Kamal Abdullayev: Azərbaycandakı
“Multikulturalizm ili” bir sıra ölkələrdə
multikultural əhval-ruhiyyənin möhkəmlənməsinə
səbəb oldu
Azərbaycan Respublikasının Millətlərarası, multikulturalizm və dini məsələlər üzrə Dövlət müşaviri akademik Kamal Abdullayev başa çatmaqda olan “Multikulturalizm ili” ilə əlaqədar AZƏRTAC-a məxsusi müsahibə verib. Müsahibəni təqdim edirik.
- Dünyada etnik, dini münaqişələrin tüğyan etdiyi bir zamanda Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin 2016-cı ili ölkəmizdə “Multikulturalizm ili” elan etməsi beynəlxalq ictimaiyyətə hansı mesajları çatdırdı? Ümumiyyətlə, mesajlar ünvana çatdımı?
- Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin 2016-cı ili “Multikulturalizm ili” elan etməsi ölkəmizdə böyük ruh yüksəkliyi ilə qarşılandı. Bu, həmçinin beynəlxalq aləmdə çox müsbət dəyərləndirildi. Biz bir daha öz milli-mənəvi, tarixi dəyərlərimizi dünya ictimaiyyətinə çatdırmaq şansı əldə etdik. Həmçinin bir daha özümüzün-özümüzə nəzər salmaq fürsətimiz oldu, öz imkan və arzularımızı bir daha reallıqla uzlaşdırmağa çalışdıq.
Eyni zamanda, biz tərəfdən təqdim edilən bəzi layihələrin işığında xarici ölkə qurumlarında çalışan müxtəlif insanlar, tələbələr, din xadimləri bir daha öz ölkələrindəki multikultural mühiti diqqətdən keçirməyə başladılar. Beləliklə, Azərbaycandakı “Multikulturalizm ili” dünyanın bir sıra ölkələrində multikultural əhval-ruhiyyənin möhkəmlənməsinə, multikultural ab-havanın öyrənilməsinə, hətta müqayisə və saf-çürük edilməsinə səbəb oldu. Qətiyyətlə deyə bilərik ki, Prezident İlham Əliyevin mesajları ünvanına çatdı.
- Məlumdur ki, 25 il bundan əvvəl müstəqilliyinə yenidən qovuşmuş Azərbaycan dövləti hər zaman multikulturalizm siyasətinə sadiqlik nümayiş etdirib. Siz dəfələrlə vurğulamısınız ki, Ulu öndər Heydər Əliyev ölkəmizdə siyasi multikulturalizmin banisidir. Belə olduğu təqdirdə məhz bu ilin Azərbaycanda “Multikulturalizm ili” elan olunması hansı zərurətdən irəli gəlirdi?
- Əlbəttə ki, Ulu öndər Heydər Əliyev ölkəmizdə siyasi multikulturalizmin banisidir. Dəfələrlə qeyd edilib ki, multikultural dəyərlər Azərbaycan xalqına tarixən xas olan keyfiyyətlərdir. Bakı Beynəlxalq Multikulturalizm Mərkəzi (BBMM) bununla bağlı bir kitab da hazırlayıb - “Azərbaycan multikulturalizminin ədəbi-bədii qaynaqları”. Bu kitabda uzun əsrlərdən bəri Azərbaycan yazıçılarının, şairlərinin yaradıcılığında, xalq dastanlarında olan multikultural əhval-ruhiyyə öz əksini tapıb - ya bir qəzəl, ya qəzəlin hansısa bir beyti, misrası kimi, ya da bütövlükdə bir poema, dastan şəklində. Xalqımızın görkəmli ədəbi, elmi, siyasi xadimləri öz millətindən, öz dinindən olmayan dəyərlərə və insanlara həmişə yüksək tolerantlıq və yüksək səmimiyyətlə yanaşıblar. Bunun özü elə multikulturalizmin canını, mayasını təşkil edən xüsusiyyətdir. Amma siyasi cəhətdən multikulturalizm sistemli şəkildə məhz Ulu öndər Heydər Əliyev tərəfindən dövlətçiliyimizin ideoloji əsaslarından birinə çevrildi. Əvvəl də siyasi cəhətdən multikultural cəhdlər edilirdi. Azərbaycan Demokratik Respublikası dövründə multikulturalizmlə bağlı bəzi qərarlar da qəbul edilmişdi. Amma bu, pərakəndə şəkildə idi. Təəssüf ki, Azərbaycan Demokratik Respublikasının ömrü də çox az oldu.
Müstəqillik illərində Ulu öndər Heydər Əliyev həm Konstitusiyanın ayrı-ayrı bəndlərində, həm də ayrıca sənədlərdə sistemli şəkildə multikultural siyasətlə, yəni, Azərbaycanda yaşayan başqa xalqların taleyi, tarixi, mədəniyyəti, dili, mənəviyyatı ilə bağlı bir-birini tamamlayan qanunlar və sərəncamlar imzaladı, onların həyata keçməsinə nail oldu.
