Siyasi elmin aktual problemlərinə həsr olunmuş dərslik
Müasir dövrdə bu və ya digər cəmiyyətlərdə
sosial-siyasi münasibətlərin, milli dövlətlərin
daxili və xarici siyasət strategiyasının öyrənilməsi
baxımından siyasi elmin müasir problemlərinin tədqiqi
xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Siyasi
münasibətlər və proseslər dinamik xarakterə malik
olduğu üçün bu sahədə davamlı tədqiqatların
aparılması, əldə edilən yeni nəticələrin
sistemləşdirilməsi araşdırmaçıların
qarşısında əhəmiyyətli vəzifə kimi
durur. Bu baxımdan, Azərbaycanda da siyasi
elmin müasir problemlərinin araşdırılması istiqamətində
fundamental tədqiqat əsərləri, həmçinin, dərslik
və dərs vəsaitləri hazırlanaraq ərsəyə
gətirilir. Bəhs etdiyimiz nöqteyi-nəzərdən
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin yanında Dövlət
İdarəçilik Akademiyasının professoru, fəlsəfə
elmləri doktoru Nigar Ələkbərovanın müəllifliyi
ilə işıq üzü görmüş “Siyasi elmin
müasir problemləri” adlı dərslik bu sahədə
fundamental məsələlərin ehtiva olunduğu
mühüm mənbə səciyyəsi daşıyır.
Dərslikdə
siyasi elmin aktual və fundamental problemləri kompleks və
sistemləşdirilmiş şəkildə izah olunur, siyasi
elmin son 30-40 il ərzindəki durumu,
inkişaf dinamikası, spesifik xüsusiyyətləri xronoloji
ardıcıllıqla açıqlanır. Bu mötəbər
mənbədə idarəetmənin əsasları, siyasi elmin
başlıca nəzəriyyələri, siyasi institutların
mahiyyəti və fəaliyyət mexanizmi, vətəndaş cəmiyyətinin
funksionallığı kimi məsələlər izah olunur,
eyni zamanda, Azərbaycan Respublikasının mədəniyyət
siyasəti, beynəlxalq mədəni əməkdaşlıq
və digər problemlər öz əksini tapır.
Dərsliyin elmi-nəzəri əsaslarının daha dəqiq
müəyyənləşdirilməsi baxımından burada əksini
tapmış bir sıra məsələlərə sistematik
surətdə toxunmaq məqbuldur.
Hazırda sosial elmlərin xüsusi tədqiqat obyekti
qismində idarəetmənin təşkili və əsaslarının
öyrənilməsi çıxış etməkdədir. Ümumiyyətlə,
idarəetmə anlayışı özündə müxtəlif
institusional məfhumları və səviyyələri ehtiva
edir. İdarəetmənin səmərəliliyi
isə çoxkomponentli olmaq etibarilə sistemli prosesin
qanunauyğun nəticəsi kimi çıxış edir.
Ona görə də, ilk növbədə, dərslikdə
öz əksini tapmış idarəetmə məsələlərini
şərh etmək məqsədəmüvafiqdir.
Ümumiyyətlə, ixtiyari sahədə idarəetmə
prosesinin səmərəli təşkil edilməsi
üçün ilk növbədə, onun elmi-praktik əsaslarının
düzgün müəyyənləşdirilməsi
lazımdır. Bunun üçünsə bir neçə
mərhələdən ibarət olan metodoloji qaydalara effektiv
surətdə əməl edilməsi strateji zərurət kimi
çıxış edir. Əlbəttə
ki, lokal və ya qlobal səviyyəli olmasından asılı
olmayaraq idarəetmənin elmi-praktik əsaslarının
düzgün müəyyənləşdirilməsi
üçün fundamental araşdırmalar və analitik
materiallar ortaya çıxarmaq, növbəti mərhələdə
isə ona müvafiq taktiki və strateji əsaslar
formalaşdırmaq gərəkdir. Bu
nöqteyi-nəzərdən, müxtəlif sahələrdə
idarəetmə ilə bağlı əsaslı tədqiqatlar
aparan araşdırmaçı-alimlərin əsərləri
aktual olaraq qalmaqdadır.
Bu gün siyasi, iqtisadi, mədəni, hərbi, sosial və
digər sahələrdə idarəetmə ilə
bağlı müxtəlif xarakterli əsərlər,
metodoloji vəsaitlər işıq üzü görməkdədir. Bu əsərlərdə
müxtəlif cəmiyyət və dövlətlərin idarəetmə
təcrübəsinin və modellərinin öyrənilməsi
ilə yanaşı, konkret elmi-praktik və nəzəri-metodoloji
tövsiyə və təkliflər yer alır ki, bütün
bunlar konkret idarəetmə nümunəsi kontekstində
strateji əhəmiyyət kəsb edir. Azərbaycan
Respublikasında da müxtəlif sahələrdə idarəetmənin
təşkili ilə bağlı elmi-nəzəri və
analitik-empirik tədqiqatlar ortaya qoyulur və hər bir
araşdırma nümunəsi yönəldiyi sahədə
idarəetmənin təkmilləşdirilməsi
üçün fundamental baza əhəmiyyəti
daşıyır. Bu baxımdan, fəlsəfə
elmləri doktoru, professor Nigar Ələkbərovanın
işləyib hazırladığı “Siyasi elmin müasir
problemləri” adlı dərslik xüsusi əhəmiyyət kəsb
edir.
