Azərbaycan milli mətbuatı – 140:
Maarifçilikdən “yumşaq güc”ə qədər
keçən yola qısa analitik baxış
Əkinçinin yarandığı ictimai-siyasi mühit
Hər kəsin bildiyi kimi, Azərbaycanda mətbuatın yaradılış tarixi 1875-ci il iyulun 22-nə təsadüf edir. Azərbaycanın böyük ziyalısı Həsən bəy Məlikzadə Zərdabi “Əkinçi” qəzeti ilə Azərbaycanın müstəqil milli mətbuatının əsasını yaratdı. Əlbəttə, bu, çox böyük tarixi, siyasi və mədəni hadisə idi. Amma nəzərə almaq lazımdır ki, “Əkinçi” qəzeti öz dövrünün şərtləri içərisində yaranırdı. Yəni, 1875-ci ildə Azərbaycanda mövcud olan ictimai-siyasi münasibətlərin məhsulu olaraq ortaya çıxmışdı. Ona görə də, hesab edirik ki, ilk növbədə, “Əkinçi” qəzetinin formalaşdığı ictimai-mədəni mühitə nəzər salsaq, qəzetin hansı şərtlər fonunda nəşrə başladığını və bunun nə qədər cəsarətli, tarixi bir hadisə olduğunu bir daha görmüş olarıq.
1875-ci ildə artıq Azərbaycanın yaratdığı ən böyük imperiyalardan biri olan Səfəvilər və onun varisi kimi çıxış edən Afşarlar imperiyası çökmüşdü. Nəhayət, 1828-ci ildə yenə Səfəvilər imperiyasının varisi kimi mövcud olmuş Qacarlar sülaləsi Rusiya tərəfindən ağır məğlubiyyətə uğradılmışdı. İşğal altında ötən 50 il ərzində Azərbaycan cəmiyyətində ictimai durğunluq formalaşmış, cəmiyyətdaxili institutlaşma olduqca passivləşmişdi. Təşəbbüskarlıq, ideya istehsalı, müstəqil milli maraqlar kimi anlayışlar o qədər korşalmışdı ki, bunların cilalanması və yenidən milli maraqlar ətrafında səfərbər edilməsi çox mürəkkəb bir məsələyə çevrilmişdi. Buna paralel olaraq qeyd etmək lazımdır ki, 48-50 il idi ki, Azərbaycanın bir hissəsi çar Rusiyasının, bir hissəsi isə İranın tərkibində qalmışdı. Belə bir şəraitdə Azərbaycanda yeni ictimai münasibətlərin, milli iradənin və milli dünyagörüşünün, yeni ziyalı mühitinin formalaşması üçün şərtlər olduqca məhdud idi. Çünki ictimai münasibətləri və ziyalı mühitini yetişdirəcək dinamiklər küncə sıxışdırılırdı. Şimaldan diktə edilən yeni qeyri-milli mədəniyyət isə yeni keyfiyyətdə irrasional milli mentalitet formalaşdırmağa xidmət edirdi. Bu mərhələdə mövcud iqtisadi vəziyyətə də nəzər salsaq, görəcəyik ki, Azərbaycan sənayeləşmə mərhələsinə qədəm qoyurdu. 1860-70-ci illərdə mis sənayesi meydana gəlmişdi. Bunun ardınca Azərbaycanda neft sənayesinin formalaşması ilə bağlı mühit yaranmaqda idi. Sənayenin inkişafı ilə paralel olaraq, Azərbaycanın ictimai mühitinə çoxsaylı mədəni, ideoloji, siyasi impulslar daxil oldu. Bunlar isə özlüyündə çox fərqli nümunələr olduğu üçün ümummilli mədəniyyətin və milli düşüncənin formalaşmasında problemlər və fərqli istiqamətlər yaradırdı. Rusiyaya, Fransaya, İrana meyillilik və s. artırdı. Bu qədər ziddiyyətli bir dövrdə Azərbaycanın ən böyük ehtiyacı ölkəmizi bu ziddiyyətlər içərisindən çıxararaq, milli maraqları müəyyənləşdirərək Azərbaycanın qədim mədəniyyəti üzərində yeni çağdaş mədəniyyəti qura biləcək maarifçi institutları yaratmaq idi. Bax “Əkinçi” qəzeti belə bir dövrdə meydana çıxdı.
