Yüz qırx illik
tarixi dövrü əhatə
edən teatr sənətimizdə bənzərsiz
yeri olan Azərbaycan
Dövlət Akademik Milli
Dram Teatrı daim
yeniliyə can atır
Bu il 140 illik yubileyini geniş şəkildə
qeyd edən Azərbaycan peşəkar milli teatrı ötən
müddətdə çox böyük inkişaf yolu
keçmişdir. Xalqımızın milli-mənəvi dəyərlərini,
cəmiyyətimizdəki eybəcərlikləri, mübarizə
dolu qəhrəmanlıq tariximizi, başımızı gətirilmiş
müsibətləri, sosial problemlərimizdən tutmuş məişətimizə
qədər bütün həyatımızda baş verənləri
öz süzgəcindən keçirən teatrımız
dünən olduğu kimi, bu gün də öz şərəfli
missiyasını davam etdirməkdədir.
Ötən
tarixi dövr ərzində əldə olunmuş
uğurları bütün teatrımızın, o cümlədən
Azərbaycan Dövlət Akademik Milli Dram Teatrının
qazancı kimi qəbul etmək olar. Ən azı ona görə
ki, teatrlarımızın bayraqdarı olan Akademik Milli Dram
Teatr ötən müddətdə öz məktəbini
yaratmış, neçə-neçə müqtədir sənətkarın
yetişməsi, püxtələşməsi, yeni
ideyaların səhnəyə gətirilməsi, öz
üslubunu qoruyub saxlaması, böyük tamaşaçı
sevgisini hər şeydən yüksəkdə tutması
baxımından hər zaman öndə olmuşdur.
Elə
bu səbəbdən də AzərTAc-ın müxbiri Azərbaycan
Dövlət Akademik Milli Dram Teatrında görülən
işlər və həyata keçiriləcək layihələr
haqqında daha ətraflı məlumat əldə etmək
üçün bu sənət məbədinin direktoru
İsrafil İsrafilov ilə görüşüb söhbət
etmişdir.
-
İsrafil müəllim, bildiyiniz kimi, bu il martın 1-də
Prezident İlham Əliyev Azərbaycan peşəkar milli
teatrın yaradılmasının 140 illik yubileyi və 10 mart -
Milli Teatr Gününün təsis edilməsi haqqında sərəncamlar
imzalamışdır. Sizcə, bu sərəncamların milli
teatr sənətinin gələcək inkişafı
baxımından əhəmiyyətini necə xarakterizə etmək
olar?
-
Milli Teatr Gününün təsis edilməsi Azərbaycan
teatr sənətində çalışan minlərlə
insanın çoxdankı arzusu idi. Nəhayət, dövlətimizin
başçısının müvafiq sərəncamları
ilə Azərbaycanın yaradıcı
ziyalılarının, o cümlədən teatr sahəsində
çalışanların arzuları çin oldu. Bu,
çox böyük tarixi əhəmiyyəti olan bir hadisədir.
Hesab edirəm ki, bu sərəncamlar milli teatr sənətinin
bundan sonrakı inkişafında, yaradıcı adamların fəaliyyətinin
vüsətinin artmasında böyük önəm kəsb edəcəkdir.
Eyni zamanda, fikrimcə, bu sənədlər Azərbaycanda digər
incəsənət sahələri ilə yanaşı, teatr sənətinə
də verilən çox böyük əhəmiyyətin
konkret ifadəsi kimi hələ bundan sonra da neçə-neçə
Azərbaycan teatr sənətində çalışan nəsillərin
iftixar etdiyi bir hadisə olacaqdır.
