevin adı ilə
bağlıdır. Daha doğrusu, həmin vaxt
ARDNŞ-ın I vitse-prezidenti olan cənab İlham Əliyev həm
İstanbul, həm də Hyuston danışıqlarında Azərbaycanın
dövlət maraqlarını qorumuşdu. Hətta
müqavilədə iştirak edən şirkətlərin
birinin prezidenti belə bir ifadə işlətmişdi ki,
İlham Əliyev bizə dedi ki, siz bir şirkətin
maraqlarını mən isə, Azərbaycan xalqının,
dövlətin maraqlarını müdafiə edirəm. Həmin şirkət prezidenti bildirmişdi ki, 33
yaşında bir şəxs bizi inandıra bildi ki, Azərbaycanda
həqiqətən də, beynəlxalq iqtisadi siyasət
üzrə diplomat yetişib. Qeyd edim ki, “Əsrin
müqaviləsi” parlamentdə 45 gün müzakirə olundu.
Hər müzakirədən sonra Ulu öndər
Heydər Əliyevin yanında toplantılar olurdu və çox
vaxt da müzakirələr dayandırılaraq cənab
İlham Əliyev oraya dəvət olunurdu. Bu müqavilə Azərbaycanın xarici siyasətində
ilk addım idi. O vaxta qədər Azərbaycan heç
bir beynəlxalq müqavilə imzalamamışdı. Digər tərəfdən bu uzunmüddətli ilk
müqavilə idi. Müqavilənin
müddəti 2030-cu ildə bitir və bu müddət ərzində
Azərbaycanın bütün xarici iqtisadi siyasətinin
strategiyası müəyyənləşdirilmişdi. Həmçinin, “Əsrin müqaviləsi” Azərbaycanın
dövlət təhlükəsizliyinin təminatçısı
idi. Bundan başqa, Azərbaycanda sonradan həyata
keçirilən iqtisadiyyatın diversifikasiyasının əsası
qoyuldu. O cümlədən, “Əsrin müqaviləsi” ilə
nəinki regionda, qlobal miqyasda nəhəng neft kəməri
olan Bakı-Tbilisi-Ceyhanın əsası qoyuldu. Yəni, bu müqavilənin imzalanması ilə Azərbaycanın
xarici iqtisadi siyasətində yeni bir çalar meydana gəldi.
Təbii ki, layihənin
reallaşdırılmasına maneələr
yaradılırdı. Təxminən müqavilənin
imzalanmasından 10 gün sonra Azərbaycanda dövlət
çevrilişinə cəhd baş verdi.
Belə ki, oktyabrın 5-də o vaxtkı baş
nazir başda olmaqla, dövlət çevrilişinə cəhd
olundu. Bu çevriliş baş tutmadı
və 1995-ci ilin martında yenidən dövlət
çevrilişi məsələsi gündəmə gəldi.
Bu məsələdə hətta xarici dövlətlərin
səfirlərinin rolu da vardı. Lakin bu cəhdlərin
qarşısı qətiyyətlə alındı. Beləliklə, “Əsrin müqaviləsi” sayəsində
Azərbaycana birbaşa investisiyalar qoyuldu. Azərbaycan
dünya bazarında iqtisadi müttəfiq kimi tanındı.
