“Hələ istədiklərimi
edə bilməmişəm”
Ömər Eldarov: Azərbaycan heykəltəraşlıq
sənətində realizm, Qərbdə isə konseptualizm var
“Ulu öndər
görüşlərimizin birində mənə dedi ki, O, orta
məktəb illərində rəssam olmaq arzusunda olub”
Xalq rəssamı, Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının həqiqi üzvü, Azərbaycan Dövlət
Rəssamlıq Akademiyasının rektoru, akademik Ömər
Eldarovun “Yeni Azərbaycan” qəzetinə müsahibəsi:
- Cənab rektor, ilk növbədə sizi Azərbaycan
Respublikasının ən ali mükafatı olan “Heydər
Əliyev” ordeni ilə təltif olunmağınız
münasibətilə təbrik edirik. Söhbətimizə də
elə buradan körpü salmaq istəyirik. Bilirik ki, sizin Ulu
öndər Heydər Əliyevlə bağlı bir çox
xatirələriniz var. Ümumiyyətlə, Ümummilli liderin
mədəniyyətə, incəsənətə, mədəniyyət
xadimlərinə münasibəti necə idi?
- Ulu öndər Heydər Əliyev həmişə
mədəniyyətə, mədəniyyət xadimlərinə,
incəsənətə yüksək diqqət və
qayğı göstərirdi. Bu, Onun xarakterindən irəli gələn
bir məsələ idi. Bir dəfə Ulu öndər
görüşlərimizin birində mənə dedi ki, O, orta
məktəb illərində rəssam olmaq arzusunda olub. Onun
müəllimi də rejissor Arif Qazıyevin atası Şamil
Qazıyev olub. Məktəbi bitirdikdən sonra Heydər
Əliyev Bakıya gəlib və burada Azərbaycan Sənaye
İnstitutunda iki ildən çox memarlıq fakültəsində
təhsil alıb.
Ulu öndər Heydər Əliyevin ölkəmizə
rəhbərlik etdiyi illərdə Azərbaycan mədəniyyəti,
incəsənətimiz çox böyük inkişaf yolu
keçib. Mənim xatirimdədir, o vaxtlar hər il ölkəmizdə
keçirilən sərgilərlə Heydər Əliyev
yaxından maraqlanırdı, bir çox sərgilərdə
şəxsən işitirak edirdi. Bütün bunlar onu deməyə
əsas verir ki, Ulu öndər bu sənətin incəliklərinə
və memarların bacarıqlarına yaxından bələd
idi.
Heydər Əliyevin ailəsində incəsənətə
bağlı olan insanlar çox olub. Görkəmli
fırça ustası, Azərbaycanın Xalq rəssamı
Hüseyn Əliyev Heydər Əliyevin böyük
qardaşı idi. O cümlədən Həsən Əliyevin
oğlu Rasim Əliyev də peşəkar memardır.
- Ulu öndərin ilk büstünün müəllifi
sizsiniz... Və maraqlıdır ki, bu abidəni Ulu öndərin
sağlığında yaratmısınız...
- Ulu öndər Heydər Əliyev iki dəfə
“Sosialist Əməyi Qəhrəmanı” adını
almışdı (1979, 1983 - red.). Belə bir qayda vardı ki,
ikinci dəfə bu ada layiq görülən şəxsə
doğulduğu şəhərdə büst qoyulmalı idi.
Bir dəfə Kamran Bağırov zəng edib məni kabinetinə
çağırdı. Düzü, bir az narahat oldum ki,
görəsən, nə səbəbə çağıra
bilər. İçəri daxil olanda ilk olaraq Heydər
Əliyevi gördüm. Məni qəbul etdi və dedi ki, sizi
mən çağırmışam. İstəyirəm ki,
büstümü siz hazırlayasınız. Bu, mənim Heydər
Əliyevlə ilk görüşüm idi...
Ulu öndər çox nizam-intizamlı və
dəqiq bir insan idi. O, hər şeyin ən incəliklərinə
qədər dəqiq işlənməsini tələb edirdi və
hər kəsdən ən yaxşısını gözləyirdi.
