Heydər Əliyev
ideyaları və dərin islahatlar konsepsiyası
Müstəqil Azərbaycan dövlətinin
qurucusu Ümummilli lider Heydər Əliyevin tarixi missiyaları
sırasında Onun ölkəmizdə dərin və hərtərəfli
islahatların müəllifi olması ayrıca yer tutur. Bu dahi şəxsiyyətə xas olan quruculuq
xüsusiyyətləri Onun islahatçı, yenilikçi
xarakteri ilə üzvi surətdə qovuşaraq XXI əsrin
birinci onilliyində yeni iqtisadi möcüzə kimi qəbul
edilən fenomenin - Azərbaycan Respublikasının möhtəşəm
yüksəlişinin fundamental əsasını təşkil
etmişdir. Tam məsuliyyəti ilə deyə bilirik ki,
Heydər Əliyev irsinə məxsus olan yenilikçilik ruhu
ölkəmizdə bu gün davam etdirilən və
böyük uğurlara səbəb olan dərin islahatlar
konsepsiyasının nüvəsini təşkil etməkdədir.
Bu, hər şeydən əvvəl ondan irəli gəlir ki,
dahi liderin formalaşdırdığı siyasi və iqtisadi
sistem donmuş, dəyişməz prinsiplərə deyil, həmişəyaşar
və deməli, təkmilləşməyə açıq dəyərlərə
istinad edir. Hər dəfə cəmiyyətin
daxili və ətraf amillərin təsiri altında yeni
sıçrayışa ehtiyacı yarandıqda, Heydər
Əliyevin zəngin irsində onu təmin etməyə qadir
olan islahatların əsasını təşkil edən
ideyalar tapılır və onlar yüksəlişin istiqamətlərini
və ehtiyaclarını dəqiqliklə göstərə
bilir.
Cəmiyyətin yeni transformasiya ehtiyacları
İslahatlar hər bir cəmiyyətin
inkişafının fundamental əsasını təşkil
edir. Bütünlükdə bəşəriyyət nail
olduğu inkişaf və tərəqqiyə görə
islahatlara minnətdardır. Ayrı-ayrı
tarixi şəraitdə və müxtəlif ölkələrdə
reallaşan yeniliklər və yenidənqurmalar həyatın
bütün sahələrinin təkmilləşməsinə
təkan vermiş, insanlara daha səmərəli şəkildə
işləmək və yaxşı yaşamaq imkanları
yaratmışdır. Bu mənada
bütünlükdə dünyanın, o cümlədən
ayrı-ayrı xalqların və dövlətlərin
inkişafını fasiləsiz olaraq bir-birini əvəz edən
islahatlar zənciri kimi təqdim etmək heç də
yanlışlıq olmazdı. Müəyyən mənada
sosioloji qanunauyğunluğa çevrilmiş bu sosial
hadisədən kənarda hər hansı ciddi inkişafdan
söhbət açmaq, düşünürəm ki,
mümkün deyil.
Azərbaycanın 25 illiyi bu yaxınlarda qeyd
olunan müstəqillik tarixi islahatlar və onun zəruri nəticəsi
sayılan transformasiyalar dövrü kimi səciyyələndirilə
bilər. SSRİ-nin süqutundan bu günə qədər
ölkəmiz ardıcıl surətdə həyata
keçirilən siyasi, iqtisadi, sosial islahatların bəhrələrindən
faydalanmaqdadır. Müasir Azərbaycanı Ümummilli lider
Heydər Əliyevin və Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi
ilə gerçəkləşən uğurlu islahatların
parlaq nümunəsi hesab etməyə kifayət qədər əsaslar
var. Hazırda ictimai aktuallıq kəsb edən məqam
ölkənin yeni transformasiya zolağına daxil
olmasıdır. Azərbaycan yeni islahatlar mərhələsinə
qədəm qoymuşdur və Prezident İlham Əliyev onu dərin
islahatlar kimi səciyyələndirmişdir.
Yeni islahatların zərurəti hər şeydən
əvvəl inkişafın tədrici xarakterindən və
islahatların sosial hadisə kimi təbiətindən
qaynaqlanır. Hər bir islahat müəyyən tarixi çərçivəni
əhatə edir və mütləq şəkildə onu yeni
islahat əvəzləyir. Yeni islahatın başlaması əvvəlkinin
başa çatması deməkdir və tərəqqinin
davamlı təbiəti yeni islahat dalğasını
qaçılmaz edir. Bu mənada yeni islahat, əslində,
inkişafın yeni mərhələsinə hədəflənmiş
ictimai davranışın başlanması kimi
qavranılır.
Azərbaycanda dərin islahatlar
konsepsiyasının elan edilməsi yeni, daha qətiyyətli
ictimai tərəqqi naminə böyük ictimai hərəkatın
başlanması qismində qəbul edilməlidir. Başqa
sözlə ifadə etsək, ölkə daha qətiyyətli
və yüksək sıçrayışa
hazırlaşır və dərin islahatlar konsepsiyası məhz
bu amala xidmət göstərir.