Bununla yanaşı, Azərbaycan beynəlxalq
hüquq müstəvisində öz iqtisadi maraqlarını və
iqtisadi hüquqlarını qorumağa başladı. O
vaxta qədər bizdə beynəlxalq hüquq məsələsi
yox idi. Azərbaycan xarici ticarət sahəsində
yeni istiqamətlər əldə etdi. Burada
bir maraqlı cəhət var ki, Azərbaycan təkcə beynəlxalq
iqtisadi hüququ deyil, həm də dövlətimizin iqtisadi
maraqlarını beynəlxalq hüquq səviyyəsində
qorumağı öyrəndi. Digər məsələ,
məhz atəşkəsin imzalanması ilə
bağlıdır ki, əgər mayın 14-də atəşkəs
imzalanması idi, Azərbaycanın digər 80 faizi iqtisadi cəhətdən
işğal olunacaqdı. Necə ki, bu
gün Ermənistan 4 dövlət tərəfindən
işğal olunub. O dövrdə Azərbaycanı
iqtisadi cəhətdən işğal etmək planında Qərblə
Rusiyanın da maraqları üst-üstə
düşürdü. Bişkekdə atəşkəs
sazişinin imzalanması həmin dairələri tamam
arxayın saldı. Həmin güclər
fikirləşirdilər ki, bu atəşkəs tezliklə pozulacaq,
amma Ulu öndər Heydər Əliyev tez bir zamanda
dünyanın iqtisadi marağını Azərbaycana cəlb
etməyi bacardı. Bu müqavilənin
hüquqi və iqtisadi tərəflərinin hazırlanması
cənab İlham Əliyevin xidmətləri idi. “Əsrin müqaviləsi” bir özül idi. Sonradan 19 ölkənin 31 şirkəti ilə neft
müqavilələri bağlandı. Ümumilikdə,
Azərbaycana qoyulan investisiyaların 70 faizə qədəri məhz
bu sektora yönəlmişdir. Son illərdə
Azərbaycan əldə etdiyi neft gəlirləri sayəsində
özü donor dövlətə çevrilməyi bacarıb.
Bu böyük bir uğurdur. Digər tərəfdən bu müqavilə Azərbaycanın
beynəlxalq aləmə inteqrasiyasının əsasını
qoydu. Azərbaycanın inteqrasiyası 3
istiqamətdə- regional, avrosentrizm və qlobal atlantizm istiqamətləri
üzrə həyata keçirildi. Hər üç
istiqamətin uğurla inkişaf etdirilməsində neft
strategiyasının böyük rolu var. Azərbaycan istər
Atlantika hövzəsinə daxil olan dövlətləri, istər
Avropa ölkələrini, istərsə də, regional ölkələri
həmin müqavilə ilə özünə bağlaya,
onları Azərbaycanın maraqlarını və ya
hüquqlarını qorumağa məcbur edə bildi.
-Bu
müqavilənin imzalanması həmin dövr
üçün beynəlxalq siyasi platformada Azərbaycana nə
qazandırdı?
Elman Nəsirli:
“Əsrin müqaviləsi” Ümummilli lider Heydər Əliyevin
neft diplomatiyasının nəticəsidir. Bu nəticəyə,
bu məqsədə gəlib çatmaq üçün
mühüm addımlar atıldı. Bu məntiqi
sonluğa doğru addım-addım gəlinib. 1993-cü ilin iyun ayında Ulu öndər Milli Məclisin
Sədri seçildi. Oktyabr ayının
3-nə-prezident seçkilərinə qədər MDB-yə
daxil olmaq məsələsi həll edildi və sentyabrda
artıq biz MDB-nin üzvü idik. Niyə
Ulu öndər Heydər Əliyev prezident seçkilərini
gözləmədi? Çünki müstəqillik
əldə edilmişdi, amma bu müstəqillik çox
kövrək idi. Həmin dövrü təhlil
etdikdə görmək mümkündür ki, vəziyyət
çox qarışıq idi. Müstəqilliyi
möhkəmləndirmək üçün əsas təhlükə
mənbələrindən biri olan Rusiya ilə kompromisə
gedilməli idi. Müstəqilliyi möhkələndirmək
üçün güclü maliyyə imkanlarına ehtiyac
vardı. MDB-yə daxil olmamız isə
növbəti ildə atəşkəsin imzalanmasına yol
açdı. Bu da vacib idi. Ulu öndər
Heydər Əliyev bilirdi ki, “Əsrin müqaviləsi”nin imzalanmasına böyük təhlükələrdən
biri də torpaqlarımızı işğal edən Ermənistandır.
Onlar hər vəchlə Azərbaycana investisiya
qoyuluşunun qabağını almağa
çalışacaqdılar. Digər
böyük təhlükə Qərbdən gələ bilərdi
və Qərbdə də ermənilərin ən yaxın tərəfdaşı
Fransa idi. Heydər Əliyev prezident
seçkilərindən sonra ilk rəsmi səfərini Fransaya
etməklə, bu mümkün təhlükələri də
neytrallaşdırmağa nail oldu. Hədəf
“Əsrin müqaviləsi”nə doğru yol açmaq idi.
