Azərbaycan 2013: İqtisadi
uğurlar
Azərbaycanda həyata keçirilən mükəmməl makroiqtisadi siyasət yola saldığımız 2013-cü ildə inkişaf dinamikasının sürətlənməsinə səbəb olub. Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə həyata keçirilən təmkinli, qətiyyətli və mükəmməl iqtisadi strategiya nəticəsində ölkəmizdə islahatların davamlılığı təmin edilib. Onu qeyd etmək gərəkdir ki, yola saldığımız 2013-cü il Prezident İlham Əliyev tərəfindən Azərbaycanda “İnformasiya-kommunikasiya texnologiyaları ili” elan edildi və bununla bağlı Tədbirlər Planı hazırlandı və həyata keçirildi. “İKT ili” Azərbaycan üçün uğurla başlandı və 2013-cü il fevralın 8-də Azərbaycanın ilk süni telekommunikasiya peykinin orbitə çıxarılması ölkəmizin həyatında çox əlamətdar, tarixi bir gün, böyük nailiyyət oldu. “Azərspace”in orbitə çıxarılması Azərbaycanın kosmik ölkə olduğunu təsdiqlədi və telekommunikasiya peykinin fəzaya buraxılmasından sonra ölkənin bütün ərazisində internet, beynəlxalq telefon danışıqları, televiziya yayımı və peyk xidmətlərinin keyfiyyətinin yüksəlməsi, qiymətlərin aşağı düşməsi üçün güclü zəmin yarandı.
ÜDM-in
həcmi 67 milyard dollara çatıb...
Azərbaycan hökuməti nəzərdə tutulan
bütün hədəflərin yerinə yetirilməsinə
müvəffəq olub, qarşıdakı dövr
üçün sürətli inkişafın
davamlılığına əlverişli zəmin yaradıb. 2013-cü ilin ötən 11
ayının makroiqtisadi göstəricilərinin təhlilinə
əsasən deyə bilərik ki, yola saldığımız
il 2012-ci illə müqayisədə
iqtisadiyyatın dinamik inkişafı baxımından əlamətdar
il olub. İqtisadi və sosial tərəqqinin əsas keyfiyyət
göstəricisi olan ümumi daxili məhsul (ÜDM)
2013-cü ilin 11 ayı ərzində ötən ilin
müvafiq dövrü ilə müqayisədə 5,7 faiz artaraq 52,1 milyard manata çatıb. Bu, dollar ekvivalenti ilə 67 milyard dollar vəsaitdir və
böyük maliyyə göstəricisi sayıla bilər.
ÜDM-in çəkisində qeyri-neft sektorunun,
sənayenin, kənd təsərrüfatının payı
yüksəlməkdə davam edir. Bu isə
onu göstərir ki, Azərbaycan iqtidarının neft gəlirlərinin
neftdən kənar sahələrin inkişafına yönəldilməsi
ilə bağlı strateji planı öz müsbət nəticələrini
verməkdədir. Ümumi daxili məhsul
istehsalı qeyri-neft sektorunda 10 faizdən çox artıb və
qeyri-neft sektoru iqtisadiyyatda dominant rol oynamaqla, gələcək
inkişafın əsas iqtisadi təməllərindən biri
olacağını şərtləndirir. Artıq
bu mövcud tendensiya onu göstərir ki, respublikamızda
iqtisadiyyatın şaxələndirilməsi ilə
bağlı siyasət çox uğurludur.
Sosial
dövlət konsepsiyasının uğurlu nəticələri...
Azərbaycan cari ildə sosial sahədə də
mühüm nailiyyətlərə imza atıb. Bu il
iqtisadiyyatın bütün bölmələrində
çalışan insanların gəlirlərində əhəmiyyətli
artım baş verib, əməkhaqlarının, pensiya və
müavinətlərin artımı davamlı xarakter alması
ilə yadda qalıb. Dövlət
başçısının imzaladığı müvafiq sərəncamlara
əsasən, sentyabr ayından demək olar ki, bütün
strukturlarda əməkhaqqı artırılıb. Əməkhaqqı artımı ilə bağlı
sosial tədbirlər təxminən 3 milyona yaxın Azərbaycan
vətəndaşını əhatə edib. Onların əksər hissəsi dövlət
büdcəsindən maliyyələşən təşkilatlarda,
təhsil sistemində (422 min nəfər) və səhiyyə
sahəsində (təqribən 140 min nəfər)
çalışanlardır. Həmçinin,
əməkhaqlarının artırılması sosial təminat,
mədəniyyət, elm, gənclər və idman sahələrində
çalışanları əhatə edir. Təkcə dövlət büdcəsindən maliyyələşən
təşkilatlarda çalışanları götürsək,
bu, 700 min nəfəri əhatə edib. Beləliklə,
2003-cü ildən bəri 12-ci dəfə əməkhaqları
artırıldı. Hazırda ölkədə
orta aylıq əməkhaqqı 420 manatdan yuxarıdır.