Büstü hazırlamağa O, Bakıda olarkən
başladıq. Birinci dəfə bir saata yaxın
çalışdıq, amma istədiyimiz nəticəni ala
bilmədim. Dedi ki, heç bir problem yoxdur. Mən sizi Moskvaya dəvət
edəcəyəm, gəlib orada daha rahat
çalışarsınız. Moskvada o model üzərində
düz iki saatdan artıq işlədim. Heydər Əliyev
heç bir etiraz etmədən iki saatlıq
çalışmada ayaq üstə dayandı. Rasim Əliyev
və Tahir Salahov da bizimlə birlikdə idilər. Hətta görüşdən
fotolar da var. Bildirim ki, məhz həmin etüd Onun digər
abidələrinin də əsasını təşkil edir. O
büst üzərində düz bir il
çalışdım. Nəhayət, 1983-cü ildə
büst Naxçıvan şəhərində qoyuldu.
Memarı isə Rasim Əliyev idi.
- Bu gün Azərbaycanda incəsənətə,
mədəniyyətə, eləcə də hekəltəraşlığa
dövlətin qayğısını necə qiymətləndirirsiniz?
- Bu gün Azərbaycan mədəniyyətinin
inkişafı, mədəniyyətimizin dünya mədəniyyətinə
inteqrasiyası və tanıdılması, sənət
adamlarının sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi
istiqamətində çox böyük işlər
görülür. Son illər ərzində
mədəniyyət sahəsində böyük investisiya
proqramları həyata keçirilib, paytaxtda və regionlarda
bir sıra mədəniyyət mərkəzləri, teatr
binaları, konsert-tamaşa salonları, rəsm qalereyaları
tikilib istifadəyə verilib, habelə mövcud obyektlərin
müasir standartlara uyğun təmiri, maddi-texniki bazasının
gücləndirilməsi, ekspozisiyaların zənginləşdirilməsi
istiqamətində mühüm addımlar atılıb. Azərbaycanda
mədəniyyət sahəsi üzrə verilən fərmanlar,
qəbul olunan qanunlar, dövlət
başçısının ayrı-ayrı illərdə
imzaladığı sərəncamlar, Dövlət
proqramları mədəniyyətin inkişafına təkan
verib. Bizim çalışdığımız sahədə
qazanılan nailiyyətləri qeyd etmək kifayətdir ki,
ölkə mədəniyyətində görülmüş
işlərin mahiyyəti barədə təsəvvür
yarana bilsin. Bilirsiniz ki, möhtərəm Prezidentimiz İlham
Əliyev həmişə mədəniyyət xadimlərinə,
böyük sənətkarlara xüsusi diqqətlə
yanaşır. Mən Azərbaycan mədəniyyətinin
inkişafında, dünyaya tanıdılmasında Azərbaycan
Respublikasının Birinci vitse-prezidenti Mehriban xanım
Əliyevanın da fəaliyyətini qeyd etmək istəyirəm.
“Hər müəllif öz vaxtının məhsuludur”
- Hörmətli akademik, bu gün istənilən
sahədə çalışan insanlar üçün Qərbdə
mövcud olan standartları mənimsəmək, öyrənmək,
tətbiq etmək, belə deyək, bir növ dəb
halını alıb. Nə qədər təəccüblü
olsa da, uğurlu peşə adamını daha çox Qəbdəki
həmkarları ilə müqayisədə qiymətləndirirlər.
Bir korifey olaraq, siz necə hesab edirsiniz, bu, nə dərəcədə
doğru yanaşmadır? Bəs, Azərbaycan heykəltəraşlığı
bu gün Qərb heykəltəraşlığı ilə rəqabət
apara bilirmi?
- Bu gün Azərbaycan heykəltəraşlığında
ən mürəkkəb məsələlərdən biri də
elə budur. Mən sizin qeyd etdiyiniz yanaşmanı doğru
hesab etmirəm. Əlbəttə, Qərbdə də çox
böyük sənətkarlar böyük əsərlər
yaradıblar. Amma bizim də böyük sənətkarlarımız
olub. Hər müəllif öz vaxtının məhsuludur.
Ona görə də o, işlərində öz əksini
göstərəcəkdir.
Bu yaxınlarda mənə kiçik bir heykəl
hədiyyə ediblər. Qərb heykəltəraşlığı
nümunəsidir. Baxıram, başa düşə bilmirəm.
Bədəni atdır, başı məlum deyil.
Qarışdırmaqla yenilik etdiklərini
düşünürlər. Azərbaycan heykəltəraşlıq
sənətində realizm var, Qərbdə isə konseptualizm.
Bizim bazar realizmə söykənir.