Növbəti islahatların aparılmasına səbəb
olan digər ictimai ehtiyac qlobal iqtisadi və sosial dəyişikliklərlə
birbaşa əlaqədardır. Azərbaycanın beynəlxalq
iqtisadi və siyasi inteqrasiyası prosesinin dərinləşməsi
obyektiv olaraq onun qlobal dəyişikliklərə həssaslığını
ciddi şəkildə artırmışdır. Davamlı beynəlxalq
iqtisadi və maliyyə böhranı, dünyanın siyasi və
geopolitik nizamının dəyişməsi meyillərinin
güclənməsi Azərbaycanda adekvat davranış
modelinin seçilməsini qaçılmaz edir. Dünya
bazarında neftin qiymətinin 2 dəfədən çox
ucuzlaşması bütün karbohidrogen ixrac edən ölkələr
kimi, Azərbaycanın da milli gəlirlərinin kəskin şəkildə
azalması ilə nəticələndi. Bunun yan təsiri milli
valyutanın məzənnəsinin kəskin dərəcədə
aşağı düşməsində və digər
sosial-iqtisadi xarakterli proseslərdə müşahidə
olunmaqdadır. Bu şərtləri diqqətə alan və
yeni inkişaf imkanlarını aşkara çıxarmağa
hədəflənmiş sosial-iqtisadi modelin yaradılması
tarixi zərurətə çevrilmişdir.
Hər bir islahat konkret vəzifələrə
xidmət göstərir və müəyyən yüksəliş
maksimumuna malikdir. Bütün dövrlər üçün əbədi
inkişaf modeli mövcud deyil. Azərbaycanda
iyirminci yüzilliyin sonlarında Ümummilli lider Heydər
Əliyevin və iyirmi birinci yüzilliyin əvvəllərində
Prezident İlham Əliyevin həyata keçirdiyi islahatlar
qarşıya qoyulmuş vəzifələri dolğun şəkildə
reallaşdırdı. Ölkə möhtəşəm
transformasiya dövrünü yaşadı, iqtisadi cəhətdən
gücləndi, yeniləşdi və müasirləşdi.
Həmin dövr üçün tətbiq olunan model
özünün inkişaf imkanlarını
bütünlüklə nümayiş etdirdi. Azərbaycan
artıq daha yüksək inkişafa hazırdır və bu
inkişaf yeni islahat, yeni ictimai-iqtisadi həyat modeli sayəsində
reallaşmaqdadır.
Dərin islahat konsepsiyasının işlənib
hazırlanması və tətbiqi ölkənin
inkişafını daha yüksək pilləyə
çatdırmaq məqsədlərinə xidmət göstərir.
Son on ilin yüksək inkişaf dinamikası növbəti mərhələlərin
əsas hədəflərini müəyyənləşdirmişdir.
Yeni transformasiya daha yüksək pillədə qərar
tutan modernləşmə, daha cazibədar iqtisadi fəaliyyət
və fəallıq mühiti, daha ahəngdar sosial münasibətlər
sistemi təmin etmək istiqamətində səylərin məcmusu
formasında təsəvvür edilə bilər. Əsas hədəf
Azərbaycanın rəqabət qabiliyyətinin daha da
artırılması, müasir istehsal texnologiyalarının və
idarəetmə metodlarının uğurla tətbiq edilməsi,
insana daha əlverişli yaşamaq və işləmək
şəraitinin təmin edilməsidir.
Yeni imkanlar axtarışı
İslahatlar öz
qarşısına qoyduğu məqsədlərə əksər
hallarda yeni imkanların aşkara çıxarılması və
ya mövcud imkanlardan daha səmərəli şəkildə
istifadə edilməsi vasitəsilə nail olur. Əvvəlki təxminən
on ilin timsalında resurslardan səmərəli istifadə etməklə
iqtisadi fəallığın və inkişafın təmin
edilməsi sahəsində zəngin təcrübə
toplandığını qeyd edə bilərik. Eyni zamanda, bu
da unudulmamalıdır ki, əvvəlki illərin sürətli
inkişafı daim imkanların genişləndirilməsi, bir
sıra yeni resursların aşkara çıxarılması
ilə müşayiət olunmuşdur.
Ümumi dəyərləndirmə aparmalı
olsaq, Azərbaycan iqtisadi resurslar baxımından kifayət qədər
zəngin ölkələr sırasına daxil edilə bilər.