Son 10 ildə orta aylıq əməkhaqqı 6,6
dəfə artıb. Azərbaycan orta əməkhaqqı
səviyyəsinə görə MDB-də Rusiya və
Qazaxıstandan sonra üçüncü yerdə dayanır.
Maaş və
pensiyaların məbləği artırılıb...
Sosial siyasət tədbirlərindən ən
mühümü pensiyaların baza hissəsinin
artırılaraq 100 manata çatdırılması oldu. Ölkə
başçısının bu Sərəncamı ölkədə
pensiya alan 1 milyon 209 min vətəndaşa
şamil olunub. Onların ümumilikdə, əmək
pensiyalarının baza hissəsi təxminən 17,6 faiz artırılıb. 2013-cü
ildə sosial müavinətlər artırıldı. Belə ki, məcburi köçkünlərə
yemək üçün verilən müavinətlər, həm
də valideynlərini itirmiş, valideyn himayəsindən məhrum
olmuş uşaqların qəyyumlarına verilən, ailə
başçısının itirilməsinə görə
verilən müavinətlər və şəhid ailələrinə,
milli qəhrəmanlara verilən müavinətlər əhəmiyyətli
dərəcədə artırıldı. Sosial müavinətlərin artımı 400 mindən
çox şəxs, o cümlədən 540 min nəfər məcburi
köçkünü əhatə etdi. Ümumilikdə
isə, 940-950 min nəfər sosial müavinətlərin
artırılmasından bəhrələnib. Bundan başqa, ölkə
başçısının sərəncamları ilə
yaşayış minimumunun məbləği ölkə
üzrə 125 manata, ehtiyac meyarının həddi isə 100
manata çatdırıldı. Bu qərar
aztəminatlı ailələrin sosial müdafiə tədbirlərinin
gücləndirilməsi deməkdir.
Ölkənin
maliyyə imkanları yaxşılaşıb, təmkinli
büdcə siyasəti yürüdülüb...
Cari ildə Azərbaycanın maliyyə qüdrəti
daha da gücləndi və bunun real mənzərəsini
büdcənin strukturunda görmək olar. Xərcləri 20 milyard
manatı ötən və Cənubi Qafqazın ümumi
büdcəsinin 77 faizini təşkil edən Azərbaycanın
dövlət büdcəsinin əsas konseptual mahiyyəti
respublikamızın sosial-iqtisadi inkişaf göstəriciləri
və ümumi daxili məhsulun artım dinamikasının
davamlılığını, ölkəmizin maliyyə
sabitliyi və artım tempi ilə irəlilədiyini şərtləndirir.
Respublikamızın ali maliyyə sənədi iqtisadiyyatın
sosial məzmununu və
investisiyayönümlülüyünü əhatə etməklə
sosial-iqtisadi inkişaf, yüksək maddi rifah, ölkəmizin
müdafiə potensialının və hərbi qüdrətinin
artırılması, enerji, ərzaq təhlükəsizliyinin
möhkəmləndirilməsi, sahibkarlığın
inkişafına dəstək verilməsi, məqsədli
dövlət proqramlarının həyata keçirilməsinə
mühüm maliyyə təminatı yarada biləcək. Eyni zamanda, hökumətin əlavə sahələrə,
xüsusi olaraq sosial bölmələrə diqqət və
qayğını artırmağa imkan vermiş olacaq. Həyata keçirilən güclü maliyyə
siyasəti və iqtisadi inkişaf dinamikası, eyni zamanda,
ixrac potensialının yüksək artımı
respublikamızın maliyyə sabitliyinin möhkəmlənməsinə
dərin zəmin yaradıb və eyni zamanda, valyuta gəlirlərinin
çoxalmasını təmin edib. 2013-cü
ilin əvvəllərindən başlayaraq ölkəmizin
strateji valyuta ehtiyatlarının əhəmiyyətli dərəcədə
artmı baş verib və valyuta ehtiyatlarının həcmi
54 milyard dollara çatıb. Bu, orta
inkişafa malik dövlətlərin müvafiq göstəriciləri
sırasında ən yüksək göstəricidir. Eyni zamanda, MDB regionunda ən pozitiv inkişaf
indikatorunun əlamətidir. Bu, ölkənin
davamlı inkişafı üçün güclü zəmanətdir.