Azərbaycanın müxtəlif bölgələrində yaşayan xalqların maddi rifahının, iqtisadi-təsərrüfat durumunun yaxşılaşdırılması ilə bağlı qəbul edilən digər qərarlar da, icra edilən layihələr də, əlbəttə ki, Ulu öndərin böyük siyasi fəaliyyətinin nəticəsi idi və daim Onun diqqət mərkəzində dururdu. Eyni zamanda, bu sistemli fəaliyyət həmin bölgələrdə yaşayan müxtəlif xalqların, bütövlükdə azərbaycanlıların həyat tərzinin, mənəvi həyatının yaxşılaşdırılmasına xidmət edirdi.
Nə
üçün məhz bu il Azərbaycanda
“Multikulturalizm ili” elan edildi? Əlbəttə,
bu da maraqlı sualdır. Ola bilər,
dünyada getdikcə daha çox özünə yer edən
multikultural maraqlar buna səbəb oldu. Amma hər halda mənə
elə gəlir ki, multikulturalizm energiyası cəmiyyətimizin
bütün təbəqələrinin canında, ruhunda elə
bir ehtirasla yığılıb qalmışdı ki, onun
çıxış yolu tapması, qarşıdakı bəndlərin
aradan götürülməsi, geniş həyat mövqeyinə
çıxarılması üçün məhz bu il daha
uğurlu il kimi qəbul edilə bilər. Çünki bunun
bir sıra obyektiv səbəbləri də var. Mənə elə
gəlir ki, bu gün dünyada BMT-nin Sivilizasiyalar Alyansı ilə
bağlı həyata keçirdiyi silsilə tədbirlər,
Bakı Beynəlxalq Humanitar Forumunun, Ümumdünya Mədəniyyətlərarası
Dialoq Forumunun artıq güc yığması və möhkəm
ənənəyə çevrilməsi, dünyanın mütərəqqi
qüvvələrini özündə birləşdirən
“Bakı prosesi”nin ümidlə başlayıb inamla davam etməsi
və başqa möhtəşəm tədbirlər ona gətirib
çıxardı ki, prinsip etibarilə, onların məntiqi davamı
olaraq bu il “Multikulturalizm ili” elan edildi.
- “Multikulturalizm ili” çərçivəsində Azərbaycan
multikulturalizminin dünyaya təqdim olunması istiqamətində
hansı addımlar atılıb və atılmaqdadır?
- Bu
istiqamətdə son dərəcə mühüm addımlar
atıldı. Ən əsas addımlardan birini mən
tədris istiqaməti ilə bağlı söyləyə bilərəm.
Bu gün “Multikulturalizm ili”nin verdiyi mənəvi imkanlardan
istifadə edərək biz Azərbaycan multikulturalizmini, yəni,
Azərbaycan psixologiyasını, tarixini, mənəviyyatını,
dilini, dinini, mədəniyyətini və bir çox digər
sahələri ümumiləşdirib “Azərbaycan
multikulturalizmi” adlı bir dərsliyin içinə
toplamışıq. Məqsəd odur ki, dərslik
bu gün bizim tələbələrimizin və eyni zamanda,
xarici ölkələrdə Azərbaycanı öyrənməyə
həvəsli olan tələbələrin stolüstü
kitabına çevrilsin. Biz öncə Azərbaycan
haqqında bu informasiyanı tələbələrə dərs
prosesində, auditoriyada çatdırmalıyıq. Bu
istiqamətdə BBMM-də ciddi işlər görülür
və il ərzində seçim edilərək
15 xarici ölkə universitetində “Azərbaycan multikulturalizmi”
fənni tədris edilib. Bunlar dünyanın son
dərəcə tanınmış və qədim tarixə
malik universitetləridir. Məsələn, Çexiyada,
Litvada, Polşada, Almaniyada, İsveçrədə,
İtaliyada, Portuqaliyada, Türkiyədə, İndoneziyada,
Rusiyada, Gürcüstanda və başqa ölkələrdə
bu gün Azərbaycan multikulturalizmi fənni tədris
proqramlarına daxil edilərək xarici universitet gənclərinin
diqqətinə çatdırılır və gənclər
bununla Azərbaycana olan maraqlarını Azərbaycana olan sevgi
ilə əvəz edirlər. Hər halda biz buna
çalışırıq.