Digər təhlükə cənubdan-İran
İslam Respublikasından gəlirdi. 1994-cü
ilin iyul ayında Ulu öndərin İrana yüksək səviyyəli
bir səfəri oldu. Bir maraqlı detal var
ki, Ulu öndər İrana səfəri zamanı elan etdi ki,
Azərbaycan İranın ərazi
bütövlüyünü tanıyır. Əvvəlki hakimiyyət bəzi məsələlərdə
fərqli mövqe nümayiş etdirmişdi və Ulu öndərin
bu sözü İran tərəfindən yüksək
alqışlarla qarşılandı. Bununla
da, Cənubdan gələn mümkün təhlükə
neytrallaşdırıldı. Paralel olaraq, Azərbaycan
1994-cü ilin may ayının 4-də NATO-nun “Sülh naminə
tərəfdaşlıq” Proqramına qoşuldu. Bununla da, Qərblə münasibətlər quruldu.
Artıq sentyabr ayının 20-də “Əsrin müqaviləsi”nin imzalanması üçün bütün zəmin
hazırlandı. Şübhəsiz ki, maneələr
bitmirdi, həmçinin, ondan əvvəl və sonra da Xəzərin
bölüşdürülməsi məsələsi ortaya
atıldı. Hətta bu məsələ
ilə bağlı, Rusiyanın özündə ikili fikirlər
formalaşmışdı. Bütün
bunların fonunda, nəzərə alsaq ki, daxildə də
müəyyən gərginliklər yaşanırdı,
bütün bunları neytrallaşdırmaq çətin də
olsa, mümkün oldu və müqavilə imzalandı. Bütünlüklə, neft strategiyasının
uğurla həyata keçməsi işi isə, cənab
İlham Əliyevin üzərinə düşdü ki,
ARDN-ın I vitse-prezidenti olaraq cənab İlham Əliyev
bunların öhdəsindən layiqincə gəldi. Cənab İlham Əliyev investorları inandıra
bildi ki, Azərbaycan müstəqil dövlətdir və
ölkəmizdə heç bir təhlükə yoxdur. Ən əsası isə xalqın seçdiyi
parlament bu müqaviləni təsdiq etdi və xalq öz rəyini
bildirdi. Müqavilə imzalanan gün
ABŞ prezidenti Ulu öndər Heydər Əliyevə teleqram
vurmuşdu və bu müqavilənin imzalanması teleqramda
mühüm bir hadisə kimi dəyərləndirilirdi. Orada qeyd olunurdu ki, bu müqavilə Azərbaycanda
iqtisadi-siyasi sabitliyə, xalqın rifahına xidmət edəcək
bir sənəddir. O baxımdan, hesab edirəm ki, “Əsrin
müqaviləsi” Azərbaycanın bugünki
inkişafının əsasında dayanan çox
mühüm hadisələrdən biridir.
- “Əsrin
müqaviləsi”nin imzalanması dünyada
Azərbaycan həqiqətlərinin geniş təbliği,
dünya ictimaiyyətinin Dağlıq Qarabağla bağlı
əsl həqiqətlərlə tanış olması
yönündə hansı rolu oynadı?
A.Badamov:
İqtisadiyyatı güclü olan dövlətə hər kəs
hörmətlə yanaşır. Bu mənada Azərbaycanın
dünyadakı siyasi nüfuzunun artmasında, ölkəmizin
beynəlxalq miqyasda söz sahibinə çevrilməsində
və nəticə etibarı ilə bu gün beynəlxalq aləmin
əsas aktorlarından biri kimi çıxış etməsində
“Əsrin müqaviləsi” mühüm rola malikdir. Ötən
18 ildə Azərbaycan öz daxili inkişafına nail olmaqla
yanaşı, dünyada etibarlı tərəfdaş kimi qəbul
olundu. Nəzərə alaq ki, “Əsrin müqaviləsi”nin tərəfdaşı olan ölkələrin
demək olar ki, hər biri dünyada böyük nüfuza,
gücə malik ölkələr idi. Həmin
dövr üçün bu ölkələrin Azərbaycanın
tərəfdaşına çevrilməsi bütün mənalarda
təhlükəsizliyimizin təminatçısına
çevrildi. Bu,
özü-özlüyündə Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin həlli prosesində bizim diplomatik
üstünlük əldə etməmizə şərait
yaradıb. Möhtərəm Prezidentimiz İlham Əliyevin
yürütdüyü hücum diplomatiyası siyasəti az bir zamanda beynəlxalq aləmdə erməni
vəhşiliklərinin ifşasına yol açıb, Azərbaycan
155 ölkənin səsini qazanaraq BMT TŞ-nın qeyri-daimi
üzvü seçilib. Vaxtilə erməni
diasporunun böyük gücə malik olduğu ərazilərdə
artıq Azərbaycan həqiqətləri səslənməkdədir.