Bəhs olunan dərslik fundamental metodoloji vəsait olmaq
etibarilə Qərb ölkələrinin elmi təcrübəsinin,
bu istiqamətdəki başlıca tendensiyaların öyrənilməsi,
eyni zamanda, yeni tədqiqat istiqamətlərinin müəyyənləşdirilməsi
baxımından mühüm mənbə rolunu oynayır. Dərs vəsaitində,
həmçinin, sosial siyasət idarəetmə
anlayışı və müxtəlif institutların fonunda
idarəetmə prosesi sistemli analiz obyektinə çevrilib, fərdi,
qrup, institusional idarəetməyə, eyni zamanda, dövlət
idarəçiliyinə xüsusi diqqət yetirilib. Məhz bu yanaşma ona görə xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir ki, müasir dövrdə bu və ya digər
sosiumun tərəqqisi və ya təkamülü məhz
müxtəlif institusional səviyyələrdə idarəetmənin
düzgün təşkil edilməsindən
asılıdır. Nəzərə alsaq
ki, dövlət ən böyük və kütləvi
ictimai-siyasi institutdur, məhz o zaman qeyd edə bilərik ki, cəmiyyətin
inkişafı, sosiumda rasional münasibətlərin təşəkkül
tapması üçün dövlət idarəçiliyinin
səmərəli təşkil olunması ən əhəmiyyətli
strateji prioritetdir. Bundan başqa, dünya
miqyasında xalqlar arasında rasional əlaqələrin
formalaşması və davam etməsi məhz beynəlxalq
müstəvidə idarəetmənin səmərəli təşkil
edilməsi ilə bilavasitə əlaqədardır.
Bundan başqa, dərslikdə qloballaşmanın
müxtəlif aspektlərindən söz açılır,
siyasi, sosial və mədəni qloballaşmanın müasir
beynəlxalq münasibətlərə təsiri öyrənilir. Şübhəsiz,
qloballaşma prosesinin bu cür geniş aspektdən öyrənilməsi
xüsusi əhəmiyyət kəsb edir, çünki
müasir dövrün gerçəklikləri və tələbləri
bu tendensiyanın bəşəriyyət üçün nə
qədər böyük əhəmiyyət (neqativ və
pozitiv kontekstdə) daşıdığını göstərir.
Ümumiyyətlə, qloballaşma prosesi
müasir dünya siyasəti və beynəlxalq münasibətlər
sisteminin başlıca tendensiyalarından biri hesab edilir. Məhz buna görə də, bu problem müxtəlif
strateji araşdırmaların fundamental tədqiqat obyekti kimi
çıxış etməkdədir. Qloballaşma yeni
proses olmayıb, tarixin müxtəlif dövrlərində bu və
ya digər səviyyə və formada təzahür
etmişdir. Qloballaşma, həmçinin, yekcins istiqamətli
proses deyil. Onun müxtəlif sfera və istiqamətləri
mövcuddur ki, bunların hər birinin ayrılıqda təhlil
və izah edilməsi strateji önəm kəsb edir. Bu
proses struktur baxımından çoxölçülü
tendensiya kimi qiymətləndirilir. Ona görə
də, sözügedən dərs vəsaitində bu prosesin
bütün detalları ilə nəzəri və praktik əhəmiyyətinin
göstərilməsi təqdirəlayiqdir.
Dərsliyin mühüm məziyyətlərindən biri
də budur ki, orada siyasi elmin ən müasir nəzəriyyələri
(hakimiyyət nəzəriyyəsi, postmodernizm nəzəriyyəsi,
demokratiya nəzəriyyəsi, rasional seçim nəzəriyyəsi,
siyasi elitalar və siyasi liderlik nəzəriyyələri)
öz əksini tapmışdır. Bu nəzəriyyələrin
təqdim və izah olunması müasir sosial-siyasi problemlərin
dərk olunması baxımından əhəmiyyətlidir.
Demokratiya nəzəriyyəsində bu məfhumun mənası,
həmçinin, demokratiyanın müxtəlif
konsepsiyaları diqqətə çatdırılır. Eyni zamanda, demokratik dəyərlərdən
bəhs olunur, “xalq hakimiyyəti”nin empirik və
praktik əsasları da diqqət mərkəzinə çəkilir.
Şübhəsiz, demokratiyanın mahiyyətinin
bu cür əhatəli izah olunması əhəmiyyətlidir,
çünki müasir dövrdə siyasətşünaslar və
siyasətçilər tərəfindən ən çox
manipulyasiyaya məruz qalan məfhum məhz demokratiyadır.