Milli enerji
siyasəti: TAP və “Şahdəniz-2” layihəsi...
2013-cü ildə Azərbaycanın milli eneji siyasəti
daha geniş və qlobal proseslərin fonunda zənginləşib,
neft resurslarının diversifikasiyasının genişlənməsi
və qaz bumunun başlanması ilə ölkəmizin iqtisadi
təhlükəsizliyinin möhkəmlənməsinə dərin
əsaslar yaradıb. 2013-cü ilin iyun ayında Trans-Adriatik qaz
kəməri (TAP) layihələrinə dair dövlətlərarası
sazişlər imzalandı. “Şahdəniz-2”
konsorsiumu ilə birgə qazın Qərbə nəqli
üçün ən rentabelli, təhlükəsizlik, səmərəlilik
və kommersiyaya baxımından TAP layihəsinin düzgün
və yaxşı seçim olmasına qərar verildi. Bunun ardınca layihənin sürətləndirilməsində
qərarlı olan tərəflər sentyabrın 18-də
“Şahdəniz-2” layihəsinə sanksiya verdilər. Beləliklə,
Azərbaycan və xarici neft-qaz kompaniyalarının qətiyyəti
və siyasəti iradəsi nəticəsində regionun
geosiyasi-iqtisadi xəritəsini dəyişən, enerji tarixinə
qızıl hərflərlə yazılan ən mühüm
hadisə baş verdi. Dekabrın
17-də isə dünyanın enerji tablosunda Azərbaycanın
mövqeyini əhəmiyyətli dərəcədə
möhkəmləndirən hadisə -”Şahdəniz”
yatağının işlənməsi layihəsinin ikinci mərhələsi
üzrə yekun investisiya sazişi imzalandı. Cəmi
4-5 ay ərzində reallaşan bu faktorlar qaz
resurslarının Avropa bazarlarına ixracı
üçün “Cənub dəhlizi” digər boru kəmərlərinin
çəkilişinin sürətləndirilməsi, digər
qaz kəmərlərinin çəkilməsi və Azərbaycanın
Avropa İttifaqının enerji təhlükəsizliyinin təmin
olunmasında liderliyi ələ alması baxımından
mühüm geoiqtisadi əhəmiyyət kəsb etmiş olur.
Biznes
mühiti yaxşılaşıb, sahibkarlığa dövlət
dəstəyi gücləndirilib...
Cari ildə sahibkarlığa dövlət dəstəyi
tədbirləri gücləndirilib, ölkədə biznes
mühitinin daha da yaxşılaşdırılması,
sahibkarların hüquqlarının etibarlı müdafiəsi
ilə bağlı mühüm addımlar atılıb. Dövlət
maliyyə fondları ilə yanaşı, bankların öz
resursları hesabına sahibkarlığa kredit verilməsini
stimullaşdıran mexanizmləri tətbiq edib, sahibkarların
kredit institutlarına çıxışına əlverişli
şərait yaradıb. Sahibkarlıq
sektorunda dövlət-biznes münasibətlərinin təkmilləşdirilməsi
məqsədilə iqtisadi qanunlara dəyişikliklər
edilib, yeni hüquqi sənədlər qəbul olunub.