Bütün bunlar Prezident İlham Əliyevin
apardığı siyasi kursun uğurlarıdır. Bir sıra beynəlxalq qurumlar erməniləri
açıq şəkildə işğalçı
adlandırır. Təbii ki, beynəlxalq
aləmin bu mövqedən çıxış etməsində
Azərbaycanın qazandığı iqtisadi qüdrətin də
rolu böyükdür. Bu mənada “Əsrin
müqaviləsi” Azərbaycanın beynəlxalq aləmin əsas
aktorlarından birinə çevrilməsinin özülü
sayıla bilər.
V.Bayramov:
Hətta bəzi dövlətlər Bakı-Tbilisi-Qars dəmiryolu
xətti çəkilən zaman təzyiqlər göstərirdilər
ki, bu xətt Ermənistandan keçsin. Hətta
bunun reallaşması üçün bir sıra maliyyə təzyiqlərinə
də əl atdılar. Azərbaycan isə,
Gürcüstanın maliyyə öhdəliklərini demək
olar ki, öz üzərinə götürdü, layihəni
reallaşdırdı. Yəni, “Əsrin
müqaviləsi” geoiqtisadi olmaqla yanaşı, geosiyasi əhəmiyyətə
malikdir. O cümlədən, neft strategiyası Azərbaycanın
bölgədə rolunu bütövlükdə Avropanın
enerji təhlükəsizliyinin formalaşması baxımdan
artırır. Bu gün Avropanın enerji təhlükəsizliyini
Azərbaycansız təsəvvür etmək mümkün
deyil. Azərbaycan qazı olmadan bölgədə
qazla bağlı hər hansı böyükmiqyaslı layihə
həyata keçirilə bilməz. Çünki
“mavi qaz”ı Avropaya nəql edə biləcək ölkə
Azərbaycandır. Bu baxımdan “Əsrin
müqaviləsi”, eləcə də, neft strategiyası Azərbaycanın
yalnız bölgədə deyil, eyni zamanda, qitədə enerji
məsələlərində söz sahibi olmasına imkan
yaratdı.
-
Aydın müəllim, “Əsrin müqaviləsi” Azərbaycan-Türkiyə
münasibətlərinin daha da yaxınlaşması yönündə
hansı əhəmiyyətə malikdir?
A.Hüseynov:
Bu hər zaman birmənalı şəkildə qəbul olunub
ki, dünyada türk birliyi dedikdə əsasən Türkiyənin
və Azərbaycanın yaxınlığı daha çox nəzərdə
tutulur. Ulu öndərimiz bu münasibətləri
“Bir millət, iki dövlət” kimi mühüm bir tezislə
xarakterizə etmişdi. “Əsrin
müqaviləsi” və bu müqavilənin məntiqi davamı
sayılan BTC Türkiyə-Azərbaycan birliyinin daha da gücləndirilməsinin
iqtisadi əsasıdır. Bir müddət
öncə Türkiyə ilə Azərbaycan arasında TANAP
layihəsi ilə bağlı razılaşmanın əldə
olunması isə artıq bu iqtisadi birliyin daha da gücləndirilməsinə
zəmin yaradır. Həmin layihəyə
Qazaxıstanın da qoşulması bu iqtisadi birliyi gücləndirəcək.
Bölgədə türkdilli dövlətlərin
bir-biri ilə münasibətlərinin daha yüksək şəkildə
inkişafı üçün bu iqtisadi layihələr
olduqca mühüm əhəmiyyətə malikdir.
Sevinc NURİYEVA,
Pərviz SADAYOĞLU
Yeni Azərbaycan.- 2012.- 20
sentyabr.- S.4.