Cəmiyyətin demoqrafik vəziyyəti əmək
bazarını yetərincə iş qüvvəsi ilə təmin
edir. Ölkənin zəngin təbiəti, böyük təbii
ehtiyatları, coğrafi mövqeyi və digər
üstünlükləri onun iqtisadi inkişaf imkanları və
ehtiyatlarının əhəmiyyətli qismini təşkil
edir. Lakin sadalananlar görünən və islahat nəticəsində
aşkar edilərək hərəkətə gətirilməli
olan ehtiyatların heç də hamısı deyil. Bu gün iqtisadi dövriyyəyə cəlb edilməmiş
xeyli ehtiyat mövcuddur ki, onlardan səmərəli istifadə
edilməsi gələcək illərdə yüksək və
davamlı iqtisadi inkişafın təmin edilməsində
mühüm rol oynamaq imkanlarına malikdir.
Azərbaycanın demoqrafik vəziyyəti
ölkənin əmək bazarına kifayət qədər
böyük ehtiyatların çıxarılmasına imkan
yaradır. Dövlət Statistika Komitəsinin məlumatına
görə, 2016-cı ildə ölkənin təxminən 10
milyona yaxın əhalisinin 68,8%-i əməkqabiliyyətli
yaşda, 22,5%-i əməkqabiliyyətli yaşadək, 8,7%-i əməkqabiliyyətli
yaşdan yuxarı olmuşdur. Mütləq rəqəmlərlə
ifadə edilsə, Azərbaycanda təxminən 6,5 milyon nəfər
əməkqabiliyyətli yaşda insan var. Müqayisə
üçün bir neçə nümunəyə diqqət
yetirək. Əhalisi Azərbaycan əhalisinə bərabər
olan Çexiyada (10/5,5), İsveçrədə (9,8/5),
Belarusda (9,4/5) və bir sıra digər ölkələrdə
xeyli fərqli mənzərə müşahidə olunur.
Beləliklə, əməkqabiliyyətli əhalinin
yüksək çəkisi Azərbaycanın iqtisadi
inkişaf potensialının kifayət qədər ciddi
ehtiyatlara söykəndiyini söyləməyə əsas
verir. Bu, eyni zamanda, Azərbaycanın əmək
bazarını xarici sərmayələr və iş
adamları üçün cəlbedici edə bilər. Bizim
ölkədə əhalinin təhsil səviyyəsinin
yüksək olması, zəruri infrastruktur şəraitinin təmin
edilməsi və digər səbəblər də nəzərə
alınarsa, sözügedən cazibədarlıq qat-qat arta bilər.
Bütün hesablamalar göstərir ki, Azərbaycanın
əmək bazarı istehlakçılara daha ucuz qiymətə
keyfiyyətli məhsul təqdim etməyə qadirdir və
bunun sayəsində ölkənin rəqabət qabiliyyətinin
xeyli artırılması tamamilə real görünür.
Üstəgəl, bazarlara yaxınlıq, inşa edilməkdə
olan logistik mərkəz və daşınma xətləri Azərbaycanın
əmək bazarına olan diqqəti artıran amillər
sayıla bilər.
Qeyd olunanlar ölkənin əmək
ehtiyatlarından səmərəli istifadə
olunmasının yalnız bir aspektini təşkil edir. Daha
vacib məqam böyük əmək ehtiyatlarından səmərəli
istifadə edilməsi, başqa sözlə ifadə olunsa, əməyin
məhsuldarlığının artırılması ilə əlaqədardır.
Əmək şəxsin və ictimai rifahın başlıca
mənbəyidir. Bu tezis aktuallığını itirməmişdir.
Lakin müasir şəraitdə əmək məhsuldarlığı
amili həmin tezisin məzmununda ciddi korrektələr
aparmağı qaçılmaz etmişdir. Yüksək rəqabət
şəraitində yalnız səmərəli təşkil
edilmiş, məhsuldarlıq koofisienti kifayət qədər
yuxarı olan əmək həm şəxsi, həm də
ictimai rifahın mənbəyi rolunu oynamağa qadirdir. Bütün inkişaf etmiş ölkələrin
nümunəsi sübuta yetirir ki, onların yüksək tərəqqiyə
və sərvətlərə nail olmasının həlledici
səbəbləri içərisində əmək məhsuldarlığı
amili əsas yerlərdən birini tutur. Bir saat ərzində
ABŞ-da 60,2, Fransada 57,7, Almaniyada 55,8, Cənubi Koreyada 29,7,
Türkiyədə 28,1, Polşada 26,2, Estoniyada 25,9, Rusiya
Federasiyasında 21,5 dollarlıq dəyər yaradılır.
Dövlət Statistika Komitəsinin məlumatlarının
təhlilindən aydın olur ki, 2016-cı ildə ölkədə
54.352 milyon manatlıq ÜDM yaradılmasında 4671 min nəfər
iştirak etmişdir. Beləliklə, adambaşına yaradılan
ÜDM 12 min AZN-ə bərabərdir. Azərbaycanın
yüksək iqtisadi inkişafı fonunda əmək məhsuldarlığının
artırılması inkişafa təkan verə biləcək
çox əhəmiyyətli məsələ
sayılmalıdır. Məqsəd bundan ibarət
olmalıdır:
* Azərbaycanda əmək məhsuldarlığı
daha da artırılsın və onun yaradılan dəyərdə
iştirak payı çoxaldılsın;
* əmək resurslarından və iş
vaxtından səmərəli istifadə olunsun;
* əməyin texniki və enerji tutumu səviyyəsi
yüksəldilsin.
