“Akademiyanın institutları birləşdirilsin,
orta məktəblərdə müəllimlər ixtisar edilsin,
maaşlar artırılsın”
Modern.az
saytının müsahibi Yeni Azərbaycan Partiyası İcra
katibinin müavini, millət vəkili Siyavuş Novruzovdur
- Siyavuş müəllim, bir müddət
öncə parlamentdə məsələ
qaldırmışdınız ki, Azərbaycanda elm
arxasınca gedənlər bəzən elə mövzularda
müdafiə edirlər ki, həmin mövzular o qədər də
aktual deyil. Və ondan xalq heç bir xeyir görmür. Biz
Elmlər Akademiyasının institutlarının rəhbərlərinin
yaşı barədə araşdırma apardıq. Məlum
oldu ki, onların əksəriyyəti 70-80 yaş
aralığındadır. Yaşlı insanlardan bəzilərinin,
doğrudan da, fiziki gücü yoxdur, ancaq institut direktorudur. Bu
məsələyə siz necə baxırsınız?
- Elm hər bir ölkənin göstəricisidir. İstər iqtisadiyyatın inkişafında, istərsə də sosial problemlərin həllində, bütün məsələlərdə ən sonda buna gəlib çıxılır. Elm də, təhsil də həmişə öndə olmalıdır. Azərbaycan elmi müxtəlif dövrlərdə öndə gedib və kifayət qədər elm xadimlərimiz olub. İlk dəfə neftin xüsusi növünü Elmlər Akademiyasının prezidenti mərhum Yusif Məmmədəliyev kəşf edib. Hərbi təyyarələrin, uçuş vasitələrinin benzinlə təmin olunması da onun adı ilə bağlıdır. Akademiyanın digər prezidenti Həsən Abdullayev fizika sahəsindəki kəşflərinə görə dünyada səs salıb. Akademiya rəhbərliyində olanlar zaman-zaman elmin inkişafında böyük xidmətlər göstəriblər. Elmlər Akademiyasının indiki prezidenti Akif Əlizadə haqqında da bunu deyə bilərik. İşgüzarlıq yaşdan asılı deyil.
Amma təbii ki, yaşın da öz rolu var. Akademiyada elm sahəsində
ciddi islahatlar gedib. Mən hesab edirəm ki, bir az da bizim fərqli
yanaşma mexanizmimiz olmalıdır. Büdcə müzakirələrində
bu məsələ də öz əksini tapdı. Bu sahədə
2 yanaşma var: birinci ondan ibarətdir ki, akademiya sistemindən
uzaqlaşmamalıyıq. Amma bu, o demək deyil ki, elm adamı
gəlsin işləsin, özünə bir dissertasiya
yazsın. Öz işini bitmiş saysın. Bunun xalq
üçün nə xeyri var?! Elm xalq, millət
üçün lazımdır. Bununla yanaşı, elm müəyyən
qədər gəlir gətirə də bilər. Kimsə gedib
Azərbaycanın hər hansı bölgəsinin tarixini
yazıb qrant ala bilər. Bu yaxınlarda İrəvan,
Naxçıvan tarixi ilə bağlı dövlət
sifarişi əsasında belə işlər
görüldü.
Dəqiq
elm sahələrinin isə özü gəlir gətirməlidir.
Bizdə əsasən neft, kimya sənayesi prioritetdir, amma
başqa infrastrukturlar da var. İstər ekologiya, istər
informasiya texnologiyaları ilə bağlı, istərsə də
neft-kimya ilə bağlı layihələr
hazırlanmalıdır.
Bu sahənin
alimləri ancaq dövlətin büdcəsinə
baxmamalıdırlar. Keçən il Xəzərdə qaz
çıxan buruğun birində yanğın baş verdi. Bu
yanğını söndürmək üçün
Amerikadan mütəxəssis gəldi.
Əgər
alimlər görürsə ki, belə bir təhlükə
var, o təhlükənin qarşısını almaq
üçün dövlət şirkətinə onun həlli
ilə bağlı iş planı verməlidirlər. “Ebola”
virusu gəlir. Biz gözləməliyik ki, hansısa ölkədən
mütəxəssis gəlib məsələni həll etsin?!
Hazırda
müharibə vəziyyətindəyik. Kim təminat verə
bilər ki, müharibə başlamayacaq, ermənilər kimyəvi
silahdan istifadə etməyəcək. Alimlərimiz bunun
qarşısını almaq üçün düşünməlidirlər.