BBMM öz işini bununla bitmiş hesab etmir. Xarici gənclərə
Azərbaycan multikulturalizmi ilə bağlı nəzəri
biliklər verməkdən əlavə, biz o gəncləri ildə
iki dəfə Azərbaycana yay və qış multikulturalizm
məktəblərinə dəvət edirik. O gənclər
ki, Azərbaycan haqda ümumi məlumatı öz universitetlərində
alıblar, fənnin tədrisi bitəndən sonra onlar Azərbaycana
gəlir, gündən-günə gözəlləşən
Bakımızı görür, müxtəlif bölgələrimizdə
olur, orada yaşayan azsaylı xalqların adət-ənənələri,
mənəvi dəyərləri ilə zəngin olan müxtəlif
mərasimlərdə iştirak edirlər. Eyni
zamanda, Azərbaycan xalqının kədərli
gününü təcəssüm etdirən memoriallarda
olurlar. Məsələn, biz onları həmişə
Quba Soyqırımı Memorialına aparırıq. Onlar
Azərbaycan xalqının bu qanlı tarixi səhifəsi ilə
tanış olur, bu mərd və iradəsi
qırılmaz xalqı, başına gələn müsibətlərə
sinə gərməyi bacaran xalqı daha yaxından
tanıyırlar.
Beləliklə,
bu gənclər Azərbaycanla bu şəkildə tanış olmaqla öz nəzəri biliklərini
praktik biliklərlə tamamlayırlar. Buna görə də elə
güman edirəm ki, multikulturalizmin yay və qış məktəblərinin
böyük əhəmiyyəti var. Bu, həm də onda
özünü göstərir ki, həmin multikulturalizm məktəblərində
müxtəlif Azərbaycan universitetlərindən olan gənc
tələbələr, bundan əlavə, məktəblərin
keçirildiyi bölgələrin gəncləri iştirak
edirlər. Onlar arasında yaranan münasibətlər,
dostluq əlaqələri sonra da davam edir. Bunu təsdiq
edən bir fakt kimi onu qeyd edim ki, son multikulturalizm məktəbində
maraqlı bir hadisə baş verdi. Xarici tələbələr öz təşəbbüsləri
ilə Azərbaycanın Gənc Dostları Klubunu
yaratdılar. Klubun rəhbərləri bir
litvalı və bir yunan tələbə oldu. İndi o klubun saytı da fəaliyyət göstərir.
Klubun yüzdən çox üzvü də
var. Onlar indi Azərbaycanın mövqeyini azərbaycanlıdan
daha əvvəl müdafiə etməyə hazırdırlar.
Biz bunun dəfələrlə şahidi oluruq.
Məsələn, Amerikada Azərbaycanın
xeyrinə bir məqalə çıxanda və ermənipərəst
qüvvələr o məqalənin müəllifinə
hücumlar təşkil edəndə, onların
cavabını ilk növbədə Azərbaycanın gənc
dostları klubunun üzvləri verməyə cəhd göstəriblər
və buna müvəffəq də olublar. Elə
güman edirəm ki, bu layihə çox böyük gələcəyə
və perspektivə malikdir.
Azərbaycan multikulturalizminin xarici ölkələrdə
təqdimi ilə bağlı bir maraqlı layihəni də
qeyd etmək olar. Biz öz din xadimlərimizlə başqa ölkələrin
din xadimlərinin mütəmadi görüşlərini təşkil
edirik. Məsələn, Qafqaz Müsəlmanları
İdarəsinin rəhbərliyi və şeyximiz Hacı
Allahşükür Paşazadə özü, Azərbaycandakı
Pravoslav Kilsəsinin, Azərbaycan katoliklərinin, Azərbaycan
udilərinin, Azərbaycan dağ və Avropa yəhudilərinin
rəhbər və nümayəndələri, ictimaiyyət
nümayəndələri, milli icmaların rəhbərləri
bu görüşlərdə iştirak edirlər. Bu görüşlər İsveçdə,
Almaniyada, İspaniyada, İngiltərədə, Rusiyada
keçirilib. Təcrübə onu göstərir
ki, bu görüşlər həmin ölkələrin din və
dövlət xadimləri tərəfindən son dərəcə
böyük maraqla qarşılanır. Əlbəttə
ki, Azərbaycan multikulturalizmi bir model kimi dünya ictimaiyyətinin
diqqətinə bir daha bu şəkildə
çatdırılır. Azərbaycan
multikulturalizmi müzakirələri Azərbaycan həqiqətləri
haqda söhbətlərə çevrilir.
Prezident İlham Əliyevin Azərbaycan multikulturalizmini
dövlət siyasəti səviyyəsinə qaldırması
və bunun ölkədəki təzahürləri
dünyanın bir çox ziyalıları, dövlət xadimləri
üçün son dərəcə maraqlıdır. Onlar Azərbaycanda
multikulturalizmin təntənəsini dərk etməyə
çalışırlar. Azərbaycanda
multikultural təhlükəsizliyin prinsiplərini öyrənirlər.
Qarşılıqlı fayda gətirən bu
görüşlər, güman edirəm ki, həmişə
davam edəcək.