Məlum
olduğu kimi, bu il Azərbaycan teatrının 140 yaşı
tamam olur. Bilirsiniz ki, 140 ildə milli teatrımız
irili-xırdalı müxtəlif ictimai-siyasi, mədəni
hadisələrin fəal iştirakçısı
olmuşdur. Bu müddətdə milli teatrımızın
itkiləri də olub, qazandıqları da. Amma bu gün Azərbaycan
teatrı müstəqillik dövrünün gözəl nemətlərini
dadır və özünün fəaliyyətində
artıq milli teatr sənətini ölkənin
hüdudlarından kənara çıxarır. Milli
teatrımız özünün nailiyyətlərini təbii
olaraq öz demokratik yaradıcılıq təbiətinə
uyğun tərzdə dünyaya bəyan edir. Bu, çox
mühüm bir məsələdir. Əvvəllər biz
bunları ancaq arzulaya bilərdik. Bütövlükdə, Azərbaycan
teatrı tarixən həmişə cəmiyyətin fəal tərəflərindən
olmuşdur. Bu günün özündə də ölkəmizin
teatr sahəsində çalışan insanlar Azərbaycan
dövlətçiliyinin möhkəmlənməsinə, onun
beynəlxalq nüfuzunun artmasına və bütövlükdə
bir xalq olaraq yeni inkişaf mövqelərinə
çıxmasına çalışır. Hesab edirəm ki,
bu mühüm hadisə bizim nəzərdə tutduğumuz
böyük məqsədlərə aparan yolda ən
etibarlı köməkçimiz və fəaliyyətimizi
stimullaşdıran bir vasitə olacaqdır.
- Bu
yaxınlarda Tehranda başa çatmış 31-ci “Fəcr”
Beynəlxalq teatr festivalında Azərbaycan Dövlət
Akademik Milli Dram Teatrının yaradıcı kollektivi
tanınmış yazıçı-dramaturq, Əməkdar
İncəsənət Xadimi Afaq Məsudun eyniadlı əsəri
əsasında hazırlanmış “Qatarın altına
atılan qadın” tamaşasını nümayiş
etdirmişdir. Ümumiyyətlə, bu kimi festivallarda, həmçinin
dünya teatrları ilə qarşılıqlı əməkdaşlıq
yaradıcı kollektivinizə nə vəd edir?
-
İranın mədəni həyatında böyük əhəmiyyət
kəsb edən “Fəcr” festivalı hər il Tehranda və
İran İslam Respublikasının digər şəhərlərində
keçirilir. Artıq 31-ci dəfə keçirilən bu
festival dünya teatr məkanında böyük nüfuza
malikdir. “Fəcr”in dünya festival hərəkatında yerini və
miqyasını nəzərə alsaq, deməliyik ki, bu
müsabiqə nəinki Akademik Milli Dram Teatrı
üçün, eləcə də Azərbaycan teatr sənətinin
ölkənin hüdudlarından kənarda tanınması
üçün mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
“Fəcr”
Beynəlxalq teatr festivalının proqramına İranın və
xarici ölkə teatrlarının ən uğurlu
tamaşaları daxil edilmişdir. İran İslam
Respublikası, İtaliya, İsveçrə, Polşa, Macarıstan,
Koreya Respublikası, Livan, Avstraliya və digər dövlətlərin
teatr kollektivlərinin iştirak etdikləri festivalda Azərbaycanı
təmsil edən Akademik Milli Dram Teatrı, qeyd etdiyiniz kimi,
tanınmış ədib Afaq Məsudun eyniadlı əsəri
əsasında hazırlanmış “Qatarın altına
atılan qadın” tamaşası ilə çıxış
etmişdir. Ümumiyyətlə, biz “Fəcr” festivalına
20-dən artıq tamaşanın disklərini təqdim
etmişdik. Festivalın münsiflər heyəti Afaq Məsudun
eyniadlı əsəri əsasında hazırlanmış
“Qatarın altına atılan qadın” tamaşasının
üzərində dayandı. Tamaşanın quruluşçu
rejissoru Mehriban Ələkbərzadə, quruluşçu rəssamı
Nazim Bəykişiyev, bəstəkarı və
aranjemançısı Vüqar Camalzadədir.