- Siz həm də bu sahədə fəaliyyət
göstərən ali məktəbə rəhbərlik
edirsiniz. Hər gün bu sahədə öyrənən, gələcəyini
burada görən gənclərlə ünsiyyətdə
olursunuz. Bu gün deyə bilərikmi, Azərbaycan heykəltəraşlığının
gələcəyi etibarlı əllərdədir? Gənclərin
hazırlıq səviyyəsi qənaətbəxşdirmi?
- Akademiyada kifayət qədər istedadlı gənclər
var. Mən onlarda heykəltəraşlıq sənətimizin
gələcəyini görürəm. Akademiyanın dəhlizinə
və həyətinə nəzər salsanız, onların əsərləri
ilə qarşılaşa bilərsiniz. Əfsuslar olsun ki,
bazar iqtisadiyyatı şəraitində bu gün əsl sənət
nümunələrinin qismən arxa planda
qaldığını müşahidə edirik. Gənclər
nə qədər istedadlı olursa olsun, onların bu gün ərsəyə
gətirə biləcəkləri həqiqi sənət
nümunələrinə tələbat yetəri səviyyədə
deyil. Nəticədə, uşaqlar qazanc əldə etmək
üçün imkanlı şəxslərin
bağlarında işləməklə, hansısa heykəlləri
hazırlamaqla dolanırlar. Onlar əsl sənətlə yox,
onlara tapşırılan heykəlləri düzəltməklə
məşğul olurlar. İstəyirəm ki, istedadlı gənc
rəssam və hekəltəraşların aqibəti
uğurlu olsun.
“Heç
vaxt bir milyonu bir arada görməmişəm”
-
Dolanışıqdan söhbət düşmüşkən,
bir müddət əvvəl belə bir məlumata rast gəldik
ki, Bakıda hansısa abidəyə görə onun müəllifi
1 milyon manat qonorar alıb. Bəs siz bir heykəlin
hazırlanmasına görə ən çox nə qədər
qonorar almısınız?
-
Heç vaxt bir milyonu bir arada görməmişəm
(gülür-red). Normal qiymət 100-150 min
manatdır. Ən bahalı heykəlimə
isə 300 min manat veriblər.
- Bir sənətkar
gözü ilə, Bakı şəhərinin
memarlığı sizi qane edirmi?
- Bu
gün Bakı şəhəri dünyanın ən
mühüm mədəniyyət, idman, siyasət tədbirlərinə
ev sahibliyi edir. Hər il
Bakıya minlərlə turist gəlir, şəhərimizi gəzirlər,
görürlər. Və mən əminəm
ki, onlar Bakının gözəlliyinə heyran qalırlar.
Bir il ərzində o qədər binalar
tikilir ki. Bu, dövlət tərəfindən
böyük qayğının, dinamik inkişafın göstəricisidir.
Çox istərdim ki, İçərişəhər,
Xan sarayı kimi milli memarlıq abidələrindən ibarət
muzey olsun. Bu, ölkəni daha zəngin
göstərir. Məsələn, Qız
qalası abidəsi olduqca unikaldır.
Ümumiyyətlə, ölkədə qəhrəmanlıq
və vətənpərvərlik səpkili abidələrə
çox ehtiyac var. Bu, insanlarda, xüsusən gənc nəsildə
vətənpərvərlik hisslərinin güclənməsinə,
təşviq olunmasına xidmət edər.
Arzum var ki, təbiət qoynunda, dağların fonunda
Koroğlu heykəli olsun. Məsələn, təklif
edərdim ki, məhz elə 5 barmaq dağının fonunda
qoyulsun. Heydər Əliyev Mərkəzində 90 illik
yubileyim ilə bağlı baş tutan “Gözəllik və
monumentallıq” adlı fərdi sərgimdə də Heydər
Əliyev Fondunun vitse-prezidenti Leyla Əliyeva ilə bu layihə
haqqında söhbətləşdik. Dədə
Qorqudun heykəli dağlarda olmalıdır. Dədə Qorqud nəinki tarixdir, həm də
xalqın milli ruhudur. Hesab edirəm ki,
şəhər və rayonlarımızda ucaldılan abidələrin
sayı çox olsa, yaxşı olar. Çünki
bu abidələr həm də xalqımızın milli-mənəvi
dünyasını, mədəniyyətini tərənnüm
edir.