Başqa
bir layihə kimi onu qeyd edə bilərəm ki, bu il artıq BBMM-in xarici ölkələrdə
filialları yaranmağa başladı. Bu gün
bu filiallar Portuqaliyada, İtaliyada, Rusiyada, Gürcüstanda,
İsraildə, Moldovada, Bolqarıstanda və Almaniyada fəaliyyət
göstərir. Bu, o deməkdir ki, həmin
ölkələrin ziyalıları Azərbaycan multikulturalizmini
öz ölkələrində dəstəkləməyə və
təbliğ etməyə hazırdırlar.
Azərbaycan multikulturalizminin təbliği bəzən
başqa ölkələrdə yerli şəraitdə
multikultural mühitin öyrənilməsi işində
katalizator rolunu oynayır. Məsələn, Almaniyanın
Auqsburq Universitetində biz “Azərbaycan multikulturalizmi” fənnini
tədris etməyə başlayanda universitetin professoru, mənim
dostum, görkəmli alman dilçilərindən biri professor
Klaus Volf dedi ki, olarmı mən bu fənnin tədrisi
zamanı alman multikulturalizmi ilə müqayisə və
paralellər aparım? Biz buna çox məmnun
olduq və bir daha inandıq ki, Azərbaycan multikulturalizmi
başqa ölkələrdə multikulturalizm mühitinin
öyrənilməsi üçün təkanverici qüvvəyə
çevrilir. Hətta biz “Azərbaycan
multikulturalizmi” adlı dərsliyin yazılmasına həmin
ölkələrin mütəxəssislərini də cəlb
etdik. Bu yaxınlarda işıq üzü
görəcək bu dərslik həm yerli, həm də beynəlxalq
müəlliflərdən ibarət mütəxəssislər
tərəfindən yazılıb.
Digər bir layihə “Azərbaycan multikulturalizminin
qaynaqları” seriyasıdır. Bu qaynaqlardan biri olan
“Azərbaycan multikulturalizminin ədəbi-bədii
qaynaqları” artıq işıq üzü görüb.
O, həm də rus dilinə tərcümə edilərək nəşr
olunub. İngilis dilində isə yaxın
günlərdə nəşr ediləcək. Bundan başqa, o seriyadan olan “Azərbaycan multikulturalizminin
elmi, fəlsəfi və publisistik qaynaqları”, həmçinin
“Azərbaycan multikulturalizminin hüquqi və siyasi
qaynaqları” kitabları da artıq nəşrə
hazırdır. Bu, çox böyük bir
layihədir, yaxın zamanlarda bu nəşrlər ictimaiyyətə
təqdim ediləcək.
Layihələrin bir istiqaməti də ölkəmizdəki
elm mərkəzlərində, xüsusilə, AMEA-da və
universitetlərdə Azərbaycan multikulturalizmi şöbələrinin,
kafedralarının və mərkəzlərinin
açılması ilə bağlıdır. Bu dövrdə AMEA-nın Fəlsəfə
İnstitutunda, Folklor İnstitutunda müvafiq şöbələr,
Bakı Slavyan Universitetində Azərbaycan multikulturalizmi
kafedrası, Qafqaz Universitetində “Azərbaycan multikulturalizmi”
Elm-Tədris Mərkəzi yaradılıb, eyni zamanda, Gəncə
şəhərində Azərbaycan Texnologiya Universiteti və
Azərbaycan Dövlət Aqrar Universitetində müvafiq
kafedralar yaradılıb. Elə güman edirəm
ki, Azərbaycan multikulturalizmi fənninin Azərbaycan
universitetlərində tədris proqramlarına salınması
çox vacibdir. Çünki Azərbaycanın humanitar
yönümlü universitetlərində, məsələn
Bakı Dövlət Universiteti, Azərbaycan Dövlət
Pedaqoji Universiteti, Azərbaycan Dillər Universiteti kimi
universitetlərdə ədəbiyyat, dilçilik,
türkologiya, mədəniyyətşünaslıq dərsləri
tədris olunursa, bir sıra universitetlərdə, məsələn,
Texniki Universitetdə, Tibb və İqtisad universitetlərində
bu, belə deyil. Bu tipli universitetlərdə təhsil alan gəncin
bütöv şəkildə formalaşması
üçün tarixlə, dil və ədəbiyyatla, mədəniyyətlə
bağlı biliklərin böyük əhəmiyyəti var.
Bu istiqamətdə də, güman edirəm ki, Azərbaycan
multikulturalizmi fənni tədris edildiyi universitetlərdə tədris
ili başa çatanda bitməyəcək və bu,
uzunömürlü prosesə çevriləcək.