Tehran
səhnəsində iki dəfə göstərilən
tamaşa istər mütəxəssislər, istərsə də
tamaşaçılar tərəfindən böyük maraqla
qarşılandı.
Məlumdur
ki, hər hansı ölkənin milli teatrı yeni
ictimai-siyasi, mədəni reallıqda dünya teatr prosesindən
təcrid olunaraq yaşaya bilməz. Mədəni əlaqələr,
o cümlədən teatr əlaqələri xalqların
biri-birinə yaxınlaşmasında, mədəniyyətlərin
zənginləşməsində və
qarşılıqlı bəhrələnmələrdə
mühüm əhəmiyyətə malikdir.
Ümumiyyətlə,
beynəlxalq mədəni əlaqələr sahəsində
işimiz yüksək səviyyədədir. Bu işləri həyata
keçirmək üçün teatrda prodüser şöbəsi
fəaliyyət göstərir. Şöbəyə sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru Rəcəb Məmmədov
başçılıq edir.
2011-ci
ilin mayın sonunda və iyunda M.F.Axundzadənin “Lənkəran
xanının vəziri”, H.Mirələmovun “Xəcalət”
pyeslərinin tamaşaları ilə Tbilisi şəhərində
qastrol səfərində olmuşuq. Tamaşalara gürcü
ictimaiyyətinin nümayəndələri ilə
yanaşı, Gürcüstanda yaşayan
soydaşlarımız da baxmışlar. Həmin ilin
oktyabrında isə ölkəmizi Daşkənd Beynəlxalq
teatr festivalında J.Koktonun “İnsan səsi” pyesinin
tamaşası ilə təmsil etmişik. 2012-ci ildə də
bir neçə festivala dəvət almışdıq. Ötən
ilin martında Belqrad şəhərində keçirilən
XI “Slaviya” Beynəlxalq teatr festivalında mayda isə
Moldovanın Kişineu şəhərində təşkil
olunmuş Beynəlxalq teatr festivalında H.Mirələmovun “Xəcalət”
pyesinin tamaşası ilə çıxış etmişik.
Uğurlu
səfərlərimizdən biri də ötən ilin
sentyabrında Tbilisi şəhərində Beynəlxalq teatr
festivalında Elçinin “Şekspir” pyesinin tamaşası ilə
olmuşdur.
Bu
festivallarda aldığımız mükafatları, fəxri fərmanları
sadalasam, uzun bir siyahı alınar. Ən mühüm nəticə
ondan ibarətdir ki, biz həmin festivallarda ölkəmizin teatr
mədəniyyətini ləyaqətlə təmsil edə
bilmişik. Bu teatr mövsümü müddətində isə
Rusiyanın Sankt-Peterburq şəhərinə, Tümen vilayətinə,
Gürcüstana, həmçinin Qazaxıstanın Karaqanda
vilayətinə qastrol səfərlərinə dəvətlər
almışıq.
- Bir
müddət əvvəl Azərbaycan Dövlət Akademik
Milli Dram Teatrına əcnəbi rejissorlar dəvət
etmişdiniz. Bu rejissorlar teatrınıza yenililiklər gətirə
bildilərmi?
-
Şübhəsiz. Yeni rejissor yeni metodika, fərqli estetik
baxış və yaradıcılıq təcrübəsi deməkdir.
Biz əcnəbi rejissorları qeyri-adi bir iş, möcüzə
yaratmaq üçün dəvət etmirik. Sadəcə,
truppanın yaradıcılıq təcrübəsini
tanış olmayan dəst-xətlə təcrübəsini
sınamaq istəyirik.
-
Hazırda bu sənət məbədində yeni dram əsərlərinin
səhnələşdirilməsi istiqamətində hansı
işlər görülür? Bu il üçün hansı
yaradıcılıq planlarınız vardır?