Bunun qarşısının alınması üçün
elmin köməyinə ehtiyac var. Amerika ordusu 3 sahə üzərində
qurulub: hava qoşunları, dəniz və quru qoşunları.
Hava qoşunlarına raket sistemi də daxildir.
Dördüncü sahə olaraq informasiya-kommunikasiya sistemi
növü də yaradılıb. Amma o əhəmiyyətinə
görə dördüncü yox, birinci yerdə gedir.
Silahlar
texnologiya ilə işləyir. Nə qədər Nizamidən,
Füzulidən müdafiə etmək olar?! Hesab edirəm ki,
burada da qruplaşma lazımdır. Azərbaycan kimi kiçik
bir ölkədə kifayət edər ki, müəyyən institutlar
birləşsin, yeniləri yaradılsın. Çünki biz
geriyə yox, irəliyə baxmalıyıq. Keçmişdə
biz sovet hökumətinin bir hissəsi idik. İndi müstəqilik.
Baxın, Azərbaycanda Tarix İnstitutu, Şərqşünaslıq
İnstitutu, Etnoqrafiya və Arxeologiya İnstitutu, Əlyazmalar
İnstitutu fəaliyyət göstərir. Bunların
hamısı tarix elminin qollarıdır. Biri qazır
çıxarır, biri tarixini araşdırır, o biri
başqa bir tərəfdən araşdırır. Axı bunun
hamısı eyni şeydir!
Burada
söhbət ondan getmir ki, elmi instituta kim rəhbərlik edir.
Təklif verəndə bəzən yanlış
anlaşılır. Söhbət sistemin fəaliyyətindən
və işlək müxanizmdən gedir. Əsas məqsəd
odur ki, həm işçi yaxşı işləsin,
yaxşı əməkhaqqı alsın, həm dövlət
sifarişləri olsun, həm də elmimiz inkişaf etsin. Bu
cür mexanizm işlədikdən sonra heç kim dövlət
işinə getməyəcək.
Hamı
elm arxasınca gedəcək. Alimlər, ziyalılar dövlət
işi olan kimi elmi bir kənara qoyub dövlət işində
işləyirlər.
- Hələ
bu yaxınlarda Elm Tarixi İnstitutu, Dünya Siyasəti
İnstitutu yaradıldı...
- Onda bir
dənə də Avropa tarixi institutu açılsın.
Bunların hamısı qruplaşmalıdır. Azərbaycan
kiçik ölkədir. 9 milyon əhalisi, 86 min kvadratkilometr də
ərazisi var. Burada nə tapıldısa, birlikdə
tapsınlar, araşdırsınlar, birlikdə təqdim etsinlər.
Ədəbiyyat İnstitutu, Folklor İnstitutu, Dilçilik
İnstitutu ayrı-ayrıdır. Amma onların hamısı ədəbiyyatın
qollarıdır. Bu cür ayrılma keçmişdə vacib
idi. Bu, Sovet İttifaqına lazım idi ki, məsələn,
ayrıca Şərqşünaslıq İnstitutu
açıb Şərqi, Şərq xalqlarının
psixologiyasını, tarixini, adətlərini öyrənsin.
Artıq istila edəndə də onun əlində hazır
materiallar olsun. Sovet Şərqşünaslıq İnstitutuna
Primakov kimi bir adam rəhbərlik edirdi. O, “KQB”nin sədri idi.
Çünki institutda milli təhlükəsizlik məsələsi
əsas idi. Biz indi Şərqdən nə öyrənəcəyik?
- İsa
Həbibbəyli akademiyaya vitse-prezident təyin olunduqdan sonra
fikirləşdik ki, ciddi dəyişikliklər olacaq. Hətta
3 ay bu barədə kifayət qədər səs-küy oldu.
Ancaq sonra nəsə elə bil hər şey dayandı.
-
Akademiyanın prezidenti Akif Əlizadə, vitse-prezident İsa Həbibbəyli,
bir qrup ziyalı adamlar akademiya rəhbərliyinə gəldikdən
sonra xeyli problemləri həll etdilər. Hər şeyi birdən-birə
həll etmək isə mümkün deyil.
Akademiyada
15 mindən çox insan çalışır. Birdən-birə
onları azad etmək olmaz. Zamanla, islahatla həll ediləcək.
O zaman oraya yeni beyinlər, yeni düşüncələr
daxil olacaq.
