Multikultural mühitdə
“doğma” və “özgə” anlayışı
Beynəlxalq aləmdə və ölkə
içində cəmiyyət daxilində qloballaşma proseslərinin
təsiri altında baş verən transformasiyalar müasir
dövrümüzün ən mühüm
çağırışlarındandır. Qloballaşma
universal dəyərlər, multikultural mühit, fərqliliklərə
dözümlü yanaşma, proses və hadisələrin
astronomik sürəti ilə səciyyələnir. Bu
baxımdan qlobal müstəvidə yeni dünya nizamında da
qeyd etdiyimiz məqamlar öz əksini tapmaya bilməz.
Liberal dünya quruluşu tərəfdarları
bütün dünyada universal dəyərlərin, həm də
yalnız Qərbin qəbul etdiyi vahid universal dəyərlərin
cəmiyyətin və beynəlxalq münasibətlər
sisteminin əsasında dayanmalı olduğunu təbliğ
edirlər. Əslində yalnız Qərbin qəbul
etdiyi dəyərlərin universal
adlandırılmasının özü-özlüyündə
ümumbəşəri xarakter daşıya bilməsi və
bütün dünyaya aid edilməsi doğru yanaşma deyil.
Necə ola bilər ki, 1 milyarddan çox əhalinin qəbul
etdiyi ailə kodeksi və ya hər hansı bir başqa dəyər
Qərbin yanaşmasında Çinə məxsus stereotip kimi
qəbul edilir. Eləcə də Hind sivilizasiyasının,
Türk dünyasının, İslam aləminin dəyərlərinin
Qərbdə sadəcə onların özlərinə aid
deyil, özgə olduğuna görə qəbuledilməzliyi həm
qlobal miqyasda dünya nizamına, həm də hər bir cəmiyyətin
öz daxilində yeni təhdid və
çağırışların yaranmasına gətirib
çıxarır. Sivilizasiyaların
toqquşması, fərqliliklərə
dözümsüzlük, ikili standartlar, müxtəlif dini,
irqi, etnik fobiyalar və bütün bunların təsiri
altında ədalət axtarışı adı altında
radikal dini və ultramilliyyətçi meyillərin
yaranmasının kökünü bu yanaşmada axtarmaq
lazımdır.
Sovetlər İttifaqının və sosialist
düşərgəsinin çöküşündən
sonra beynəlxalq münasibətlər sisteminin yeni
arxitekturası yaradılarkən lider dövlətlər
dünyanı “özününkü’’ və “özgələrə’’,
“biz’’ və “siz’’lərə böldülər. Yeni arxitekturada
isə özgələrin nə dəyərlərinə, nə
də hüquqlarına yer verilmədi. Birqütblü
dünya modeli yaratmağa çalışarkən Qərb
dünyanın bütün ölkələrini maraqlandıra
biləcək alternativ yanaşma təklif etmədi. Dünya nizamının yalnız Qərb dəyərlərinə
əsaslanması qlobal müstəvidə sabit beynəlxalq
münasibətlərə başlıca maneə oldu, bəşəriyyət
üçün təhlükəli təhdid və
çağırışlar ortaya çıxdı və nəticədə
liberal dünyanın süqutu haqqında danışılmağa
başlandı.
Günümüzdə baş verən
hadisələr bir daha təsdiq edir ki, yeni dünya nizamı
qurmaq üçün köhnə dünya nizamının dərslərindən
nəticə çıxarmaq və beynəlxalq münasibətlər
sisteminin bütün üzvlərini təmin etməli
olan əsas prinsipləri müəyyənləşdirmək
lazım idi. Lakin təəssüf ki, yeni
düzən təkbaşına, beynəlxalq birliyin digər
üzvlərinin rəyini, beynəlxalq münasibətlərin
mövcud vəziyyətini nəzərə almadan
formalaşdırılmağa başlandı. Müasir
dövrdə liberal dünya nizamının əsas
ideoloqlarından olan Robert Kagan üçüncü
minillikdə mövcud dünya nizamına ən əsas təhdidlər
sırasında milliyyətçiliyin artması, kapitalist
sisteminə, demokratiyaya inamın itirilməsi ilə
yanaşı, bütün cəmiyyətlərin daxilində
“özgə’’lərin fərqləndirilməsinin
artmasını da göstərir. Yəni Qərb
dünyasının ideoloqları da cəmiyyətlərin
“doğma’’ və “özgələrə’’, “biz’’ və “siz’’lərə
bölünməsini, qütbləşməsini son nəticədə
dünya nizamının yerini tuta bilməməsinin əsas səbəblərindən
biri hesab edirlər. Lakin eyni zamanda bu
bölünmənin, qütbləşmənin
qarşısını almaq üçün beynəlxalq
birliyin bütün üzvlərinin dəyər və
hüquqlarına hörmət etmək və qəbul etmək
əvəzinə liberal hesab etdikləri dəyərləri
bütün dünyaya vahid qəlibdə qəbul etdirməyə
çalışmaqda davam edirlər. Bu cür yanaşma isə
ümumbəşəri ola biləcək dəyərin, modelin
və ya sistemin mövcudluğunu və gələcəyini
şübhə altına qoyur.