Bu sahədə çox böyük işlər görən
Heydər Əliyev Fondunun fəaliyyətini də xüsusi
vurğulamaq lazımdır. Azərbaycanın multikulturalizm və
tolerantlıq modelini dünya ictimaiyyətinə təqdim etməyin
ən yeni formatını heç şübhəsiz ki, Heydər
Əliyev Fondu və bu Fondun prezidenti, ölkəmizin birinci
xanımı, UNESCO-nun və ISESCO-nun xoşməramlı səfiri
Mehriban Əliyeva ortaya qoyub. Mehriban xanım
Əliyeva öz mütərəqqi və insanpərvər
ideyaları ilə Pakistanda, Misirdə, Rusiyada,
Gürcüstanda və başqa ölkələrdə təhsilin
inkişafına töhfələr verərək orada məktəb
tikintisi və bərpası işlərini həyata
keçirib. Uğurlu
“Tolerantlığın ünvanı - Azərbaycan” layihəsi
çərçivəsində Fondun dəstəyi ilə
ölkədəki məscidlərdə, kilsələrdə,
sinaqoqlarda təmir-bərpa işləri aparılıb. Bakıda yəhudi uşaqları üçün təhsil
kompleksi istifadəyə verilib. Fransa regionlarında kilsələrin,
Luvr muzeyinin, müqəddəs Roma katakombalarının, Kapitoli
muzeyinin bərpasında Heydər Əliyev Fondu iştirak edib,
məhz onun təşəbbüsü və dəstəyi ilə
Həştərxanda Müqəddəs Knyaz Vladimirə abidə
ucaldılıb. Bu işlər ayrı-ayrı
xalqların və konfessiyaların qarşılıqlı
hörmət və dostluq münasibətlərinin dərinləşməsinə
xidmət edir. Azərbaycanı tolerant və
multikultural ölkə kimi dünyaya bir daha yaxından
tanıdır, ona böyük hörmət qazandırır.
- Prezidentin Sərəncamı ilə təsdiq olunan Tədbirlər
Planı necə icra edildi? Tədbirlər
planında adı çəkilən qurumların müştərək
fəaliyyəti və onların koordinasiya işləri necə
tənzimləndi?
- Əvvəlcə
2016-cı il üçün nəzərdə
tutulan Tədbirlər Planı müəyyənləşdi. Ölkə Prezidenti bu Tədbirlər Planını
öz Sərəncamı ilə təsdiq etdi və burada
koordinasiya işləri BBMM-ə həvalə edildi. Qeyd
etmək istəyirəm ki, il boyu müxtəlif
nazirliklər, elmi tədqiqat ocaqları, elmi mərkəzlər,
universitetlər, dini qurumlar, milli icmalar, müxtəlif ictimai təşkilatlar
son dərəcə böyük həssaslıq və
entuziazmla öz üzərlərinə düşən
işləri həyata keçirdilər. Heç
bir qurumu ayrıca qeyd etməyə ehtiyac yoxdur. Çünki onlar hamısı eyni şəkildə
öz işlərinin öhdəsindən gəldilər.
Bu işin məsuliyyətini və
bütövlükdə Azərbaycan üçün
faydasını dərk etdilər, cənab Prezidentin
qarşıya qoyduğu ideoloji, mənəvi hədəfləri
aydın şəkildə gördülər. Çünki o hədəflər çox aydın və
dəqiqliklə göstərilmiş hədəflər idi.
Bu hədəflərə doğru Azərbaycan cəmiyyəti,
Azərbaycan dövləti, hökuməti, ictimai təşkilatları
hamısı birlikdə möhtəşəm bir addım
atdı.
- Ta qədimdən
ölkəmizin ərazisində multikultural dəyərlərin,
tolerantlığın kök atması, oturuşması onu
göstərir ki, dövlətimiz bu dəyərləri kənardan
əxz etməyib, dövlət siyasətinə
çevrilmiş bu dəyərlər məhz
xalqımızın mənəvi varlığından
qaynaqlanır. Azərbaycanı dünyada
multikulturalizmin “qibləsi”nə çevirmək
üçün bundan sonra hansı işlərin
görülməsi nəzərdə tutulub?
- Azərbaycan
artıq dünyada multikulturalizmin mərkəzlərindən
birinə çevrilməkdədir. Əlbəttə
ki, bu gün dünyada multikulturalizmlə bağlı iki
qütbün formalaşmasını görməmək
mümkün deyil. Bu qütblərdən
birini mən bədbin, digərini isə nikbin qütb
adlandırardım. Multikulturalizmin bədbin
qütbünü İngiltərənin keçmiş Baş
naziri Devid Kemeron Münxendəki çıxışında
formalaşdırdı. Hətta onun bu konfransdakı
çıxışı belə ad altında çap edildi:
“Mənim multikulturalizmə qarşı müharibəm”. Həqiqətən də bu, bir müharibə idi.