Ölkə
başçısının bir neçə ay əvvəl
imzaladığı “Sahibkarlıq sahəsində aparılan
yoxlamaların tənzimlənməsi və sahibkarların
maraqlarının müdafiəsi haqqında” Fərman
sahibkarlıq fəaliyyətini təşviq etmək və
inklişafına şərait yaratmaq, sahibkarlara kömək
göstərmək, onlara əsassız müdaxiləni aradan
qaldırmaq baxımından əhəmiyyət kəsb edir və
dövlətin bizneslə əlaqədar məqsədlərini
açıq şəkildə ortaya qoyur. Həmin
sənəd xarici istehsalçı şirkətlərin əlverişli
fəaliyyətini təmin edir, yerli və xarici investorların
fəaliyyətinə geniş şərait yaratmaqla
respublikamıza sərmayə qoyuluşlarının
artmasına əlavə stimul yaradır. Dövlət
sahibkarlara maliyyə dəstəyini artırmaqla yanaşı,
onlara iqtisadi güzəştlər edir,
stimullaşdırıcı vergi siyasəti həyata
keçirir. Dövlət
başçısının bir neçə gün əvvəl
imzaladığı Sərəncama əsasən kənd təsərrüfatı
məhsulları istehsalçılarına müddətli vergi
güzəştlərinin tətbiqi bu sahədə ən
mükəmməl siyasi-iqtisadi qərar hesab oluna bilər.
Həmin qərarla aqrar sahədə çalışan
sahibkarlar 2014-cü il yanvarın 1-dən
daha 5 il müddətinə vergi ödənişlərindən
azad olunublar. Xatırladaq ki, bu uzaqgörən siyasət 2001-ci
ildən həyata keçirilir və vergilərin ləğv
olunması nəticəsində kənd təsərrüfatı
məhsulları istehsalçıları il
ərzində təxminən 150-170 milyon manat vergi ödəməkdən
azad olunurlar. Ötən 13 ildə vergi güzəştlərinin
tətbiqi fermerlərə dövlət tərəfindən 1,4 milyard manat həcmində güzəşt
deməkdir. Həmin vəsaitin təkrar istehsalın
inkişafına yönəldilməsi isə istehsalın həcminin
4,4 dəfə artmasına səbəb
olub.
2013-cü
ildə Azərbaycanın beynəlxalq mövqeyi daha da möhkəmlənib...
Respublikamızda həyata keçirilən
genişmiqyaslı islahatlar 2013-cü ildə nüfuzlu iqtisadi
tədqiqat mərkəzləri tərəfindən yüksək
qiymətləndirilib. Azərbaycan yuxarı orta gəlirli,
yüksək insan inkişafına malik olan ölkələr
sırasına daxil edilib, regionun lider dövlətinə
çevrilib. Dünya İqtisadi Forumunun
“Qlobal Rəqabətlilik Hesabatı”nda ölkəmiz dünyada
46-cı, MDB məkanında isə 1-ci yerdədir. Respublikamız Dünya Bankının
hazırladığı “Doing Biznes-2014” hesabatında biznesin vəziyyətinə
görə, ilk dünya onluğuna daxil olub. “Standart &
Poor’s”, “Moody’s” və “Fitch Ratings” kimi nüfuzlu reytinq agentlikləri
tərəfindən isə Azərbaycanın reytinqi
ardıcıl olaraq artırılıb və “BB+” investisiya
reytinqi təyin edilib. Respublikamız Cənubi Qafqazda investisiya
kredit reytinqi alan ilk və yeganə ölkə
kimi dəyərləndirilib.
Avropa
Komissiyası, İqtisadi Əməkdaşlıq və
İnkişaf Təşkilatı, digər beynəlxalq
qurumların dəstəyi əsasında Azərbaycanda biznes
mühitinin vəziyyətini araşdırmaq məqsədilə
aparılan monitorinq də ölkəmizin iqtisadi azadlıq səviyyəsinə
görə, nikbin ölkələr qrupunda yer
aldığını təsdiqləyir. Həmin
sənəddə ölkəmizin biznes sektorunda müsbət dəyişikliklərin
baş verdiyi, bir sıra göstəricilərin
yaxşılaşdığı, ümumilikdə, respublikada
iqtisadi fəallıqla bağlı nikbin gözləntilərin
müşahidə edildiyi qeyd olunur.
Azərbaycan hazırda kredit reytinqinə görə,
investisiya qabiliyyətinin yüksək olduğu ölkələr
statusundadır. Respublikamızın beynəlxalq səviyyəli
investisiya reytinqi var və bu, ölkəmizin beynəlxalq
coğrafiyada potensial investor kimi imicinin möhkəmlənməsinə
zəmin yaradır.
Aydın Hüseynov,
YAP Siyasi Şurasının
üzvü,
YAP Qaradağ rayon təşkilatının
sədri, iqtisadçı
Yeni Azərbaycan.-2013.- 28 dekabr.- S.7.