“Əkinçi” cəmiyyətin sosial sifarişindən yox, ziyalı fədakarlığından yarandı
Məlumdur ki, hər bir milli mətbuat nümunəsinin yaranması üçün, ilk növbədə, sosial sifariş olmalıdır. İddia etsək ki, 1875-ci ildə Azərbaycan cəmiyyətinin sosial sifarişinin nəticəsi olaraq “Əkinçi” qəzeti meydana çıxdı, səhv etmiş olarıq. Çünki belə bir tələbat, sosial sifariş yox idi. O dövrdə Azərbaycanda din adı altında mövhumat hökm sürürdü və müasir dünyaya açılacaq elmi tərəqqinin, sənayeləşmənin, yeni kapitalizmin gətirdiyi yeni ictimai və mədəni münasibətlərdə iştirak edəcək nə ictimai institutlar, nə də ayrı-ayrı fərdlər, yaxud qruplar var idi. Beləliklə, bu mərhələdə yeni şərtlər içərisində cəmiyyətdaxili dinamiklərin dialoqa girməsi üçün mütləq bir vasitə lazım idi. Həsən bəy Zərdabinin “Əkinçi” qəzetini yaratmağının bir səbəbi də bundan ibarət idi ki, Azərbaycan cəmiyyətinin fəaliyyətinin cazibə mərkəzi kimi ölkəmizin milli maraqlarını müəyyənləşdirə bilsin və milli gücü bu maraqlar ətrafında səfərbər etsin.
Milli mətbuatın
ilkin missiyası, maarifləndirmə...
Ümumiyyətlə, 1875-ci ildə biz ilk qəzetin nəşrinə
başladığımız vaxt artıq dünyanın bir
sıra xalqları müxtəlif illərdə qəzetlər
buraxmışdı. Məsələn, ilk dəfə olaraq
Almaniyada mətbəənin yaranmasından sonra 1609-cu ildə
müasir mənada qəzetçiliyin əsası qoyuldu.
1622-ci ildə Londonda, 1640-cı ildə İtaliyada, 1631-ci ildə
Fransada, 1666-cı ildə Polşada, 1702-ci ildə Amerikada,
1724-cü ildə Rusiyada müasir mənada
qəzetin nəşrinə başlanılmışdı. 1875-ci ildə isə Azərbaycan bu prosesə
qoşuldu. Avropa ölkələri ilə
müqayisədə bu, gec olsa da, müsəlman Şərqində
birincilərdən hesab olunur.
“Le-Qazetta” sözü latın-roma mənşəli bir
sözdür, italyan dili (la civetta-H.B) vasitəsilə bizim
leksikonumuza daxil olub, mənası isə bayquş deməkdir. Bu ad xüsusi
olaraq seçilib, çünki bayquş 180 dərəcə
sağa və sola dönməklə qaranlığı
çox aydın görmək qabiliyyətinə malikdir.
Məhz qəzetin yaradılması, bu adın “qəzetta”
kimi formalaşması prosesi də bax elə bu sözün
etimologiyasından başlayır. Yəni,
Həsən bəy Zərdabi də bilirdi ki, qəzet məhz
cəmiyyətin hər tərəfini görə bilmək
qabiliyyətinə malik olmalıdır və cəmiyyətin
qaranlıq yerlərinə işıq tutmağı
bacarmalıdır. Ona görə də,
müəyyən səbəblərdən qəzetin
adının “Əkinçi” olmasına baxmayaraq, onun əsas
mahiyyəti maarifləndirmə idi. Ümumiyyətlə,
ilkin mərhələdə bütün dünya
xalqlarının yaratdıqları çap mediasının
birinci məqsədi maarifləndirmə olub. Bu, XVIII əsrin əvvəllərinə qədər
davam edib və ilk dəfə olaraq Avropa intibahı
dövründə Avropada siyasi azadlıqlar anlayışı
yarandıqdan sonra qəzet artıq həm də
azadlıqları müdafiə edən bir vasitə kimi
çıxış etməyə başlayıb. Artıq “Əkinçi” qəzetinin işıq
üzü gördüyü dövrdə azadlıqlardan
danışmaq olmazdı. Çünki
çar Rusiyası içərisində və bu
imperiyanın tərkibinə daxil olan digər imperiya subyektlərində
“siyasi azadlıqlar” sözü kimi bir anlayış hələ
yox idi. Ona görə də, ilkin mərhələdə
“Əkinçi” qəzetinin məqsədi maarifləndirmə
yolu ilə, ilk növbədə, cəmiyyətdə olan dini
fanatizmi və mövhumatı, cəhaləti aradan qaldırmaq,
xalqı elmə, tərəqqiyə maraqlandırmaq, səfərbər
etmək idi.