Bilirsiniz,
indi elmlə məşğul olmaq üçün ən az 3
dil bilmək lazımdır. O 3 dili bilmədinsə, elmlə məşğul
ola bilməyəcəksən. Ədəbiyyat-tarix sahəsində
məşğul olursansa, ən azından rus dilini, ərəb
və ya fars dilini bilməlisən. Çünki tariximizdə
zaman-zaman fars, ərəb və rus dili hökmran olub. Mən hərdən
görürəm, müəyyən müəlliflər Nadir
şah, Təhmasib və digər tarixi şəxslərlə
bağlı kitablar yazırlar. Qardaş, bunun
üçün ən azı 20 ərəb, ya da fars mənbəsi
araşdırmalısan. Çünki bizim tariximizin çoxu
fars arxivlərindədir. O dilləri bilmirlərsə, nə
hazırlaya bilərlər? O, nə kitab olacaq?! Bu səpkidə
islahatlar aparılmalıdır. Kim ləyaqətlidirsə,
institutlara rəhbərlik etsin, müavinlik etsin. Bununla
işimiz yoxdur.
- Bizdə
hazırda humanitar sahələrə daha çox
üstünlük verilir, əvvəllər isə Azərbaycanda
dəqiq elmlərə diqqət çox olub. Neft Akademiyası
vaxtilə dünya çapında barmaqla göstərilən
institut idi. Bu sahədə geriləməyimizi kimin adına
yazaq?
- Elə
hüquq sahəsinin özünə diqqət edək: daxil
olur 100 nəfər, diplom alır 500 nəfər. Başqa
ölkələrdə daxil olur 100 nəfər, bitirir 30 nəfər.
Sovet dövründə Neft-Kimya İnstitutuna daxil olmaq asan,
bitirmək isə çətin idi. Artıq ayrıca Neft Məktəbi
yaradılıb və çox yüksək səviyyədə
dərslər keçilir. Ora yalnız 600-dən yuxarı
balla daxil olurlar. İngilis dilində də fəaliyyət
göstərir. Çox adam cəhd edir ki, orada təhsil
alsın. İslahatdan qorxmaq lazım deyil, islahata getmək
lazımdır.
Vaxtında
Ümummilli lider Heydər Əliyev torpaq islahatını
keçirməsəydi, indi biz yenə çörək
növbəsində dururduq. Bu islahat torpağı kəndliyə
verdi. Çox ölkədə bu proses hələ də həyata
keçməyib. Ancaq bizdə birinci mərhələ
çox uğurla nəticələndi. İndi bizdə “Elm
haqqında” qanun hazırlanır. Bu sahənin mütəxəssisləri
də öz fikirlərini bildirəcəklər. Elm çox
sürətlə inkişaf edir. Hər gün dünyada yeni nəsə
kəşf olunur. Adi telefon aparatında hər dəfə yeni
funksiyalar meydana çıxır. Köhnə baqajla fikirləşmək
lazım deyil.
-
Vurğuladınız ki, hamı Nizamidən, Füzulidən
yazır. Heç Nizami də olduğu kimi
çatdırılmır. Nəsiminin cəmiyyətə
lazım olan tərəfi saxlanılır, onun qəliblənmiş
tərəfi çatdırılır. Alimlər qəliblərindən
çıxa bilmir, yoxsa onların idrakı buna imkan vermir?
- Keçmişdə
bunu sovet baxışı ilə yazırdılar. Nizaminin əsas
əsərlərini qoyub zəhmətkeş insanları, kərpickəsən
kişini və s. verirdilər. “Xosrov və Şirin”i, “İsgəndərnamə”ni,
“Leyli və Məcnun”u - Nizaminin əsas ideyaları yatan əsərlərini
tədris etmirdilər. Müdafiə edənlərin çoxu
o sahədən müdafiə edirdi. O biri sahələrə
getsəydilər, imkan verməzdilər. Nəsiminin
allahsız olduğunu deyirdilər. Ancaq Nəsimidən
çox Allaha inanan yox idi. Nəsiminin Həzrəti Əliyə
aid xeyli sayda qəzəli var. Onların heç biri kitablarda öz
əksini tapmayıb. Sovet psixologiyası elə qurulmuşdu
ki, onların böyüklüyünü göstərməyə
imkan vermirdi. Dəfələrlə Azərbaycan alimləri
sübut etmişdilər ki, Rustavellinin “Pələng dərisi
geymiş pəhləvan” əsəri Nizamidən
oğurlanıb, Mirzə Şəfi Vazehin əsərlərini
Bodenşteyn oğurlayıb. Amma bunların
açılması üçün onlar gedib arxivlərdə
işləməlidirlər. Ora pul köçürülməlidir.