- Bu
ilin birinci yarısında hazırlanacaq əsərlər
arasında Elçinin “Sənətkarın taleyi”, Kamal
Abdullanın “Hamı səni sevənlər burdadır”, Əli
Əmirlinin “Şah Qacar”, Hüseyn Cavidin “Topal Teymur” və s.
pyesləri xüsusi qeyd etmək istəyirəm. Bu səhnə
əsərlərinin tamaşaçıların rəğbətini
qazanacağına heç bir şübhəm yoxdur.
-
İsrafil müəllim, Siz teatra yeni rəhbər təyin
olunan vaxt çox ciddi kadr islahatlarına başladınız,
təbii ki, bunlar heç də birmənalı
qarşılanmadı. Son illər teatrda baş verən
müsbət dəyişikliklər deməyə əsas verir
ki, heç də yanılmamısınız, hazırda bu
istiqamətdə işlər davam etdirilirmi?
- Bəzilərinə
elə gəlir ki, islahatlara başlanıldısa,
iki-üç ilə böyük nəticələr əldə
edilməlidir. Bu, sadəlövh düşüncədir.
Bilirsiniz ki, hətta bir ağacı əkəndə belə,
onun meyvəsini dadmaq üçün bir neçə il vaxt
lazım olur. Necə deyərlər, xəstə nə qədər
tələssə də, armud vaxtında yetişər.
Bütövlükdə bu, böyük və uzun bir prosesdir.
Məlum olduğu kimi, dövlətimizin
başçısı 2009-cu il mayın 18-də “Azərbaycan
teatrı 2009-2019-cu illərdə” Dövlət
Proqramını təsdiq etmişdir. Məhz bizim də fəaliyyətimizin
əsas ana xətti bu proqramın uğurlu icrası ilə
bağlıdır.
- Bu gün
teatrların qarşısında duran əsas məsələlərdən
biri də tamaşaçını özünə cəlb edən,
onu düşündürən əsərləri səhnəyə
gətirməkdir. Sözsüz ki, bunun üçün yeni əsərlərə
ehtiyac duyulur. Bu baxımdan Akademik Milli Dram Teatrı öz
repertuarını yeniləyə bilirmi?
-
Bilirsiniz, gündəlik həyatda hər kəs dəbli geyimə
üstünlük verir. Dəb isə, məlum olduğu kimi,
yerində saymır, ildən ilə dəyişir. Hər kəsin
yaxşı bildiyi və etiraf etdiyi kimi, yetərincə
mürəkkəb yaradıcılıq müəssisəsi
olan teatr öz təbiəti etibarilə dəyişməyə
meylli bir bədii orqanizmdir. Yəni, burada, istər texniki sahə,
istər bədii tərtibat, istərsə də teatrın
özünüifadə vasitələri heyrətamiz sürətlə
dəyişkənliyə məruz qalır. Başqa cür
olarsa, teatr ətalət halına düşər, onun
bütün komponentləri estetik kirəcləşməyə
düçar olur. Yəni, onun idarəetməsindən
başlamış reklam işinə, rejissor-aktyor münasibətləri
və bədii axtarışlarından tutmuş, yeni ifadə
vasitələrinin tətbiqinə qədər yeni bədiilik
prinsipləri, oyun texnologiyaları daimi təkmilləşmə
tələb edir. Təbiidir ki, bu zaman dramaturji material da dədə-baba
qaydaları ilə yazılmamalı, burada üslub və
düşüncə arxaizminə yer olmamalıdır.
Çünki səhnə-oyun materialı kimi nəzərdə
tutulan, poetika elementləri mövzu, janr, konflikt, hadisələr
xətti, ali məqsəd və s. baxımdan naqis olan dramaturji
əsər çox zaman təcəssüm üçün
yararlı olmur. Bu zaman müxtəlif yollarla hər hansı səhnəyə
yol tapan pyesin təcəssümü teatrın
yaradıcılıq təbiətinə təcavüz edilməsinə
bərabərdir. Çünki bu halda rejissor sənəti
solğunlaşır, aktyor fərdiyyəti
cılızlaşır, bir küll halında götürsək,
teatrın yaradıcılıq mühiti cırlaşmaya
sövq edilir.