Çünki İngiltərədə, Fransada,
Almaniyada multikulturalizmin bu cür bədbin şəkildə qəbul
edilməsinin bir səbəbi də burada yaşayan başqa
xalqların o ölkələrin multikultural, mədəni, mənəvi
həyatına inteqrasiya olmama istəklərinə əsaslanırdı.
Bu, o deməkdir ki, İngiltərədə, Fransada, Almaniya və
digər Avropa ölkələrində qarşıdurma
güclənir, mədəniyyətlərin bir-birini
tanımaması halı artır, ksenofobiyanın,
islamofobiyanın, antisemitizmin, neofaşizmin “çiçəklənməsi”
üçün şərait yaranır. Multikulturalizmin
bu ölkələrdə iflasını qeyd edən Kemeron,
eyni zamanda, bədbin qütbün
formalaşdırılmasını da şərtləndirən
müddəalarla çıxış etdi. Faktiki olaraq o ölkələrdə ki multikulturalizmə
bədbin siyasi münasibət var, orada hər hansı
qarşıdurmanı görmək elə də çətin
deyil.
Amma bu bədbin qütbə qarşı dünyada nikbin
bir qütb də formalaşmaqdadır. Bu nikbin
qütbü Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev Öz
şəxsində təmsil edir və Azərbaycanda
multikulturalizmin təntənəsini onu dövlət siyasətinə
çevirməklə reallaşdırır. Prezident
İlham Əliyevin bu sözləri son dərəcə önəmlidir:
“Bu gün dünyada multikulturalizmin alternativi yoxdur”. Elə buna
görə də Prezident Öz xalqının çoxəsrlik
multikultural ənənələrinə əsaslanaraq 2016-cı
ili “Multikulturalizm ili” elan etdi və biz inanırıq bu ilin
daxili, mənəvi tutumu, energiyası elədir ki, ölkədə
mövcud olan multikultural həyat öz davamını o biri illərdə
də sürəcək.
- Azərbaycan
dövlətinin multikulturalizm və tolerantlıq kimi dəyərlərə
xüsusi önəm verməsi Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin ədalətli həlli
yolunda ölkəmizə hansı dividendlər
qazandırır?
-
Baxın, Azərbaycan dövləti hansı istiqamətdə
addım atırsa, bütövlükdə bunu bizim ən vacib
məqsədimizin həyata keçməsi - Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin ədalətli həlli
yolunda edir. Multikulturalizm və tolerantlıq kimi
dəyərlərin dövlət siyasəti səviyyəsinə
qaldırılması dünyaya Azərbaycanı daha da
yaxından tanıtmaq imkanı verir. Azərbaycanın
dostlarının, xüsusən gənc dostlarının
sayını artırır. Bu, bir
reallıqdır. Bu dostlar Azərbaycan həqiqətlərini
bizdən əvvəl deməyə hazır olan bir quruma
çevrilirlər.
Xatırlayıram,
Ulu öndər ilk prezidentlik dövründə hansı xarici
ölkə rəhbəri ilə görüşürdüsə,
coğrafiya müəlliminin çubuğu ilə xəritə
qarşısında duraraq Azərbaycan haradadır, Azərbaycan-Ermənistan
sərhədi haradan keçir, Dağlıq Qarabağ harada
yerləşir - bütün bunlar barədə, Ermənistanın
Azərbaycana qarşı təcavüzünün mahiyyəti
haqqında məlumat verirdi. İndi, bəlkə
də, belə məlumatlara ehtiyac yoxdur, çünki Ulu
öndər Öz vəzifəsini ləyaqətlə, şərəflə
yerinə yetirdi. Ona görədir ki, Azərbaycan
həqiqətini bu gün bütün dünya qəbul edir.
Biz bilirik ki, bu gün ölkəmiz öz ərazi
bütövlüyünü tam bərpa edə bilər.
Amma bizim öz problemimizi güc yolu ilə həll
etməməyimizin bir səbəbi də var. O səbəb
dünya xalqlarına və dünya ictimaiyyətinə olan
hörmətimizlə bağlıdır. Sülh
yolu ilə həlli beynəlxalq qurumlar, dövlətlər
önə çəkir. Dünyada demək
olar ki, hamı bu yolu məsləhət bilir. Azərbaycan Prezidenti də bütün fəaliyyətini
bu istiqamətdə qurur.
- Son illər
baş verən hadisələr nəticəsində Avropa
ölkələrinə axın edən insan köçü
Qərb siyasi elitasını çətin suallar
qarşısında qoyub. Sizcə, bu ölkələr
öz ərazilərində gəlmələrin özəlliklərini
qorumaq qayğısınamı qalmalıdır, yoxsa həmin
icmalar sürətlə Avropa cəmiyyətinə inteqrasiya
olunmalıdır?
