Azərbaycançılıq
ideologiyasının etnoqrafik əsaslarından bəhs edən
yeni kitab
Görkəmli alimlərimiz Azərbaycan xalqının ana dili, dini, tarixi kökləri haqqında fikirlərini zaman-zaman elmi əsaslarla, tarixi qaynaqlara söykənərək sübut ediblər. Bu baxımdan AMEA-nın müxbir üzvü, Milli Məclisin deputatı, Əməkdar elm xadimi Nizami Cəfərovun “Azərbaycan türkcəsinin milliləşməsi tarixi”, “Azərbaycanşünaslıq məsələləri”, “Azərbaycanlılar: etnokulturoloji birliyin siyasi-ideoloji üfüqləri” və “Türk xalqları ədəbiyyatı” kitablarında xalqımızın etnogenizi, mədəniyyəti, ədəbiyyatı, dili və tarixi haqqında zəngin elmi məlumatlar toplanıb. Görkəmli dilçi və türkoloq alim bu sahədə araşdırmalarını davam etdirməkdədir. Belə ki, bu günlərdə “Elm və təhsil” nəşriyyatında Nizami Cəfərovun həmkarları Vüqar Sərdarov və Altay Cəfərovla birgə yazdıqları “Azərbaycançılıq ideologiyasının etnoqrafik əsasları” əsəri işıq üzü görüb. Nəşrdə Azərbaycan xalqının milli mənlik şüurunun formalaşması, adət-ənənələri, etnik özünəməxsusluğu, ədəbi mədəniyyəti, azərbaycançılıq ideologiyası və dövlətçilik təfəkkürü kimi aktual məsələlər əksini tapır.
AZƏRTAC mövzunun aktuallığını nəzərə alaraq, “Azərbaycançılıq ideologiyasının etnoqrafik əsasları” kitabına yazılmış “Ön söz”ü təqdim edir.
Azərbaycançılıq Azərbaycan xalqının dərin (mükəmməl) etnoqrafik əsasları olan, XIX əsrin sonu XX əsrin əvvəllərində formalaşmış və kifayət qədər mürəkkəb, ziddiyyətli (nəticə etibarilə, uğurlu) bir təkamül tarixinə malik milli ideologiyasıdır və üç üzvi tərkib hissəsindən ibarətdir: türkçülük, müsəlmançılıq və müasirlik (dünyəvilik).
Hər hansı milli ideologiya o zaman kamil hesab oluna bilər ki, xalqın ruhundan, mentalitetindən, “tərcümeyi-hal”ından gəlsin. Azərbaycançılıq ideologiyası bu baxımdan, həqiqətən, müasir dünyanın ən mükəmməl ideologiyalarından biridir. Bu ideologiyanın min illərlə ölçülən çox dərin etnoqrafik kökləri ilə yanaşı, kifayət qədər əsaslı metafizikası da mövcuddur. Belə ki, onun azərbaycançılıq ideologiyasının mahiyyətində, fəlsəfəsində üç tamamilə humanist və insan cəmiyyətinin təhtəlşüur, yaxud təbii bir şəkildə, müdaxiləsiz yaratdığı dəyər komponenti və ya kompleksi ifadə olunur:
1) Etnik və
ya milli mənsubiyyət;
2) Dini mənsubiyyət;
3)
Ümumbəşəri və ya dünyəvi mənsubiyyət.
Bu ideologiyada öz əksini tapmış fəlsəfə
və ya metafizikada, eləcə də onun mənsub olduğu və
onu yaradan xalqın təfəkküründə nə etnik məhdudluq,
nə dini dözümsüzlük, nə də antihumanizm
yoxdur. Yalnız o var ki, Azərbaycan xalqı da,
dünyanın bütün digər normal xalqları kimi,
müəyyən bir etnik mənşəyə, müəyyən
bir dini dünyagörüşünə mənsubdur və
bütün digər xalqlar kimi, müasir dünyanın
övladıdır.
Azərbaycançılıq ideologiyasının tarixi məzmununu,
yaxud tarix fəlsəfəsini aydın dərk və təsəvvür
etmək üçün, fikrimizcə, üç
mühüm məqama diqqət yetirmək lazım gəlir. Bunlardan biri həmin
ideologiyanın etnoqrafik kökləri (qaynaqları, mənbələri,
əsasları), ikincisi, artıq qeyd etdiyimiz kimi, XIX əsrin
sonu XX əsrin əvvəllərinə təsadüf edən
təşəkkül və ya formalaşma dövrü,
üçüncüsü isə XX əsrin 20-ci illərindən
başlayan təkamül mərhələləridir.
