Ümummilli lider Heydər
Əliyev Azərbaycanın müstəqil xarici
siyasət kursunun banisidir
Ulu öndər Heydər Əliyevin
müəyyənləşdirdiyi və həyata keçirdiyi
rasional xarici siyasət kursu sayəsində beynəlxalq
münasibətlərin aktoru kimi çıxış edən
milli dövlətlərlə milli maraqlara müvafiq surətdə
müxtəlif sahələrdə
qarşılıqlı-faydalı əməkdaşlığa
əsaslanan tərəfdaşlıq münasibətləri
formalaşdırıldı və Azərbaycan etibarlı tərəfdaş
kimi tanınmağa başladı
Azərbaycan
xalqının Ümummilli lideri Heydər Əliyevin
xalqımız və dövlətimiz
qarşısındakı misilsiz xidmətlərindən biri də
ölkəmizin beynəlxalq arenada müstəqil dövlət
kimi tanınması, ikitərəfli və çoxtərəfli
səmərəli xarici əlaqələrin qurulması və
nəticə etibarilə milli maraqlarımıza müvafiq
xarici siyasət strategiyasının ardıcıl surətdə
həyata keçirilməsinin əsasının
qoyulmasıdır. Başqa sözlə, Ulu öndər Heydər
Əliyevin müəyyənləşdirdiyi və həyata
keçirdiyi rasional xarici siyasət kursu sayəsində milli
maraqlara müvafiq surətdə beynəlxalq münasibətlərin
aktoru kimi çıxış edən milli dövlətlərlə
müxtəlif sahələrdə
qarşılıqlı-faydalı əməkdaşlığa
əsaslanan tərəfdaşlıq münasibətləri
formalaşdırıldı və Azərbaycan etibarlı tərəfdaş
kimi tanınmağa başladı.
Tənəzzüldən tərəqqiyə
doğru
Məlum
olduğu kimi, XX əsrdə beynəlxalq münasibətlər
sisteminin və dünya siyasətinin ən böyük hadisələrindən
biri nəhəng geosiyasi vahid olan SSRİ-nin süquta
uğraması oldu. Bundan sonra beynəlxalq hüququn
tamhüquqlu subyektləri və beynəlxalq münasibətlər
sisteminin formal müstəqilliyə malik olan aktorları qismində
çıxış edən milli dövlətlər meydana
çıxdı. Dünyanın siyasi xəritəsində
baş verən sözügedən kardinal dəyişiklik beynəlxalq
münasibətlər sistemində yeni tendensiyaların və
ümumi düzənə müvafiq proseslərin meydana gəlməsini
şərtləndirdi. Məhz belə bir şəraitdə
yeni müstəqillik əldə etmiş milli dövlətlərin,
o cümlədən, Azərbaycanın qarşısında
dövrün tələblərinə,
qanunauyğunluqlarına və reallıqlarına müvafiq
olan xarici siyasət kursu və strategiyasının
hazırlanması və icra edilməsi vəzifəsi dururdu.
Amma
müstəqilliyin ilk iki ilində ölkəyə irrasional təfəkkürə
malik olan səriştəsiz qüvvələrin rəhbərlik
etməsi nəinki müstəqil xarici siyasət kursunun həyata
keçirilməsini mümkün etmədi, hətta Azərbaycan
regional prosesləri istiqamətləndirmək istəyində olan
imperialist güclərin geosiyasi oyunlar məkanına və
siyasi-ideoloji qarşıdurma meydanına çevrildi.
Amma
1993-cü ildə Ulu öndər Heydər Əliyevin hakimiyyətə
gəlməsindən sonra bütün sahələrdə
olduğu kimi, xarici siyasət kursunda da müsbətə
doğru kardinal, operativ və effektiv dəyişikliklər
baş verdi. Milli maraqlara müvafiq surətdə həyata
keçirilən xarici siyasət strategiyası Azərbaycanı
beynəlxalq münasibətlər sisteminin müstəqil,
suveren aktoruna və milli dövlətlərin bərabərhüquqlu
strateji tərəfdaşına çevirdi.