Milli
teatrımızın son iyirmi beş illik fəaliyyəti ilə
bağlı apardığımız təhlillər belə
düşünməyə əsas verir. Məişətdən
örnək gətirsək; bəzən olur ki, dərziyə
parça gətirən adama, o, bu parçadan yaxşı
kostyum alınmayacağını söyləyir, yaxud
kababçı ətə baxıb, ondan yaxşı kabab
olmayacağını bildirir. Məncə, bu, həmin şəxslərin
qərəzli münasibəti yox, bir peşəkar olaraq
öz əməyinin nəticəsi ilə bağlı narahatlığının
və məsuliyyətinin göstəricisidir.
Çağdaş
dövrün dramaturgiyası “mövzu
aktuallığı”nın əsarətindən
çıxmaq, Yer kürəsinin sakini olan insanın bəşəri
düşüncələrindən daha çox onun
dünyanı dəyişəcək əməllərinin
teatr vasitələri ilə təqdimini önə çəkir.
Bu zaman dramaturgiya ədəbi qayğılarla yanaşı, səhnə
sənəti qayğılarını da çəkir. Həmin
dramaturgiya ədəbi-estetik konstruksiyası etibarilə,
mükəmməl olmaqla bərabər “səhnəlik”,
“teatrallıq” kimi kateqoriyaları əsas bədii prinsip kimi əsas
tutur.
Yuxarıda
qeyd etdiyimiz müəlliflərlə bərabər, necə
deyərlər, üfüqdə görünən yeni imzalara
da rast gəlirik. Çox deyil, amma əsası odur ki,
vardır. İndiki mərhələdə dramaturji istedadı
ilə seçilən Günel Anarqızı və Orxan Fikrətoğlunun
yaradıcılığı, onların teatrımız ilə
əməkdaşlıq münasibətləri qurması bizi
sevindirir. Bundan əlavə, gənc dramaturqlar İsmayıl
İmanovun, Natella Osmanlının, Şəbnəm
Xeyrullanın, Samir Sədaqətoğlunun da
teatrımızın səhnəsində dramaturji
debütü ilə bağlı perspektivləri nəzərdən
keçiririk.
Bu
gün, mütəxəssislərin qeyd etdikləri kimi,
teatrımızın fərqli estetikada görünməsi, əldə
etdiyimiz uğurlu nəticələr kollektivin bütün
üzvlərinin, o cümlədən yeniləşməyə
can atan, mənim sənət mövqeyimi dəstəkləyən
yaradıcı heyətin istedadı və zəhməti sayəsində
mümkün olmuşdur. Amma deməliyəm ki, görəcəyimiz
işlər gördüklərimizdən qat-qat çoxdur. Yəni
tamaşaçılarımız yaxın zamanlarda neçə-neçə
uğurlu tamaşalar, aktyor heyətinin neçə-neçə
parlaq səhnə ifaları ilə tanış olacaqlar.
Uşaq
auditoriyası üçün xüsusi repertuar
hazırlanması vacib idi. Biz həmin boşluğu aradan
qaldırmaq məqsədilə ibtidai sinif şagirdləri
üçün A.Şaiqin “Danışan gəlincik”, nisbətən
yuxarı sinif şagirdləri üçün isə “Qaraca
qız” tamaşasını hazırlamışıq.
-
İsrafil müəllim, müsahibəyə görə təşəkkür
edir, Sizə və rəhbərlik etdiyinin kollektivə yeni-yeni
yaradıcılıq uğurları arzulayırıq.
Yeni Azərbaycan.- 2013.- 28 mart.-
S.6.