Əsrin müqaviləsi: Azərbaycanda
sənayenin inkişafında yeni mərhələnin
başlanğıcı
Müasir müstəqil Azərbaycanın yüksək inkişaf mərhələsinə çıxmasında, milli-iqtisadi təhlükəsizliyinin möhkəmlənməsində və zəngin iqtisadiyyata malik olmasında neft amilinin xüsusi rolu var. Neft sərvətlərinin mənimsənilməsi, işlənilməsi və nəqli, ən əsası isə düzgün, düşünülmüş iqtisadi strategiyaya uyğun neft siyasətinin həyata keçirilməsi respublikamızın hazırkı tərəqqi mərhələsinə çatmasına dərin əsaslar yaradıb.
Sirr deyil ki, Azərbaycanın neft sənayesi tarixində və iqtisadi-siyasi həyatında tarixi dönüş nöqtəsi, məhz müstəqillik əldə olunduqdan sonrakı dövr - Ulu öndər Heydər Əliyevin hakimiyyətinin ikinci dönəminin ilk illəri hesab olunur. Bu dövrə kimi neft milli faktordan daha çox, ümumittifaq sənayesinin strateji sahəsi rolunu oynayırdı. Həmin dövrdə hakimiyyətdə olan səriştəsiz insanların bacarıqsızlığı, intriqalar və daxili sərvətlər uğrunda mübarizə, hərc-mərclik Azərbaycan neft diplomatiyasının uğurlarının üstündən xətt çəkmişdi. 1992-ci ildə Bakıda səfərdə olan “bp” şirkətinin prezidenti Con Braun neft sahəsində əməkdaşlığın perspektivlərinə dair ətraflı müzakirələr aparsa da, kontraktın imzalanmasında tərəddüd edirdi. Çünki respublikada siyasi-iqtisadi sabitlik kövrək idi, iqtidarın qətiyyətsiz siyasəti xarici investorlarda inam və etibarı azaldırdı. Heç bir əcnəbi sərmayəçi Azərbaycana investisiya qoymağa ürək etmirdi, onlarda yatırdıqları pullara təminat verilib-verilməyəcəyi barədə tərəddüdlər yaranmışdı.
Belə bir vəziyyətdə yeganə çıxış yolu Qərb dövlətləri ilə uzunömürlü əməkdaşlığa təminat verə biləcək, Azərbaycanın milli maraqlarını qoruyacaq, güclü siyasi xarizmatik liderin olması ilə bağlı idi. Bu lider Ulu öndər Heydər Əliyev idi. Ulu öndər Heydər Əliyevin 1993-cü ilin iyununda xalqın təkidli tələbi ilə hakimiyyətə qayıdışı Azərbaycanın siyasi və iqtisadi həyatında, eləcə də, neft strategiyasının müəyyənləşməsində əsaslı dəyişikliklərin başlanğıcını qoydu. Beləliklə, 1994-cü il sentyabrın 20-də Bakıda “Gülüstan” sarayında dünyanın 8 ölkəsindən 11 iri neft şirkəti ilə “Əsrin müqaviləsi” adlanan beynəlxalq saziş imzalandı. Bununla da, Azərbaycanın dünya iqtisadi sisteminə inteqrasiyasının və ölkənin enerji təhlükəsizliyinin möhkəm təməli qoyuldu. Ulu öndər həmin sazişin respublikamızın iqtisadi, siyasi, sosial, humanitar, ictimai həyatında böyük dəyişikliklərə səbəb olacağını bildirdi: “1994-cü ildən Azərbaycan dövləti özünün yeni neft strategiyasını həyata keçirir və bu strategiyasının da əsas mənası, əsas prinsipləri Azərbaycanın zəngin təbii sərvətlərindən, o cümlədən, neft və qaz sərvətlərindən Azərbaycan xalqının rifahı naminə daha da səmərəli istifadə etməkdən ibarətdir”.