Əmək məhsuldarlığında bir
sıra amillərlə yanaşı, onun mexanikləşməsi
və avtomatlaşması birbaşa rol oynayır. Müxtəlif
ölkələrdə elektrik enerjisindən adambaşına
istifadə edilməsi statistikası əmək məhsuldarlığındakı
fərqlərin səbəbini izah etməyə
yardımçı ola bilər. Adambaşına elektrik
enerjisindən istifadə ABŞ-da 13933, Cənubi Koreyada 10300,
Almaniyada 7700, Fransada 6900, Rusiyada 7700, Çexiyada 6321,
Polşada 3783, Türkiyədə 2477 kvt/saatdır. Azərbaycanda
adambaşına 1706 kvt/saat elektrik enerjisi istifadə olunur. Yuxarıda şərh edilən təhlillərin
yekunu olaraq deyək ki, dərin islahatlar dövrünün yeni
imkanlar axtarışı ilk növbədə əmək məhsuldarlığının
artırılması, əmək ehtiyatlarından daha səmərəli
istifadə edilməsi problemi şəklində nəzərdən
keçirilməlidir. Azərbaycanın 4,6 milyon iqtisadi fəal
əhalisinin əməyin səmərəli və elmi təşkili
şəraitində daha çox milli gəlir yaratmaq
iqtidarında olması heç kimdə şübhə
yaratmamalıdır. Dərin islahatların
qarşısında duran digər mühüm vəzifə
struktur dəyişiklikləri nəticəsində iqtisadi
stimullaşmanı və əmək ehtiyatlarından səmərəli
istifadə edilməsini təmin etməkdir. Dövlət
Statistika Komitəsinin məlumatına görə, 4671 min
iqtisadi fəal əhalinin 1698 mini kənd təsərrüfatında,
39 mini mədənçıxarma sənayesində, 229 mini emal
sənayesində, 26,7 mini elektrik enerjisi, qaz və buxar istehsalı
sahəsində, qalanları digər sahələrdə
çalışırlar. Başqa sözlə, sənayedə
çalışanlar 300 min nəfərdən azdır ki, bu
da kənd təsərrüfatında işləyənlərin
1/6-ni təşkil edir. Eynilə xidmət sahəsində
çalışanların sayı (1176 min nəfər) kənd
təsərrüfatında və ya dövlət sektorunda məşğul
olanların sayından azdır. İqtisadiyyatın
bütün dünya üzrə daha sürətlə
genişlənən sahəsi kimi xidmət sektorunun
inkişafı iki fundamental problemin həllinə töhfə
verə bilər:
* məşğulluğun təmin edilməsi;
* milli gəlirin artmasına dəstək.
İstehlakçıya xidmət, biznesə xidmət,
istehlakçıya və biznesə xidmət kimi 3 sahəyə
bölünən xidmət sferası getdikcə iqtisadiyyatda
daha aparıcı mövqe tutur. Son onilliklər ərzində
inkişaf etmiş ölkələrdə ən çox
iş yeri xidmət sahəsində yaradılıb. Məsələn,
1995-2008-ci illərdə ABŞ-da iş yerləri sənayedə
21% azalmış, xidmət sahəsində isə 122%
artmışdır. Eyni mənzərə Yaponiyada (-132;+52),
Böyük Britaniyada (-22;+129), Cənubi Koreyada (+47;+84)
müşahidə olunmuşdur. ABŞ-da və İngiltərədə
iqtisadi fəal əhalinin 62%-i xidmət sahəsində məşğul
olur.
Xidmət sahəsinin xüsusi çəkisinin
artımı, eyni zamanda, ÜDM-də özünü göstərir.
Bu sahə ən çox gəlir gətirən iqtisadi fəaliyyət
seqmentinə çevrilmişdir. Müasir cəmiyyət
inkişaf etmiş xidmət sektorundan ayrı təsəvvür
edilmir. Xidmət sferası ABŞ iqtisadiyyatının 59,7,
Almaniyanın 69,1, Fransanın 79,1, Cənubi Koreyanın 59,7,
Türkiyənin 64,2, Gürcüstanın 68,7,
Çexiyanın 59,2, İranın 52,3 faizini təşkil
edir. Azərbaycan iqtisadiyyatında xidmət sahəsinin
xüsusi çəkisi cəmi 36,1%-ə bərabərdir.