Azərbaycançılıq ideologiyası, etnoqrafik
köklərini də nəzərə alsaq, heç
şübhəsiz, Azərbaycan xalqı ilə yaşıddır. O mənada ki, hər bir xalq
tarix səhnəsinə çıxa-çıxa öz milli
ideologiyasının etnoqrafik əsaslarını da yaradır.
Bunu adət-ənənələrində,
şah əsərləri olan eposlarında, dahi mütəfəkkirlərinin
yaradıcılığında, böyük qəhrəmanlarının,
xüsusilə, dövlət xadimlərinin fəaliyyətində
və mübarizələrində əks etdirir.
Sübuta ehtiyac yoxdur ki, Azərbaycan xalqının “Dədə
Qorqud”, “Koroğlu” kimi eposları, Nizami, Nəsimi, Füzuli,
Vaqif kimi mütəfəkkirlərinin
yaradıcılığı, Atabəylər, Şah
İsmayıl Xətai, Nadir şah kimi qəhrəman dövlət
xadimlərinin fəaliyyəti və mübarizələri,
mahiyyət etibarilə, azərbaycançılıq
inersiyasının bilavasitə ifadəsi, təzahürləridir.
Əgər bu zəngin, çoxşaxəli, ümumiyyətlə,
ciddi tarixi varisliyi olan “ifadə”lər və “təzahür”lər
olmasaydı, XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycan xalqının milli ideologiyası da formalaşa,
mükəmməl müddəalarla meydana çıxa, formulə
oluna və yeni tarixi şəraitdə xalqa aydın yol
göstərə bilməzdi.
Azərbaycançılıq ideologiyası XIX əsrin
sonu XX əsrin əvvəllərində təşəkkül
tapıb formalaşdıqdan sonra bir əsr sürən təbəddülatlı,
lakin mənsub olduğu xalqın iradəsini ifadə etdiyindən
ardıcıl, davamlı bir təkamül yolu
keçmişdir. Bu ideologiyanın təkamül tarixinin, fikrimizcə,
aşağıdakı mərhələləri mövcuddur:
1) XX əsrin
20-ci illərinin əvvəllərindən həmin əsrin
30-cu illərinin sonlarına qədər;
2) XX əsrin
30-cu illərinin sonlarından həmin əsrin 70-ci illərinin
əvvəllərinə qədər;
3) XX əsrin
70-ci illərinin əvvəllərindən həmin əsrin
80-ci illərinin sonlarına qədər;
4) XX əsrin
80-ci illərinin sonlarından XXI əsrin 10-cu illərinin əvvəllərinə
qədər;
5) XXI əsrin
10-cu illərindən sonra.
Azərbaycançılıq
ideologiyası , ümumiyyətlə,
hansısa məhdud bir dövrdə, hansısa dahi bir ideoloqun
təfəkküründə, yaxud təsəvvürlərində
təsadüfən meydana çıxmış bir ideologiya
deyil. Onun müəllifi Azərbaycan
xalqıdır. Bu xalq həmin
ideologiyanın əsaslarını bütün tarixi boyu
yaratmışdır.
Azərbaycançılığın
bir milli ideologiya olaraq mənsub olduğu xalqın ruhundan
doğulmasını göstərən əsas əlamət azərbaycançılıq
ideologiyasının dərin etnoqrafik köklərinin
mövcudluğudur ki, bunu, hər şeydən əvvəl, Azərbaycan
xalqının müxtəlif təkamül-formalaşma
dövrlərində yaratdığı eposlar - “Dədə
Qorqud”la “Koroğlu” sübut edir.
Birinci
minilliyin sonu, ikinci minilliyin əvvəllərində meydana
çıxmış “Dədə Qorqud” eposunda azərbaycançılıq
ideologiyasının üç tərkib hissəsi olan
türkçülük, müsəlmançılıq və
müasirlik təsəvvür-inersiyaları bütün
aydınlığı, hətta parlaqlığı və
miqyası ilə öz əksini tapır. Xüsusilə o mənada
ki, “Dədə Qorqud” eposu həyat və düşüncə
tərzləri etibarilə müasir ümumbəşəri,
indiki Azərbaycanın coğrafiyasında məskunlaşmış,
islam dinini ya qəbul etmiş, ya da qəbul
etmək ərəfəsində olan türklərin
(oğuzların) yaradıcı təfəkkürünün
məhsuludur.