Ulu öndər Heydər Əliyev neft strategiyasının əsas istiqamətlərindən biri kimi, Azərbaycan neftinin dünya bazarlarına nəqlini vacib hesab edirdi. Bu sahədə Azərbaycanın mənafelərinin uzunmüddətli şəkildə qorunması genişmiqyaslı beynəlxalq iqtisadi əməkdaşlığın inkişafı, regionda neft hasilatının artması ilə əlaqədar neftin dünya bazarlarına nəqlinin təmin edilməsi üçün strateji əhəmiyyətli Şərq-Qərb marşrutunun yaradılmasından ibarət idi. 1999-cu il noyabrın 18-də ATƏT-in İstanbul Zirvə görüşü çərçivəsində Ulu öndər Heydər Əliyev, Gürcüstan Prezidenti Eduard Şevardnadze və Türkiyə Cümhuriyyətinin Prezidenti Süleyman Dəmirəl tərəfindən “Xam neftin Azərbaycan Respublikası, Gürcüstan və Türkiyə Cümhuriyyətinin ərazilərilə Bakı-Tbilisi-Ceyhan əsas ixrac boru kəməri vasitəsilə nəql edilməsinə” dair saziş imzalandı. Eyni zamanda, Azərbaycan Respublikası, Gürcüstan, Türkiyə Cümhuriyyəti, Qazaxıstan Respublikası və Amerika Birləşmiş Ştatlarının prezidentləri bu layihəni dəstəkləyən “İstanbul Bəyannaməsi”ni imzaladılar.
Tarixi gün və “Avrasiyada ilin siyasət adamı”...
...Tarixi gün gəlib yetişdi.
2006-cı il mayın 28-də Azərbaycan
nefti Ceyhan limanına çatdı və iyulun 4-də neftlə yüklənmiş
ilk tanker buradan yola salındı. İyulun
13-də Türkiyənin Ceyhan
şəhərində XXI əsrin
ən böyük enerji layihəsi olan Heydər Əliyev adına
Bakı-Tbilisi-Ceyhan əsas ixrac boru kəmərinin təntənəli açılış
mərasimi keçirildi.
Heç də təsadüfi deyil ki, boru
kəmərinin açılışı
ərəfəsində Prezident
İlham Əliyev “Avrasiyada ilin siyasət adamı” elan edildi. Bütün
dünya bu həqiqəti qəbul etdi ki, “Əsrin
müqaviləsi”nin memarı Ulu öndər Heydər Əliyevdirsə, onun qlobal nəqliyyat strategiyası kimi reallığa çevrilməsinin,
Azərbaycanın regionda
strateji tərəfdaş
statusunu qazanmasının
təminatçısı isə
cənab İlham Əliyevdir.
Azərbaycanın dövlət başçısı
atdığı qətiyyətli
addımları ilə
bölgədə sülhün
və sabitliyin təşəbbüskarı olduğunu
sübut etdi.
BTC nəhəng neft
marşrutu kimi regionda geocoğrafi üstünlüyünü artıraraq
daha geniş əraziyə malik transkommunikasiya dəhlizinə
çevrildi. Qazaxıstan və Türkmənistanın
dünya bazarına çıxması və enerji təhlükəsizliyi
sisteminə qoşulmasında
bu kəmərin flaqman olması öz təsdiqini tapdı. Qazaxıstan neftinin Xəzər
dənizi və respublikamızın ərazisindən
nəql edilməsi və BTC neft boru kəməri vasitəsilə dünya bazarına çıxarılması
mühüm əhəmiyyət
daşıdı. 2010-cu
ildə isə Türkmənistan öz neftini BTC ilə nəql etməyə başladı.
Xəzəri Avropa ilə birləşdirən yeni enerji dəhlizləri...