Düşünürəm ki, dərin islahatlar
dövründə xidmət sahəsinin inkişafına
xüsusi diqqət verilməsi zərurəti yuxarıda şərh
edilən qısa xülasənin ortaya qoyduğu əsas nəticə
hesab edilməlidir. Yeni imkanlar axtarışında diqqəti
çəkən istiqamətlərdən biri kənd təsərrüfatı
sahəsi hesab oluna bilər. Son illər bu sahənin
artımında müşahidə olunan dinamika optimizm
üçün ciddi əsaslar yaratmışdır. 2015-ci
ildə 5,8 milyard manatlıq məhsul istehsal edilən kənd
təsərrüfatı 2016-cı ildə 2,6%
artmışdır. Ümumi daxili məhsulun 3,1% azalması
fonunda kənd təsərrüfatında əldə edilən
artım tempi kifayət qədər cəlbedicidir. Eyni zamanda,
ÜDM-də iqtisadiyyatın bu sahəsinin xüsusi çəkisi
artım nümayiş etdirir. Statistik rəqəmlərdən
görünür ki, 2015-ci ildə istehsal olunan 54,352 milyon
ÜDM-dəki kənd təsərrüfatı məhsulunun
xüsusi çəkisi 10% civarındadır.
Kənd təsərrüfatının
istehsalına üstün diqqət verilməsi iqtisadi amillərlə
yanaşı, həm də sosial amillərlə şərtlənir.
İqtisadiyyatın bu sahəsi çoxsaylı iş yerlərinin
yaradılması üçün əlverişli imkanlara
malikdir. Azərbaycanda əhalinin 17%-i (1698 min nəfər) kənd
təsərrüfatında çalışır. Bu göstərici ABŞ-da 0,7, Almaniyada 1, Polşada
1,5, Rusiya Federasiyasında 4%-dir. Əhalinin məskunlaşması,
iqtisadiyyatın strukturu, əmək məhsuldarlığı
və bir sıra digər sosial-iqtisadi təbiətli sahələr
Azərbaycanda kənd təsərrüfatını həm
iqtisadi, həm də sosial faktor kimi daha əhəmiyyətli
etmişdir. Lakin onu da qeyd etmək vacibdir ki, kənd
təsərrüfatı sahəsinin məşğulluq
baxımından imkanları qeyri-məhdud deyil və gələcəkdə
ehtiyatların qıtlığı üzündən həm məskunlaşmada,
həm də məşğulluqda struktur dəyişiklikləri
qaçılmaz olacaq. Bu, inkişaf etmiş bütün
ölkələrin keçdiyi tarixi yoldur. Əyani təsəvvür
naminə yuxarıda adı çəkilən ölkələrə
istinad edilə bilər. Kənd təsərrüfatı sahəsində
çalışan hər bir işçiyə orta hesabla
düşən kənd təsərrüfatına yararlı
torpaq sahəsi ABŞ-da 186,5 ha, Almaniyada 19,5 ha, Polşada 27,9
ha, Rusiyada 35,9 hadır. Azərbaycanda bu göstəricinin 2,8
ha olması artım imkanlarının çox da geniş
olmamasını göstərir. Deməli, kənd təsərrüfatı
məhsullarının istehsalının inkişafı və
yeni iş yerlərinin açılması paralel olaraq zəruri
struktur islahatlarının aparılmasını şərtləndirir.
İqtisadiyyatın sürətli
inkişafını təmin etməyə hədəflənmiş
yeni imkanların axtarışı elm və təhsilin
birbaşa iqtisadi faktora çevrilməsi kimi fundamental problemdən
kənarda qala bilməz. Bu amilin iqtisadi inkişafda rolunu daha
aydın təsəvvür etmək naminə elmi tədqiqatlara
ÜDM-dən ən çox və ən az vəsait ayıran
ölkələrin iqtisadi inkişaf səviyyələrinə
diqqət yetirmək kifayətdir. Dünya
Bankının araşdırmalarına görə, ÜDM-dən
elmi tədqiqatlara ən çox pay ayıran 10 ölkə -
İsrail, Finlandiya, Cənubi Koreya, İsveç, Yaponiya,
Danimarka, İsveçrə, ABŞ, Almaniya və Avstriya (bu
ölkələr elmi tədqiqatlara ÜDM-in 4,4%-dən 2,75%-nə
qədər vəsait xərcləyir) adambaşına ən
çox milli məhsul istehsal edən dünya dövlətlərindəndir.
Onların bu göstəriciləri 2015-ci ildə 34054 ABŞ
dolları ilə, 58647 ABŞ dolları arasında olmuşdur.