Sovet dövrünün arxivləri satılır. O
dövrü tədqiq edən tarixçilər onu oxumasa, izləməsə,
o dövr üçün heç nə yaza bilməzlər.
Ona görə vəsait ayrılmalı və o vəsaitin
hesabına da onlar gedib işləməlidirlər. Hazırda
Nizamiyə nə qədər iddialılar çıxır?!
Farslar, müəyyən Şərq ölkələri, hətta
Ermənistan da bir ara ona iddia edirdi. Dağıstan xalqları
da 15 il əvvəl Nizami haqqında kitab çap edib öz
nümayəndələri kimi göstəriblər. Təbii
ki, Nizami Azərbaycan şairidir. Doğum yeri də bəllidir,
məzarı da bəllidir. Çoxları onun
yazdığı dilə görə bu fikri bildirirlər.
Ancaq o vaxt bu dildə yazırdılar. Bir vaxtlar bizim
yazıçılarımızın çoxu rus dilində
yazırdı. Bu, o demək deyil ki, onlar rusdular. Sadəcə,
dövrün sistemi belə idi. O boyda Osmanlı
imperiyasının yazışmaları ərəb-fars dillərində
olurdu. Nizami vaxtında da fars dili ədəbi dil olduğu
üçün o da məcburiyyət qarşısında
qalıb o dildə yazırdı. Bu, onların milliyyətinə
dəlalət etmir. Bu gün çoxu ingilis dilini öyrənmək
istəyir ki, Avropaya çıxsın. Bu, o demək deyil ki,
onlar ingilisdir.
- Elmin fəaliyyəti
ilə bağlı müəyyən təkliflər irəli
sürdünüz. Buradan belə bir nəticəyə gəlmək
olar ki, elmimizin inkişafı arzuladığımız kimi
deyil. Elm həm də təhsillə bağlı olan məsələdir.
Cəmiyyətimizdə elmlə təhsilin vəhdəti və
ortaq işlər mexanizmi sizi qane edir?
-
Bunların hamısı biri-birilə bağlıdır.
Yaxşı təhsil alandan sonra elmə gəlib
çıxılır. Vaxtilə təhsil sistemi elə
qurulmuşdu ki, məktəbi qurtaran müəllim yanına
getmədən yaxşı oxuyurdusa, instituta daxil olurdu. O vaxt ən
prestijli iş ya institutda qalmaq, ya da Elmlər Akademiyasına təyinat
almaq idi. Sizə deyim, elə bizim özümüzün də
yaxşı mütəxəssisə ehtiyacımız olur.
Yaxşı da əməkhaqqı təklif olunur. Amma tapmaq
olmur. Hərənin əlində bir diplom var. Ancaq o,
kağız parçasından başqa bir şey deyil. O
diplomun ekvivalenti olan bilik o adamda yoxdur. Bununla da orta və ali məktəb
məşğul olmalıdır. Bu, elə bir sahədir ki,
heç kəs yaxasını çəkə bilməz.
Burada hamı məsuliyyət daşımalıdır.
Cənab
Prezident 5 mindən artıq tələbəni dövlət
hesabına xaricdə təhsil almağa göndərir ki,
oxusunlar, sonra da Azərbaycana qayıdıb fəaliyyətlərini
burada davam etdirsinlər. İndi yeni bir sistem tətbiq etmək
istəyirlər ki, buradan göndərmək yox, xaricdən
alimləri dəvət etsinlər. Bu gün ali məktəblərin
səviyyəsi olduqca yüksəkdir. Həm təmiri, həm
texniki təchizatı yüksək şəkildədir. Onun tərkibində
dəyişiklik etmək lazımdır. Dəyişiklik də
əməkhaqqından asılıdır. Bu, olduqca çətin
islahatdır. Ona biz getməliyik. Bunun üçün müəllimlərin
sayı azaldılmalıdır, maaş isə
artmalıdır. Kimin qabiliyyəti çatır, oturub işləməlidir,
kimin də qabiliyyəti çatmır, həm xalqın
uşağını şikəst etməməlidir, həm də
digərlərin boğazına şərik olmamalıdır.
Müəllim sinifdə yaxşı dərs deyəndən
sonra uşağın repetitor yanına getməyinə ehtiyac
qalmır. Oturub kitabdan oxuyar, istiqamətə uyğun
hazırlaşar. Yaxşı müəllimin özü istiqamət
verir. İndi bizdə bəzi universitetlərdə tələbə
müəllimdən savadlıdır. Çünki tələbə
girir internetə, hər bir yerdən oxuyur. Müəllimlərin
isə çoxu ötən əsrin 70-80-ci illərdə
yazdığı konspektlə gəlib tələbəyə
dərs deyir. Tələbə də ona qulaq asmır.