Eposda
türkçülük təsəvvür-inersiyasının
əsas göstəriciləri
aşağıdakılardır:
a) eposda oğuz (Azərbaycan) türklərinin
(Oğuz elinin) qəhrəmanlığından bəhs edilir.
Bu qəhrəmanlığın
daşıyıcıları Qazan xan, Bamsı Beyrək, Basat,
Dəli Domrul, Qaraca Çoban, Uruz, Burla xatun Azərbaycan
(oğuz) türkləridir;
b) eposun etnoqrafiyası-təsvir olunan
etnocoğrafiya, etnopsixologiya, etnososiologiya, etnoideologiya və s.
bütünlüklə Azərbaycan (oğuz) türklərinə
məxsusdur;
c) epos oğuz (Azərbaycan) türkcəsində
- dövrün türk elitasının dilində
yaradılmışdır.
“Dədə
Qorqud” eposunda müsəlmançılıq təsəvvür-inersiyasi,
əsasən, aşağıdakı hallarda təzahür
edir:
a) “Dədə
Qorqud” cəmiyyətinin - Oğuz elinin əksəriyyəti, nə
qədər deklarativ təqdim edilsə də, faktiki olaraq,
müsəlmandır;
b) müsəlman türklər kafirlərə
qarşı mübarizə apararaq, vaxtaşırı
onların üzərinə yürüş edərək
İslamı qəbul etdirməyə
çalışırlar (qəzavata çıxmaq, İslam
dinini yaymaq eposun əsas ideyalarından biridir);
c) eposun mətnində İslamdan, xüsusilə
onun kitabı “Quran”dan gələn ideyalar, motivlər, ifadə
standart-texnologiyaları kifayət qədər
qabarıqdır. Nəhayət, aşağıdakılar “Dədə
Qorqud” cəmiyyətinin və insanının həyat tərzi,
dünyagörüşü etibarilə müasirliyini və
ya dünyəviliyini təsdiq edir:
- oğuz cəmiyyətinin və ya
insanının etnik mənsubiyyəti, yaxud müəyyənliyi
kifayət qədər möhkəm olsa da, etnik məhdudluq
kompleksi yoxdur;
- oğuz cəmiyyətinin və ya
insanının hələ müəyyən qədər
deklarativ şəkildə dini (İslam) mənsubiyyəti,
yaxud müəyyənliyi olsa da, dini məhdudluq kompleksi
müşahidə edilmir (məsələn, deyək ki,
müsəlman oğuz igidləri kafirlərlə
döyüşsələr də, kafir qızlarını
sevib onlarla məmnuniyyətlə ailə qururlar);
- eposda humanizm, insanı ilk növbədə
doğru-düzgünlüyünə, mənəviyyatına,
xeyirxahlığına, igidliyinə və s. görə dəyərləndirmək,
həyatilik, demokratizm (hər işi məsləhətlə
görmək) əsasdır.
Orta əsrlərin
sonu, yeni dövrün əvvəllərində
formalaşmış “Koroğlu” eposuna gəldikdə isə
buradakı türkçülük, müsəlmançılıq
və müasirlik təsəvvür-inersiyaları
özünü aşağıdakı şəkildə
göstərir:
a) Azərbaycan
“Koroğlu”su (türk xalqlarında “Koroğlu”nun müxtəlif
variantları mövcuddur ki, mütəxəssislərin fikrincə,
onların ən mükəmməli Azərbaycan
variantıdır) Azərbaycan türklərinin coğrafi,
siyasi, mənəvi və s. müstəqilliyini əks etdirən
və təbliğ edən hadisə olub, mükəmməl
bir Azərbaycan türkcəsində (xalq dilində) nəinki
azərbaycanlılar, eləcə də qonşu xalqlar
arasında geniş yayılmışdır;
b)
“Koroğlu”da müsəlmançılıq zahiri deyil, daxili
(hətta batini), mənəvi dəyər olaraq təzahür
edir;
c) eposda müxtəlif xalqlara, onların nümayəndələrinə
hər hansı ayrı-seçkilik münasibətinə təsadüf
edilmir.