Elmi tədqiqatlara ən az vəsait xərcləyən
(ÜDM-in 0,15-0,02%-i civarında) Şri-Lanka, Qvatemala, Qambiya
kimi ölkələrdə isə adambaşına ÜDM
2500-1650 ABŞ dolları arasında olub, dünyanın ən
kasıb dövlətləri siyahısında yer tutmuşlar. Yuxarıda göstərilən nümunələr
belə bir qənaətə gəlməyə əsas verir ki,
Azərbaycanın gələcəyini, onun
iqtisadiyyatının növbəti
sıçrayışlı inkişafını elm və təhsilin
rolunu artırmadan təsəvvür etmək mümkün
deyil. Elmin və təhsilin daha ciddi, əhəmiyyətli
məhsuldar qüvvəyə çevrilməsi sahəsində
çalışmalar yeni iqtisadi imkanlar
axtarışının əsas istiqamətlərindən biri
olmalıdır. Heç də təsadüfi deyildir ki, Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev insan
amilinin rolunun artırılmasının ölkənin iqtisadi
siyasətinin əsas hədəflərindən biri olduğunu
dəfələrlə vurğulamışdır.
Böyük iqtisadi imkanlar kiçik və orta
sahibkarlıq sahəsində qərar tutur desək,
yanılmarıq. Dünyanın əksər
inkişaf etmiş və inkişaf etməkdə olan ölkələrinin
təcrübəsi təkzibedilməz şəkildə
sübuta yetirir ki, iqtisadiyyatı durğunluqdan
çıxarmaqdan başlayıb yüksək iqtisadi göstəricilərin
əldə olunmasınadək iqtisadi inkişafa təkan verən
ən səmərəli və sadə iqtisadi fəaliyyət
forması kiçik və orta biznesdir. Bir neçə fakta
diqqət yetirək: ABŞ-da 7 mln. kiçik və orta müəssisə,
13 mln. fərdi qeyri-kənd təsərrüfatı müəssisəsi
(toplum 20 mln.) fəaliyyət göstərir. ABŞ-da bu müəssisələrdə
işçilərin 2/3 hissəsi cəmlənmişdir.
Almaniyada 3,5 mln., İspaniyada 3,4 mln., Fransada 3 mln., Polşada
3,8 mln. kiçik və orta müəssisə var. Bu ölkələrin
hər birində bütün işçilərin 65-70%-i həmin
müəssisələrdə çalışır.
Əhalisi Azərbaycanla müqayisə oluna bilən
Çexiyada 1 mln., İsraildə 450 min belə müəssisə
mövcuddur. Bu ölkələrdə də
işləyənlərin təxminən 2/3-si iqtisadiyyatın
bu sektorunun payına düşür. Ümumiyyətlə,
iqtisadçıların hesablamalarına görə,
inkişaf etmiş ölkələrdə əhalinin hər
1000 nəfərinə 40-72 kiçik və orta müəssisə
düşür. Kiçik və orta müəssisələr
milli gəlirlərin formalaşmasında aparıcı rol
oynayır. Məsələn, Almaniya ÜDM-nin 46,7%-i,
Çinin 55%, İspaniyanın 72%, Polşanın ÜDM-nin
48%-i (bəzi hesablamalara görə 70%) kiçik və orta
müəssisələrdə istehsal olunur.
Azərbaycanda kiçik və orta sahibkarlıq
iqtisadiyyatda daha sürətlə inkişaf etdirilməyə
ehtiyac duyan ən güclü amildir və ya ehtiyatdır desək,
yəqin ki, səhv olmaz. Dövlət Statistika
Komitəsinin məlumatına görə, 2016-cı ildə
ölkədə 83017 kiçik və orta müəssisə
qeydə alınmışdır. Əhalinin hər 1000 nəfərinə
40-72 kiçik və orta müəssisə hesabı ilə
ölçsək, Azərbaycanda bu göstərici xeyli
azdır. Bu müəssisələr ölkə
ÜDM-nin formalaşmasında cəmi 4%-lik, məşğulluğun
təmin edilməsində isə 6,3%-lik xüsusi çəkiyə
malikdir. Deyə bilərik ki, statistika Azərbaycanda
yeni imkanlar axtarışının istiqamətini çox
düzgün və aydın göstərir. Ölkə
iqtisadiyyatını inkişaf etdirməyin, ÜDM-i tezliklə
və ciddi şəkildə artırmağın və məşğulluq
səviyyəsini yüksəltməyin ən etibarlı yolu
kiçik və orta sahibkarlığa geniş meydan verməkdir.
Bunu, eyni zamanda, düzgün seçilmiş hədəfə
çatmağın ən asan yolu adlandıra bilərik.
İqtisadiyyatın bu sahəsinə aydın strategiya əsasında
siyasi, maliyyə, texniki və s. dəstək verməklə ən
az xərclə və mümkün olan ən az vaxtla ölkədə
iqtisadi fəallığı əhəmiyyətli dərəcədə
artırmaq mümkündür. Bütün
bürokratik əngəlləri aradan qaldırmaq, qeydiyyat və
fəaliyyət üçün texniki normativ sənədləşməni
ciddi şəkildə sadələşdirmək və
yüngülləşdirmək, etibarlı dövlət dəstəyi
təmin etməklə 2-3 il ərzində 10 minlərlə
kiçik və orta müəssisənin
yaradılması gerçəkləşdirilə bilər.