Beləliklə, Ulu öndər Heydər Əliyevin həyata keçirdiyi müstəqil, balanslaşdırılmış və praqmatik xarici siyasət strategiyası sayəsində qarşıda duran bütün vəzifələr mərhələli surətdə ardıcıllıqla yerinə yetirildi. O zaman Azərbaycan Respublikasının xarici siyasət kursunun təməl vəzifələrindən bəhs edən Ümummilli liderimiz deyirdi: “Respublika qarşısında duran əsas vəzifələrdən biri Azərbaycan mənafeyinin dünya miqyasında müdafiə edə bilən ağıllı, səriştəli xarici siyasətin yeridilməsidir. Qarşıda böyük vəzifələr durur. Bizim xarici siyasətimiz birinci növbədə Azərbaycan dövlət müstəqilliyini təmin etməyə yönəlməlidir. Vəzifə dünyanın bütün dövlətləri ilə bərabərhüquqlu, qarşılıqlı-faydalı əlaqələr yaratmaq və inkişaf etdirməkdən, bu əlaqələrdən həm Azərbaycan Respublikası beynəlxalq mövqelərini möhkəmləndirmək üçün, həm də Respublikanın iqtisadiyyatını, elmini, mədəniyyətini inkişaf etdirmək üçün səmərəli isdifadə etməkdən ibarətdir”.
Beləliklə, ilk növbədə milli dövlətimizin müstəqilliyi, suverenliyi və ərazi bütövlüyünün qorunması istiqamətində əhəmiyyətli tədbirlər görüldü. Buna müvafiq olaraq xarici siyasət resursları formalaşdırıldı, mexanizm yaradıldı, prioritetlər müəyyənləşdirildi. Daha sonra daimi və aralıq səciyyə daşıyan milli maraqlara müvafiq surətdə beynəlxalq münasibətlər sisteminin aktorları (milli dövlətlər, regional və beynəlxalq təşkilatlar) ilə siyasi, iqtisadi, mədəni-humanitar və digər sahələrdə bərabərtərəfli, paritet əsaslı əməkdaşlıq münasibətləri formalaşdırıldı. Siyasi sahədə qarşılıqlı-faydalı maraqlara əsaslanan münasibətlər quruldu, beynəlxalq müstəvidə ölkələrin bir-birini dəstəkləməsi üçün dinamik səciyyəli maraqların nəzərə alınması ilə möhkəm təməllərə söykənən ikitərəfli və çoxtərəfli təmaslar formalaşdırıldı. Daha sonra ümumi təhlükəsizlik balansına və milli maraqlara cavab verən beynəlxalq təşkilatlarda təmsilçilik üçün müvafiq tədbirlər reallaşdırıldı. Eyni zamanda, Azərbaycanın əvvəllər üzv olduğu, amma formal surətdə təmsil olunduğu beynəlxalq təşkilatlarda (BMT, ATƏT, İKT və s.) mövqeyinin möhkəmləndirilməsi istiqamətində fundamental əməli tədbirlər görüldü. İqtisadi sahədə qarşılıqlı-faydalı maraqlar əsasında əməkdaşlıq münasibətləri formalaşdırıldı, müxtəlif layihələr gündəmə gəldi və görülən əməli tədbirlər sayəsində Azərbaycan iqtisadi baxımdan cəlbedici aktora çevrildi.