Azərbaycançılıq təsəvvür-inersiyası
dahi Azərbaycan mütəfəkkirlərinin
yaradıcılığında özünü müxtəlif
formalarda göstərir. Məsələn, bütün dünyada ən
böyük Azərbaycan şair-mütəfəkkiri
sayılan Nizami Gəncəvinin yaradıcılıq genotipində
həm türkçülüyün, həm müsəlmançılığın,
həm də ümumbəşəriliyin, müasirliyin
çox sıx, demək olar, möhtəşəm tarixi
koordinatorluğu mövcuddur ki, bu mükəmməl,
miqyaslı dəyər ondan sonrakı böyük Azərbaycan
şair-mütəfəkkirlərinə - Nəsimiyə,
Füzuliyə, Vaqifə də xas xüsusiyyətdir.
Şah İsmayıl Xətai isə şair-mütəfəkkir
olmaqdan başqa, daha çox dahi dövlət xadimidir. Onun tarixi xidmətləri
sayəsində Azərbaycan xalqı təbii olaraq
formalaşdığı geniş coğrafiyada müstəqil
dövlətini (imperiyasını) yaratmış, yeni dövr
ərəfəsində həm özünə, həm də
beynəlxalq aləmə milli mənlik, iradə və
qürur nümayiş etdirmiş, Azərbaycan türkcəsinin
siyasi-ideoloji mövqeyi o vaxta qədər görünməmiş
bir şəkildə yüksəlmişdir.
XVII-XVIII əsrləri əhatə edən Azərbaycan
intibahı azərbaycançılıq təsəvvür-inersiyasının
dərinləşməsinə xüsusi təkan vermişdir.
Azərbaycançılıq
ideologiyasının etnoqrafik əsasları dedikdə, biz bu
ideologiyanın üzvi tərkib hissələrini təşkil
edən üç komponentin (etnik, dini və ümumbəşəri)
mənşəyində dayanan ən mühüm “intim” təzahürləri
(etnik özünüdərk şüuru, ümumünsiyyət
vasitəsi olan dil, ümumi Vətən
anlayışının təşəkkülü, dini mənsubiyyət
birliyi və s.) nəzərdə tuturuq ki, onlar iki dövrdə
araşdırılmalıdır. Birincisi və ən
mühümü XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərinə,
yəni milli ideologiyanın formalaşmasına qədərki
dövrdür. Böyük bir tarixi əhatə
edən bu dövrdə müəyyənləşmiş geno
(yaxud etno) tipologiya milli ideologiyanın formalaşması üçün
nə qədər həlledici olsa da, heç də tamamilə
sərf olunmur və ya həmin ideologiyanın təşəkkülü
ilə tarixin arxivinə verilmir. Əksinə,
onun taleyinin yeni, daha intellektual dövrü başlayır.
Bu dövrdə (XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərindən
sonra) etnoqrafiya milli ideologiyanın təkamülünə
(xüsusilə kütləviləşməsinə) nə qədər
təsir göstərirsə, milli ideologiya da etnoqrafiyanın
konsolidasiyasına, mütəşəkkilliyinə o qədər
təsir edir.
Hər bir xalqın etnoqrafiyası kimi, Azərbaycan
xalqının etnoqrafiyası da, mahiyyət etibarilə,
metafizik hadisədir. Bu isə o deməkdir ki, etnoqrafiya etnosun təşəkkülü
ilə formalaşdıqdan sonra, onun bütün tarixi boyu, demək
olar, dəyişmir. Mənsub olduğu
etnosun (millətin) ideoloji axtarışları
üçün məhsuldar zəminə çevrilərək,
bir növ, tükənməz ideya, məfkurə
qaynağı, “generator”u olur.
Azərbaycan xalqının
Ümummilli lideri Heydər Əliyevin bütün dünyada
aforizmə çevrilmiş “fəxr edirəm ki, mən azərbaycanlıyam”
kəlamı yüksək vətəndaşlıq
şüuru kontekstində milli etnoqrafiya ilə milli ideologiyanın
dialektik əlaqəsini bütün aydınlığı və
mükəmməl fəlsəfəsi ilə təsbit
edir.
Yeni Azərbaycan.-
2016.- 14 yanvar.- S.3