“Qız
qalası bizim milli memarlıq ənənələrimizlə
üst-üstə düşmür”
- Qız
qalasını digər abidələrdən fərqləndirən
xüsusiyyət, onun unikallığı nədədir?
- Qız
qalası bizim milli memarlıq ənənələrimizlə
üst-üstə düşmür. Bizim bir
çox memarlıq abidələrimiz əsas etibarilə
İslam mədəniyyətini tərənnüm edən
ornamentlərə uyğun gəlir. Amma
Qız qalası bu cəhətdən fərqlidir.
Çünki özündə görünüşcə
İslam dinini əks etdirən heç bir ornament
daşımır. Burada əsasən Zərdüştlüklə
bağlı ornamentlər üstünlük təşkil edir.
Amma Xan sarayı məhz milli ənənələrlə
tikilib.
- Bu qədər
sənət əsərlərinin müəllifisiniz. Ulu
öndər Heydər Əliyevin, görkəmli oftalmoloq-alim,
akademik Zərifə xanım Əliyevanın, o cümlədən
Məhəmməd Füzulinin, Hüseyn Cavidin, Üzeyir
Hacıbəylinin, Səttar Bəhlulzadənin, Niyazinin xatirələrinə
həsr olunan abidələrin müəllifisiniz. Bəs elə olubmu ki, siz kiminsə heykəlini
yaratmaq istəmisiniz, amma bu alınmayıb?
- Həmişə
görkəmli bəstəkar V.Motsartın heykəlini yaratmaq
istəmişəm, amma alınmayıb. Mərhum
rəssam Səttar Bəhlulzadənin heykəlini yaratmaq istəyirdim.
Bu arzumu yerinə yetirdim. Onun
heykəlini hələ sağ ikən tamamlayıb özünə
hədiyyə etdim. Dədə Qorqudun heykəlini
yaratmaq istəmişəm. Bu layihə ilə
bağlı çox böyük planlarım vardı. Heykəlin şüşədən olmasını, ətrafında
isə fontanlar olmasını istəyirdim. 12 boydan ibarət olduğu üçün 12
süjet xətti də düşünmüşdüm.
İstəyirdim yerli sakinlərimiz və şəhərimizin
qonaqları baxıb zövq alsınlar. Eskizini
düzəltdim, amma sonradan məndən asılı olmayan səbəblərə
görə alınmadı.
- Qeyd
etdiniz ki, ölkədə qəhrəmanlıq və vətənpərvərlik
heykəllərinə çox ehtiyac var. Bəs qadın heykəlləri
necə? Sizcə, qadın heykəllərinin
sayı kifayət qədərdirmi?
-
Qadınlar dünyanın ən gözəl
varlıqlarıdır. Mən qadınlar
üçün kifayət qədər heykəl
yaratmışam. Xurşudbanu Natəvan, “Ömrün
dörd fəsli”... “Gözəllik və monumentallıq”
adlı fərdi sərgimdə də qadın heykəllərinə
xüsusi yer vermişəm.
“6
yaşımda Cüzeppe Qaribaldinin plastilindən heykəlini
yaratdım”
-
Müsahibələrinizin birində demisiniz ki, heykəltəraşlığa
uşaq yaşlarından başlamısınız. İlk yaratdığınız heykəli
xatırlayırsınızmı?
- İlk işim 6 yaşında olarkən plastilindən
olub. O
vaxtlarda olduqca romantik olmuşam. İtaliyanın
milli qəhrəmanı Cüzeppe Qaribaldinin heykəlini
yaratdım. O vaxt çox məşhur idi.
- Bizdə
məşhur bir ifadə var - Tikdim ki, izim qala... Şübhə yoxdur ki, Ömər Eldarovun Azərbaycan
incəsənət tarixində çoxlu izi qalıb. Bəs siz necə düşünürsünüz,
yetərincə iz qoya bilmisinizmi?
- Xeyr. Bunu ürəkdən deyirəm ki, hələ istədiklərimi
edə bilməmişəm.
- Vaxt
imkan vermədi, ya maddiyyat?
-
Çox böyük işlərə nail oldum, səhvlərim
də çoxdur. Əsas maddi səbəblər
idi. Bilirsiniz, biz sifarişlərlə
işləyirik. Şifariş
olmalıdır ki, istədiklərimizi həyata keçirə
bilək.
Aqşin
ŞAHİNOĞLU
Yeni Azərbaycan.-
2018.- 17 yanvar.- S.7.