Vurğulamaq gərəkdir ki, 1994-cü ildə Ulu öndər Heydər Əliyevin qətiyyəti sayəsində Azərbaycanla Ermənistan arasında atəşkəs imzalandı ki, bununla da cəbhədə hərbi əməliyyatlar dayandırıldı və ordu quruculuğu istiqamətində strateji tədbirlərin həyata keçirilməsinə əlverişli şərait yarandı. Eyni zamanda, cəbhədə hərbi əməliyyatların dayandırılmasına baxmayaraq, Azərbaycan diplomatik cəbhədə Ermənistanın işğalçılıq siyasətinin ifşa olunması yönündə mübarizəsini daha da gücləndirdi və ciddi nəticələr qazandı. Atəşkəsdən sonra ilk uğur ATƏT-in Lissabon sammiti zamanı Azərbaycanın ərazi bütövlüyünün dəstəklənməsi barədə qəbul olunmuş sənəd oldu. Bunun ardınca isə beynəlxalq qurumlarla, ayrı-ayrı dövlətlərlə əməkdaşlıq daha da gücləndirildi. ATƏT-in Minsk qrupu çərçivəsində həmsədrlik institutu yaradıldı. Azərbaycan prinsipial mövqeyini bir daha ifadə edərək ərazi bütövlüyümüzün bərpa olunmasını başlıca şərt kimi irəli sürdü. Ulu öndər Heydər Əliyev bu qətiyyətli mövqeyini bütün yüksək tribunalardan səsləndirir, BMT-də, ATƏT-də, İslam Əməkdaşlıq Təşkilatında və digər qurumlarda dövlətimizin mövqeyini bütün dünyanın diqqətini çatdırırdı. Beləliklə də, Azərbaycan məhz Heydər Əliyev sayəsində informasiya blokadasını yararaq əsl həqiqətləri dünya ictimaiyyətinə çatdırdı.
Müstəqil enerji siyasəti Azərbaycanı etibarlı strateji tərəfdaşa çevirdi
O da qeyd edilməlidir ki, Ümummilli lider Heydər Əliyevin həyata keçirdiyi rasional xarici siyasət kursunun mühüm istiqamətlərindən birini enerji resurslarından səmərəli istifadə olunması və bu kontekstdə Azərbaycanın etibarlı strateji tərəfdaşa çevrilməsi təşkil edirdi. İlk növbədə 1994-cü il sentyabrın 20-də Bakıda “Gülüstan” sarayında dünyanın 8 ölkəsindən 11 iri neft şirkəti ilə “Əsrin müqaviləsi” adlanan beynəlxalq saziş imzalandı. Bununla da, Azərbaycanın dünya iqtisadi sisteminə inteqrasiyasının və ölkənin enerji təhlükəsizliyinin möhkəm təməli qoyuldu. Ulu öndər həmin sazişin respublikamızın iqtisadi, siyasi, sosial, humanitar, ictimai həyatında böyük dəyişikliklərə səbəb olacağını bildirirdi: “1994-cü ildən Azərbaycan dövləti özünün yeni neft strategiyasını həyata keçirir və bu strategiyanın da əsas mənası, əsas prinsipləri Azərbaycanın zəngin təbii sərvətlərindən, o cümlədən, neft və qaz sərvətlərindən Azərbaycan xalqının rifahı naminə daha da səmərəli istifadə etməkdən ibarətdir”.
Ulu öndər Heydər Əliyevin uzaqgörənliyi
və qətiyyəti sayəsində imzalanmış “Əsrin
müqaviləsi”ndən başlanan enerji siyasəti Azərbaycanın regional və qlobal miqyasda enerji təhlükəsizliyinin
təminatına fundamental töhfələr
bəxş etməsini şərtləndirməklə
yanaşı, ölkəmizin gücü
və nüfuzunu artıran faktor qismində çıxış etdi. Bundan sonra milli
maraqlarımıza müvafiq enerji layihələri gerçəkləşdirildi
və bütün bunlar
Azərbaycanın etibarlı strateji tərəfdaş
kimi ikitərəfli və çoxtərəfli
xarici əlaqələrinin səmərəlilik
səviyyəsini artırdı. Ölkəmiz milli
dövlətçilik prinsiplərinə müvafiq
olaraq həyata
keçirilən praqmatik və rasional siyasət nəticəsində miqyasına
görə regional, əhəmiyyətinə
görə isə qlobal xarakterli
transmilli layihələrin mərkəzi oyunçusu qismində çıxış
etməyə başladı. Xəzər dənizinə xarici sərmayədarları ilk
dəfə dəvət etməklə, uzunmüddətli
qarşılıqlı faydalı əməkdaşlığın
sağlam təməlini atan
Azərbaycanın iştirakı olmadan regionda heç bir strateji layihə
gerçəkləşdirilmədi.