Milli
maarifləndirmədən milli satiraya doğru
“Əkinçi” ilə başlayan Azərbaycan mətbuatı
sonrakı mərhələdə milli mətbuatın digər
nümunələri sayılan “Ziya”, (1879-cu ildə) “Kəşkül”,
(1880-ci ildə) “Kaspi” və s. ilə zənginləşməyə
başladı.
Azərbaycan cəmiyyətinin yetişdirdiyi ən
böyük mütəfəkkirlər, söz adamları bu qəzetlər
vasitəsi ilə ölkəmizdə yeni ictimai mühit
formalaşdırmaqla, bir növ, xalqların mübarizə
tarixindəki yeni keyfiyyətdə düşünə bilən,
mücadilə verməyi bacaran bir xalq formalaşdırmaq istəyirdilər.
Bir qədər sonra isə bu cərgəyə 1900-cü ildə
“Həyat”, 1905-ci ildə “Açıq söz”, 1915-ci ildə
“Azad söz” və nəhayət, 1918-ci ildə “Azərbaycan”
adlı qəzet qoşuldu. Əlbəttə ki,
o dövrün siyasi şərtləri içərisində qəzet
buraxmaq çətin məsələ idi, xüsusi fədakarlıq
tələb edirdi. Amma buna baxmayaraq, bu qəzetlər
Azərbaycan xalqının millət kimi var olma mücadiləsinin
təzahürü olmaqla, millətin özünüifadəsinin
bir forması kimi meydana çıxmışdı.
Milli mətbuat
kütləvi dialoq vasitəsi kimi
“Əkinçi”dən 1918-ci ilə qədər olan
dövrdə Azərbaycan milli media nümunələrinin Azərbaycan
cəmiyyəti ilə dialoq qurmaq cəhdləri baş
tutmurdu. Yalnız konkret bir təbəqə az-çox yeni
ictimai-siyasi münasibətləri mənimsəyə
bilmiş, milli mətbuatla dialoqa girməyi
bacarmışdı. Amma
bütövlükdə xalqı kütləvi şəkildə
mətbuatla dialoqa cəlb etmək mümkün deyildi. Azərbaycanın milli mətbuatının ən
böyük problemlərindən biri bu idi. Kim bilir, bəlkə də, bu məsələ elə
indi də aktualdır. Bu proses o vaxta qədər davam
etdi ki, artıq qəzetçilikdə yeni ənənələr
formalaşmağa başladı.
Mətbuatımızda
yeni ənənələr, mollanəsrəddinçilik
Beləliklə, 1906-cı ildə “Molla Nəsrəddin”
jurnalının nəşri ilə Azərbaycan mətbuatında
siyasi satiranın əsası qoyuldu. Bax bu, bir növ, xalqla
dialoqa girməyin özünəməxsus forması idi. Burada əsas məqsəd müxtəlif satirik
yazılar və karikaturalar yaratmaqla xalqın öz dilində
danışaraq onları mətbuat-cəmiyyət dialoquna cəlb
etməkdən ibarət idi. Amma bunun da
çox uğurlu olduğunu deyə bilmərik. Çünki yeni seçilmiş bu metod da arzuolunan
nəticəni vermədi. Baxmayaraq ki, bu
vasitə Azərbaycan milli mətbuatının inkişaf
tarixində böyük bir mərhələ oldu. Biz bu problemləri o dövrün
ziyalılarının dili ilə daha maraqlı nümunələrdə
görə bilərik. Məsələn, Həsən bəy
Zərdabi məqalələrinin birində yazırdı ki,
“Çəkmə geyinməkdə bir günah yoxdur və hər
kəs fikir eyləsə, görər ki, çəkmə
geyinməklə insan müsəlmanlıqdan çıxmaz,
amma bir şəxs başmaq yerinə çəkmə geyinəndə
şüəralar onu həcv edir, mollalar ona minbərdən lənət
oxuyur, əvamünnas salam verməyir, xülasə,
hamımız birləşib onu kafir hesab edib, o qədər
incidirik ki, biçarə naəlac qalıb öz millətini
atıb gedir, xaricilərə üz tutur ki, onun övladı
onların içində böyüyüb onların tərəqqisinə
daxil olur. Əlbəttə, belə də nə
qədər səy edək ki, buğda bitsin, olmaz”.