Qeyd etdiyimiz məqamlar multikultural mühitin və
onun yayılma arealının çərçivəsini
daraldır, cəmiyyətin doğma və özgələrə
bölünməsini şərtləndirir. Yeni
minillikdə baş verən hadisələr göstərir ki,
yalnız Qərb dəyərlərinə əsaslanan universal
dəyərlərin qəbul etdirilməsi cəhdi dünyada
böyük müqavimətlə qarşılanır və
belə olan halda multikultural mühitin ümumbəşəri
deyil, yalnız lokal və ya regional xarakter daşıya
bilməsi özünü doğruldur. Buna görə də
multikultural dəyərlərin universallığından
danışmaq ehtiyatlı yanaşma tələb edir. Daha
doğrusu, multikultural mühitin qlobal yayılma arealını
əhatə edə bilməsi mümkünsüz
görünür. Məlum faktdır ki,
multikultural mühitin mövcudluğu üçün müxtəlif
fərqliliklərə tolerant yanaşma başlıca şərtdir.
Özününkü olmayanlara münasibətdə tolerant
yanaşmanın qlobal müstəvidə bərqərar
olması isə müasir dövrdə baş verən hadisələrin
işığında real görünmür. Əksinə
irqi, dini, etnik fobiya və seqreqasiyalar cəmiyyətlərin
daxilində və daha böyük mənada dünya
nizamında qütbləşməni və qruplaşmanı
şərtləndirir.
Qloballaşma proseslərinin təsiri
altında ölkələrarası miqrasiyanın intensiv
xarakter daşıması və miqrant axınının daha
çox zəngin ölkələrə doğru yönəlməsi
isə ilk növbədə Qərbdə multikultural mühitin
dayaqlarına zərbə vurur. Qərb ölkələrinin
ucuz işçi qüvvəsini mexaniki olaraq qəbul etməsi
və yeni gələnlərin vahid, heç bir milli-mədəni-dini
xüsusiyyətlərini nəzərə almayan universal dəyərləri
qəbul etməsi üzərində qurulan yanaşma
özünü doğrultmur. Bu yanaşma əmək
miqrantlarının Qərb mühitinə
uyğunlaşdırılmasından çox təcrid
olunmasına yönəlmişdir. Avropada yeni
sakinlərə sanki “istismar müddəti’’ başa
çatdıqdan sonra geri qayıtmalı olan miqrantlar kimi
baxılırdı. “Qoca qitə” sakinlərinin əksər
qonşularının müsəlman olması ilk növbədə
dini dözümlülük yanaşmasını ortaya
çıxarır.
Din məsələsində isə tarixən Qərb
sivilizasiyasının xristianlıqdan başqa digər dini
daşıyıcıları özününkü qəbul
etməsinə rast gəlinməmişdir. Qərbdə hətta
musəviliyin də “özgə’’ hesab edilməsi nəticəsində
yəhudilərə qarşı soyqırımı və
antisemitizm meyillərinə tarix şahidlik etmişdir.
İslam dininə qarşı isə Qərbdə tarixən
formalaşmış yanaşma tarixi zaman kəsiyində dəyişməmişdir.
Türkiyəli alim İbrahim Kalın Qərb-İslam
münasibətlərində bu ziddiyyətlərin əsasında
dayanan səbəbləri 3 mühüm faktorla əlaqələndirir.
Onun fikrincə, “Xristian dünyası İslamı ilk əvvəl
dini-teolojik bir meydan oxuma, sonra siyasi meydan oxuma və ən nəhayət
mədəni təhdid olaraq qiymətləndirdi’’. Yəni Qərb
İslamı öz dəyərlərinə dini-siyasi-mədəni
təhdid olaraq gördüyündən münasibətlərdə
harmoniya çətin görünür.
Halbuki Avropa müsəlman hakimiyyəti və
islam dininin təsiri altında dinc birgəyaşayışın
mümkünlüyünə tarixdə rast gəlinmişdir.