-
Multikulturalizmin bəzi ölkələrdə iflasa
uğramasının mən deyərdim ki, bir sıra obyektiv səbəbləri
də var. Faktiki olaraq multikulturalizm müxtəliflik və
müxtəlifliklərin münasibəti deməkdir. İki insan varsa, artıq burada multikultural situasiya
var. İki dünyagörüşü varsa, multikultural
situasiya mövcuddur. Ortalıqda bir tərcümə
kitabı varsa, bu, artıq multikultural şəraitin bəhrəsidir.
Biz başqa ölkələrdəki multikultural əhvalın
iflasa uğramasının səbəblərini bilmək istəyiriksə,
multikulturalizmin mahiyyətinə varmalıyıq. Mənim
fikrimcə, müxtəliflik iki cür olur: ilkin müxtəliflik
və sonrakı müxtəliflik. İlkin
müxtəliflik əsrlərdən bəri müxtəlif
xalqların, müxtəlif mədəniyyətlərin,
müxtəlif əxlaqların bir-birinin yanında olub bir-birinə
yardım etməsinin üzərindən yüksəlir. Bu, Azərbaycan mühiti üçün son dərəcə
anlayışlı bir situasiyadır. Biz
bilirik ki, əsrlərdən bəri bu torpaqlarda müxtəlif
mədəniyyət daşıyıcıları bir yerdə
yaşayıblar. Buna görə də bu
müxtəliflik onları bir-birindən ayırmağa gətirib
çıxarmayıb. Münaqişələr
olubsa da, bu münaqişələr həll də edilib. Bəlkə də, daha kəskin qarşıdurmalar
olub. Lakin hər şey bir vahidin, bir
bütövün içərisində həll olunub. Anlaşılmazlıqlar tarixə qovuşub. Artıq bu gün biz həmin müxtəlifliklərin
bir vahid, yekrəng məxrəcə gəldiyinin şahidiyik.
Bəzi ölkələrdə isə təəssüf
ki, belə deyil. O ölkələrdəki müxtəliflik sonrakı
müxtəliflikdir. Belə bir şəraitdə
ingilis mədəniyyəti ilə hind mədəniyyəti,
fransız mədəniyyəti ilə ərəb mədəniyyəti,
alman mədəniyyəti ilə türk mədəniyyəti
üzbəüz gəlir. Burada isə
qarşıdurma başlayır. Günümüzdə
baş verən bu qarşıdurmalar iki dolğun mədəniyyətin
bir-biri ilə barışmamasının, bir-birinə
qovuşmaq istəməməsinin nəticəsidir. Mən bir şeyi xatırlayıram. Bizim Sabirabad rayonunun Suqovuşan kəndində Araz və
Kür çayları bir-biri ilə qovuşur. Mən orada çox maraqlı bir hadisə
müşahidə etmişəm. Bu çaylar bir məcraya
düşəndən sonra Arazın bir az
qırmızımtıl suyu Kürün suyu ilə bir
müddət yanaşı axır, hər biri öz rənginin
içində. Sonra, əlbəttə ki, bunlar
bir-birinə qarışırlar. Bax, həmin
qarışmamaq məsələsini, çayların
bir-birinin yanında getdiyi olduqca maraqlı təbiət hadisəsini
cəmiyyətə də tətbiq etmək
mümkündür. Yəni, bir-birinə
qarışa bilməyən, inteqrasiya olunmayan mədəniyyətlər
məhz sonrakı müxtəlifliklərin obyektiv nəticəsidir.
Azərbaycanda isə bizim bəxtimizdən bu
müxtəliflik problemi olubsa da vaxtilə həll edilib. Qədim dövrlərdən Azərbaycanda müxtəlif
mədəniyyətlər, müxtəlif millətlər
bir-birinin yanında formalaşıblar, hətta bir-birini
formalaşdıra-formalaşdıra inkişaf ediblər.
İnteqrasiya məsələsini heç zaman qanunla, əmrlə,
direktivlə tənzimləmək mümkün deyil. Bu, zamanla
mümkün olur. Həmin o çaylar necə
ki bir-birinin yanında gedəndə onlara əmr etmirlər,
onları hansısa texniki vasitə ilə bir-birinə
qatmırlar, o şəkildə də bir-birinə beləcə
rast gələn cəmiyyətlərin, mədəniyyətlərin
inteqrasiyası ya baş tutur, ya da yox. Hansısa
təbəqələrdə, hansısa fərdlərdə bu,
baş tutur, bütövlükdə baş tutmaya da bilər.
Yaxud bütövlükdə baş tutar, bəzi insanlar
arasında münaqişələr isə ola
bilər. Bu, son dərəcə individual
yanaşma tələb edən bir məsələdir.