Bu misalda biz o dövrün Azərbaycan cəmiyyətinin
problemlərini görürük. Yəni biz həmin
dövrdə, sadəcə, təfəkkürdə,
düşüncədə, elmdə və sair digər sahələrdəki
tərəqqidən danışa bilmədiyimiz kimi, məişət
müstəvisində də irəliləyişin cəmiyyət
tərəfindən xor qarşılandığının
şahidi oluruq. Böyük Zərdabi
çox dəqiq izah edir ki, insanlar tərəqqiyə meyilli
deyil. Çünki hesab edirlər ki,
başmağı çıxarıb çəkmə geyinməklə
insan müsəlmanlıqdan çıxır. Belə xor münasibət isə tərəqqi edən
insanların ölkədən çıxıb getməsinə
səbəb olur. Beləliklə,
intellektual axını baş verir. Yaxşı, gəlin
görək, bundan təqribən 30 il
keçdikdən sonra Azərbaycan milli mətbuatı Azərbaycan
cəmiyyəti ilə dialoq qura bilmişdirmi? Yəni
milli mətbuatı qidalandıracaq olan mənəvi, maddi,
ideoloji şərtlər formalaşmışdımı?
Xeyr, formalaşmamışdı. Ona görə də, Cəlil Məmmədquluzadə
“Molla Nəsrəddin” jurnalının ilk sayında “Sizi deyib gəlmişəm,
ey müsəlmanlar” adlı bir məqalə dərc etdirdi.
Deməli, hələ də xalqa müraciət
olunurdu, biz sizi deyib gəlmişik, ey müsəlmanlar, bizə
dəstək verin, dialoqa qoşulun. Əlbəttə
ki, artıq 1900-cü illərin əvvəllərində
çar Rusiyası cəmiyyətində müxtəlif
ideoloji, siyasi cərəyanlar yarandı, cəmiyyət siyasiləşməyə
başladı. Beləliklə, o
dövrün qəzetləri də ictimai maarifləndirmə mərhələsini
keçərək siyasi vasitəyə çevrilmə mərhələsinə
qədəm qoydu. Bu dövrdə artıq
çar Rusiyasında, eləcə də, onun tərkib hissəsi
olan Azərbaycanda da siyasi azadlıqlar, həmçinin,
hüquq anlayışı meydana çıxdı. Amma,
əlbəttə ki, Azərbaycan Rusiyanın tərkibində
bir əyalət idi və özünəməxsus ənənələri
olan bir cəmiyyət olduğu üçün burada istər
siyasi, istər ideoloji, istərsə də milli azadlıqlar məsələsinə
qarşı çar Rusiyasının münasibəti olduqca sərt
idi. Bu səbəbdən bizim yerli milli mətbuatımızda
bunlar ya ümumiyyətlə olmurdu, ya da, bir növ, arxa planda
qalırdı. Buna baxmayaraq, Bakıda 1907-ci ildə “Bəhlul”,
“Zərqur”, 1910-cu ildə “Mirat”, 1914-cü ildə “Ləklək”,
1915-ci ildə “Məzəli”, “Vayvay” adlı müxtəlif nəşrlər
işıq üzü görməyə başladı ki,
bunlar da, əslində, o dövrdə baş verən mürəkkəb
siyasi-ictimai hadisələrin fonunda, bir növ, o cəmiyyətdə
cərəyan edən hadisələrin güzgüsü
olmağa çalışırdılar. Amma, təəssüf
ki, həmin dövrdə cəmiyyəti mətbuat ilə
dialoqa cəlb etmək mümkün olmadı. 1900-cü illərdən sonra, hətta 1918-ci ilə
qədər Azərbaycanda da fikir rəngarəngliyi və
müxtəlif cərəyanlara qoşulan insanlar var idi.