“Bakı-Tbilisi-Ceyhan”
“Bakı-Tbilisi-Ərzurum”
kəmərinin çəkilişinə
yol açmaqla, yeni enerji dəhlizlərinin
reallaşmasına zəmin
yaratmaqla yanaşı,
həm də bölgədə tam başqa
geosiyasi-coğrafi mənzərənin
yaranmasına səbəb
oldu. Digər tərəfdən,
Azərbaycanın enerji
siyasəti 2010-cu ildən
başlayaraq qaz faktorunun fonunda yeni məzmun kəsb etdi və “Abşeron” və “Ümid” qaz yataqlarının kəşfi, transenerji sazişlərinin imzalanması
karbohidrogenlərin nəqlinin
həm diversifikasiyası,
həm də coğrafiyasının genişlənməsinə
imkan yaratdı.
2011-ci ildə Avropa Komissiyasının sədri
Xose Manuel Barrozunun respublikamıza səfəri
zamanı Avropa İttifaqı ilə Azərbaycan arasında “Cənub” qaz dəhlizinə dair Anlaşma Memorandumunun imzalanması respublikamızın
birbaşa təşəbbüskarlığı
sayəsində bölgədə
yeni iri enerji layihələrinin həyata keçirilməsi
üçün güclü
zəmin oldu.
2011-ci ildə Türkiyə
ilə Azərbaycan arasında imzalanmış
Transanadolu Qaz Boru Kəməri (TANAP) layihəsinə dair saziş Azərbaycanın
regional enerji coğrafiyasında
yerini daha da möhkəmləndirdi. Həmin
saziş “Cənub dəhlizi” enerji şəbəkəsinin ən
mühüm komponentlərindən
biri olmaqla, yeni-yeni dəhlizlərin yaradılmasına geniş
üfüqlər açdı
və bunun davamı, məntiqi sonluğu Transadriatik boru kəmərinin (TAP ) imzalanması oldu. Azərbaycan dövləti “Şahdəniz
2” konsorsiumu ilə birgə qazın Qərbə nəqli üçün ən rentabelli olması, təhlükəsizlik, səmərəlilik
və kommersiya baxımından Transadriatik
boru kəməri (TAP)
layihəsinin düzgün
və yaxşı seçim olmasına qərar verdi.
Beləliklə, Azərbaycan və xarici neft-qaz kompaniyalarının qətiyyəti
və siyasi iradəsi nəticəsində
regionun geosiyasi-iqtisadi
xəritəsini dəyişən,
enerji tarixinə qızıl hərflərlə
yazılan ən mühüm hadisə geniş komponentləri ilə daha strateji
mərhələyə keçid
aldı. TAP “Şahdəniz”,
“Ümid”, “Abşeron”,
“Alov”, “İnam” və digər zəngin qaz yataqlarının uzunmüddətli,
bir neçə onilliklər Avropaya nəqlinə imkan verən ən strateji nəhəng kommunikasiya infrastrukturu deməkdir və TAP layihəsi birbaşa Xəzər dənizini Avropa ilə əlaqələndirəcək.
Azərbaycanın neft-qaz flaqmanı,
milli brendi -SOCAR...
Azərbaycanın qlobal enerji sektorunda
güclü iştirakçıya
çevrilməsi milli
şirkətlərin də
rolunun artmasını,
xarici və transmilli şirkətlərlə
ciddi tərəfdaşlıqda
əsas aktorlardan biri olmasını şərtləndirmişdir. Respublikamızın enerji siyasətinin həyata keçirilməsində
yaxından iştirak edən milli kompaniyanın - Azərbaycan
Respublikası Dövlət
Neft Şirkətinin
(SOCAR) geniş şaxəli
fəaliyyəti bu qurumun qlobal kontekstdə neft-qaz sektorunda güclü tərəfdaş kimi qəbul olunmasına səbəb olmuşdur.
SOCAR Azərbaycanın milli brendi, ölkəmizin
ən böyük transmilli şirkəti kimi Azərbaycan daxilində və xarici ölkələrdə
böyük investisiya
layihələri həyata
keçirməklə ölkəmizin
beynəlxalq aləmdə
nüfuzunun daha da güclənməsində
mühüm rol oynamaqdadır.