- Biz
tolerantlığı multikulturalizmin əsası kimi
götürürük. Tolerantlıq deyir ki, bəyənmədiyinə
döz, amma sözsüz ki, burada istisnalar var. Bizdə
tolerantlıq və multikulturalizm necə başa
düşülür?
-
Tolerantlığı, adətən, “dözümlülük”
kimi tərcümə edirlər. Amma məncə,
Azərbaycan reallığı ilə bağlı
“dözümlülük” sözü yerinə
düşmür. Çünki biz nəyə
dözürük? Prezident İlham
Əliyev qeyd edir ki, ondan xarici qonaqlar tez-tez təəccüblə
soruşurlar, sizdə necə olur ki, müsəlmanlar,
xristianlar, yəhudilər bir-biri ilə belə
mehribandırlar? Bir-birinə qonaq gedirlər,
birlikdə yemək yeyirlər, bir-birinin dərdinə
acıyır, bir-biri ilə qardaş kimi davranırlar. Cənab Prezidentin bu suala cavabı da
maraqlıdır. O, cavab verir ki, bəs başqa cür
necə ola bilərdi ki?!
Bəli, hər bir azərbaycanlı bu suala təəccüb
edə bilər. Yəni, insani münasibətlər varsa, əgər bir
xalq öz daxilində “öz-özgə”
qarşıdurmasının üstündən adlayıb
keçibsə, bu qarşıdurmanın şüşə
kimi adamı kəsən məqamları artıq onu narahat
etmirsə, bu insan mənəvi cəhətdən özünə
inamlı və rahatdırsa, başqasına özü kimi
baxa bilirsə, başqasının dərdinə acıya
bilirsə, başqasına şəfqət və mərhəmət
nümayiş etdirə bilirsə, mənə elə gəlir,
bu insan və onun məxsus olduğu xalq artıq
multikulturaldır. Bunu bizim dünənimiz, bu
günümüz göstərir, inanıram, gələcəyimiz
də göstərəcək. Biz heç
nəyə dözmürük, biz bunu, sadəcə olaraq,
yaşayırıq.
- Təqvim
ili sona çatır və bununla bu il
ölkəmizdə elan olunan “Multikulturalizm ili” də sona
çatır. Amma biz hələ Azərbaycan
multikulturalizm modelinin öyrənilməsi və dünyada təbliği
ilə bağlı işlərin səylə davam etdirildiyinin
şahidiyik. Bu işi hansı forma və
müstəvilərdə davam etdirməyi
düşünürsünüz?
-
Doğrudur, artıq biz təqvim ilinin sonundayıq və
2016-cı il bitmək üzrədir. Amma məncə,
Azərbaycanda təqvim ili bitsə də,
multikulturalizm ideyaları, multikultural ruh, Azərbaycan
multikulturalizminin daxili energiyası hələ uzun illər,
uzun əsrlər davam edəcək. Bu, artıq
qarşısıalınmaz bir prosesdir və azərbaycanlının
başqa dinin, başqa millətlərin nümayəndəsinə
münasibətindən, bəşəri dəyərlərə
sədaqətindən, öz daxilindəki “öz və özgə”
qarşıdurmasının kəskinliyini aradan
qaldırmasından tutmuş bütün bəşəri dəyərlərə
olan münasibəti, elə güman edirəm ki,
xalqımızı dünya ictimaiyyətinin, bütün
dünyanın gözündə ucaldan cəhətlərə
dönəcək.
Əlbəttə ki, cənab Prezidentin siyasi uzaqgörənlik və müdrikliklə qarşıya qoyduğu hədəflər Azərbaycanın inkişafı, bu günü və gələcəyi üçün son dərəcə mühümdür. Biz o hədəflərə doğru inamla getdik və gedəcəyik. Təqvim ilinin sona çatması multikulturalizm energiyasını cəmiyyətin daxilindən çıxarıb atmaq demək deyil. Cəmiyyət öz multikultural və tolerantlıq idealları uğrunda həmişə yaşamağa və mübarizə aparmağa hazır vəziyyətdə olacaq. Azərbaycan bunu tarixinin ən keşməkeşli vaxtlarında sübut edib, bu gün də sübut edir, sabah da sübut edəcək.
- Multikultural adam. Onu necə təsvir edərdiniz?
- Əti ilə, qanı ilə bu torpaqdan olub,
millətindən, dinindən, dilindən asılı olmayaraq
bir azərbaycanlı kimi. Bütün dünyanı öz qəlbinə
yığan, aləmin dərdini çəkməyə
hazır olan azərbaycanlı kimi. Hamını,
görüb-tanıdıqlarını, görməyib-tanımadıqlarını
sevən, şəfqət, acıma, səmimiyyət və
etibar hisslərini özündə qoruyan azərbaycanlı
kimi. Ümidlə yaşayan azərbaycanlı kimi.
Yeni Azərbaycan.- 24 dekabr.- S.6