Balanslaşdırma
siyasəti Azərbaycanın müstəqil xarici
siyasət kursunu təmin etdi
Bir məqama xüsusilə diqqət yetirmək lazımdır ki, bu gün ölkəmizin xarici siyasət strategiyasının uğurlu olmasını təmin edən başlıca strateji əsaslardan biri ümumi kursun fonunda həyata keçirilən balanslaşdırma siyasətidir. Məlum olduğu kimi, milli maraqların təmin edilməsi missiyasına xüsusi töhfələr bəxş edən balanslaşdırma siyasətinin əsası Ulu öndər Heydər Əliyev tərəfindən qoyulmuşdur.
Olduqca mürəkkəb geosiyasi məkanda yerləşən Azərbaycan Respublikası müstəqillik əldə etdikdən sonra müxtəlif xarici güc mərkəzlərinin strateji səciyyəli həmlələri qarşısında idi. Odur ki, elə bir praqmatik və rasional xarici siyasət kursuna istinad etmək lazım idi ki, regional prosesləri istiqamətləndirmək istəyində olan güc mərkəzlərinin strateji aktları milli maraqlara müvafiq surətdə tənzimlənərək neytrallaşdırılsın və ölkəmizin milli mənafeyinə uyğun geosiyasi situasiya formalaşdırılsın, eləcə də, onun davamlılığı təmin edilsin.
Məhz belə bir
strateji missiyanın fonunda
Ulu öndər Heydər Əliyevin rəhbərliyi
ilə həyata keçirilən xarici
siyasət kursuna müvafiq
surətdə ilk növbədə mövcud resurslar, mexanizmlər
müəyyənləşdirildi və geosiyasi
situasiyaya uyğun olaraq operativ və effektiv addımlar atıldı. Regionun təhlükəsizlik balansı və
regiona yönəlik strateji
aktlar nəzərə alınaraq milli maraqlara müvafiq surətdə
tarazlı-balanslaşdırılmış xarici
siyasət kursuna istinad
edildi. Balanslaşdırma
siyasətinin həyata keçirilməsi dövrün
və situasiyanın reallıqlarına və
qanunauyğunluqlarına müvafiq surətdə
seçilmiş ən məqbul variant idi. Çünki
Azərbaycanın yerləşdiyi coğrafi
regionun mürəkkəb geostrateji
balansı (və ya disbalansı) və regiona yönəlik edilən fərqli
orientasiyalı strateji həmlələr, aktlar məhz bu cür strateji seçimi zəruri edirdi.
Bu, milli maraqların həyata keçirilməsi
üçün fundamental strateji
substrat idi.
Beləliklə, Ulu öndər Heydər Əliyevin əsasını qoyduğu
balanslaşdırma siyasəti
sayəsində Azərbaycan
qısa zaman kəsiyində regionun güclü və nüfuzlu lokomotiv aktoruna çevrildi, eyni zamanda, qlobal
miqyasda milli dövlətlərin etibarlı
strateji tərəfdaşı
kimi qəbul edildi. Bu isə milli maraqların təmin edilməsi üçün fundamental strateji
faktor qismində çıxış etdi.
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin əsasını
qoyduğu balanslaşdırma
siyasətinin Prezident İlham Əliyev tərəfindən dövrün
reallıqlarına, qanunauyğunluqlarına
və tələblərinə
müvafiq surətdə
yeni keyfiyyətdə uğurla davam etdirilməsi, Azərbaycanın
beynəlxalq münasibətlər
sisteminin nüfuz və güc iyerarxiyasında sürətli
irəliləyişini təmin
edən əsas oldu. Artıq Azərbaycan Cənubi
Qafqazın siyasi güc mərkəzi və iqtisadi lokomotivi kimi regionun hərbi-siyasi təhlükəsizliyinin başlıca
təminatçı subyekti
qismində səciyyələndirilməkdə
və dəyərləndirilməkdədir.
Eyni zamanda, balanslaşdırma
siyasəti Azərbaycanın
müstəqil xarici siyasət kursunun başlıca göstəricisidir.