SOCAR-ın fəaliyyət planı milli enerji siyasətinin genişlənməsi fonunda
hər il
artıb, coğrafi baxımdan planetar bir miqyas alıb.
Şirkət Azərbaycan
ərazisindəki neft
və qaz yataqlarının axtarışı,
kəşfiyyatı və
işlənməsi, neftin,
qazın və qaz kondensatının hasilatı, emalı və nəqli, neft və neft-kimya
məhsullarının, qazın
daxili və xarici bazarlarda satışı, ölkə
ərazisində sənayenin
və əhalinin təbii qazla təchizatını həyata
keçirir. Şirkətin iştirakı ilə
yaradılmış birgə
müəssisələr, alyanslar,
əməliyyat şirkətləri
neft-qaz sənayesinin müxtəlif sahələrində
fəaliyyət göstərir.
SOCAR-ın Gürcüstan,
ABŞ, Türkiyə, Rumıniya,
Avstriya, İsveçrə,
Qazaxıstan, Böyük
Britaniya, İran, Almaniya, Ukrayna və Belçikada nümayəndəlikləri, İsveçrə,
Sinqapur, Vyetnam, Nigeriya və s. ölkələrdə treydinq
şirkətləri təsis
olunub.
SOCAR həm də
Azərbaycanın investor ölkəyə
çevrilməsində, potensial
iri sərmayəçi
kimi çıxış
etməsində də
mühüm rol oynayıb.
Milli enerji strategiyası yeni iqtisadiyyatın təməl nöqtəsi
kimi...
Milli enerji strategiyasının hazırda yeni mərhələyə qədəm qoyduğu Azərbaycan Xəzər-Mərkəzi Asiya regionunun karbohidrogen ehtiyatlarının Şərq-Qərb dəhlizi vasitəsilə dünya bazarına çatdırılmasında əsas tədarükçü ölkədir. Azərbaycanın qaz ehtiyatları kəşf edilmişdən qat-qat çox dəyərləndirilir və yaxın gələcəkdə ixrac imkanları bir neçə dəfə artacaq, bundan sonra hələ uzun zaman ölkəmizin Avropa üçün əhəmiyyəti prioritet olaraq qalacaq. Hətta gələcəkdə daha çox qaz ixrac etmək üçün yeni-yeni layihələrin reallaşdırılması qaçılmaz görünür. Cənub-Şərqi Avropa ölkələrinin ehtiyaclarını qarşılayan Azərbaycan qazı gələcəkdə Mərkəzi Avropa ölkələrinin də enerji asılılığının azaldılmasına kömək olacaq.
Milli enerji siyasəti Azərbaycanın neft sənayesinin infrastrukturunun yeniləşməsinə, sənayenin yeni, güclü infrastrukturunun yaranmasına səbəb olacaqdır. Bu strateji xəttə uyğun olaraq respublikamızın iqtisadiyyatının digər sahələrinə sərmayələr axını təmin ediləcək, yeni, müasir texnologiyalar əldə olunacaq. Neft strategiyasının müasir və perspektiv inkişaf qanunauyğunluqları ölkədə iqtisadiyyatın tamamilə modernləşməsinə səbəb olacaq, innovativ iqtisadiyyatın formalaşmasını, sənayeləşmənin geniş vüsət almasını və postindustrial cəmiyyətin formalaşmasını təmin edəcəkdir. Ölkədə qurulmuş sivilizasiyalı cəmiyyətin qanunları çərçivəsində işləyəcək sahibkarların sanballı bir təbəqəsi formalaşacaqdır. Xarici şirkətlərin ödədiyi vergilərdən büdcəyə mədaxil xeyli artacaqdır. Müxtəlif sənaye və xidmət sahələrində minlərlə yeni iş yeri açılacaqdır.
Aqşin ŞAHİNOĞLU
Yeni Azərbaycan.-2014.- 2 sentyabr.- S. 6.