Belə ki, VIII əsrin əvvəllərində Əməvilərin
İspaniyanı ələ keçirməsindən 1492-ci ildə
yəhudilərin İberiya yarımadasından qovulmasınadək
olan dövrü buna misal çəkmək olar. Tarixdə
“Convivencia’’ adlanan həmin dövrdə İspaniyada Kordova
xilafətində müsəlman, xristian və yəhudilər
sülh şəraitində yanaşı yaşamışlar.
Bu “Qoca qitə’’də çox nadir nümunələrdəndir
ki, siyasi iradə olduğu halda din amilinin cəmiyyəti
doğma və özgələrə
ayırmadığına rast gəlinmişdir.
Beləliklə, tarixi faktorlarla yanaşı,
iqtisadi və sosial rifah fərqi nəticəsində kasıb
müsəlman ölkələrindən zəngin Avropaya
miqrasiya axını Qərb cəmiyyətinin “doğma’’ və
“özgə’’lərə bölünməsini daha da kəskinləşdirmişdir.
Yeni minillikdə dünyada iqtisadi böhranın
təsiri ilə Avropanın aparıcı ölkələrinin
rəhbərləri multikulturalizmin böhran yaşaması ilə
bağlı fikirlər bildirdilər və Qərblə eyni dəyərləri,
xüsusilə də dini dəyərləri bölüşməyənləri
Avropada istəmədiklərini açıq elan etdilər.
Bu isə Qərbdə multikultural mühitin tənəzzül
yaşadığını və hətta öz regional
arealında belə dözümsüzlüklə
müşahidə olunmasının göstəricisidir. Bu mənada hazırda Avropa ölkələrinin əhali
strukturunda miqrantların nisbətinin 10-30% olduğunu nəzərə
aldıqda Avropada multikultural mühitin yeknəsaq
olmadığı ortaya çıxır və onun əhatə
dairəsinin sərhədlərini müəyyənləşdirmək
çətin görünür.
Qeyd etməliyik ki, artıq Qərbdə də
“özününkü olmayanların inkar edilməsinə’’
yönəlmiş yanaşmanın özünü
doğrultmadığını səsləndirirlər. Belə
ki, biz keçən onillikdə əksər Avropa ölkələrinin
liderlərinin yalnız Qərb dəyərlərinə əsaslanan
həyat tərzini model kimi qəbul etməsinin və bunun əksini
multikulturalizmin böhranı kimi qiymətləndirməsinin
artıq şahidi olmuşuq. Qlobal miqyasda baş verən hadisələr
göstərir ki, bu cür yanaşma özünü
doğrultmadı. Belə yanaşma xüsusilə də dini zəmində
ciddi qarşıdurma və ziddiyyətlərə yol
açır. Bu mənada artıq Qərbin
aparıcı dövləti ABŞ Prezidentinin səsləndirdiyi
fikirlər yeni yanaşmanın təzahürüdür.
2017-ci ilin may ayının 21-də Ər-Riyadda
keçirilmiş Ərəb-İslam-Amerika sammitində
Prezident Donald Tramp bildirdi ki, “mən inauqurasiya müraciətimdə
Amerika xalqına söz vermişəm ki, Amerika bizim həyat
tərzimizi başqalarına qəbul etdirməyə
çalışmayacaq’’. Bu, artıq yalnız bir mədəniyyətə
söykənən dəyərlərin qlobal miqyasda zorla qəbul
etdirilməsinə yönəlmiş yanaşmanın
özünü doğrultmadığının bariz nümunəsidir.
Bu mənada Avropa ölkələrinin liderlərinin iddia etdikləri
kimi, multikulturalizm iflasa uğramayıb, sadəcə Qərbin
“öz’’ dəyərlərinin “özgələrə’’ zorla qəbul
etdirməsinə əsaslanan yanaşması iflasa
uğrayıb.
Multikulturalizmin iflası ilə bağlı Qərbdə
səslənən bəyanatların yalnız siyasi məqsədlərə
xidmət etdiyini bildirmək lazımdır. Qərbdə siyasi
liderlərin, akademik dairələrin multikulturalizmin iflasa
uğraması ilə bağlı iddialarını
bütün dünyaya şamil etmək doğru deyil. Birincisi,
Avropada yalnız Qərb dəyərlərinin
dominantlığına əsaslanan yeknəsəq mozaik
quruluşun çoxmədəniyyətlilik
adlandırılması əvvəlcədən süquta məhkum
idi. Ona görə bu mozaik quruluşun iflası heç də
multikulturalizmin iflası deyil. İkincisi, çoxmədəniyyətliliyin
formalaşmasında “ilkin” və “sonrakı’’ müxtəlifliyin
cəmiyyətə təsiri nəzərə
alınmalıdır. Müşahidələr göstərir
ki, “ilkin müxtəliflik” çərçivəsində belə
hətta uzun əsrlər boyu davam edən birgəyaşayış
heç də hər yerdə çoxmədəniyyətliliyə
çevrilə bilmir. Bu ilk növbədə fərqli milli və
ya dini identikliklərin yaşam tərzlərindən
asılı olaraq dəyişir.