Çoxlarına ifrat optimist proqnoz kimi görünəcək
bu hədəfin mümkünlüyünü
aşağıdakı amillərlə əsaslandırmaq istərdim:
* kifayət qədər gənc və sərbəst
işçi qüvvəsinin mövcudluğu;
* əhalinin təhsil səviyyəsinin yüksəkliyi;
* sahibkarlığa meylin nisbətən yüksək
olması;
* Azərbaycandan kənarda fəaliyyət
göstərib biznes təcrübəsi və sərbəst
kapital toplayan çoxsaylı vətəndaşların öz
vətənində biznes qurmaq marağının güclü
olması.
Azərbaycanda kiçik və orta
sahibkarlığın inkişaf perspektivlərini göstərən
qeyd olunan dörd amilin sonuncusunun üzərində ayrıca
dayanmağa dəyər. Həm göstərilən
kateqoriyaya aid insanların, həm də Azərbaycanda bir
sıra səbəblə əlaqədar olaraq biznes fəaliyyəti
göstərmək istəyən əcnəbi vətəndaşların
iqtisadiyyatı inkişaf etdirmək məqsədilə yeni
imkanlar axtarışı baxımından cəlbedici və
ümidverici olduğunu düşünmək
üçün ciddi əsaslar mövcuddur. “Açıq
qapı” siyasəti ölkə iqtisadiyyatının
inkişafına ciddi təkan verə bilər. Bunun
üçün o qədər də böyük riskləri
olmayan bir sıra qərarların qəbul edilməsi, üstəgəl
yenilənmiş infrastruktur, yəqin ki, kifayət edər. Bu
gün iqtisadiyyatın ehtiyac hiss etdiyi maliyyə problemi, sərmayə
yatırımı ehtiyacları özünün həllini
“açıq qapı” siyasəti sayəsində tapmaq
imkanı qazanardı.
İdarəetmədə optimallaşma: xərclərin
azaldılması, faydalılıq əmsalının
artırılması
Prezident İlham Əliyevin dərin
islahatlar konsepsiyasının əhatə dairəsi kifayət
qədər genişdir və bu dairədə idarəetmə
sisteminin təkmilləşdirilməsi haqlı olaraq əsas
yerlərdən birini tutur. İqtisadiyyatın getdikcə daha
artıq dərəcədə liberallaşması, bazar
iqtisadiyyatı münasibətlərinin və təfəkkürünün möhkəmləndirilməsi
insanların fəaliyyətinin stimullaşdırılması
ilə bağlı şərtlər sistemini əhəmiyyətli
dərəcədə dəyişdirir. İnsan fəaliyyətinin
motivasiya əsaslarına yeni baxışın
formalaşması aydın şəkildə müşahidə
olunmaqdadır. Bu mənzərə bütün fəaliyyət
sahələrində, o cümlədən dövlət idarəçiliyinə
aid olan fəaliyyət sahələrində özünü
büruzə verir. Xüsusilə də yüksək təhsilli
gənclər arasında vəzifə perspektivləri və
inkişafı daha çox sağlam praqmatik yanaşmalara
istinad edir. Vaxtilə yaxşı universitet təhsilli
gənc üçün dövlət idarəçiliyi
sistemində işləmək təklifi ən uğurlu
başlanğıc hesab olunurdusa, indi belə təklif onun əmək
fəaliyyəti prioritetləri sırasında heç də
həmişə ilk sıralarda dayanmır. Prioritetlərin
dəyişməsi əsasən maddi təminat mülahizələri
ilə izah oluna bilər. Hesab edirik ki, idarəetmə sahəsində
islahatlar bu reallığı nəzərə almaqla həyata
keçirilərsə, o, fəaliyyət növü kimi cazibədarlığını
qoruyub saxlaya bilər.
İdarəetmə sahəsində
islahatların qaçılmaz, eyni zamanda həssas cəhəti
optimallaşma ilə əlaqədardır. Beynəlxalq
praktikada bu sahədə nümunə sayıla biləcək
konkret yanaşma mövcud deyil. Ölkələrin siyasi sistemləri,
tarixi ənənələri, ərazi və əhali parametrləri
və s. amillər çoxsaylı milli idarəetmə
formalarının yaranmasına səbəb olmuşdur.
Bununla yanaşı, dövlət idarəçiliyi sahəsində
ağlabatan optimal yanaşmanın aktuallığı, demək
olar ki, əksər ölkələr tərəfindən qiymətləndirilir.