Dahi
Üzeyir bəy nə deyirdi...
Bu dövrdə baş verən hadisələri görən
böyük Üzeyir Hacıbəyli 3 dekabr 1906-cı ildə
“İrşad” qəzetində yazırdı ki, “Ey millət
mücahidləri, yatmış millətin yaxasından
yapışıb silkələyin ki, oyansın. Əgər əfradi
millət öz cəhaləti bərəkətindən sizi
dinləmək istəmirsə, siz ondan əl çəkməyiniz.
Və o sözlərə müvafiq dolanmağa
məcbur ediniz, sonra onların özü sizə minnətdar
olacaqdır”. Doğrudan da, böyük Üzeyir bəy
hesab edirdi ki, əgər millətin yaxasından tutub silkələyərək
onu oyatsalar, onda insanlar ayılacaq və ayıldıqdan sonra dərk
edəcək ki, sən demə, ayılmaq, doğrudan da,
lazım imiş və onu oyadanlara minnətdar olacaq. Bu nümunədən də görürük ki, hələ
1906-cı ildə də mətbuat maarifləndirmə istiqamətində
ciddi mücadilə verməkdə idi.
Ömər
Faiq Nemanzadə və milli kimlik məsələsi
Həmin illər həm də bir milli kimlik
axtarışı dövrü idi. Ona görə də,
Azərbaycan mətbuatının ən böyük
imzalarından biri, Azərbaycan milli düşüncəsinin,
milli mübarizəsinin öndə gedənlərindən olan
Ömər Faiq Nemanzadə yazırdı ki, “Ey türk, istər
darıx, istər karıx, yaxandan əl çəkəcək
deyiləm, sən hər şeyi öyrənmək istədiyin
halda, bircə zadı, yəni özünü bilmək istəmirsən.
Niyə öz soy və nəslindən xəbərin
yox? Niyə sənə “kimsən” dedikləri
vaxt həqiqi cavabında aciz qalırsan? Niyə,
sadəcə, deyə bilmirsən ki, mən türkəm?
Niyə deyə bilmirsən ki, şiəlikdən,
sünnilikdən, babılıqdan əvvəl sən türk
idin? İndi də türksən, bundan
sonra da türk qalacaqsan”.
Demək, bu fikirlərdən bəlli olur ki, o dövrdə
din-məzhəb kimliyi milli kimlikdən üstün idi. İnsanları
birləşdirən aparıcı siyasi-ideoloji amil onların
milli yox, din-məzhəb kimliyi idi.
Digər
bir məqaləsində Ö.F.Nemanzadə yazırdı ki,
dil yoxluğu millətin yoxluğudur: “Mən inanmıram ki,
dilini sevməyən xalqını sevsin. Məhəbbətimizin
ən üst qatında dil məhəbbəti gəlir”.
Doğrudan
da, o dövrün ənənələrinə nəzər
salsaq, insanların bir qismi fars, bir qismi rus,
digər qismi isə fransız dilində danışmağa
çalışırdı. Beləliklə,
dil birliyi pozulurdu.
Sovet
dövrü mətbuatı ən kütləvi, ən
ardıcıl və həm də ən ideoloji mətbuat idi
Bundan sonrakı mərhələ isə Sovet
dövrü mərhələsi kimi yadda qalır. Sovet mətbuatının
özünəməxsus səciyyəvi cəhətlərindən
biri həddindən artıq ideoloji və siyasi mətbuat
olmasıdır. İkinci səciyyəvi
xüsusiyyət isə Sovet mətbuatında yeni janrların və
ifadə formalarının inkişaf etdirilməsidir. Bu
dövrdə biz reportaj, oçerk, novella və s. kimi
yaradıcılıq tələb edən xüsusi istiqamətlərin
inkişaf etdiyini görürük. Bütün
tənqidi münasibətlərə baxmayaraq, hər halda,
Sovet dövrü mətbuatı Azərbaycan milli mətbuat
tarixinin ən ardıcıl və ən inkişaf etmiş
dövrlərindən biri kimi xarakterizə edilməlidir.