Buna görə də birgəyaşayışa
çoxmədəniyyətliliyi formalaşdıran əsas
faktor kimi baxılması doğru deyil və “sonrakı
müxtəliflik’’ çərçivəsində
Avropanın timsalında bu tezisin özünü
doğrultmadığına şahidlik edirik. Yəni Avropada
miqrant axını nəticəsində artıq yerli əhaliyə
çevrilmiş müsəlmanların yalnız klassik Qərb
dəyərləri əsasında multikulturalizm ideologiyası
altında birləşdirilməsi mümkünsüz
görünür. Yalnız Qərbsayağı multikultural dəyərlərin
iflası ümumilikdə multikulturalizmin böhran
yaşamı anlamına gəlməməlidir. Fərq
multikulturalizmə siyasi alət, yoxsa həyat tərzi olaraq
baxılmasındadır. Multikulturalizmi həyat tərzi olaraq
qəbul edən Azərbaycan kimi ölkələrdə
multikultural mühitin yalnız çiçəklənməsindən
və davamlılığından danışmaq olar.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab
İlham Əliyevin bildirdiyi kimi, “Azərbaycan nümunəsi
göstərir ki, multikulturalizm yaşayır. Baxmayaraq bəzi
siyasətçilər deyirlər ki, multikulturalizm iflasa
uğrayıb. Bəlkə haradasa iflasa uğrayıb. Amma Azərbaycanda
yaşayır və bu meyillər, bu ideyalar güclənir,
ictimaiyyətdən də daha çox dəstək alır.
Biz bu yolla gedəcəyik’’.
Beləliklə, müasir
dövrün ən mühüm
çağırışlarından biri beynəlxalq müstəvidə
və cəmiyyət daxili münasibətlərdə doğma
və özgələrə bölgüyə əsaslanan
yanaşmanın mövcudluğudur. Çox təəssüf
ki, bu cür yanaşma özünü ilk növbədə
dini müstəvidə göstərir. Bu həm
İslam-Xristian kontekstində, həm də İslam daxilində
şiə-sünni, Xristianlıqda katolik-protestant və ya
pravoslav münasibətlərində özünü göstərir.
Dini kimlik milli kimliyin üzərində olduğundan hətta
eyni etnik soykök daşıyıcıları arasında belə
“doğma’’ və “özgə’’ yanaşmasına rast gəlinir.
Müasir dövrdə Balkan ölkələrində, eləcə
də ərəb ölkələrində bununla əlaqədar
baş verən hadisələrə də bu prizmadan
yanaşmaq lazımdır.
Multikultural mühitin formalaşmasında cəmiyyətin
özününkü və özgələrə
bölünməsi həlledici rol oynayır. Bu baxımdan Azərbaycan
daxildə bütün fərqli dəyər
daşıyıcılarını azərbaycançılıq
fəlsəfəsi ətrafında birləşərək
çoxmədəniyyətli ölkə nümunəsi yarada
bilmişdir. Azərbaycanda tarixən müxtəlif dinlərin
və mədəniyyətlərin
daşıyıcıları birgə yaşamışlar və
bu, Azərbaycan cəmiyyətinin zənginliyinə səbəb
olmuşdur. Azərbaycan
xristianların da, yəhudilərin də uzun əsrlərdir
birgə yaşadığı müsəlman ölkəsidir.
Eyni zamanda İslam aləmində müxtəlif məzhəblərin
qarşılıqlı hörmət şəraitində,
dinc, yanaşı yaşadığı məkandır Azərbaycan.
Bakıda “Heydər məscidi’’ndə İslam dininin müxtəlif
cərəyanlarının təmsilçilərinin bir yerdə
vəhdət namazı qılması Azərbaycandan İslam
dünyasına göndərilən ən güclü həmrəylik
mesajıdır. Fərqli dəyər
daşıyıcılarının qarşılıqlı
hörmət əsasında birgəyaşayışına əsaslanan
multikulturalizm ölkəmizdə həyat tərzi kimi qəbul
olunur. Azərbaycanda birgəyaşayış fəlsəfəsi
fərqliliklərin uğurlu tandeminə əsaslanır.
Ərəstü Həbibbəyli.
Yeni Azərbaycan.-
2017.- 4 iyul.- S.5.