Bürokratik aparatın əsassız olaraq şişməsi
dövlətlərin əksəriyyətində müşahidə
olunan hadisə sayıla bilər. Bu isə, öz növbəsində,
büdcə xərclərinin artması ilə yanaşı,
idarəçiliyin keyfiyyət parametrlərinin azalması ilə
müşahidə olunur. Statistik məlumatlar Azərbaycanda bu
sahədə ciddi tədbirlərin görülməsinə
ehtiyac olduğunu göstərir. Dövlət Statistika Komitəsinin
məlumatına görə, 2015-ci ildə dövlət idarəetməsi,
müdafiə və sosial təminat sahəsində 287,3 min nəfər
çalışmışdır. Eyni zamanda, bu sahədə
çalışanların sayında artım hiss
olunmaqdadır. 2010-cu ildə dövlət idarəçiliyində
çalışanların sayı 279 min nəfər
olmuşdur. Ayrı-ayrı ölkələrdə dövlət
idarəçiliyində çalışan işçilərin
müqayisəsi onların əhalinin hər 10 min nəfərinə
düşən sayı əsasında həyata keçirilir.
Dövlət Statistika Komitəsinin məlumatından
aydın olur ki, Azərbaycanda əhalinin hər 10 min nəfərinə
287 nəfər dövlət idarəçiliyi sahəsində
çalışan işçi düşür (ordu və təhlükəsizlik
xidmətlərində çalışanlar da buraya daxildir).
Həmin göstərici ABŞ, Almaniya, Yaponiya və Rusiya
Federasiyasında 100-110 nəfər arasındadır. Fərqin
təxminən 2,5 dəfə olduğu bu müqayisənin
ortaya çıxardığı ən diqqətçəkən
məqamdır.
Təhlilin ortaya qoyduğu digər reallıq
idarəetmə sahəsində optimallaşma
addımlarının atılmasının qaçılmaz olması
ilə əlaqədardır. Söhbət həm şaquli, həm
də üfüqi idarəetmə istiqamətlərində əhəmiyyətli
dəyişikliklərin həyata keçirilməsindən
gedir. Zəruri, optimal həddə ixtisarların
aparılması ilə yanaşı yeni idarəetmə, o
cümlədən inzibati-ərazi idarəetmə formalarının
tətbiq edilməsi günün aktual probleminə
çevrilmişdir. İdarəçilik metodlarının təkmilləşdirilməsi,
daha müasir formaların sınaqdan keçirilməsi bu sahədə
arzuolunan islahatların digər istiqamətini təşkil
edir. Dövlət idarəçiliyi aparatı nəinki
sayca optimal olmalı, habelə çevikliyi, qərarların qəbulu
müddətinin minimuma endirilməsi kimi keyfiyyətləri ilə
seçilməlidir. İnkişafın və dəyişikliklərin
yüksək dinamikasının müşahidə olunduğu
indiki dövrdə qərarların qəbulunun gecikməsi
və ya lazımi idarəçilik çevikliyinin olmaması
idarəetmə sisteminin fəaliyyətinin faydalılıq əmsalını
ciddi şəkildə aşağı salır. Nəhayət, aşkarlığın, şəffaflığın
təmin edilməsi, idarəetmə sisteminin bütün pillələrinin
müxtəlif növdən olan neqativlərdən təmizlənməsi
dövlət idarəçiliyi sahəsində islahatların ən
vacib sahəsi kimi qeyd edilməlidir. Neqativlərə
qarşı mübarizə bütün dövrlərdə və
ölkələrdə dövlət idarəçiliyi sahəsində,
müəyyən mənada, ənənəvi hal almış
fəaliyyət növünə çevrilib. Müasir
idarəetmənın bu mübarizəni daha da gücləndirməyə
həm ehtiyacı artıb, həm də imkanları. Qanun və
qaydaların təkmilləşməsindən başlayaraq ən
müasir texnologiyalardan istifadə etmək əsasında fəaliyyət
göstərən “Elektron hökumət” ideyasının
reallaşmasınadək çox geniş imkanlar dəsti
mövcuddur ki, dövlət idarəçiliyi sahəsində
zəruri şəffaflığı təmin etməklə
neqativlərə qarşı mübarizənin səmərəsini
qat-qat artıra bilər. Azərbaycan yeni idarəetmə
məfkurəsinə və metodlarına keçid mərhələsini
yaşamaqdadır. 2016-cı ilin sentyabr ayında Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasına bəzi dəyişikliklərlə
əlaqədar keçirilən referendumun nəticələri
bu sahədə əlavə hüquqi imkanlar
yaratmışdır. Çox qısa vaxtda idarəetmədə
ən əhəmiyyətli və faydalı islahatların
uğurla həyata keçirilməsi üçün
bütün əsaslar mövcuddur və ölkə
iqtisadiyyatı tezliklə onların müsbət təsirini
hiss edə biləcəkdir. Cəmiyyətimiz, həmişə
olduğu kimi, yenə də Heydər Əliyev ideyalarından
faydalanaraq Onun həmişəyaşar ruhundan daim ilham
alacaqdır.
Əli
ƏHMƏDOV.
Yeni Azərbaycan.-
2017.- 4 may.- S.3