Ümumiyyətlə, demokratiya haqqında
mövcud fikir və mülahizələrin hamısı
bir-birindən elmi, məntiqli, maraqlı və cəlbedici
görünsə də, bütün hallarda nəzəriyyəçilərin
ya qeyri-səmimiliyi, ya da sonunadək izah edə bilməmələri
açıq görünür. Bizim qənaətimizcə,
demokratiya haqqında ən kütləvi və ən ümumiləşmiş
fikir olan “demokratiya xalqın hakimiyyətidir, yaxud onun insan
hüquqları ilə məhdudlaşdırılmış
hakimiyyətidir” tezisi o qədər də doğru deyil. Xalqın hamısının eyni vaxtda hakimiyyətdə
olması praktik baxımdan gülüncdür.
Ona görə də, bu tezis daha çox ictimai ahəngdarlığı
və hormoniyanı qorumaq və azlığın (bir qrupun)
hakimiyyətini təmin etmək üçün
düşünülmüş təbliğata bənzəyir. Demokratiya
bütün digər növ cəmiyyət quruluşu modelləri
kimi, cəmiyyətin təbii tələbatı olan qrup
hakimiyyətini təmin edir. Digər deyilənlər
isə siyasi aksesuarlardan başqa bir şey deyil. Üstün cəhət isə sadəcə
vaxtında seçkilərə getməklə hakim qrupun təzələnməsidir.
Hakimiyyətin mütləq məzmunu isə
hökm etməkdir. Bu, bütün cəmiyyətlərin
yazılmamış ali qanunudur.
Ancaq demokratiya üstün dəyər kimi bu gün daha
çox siyasi spekulyasiya vasitəsinə, hətta qlobal güc
mərkəzlərinin imperiya maraqlarının
reallaşdırılmasına xidmət edən alətə
çevrilib.
“Demokratiya” mərkəzlərindən ixrac edilən
bu cür “genetik modifikasiya olunmuş demokratiya” isə heç
də həqiqi demokratiya istəyən xalqların milli
maraqlarına uyğun gəlmir. Ancaq “demokratiya bazarı”
imperialist “demokratlar”ın inhisarında olduğu
üçün “bazar”da başqa “əmtəə”, alternativ
yoxdur. Biz mütləq demokratiya adı
altında bizə sırınanları almalıyıq. Ona görə də, nəzəriyyəyə
çox da aludə olmadan bütün hallarda milli və
dövlət maraqları ilə uzlaşmayan demokratiyadan imtina
etmək lazımdır. Bizcə,
qloballaşan, hamının bir-birinə bənzədilməsinə
çalışılan dünyada milli-mənəvi dəyərlərin
qorunmasının ən məqbul yolu budur.
Dərslikdə toxunulan mühüm elmi problemlərdən
biri də vətəndaş cəmiyyətidir. Bəlli
olduğu kimi, vətəndaş cəmiyyəti müasir
ictimai-siyasi məsələlər kontekstində xüsusi
olaraq diqqət mərkəzinə çəkilən
problemdir. Bu institutun
funksionallığı məsələsinə dair birmənalı
yanaşmanın mövcud olmaması müəyyən elmi
polemikaların meydana çıxmasına səbəb olur.
Vətəndaş cəmiyyəti
anlayışı elmi ədəbiyyatda müxtəlif təriflərlə
səciyyələndirilsə də, ən müxtəlif yanaşmalarda
mahiyyət etibarilə eyni nəticə və qənaətlər
əldə edilməkdədir. Bir çox
mənbələrdə vətəndaş cəmiyyəti
sosial ideal və real ictimai vəziyyət arasındakı nisbəti
ifadə edən anlayış kimi səciyyələndirilir.
Ümumiyyətlə, vətəndaş cəmiyyəti
siyasi sistemin struktur elementi olsa da, qeyri-siyasi təmayülü
və xarakteri ilə fərqlənir. Belə
ki, vətəndaş cəmiyyəti dövlətdən
asılı olmayan, amma dövlətlə əlaqəsi olan,
inzibati deyil, könüllü qaydada yaradılan sosial birlikdir.
Başqa sözlə, vətəndaş cəmiyyəti
mülki şəxslərin könüllü birləşməsi
nəticəsində yaranan, özünütənzimləmə
və özünüidarə mexanizminə malik olan,
qeyri-siyasi səciyyəsi ilə sivil şəxslər və
münasibətlər sistemini ehtiva edən ictimai birlik kimi səciyyələndirilir.
Bəhs etdiyimiz dərslikdə bütün bu məsələlər
ətraflı izah olunur.
Nəticə etibarilə, dərslik dünyanın
müxtəlif ölkələrində, o cümlədən
Azərbaycanda siyasi elmin əsaslarının, bu sahədə
mövcud təcrübələrin, nəzəri məsələlər
və praktik gerçəkliklərin öyrənilməsi
baxımından mötəbər mənbə kimi dəyərləndirilməlidir. Hesab edirik ki,
dərslik siyasi elmlərlə bağlı araşdırma
aparan tədqiqatçılar, siyasətşünaslar,
bütövlükdə, geniş oxucu kütləsi
üçün faydalı elmi-nəzəri və
analitik-empirik mənbədir.
Hikmət
BABAOĞLU
Yeni
Azərbaycan.-2013.- 27 dekabr.- S. 6.