Müstəqillik
dövrü milli mətbuatımızın parlaq səhifəsi
kimi
Nəhayət, Azərbaycan mətbuatının 140 illik
yubileyi ərəfəsində fəxarətlə qeyd edə
bilərik ki, milli mətbuatımız böyük mübarizə
və inkişaf yolu keçərək indiki mərhələyə
gəlib çatıb. Bu mərhələ milli mətbuatımızın
inkişaf tarixində heç vaxt olmadığı qədər
dövlət himayəsi və qayğısı ilə əhatə
olunması mərhələsidir.
İndiki mərhələdə mətbuat böyük
bir gücdür. Mətbuatın missiyası onun funksiyasından
qat-qat böyükdür. Çünki
müasir mərhələdə media da geniş təsir
imkanlarına malikdir. Azərbaycan milli mətbuatının
üzərinə düşən vəzifə tarixən
aparılan mübarizənin bu gün də layiqincə davam
etdirilməsidir. Biz mətbuatın
gücündən milli maraq və mənafelərimiz naminə
maksimum istifadə etməliyik. Həsən
bəy Zərdabinin, Ö.F.Nemanzədənin, C.Məmmədquluzadənin,
Ü.Hacıbəylinin qoyduğu problemlər bu gün də
aktualdır. Çünki bu gün də
imperialist ambisiyalara söykənən beynəlxalq münasibətlər
sistemi mövcuddur. Belə bir şəraitdə
Azərbaycanı milli-etnik, yaxud dini-məzhəb zəminində
parçalamaq məsələsi aktual olaraq saxlanılır.
Ona görə də, mətbuat tarixinə təkcə
tarix kimi baxmaq lazım deyil. Müasir
çağırışlar ondan ibarətdir ki, həm
çap mediasında, həm də internet resurslarında
öz milli informasiya məkanımıza sahib
çıxmalıyıq. Çünki
qlobal informasiya məkanı ayrı-ayrı imperialist ölkələrin
maraqlarına xidmət edən çoxsaylı manipulyativ
informasiyalarla doludur. Ona görə də
Azərbaycan mətbuatı klassik idealist mətbuat kimliyindən
uzaqlaşmalı, bizim informasiya məkanımıza
ötürülən məlumatları süzgəcdən
keçirərək ictimai auditoriyaya təqdim etməlidir.
Bu gün qlobal analitik mərkəzlər tərəfindən
informasiyaya xüsusi institusional forma verilib. O, insanları
idarə edir, yeni keyfiyyətdə insan formalaşdırır
və belə insanların adı homoinformatikusdur. Homoinformatikuslar isə davranışlarında, ətraf
mühitlə ünsiyyətində əqli-idraki keyfiyyətlərinə
deyil, informativ keyfiyyətlərinə söykənərək
hərəkət edirlər. Z.Freydin məşhur
nəzəriyyəsində deyildiyi kimi, şüuraltı
yaddaşda yığılan informasiya gələcəkdə
bizim hərəkətlərimizi şərtləndirir. Mahatma Qandi deyib ki, düşüncələrinizə
diqqət edin, onlar sizin hərəkətlərinizin
başlanğıcıdır. Biz isə
deyə bilərik ki, istehlak etdiyiniz informasiyaya diqqət edin,
onlar sizin hərəkətlərinizi şərtləndirəcək.
Ümumiyyətlə, hər bir xalqın milli
informasiya məkanı qlobal informasiya məkanının təsiri
altında deyil, onun suveren iradəsi altında olmalıdır.
Əks təqdirdə, informasiya sizi idarə edəcək.
Deməli, sizi qlobal informasiya məkanını
idarə edənlər idarə edəcəkdir. Qlobalistlər isə milli dövləti nəinki
sevmir, onu, ümumiyyətlə, sıradan çıxarmaq istəyirlər.
Bu gün Azərbaycan dövlətinin mətbuata
qayğısının məntiqi də, fəlsəfəsi də
ondan ibarətdir ki, indiki mərhələdə “yumşaq
güc” kimi səciyyələndirilən media öz
gücünü xalqın və dövlətin
maraqlarının qorunmasına sərf etsin.
Hikmət BABAOĞLU
Əməkdar jurnalist
Yeni Azərbaycan.-2015.-
16 iyul.- S. 5.