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin
həlli Azərbaycanın
xarici siyasət kursunun öncəliyi kimi
Ulu öndər
Heydər Əliyevin rəhbərliyi ilə həyata keçirilən
rasional xarici siyasət strategiyasının
mühüm prioritetlərindən
birini də Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq
Qarabağ münaqişəsinin
beynəlxalq hüquq normaları əsasında,
yəni ölkəmizin
ərazi bütövlüyü
çərçivəsində həll edilməsi təşkil edirdi. Məhz Ümummilli
lider Heydər Əliyevin əhəmiyyətli
səyləri və gərgin əməyi sayəsində bu problemin həllinə yönəlik məqsədyönlü,
sistemli və davamlı addımlar atılmağa başlandı.
Münaqişənin sülh yolu
ilə həll edilməsinin vacibliyini dəfələrlə vurğulayan
Azərbaycan müxtəlif
səviyyəli diplomatik
danışıqlara gedərək
və bütün mövcud resurs və vasitələrdən
istifadə edərək
məsələnin həlli
yollarını axtarmağa
başladı. Məsələnin
ATƏT çərçivəsində həll edilməsi üçün təşkil
edilən Minsk qrupunda,
həmçinin, qurumun
bir sıra zirvə toplantılarında
məsələnin mahiyyətini
dünya ictimaiyyətinin
diqqətinə çatdıran
Ulu öndər Heydər Əliyev dünya dövlətlərini
Qarabağ məsələsində
diqqətli olmağa və məsələnin tezliklə beynəlxalq hüquq normalarına müvafiq surətdə həll edilməsi işində yaxından iştirak etməyə dəvət etdi. Bir çox dünya dövlətləri
ilə bu mövzuda danışıqlar
aparan, Bişkek, Lissabon sammitlərində Azərbaycanın mövqeyinə
və maraqlarına uyğun bəyanatların
qəbul olunmasına
nail olan Ümummilli lider Heydər Əliyev sonunda beynəlxalq vasitəçilərin
fəaliyyətinin lazımi
nəticələr vermədiyini
görərək Ermənistan
prezidenti ilə birbaşa danışıqlara
gedib, problemin həlli yollarının bilavasitə münaqişə
edən tərəflər
arasındakı danışıqlarda
tapılmasına cəhd
etdi. Lakin münaqişə tərəflərindən biri
olan Ermənistanın
qeyri-konstruktiv mövqeyi
danışıqların nəticəsiz
qalmasını şərtləndirmiş
oldu.
Nəticə, yaxud son söz
əvəzi
Nəticə etibarilə, Ümummilli
lider Heydər Əliyevin müəyyənləşdirdiyi
rasional xarici siyasət kursu Azərbaycanın beynəlxalq
münasibətlər sistemində
müstəqil dövlət
kimi iştirakını
təmin etdi, eyni zamanda, qeyd
etdiyimiz kimi, Azərbaycan çoxşaxəli
münasibətlərin fonunda
və etibarlı tərəfdaş statusu qazandı. Regional və qlobal aktorların başlıca
nəzər nöqtəsinə
çevrilən Azərbaycan
qısa müddət ərzində regional miqyaslı
transmilli layihələrin
mərkəzi oyunçusuna
çevrildi. Bununla yanaşı,
Azərbaycan həqiqətlərinin
dünyaya çatdırılması,
Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin beynəlxalq
hüquq normalarına
müvafiq surətdə
həll edilməsi yönündə ardıcıl
və məqsədyönlü
addımlar atıldı.
Məhz bütün bunların sayəsində heç bir dövlətdən və beynəlxalq qurumdan asılı olmayan müstəqil Azərbaycanın beynəlxalq
münasibətlər sistemində
mövqeyi möhkəmlənməyə
başladı. Bütün bu
nailiyyətlər Ulu öndər Heydər Əliyevin gərgin əməyi və uzaqgörən siyasətinin
qanunauyğun nəticələri
idi və ölkəmizin perspektiv inkişafının təməli
kimi çıxış
etdi.
NURLAN QƏLƏNDƏRLİ
Yeni Azərbaycan.- 2013.- 21 fevral.- S.4.