- Bayaq bir
məsələni qeyd etdiniz, müəyyən bir iş
üçün 10 nəfər gəlir. Amma onların
arasından normal savadı olan az tapılır. Sizi bu
qayğılandırır. YAP 20 ildən artıqdır ki,
iqtidardadır. Bu məsələdə özünüzü
nə qədər günahkar sayırsınız?
- Biz
bununla bağlı insanlara müraciət edirik. Diplom dalınca
yox, təhsil dalınca getsinlər. Baxın, kiminsə maddi
imkanı yoxdur. Ancaq ali təhsil müəssisəsi seçərkən
ödənişli yeri yazır. Bilir ki, ödəyə bilməyəcək.
Valideyn qapı-qapı gəzir ki, uşağım ödənişliyə
düşüb, ancaq təhsil haqqını ödəyə
bilmir. Biri bir ilini ödəyir, bəs sonra? Diplom xatirinə
universitetə sənəd verirlər. Düşünmürlər
ki, yaxşı oxuyum, ailəmə kömək edim, təqaüd
alım. Uşaq onu düşünür ki, gələn il də
qapı-qapı gəzib ödəniş edə biləcək.
Dünyanın bir çox yerində artıq peşə
yönlü texniki məktəblər arxasınca gedirlər.
Amerika,
Almaniyada sənəd verirlər ki, yaxşı çilingər
olsunlar. Çünki cəmiyyətin bu gün bu cür
şeylərə ehtiyacı çoxdur. Bu gün hər bir
idarədə kompüter var, onun yaxşı mütəxəssisi
varsa, həmin mütəxəssisə ali təhsil lazım
deyil. O, peşəsi ilə öz ailəsini də saxlaya bilər.
Texniki peşə təhsilinə önəm vermək
lazımdır ki, həmin adam ali məktəb haqda
düşünməsin. Görürsən ki, əli
qızıldır, yaxşı sənətkar ola bilər.
Ancaq “heç kimdən geri qalmayım” deyib, universitetə sənəd
verir. İndiki zamanda özəl sektorda da belə, ata oğulu
işə götürmür. Deyir, sənə pul verim, xərclə,
ancaq işləmə. Bilir ki, həmin adamı işə
alsa, bankrot olacaq.
- Azərbaycan
elmi beynəlxalq nüfuzumuza nə zaman xeyir verəcək?
- Biz Təhsil
Nazirliyinin kollegiya iclaslarında iştirak edirdik. Bizim
uşaqlar dünyanın bir çox ölkələrində
yüksək göstəricilərə yiyələnirlər...
- Onlar Azərbaycan
elmi haqqında müsbət fikir yarada biliblərmi?
-
Keçmişdə xarici ölkələrdə tibb və
hüquq sahəsindən azərbaycanlı
götürmürdülər. Ancaq indi azərbaycanlıları
özləri axtarırlar. Bank, iqtisadiyyat sektorunda da
Böyük Britaniyada, Avstriyada, digər yerlərdə
çalışan azərbaycanlılar var.
-
Özünüz də elm adamısınız. Elmi fəaliyyətiniz
haqqında mümkünsə danışardınız...
- Mən
hüquq sahəsində müdafiə etmişəm. Dissertasiya
işim seçki texnologiyaları ilə bağlı olub.
Müdafiə etdiyim mövzu “Seçki kampaniyasının
planlaşdırılması və idarə olunmasının
hüquqi əsasları” olub. Azərbaycanda bu sahə üzrə
mənə qədər müdafiə edən
olmamışdı. Uzun müddət Amerikanın müxtəlif
institutları ilə seçkiləri müşahidə
etmişəm. 1995-ci ildən Şərqi Avropa ölkələrinin
çoxunun seçki kampaniyasında iştirak etmişəm.
İki dəfə Amerikada olmuşam bu məsələ ilə
bağlı. Seçki Məcəlləmizdə nəzəri
və praktiki cəhətlər var. Təvazökarlıqdan
uzaq olsa da, Seçki Məcəlləsini Azərbaycanda 10 adam
bilirsə, onun biri də mənəm.
Siyavuş Novruzov.
Yeni Azərbaycan.
– 2014.- 11 dekabr. S. 4.